درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی

 

 

ستاره‌شناسان معتقدند که بلاخره با کشف دلیل عجیب و غریب چشمک زدن یک ستاره، توانستند یک معمای اختری را که بیش از ۴۰ سال ذهن اخترشناسان را به خود مشغول کرده بود، حل کنند. این معما مربوط به یک ستاره عجیب به نام AR Scorpii است که هر دو دقیقه یک بار چشمک می‌زند و محو می‌شود. مشاهدات جدید محققان نشان می‌دهد سامانه ستاره‌ای نه تنها چیزی است که که ما تاکنون ندیده‌ایم، بلکه حتی تصورات ما درباره آن‌ها بسیار محدود است و این نشان دهنده این واقعیت است که با وجود پیشرفت‌های فراوان، انسان درباره پدیده‌های جهان هستی اطلاعات بسیار اندکی دارد.

AR Scorpii با فاصله ۳۸۰ سال نوری در صورت فلکی عقرب قرار دارد. هنگامی که این ستاره در دهه ۱۹۷۰ کشف شد، محققان تصور می‌کردند علت سوسو زدن این ستاره متغیر بودن آن باشد (ستاره متغیر به ستاره‌ای گفته می‌شود که به مرحله ناپایداری رسیده باشد)، اما سال گذشته گروهی از محققان بین‌المللی مورد عجیبی درباره رفتار این ستاره مشاهده کردند، پدیده ای که تاکنون هرگز مشاهده نشده بود.

محققان با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی هابل و وی ال تی تصاویر دقیقی از این ستاره تهیه کردند و در عین شگفتی متوجه شدند که AR Scorpii یک ستاره نیست، بلکه از دو ستاره ساخته شده که این ستارگان در هم قفل هستند و هر ۳٫۶ ساعت یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند. این دو ستاره از یک کوتوله سفید فشرده به اندازه زمین اما با جرمی ۲۰۰ برابر زمین و یک کوتوله قرمز سرد که اندازه آن یک سوم خورشید است، ساخته شده‌اند.

دانشمندان تصور می‌کنند علت چشمک زدن ستاره AR Scorpii این است که کوتوله سفید با سرعت بسیار زیادی می‌چرخد و به الکترون‌ها انرژی بسیار زیادی می‌دهد تا حدی که سرعت آن‌ها به سرعت نور می‌رسد، در این شرایط یک شلاق کیهانی به وجود می‌آید که به کوتوله قرمز ضربه می‌زند. این عمل موجب آزاد شدن پالس عظیم الکترومغناطیسی در هر ۱٫۹۷ دقیقه می‌شود و به همین دلیل AR Scorpii هر دو دقیقه یک بار چشمک می‌زند. دامنه پالس‌های منتشر شده بین فرابنفش و فرکانس‌های رادیویی است. به گفته یکی از محققان، این پالس‌ها قدرت بی سابقه ای دارند. در گذشته چنین پالس‌هایی در ستاره‌های نوترونی مشاهده شده‌اند اما محققان انتظار نداشتند یک سیستم دوگانه چنین رفتاری از خود نشان دهد. عجیب‌تر این است که محققان نمی‌دانند که این الکترون‌های پرانرژی از کجا می‌آیند- درحالیکه به نظر می‌رسد این الکترون‌ها مرتبط با چرخش کوتوله سفید باشد، این امکان نیز وجود دارد که کوتوله قرمز سردتر موجب ایجاد این الکترون‌ها باشد. محققان به تحقیقات بیشتر برای یافتن علت این پدیده ادامه می‌دهند.



از قرن‌ها پیش دانشمندان می‌دانستند که گل‌های آفتابگردان مسیر حرکت خورشید را در آسمان دنبال می‌کنند و در طول روز به آرامی از سمت شرق به سمت غرب متمایل می‌شوند. اما با تحقیقات اخیر محققان، علت حرکت گل‌های آفتابگردان به سمت خورشید کشف شد. به نظر می‌رسد که حرکت این گل‌ها توسط یک ریتم شبانه‌روزی و یا ساعت داخلی بدن آن‌ها ایجاد می‌شود، و این تغییر روزانه نه تنها موجب بهبود اندازه برگ گل‌ها می‌شود بلکه باعث می‌شود گل‌ها برای زنبوران عسل جذاب‌تر به نظر برسند.

استیسی هارمر از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس در این‌باره می‌گوید این اولین نمونه از یک ساعت تنظیم رشد گیاه در یک محیط طبیعی است که تاثیراتی واقعی بر عملکرد گیاه دارد. از سال ۱۸۹۸، دانشمندان مشاهده کردند که گل آفتابگردان روز را با چرخش به سمت شرق آغاز می‌کند و در طول روز آرام آرام، و همزمان با حرکت خورشید به سمت غرب متمایل می‌شود، و پس از آن در طول شب دوباره به شرق بازمی‌گردد. اما تاکنون کسی نمی‌دانست که مکانیسم حرکت گل‌های آفتابگردان چگونه تعیین می‌شود. محققان برای اینکه بدانند  ساعت بیولوژیکی گل‌های آفتابگردان، مانند ساعت انسان‌ها هر روزه توسط خورشید مجددا تنظیم می‌شود و یا این‌که گل‌ها بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده حرکت می‌کنند، آزمایشاتی را انجام دادند.

آن‌ها در ابتدا گل‌ها را طوری قرار دادند که نتوانند حرکت کنند و برای ایجاد اختلال در سیگنال‌های دریافتی از خورشید، در ابتدای روز گلدان‌ها را به سمت غرب قرار دادند و نشان دادند که می‌توانند در حرکات آن‌ها اختلال ایجاد کنند، سپس گل‌ها را به محیط یک آزمایشگاه که با نور مصنوعی روشن شده‌بود، آورده و مشاهده کردند که گل‌ها تا چند روز به حرکات خود به سمت عقب و جلو ادامه می‌دهند. هارمر در این‌باره می‌گوید: این رفتار به مکانیسمی تعلق دارد که توسط یک ساعت درونی کنترل می‌شود. سپس محققان یک چرخه نور مصنوعی را ایجاد کردند و به هنگام صبح نور را در سمت شرق و به هنگام غروب، نور را در سمت غرب قرار دادند. گل‌های آفتابگردان هنگامی که این چرخه ۲۴ ساعت طول کشید، توانستند مسیر حرکت نور را دنبال کنند، اما هنگامی که مدت زمان آن به ۳۰ ساعت افزایش یافت، نتوانستند خود را با آن تطبیق دهند و این نشان می‌دهد ساعت درونی گل‌ها در یک چرخه ۲۴ ساعته کار می‌کند.

اما چه چیزی باعث حرکت گل‌ها می‌شود؟ محققان نشان دادند این حرکت به این دلیل است که یک سمت ساقه بر اساس زمان روز، سریع‌تر از سمت دیگر رشد می‌کند و این عملکرد باعث می‌شود گیاه سر خود را حرکت دهد. محققان دریافتند به هنگام صبح، گروهی از ژن‌ها در سطح بالایی سمت شرقی ساقه گیاه بیان می‌شوند و به هنگام غروب این الگو جابه جا می‌شود. به گفته هارمر، این نوع رشد با رشد اصلی گیاه تفاوت دارد و در یک چرخه ۲۴ ساعته اتفاق می‌افتد.

به گفته محققان، این حرکت ۲۴ ساعته برای گیاه فوایدی دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد اندازه برگ‌های گیاهانی که به سمت خورشید حرکت نمی‌کنند، ۱۰ درصدکوچکتر از گیاهانی است که به سمت خورشید حرکت می‌کنند. علاوه بر این گیاهانی که مسیر خورشید را دنبال می‌کنند در مقایسه با سایر گیاهان، ۵ برابر بیشتر زنبورها و حشرات را به سمت خود جذب می‌کنند زیرا زنبورها گل‌های گرم‌تر را بیشتر دوست دارند. نمودار زیر تغییرات دمای گل آفتابگردان را در طول روز نشان می‌دهد.

sunflower-heat



بسیاری از افراد مشاهده کرده‌‌اند (۱۱۵ مورد) که نهنگ گوژپشت به هنگام شکار نهنگ قاتل، مداخله کرده و حیوانات طعمه را رها می‌سازد. گروهی از محققان با مشاهده چنین رفتار حمایت‌گرانه‌ای از سوی نهنگ گوژپشت، شگفت زده شده و برای یافتن علت این‌که چرا نهنگ‌های گوژپشت تلاش می‌کنند سایر حیوانات را از چنگال نهنگ قاتل نجات دهند، تحقیقات خود را آغاز کردند.

رابرت پیتمن، از سازمان شیلات آمریکا، که سرپرستی این تحقیقات را بر عهده دارد، در این‌باره می‌گوید: از قرن‌ها پیش حکایاتی درباره دلفین‌ها نقل شده که این جانداران در شرایط دشوار به کمک حیوانات مضطرب و همچنین انسان آمده‌اند و برای نجات آن‌ها کوشیده‌اند. 

در مشاهدات اخیر یک نهنگ بی دندان- گوشت پشت به گروهی از مهره‌داران دریایی که توسط نهنگ قاتل مورد حمله قرار گرفته‌ بودند نزدیک شد و برای نجات آن‌ها تلاش کرد. اما جالب‌ترین و عجیب‌ترین اتفاق در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، هنگامی که یک نهنگ قاتل در حال شکار یک خوک آبی به دام افتاده در یک صفحه یخی در قطب جنوب بود. یک نهنگ گوژپشت پس از مشاهده اشرایط خوک به او نزدیک شد و پس از چرخش، شکم خود را بالای آب قرار داد و خوک آبی را بر خود سوار کرد. چنین اتفاقی به خوبی نشان می‌دهد، نهنگ‌ گوژپشت آگاهانه برای نجات خوک آبی تلاش کرده است. این رفتار برای محققان بسیار عجیب است، زیرا هرچند نهنگ‌ها در این مبارزات با خطرات و جراحات جدی مواجه می‌شوند، اما هیچ چیز برای خود به دست نمی‌آورند و در اغلب موارد حیوانات نجات یافته، نهنگ گوژپشت نیستند (برای مثال بچه نهنگ خاکستری و مادرش، خوک آبی و خورشید ماهی)،پس چرا نهنگان گوژپشت طعمه شکار نهنگان قاتل را نجات می‌دهند ؟

علت این رفتار هنوز مشخص نیست، اما یکی از فرضیه‌های محققان این است که هنگامی که نوزادان نهنگ‌های گوژپشت مورد حمله نهنگ قاتل قرار می‌گیرند، آن‌ها برای نجات فرزندانشان تلاش می‌کنند و این رفتار حمایت‌گرانه را برای سایر حیوانات در معرض خطر نیز تکرار می‌کنند و  دلیل این واکنش می‌تواند حس نوع دوستی، انتقام و یا هر دو این موارد باشد. محققان معتقدند نهنگ‌های گوژپشت رفتار احساسی بسیار پیچیده‌ای دارند و درک کامل رفتار آن‌ها به بررسی عمیق تعاملات این جاندار نیاز دارد.



 

پرندگانی که به هنگام پرواز می‌خوابند محققان را شگفت‌زده کردند. آن‌ها برای اولین بار پرندگانی را مشاهده کردند که در هنگام پرواز برای مدتی به خواب می‌روند. دانشمندان تاکنون درباره وجود چنین عملکردی تردید داشتند، اما شواهد جدید فرضیه‌های آنان را اثبات کرد. یافته‌های جدید نشان می‌‌دهد روش چرت زدن پرندگان در حال پرواز بسیار عجیب‌تر از آن چیزی است که محققان تاکنون تصور می‌کردند.

بر اساس یافته‌های جدید می‌توان درباره پروازهای طولانی مدتی که روزها و هفته‌ها به طول می‌کشد و پرندگان بدون فرود آمدن به پرواز خود ادامه می‌دهند، توضیحاتی ارائه داد. تا پیش از این محققان دقیقا نمی‌دانستند که در طول مسیر پروازی پرندگان بیدار می‌مانند و یا اینکه یک نیمکره مغز آنان استراحت می‌کند، هر چند  این پدیده‌ به هنگام استراحت اردک‌ها روی زمین مشاهده شده بود. محققان با اندازه‌گیری فعالیت مغز مرغابی‌های دریایی- این پرندگان دریایی هفته‌ها برای پیدا کردن ماهی بر فراز اقیانوس‌ها پرواز می‌کنند- دریافتند که این پرندگان به هنگام پرواز می‌توانند یک نیمکره از مغز خود را غیر فعال کنند. اما در عین شگفتی مشاهده کردند که این پرندگان می‌توانند دو نیم‌کره مغز خود را نیز به حالت استراحت درآورند و به پرواز ادامه دهند.

برای انجام این آزمایش، گروهی از محققان موسسه پرنده‌شناسی Max Planck در آلمان از دستگاه کوچکی برای اندازه‌گیری امواج مغزی پرندگان و بررسی عملکرد آن استفاده کردند. محققان این دستگاه را که ضبط‌کننده اطلاعات پرواز نامیده‌ می‌شود و قادر به تشخیص  امواج آهسته خواب و مرحله حرکت سریع چشم درخواب (REM) می‌باشد، به ۱۵ مرغابی ماده بزرگسال متصل کردند و عملکرد مغز مرغابی‌ها را در طول ۱۰ روز و پیمودن مسیر پروازی بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر و در حالیکه یک دستگاه GPS مکان و ارتفاع مرغابی‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد، مورد بررسی قرار دادند. بعد از فرود پرندگان برای استراحت، محققان اطلاعات پروازی را جمع‌آوری و به بررسی آن‌ها پرداختند. نتایج نشان داد در طول روز پرندگان فعالانه برای شکار ماهی پرواز می‌کردند، اما با غروب آفتاب در حالیکه به پرواز خود ادامه می‌دادند به مدت چندین دقیقه چرت می‌زدند و امواج مغزی آنان آرام می‌شد.

در بیشتر موارد یک نیمکره از مغز مرغابی‌ها به حال استراحت وارد می‌شد. علاوه بر اردک‌ها، دلفین‌ها نیز به هنگام شنا کردن، یک نیم‌کره مغز خود را به حال استراحت در می‌آورند. مغز انسان‌ها نیز به هنگام خوابیدن در یک مکان جدید چنین عملکردی دارد. به هنگام بررسی اطلاعات پروازی محققان دریافتند هنگامی که مرغابی‌ها در هوا می‌چرخند و به سمت بالا پرواز می‌کنند، تنها نیم‌کره‌ای که به چشم آنان متصل است و مسئولیت بررسی مسیر پروازی را بر عهده دارد، فعال است و پرنده در حالی‌که چرت می‌زند در هوا اوج می‌گیرد. سرپرست تیم تحقیق دراین‌باره می‌گوید: شاید مرغابی‌ها برای جلوگیری از برخورد با مرغابیان دیگر، یک چشم خود را باز نگه می‌دارند، همانگونه که اردک‌ها برای تشخیص شکارچیان به هنگام خواب این کار را انجام می‌دهند.

اطلاعات پروازی نشان داد در بعضی موارد، در حال پرواز هر دو نیم‌کره مغز مرغابی‌ها به حالت امواج آرام خواب وارد می‌شدند و این یعنی پرندگان هنگامی که کاملا خواب هستند، کنترل آیرودینامیکی خود را همچنان حفظ می‌کنند. در موارد اندکی نیز مشاهده شد، در این حالت، پرندگان وارد موقعیت REM حرکت سریع چشم در خواب می‌شود (در این مرحله از خواب تمامی ماهیچه‌ها در حالت استراحت قرار می‌گیرد) و عجیب اینجاست که پرندگان در این حالت نیز به پرواز خود ادامه می‌دهند. هرچند این مرحله در مرغابیان تنها چند ثانیه طول کشید و تنها استراحت ماهیچه‌ای قابل توجه به ماهیچه سر آن‌ها اختصاص داشت. در حالت REM حتی پرندگان می‌توانند روی یک پا نیز بایستند. نتایج این تحقیقات نشان داد مرغابی‌ها به هنگام پرواز کمتر از یک ساعت (حدود ۴۲ دقیقه) در روز  می‌خوابند و این میزان ۱۰ درصد کمتر از میزان خواب آن‌ها در روی زمین است. علت کاهش میزان خواب این پرندگان هنوز مشخص نیست و تحقیقات دانشمندان در این زمینه همچنان ادامه دارد.



نادرترین گل جهان در گیلان، گل داد


نادرترین گل جهان در گیلان، گل داد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: سوسن چلچراغ که محل رویش آن در منطقه عمارلو از توابع رودبار است، به مرحله گل‌دهی رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، محمدرضا برجی در این رابطه گفت: گل سوسن چلچراغ که رویشگاه آن در منطقه داماش عمارلو از توابع شهرستان رودبار است، اکنون به مرحله گلدهی رسیده است.

وی اضافه کرد: این گیاه نادر و ارزشمند که تنها در 2 منطقه از جهان رویش می‌کند، به لحاظ فراوانی و شادابی امسال در شرایط مناسبی است و می‌تواند به دلیل آب و هوای خوب بهار امسال و حفاظت مناسب از این گل بوده باشد.

برجی ادامه داد: محدوده رویش این گل زیبا و کمیاب به عنوان اثر طبیعی ملی برای اولین بار در سال 1354 در ارتفاعات رودبار شناسایی و با تصویب شورای عالی محیط زیست کشور به ثبت رسید و درحال حاضر توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار حراست و نگهداری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این گل نادر هزاران گردشگر را سالانه به سمت خود می‌کشاند که این امر حفاظت از آن را با دشواری‌هایی روبرو ساخته است، به همین دلیل از همه گردشگران و طبیعت دوستان درخواست می‌شود تا در حراست از این اثر طبیعی ملی کمال همکاری را محیط‌بانان مستقر در محیط‌بانی داماش داشته باشند.

وی تصریح کرد: نمونه این گیاه که نام علمی آن "لیلیوم لدربوری" است، در دنیا تنها در لنکران کشور آذربایجان مشاهده شده است.



 

آيا موي بدن انسان بعد از مرگ نيز رشد مي کند؟


هر يک از موهاي ما داراي سه لايه است. لايه خارجي مو يا«کوتيکول» از سلول هاي پولک مانندي ساخته شده است. لايه مياني مو، «کورتکس» نام دارد و از سلول هايي تشکيل شده است که داراي رنگيزه اند.رنگ مو به نوع اين رنگيزه ها بستگي دارند. اگر ساختن رنگيزه در سلول هاي اين لايه متوقف شود،مو سفيد مي شود. به لايه داخلي مو «مغز مو» مي گويند. در کنار ريشه هر تار مو يک غده چربي و يک ماهيچه وجود دارد.

آيا موي بدن انسان بعد از مرگ نيز رشد مي کند؟

آيا موي بدن انسان بعد از مرگ نيز رشد مي کند؟

 

موي سرما به طور متوسط يک الي 1/5 سانتي متر در ماه بلند شود. مو همواره از ريشه رشد مي کند. هر مو از جوانه اي به نام «فوليکول» يا «پياز مو» به وجود مي آيد. انتهاي فوليکول داراي غده ي کوچکي است که توسط مويرگ هاي خوني تغذيه مي شود. در واقع رشد مو از اينغده آغاز مي شود. مو پس از عبور از ميان فوليکول به سوي سطح پوست مي رود و به اين ترتيب طول مو افزايش پيدا مي کند.

مو ها حتي پس از مرگ نيز رشد مي کنند؛زيرا سلول هاي بدن تا وقتي که تمام مواد غذايي خود را مصرف نکرده اند،به کار خود ادامه مي دهند.به اين ترتيب پس از مرگ، تا زماني که سلول ها کار مي کنند مو نيز رشد مي کنند.سلول ها پس از اتمام مواد غذايي مي ميرند و رشد مو ها نيز متوقف مي شود.



بیگ بنگ: پژوهشگران دانشگاه ساوت‌همپتون پس از چهار سال تحقیق بر روی بیش از ۲ هزار نفر که لحظه مرگ را تجربه کرده اند نشان دادند، که حتی بعد از مرگ بالینی هم، هوشیاری دست‌کم به طور موقت، ادامه پیدا می‌کند.

 

1412641529672_wps_54_Surgeons_performing_opera

محققان در دانشگاه ساوت همپتون پس از چهار سال مطالعه بر روی بیش از ۲۰۶۰ بیماری که دچار ایست قلبی شده بودند به این نتیجه رسیده اند، که اغلب افرادی که تجربه مرگ بالینی را داشته اند پیش از احیا شدن هوشیاری خود را به صورت کامل از دست نمی دهند. در واقع در دقایق ابتدایی پس از مرگ هوشیاری کاملاً از بین نمی رود. دکتر سم پارنیا، پژوهشگری که این تحقیق زیر نظر او انجام شده می گوید: “مرگ در یک لحظه خاص اتفاق نمی افتد، بلکه روندی است که با توقف ضربان قلب آغاز می شود، بعد ریه از کار می افتد و سپس کار مغز متوقف می شود، شرایطی که در پزشکی به آن ایست قلبی می گوییم، که از نقطه نظر زیستی معادل مرگ است.”

سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: ما به خوبی می دانیم که حیات مغز بعد از متوقف شدن عملکرد قلب دیگر ادامه ندارد. اما یافته ها حاکی از آن است که هوشیاری افراد تا سه دقیقه پس از آنکه قلب از حرکت باز می ایستد از بین نمی رود، در حالی که مغز به سرعت در عرض ۲۰ الی ۳۰ ثانیه پس از قلب از کار می افتد. از میان ۲۰۶۰ نفر ۳۳۰ نفر زنده ماندند و تقریبا چهل درصد آنها، یعنی ۱۴۰ نفر ادعا کرده اند که به آنچه در مدت زمان احیا آنها در حال جریان بوده است آگاهی نسبی داشته اند.

1412641274565_wps_53_A_hand_reaching_towards_g

به طور کلی ۳۹ درصد از افرادی که تجربه مرگ بالینی را داشته اند قادر هستند توصیفی از میزان آگاهی خود در دقایق ابتدایی پس از مرگ ارائه دهند، اما تزریق داروهایی که برای احیا به کار می رود موجب می شود پس از بازگشت آنها همه آنچه را حس کرده اند به یاد نیاورند. با این حال ۲۰ درصد افراد از یک احساس آرامش غریب در زمان مرگ سخن گفته اند و یک سوم احساس کُند یا تند شدن زمان را داشته اند. عده ای نیز از یک نور طلایی مانند درخشش خورشید صحبت می کنند و برخی از یک ترس عجیب و احساس خفگی در آب می گویند.

دکتر پارنیا می‌گوید: “بسیاری از مردم تجربه لحظات نزدیک به مرگ را دارند، اما به علت داروهایی که در زمان احیا تزریق می‌شوند یا آسیب مغزی نمی‌توانند بعدا آنها را به یاد بیاورند. این تحقیق نشان می‌دهد یادآوری تجربه افرادی که لحظاتی از نظر بالینی مرده بودند باید بدون پیش داوری مورد بررسی های بیشتری قرار گیرد.” به گفته دکتر جری نولان، سردبیر نشریه “احیا” که این تحقیق در آن منتشر شده، این پژوهش، دریچه‌ای را به روی تحقیقات وسیع درباره آنچه که در زمان مرگ برای ما اتفاق می‌افتد باز کرده است.

مطالعه بیشتر در:



یک شنبه 17 اسفند 1393برچسب:گیاهان غیرعادی (با عکس), :: 12:53 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

 گیاهان موجودات شگفت انگیزیند. آنها قادرند غذایشان را از طریق فتوسنتز درست کنند و همچنین مواد غذایی میلیون ها موجود زنده دیگر را هم تأمین کنند. اما از نظر برخی، گیاهان ممکن است کسل کننده به نظر برسند. درحالی که واقعاً این طور نیست. یکی از دلایلش این است که گیاهان جالب و غیر عادی ای هم وجود دارند. نمونه هایی که در زیر آورده شده اثبات می کنند که گیاهان فقط چیزهای سبزی نیستند که در خاک رشد می کنند.

 

پانسمان کننده ها (Bandagers)

استبرقاستبرق یا لباشیریان (
Milkweed) گیاهی است که وقتی می شکند یا قطع می شود مایع شیری رنگی تراوش می کند. وقتی که این آب خشک می شود، به صورت یک پانسمان منطقه شکسته شده را می پوشاند. این مایع شیری رنگ از این جهت هم مهم است که مثل یک عامل بازدارنده سمی در برابر حشراتی عمل می کند که ممکن است سعی کنند از گیاه تغذیه کنند. یک استثنا در این زمینه در بین حشرات، پادشاه پروانه است که درمقابل تأثیرات این سم مصون است. گیاهان استبرق تنها گیاهانی هستند که کرم های جوان پادشاه پروانه آنها را خواهند خورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 خفه کننده ها (Chokers)

گیاهان خفه کننده (Strangler Figs) به این دلیل این نام را گرفته اند که درواقع میزبانشان را خفه می کنند. آنها با کمک جانوران از بالا تا پایین یک درخت رشد می کنند. به عنوان مثال، یک پرنده ممکن است دانه گیاهی خفه کننده را روی شاخه درختی رها کند. هنگامی که گیاه خفه کننده شروع به رشد می کند، ریشه هایش را به زمین می فرستد، پس از آن در داخل خاک محکم می شود و کاملاً درخت را محاصره می کند. در نهایت، درخت میزبان خواهد مرد به این دلیل که دیگر قادر به دریافت آب و غذای کافی نخواهد بود.

 

 

پانسمان استبرق

 

 

 

 گیاه خفه کننده

 

 

 

 

 

 

 

سنگ شکنها


گل سنگگل سنگ ها نتیجه همزیستی و ترکیب جلبک سبز و قارچ هستند. آنها گیاهان غیر عادی ای محسوب می شوند زیرا می توانند تقریباً بر روی هر سطحی رشد کنند. گل سنگ ها اسیدی ترشح می کنند که می تواند سنگ را به خاک تجزیه کند. همچنین آنها مفیدند چراکه به تصفیه هوا از گازهای اضافی کمک می کنند.

 

 

 

خون آشام ها


گیاه خون آشامگیاهان خون آشام یا سِـس ها (Dodder) به میزبانشان متصل می شوند و غذا و آب آن را می خورند. جوانه های گیاهان خون آشام هم به خارج از ساقه فرستاده می شوند تا گیاهان دیگری را جست و جو کنند و به آنها متصل شوند. هنگامی که یک میزبان پیدا می شود، سس به آن می چسبد و به ساقه های میزبانش نفوذ می کند. پس از آن رشد می کند درحالی که همچنان به قربانیش متصل می ماند. سس ها انگل های مضری تلقی می شوند، چراکه اغلب، بیماری های گیاهی را گسترش می دهند.

 

 

 

ارواح سفید

نی های هندینی های هندی (Indian Pipes) گیاهانی لوله ای شکل با گل های سفیدند. رنگ سفید این گیاه به آن ظاهری شبح مانند می دهد. نی هندی در سایه رشد می کند و همه مواد غذاییش را از قارچی که در ریشه هایش زندگی می کند به دست می آورد.

 

 

 

 

 

 

 

منبع : سایت 020



 

 

حلزون دریاییشايد ضرب المثل «تو همان چيزي هستي كه مي خوري» به گوشتان خورده باشد. معني اين مثل اين است كه نوع غذايي كه هر فرد مي خورد بر سلامتيش اثر مي گذارد و منظورش اين نيست كه هرچه بخوري همان مي شوي! به عنوان مثال اگر گياه بخوري،‌ گياه مي شوي. البته يك نوع حلزون دريايي اين قاعده را به هم زده است.

اين جانور دريايي كه اليزيا چلورتيكا elysia chlorotica نام دارد و شبیه برگ است، با مكيدن لبه هاي جلبك ها تغذيه مي كند. جلبك مثل بقيه گياهان غذايش را با كمك گرفتن از نور خورشيد تأمين مي كند.

سيدني كي پيرس زيست شناس و استاد دانشگاه فلوريداي جنوبي مشاهده اين حلزون دريايي جلبك خوار را گزارش داده است.

پيرس مي گويد كه اين حلزون دريايي درست مثل گياهان ابزار تبديل نور خورشيد به غذا را در اختيار دارد. حلزون هاي دريايي فقط خود جلبك را نمي دزدند. بلكه آنها درواقع دستور ساخت كلروفيل را هم از آن مي دزدند. به عبارت ديگر آنها شروع مي كنند تا مثل غذايشان رفتار كنند.

اين نقطه پيوند يك گياه و يك جانور است. درواقع گياهان در داخل سلول هايشان ساختارهاي ريزي به نام كلروپلاست دارند. كلروپلاست ها، دي اكسيد كربن و آب را با استفاده از نور خورشيد و يك ماده شيميايي به نام كلروفيل به قند تبديل مي كنند. فرايندي كه طي آن كلروپلاست ها با استفاده از كلروفيل قند مي سازند فتوسنتز ناميده مي شود.

جلبكي كه به وسيله حلزون دريايي خورده مي شود هم مثل گياهان از فرايند فتوسنتز استفاده مي كند تا غذا بسازد. پس از آن كه حلزون دريايي كشف شده به وسيله پيرس جلبك را مي خورد،‌ كلروپلاست هاي آن را جدا مي كند و به جاي هضم و دفع كلروپلاست ها، آنها را در داخل سلول هايش جذب مي كند. وقتي حلزون، كلروپلاست را در داخل سلول هايش داشته باشد، مي تواند از فرايند فتوسنتز استفاده كند تا غذا بسازد. پيش از اين كه اين حلزون ها كلروپلاست ها را جذب سلول هايشان كنند تا بتوانند غذا بسازند، ممكن است تا مدت ها و چه بسا حتي حدود يك سال بي غذا بمانند. تفاوت آنها با جانوران ديگر مثل مرجان ها اين است كه مرجان ها سلول هاي حاوي كلروپلاست را در بدنشان ذخيره دارند و با استفاده از آن مقداري از غذايشان را مي سازند.

اينجا يك مشكل ديگر وجود دارد و آن اين است كه بالأخره كلروپلاست ها در طول فتوسنتزها كلروفيل ها را تمام مي كنند و به ذخيره تازه اي نياز دارند. اين ذخيره كلروفيل از كجا تأمين مي شود؟ يك ايده اين است كه موقعي كه جانوران كلروپلاست ها را جذب مي كنند، همراه آنها ذخيره مادام العمر كلروفيل را هم جذب مي كنند. اما اين در مورد حلزون دريايي صادق نيست. پيرس و همكارانش فهميده اند كه برخلاف جانوران ديگر، حلزون هاي دريايي خودشان مي توانند كلروفيل بسازند كه معنيش اين است كه آنها چيزي بيش از تنها كلروفيل را از جلبك دزديده اند.

درواقع داخل بدن تقريباً همه سلول هاي زنده ژن وجود دارد. ژن حكم دستورالعملي را دارد كه براساس آن موجود زنده مي تواند هرچه را كه به آن نياز دارد بسازد. يك گياه هم ژن هايي دارد كه به عنوان مثال حاوي راهنماهايي براي ساختن كلروفيل هستند. حلزون دريايي اي كه پيرس كشف كرده هم وقتي كلروفيل مورد نيازش تمام مي شود، مثل گياهان كلروفيل مي سازد.

بنابراين حلزون هاي دريايي تنها كلروپلاست هاي جلبك ها را نمي بلعند. بلكه راهنماهاي ژني آنها را هم مي پذيرند. به بيان ديگر حلزون هاي دريايي هماني مي شوند كه مي خورند.



 

طراحی جالب یک خانه در منطقه دروس تهران که اتاق های آن سیار بوده و رو به آفتاب می چرخد در هفته های گذشته در رسانه های بین المللی بازتاب گسترده ای داشته است. معماران ایرانی ساختمانی هفت طبقه را در محله “دَروس” در شمال تهران طراحی کرده‌اند که دارای سه اتاق “متحرک” است.

روزنامه “دیلی‌میل” در گزارشی مصور از ساختمان “شریفی‌ها” در تهران نوشت: “به نظر می‌رسد که آینده دنیای خانه‌های مسکونی را یافته‌ایم و این آینده در ایران است”. به نوشته دیلی میل، ساختمان شریفی‌ها از بسیاری جهات با یک ساختمان معمولی تفاوت دارد و فهرست ویژگی‌های این اثر مدرن معماری به اتاق‌های متحرکش ختم نمی‌شود.

این ساختمان ۷ طبقه(با طبقات زیر زمین و همکف) دارای ۳ اتاق متحرک است. این بنا که با نام ساختمان “شریفی ها” شناخته می شود، یک باشگاه داخلی، یک استخر و دو آشپزخانه، چند فضای باز “تراس” داشته و به نسبت مساحت زمین زیربنای مفید زیادی دارد. با فشار یک دکمه سه اتاق بیرونی یعنی اتاق صبحانه، اتاق میهمانان و اتاق کار شروع به چرخیدن می‌کنند و رو به خیابان سه فضای جدید “تراس” می‌آفرینند که این عملکرد علاوه بر افزایش نورگیریِ فضای درونی (بسته به کاربری اتاق) موارد استفاده زیادی دارد. هر یک از این سه اتاق (که از بیرون مثل جعبه‌هایی چوبی هستند) بر روی پایه‌ای چرخان استوار هستند. در طول زمستان‌های سرد، می‌شود اتاق‌ها را بست و از هدر رفتن حرارت جلوگیری کرد و در طول ماه‌های گرم تابستان هم گشودن اتاق‌های فوق به تهویه هوای محیط کمک کرده و فضا را از هوای تازه پر می‌کند.

این خانه دو زیرزمین دارد که باشگاه ورزشی داخلی و دیگر تسهیلات رفاهی ساختمان، از جمله میز بیلیارد، را در خود جای داده است. طبقه همکف محل پارک خودرو‌ها و نیز برای سکونت سرایدار پیش‌بینی شده است. طبقات اول و دوم فضاهای مسکونی اصلی ساختمان است و آشپزخانه، اتاق نشیمن و حتی فضای مخصوص پیانو را در این بخش می‌توان دید، در دو طبقه بالایی اتاق‌ خواب‌ها، حمام‌ها، یکی از آشپزخانه‌ها و فضای زندگی اضافه پیش‌بینی شده است.

سخنگوی شرکت سازنده این ساختمان گفت: “بسته به نیاز‌های کاربران این ساختمان خود را هماهنگ می‌کند. بسته به اینکه مهمان داشته باشید یا نه، اتاق مهمانان در طبقه دوم را می‌شود برای مقاصد مختلف چید و تغییر داد. به همین ترتیب اتاق‌ کار و اتاق صبحانه نیز بسته به خواست ساکنان تغییر می‌کند. به گفته سخنگوی این شرکت، “خانه سنتی ایرانی” منبع اصلی ایده این پروژه بود، چراکه در خانه‌های سنتی ایرانی دو اتاق اصلی وجود داشت، یکی برای فصول گرم و دیگری برای فصول سرد.

یکی از طراحان خانه شریفی‌ها هم گفت: “ما با ایده انعطاف‌پذیری شروع کردیم و به این فکر کردیم که ساختمان‌ها نماهای متغیری داشته باشند؛ ایده ساختمانی که هم درونگرا باشد و هم برونگرا. همچنین مطالعه اقلیم تابستانی شمال تهران (معتدل) و اقلیم زمستانی آن (سرد)، ما را به سمت و سوی آن سوق داد که چگونه می‌شود در زمستان حجمی بسته، بدون تراس با پنجره‌هایی کوچک داشته باشیم و در تابستان حجمی شفاف و باز با تراس‌هایی عمیق و وسیع و پنجره‌هایی بزرگ.”

وی افزود: “طرح مکعب گردان با تغییری در حجم و فضای خانه، نوعی معماری غیرقطعی به وجود می‌آورد که به خواسته‌های ما در زمستان و تابستان جواب مناسبی می‌داد.” این ساختمان در منطقه ۳ تهران در محله دروس طراحی شده است. این ساختمان در بخش طراحی خانه در جشنواره معماری جهان در فهرست نامزدهای دریافت جایزه قرار گرفته است. این همه موجب شد تا ایران دیگر با خانه‌های آینده‌نگر بیگانه نباشد و در جشنواره معماری جهان بعد از استرالیا با چهار نامزد دریافت جایزه در مقام دوم بایستد.



ادامه مطلب ...


شرکت ماکروسافت با همکاری پژوهشگران انگلیسی موفق به ساخت ابزاری شدند که قادر است امواج صوتی در محیط اطراف را به دام انداخته و به انرژی الکتریکی تبدیل کند. این دستگاه می‌تواند برای شارژ تلفن همراه استفاده شود.

پژوهشگران دانشگاه کوئین مری با همکاری شرکت ماکروسافت روی پیاده‌سازی ایده شارژ تلفن‌های همراه از طریق صوت کار می‌کنند. سال گذشته جو بریسکو و استیو دان از دانشگاه کوئین مری دریافتند که نواختن موزیک پاپ و راک موجب افزایش عملکرد پیل‌های خورشیدی می‌شود این یافته محققان در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.
در این راستا، شرکت ماکروسافت با همکاری محققان دانشگاه کوئین مری اقدام به ساخت نانوژنراتوری کرد که می‌تواند از نویزهای محیط اطراف، نظیر صدا موزیک، صحبت کردن افراد یا ترافیک برای شارژ کردن تلفن همراه استفاده کند.
پژوهشگران این پروژه از اکسید روی که دارای خواص پیزوالکتریک است، برای این کار استفاده کردند. اکسید روی که به‌صورت نانومیله مورد استفاده قرار گرفته، روی سطوح مختلف پوشش داده می‌شود؛ در نتیجه با کشیده شدن یا خمیده شدن سطح، نانومیله‌ها می‌توانند ولتاژ ایجاد کنند.
این نانومیله‌ها می‌توانند به حرکاتی نظیر اموج حاصل از صدای انسان پاسخ داده و دچار نوسان شوند. با ایجاد تماس الکتریکی با نانومیله‌ها، می‌توان جریان الکتریسیته ایجاد شده را برای استفاده در تلفن همراه به کار گرفت.
برای ساخت نانوژنراتوری در این ابعاد، محققان روش‌های مختلفی ارائه کردند تا هزینه تولید کاهش یابد. برای این کار، محققان ابتدا ماده شیمیایی حاوی نانومیله‌ها ساختند که می‌توان آن را روی سطح دلخواه اسپری کرد. با اسپری کردن، یک لایه از نانومیله روی سطح پلاستیک قرار می‌گیرد. با گرم کردن این محلول تا 90 درجه سانتیگراد، نانومیله‌ها روی سطح رشد کرده و تمام سطح را می‌پوشانند. معمولا از طلا برای ایجاد تماس الکتریکی استفاده می‌شود اما برای کاهش هزینه، محققان از فویل آلومینیومی استفاده کردند.
این گروه با این روش موفق به ساخت ابزاری در ابعاد یک تلفن همراه نوکیای مودل 925 شدند که می‌تواند 5 ولت انرژی تولید کند که برای شارژ یک تلفن همراه کافی است.
با این روش می‌توان شارژ باتری را بی‌نیاز از اتصال آن به برق انجام داد. جو بریسکو از محققان این پروژه می‌گوید: "این که بتوان تلفن همراه را برای استفاده طولانی مدت شارژ نگه‌ داشت موضوع بسیار جالب توجهی است. این ابزار می‌تواند انرژی سرگردان در محیط اطراف ما را به دام انداخته و استفاده کند."


پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:ماسک زییایی صورت, :: 23:47 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

ماسکهای مخصوص,ماسکهایی مخصوص پوستهای نرمال

ماسک میوه ای مخصوص پوستهای نرمال

ماسکهایی مخصوص پوستهای نرمال افرادی که دارای پوستهای نرمال هستند را میتوان خوش شانس تر از بقیه دانست چراکه پوست آنها نه مشکل خشکی بیش از اندازه و ظاهر شدن علائم پیری زودرس را دارد و نه همانند پوستهای چرب مستعد جوش و آکنه است. با این وجود حتی پوستهای نرمال هم نیازمند نگهداری و مراقبت هستتد و بهترین راه مراقبت از آنها استفاده از مواد طبیعی در محصولات زیبایی است. ما شما را با چند نوع ماسک طبیعی مخصوص پوستهای نرمال آشنا میکنیم.

ماسک روغن زیتون، سبوس گندم و زرده تخم مرغ : یک قاشق چای خوری روغن زیتون را با 2 تا 3 قاشق چایخوری سبوس گندم و یک زرده تخم مرغ مخلوط کرده و تا زمانیکه به صورت یک خمیر یکدست در آید هم زدن را ادامه دهید. این ماسک را  مدت 20 دقیقه روی صورت قرار داده و سپس بشوئید. این یک ماسک لایه بردار، رطوبت رسان و درخشان کننده است.

ماسک موز، عسل و پرتقال: موز یک ماده مغذی اعجاب انگیز است و شما را از بوتاکس بی نیاز خواهد کرد. برای تهیه این ماسک کافی است نصف یک موز رسیده را با عسل و پرتقال آمیخته و به صورت یک خمیر یکدست روی پوست قرار دهید و بعد از 20 دقیقه آنر ا بشویید. استفاده منظم از این ماسک مانع تضعیف پوست شده و آن را جوان و شاداب نگه میدارد.

 ماسک توت فرنگی: مخلوط نصف لیوان توت فرنگی رسیده و 1/4 لیوان آرد ذرت به صورت خمیر میتواند ماسک مناسبی برای پوستهای نرمال باشد. اجازه ندهید این ماسک با چشمان شما تماس پیدا کند چرا که خاصیت اسیدی توت فرنگی به چشمان شما آسیب میزند. این ماسک را 30دقیقه روی پوست نگه دارید و سپس با آب سرد بشویید.

ماسک ماست آلوئه ورا وپرتقال: یک قاشق غذاخوری ماست را به همراه یک چهارم فنجان آب پرتقال و یک قاشق چایخئوری عصاره آلوئه ورا مخلوط کنید و حداقل به مدت 5دقیقه روی پوست صورت قرار داده و سپس به آرامی با آب ولرم بشوئید.

ماسک تخم مرغ، لیمو، شیر خشک و  هسته زردآلو: یک تخم مرغ را با آب یک لیموی تازه و 4 قاشق چایخوری شیر خشک بدون چربی و یک قاشق پودر هسته زردآلو مخلوط کرده و روی پوست صورت و گردن قرار دهید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشوئید. این ماسک یک لایه بردار مناسب است و برای جوانسازی پوست کاربرد دارد.
منبع:پرداد



 

رنگ آرایش,رنگهای آرایشی,راهنمای آرایش

با تغییر دادن رنگ مورد استفاده تان  می توانید روحیه تان  را تغییر دهید.یک راهنمای آرایش ، الهام گرفته از چاکراهای بدن برای شما داریم ، ببینید که رنگ ها چقدر روی شما تاثیر گذارند !!!

رنگها فقط روی چشمهایتان اثر نمیگذارند،آنها می توانند تمامی حواس شما را تحت تاثیر قرار دهند.هر رنگی از رنگین کمان میتواند الهام بخش یک احساس خاص باشد و حتی گمان می رود که رنگهای بخصوصی به کسانی که از آنها استفاده کنند انرژی می دهند و آنها را درمان میکنند.

حتما در مورد چاکرا شنیده اید که از هندوستان آغاز شده و حالا به طور فراگیری در جهان گسترش یافته است .بطور اساسی نظریه چاکرا می گوید که بدن دارای چاکراها یا نواحی است که مانند مراکز انرژی عمل میکنند.این هفت چاکرای اصلی در یک خط مستقیم از قسمت لگن شروع می شود وتا بالای سر ادامه دارند.هر چاکراهی نشان دهنده یکی از هفت رنگ رنگین کمان است که هرکدام دارای قدرت درمانی و خواص منحصر به فردی هستند.این موضوع را نظریه پیشرفته رنگ می گوییم.

همه اینها یعنی چه؟رنگهای آرایشی مورد علاقه شما در واقع به حفظ سلامتی و تعادلتان کمک میکنند و تغییر دادن ظاهرتان شاید بر خلق و خو و انرژیتان تاثیر بگذارد.از پیشنهادات ما که از چاکرا الهام گرفته شده استفاده کنید تا بفهمید که چه طیفی از رنگها برای شما مناسب است.حتی اگر مردد هستید،میتوانید از آن به عنوان بهانه ای برای اضافه کردن رنگهای تازه به مجموعه سایه هایتان استفاده کنید.

 



ادامه مطلب ...


 

محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین:
بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با کمک دانش و توان متخصصان خود موفق به راه‌اندازی "بانک گیاهان درون شیشه‌ای" در کشور شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مورد راه‌اندازی این کلکسیون گفت: تکنیک کشت بافت گیاهی (In vitro culture of higher plants) این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان ریزنمونه‌های گیاهی شامل سلول، بافت و اندام گیاهی را در شرایط استریل و کنترل شده، تولید و به دور از عوامل تنش‌زای زنده و غیرزنده، برای مدت زمان طولانی حفظ و نگهداری و در نهایت احیا کرد.

در این شرایط می‌توان انواع ریزنمونه‌های گیاهی از جمله ریزنمونه‌های عاری از بیماری، بافت کالوس، ریزنمونه‌های ترنسفرم شده و یا گیاهان باززایی شده از اندام‌های مختلف و... حاصل از انواع گونه‌های گیاهی بومی و غیر بومی را که با اهداف مختلف در شرایط درون شیشه‌ای به دست آمده است، حفظ و نگهداری کرد و حتی از نمونه‌های تکثیر رویشی از جمله کلکسیون درختان میوه که با هزینه و ریسک زیاد ناشی از عوامل تنش‌زا مواجه هستند، نسخه پشتیبان تهیه و نگهداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تکیه بر کادر مجرب، فضا، امکانات و تجهیزات لازم در این خصوص، توانست برای اولین بار "بانک گیاهان درون شیشه‌ای" شامل انواع گیاهان مختلف دارویی، زینتی، سبزی، درختان میوه، گیاهان زراعی و مرتعی را که خود در برگیرنده انواع مختلف ریزنمونه گیاه است، راه‌اندازی کند. این بانک از این ظرفیت برخوردار است که به منظور تسهیل امور پژوهشی و یا تولیدی، ژرم پلاسم درون شیشه‌ای مورد نیاز افراد را در حد توان در اختیار آنها قرار دهد.

در حال حاضر بانک گیاهای درون شیشه‌ای واقع در بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، انواع مختلفی از ریزنمونه‌های درون شیشه‌ای گیاهان از جمله انگور، انار، سیب زمینی، سیر، موسیر، آلوئه، ماریتیغال، کاکتوس، ارکید، آنتوریوم و ... را در کلکسیون درون شیشه‌ای خود حفظ و نگهداری می‌کند.

بر اساس این گزارش، استادان، دانشجویان، پژوهشگران و تولیدکنندگان می‌توانند در راستای ارتقای این اهداف، با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران همکاری متقابل داشته باشند.



یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:تقسیم غذای شبانه گیاهان, :: 16:40 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین:
پژوهش جدید محققان مرکز جان اینز نشان داد که گیاهان برای جیره‌بندی غذا و اجتناب از قحطی در طول شب تقسیم‌های ریاضی انجام می‌دهند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته محققان این اولین گواه محکم در فرآیند زیستی بنیادی از یک محاسبه پیچیده ریاضیاتی است.

در طول شب هنگامی که گیاه نمی‌تواند از انرژی خورشید برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به قند و نشاسته استفاده کند، ذخایر نشاسته را برای باقی ماندن این ماده تا صبح تنظیم می‌کنند.

در شیوه، ساز و کارهای درون برگ میزان دخیره نشانسته را اندازه‌گیری و بر اساس ساعت درونی مشابه ساعت زیستی بدن، زمان را تا طلوع خورشید برآورد می‌کند.

اندازه ذخیره نشاسته با زمان باقیمانده تا طلوع خورشید برای تنظیم سرعت صحیح مصرف نشاسته تقسیم می‌شود تا هنگام روز حدود 95 درصد نشاسته حتی در صورت زودتر آغاز شدن شب یا تفاوت میزان ذخیره نشاسته مصرف شود.

محققان پیشنهاد کرده‌اند که این فرآیند به واسطه دو نوع مولکول با نامهای «S» برای نشاسته و «T» برای زمان انجام می‌شود.

اگر مولکولهای S تجزیه نشاسته را تحریک کرده و مولکولهای T از آن جلوگیری کنند، سرعت مصرف نشاسته با نسبت مولکولهای S به مولکولهای T یا S‌ تقسیم بر T تعیین می‌شود.

به گفته محققان این محاسبات بسیار دقیق بوده تا گیاه دچار قحطی‌زدگی نشده و موثرترین استفاده از غذایشان را داشته باشند. درک چگونگی رشد گیاهان در تاریکی می‌تواند به گشودن راههای تازه برای ارتقای مزارع کمک کند.



یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:درخت رنگین کمان, :: 16:0 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

درخت رنگین‌کمانی را ببینید

محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین:
تنه این درخت را کسی رنگ نکرده است، این رنگ‌های گیرا به طور طبیعی به وجود آمده است. این درخت اوکالیپتوس رنگین‌کمانی (نام علمی: اوکالیپتوس دگولپتا) نام دارد و در جزایر فیلی‌پین می‌روید.

Rainbow Eucalyptus2

نام‌ این درخت از رنگ‌های جذابی که روی تنه‌ها و شاخه‌های‌شان مشاهده می‌شود، الهام گرفته شده است.

Rainbow Eucalyptus3

واگر چه ممکن است به نظر برسد که کسی با قلم مو این رنگ‌ها را روی این درختان نقاشی کرده است، این‌ رنگ‌ها کاملا طبیعی هستند. اوکالیپتوس رنگین‌کمانی بر خلاف اغلب درختان، پوسته ضخیم چوب‌پنبه‌ای بر روی تنه‌اش ندارد. این پوسته نرم است و به صورت لایه‌های ورقه‌ورقه‌شده از بافت مرده بالا می‌آید. این ورقه ورقه شدن پوست درخت به طور یکنواخت انجام نمی‌شود، و دارای مراحل متفاوتی در مناطق متفاوت تنه درخت است.

Rainbow Eucalyptus4

هنگامی یک ورقه پوست درخت می‌ریزد، پوسته سبز تازه‌ای از زیر آشکار می‌شود. هنگامی که سن این پوست جدید بالا می‌رود، بافت آن تغییر رنگ می‌دهد، و به رنگ سبز تیره و بعد آبی، و به دنبال آن ارغوانی و صورتی- نارنجی درمی‌آید، و در نهایت درست پیش از پوسته‌ریزی رنگدانه‌ قهوه‌ای در آن ایجاد می‌شود.این فرآیند با سرعت‌های متفاوت و در نواحی جداگانه پوست درخت رخ می‌دهد، و در نتیجه این تغییر رنگ مداوم، این الگوی رنگین‌کمانی به وجود می‌آید.

Rainbow Eucalyptus5

Rainbow Eucalyptus6



یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:گل جسد شکوفا شد!, :: 15:56 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین:
انتظار طولانی طرفدارانی که مشتاق بازدید و بو کشیدن رایحه گل غول‌پیکری که به دلیل بوی تنفرانگیزش به گل جسد شهرت دارد سرانجام به پایان رسید و این گیاه از روز گذشته آغاز به شکوفا شدن کرد.

براساس گزارش فاکسنیوز، این گیاه استوایی که به خاطر بوی وحشتناکی که از خود ایجاد می‌کند، به گل جسد شهرت یافته از عصر روز یکشنبه در باغ گیاه‌شناسی کاپیتول در آمریکا آغاز به شکوفا شدن کرد. متخصصان از یک هفته پیش انتظار شکوفایی این گل را می‌کشیدند و از این رو ساعات بازدید این باغ را افزایش داده اند.

گل جسد

بوی وحشتناک این گل استوایی روز دوشنبه به اوج خود خواهد رسید و برای دو روز ادامه خواهد داشت. نام رسمی این گیاه تیتان‌آروم بوده و بومی جنگل‌های سوماترا در اندونزی است. این گیاه اولین بار در سال 1878 کشف شد.

به گفته محققان بوی ناخوشایند این گیاه که به بوی اجساد گندیده شباهت دارد، ابزاری برای جذب حشرات است.



جمعه 23 اسفند 1392برچسب:سیگارومضرات آن, :: 18:26 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

كلمه اى اسپانيايى است كه از «سيگارا» به معنى «دركاغذ پيچيدن» مشتق شده است. در انگلیسی به سیگار معمولی یعنی به برگ های خشک وبریده شدۀ گیاه توتون که در کاغذ پیچیده شده باشد سیگارت ( cigarette ) می گویند وبه سیگار برگ یعنی برگ های گیاه توتون که بطور مستقیم بدون پیچیدن در کاغذ استفادهمی شود سیگار می گویند.
توتون ، تنباکو و دخانیات- توتون کلمه ای ترکی است و بهمعنای دود می باشد. . در عربی واژه توتون به “دخان ” و یا «دخانیات» و در انگیسی بهآن تاباکو و در ایران تنباکو ،و در فرانسه و آلمانی به آن «تاباک» میگویند.

ترکیبات و موادتشکیل دهنده سیگار

مواد تشکیل دهنده سیگار شامل دو بخش کلیمیباشد. الف- عناصر ساختمانی ب- عناصر شیمیایی

الفعناصرساختمانی

این بخش شامل: توتون، کاغذ، مواد نگهدارنده ،چسب،رنگهای شیمیایی جهت نوشتن مارک سیگار ، و اسانس است.

1- فیلتر سلولزی (سلولز استات) سیگار  که با کاغذمتخلخلی بنام (PLUGWRAP) پوشیده شده است. وظیفه فیلتر خنک کردن و تمیز کردن دودسیگار است.                        

2- 
کاغذ(TIPPING) که فیلتر را میپوشاند و برخیاوقات برای تهویه بیشتر و کاهش تار(قطران) سیگار دارای سوراخهای ریزی (پرفراژ) میباشد

3- 
ترکیب تنباکو و کاغذ سیگاری که آن را احاطهکرده است. اگر از نزدیک نگاهی به کاغذ سیگار بیندازید ، خط های هم فاصله ای راخواهید دید که روی سیگار به صورت حلقه های موازی در می آیند و سیگار را به قرص هایباریک متوالی تقسیم می کنند . این حلقه ها که به حلقه های سوخت معروفند ، ناشی ازضخامت های مختلف کاغذ سیگار هستند و بدین ترتیب باعث کنترل سرعت سوختن سیگار میشوند یعنی وقتی سیگار آزادانه می سوزد قسمت های ضخیم ، سرعت سوختن را کم می کنند ومانع اشتعال سریع آن می شوند اما وقتی شخصی به سیگار پک می زند با رسیدن اکسیژن وبالا رفتن دمای قسمت های مشتعل ، ابتدا قسمت ضخیم مرزی و سپس قسمت نازک می سوزد وبیشترین دود را تولید می کند . علاوه بر این کاغذ سیگار حاوی ترکیبات شیمیایی استکه آنها نیز آهنگ سوختن را کم می کنند  .

4-چسب برای چسباندن اجزاء سیگار استفاده شده ومنشأ گیاهی دارد. که معمولاً از صمغ عربی بدین منظور استفاده میشود.



ادامه مطلب ...


جمعه 23 اسفند 1392برچسب:تهیه مواد شوینده خانگی, :: 18:17 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

حتی برخی افراد ترجیح می دهند ، با استفاده از مواد طبیعی ، لوازم بهداشتی و آرایشی در خانه تهیه کنند تا از یک طرف در هزینه ها صرفه جویی شود و از سوی دیگر سالم باشند .

استفاده از گیاهان معطر و گل ها در ساخت عطر و صابون یکی از فعالیت هایی است که علاوه بر این که سرگرم تان می کند ، می تواند درآمد زا هم باشد امروزه استفاده از اسانس روغنی و عصاره موجود درمیوه ها و سبزیجات و دانه های روغنی به دلیل وجود مواد موثره و ترکیبات مفیدی که در این مواد یافت می شوند در ساخت انواع شوینده ها بکار رفته و با عنوان صابون وشامپوهای ضد خشکی پوست ، کاهش دهنده چین و چروک ، مناسب برای پوست های چرب و خشک به فروش می رسد. در صورت آشنایی با خواص انواع میوه ودیگر مواد غذایی طبیعی و تاثیر آن ها بر پوست می توانید به راحتی شوینده متناسب با نوع پوست تان را در خانه تولید و استفاده کنید . در واقع حفظ چربی پوست ، استفاده از شوینده متناسب با فصل و آب وهوا ، شست وشوی صورت با صابونهای معطر ، پیشگیری از ابتلا به التهابات پوستی با حذف رنگ های مصنوعی از فواید تولید صابون های میوه ای در خانه است .

تهیه صابون با عسل و خیار
یک روش ساده برای تهیه صابون های معطر استفاده از میوه دلخواه ، موم تصفیه شده خالص و روغن پایه با اسانس طبیعی است . مثلا می توانید با مواد غذایی مانند عسل و خیار صابون تهیه کنید .برای تهیه صابون عسل و خیاربه یک فنجان خرده صابون سفید رنگ ، یک قاشق غذا خوری موم خالص و تصفیه شده ، یک قاشق غذا خوری عسل ، دو عدد خیار پوست کنده و رنده شده به علاوه یک قاشق غذا خوری روغن بادام نیاز دارید .برای ذوب کردن صابون های دور ریز و موم می توانید ظرفی مناسب را پر از آب کرده ، روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار داده و تا جوش آمدن آب صبر کنید ، سپس صابون ها را در ظرف کوچکتری گذاشته ودر آب در حال جوش قرار دهید . تا ذوب شدن کامل قطعات صابون منتظر بمانید . همین روش را برای ذوب کردن موم بکار گیرید و در انتها صابون و موم ذوب شده را در ظرفی جداگانه مخلوط کنید. از دستگاه مایکروفر نیز می توانید برای آب کردن صابون ها استفاده کنید . سپس عسل را به مواد بیفزایید و آن را به خوبی مخلوط کرده تا یکنواخت شوند .
منتظر بمانید تامواد کمی سفت شده و لایه نازکی روی آن تشکیل شود سپس روغن بادام و عصاره خیار را به آن اضافه کرده و در قالب بریزید. به مدت 2 تا 3 ساعت صبر کنید تامواد سرد شده و شکل بگیرند .

 



با یک نگاه صاحبان این چشم ها را روان شناسی کنید

آیا می دانید؟ : قدیمی ها حرف خوبی می زدند؛ این که چشم آدم ها آینه دل شان است. این روزها خیلی ها به این باور رسیده اند که جدای همه راه و روش های روانکاوی و خودشناسی و… می شود حال و هوای هر آدمی را از روی چشم هایش فهمید. اصلا این روزها در دنیا در کنار علم روان شناسی دانشی باب شده به نام «چشم شناسی»؛ یک علم تازه سوغات سرزمین چشم بادامی های چینی. چینی ها معتقدند با نگاه کردن به چشم های هر کسی می شود میزان سازش پذیری یا اعتمادی را که در وجودش هست فهمید. آنها می گویند با چشم ها می شود نوع احساس هر آدمی را هم درک کرد. این روزها «چشم شناس ها» هم مثل چینی ها به این باور رسیده اند. تحقیقات آنها نشان می دهد که مردمک چشم آدم ها غیر از این که به میزان نور محیط واکنش نشان می دهد و بزرگ و کوچک می شود، به میزان احساسات شان هم حساس است.

● چشم های موفق

چشم شناس ها ـ با چشم پزشک ها فرق دارند ـ می گویند سایز و اندازه مردمک چشم، رنگ عنبیه و شکل خطوطی که در آن هست می تواند مثل یک آینه، بود و نبود درون آن آدم را نشان بدهد. در واقع آن ها از این فاکتورها برای تخمین میزان سلامت روحی آدم ها استفاده می کنند. حتی میزان سلامت جسمی افراد را هم می شود از نوع خطوط عنبیه و درخشندگی رنگ آن تشخیص داد.وقتی که شما به صورت کسی برای اولین بار خیره می شوید ناخودآگاه چشم هایش را بیشتر از باقی اعضای صورتش می بینید و به سمت آن کشیده می شوید. برای همین است که روانکاوان به تماس چشمی در ارتباط موثر با بقیه خیلی تاکید دارند و آن را رمز موفقیت هر کسی می دانند. در واقع وقتی با کسی ارتباط چشمی برقرار می کنید به طور ناخودآگاه می توانید احساسات و عواطف او را از طریق چشم ها بخوانید و کم کم به او نزدیک تر شوید. اگر به مرور این کار را انجام بدهید دیگر می فهمید که هر آدمی چه طور خصوصیاتی دارد و چه قدر نسبت به صحبتها و عملکرد شما حساسیت نشان می دهد. همه این ها را فقط چشم ها به شما می گویند. هر آدمی شکل و رنگ چشم متفاوتی دارد. اما می شود با کمی دقت شکل چشم همه آدم های دنیا را در گروه های خاصی طبقه بندی کرد. چینی ها از روی همین طبقه بندی شکل و ظاهر چشم ها کلی اطلاعات در باره هر کسی به دست می آورند.

● چشم هایی نزدیک به هم

این نوع چشم ها نشان می دهند که صاحبشان نگاهی حساب شده و دقیق به زندگی دارند و هر کارشان از روی برنامه و هدف است.اگر چه گاهی اوقات زود از کوره در می روند اما روی هم رفته آدم های مهربانی هستند. این نوع آدم ها معمولا همیشه یک ارزیابی کلی از آدم های دور و برشان می کنند و بعد با آنها وارد رابطه می شوند. همین است که بیشترشان هم آدم های موفقی هستند.



ادامه مطلب ...


 

یک جراح ایرانی واکسن سرطان مغز در اروپا را آزمایش می کند..

به گزارش گروه علمی زد فان به نقل ازخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج آزمایشات  بالینی واکسن اختصاصی‌ساز برای درمان سرطان مغز

در آمریکا با موفقیت قابل  توجهی در افزایش طول عمر بیماران همراه بوده است.

 

در نخستین آزمایش بالینی این روش درمانی در اروپا، «رابرت دمگر» بیمار ۶۲  ساله انگلیسی مبتلا به گلیوبلاستوما مولتی فرم (GBM) –

شایع‌ترین و  کشنده‌ترین نوع تومور مغزی – تحت درمان قرار گرفت.

 

تیم پزشکی بیمارستان کینگز کالج لندن به سرپرستی دکتر «کیومرث اشکان»  نخستین مرحله آزمایش بالینی واکسن اختصاصی‌ساز سرطان مغز را انجام دادند.

در مرحله نخست درمان، بخش اعظم تومور با جراحی خارج شد و سپس بیمار بمدت شش هفته تحت رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار گرفت.

در روش ایمنی درمانی (immune therapy)، سلول‌های تومور بیمار در کنار  سلول‌های دندریتیک – سلول‌های ایمنی تخصصی گرفته شده

از خون – در محیط  آزمایشگاه کشت داده و برای تشخیص و مقابله با سلول‌های سرطانی مجددا آموزش  داده شدند.

واکسن اختصاصی تهیه شده به بازوی بیمار تزریق شد، با این هدف که سلول‌های  دندریتک قادر به آموزش سایر سلول‌ها در سیستم ایمنی برای

نابود کردن  سلول‌های سرطانی شوند؛ زمانی که واکسن به بیمار تزریق می‌شود، از رشد تومور  جلوگیری شده و طول عمر بیمار افزایش پیدا می‌کند.

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان مغز با روش‌های درمانی متداول ۱۲ تا ۱۸ ماه  است، اما در روش درمانی DCVax طول عمر بیماران تا سه سال افزایش پیدا  می‌کند.

این بیمار نخستین دوز از واکسن اختصاصی‌ساز سرطان مغز را در سپتامبر ۲۰۱۳  (شهریور ماه) دریافت کرد و ۱۰ دوز دیگر را طی دو سال آینده دریافت می‌کند.

 

دکتر «کیومرث اشکان» سرپرست بخش نورو- اونکولوژی و جراح مغز بیمارستان کینز  کالج تأکید می‌کند: سرطان مغز یکی از کشنده‌ترین

انواع سرطان محسوب می‌شود  که نیازمند توسعه روش‌های درمانی جدید و موثرتر است؛ باتوجه به نتایج  امیدوار کننده آزمایشات بالینی

روش ایمنی درمانی در آمریکا، امیدواریم که  در انگلیس نیز شاهد نتایج مثبت مشابهی باشیم.



 


اعداد و ارقام صرفا محدود به کار اقتصاددانان نیستند. با استفاده از آنها می‌توان اطلاعات جالبی درباره دنیای علم نیز به دست آورد.
با چشم‌گیرترین عددهای این دنیا در هفته گذشته آشنا شوید.

2023 / 1402: سالی که بنیاد Mars One قصد دارد تا دو مرد و دو زن را در سفری بی‌بازگشت به سیاره سرخ بفرستد.

185 دلار: قیمت نخستین گوشی هوشمند بریل (خط ویژه نابینایان) دنیا.

گروه اینترنتی خورشید - khorshidgroup.net


0.61 کیلو: میزان کوکائینی که یک انسان معمولی می‌تواند در بدن خود جاسازی کند.

15: کودکان احتمالی ساکن روی سیاره Kepler-62e طی مدت 5 سال زمینی، 15 بار جشن تولد می‌گیرند!

60 دلار: قیمت یک بسته افشانه تنفسی حاوی اکسی‌توسین؛ هورمونی که تنفس آن باعث می‌شود شما احساس عاشق شدن بکنید!

گروه اینترنتی خورشید - khorshidgroup.net


80 هزار: تعداد مرگ‌های ناشی از سوء مصرف دارو و الکل در آمریکا طی سال 2010 / 1389

22: تعداد افرادی که در اثر ویروس جدید آنفولانزای پرندگان موسوم به H7N9 جان خود را از دست داده‌اند.

75 میلیون دلار: میزان سود میلیونر کلاهبردار انگلیسی که بمب‌یاب قلابی به دولت‌های سراسر جهان فروخته است، و باعث مرگ سربازانی شده است که به این ابزارها برای یافتن مواد منفجره اعتماد کرده بودند.



ادامه مطلب ...


جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 20:48 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

پزشکان استرالیایی در آزمایش‌های اخیر خود موفق به طراحی یک دستگاه پمپاژ جدید برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک شده‌اند که برای پیشگیری از موارد خطرناک تشنج و کما در این بیماران مفید است.

 

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «تیم جونز» از متخصصان علوم پزشکی در بیمارستان اطفال «Princess Margaret» در این رابطه گفت: این تیم تحقیقاتی توانستند یک پمپ مصنوعی پانکراس‌مانندی را طراحی کنند که وظیفه رساندن و یا متوقف ساختن انسولین به بدن بیماران دیابتی را برعهده دارد.

 

این وسیله جدید همچنین قادر است احتمال وقوع کمای کشنده در این بیماران را تشخیص دهد و بنابراین زمانی که سطح قندخون این افراد به شدت افت می‌کند، آزاد شدن انسولین در بدن را متوقف می‌سازد.

 

 جونز همچنین اظهار داشت: برخی از بیماران دیابتی نوع یک، هنگام افت گلوکز خون با لرزش و ضربان قلب شدید روبرو می‌شوند.

 

همچنین برخی افراد هیچ‌گونه علائم هشداردهنده‌ای را تجربه نمی‌کنند و در نتیجه نیاز این افراد به دستگاه جدید بسیار بیشتر خواهد بود.

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، «مایک ویلسون» مدیر انجمن تحقیقاتی دیابت جوانان استرالیا نیز گفت: ساخت این دستگاه، پزشکان استرالیایی را به تولید دستگاه پانکراس مصنوعی نیز نزدیک‌تر می‌کند.



صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد