درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی

 

 

ستاره‌شناسان معتقدند که بلاخره با کشف دلیل عجیب و غریب چشمک زدن یک ستاره، توانستند یک معمای اختری را که بیش از ۴۰ سال ذهن اخترشناسان را به خود مشغول کرده بود، حل کنند. این معما مربوط به یک ستاره عجیب به نام AR Scorpii است که هر دو دقیقه یک بار چشمک می‌زند و محو می‌شود. مشاهدات جدید محققان نشان می‌دهد سامانه ستاره‌ای نه تنها چیزی است که که ما تاکنون ندیده‌ایم، بلکه حتی تصورات ما درباره آن‌ها بسیار محدود است و این نشان دهنده این واقعیت است که با وجود پیشرفت‌های فراوان، انسان درباره پدیده‌های جهان هستی اطلاعات بسیار اندکی دارد.

AR Scorpii با فاصله ۳۸۰ سال نوری در صورت فلکی عقرب قرار دارد. هنگامی که این ستاره در دهه ۱۹۷۰ کشف شد، محققان تصور می‌کردند علت سوسو زدن این ستاره متغیر بودن آن باشد (ستاره متغیر به ستاره‌ای گفته می‌شود که به مرحله ناپایداری رسیده باشد)، اما سال گذشته گروهی از محققان بین‌المللی مورد عجیبی درباره رفتار این ستاره مشاهده کردند، پدیده ای که تاکنون هرگز مشاهده نشده بود.

محققان با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی هابل و وی ال تی تصاویر دقیقی از این ستاره تهیه کردند و در عین شگفتی متوجه شدند که AR Scorpii یک ستاره نیست، بلکه از دو ستاره ساخته شده که این ستارگان در هم قفل هستند و هر ۳٫۶ ساعت یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند. این دو ستاره از یک کوتوله سفید فشرده به اندازه زمین اما با جرمی ۲۰۰ برابر زمین و یک کوتوله قرمز سرد که اندازه آن یک سوم خورشید است، ساخته شده‌اند.

دانشمندان تصور می‌کنند علت چشمک زدن ستاره AR Scorpii این است که کوتوله سفید با سرعت بسیار زیادی می‌چرخد و به الکترون‌ها انرژی بسیار زیادی می‌دهد تا حدی که سرعت آن‌ها به سرعت نور می‌رسد، در این شرایط یک شلاق کیهانی به وجود می‌آید که به کوتوله قرمز ضربه می‌زند. این عمل موجب آزاد شدن پالس عظیم الکترومغناطیسی در هر ۱٫۹۷ دقیقه می‌شود و به همین دلیل AR Scorpii هر دو دقیقه یک بار چشمک می‌زند. دامنه پالس‌های منتشر شده بین فرابنفش و فرکانس‌های رادیویی است. به گفته یکی از محققان، این پالس‌ها قدرت بی سابقه ای دارند. در گذشته چنین پالس‌هایی در ستاره‌های نوترونی مشاهده شده‌اند اما محققان انتظار نداشتند یک سیستم دوگانه چنین رفتاری از خود نشان دهد. عجیب‌تر این است که محققان نمی‌دانند که این الکترون‌های پرانرژی از کجا می‌آیند- درحالیکه به نظر می‌رسد این الکترون‌ها مرتبط با چرخش کوتوله سفید باشد، این امکان نیز وجود دارد که کوتوله قرمز سردتر موجب ایجاد این الکترون‌ها باشد. محققان به تحقیقات بیشتر برای یافتن علت این پدیده ادامه می‌دهند.



از قرن‌ها پیش دانشمندان می‌دانستند که گل‌های آفتابگردان مسیر حرکت خورشید را در آسمان دنبال می‌کنند و در طول روز به آرامی از سمت شرق به سمت غرب متمایل می‌شوند. اما با تحقیقات اخیر محققان، علت حرکت گل‌های آفتابگردان به سمت خورشید کشف شد. به نظر می‌رسد که حرکت این گل‌ها توسط یک ریتم شبانه‌روزی و یا ساعت داخلی بدن آن‌ها ایجاد می‌شود، و این تغییر روزانه نه تنها موجب بهبود اندازه برگ گل‌ها می‌شود بلکه باعث می‌شود گل‌ها برای زنبوران عسل جذاب‌تر به نظر برسند.

استیسی هارمر از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس در این‌باره می‌گوید این اولین نمونه از یک ساعت تنظیم رشد گیاه در یک محیط طبیعی است که تاثیراتی واقعی بر عملکرد گیاه دارد. از سال ۱۸۹۸، دانشمندان مشاهده کردند که گل آفتابگردان روز را با چرخش به سمت شرق آغاز می‌کند و در طول روز آرام آرام، و همزمان با حرکت خورشید به سمت غرب متمایل می‌شود، و پس از آن در طول شب دوباره به شرق بازمی‌گردد. اما تاکنون کسی نمی‌دانست که مکانیسم حرکت گل‌های آفتابگردان چگونه تعیین می‌شود. محققان برای اینکه بدانند  ساعت بیولوژیکی گل‌های آفتابگردان، مانند ساعت انسان‌ها هر روزه توسط خورشید مجددا تنظیم می‌شود و یا این‌که گل‌ها بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده حرکت می‌کنند، آزمایشاتی را انجام دادند.

آن‌ها در ابتدا گل‌ها را طوری قرار دادند که نتوانند حرکت کنند و برای ایجاد اختلال در سیگنال‌های دریافتی از خورشید، در ابتدای روز گلدان‌ها را به سمت غرب قرار دادند و نشان دادند که می‌توانند در حرکات آن‌ها اختلال ایجاد کنند، سپس گل‌ها را به محیط یک آزمایشگاه که با نور مصنوعی روشن شده‌بود، آورده و مشاهده کردند که گل‌ها تا چند روز به حرکات خود به سمت عقب و جلو ادامه می‌دهند. هارمر در این‌باره می‌گوید: این رفتار به مکانیسمی تعلق دارد که توسط یک ساعت درونی کنترل می‌شود. سپس محققان یک چرخه نور مصنوعی را ایجاد کردند و به هنگام صبح نور را در سمت شرق و به هنگام غروب، نور را در سمت غرب قرار دادند. گل‌های آفتابگردان هنگامی که این چرخه ۲۴ ساعت طول کشید، توانستند مسیر حرکت نور را دنبال کنند، اما هنگامی که مدت زمان آن به ۳۰ ساعت افزایش یافت، نتوانستند خود را با آن تطبیق دهند و این نشان می‌دهد ساعت درونی گل‌ها در یک چرخه ۲۴ ساعته کار می‌کند.

اما چه چیزی باعث حرکت گل‌ها می‌شود؟ محققان نشان دادند این حرکت به این دلیل است که یک سمت ساقه بر اساس زمان روز، سریع‌تر از سمت دیگر رشد می‌کند و این عملکرد باعث می‌شود گیاه سر خود را حرکت دهد. محققان دریافتند به هنگام صبح، گروهی از ژن‌ها در سطح بالایی سمت شرقی ساقه گیاه بیان می‌شوند و به هنگام غروب این الگو جابه جا می‌شود. به گفته هارمر، این نوع رشد با رشد اصلی گیاه تفاوت دارد و در یک چرخه ۲۴ ساعته اتفاق می‌افتد.

به گفته محققان، این حرکت ۲۴ ساعته برای گیاه فوایدی دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد اندازه برگ‌های گیاهانی که به سمت خورشید حرکت نمی‌کنند، ۱۰ درصدکوچکتر از گیاهانی است که به سمت خورشید حرکت می‌کنند. علاوه بر این گیاهانی که مسیر خورشید را دنبال می‌کنند در مقایسه با سایر گیاهان، ۵ برابر بیشتر زنبورها و حشرات را به سمت خود جذب می‌کنند زیرا زنبورها گل‌های گرم‌تر را بیشتر دوست دارند. نمودار زیر تغییرات دمای گل آفتابگردان را در طول روز نشان می‌دهد.

sunflower-heat



بسیاری از افراد مشاهده کرده‌‌اند (۱۱۵ مورد) که نهنگ گوژپشت به هنگام شکار نهنگ قاتل، مداخله کرده و حیوانات طعمه را رها می‌سازد. گروهی از محققان با مشاهده چنین رفتار حمایت‌گرانه‌ای از سوی نهنگ گوژپشت، شگفت زده شده و برای یافتن علت این‌که چرا نهنگ‌های گوژپشت تلاش می‌کنند سایر حیوانات را از چنگال نهنگ قاتل نجات دهند، تحقیقات خود را آغاز کردند.

رابرت پیتمن، از سازمان شیلات آمریکا، که سرپرستی این تحقیقات را بر عهده دارد، در این‌باره می‌گوید: از قرن‌ها پیش حکایاتی درباره دلفین‌ها نقل شده که این جانداران در شرایط دشوار به کمک حیوانات مضطرب و همچنین انسان آمده‌اند و برای نجات آن‌ها کوشیده‌اند. 

در مشاهدات اخیر یک نهنگ بی دندان- گوشت پشت به گروهی از مهره‌داران دریایی که توسط نهنگ قاتل مورد حمله قرار گرفته‌ بودند نزدیک شد و برای نجات آن‌ها تلاش کرد. اما جالب‌ترین و عجیب‌ترین اتفاق در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، هنگامی که یک نهنگ قاتل در حال شکار یک خوک آبی به دام افتاده در یک صفحه یخی در قطب جنوب بود. یک نهنگ گوژپشت پس از مشاهده اشرایط خوک به او نزدیک شد و پس از چرخش، شکم خود را بالای آب قرار داد و خوک آبی را بر خود سوار کرد. چنین اتفاقی به خوبی نشان می‌دهد، نهنگ‌ گوژپشت آگاهانه برای نجات خوک آبی تلاش کرده است. این رفتار برای محققان بسیار عجیب است، زیرا هرچند نهنگ‌ها در این مبارزات با خطرات و جراحات جدی مواجه می‌شوند، اما هیچ چیز برای خود به دست نمی‌آورند و در اغلب موارد حیوانات نجات یافته، نهنگ گوژپشت نیستند (برای مثال بچه نهنگ خاکستری و مادرش، خوک آبی و خورشید ماهی)،پس چرا نهنگان گوژپشت طعمه شکار نهنگان قاتل را نجات می‌دهند ؟

علت این رفتار هنوز مشخص نیست، اما یکی از فرضیه‌های محققان این است که هنگامی که نوزادان نهنگ‌های گوژپشت مورد حمله نهنگ قاتل قرار می‌گیرند، آن‌ها برای نجات فرزندانشان تلاش می‌کنند و این رفتار حمایت‌گرانه را برای سایر حیوانات در معرض خطر نیز تکرار می‌کنند و  دلیل این واکنش می‌تواند حس نوع دوستی، انتقام و یا هر دو این موارد باشد. محققان معتقدند نهنگ‌های گوژپشت رفتار احساسی بسیار پیچیده‌ای دارند و درک کامل رفتار آن‌ها به بررسی عمیق تعاملات این جاندار نیاز دارد.



 

پرندگانی که به هنگام پرواز می‌خوابند محققان را شگفت‌زده کردند. آن‌ها برای اولین بار پرندگانی را مشاهده کردند که در هنگام پرواز برای مدتی به خواب می‌روند. دانشمندان تاکنون درباره وجود چنین عملکردی تردید داشتند، اما شواهد جدید فرضیه‌های آنان را اثبات کرد. یافته‌های جدید نشان می‌‌دهد روش چرت زدن پرندگان در حال پرواز بسیار عجیب‌تر از آن چیزی است که محققان تاکنون تصور می‌کردند.

بر اساس یافته‌های جدید می‌توان درباره پروازهای طولانی مدتی که روزها و هفته‌ها به طول می‌کشد و پرندگان بدون فرود آمدن به پرواز خود ادامه می‌دهند، توضیحاتی ارائه داد. تا پیش از این محققان دقیقا نمی‌دانستند که در طول مسیر پروازی پرندگان بیدار می‌مانند و یا اینکه یک نیمکره مغز آنان استراحت می‌کند، هر چند  این پدیده‌ به هنگام استراحت اردک‌ها روی زمین مشاهده شده بود. محققان با اندازه‌گیری فعالیت مغز مرغابی‌های دریایی- این پرندگان دریایی هفته‌ها برای پیدا کردن ماهی بر فراز اقیانوس‌ها پرواز می‌کنند- دریافتند که این پرندگان به هنگام پرواز می‌توانند یک نیمکره از مغز خود را غیر فعال کنند. اما در عین شگفتی مشاهده کردند که این پرندگان می‌توانند دو نیم‌کره مغز خود را نیز به حالت استراحت درآورند و به پرواز ادامه دهند.

برای انجام این آزمایش، گروهی از محققان موسسه پرنده‌شناسی Max Planck در آلمان از دستگاه کوچکی برای اندازه‌گیری امواج مغزی پرندگان و بررسی عملکرد آن استفاده کردند. محققان این دستگاه را که ضبط‌کننده اطلاعات پرواز نامیده‌ می‌شود و قادر به تشخیص  امواج آهسته خواب و مرحله حرکت سریع چشم درخواب (REM) می‌باشد، به ۱۵ مرغابی ماده بزرگسال متصل کردند و عملکرد مغز مرغابی‌ها را در طول ۱۰ روز و پیمودن مسیر پروازی بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر و در حالیکه یک دستگاه GPS مکان و ارتفاع مرغابی‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد، مورد بررسی قرار دادند. بعد از فرود پرندگان برای استراحت، محققان اطلاعات پروازی را جمع‌آوری و به بررسی آن‌ها پرداختند. نتایج نشان داد در طول روز پرندگان فعالانه برای شکار ماهی پرواز می‌کردند، اما با غروب آفتاب در حالیکه به پرواز خود ادامه می‌دادند به مدت چندین دقیقه چرت می‌زدند و امواج مغزی آنان آرام می‌شد.

در بیشتر موارد یک نیمکره از مغز مرغابی‌ها به حال استراحت وارد می‌شد. علاوه بر اردک‌ها، دلفین‌ها نیز به هنگام شنا کردن، یک نیم‌کره مغز خود را به حال استراحت در می‌آورند. مغز انسان‌ها نیز به هنگام خوابیدن در یک مکان جدید چنین عملکردی دارد. به هنگام بررسی اطلاعات پروازی محققان دریافتند هنگامی که مرغابی‌ها در هوا می‌چرخند و به سمت بالا پرواز می‌کنند، تنها نیم‌کره‌ای که به چشم آنان متصل است و مسئولیت بررسی مسیر پروازی را بر عهده دارد، فعال است و پرنده در حالی‌که چرت می‌زند در هوا اوج می‌گیرد. سرپرست تیم تحقیق دراین‌باره می‌گوید: شاید مرغابی‌ها برای جلوگیری از برخورد با مرغابیان دیگر، یک چشم خود را باز نگه می‌دارند، همانگونه که اردک‌ها برای تشخیص شکارچیان به هنگام خواب این کار را انجام می‌دهند.

اطلاعات پروازی نشان داد در بعضی موارد، در حال پرواز هر دو نیم‌کره مغز مرغابی‌ها به حالت امواج آرام خواب وارد می‌شدند و این یعنی پرندگان هنگامی که کاملا خواب هستند، کنترل آیرودینامیکی خود را همچنان حفظ می‌کنند. در موارد اندکی نیز مشاهده شد، در این حالت، پرندگان وارد موقعیت REM حرکت سریع چشم در خواب می‌شود (در این مرحله از خواب تمامی ماهیچه‌ها در حالت استراحت قرار می‌گیرد) و عجیب اینجاست که پرندگان در این حالت نیز به پرواز خود ادامه می‌دهند. هرچند این مرحله در مرغابیان تنها چند ثانیه طول کشید و تنها استراحت ماهیچه‌ای قابل توجه به ماهیچه سر آن‌ها اختصاص داشت. در حالت REM حتی پرندگان می‌توانند روی یک پا نیز بایستند. نتایج این تحقیقات نشان داد مرغابی‌ها به هنگام پرواز کمتر از یک ساعت (حدود ۴۲ دقیقه) در روز  می‌خوابند و این میزان ۱۰ درصد کمتر از میزان خواب آن‌ها در روی زمین است. علت کاهش میزان خواب این پرندگان هنوز مشخص نیست و تحقیقات دانشمندان در این زمینه همچنان ادامه دارد.



یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:دوپامین، پارکینسون, :: 23:43 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

هورمون مغزی دوپامین به ما توانایی و انرژی بیشتری می بخشد که کمبود آن باعث خستگی و بی حوصلگی در افراد می شود . در حالیکه سروتونین حس خوشبینی و رضایت مندی را در وجود ما افزایش می دهد و تنش را نیز کاهش می دهد . مردان اغلب دوپامین کم می آورند . از سوی دیگر زنان بیشتر سروتونین کم می آورند که باعث احساس افسردگی در آنان می شود.
اگر گوشت بیشتری بخورید بدنتان دوپامین بیشتری میسازد و لازم است چربی بدن زنان بیشتر باشد و لذا بدن باید چربی مورد نیاز در روز مره را مصرف کند تا این حس ناخوشایندی ایجادنشود و بتواند در برابر تنش ها مقابله کنند . پژوهشگران آمریکایی کشف کردند که هورمون دوپامین که در مغز ترشح می شود نقش دوگانه ای داشته و تنها منجر به بروز نشاط و آرزو نمی شود بلکه سبب بروز ترس و هراس نیز است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو کشف کردند هورمون دوپامین نه تنها مسئول تولید نشاط و آرزو است بلکه در تولید هراس و ترس نیز دخالت دارد.

نتایج این یافته ها می تواند در این خصوص توضیح دهد که چرا عملکرد بد سیستم دوپامین تنها در پدیده های وابستگی و اعتیاد شرکت ندارد بلکه نقش مهمی هم در بروز بیماریهای چون اسکیزوفرنی و بعضی از انواع هراسهای بی مورد ایفا می کند.

تاکنون اطلاعات بسیاری به دست آمده که نشان می دهند دوپامین تاثیرات مثبتی مثل پاداش و نشاط بر جای می گذارد اما نتایج این تحقیق اخیر حاکی از آن است که این هورمون می تواند از طریق عمل روی فضاهای مغزی همجوار با فضاهای مسئول پاداش سبب بروز رفتارهای منفی نیز بشود.

در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به اسم دوپامین و نوراپی نفرین ترشح می‌شود و بر روی قشر و سایر مراکز حیاتی آن اثر می‌کند و احساس لذت و پاداش به او دست می‌دهد و سعی در تکرار آن عمل دارد. یکی از آثار سوء مواد مخدر فعال شدن همین سیستم است. بنابراین کسانی که یک بار با این مواد آشنا می‌شوند چون سیستم پاداش در مغز آنها تقویت شده، تمایلی شدید به تکرار مصرف آن پیدا می‌کنند. از بین مواد مخدر هروئین به سهولت در چربی حل می‌شود. مغز انسان نیز مقدار زیادی چربی دارد و بنابراین در مقایسه با مرفین و مشتقات آن، هروئین پس از مصرف در زمان کوتاه‌تری روی مغز اثر می‌کند. کدئین نیز که از مشتقات تریاک است به آسانی در سیستم گوارش جذب شده و در بدن تبدیل به مرفین می‌شود. در یک مطالعه روشن شده است که در معتادان، یکی از آثار سوء مصرف مواد، کاهش جریان خون در بعضی از نواحی مغز است.

تاثیر دوپامین در فرایند اعتیاد
هنگام بو کشیدن، تزریق یا خوردن ماده یی اعتیادآور، در بدن چه رخ می دهد؟ چرا این مواد باعث جست وجوی اجباری فرد برای آنها می شوند؟ چرا هنگام گذر از جای تهیه آن ماده یا مشاهده بساط مصرف یا دیدار با هم منقلی ها یا هم پیاله یی ها، هوس مصرف این نوع ماده ها در فرد بیدار می شود؟ چرا ترک اعتیاد می تواند طاقت فرسا و گاهی غیرقابل تحمل باشد؟ چرا دگرگونی هایی که یک ماده اعتیادآور به وجود می آورد، مدت ها پس از ترک مصرف آن، باقی می ماند؟ پاسخ همه این پرسش ها در مغز ما نهفته است. استفاده نابجا از مواد اعتیادآور، دگرگونی هایی در مغز به وجود می آورد، نظام های انگیزشی آن را به یغما می برد و چگونگی فعالیت ژن های آن را تغییر می دهد. مغز یک معتاد هم از نظر فیزیکی و هم از نظر شیمیایی با مغز یک فرد عادی تفاوت دارد. هنگام تبدیل شدن یک مصرف کننده اختیاری به یک مصرف کننده اجباری، آبشاری از تغییرهای عصبی رخ می دهد که یکی از مهمترین آنها این است: کوکائین، نیکوتین، هروئین، آمفتامین و دیگر داروهای اعتیادآور، مرکز لذت مغز را تغییر می دهند.

پشت پرده مرکز لذت
وقتی مرکز لذت، که مرکز پاداش نیز نامیده می شود، فعال است، احساس خوشی و لذت در ما به وجود می آید. خوردن قطعه یی از یک کیک، مقداری ماکارونی یا هر غذای دیگری که دوست دارید، این مرکز را فعال می کند. برنده شدن در یک رقابت، پذیرفته شدن در یک آزمون، مورد ستایش قرار گرفتن و دیگر تجربه های خوشایند نیز این مرکز را فعال می کند. سلول های عصبی که مرکز لذت را می سازند، با زبان شیمیایی دوپامین با هم ارتباط برقرار می کنند. این مولکول به عنوان پیام رسان عصبی از یک نورون (سلول عصبی) به نورون دیگر می رود، بر میزان آزاد شدن پیام رسان از نورون های دیگر تاثیر می گذارد و احساسی از خوشحالی ملایم تا سرخوشی شدید را به وجود می آورد. داروهای اعتیادآور غلظت دوپامین را در مرکز پاداش مغز افزایش می دهند. این داروها نسبت به یک عمل رفتاری، خوردن یک غذای خوشمزه یا برنده شدن در یک مسابقه، غلظت دوپامین را بیشتر افزایش می دهند. البته هر دارو این کار را به شیوه متفاوتی انجام می دهد: کوکایین جلوی فعالیت مولکولی را می گیرد که در حالت عادی دوپامین هایی را که پیرامون نورون ها پخش شده اند، برداشت می کند. وقتی کوکائین همه جایگاه های روی این مولکول را که پروتئین ترابر نامیده می شود، اشغال کند، جایی برای دوپامین باقی نمی ماند. بنابراین دوپامین پیرامون نورون ها می ماند و مرکز لذت را روشن نگه می دارد.

آمفتامین ها نیز مانع فعالیت پروتئین ترابر می شوند. به علاوه آنها باعث آزاد شدن دوپامین از کیسه های کوچکی به نام وزیکول می شوند که نورون ها، دوپامین را درون آنها اندوخته می کنند. دوپامین بیشتر به مفهوم تحریک شدن نورون های بیشتری در مرکز لذت است.

هروئین نورون های دارای دوپامین را تحریک می کند تا این مولکول پیام رسان را به ناحیه یی از مرکز لذت به نام هسته آکومبًنس رها کنند. به علاوه، هروئین همان نورون هایی را تحریک می کند که مخدرهای طبیعی مغز آنها را تحریک می کنند. الکل باعث آزاد شدن دوپامین، سروتونین (که احساس خوشی را در ما تنظیم می کند) و مخدرهای ذاتی مغز می شود. الکل میزان گلوتامات را نیز تغییر می دهد. این پیام رسان عصبی، نورون هایی را تحریک می کند که باعث سرخوشی آغازین الکل می شوند. به علاوه، الکل میزان تولید مولکولی به نام گابا را تغییر می دهد. گابا از تحریک شدن نورون ها می کاهد و در نهایت بیشتر الکل نوش ها را خواب آلود می سازد.



ادامه مطلب ...


دانشمندان آمریکایی برای نخستین بار با مشاهده فعالیت مغزی موش های در حال مرگ دریافتند آن ها نیز مانند انسان تجربه نزدیک به مرگ دارند.

به گزارش ایرنا ، داستان های بسیاری از زمان افلاطون وجود دارد که بازگو کننده تجربیات نزدیک به مرگ در انسان است. نکته مشترک تمام این تجربه ها دیدن بدن از بالا و عبور از یک تونل تاریک است که در آن سوی تونل نور روشنی دیده می شود. همچنین اکثر آن ها از یک آرامش درونی به هنگام دیدن تونل یاد می کنند. محققان و پژوهشگران دانشگاه میشیگان آمریکا با بررسی سیگنال های مغزی ۹ موش که با ایست قلبی بیهوش شده بودند ، دریافتند تجربه نزدیک به مرگ از روی فعالیت مغز و ارتباطات عصبی هشیاری حتی پس از قطع جریان خون مغزی در انسان و حیوان قابل شناسایی است.این نخستین بار است که فعالیت مغز به هنگام مرگ بر روی حیوانات بررسی می شود.

محققان حدود ۳۰ ثانیه پس از آنکه قلب موشها متوقف شد، همه حیوانات امواج مغزی همگام شده ای داشتند که ویژگی مغز هوشیار است. موشهایی که با مونوکسید کربن دچار احتناق شده بودند نیز الگوهای مشابهی از فعالیت مغزی داشتند. آن ها به هنگام فعالیت های مغزی موش در حال مرگ سطح بالایی از فرکانس گاما را مشاهده کردند که نشان می دهد از نظر علایم الکتریکی در حالت تجربه نزدیک به مرگ ، سطح فرکانس گاما نسبت به حالت هوشیاری بیشتر است.
این تحقیق همچنین نشان می دهد در مراحل اولیه مرگ بالینی، مغز قادر است فعالیت مغزی اش را به خوبی سازمان دهی کند.تجربه نزدیک به مرگ در ۲۰ درصد از کسانی که از حمله قلبی نجات یافته اند گزارش شده است و معمولا به صورت خروج روح از بدن دیده می شود.

article-2390236-13F0A303000005DC-464_634x546

مطالعه دانشمندان نشان می دهد که کاهش اکسیژن در طی ایست قلبی باعث تحریک فعالیت مغز در طی مکانیسم هوشیاری یا ابرهوشیاری می شود.

پیش از این دانشمندان این اتفاق را به فرآیند های فیزیولوژیکی بدن مربوط می دانستند اما با بررسی های انجام شده بر این باورند که فعالیت های غیرعادی مغز ناشی از کاهش جریان خون در مغز است. محققان امیدوارند بتواند با تغییر نوسانات گاما در مدت زمان مشابه در انسان، تجربیات نزدیک به مرگ را بررسی کنند و پاسخ سوالات خود را بیابند.

Read More : http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2390236/Near-death



 

ساخت نانودارویی برای کاهش انسداد رگ‌ها


محققان، نانودارویی ساختند که می‌تواند انسداد رگ‌ها را کاهش دهد. بسیاری از بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند مجدداً به این مشکل دچار می‌شوند. با این نانودارو می‌توان خطر حمله قلبی را کاهش داد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، نتایج یافته‌های اخیر محققان مونت‌ سینای نشان می‌دهد که نانودرمانی می‌تواند موجب ممانعت از رشد پلاکت‌ها در سرخرگ‌ها شود با این کار احتمال التهاب رگ‌ها و خطر حمله قلبی به شدت کاهش می‌یابد.

جان تنگ از محققان این پروژه می‌گوید: «ما موفق شدیم روشی برای جلوگیری از تکثیر سلول‌ها در رگ‌های موش ارائه کنیم که می‌تواند برای رگ‌های انسان نیز به کار گرفته شود. مسدود شدن رگ‌ها یکی از عوامل مرگ و میر در جهان است. استفاده از نانودارو برای ممانعت از انسداد رگ‌ها می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد.»

محققان این پروژه نشان دادند که در راهبرد نانودارویی می‌توان از کلسترول خوب یا HDL استفاده کرد. کلسترول خوب در تمام بدن به حرکت درمی‌آید. این گروه تحقیقاتی نانوذراتی موسوم به S-HDL ساختند که ماکروفاژهای موجود در بدن را هدف قرار می‌دهد. این ماکروفاژها موجب تکثیر پلاکت‌ها شده و در نتیجه التهاب را افزایش می‌دهند. این افزایش التهاب در نهایت موجب افزایش بروز حمله قلبی می‌شود.

بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند معمولاً در معرض حمله مجدد قلبی هستند به طوری که 20 درصد از این بیماران در طول سه سال بعد از حمله قلبی دوباره دچار سکته می‌شوند. نتایج آزمون‌های انجام شده روی این نانودارو نشان می‌دهد که موش‌هایی که از این دارو استفاده کرده‌اند، مقدار انسداد و التهاب در رگ‌های آن‌ها کاهش یافته است.

ویلیام مولدر از محققان این پروژه می‌گوید: «این نانودارو موجب کاهش تکثیر ماکروفاژها در رگ‌ها می‌شود. نتایج کار ما نشان داد که این نانودارو نه تنها موجب کاهش تجمع ماکروفاژها می شود بلکه مقدار بیان ژن مرتبط با التهاب را نیز کاهش می‌دهد. محققان این پروژه امیدوارند که این روش که در حال حاضر روی حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته، برای انسان نیز به کار گرفته شود.»

نتایج این پژوهش در نشریه "Science Advances " منتشر شده است.



جداسازی دی‌اکسیدکربن از هیدروژن با غشای نانوکامپوزیتی


به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، سیدعلی قدیمی، دانشجوی دوره دکتری مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران این طرح را در قالب رساله دکتری خود با عنوان «جداسازی غشایی دی ‌اکسیدکربن از هیدروژن با استفاده از نانوکامپوزیت پلیمری و مدل‌سازی آن» با راهنمایی دکتر تورج محمدی و دکتر نورالله کثیری ارائه کرده است.

در این رساله برای ساخت غشاهای نانوکامپوزیت از روش ‌های سل-ژل و اختلاط محلول استفاده شده است. در روش اختلاط محلول برای بهبود پراکندگی نانوذرات SiO2 در ماتریس پلیمری از اصلاح فیزیکی و شیمیایی سطح نانوذرات استفاده شد. ویژگی‌های ساختاری غشاهای ساخته شده به کمک آزمون‌های SEM، DSC، FTIR(ATR)، DMTA، XRD و Tensileمورد ارزیابی قرار گرفتند.

بررسی‌های انجام شده نشان داد غشاهای نانوکامپوزیتی که با روش اختلاط محلول و اصلاح شیمیایی سطح نانوذرات SiO2 ساخته شده‌اند، در مقایسه با سایر غشاها دارای مشخصات ساختاری بهتری هستند. بنابراین از اصلاح شیمیایی سطح نانوذرات توسط اولئیک اسید (OA) برای حذف پدیده‌ کلوخگی در ساخت غشاهای نانوکامپوزیت استفاده شد.

برای بررسی بازده عملکردی غشاهای ساخته شده آزمایش‌های گاز خالص (CO2، CH4، N2 و H2) و مخلوط گازی (%20/%80 (H2/CO2)، %60/%40 (N2/CO2) و %20/%80 (H2/CO2)،) انجام شد. نتایج آزمایش‌ها نشان داد که حضور فاز غیرآلی در ماتریس پلیمری PEBA باعث ارتقای ویژگی‌های جداسازی غشاها شده است. به عنوان مثال، با افزایش درصد وزنی نانوذرات از صفر به هشت درصد گزینش‌گری ایده‌آل غشاها برای جفت گازهای CO2/H2، CO2/CH4 و CO2/N2 به ترتیب از (9، 18 و 61) به (17، 45 و 137) افزایش یافت.

به علاوه، یک مدل ریاضی صریح برای پیش‌ بینی پارامترهای انتقال (حلالیت، نفوذپذیری و تراوایی) در غشاهای نانوکامپوزیت بر پایه‌ تئوری حلالیت و نفوذ و مشاهدات تجربی توسعه یافت.

روابط ارائه شده توسط وَن ‌آمِرونگن و وَن ‌کرِوِلن با توجه به خصوصیات فیزیکی اجزا و دمای انتقال شیشه‌ای پلیمر برای تخمین ضرایب حلالیت و نفوذ در غشاهای تک ‌لایه مورد استفاده قرار گرفتند. ضرایب نفوذ و حلالیت در غشاهای نانوکامپوزیت سپس به مقادیر متناظر آنها در غشاهای تک لایه و خصوصیات ساختاری غشاهای نانوکامپوزیت ارتباط داده شد.

نتایج به دست آمده نشان داد که مدل ریاضی ارائه شده در این تحقیق به خوبی قادر به تخمین ضرایب حلالیت، نفوذ و تراوایی است، به عنوان مثال مقادیر تجربی و تخمین زده شده توسط مدل دارای ضریب همبستگی‌ 0.95، 0.97 و 0.96 به ترتیب برای حلالیت، نفوذ و تراوایی هستند.



 

استفاده از نانوکامپوزیت برای بازیافت اکسیژن داخل فضاپیما


به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ناسا، دانشگاه تگزاس را به عنوان یکی از چهار موسسه همکار خود برای پروژه بهبود بازیافت اکسیژن و استفاده مجدد آن در فضاپیما انتخاب کرد. 

این فناوری برای سفر انسان به مریخ ضروری است. در این راستا، ناسا 513356 دلار به دانشگاه تگزاس برای همکاری در توسعه این برنامه پرداخت کرد.

دانشگاه تگزاس به همراه سه موسسه دیگر باید بتوانند کارایی بازیافت اکسیژن را به بالای 75 درصد برسانند.

برایان دنیس محقق ارشد این پروژه بوده با کریشنان راجشوار بر روی این پروژه کار خواهند کرد.

این گروه قصد دارند روی ساخت راکتور الکتروشیمیایی میکروسیالی برای جدا کردن اکسیژن از دی اکسید کربن کار کنند. این راکتور که قرار است در سال آینده ساخته شود اکسیژن را از هوای بازدم افراد داخل کابین جدا می کند.

دنیس گفت : بعد از 15 ماه کار روی فاز اول این پروژه، نمونه اول این دستگاه را به ناسا تحویل خواهیم داد. اگر برای فاز دوم نیز انتخاب شدیم، روی ساخت واحد اصلی کار خواهیم کرد که امیدواریم که این فناوری بتواند در ایستگاه بین المللی فضایی نصب شود.

دنیس اضافه کرد:این دستگاه از آب و دی اکسید کربن به عنوان مواد اولیه استفاده کرده تا اکسیژن و هیدروکربن هایی نظیر متان تولید کند. گازهای هیدروکربنی به بیرون از کابین فرستاده شده و اکسیژن برای تنفس مورد استفاده قرار می گیرد.

دنیس افزود: الکترود نانوکامپوزیتی ساختیم که با پتانسیل های بسیار پایین می تواند به سرعت اکسیژن ایجاد کند. این بدان معنی است که این نانوالکترود می تواند در زمان کم، با مصرف انرژی بسیار کم مقدار اکسیژن زیادی را تولید کند. مصرف انرژی در فضاپیماها اهمیت زیادی دارد زیرا انرژی در انجا از پنل های خورشیدی تامین شده و مقدار تولید انرژی کم است. بنابراین این دستگاه باید کوچک و کم مصرف باشد.

وی گفت :در حاضر از فناوری در ایستگاه های فضایی استفاده می شود که نرخ بازیافت آن 50 درصد است. با افزایش این نرخ می توان مقدار اکسیژن حمل شده را کاهش داد و به جای آن اسباب و تجهیزات مورد نیاز را به فضا منتقل کرد که با این کار زمان ماموریت های فضایی افزایش می یابد.



شنبه 23 خرداد 1394برچسب:نانوصفحه در جذب گاز سمی, :: 18:18 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

نانوصفحه در جذب گاز سمی

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر به بررسی تئوری اثر استفاده از نوعی نانوصفحه در جذب گاز سمی سیانوژن پرداختند. نتایج این تحقیقات جهت طراحی حسگرهای گازی برای شناسایی این گاز در محیط قابل استفاده خواهد بود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، سیانوژن گازی بی‌رنگ با بوی بادام تلخ است که در جنگ‌ها استفاده می‌شود. این گاز سمی علائم گوارشی نظیر تهوع و استفراغ، تشنج، کما و گشادی مردمک و یا عدم پاسخ یا پاسخ کند مردمک به نور را به دنبال دارد.

در این تحقیق جذب سطحی این گاز از محیط، با استفاده از جاذب نانوصفحه‌ای بور نیترید مورد مطالعه قرار گرفته است. این محاسبات در سطح تئوری انجام شده است.

به گفته‌ دکتر مازیار نوعی، طبق نتایج حاصل شده نانو صفحات مذکور، جاذب خوبی برای گاز سمی سیانوژن بوده و می‌توان از آن در طراحی حسگرهای حساس به گاز، برای شناسایی و جداسازی این گاز سمی از محیط استفاده کرد.

نوعی در ادامه افزود: «در بخشی از این مطالعات، فرضیه‌ آغشته کردن(دوپ) نانوصفحات با عنصر سیلیسیم مطرح شد. محاسبات صورت گرفته نشان داد زمانی که این صفحات به عنصر سیلیسیم آغشته می‌شوند، میزان جذب گاز سیانوژن بر روی آن‌ها چندین برابر می‌شود. لذا برای بهبود عملکرد حسگرها می‌توان از نانوصفحات بور نیترید آغشته به سیلیسیم استفاده کرد.»

در این مدل سازی عوامل مختلف مؤثر بر عملکرد نانوصفحات در جذب همانند‌ نوع اتم‌ها و اندازه‌ صفحات مورد بررسی قرار گرفته تا بهترین نتیجه‌ ممکن در میزان جذب حاصل شود.

نتایج این تحقیقات در مجله‌ Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences (جلد 5، شماره 1S، سال 2015، صفحات 5074 تا 5080) منتشر شده و دکتر مازیار نوعی- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر- و مصدق ارجمند- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران- در انجام آن همکاری داشته‌اند.



کشف اثرات یک ژن در بروز بیماری اسکیزوفرنی

دانشمندان دانشگاه لنکستر انگلستان برای نخستین بار نشان داده‌اند وجود اختلال در نوعی ژن کلیدی، می‌تواند در بروز اثرات اسکیزوفرنی بر روی مغز دخیل باشد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، ژن DISC1 یک مولفه خطر کلیدی برای بروز تعدادی از بیماری‌های روانی از جمله اسکیزوفرنی، افسردگی و اختلالات دوقطبی است. مطالعات تصویربرداری از مغز نشان داده‌اند این بیماری‌ها شامل تغییر در هر دوی ساختار و اتصالات مغز هستند.

در تحقیق جدید، بررسی ژنتیکی چندین نسل از یک خانواده اسکاتلندی که تحت تاثیر بیماری‌های روانشناختی بودند، نشان داد این بیمار‌ها با اختلال در ژن DISC1 مرتبط‌ هستند اما چگونگی این ارتباط هنوز مشخص نیست.

دانشمندان علوم اعصاب برای نخستین بار ثابت کردند اختلال در این ژن کلیدی، سازماندهی شبکه‌های کاربردی مغز را تا حد زیادی تغییر می‌دهد.

بر اساس یافته‌های جدید، اختلال در ژن DISC1، رخداد مولکولی کلیدی است که می‌تواند در ظهور تغییرات مغزی مرتبط با بیماری اسکیزوفرنی دخیل باشد.

با استفاده از این تحقیقات، دانشمندان توانسته‌اند نارسایی‌های عملکرد و اتصالات کاربردی مغز را که منجر به اختلال در DISC1 می‌شود، تعریف کنند.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature's Translational Psychiatry ارائه شده است.



نادرترین گل جهان در گیلان، گل داد


نادرترین گل جهان در گیلان، گل داد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: سوسن چلچراغ که محل رویش آن در منطقه عمارلو از توابع رودبار است، به مرحله گل‌دهی رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، محمدرضا برجی در این رابطه گفت: گل سوسن چلچراغ که رویشگاه آن در منطقه داماش عمارلو از توابع شهرستان رودبار است، اکنون به مرحله گلدهی رسیده است.

وی اضافه کرد: این گیاه نادر و ارزشمند که تنها در 2 منطقه از جهان رویش می‌کند، به لحاظ فراوانی و شادابی امسال در شرایط مناسبی است و می‌تواند به دلیل آب و هوای خوب بهار امسال و حفاظت مناسب از این گل بوده باشد.

برجی ادامه داد: محدوده رویش این گل زیبا و کمیاب به عنوان اثر طبیعی ملی برای اولین بار در سال 1354 در ارتفاعات رودبار شناسایی و با تصویب شورای عالی محیط زیست کشور به ثبت رسید و درحال حاضر توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار حراست و نگهداری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این گل نادر هزاران گردشگر را سالانه به سمت خود می‌کشاند که این امر حفاظت از آن را با دشواری‌هایی روبرو ساخته است، به همین دلیل از همه گردشگران و طبیعت دوستان درخواست می‌شود تا در حراست از این اثر طبیعی ملی کمال همکاری را محیط‌بانان مستقر در محیط‌بانی داماش داشته باشند.

وی تصریح کرد: نمونه این گیاه که نام علمی آن "لیلیوم لدربوری" است، در دنیا تنها در لنکران کشور آذربایجان مشاهده شده است.



 

آيا موي بدن انسان بعد از مرگ نيز رشد مي کند؟


هر يک از موهاي ما داراي سه لايه است. لايه خارجي مو يا«کوتيکول» از سلول هاي پولک مانندي ساخته شده است. لايه مياني مو، «کورتکس» نام دارد و از سلول هايي تشکيل شده است که داراي رنگيزه اند.رنگ مو به نوع اين رنگيزه ها بستگي دارند. اگر ساختن رنگيزه در سلول هاي اين لايه متوقف شود،مو سفيد مي شود. به لايه داخلي مو «مغز مو» مي گويند. در کنار ريشه هر تار مو يک غده چربي و يک ماهيچه وجود دارد.

آيا موي بدن انسان بعد از مرگ نيز رشد مي کند؟

آيا موي بدن انسان بعد از مرگ نيز رشد مي کند؟

 

موي سرما به طور متوسط يک الي 1/5 سانتي متر در ماه بلند شود. مو همواره از ريشه رشد مي کند. هر مو از جوانه اي به نام «فوليکول» يا «پياز مو» به وجود مي آيد. انتهاي فوليکول داراي غده ي کوچکي است که توسط مويرگ هاي خوني تغذيه مي شود. در واقع رشد مو از اينغده آغاز مي شود. مو پس از عبور از ميان فوليکول به سوي سطح پوست مي رود و به اين ترتيب طول مو افزايش پيدا مي کند.

مو ها حتي پس از مرگ نيز رشد مي کنند؛زيرا سلول هاي بدن تا وقتي که تمام مواد غذايي خود را مصرف نکرده اند،به کار خود ادامه مي دهند.به اين ترتيب پس از مرگ، تا زماني که سلول ها کار مي کنند مو نيز رشد مي کنند.سلول ها پس از اتمام مواد غذايي مي ميرند و رشد مو ها نيز متوقف مي شود.



بیگ بنگ: پژوهشگران دانشگاه ساوت‌همپتون پس از چهار سال تحقیق بر روی بیش از ۲ هزار نفر که لحظه مرگ را تجربه کرده اند نشان دادند، که حتی بعد از مرگ بالینی هم، هوشیاری دست‌کم به طور موقت، ادامه پیدا می‌کند.

 

1412641529672_wps_54_Surgeons_performing_opera

محققان در دانشگاه ساوت همپتون پس از چهار سال مطالعه بر روی بیش از ۲۰۶۰ بیماری که دچار ایست قلبی شده بودند به این نتیجه رسیده اند، که اغلب افرادی که تجربه مرگ بالینی را داشته اند پیش از احیا شدن هوشیاری خود را به صورت کامل از دست نمی دهند. در واقع در دقایق ابتدایی پس از مرگ هوشیاری کاملاً از بین نمی رود. دکتر سم پارنیا، پژوهشگری که این تحقیق زیر نظر او انجام شده می گوید: “مرگ در یک لحظه خاص اتفاق نمی افتد، بلکه روندی است که با توقف ضربان قلب آغاز می شود، بعد ریه از کار می افتد و سپس کار مغز متوقف می شود، شرایطی که در پزشکی به آن ایست قلبی می گوییم، که از نقطه نظر زیستی معادل مرگ است.”

سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: ما به خوبی می دانیم که حیات مغز بعد از متوقف شدن عملکرد قلب دیگر ادامه ندارد. اما یافته ها حاکی از آن است که هوشیاری افراد تا سه دقیقه پس از آنکه قلب از حرکت باز می ایستد از بین نمی رود، در حالی که مغز به سرعت در عرض ۲۰ الی ۳۰ ثانیه پس از قلب از کار می افتد. از میان ۲۰۶۰ نفر ۳۳۰ نفر زنده ماندند و تقریبا چهل درصد آنها، یعنی ۱۴۰ نفر ادعا کرده اند که به آنچه در مدت زمان احیا آنها در حال جریان بوده است آگاهی نسبی داشته اند.

1412641274565_wps_53_A_hand_reaching_towards_g

به طور کلی ۳۹ درصد از افرادی که تجربه مرگ بالینی را داشته اند قادر هستند توصیفی از میزان آگاهی خود در دقایق ابتدایی پس از مرگ ارائه دهند، اما تزریق داروهایی که برای احیا به کار می رود موجب می شود پس از بازگشت آنها همه آنچه را حس کرده اند به یاد نیاورند. با این حال ۲۰ درصد افراد از یک احساس آرامش غریب در زمان مرگ سخن گفته اند و یک سوم احساس کُند یا تند شدن زمان را داشته اند. عده ای نیز از یک نور طلایی مانند درخشش خورشید صحبت می کنند و برخی از یک ترس عجیب و احساس خفگی در آب می گویند.

دکتر پارنیا می‌گوید: “بسیاری از مردم تجربه لحظات نزدیک به مرگ را دارند، اما به علت داروهایی که در زمان احیا تزریق می‌شوند یا آسیب مغزی نمی‌توانند بعدا آنها را به یاد بیاورند. این تحقیق نشان می‌دهد یادآوری تجربه افرادی که لحظاتی از نظر بالینی مرده بودند باید بدون پیش داوری مورد بررسی های بیشتری قرار گیرد.” به گفته دکتر جری نولان، سردبیر نشریه “احیا” که این تحقیق در آن منتشر شده، این پژوهش، دریچه‌ای را به روی تحقیقات وسیع درباره آنچه که در زمان مرگ برای ما اتفاق می‌افتد باز کرده است.

مطالعه بیشتر در:



 

Flaxseed

بذر کتان دانه هایش از کنجد بزرگتر است، رنگش قهوه ای و عطر فوق العاده ای دارد و سرشار از فیبر ، اسیدهای چرب امگا 3 و لیگنان است هر کدام از این  مواد برای سلامتی لازمست  بذر کتان حاوی حدود 20٪ پروتئین، 30٪ کربوهیدرات و بیش از 40٪ چربی است پر از ویتامین های گروه B و مواد معدنی است.

 

سه ماده مفید در بذر کتان وجود دارد

1. الیاف (پوشش قهوه ای از دانه)، که شامل لیگنان ها است که با سرطان پستان و غده پروستات مبارزه می کند آنها به حرکت دودی روده کمک و سبب بهبود وضعیت روده بزرگ و غده پروستات می شوند اما ما باید جدا از بذر کتان تاکید کنیم که روغن کتان حاوی هیچ گونه از الیاف نیست و  لیگنان های بسیار کمی دارد.
مقدار کمی از لیگنان ها در انواع مواد غذایی با منشاء گیاهی هستند.
2. موسین – پلی ساکارید موسین که از دانه در 10 ساعت اول از جوانه جدا شده است آنها را موکوس از ارگانیسم را نرم می سازند وعملکرد دستگاه گوارش، تنفسی و سیستم های ترشحی را بهتر می کنند.
3. اسیدهای اشباع نشده، که 73٪ از دانه قهوه ای از درخت کتان بدست می آید ارگانیسم هیچ شانسی برای سنتز آنها ندارد زیرا این اسیدها همانند ویتامین F پذیرفته می شوند.
بذر کتان حاوی:
امگا 3 – اسید آلفالینولنیک ( بیش از 50٪ از تمام چربی )
امگا 6- اسید لینولئیک
اسید اولئیک اشباع
استریک و  پالمیتیک اشباع
دانه های کتان برای اهداف پزشکی در طول قرن ها استفاده می شود. نوشیدنی، ساخته شده از آنها، کمک به مبارزه با سرفه و برونشیت و نیز درمان طبیعی خلط موثر است. دانشمندان می گویند که نوشیدنی های ساخته شده از آن دانه به از دست دادن وزن نیز کمک می کند اگر شما تصمیم به انتخاب این رژیم غذایی، در اینجا چگونه مصرف آن در خانه بیان می شود.

نوشیدن برای گرفتن لاغری با بذر کتان

200 گرم.  بذر کتان و آب جوشیده مورد نیاز هستند1  قاشق غذا خوری از دانه ها را با 2 لیوان از آب جوشیده در فلاسک ریخته و فلاسک را برای یک شب ترک کنید در صبح ½ لیوان از این نوشیدنی را بنوشید زیرا این مایع سبب افزایش سوخت و ساز بدن و روند خوردن چربی ها را کاهش می دهد در طول روز ½  لیوان از این نوشیدنی را قبل از غذا مصرف کنید  سپس ضروری نیست که این رژیم غذایی را نگه دارید فقط کافی است در مسیر سالم غذا بخورید.
در آغاز توصیه می شود که از نوشیدنی کتان در طول یک هفته مصرف کنید و در یک ماه شما می توانید 5  سانتی متر از شکم و 11 پوند از وزن خود را از دست بدهید.
شما می توانید بذر کتان را در فروشگاه ها پیدا نمایید اما برای کسانی که کوله سیستیت، زخم معده و سنگ صفرا داشته باشند ممنوع است لذا قبل از شروع رژیم غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.



 

fennel

رازیانه گیاهی دارویی است که خواص معجزه آسایی از قبیل ضد پیری، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، درمان بیماری های گوارشی و هورمونی و جلوگیری از پوکی استخوان دارد.

 

رازیانه گیاهی است که در طبقه بندی ادویه ها قرار می گیرد و در آشپزی و صنعت دارو کاربرد دارد. رازیانه حاوی ویتامین C، پتاسیم و فیبر است.

این گیاه معطر معمولا عارضه جانبی ندارد ولی مصرف آن در زنان باردار توصیه نمی شود. در کشورهای مختلف، از رازیانه به شکل های گوناگونی استفاده می شود. برخی، از رازیانه در مواد کیک و نان استفاده می کنند. برخی دیگر در سالاد و سبزیجات آب پز می ریزند و گاهی اوقات پس از غذا جویده می شود.

پیشینه استفاده از رازیانه به روم باستان می رسد. کتاب های تاریخی نشان می دهد که سربازان رومی از این ادویه برای افزایش قوای جسمانی و آمادگی رزم استفاده می کردند.

کارشناسان طب سنتی آمریکا برخی از خواص رازیانه را در گزارشی جمع آوری کرده اند.

**** دارای خواص ضد پیری است

رازیانه خواص فوق العاده ای برای پوست دارد. تمام اجزای این گیاه، اعم از دانه، ساقه و برگ، منبع ویتامین B و C هستند که سبب سنتز کلاژن و حفظ جوانی می شوند.
بسیاری از کشورهای از این گیاه معطر در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی طبیعی استفاده می کنند.

**** خواص ضد سرطانی دارد

رازیانه دارای یک ماده ضد التهابی به نام آنتول است که خواص ضد سرطانی فوق العاده ای دارد و به ویژه در پیشگیری از سرطان سینه موثر است.

به گزارش نشریه Nutrition and Cancer، رازیانه سبب کاهش مولکول NF-kappa B می شود. این مولکول یک تحریک کننده التهابی و تغییر دهنده ژن است.

فیبر موجود در رازیانه از سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.

**** سبب کاهش وزن می شود

مصرف رازیانه باعث کاهش اشتها و احساس سیری می شود. این گیاه با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی ها را می شکند و از احتباس آب در بدن جلوگیری می کند.

**** از پوکی استخوان جلوگیری می کند

رازیانه حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان ها کمک می کند.

-سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می شود

-از بروز نفخ، سوء هاضمه، گاز معده و تهوع جلوگیری می کند

-تحرک روده کوچک را افزایش می دهد و از اسپاسم روده جلوگیری می کند

-حاوی آنتی اکسیدان است

-طبیعت گرم دارد

-حاوی هورمون های زنانه است

-سبب دفع سنگ کلیه می شود

-در درمان التهاب چشم موثر است

-سبب معطر شدن دهان می شود



پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:درمان موهای زاید, :: 11:45 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

نوشیدن چند لیوان جوشانده نعناع می‌تواند به نابود کردن موهای زائد چهره و بدن خانمها کمک کند .

 

به گزارش اسوشیتدپرس از نیویورک، محققان ترکیه اعلام کردند، میزان تستوسترون آزاد بدن زنان دارای موهای زائد که ۵ روز روزی دو فنجان جوشانده نعناع خوردند به حداقل قابل توجهی کاهش یافت.

این تحقیق به وسیله دکتر مهمت نعمان تامر و همکارانش در دانشگاه سلیمان دمیرل در ایسپارتا انجام شده است. برای از بین بردن اینگونه موها تاکنون هورمون‌های مردانه زیادی در بدن زنان هدف قرار داده می‌شدند از جمله با مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از تولید این هورمون‌ها یا مصرف دارو برای جلوگیری از واکنش بدن نسبت به آنها.

منبع : /www.tak-roj.ir



پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:ملاتونین, :: 11:36 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

هورمون ملاتونین
هورمونی است که بطور طبیعی توسط غده اپیفیز در مغز ترشح می شود. ترشح ملاتونین، با چرخه روز و شب بدن، ارتباط مستقیم دارد.
بیشترین مقدار این هورمون، شبها تولید می شود. در خوراکیها هم، مقادیری ناچیز از آن، دیده می شود. بعلاوه، این روزها، مکمل ملاتونین هم در دسترس است.
ملاتونین هورمونی است که از غده صنوبری در مغز ترشح می شود و برای ترغیب به خوابیدن و افزایش دادن طول دوره خواب انسان کاربرد دارد. به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می ‌کند. نقشی اساسی در خواب دارد و با توجه به اینکه نور، مانع تولید آن و تاریکی، محرک تولیدش است، باعث تنظیم ساعت داخلی بدن می شود. تحقیقات موثق علمی نشان داده اند که این هورمون، به خوابیدن، کاهش تعداد دفعات بیداری در شب و بهبود کیفیت خواب کمک می کند.
ملاتونین، در درمان بدخوابی ناشی از سفرهای هوایی بلند مدت، سودمند است. مقدار کافی ملاتونین در بدن، تاثیرات مثبتی بر وضعیت روحی-روانی انسان می گذارد.
ملاتونین در مواد غذایی خاص نظیر گوشت، غلات و سبزی ها موجود است.
تولید ملاتونین به طور طبیعی در بدن تا حدی به میزان نور و روشنایی بستگی دارد. تولید ملاتونین، در حین روزهای کوتاه فصل زمستان ممکن است زودتر،‌ یا در اغلب موارد دیرتر شروع شود. این تغییر در روند ترشح ملاتونین ممکن است در ایجاد علائم “بیماری خلقی فصلی” (SAD) یا افسردگی زمستانی نقش داشته باشد.
دکتر آنیل جی بالانی متخصص طب داخلی در کانادا می گوید: تولید ملاتونین از غده صنوبری تحت تاثیر نور محیط است. در یک مطالعه جدید نشان داده شده است که هدف ابتدایی برای تولید مکمل های ملاتونین که به بهبود کیفیت خواب کمک می کنند درمان اختلالات خواب است که البته از قرص های خواب ایمن تر است اما با این حال باید مراقب عوارض جانبی آن بود و در معرض دوز مناسب دقت کافی را مبذول داشت.
ملاتونین در بزرگسالان با دوزهای متفاوت از ۰٫۲ تا ۲۰ میلی‌گرم بسته به دلیل استفاده آن مصرف می‌شود. دوز توصیه‌شده معمولا ۰٫۵ میلی‌گرم است. دوز مناسب ملاتونین از فردی به فرد دیگر تفاوت زیادی می کند.
مقدار مصرف ملاتونین، متناسب با سن است. هنگام خواب، بدن، بطور طبیعی، مقداری ملاتونین تولید می کند و بسیاری از پزشکان و متخصصان، مقدار مصرفی را معادل مقدار تولیدی بدن و در حدود یک تا سه میلی گرم، دو یا یک ساعت و نیم پیش از خواب، تجویز می کنند.
ملاتونین را نباید در طول روز مصرف کرد. برخی عوارض جانبی نادر، خواب آلودگی، خواب روی و گیجی می باشند. خانمهای باردار یا شیرده نباید این هورمون را مصرف نمایند.
عارضه جانبی مهمی که اغلب افراد هنگام مصرف مکمل ملاتونین دچار آن می شوند، خواب‌آلودگی است، که بعد از قطع مصرف دارو برطرف می‌ شود.
سایر عوارض جانبی برگشت ‌پذیر این دارو این ها هستند:

* تغییرات عروق خونی که ممکن است بر جریان خون تاثیر بگذارد.
* پایین ‌آوردن درجه حرارت بدن (هیپوترمی)
* سردرد
* ضعف صبحگاهی
* رویاهای واضح
مقدار دوز مصرفی مناسب برای هر فرد متناسب با ویژگی های خاص جسمی خود آن فرد است چون شدت و چگونگی مشکلات خواب در اشخاص مختلف متفاوت است. اگر مشکل به خواب رفتن یا در خواب ماندن دارید،‌ می‌توانید در مورد دوز مناسب با دکترتان مشورت کنید.



 

 


همه ی ما خواهان پوستی صاف، تمیز و بی عیب و نقص هستیم و برای رسیدن به این هدف روش های متعددی را امتحان می کنیم. اکثر افراد هزینه های زیادی را صرف خرید لوازم آرایش و انواع کرم ها و لوسیون ها می کنند. قبل از هر چیز باید بدانید که اشعه های ماورای بنفش، تغییرات هورمونی، استفاده ی بیش از حد از ترکیبات شیمیایی و غیره باعث خطر انداختن سلامتی پوست و ایجاد لکه های قهوه ای روی آن می شوند. خوشبختانه روش های طبیعی و موثری وجود دارد که پوست را از شر این لکه های مزاحم و نازبیا خلاص می کند. در این مطلب به چند شیوه ی ساده، ارزان،طبیعی و موثر اشاره می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.


لک پوست

 

آلوئه ورا را دریابید
از دوران باستان، گیاه آلوئه ورا برای زیبایی پوست استفاده می شده است.

به خاطر اینکه این گیاه به ظاهر خشن، حاوی ترکیبات و خواص فوق العاده ای است که پوست را به طور عمقی آب رسانی می کند و به بهبود زخم ها، احیای سلول های پوستی، مقابله با زخم معده، التیام سوختگی پوست و همچنین رفع لکه های قهوه ای پوست کمک زیادی می کند.


کافیست برگ این گیاه را از وسط دو تکه کنید و ژل (شیرابه) آن را به پوستتان بزنید.
بهتر است برای مقابله و کمرنگ کردن لکه های تیره پوستی، روزی دو بار این ژل را به آرامی به پوستتان مالیده و ماساژ دهید.

 

آب لیموترش؛ لکه بر ارزان
لیموترش یکی از مواد سفیدکننده طبیعی و موثر پوست است. خاصیت روشن کنندگی لیموترش به دلیل وجود میزان بالای ویتامین C موجود در آن است.


باید بدانید که این ویتامین برای تنظیم ترشح ملانین (رنگدانه پوست) در بدن موثر است.


توجه داشته باشید که لیموترش همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به احیای سلول های پوستی کمک زیادی می کند.

ماست به تمیزکردن منافذ باز پوست کمک کرده و پوست را ضدعفونی می کند

برای بهره مندی از خواص لیموترش، آب نصف یک عدد لیموترش را بگیرید و به طور مستقیم به پوست خود بزنید.


بهتر است این کار را شب ها انجام دهید، چون بعد از زدن آب لیموترش نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در غیر این صورت باعث پررنگ تر شدن لکه ها می شود.


می توانید ده دقیقه بعد از زدن آب لیموترش، پوستتان را شستشو دهید.


اگر پوست چربی دارید، می توانید تمام شب آن را روی پوست نگه دارید و صبح با آب فراوان صورت خود را شستشو دهید.

اگر پوست خشکی دارید، در استفاده از آب لیموترش زیاده روی نکنید.

 

پیاز هم موثر است
پیاز یکی از بهترین همیاران سلامت بدن و پوست است. میزان بالای ویتامین C در این سبزی برای مقابله با لکه های قهوه ای و احیای سلول های پوست موثر است.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:عوارض جراحی زانو, :: 10:59 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 


در شرایط ایده‌آل عمر پروتزهای زانو بین 10 تا 15 سال است که پس از آن می‌توان پروتز دیگری را جایگزین کرد. وزن بالا هم علاوه بر آنکه باعث تخریب مفصل می‌شود، روی مفصل مصنوعی نیز اثر مخرب دارد.


جراحی پروتز زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو یا پروتز زانو، در غالب موارد بدون بروز عارضه خاصی انجام می شودو بیمار پس از آن می تواند زندگی فعالی داشته باشد.


با این حال مانند هر عمل جراحی دیگری، تعویض مفصل آسیب دیده زانو و گذاشتن مفصل مصنوعی نیز ممکن است با عوارض احتمالی همراه باشد.

 

وقوع این عوارض، سیر بهبودی بیمار را طولانی کرده و می تواند مشکلات جدیدی را برای بیمار بوجود بیاورد.


در شرایط ایده‌آل عمر پروتزهای زانو بین ۱۰ تا ۱۵ سال است که پس از آن می‌توان پروتز دیگری را جایگزین کرد.

 

تعدادی از مشکلات بعد از تعویض مفصل زانو عبارتند از :


عفونت مفصل زانو
گر چه احتمال عفونت مفصل مصنوعی زانو بعد از تعویض مفصل کمتر از دو درصد است، ولی به علت اینکه در صورت وقوع بسیار خطرناک است، اقدامات سختگیرانه زیادی صورت می گیرد تا عفونت ایجاد نشود.


با این حال احتمال عفونت در کسانی که زخم های پوستی دارند، کسانی که عفونت ادراری یا تنفسی دارند، کسانی که مشکلات و عفونت های دهانی و دندانی دارند و در بیماران دیابتی و روماتیسمی بیشتر است.


اگر سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد (مانند بیماری های مزمن کبدی، کلیوی، سرطان و ...) احتمال عفونت بعد از جراحی بیشتر است.

با گذشت چند سال ممکن است مفصل مصنوعی زانو دچار ساییدگی شود و یا اجزای آن، اتصالشان را با استخوان ران یا ساق پای بیمار از دست داده و لق شود

لخته شدن خون در پا
شایع ترین عارضه که بالقوه می تواند بسیار خطرناک باشد، لخته شدن خون در رگ های اندام تحتانی و لگن است.


احتمال این عارضه در هر عمل جراحی بزرگی که در اندام تحتانی انجام می شود وجود دارد.


خطر این عارضه این است که در صورت وقوع، لخته خون می تواند به طرف ریه (امبولی ریه) و قلب حرکت کرده و در کارکرد آنها اختلال ایجاد کند.


برای پیشگیری از ایجاد این لخته ها، از داروهای خاصی استفاده می شود.


استفاده از بانداژ و پوشش های مخصوص متصل به پمپ هم از دیگر اقدامات مورد استفاده است.


بیمار باید مرتبا مچ پاها را حرکت دهد. با این کار عضلات ساق پا مرتبا فعالیت کرده و گردش خون در ساق بیشتر می شود و احتمال لخته شدن خون در پا کمتر می شود.

 

تغییر طول اندام تحتانی
ممکن است طول اندام های تحتانی بعد از جراحی تغییر کند.

 

محدودیت حرکت زانو
مهم‌ترین مشکل پروتز زانو، امکان خم کردن زانو تنها تا 90 درجه است، در حالی که پس از جراحی انتظار می‌رود زانو بتواند حدود 110 درجه خم شود، ولی ممکن است به علت چسبندگی بافت های نرم اطراف زانو بعد از عمل جراحی و یا محدودیت حرکتی شدیدی که بیمار از قبل از عمل جراحی داشته است، حرکت زانو بعد از عمل به این حد نرسد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:سندرم روده تحریک پذیر, :: 10:56 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

تشخیص و درمان سندرم روده تحریک پذیر

در قسمت های قبلی این مطلب به "علایم و علل سندرم روده تحریک پذیر"، " عوامل خطر و عوارض سندرم روده تحریک پذیر " و " تغذیه در سندرم روده تحریک پذیر " پرداخته شد، حالا ادامه ی مطلب...

دل درد

تشخیص

تشخیص دقیق سندرم روده تحریک پذیر نیازمند انجام طیف کاملی از آزمایشات بالینی است.

نشانه های جسمانی و فیزیکی برای تشخیص قطعی سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد. اما به هر حال یک سری از علائم، شما را در تشخیص یاری می نماید. مهم ترین آن ها درد شکمی و ناراحتی شکمی به مدت حداقل 12 هفته است، لزوماً هفته ها نباید پیوسته باشند. همچنین باید حداقل دو مورد از موارد زیر را دارا باشید:

* تغییر در تکرر و غلظت مدفوع

به عنوان مثال ممکن است مدفوع شما از حالت طبیعی یک بار در روز مدفوع به  3 بار یا بیشتر برسد  و میزان شلی و سفتی مدفوع شما تغییر کند و برای مثال به مدفوع شل و آبکی در روز و یا تنها یک بار مدفوع سفت در هر سه یا 4 روز تغییر یافته باشد.

*حالتی که احساس کنید نمی توانید روده خود را در هنگام اجابت مزاج به طور کامل تخلیه کنید.

* وجود مخاط در مدفوع

* تولید گاز و یا نفخ شکمی

همچنین پزشک شما را از لحاظ ابتلاء به دیگر نشانه ها و علائمی که می توانند نمایانگر شرایط جدی تری باشند، مورد ارزیابی قرار خواهد داد و برخی علائمی که علائم پُر خطر(قرمز) نامیده می شوند منجر به اجرای اقدامات سریع تری  برای انجام  تست های اضافه شوند.

این علائم خطرناک عبارت هستند از:

* ابتلاء جدید بعد از سن 50 سالگی

* کاهش وزن بدون علت

* خونریزی از رکتوم

* تب

* تهوع یا استفراغ

* درد شکمی که بعد از اجابت مزاج نیز به طور کامل برطرف نشود

* اسهال مداوم یا اسهالی که شما را از خواب بیدار می کند

چنانچه شما دارای هر یک از علائم قرمز باشید، به تست های اضافی برای ارزیابی بیشتر شرایط خود نیاز خواهید داشت.

چنان چه شرایط شما منطبق با معیار سندرم روده تحریک پذیر(IBS) بوده و هیچ یک از علائم قرمز را ندارید، پزشک پیشنهاد یک دوره درمان بدون انجام تست های اضافی را خواهد داد. اما چنان چه به درمان پاسخ ندهید به انجام تست های اضافه نیاز خواهید داشت.



ادامه مطلب ...


 

 

استفاده از روغن نعناع همراه با غذاهای فیبری یکی از درمان‌های قدیمی، کم هزینه و در دسترس برای بیماری IBS است. البته این تنها راه درمان طبیعی IBSنیست، اما جزء بهترین‌هاست. در این مورد باید به نکات زیر دقت نمود:

1.برای درمان IBS دو موضوع را در مورد فیبر باید دانست. یکی اینکه فیبر برای کسانی مفید است که IBS همراه با یبوست دارند و دیگر اینکه انتخاب نوع فیبر مهم است. فیبرهای انحلال‌پذیر بهتر از فیبرهای انحلال‌ناپذیر هستند. غذاهایی که فیبرهای انحلال‌ناپذیر  دارند عبارتند از سبوس گندم، سبوس غلات، میوه‌هایی مانند آلو، هلو، آلوچه. غذاهای حاوی فیبرهای انحلال‌پذیر عبارتند از جوِ دوسر، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس). توجه داشته باشید که فیبر باید به تدریج به رژیم غذایی افزوده شود، زیرا ممکن است به بدتر شدن سندروم بیانجامد. فقط به روش آزمون و خطا می‌توانید مطمئن شوید که این روش برای شما کار می‌کند یا نه. 

2.تحقیقات نشان داده که بهترین درمان برای IBS استفاده از روغن نعناع است که نقش آنتی‌اسپاسم دارد. هرچند که چای نعناع بطور وسیعی برای مشکلات هاضمه استفاده می‌شود، ولی اگر مبتلا به IBS‌ هستید، خوب است که دوز استانداردی از روغن نعناع یا قرص، یا کپسول نعناع را استفاده کنید. 

 



 

اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا دارويي را كه براي درمان سندرم روده تحريك پذير همراه با يبوست ( IBS-C) در زنان بزرگسال تهيه شده است تاييد كرد.

به گزارش دکتر سلام به نقل از خبرگزاري رويترز، اين دارو را شركت داروسازي سوكامپو ( Sucampo)  ساخته است و توسط شركت داروسازي تاكدا (  )Takeda به بازار عرضه شده است.
اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد، داروي آميتيزا  Amitiza براي زنان بالاي  ۱۸ سال و نه براي مردان تاييد شده است زيرا اثر بخشي اين دارو بطور قاطع نشان داده نشده است.
اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا اعلام كرد، سندرم روده تحريك پذير اختلالي است كه با درد شكم ، نفخ، يبوست و اسهال مشخص مي‌شود. شمار زناني كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند دو برابر مردان است.
دكتر جولي بيتز از مركز ارزيابي و تحقيق داروي اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا گفت، اين بيماري در برخي افراد كاملا ناتوان‌كننده است و انجام فعاليت‌هاي روزمره را براي آنها دشوار مي‌سازد.



 

محققان روش جدیدی برای پیش‌بینی احتمال مرگ افراد طی ۱۰ سال آینده با استفاده از یک آزمون حرکت بر روی تردمیل ابداع کرده‌اند.

آفتاب : در این روش فرد بر روی تردمیلی که سرعت و شیب آن در حال افزایش است، بمدت سه دقیقه حرکت می‌کند؛ در این زمان اطلاعات مختلف شامل تعداد ضربان قلب و میزان تنفس ثبت می‌شوند.

سپس این اطلاعات به همراه سن و جنسیت فرد در یک فرمول پایه قرار داده می‌شود تا شانس مردن فرد طی یک دهه آینده محاسبه شود.

این روش FIT Treadmill Score نام دارد که توسط متخصصان قلب و عروق دانشگاه جان هاپکینز ابداع شده است؛ محققان اطلاعات ۵۸۰۲۰ فرد ۱۷ تا ۹۶ ساله را که طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ تحت تست‌های استرس قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار داده و براساس نتایج بدست آمده، تست تردمیل را طراحی کردند.

بالا رفتن بیش از حد ضربان قلب، اصلی‌ترین شاخص برای تعیین خطر مرگ طی ۱۰ سال آینده است.

امتیازات از ۲۰۰- تا ۲۰۰+ تقسیم‌بندی می‌شوند؛ افرادی که نمره منفی بیشتری کسب کنند، با خطر بالاتر مرگ طی یک دهه آینده مواجه هستند؛ افرادی که نمره ۱۰۰- تا صفر را کسب کنند، با ۱۱ درصد خطر مرگ طی این مدت مواجهند.

افرادی که نمره ۱۰۰+ و بالاتر کسب کنند، تنها با دو درصد خطر مرگ در ۱۰ سال آینده روبرو هستند.



 

 

قدس آنلاین: یافته های تازه نشان می دهند میان ابتلا به پوکی استخوان و کاهش موقت قدرت شنوایی رابطه مستقیم وجود دارد. 

به گزارش گروه بهداشت و سلامت قدس آنلاین، گروهی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه پکن به سرپرستی دکتر کای جین تیان، بر روی بیش از 10 هزار بیمار که بین سال های 1999 تا 2008 به پوکی استخوان مبتلا شده اند مطالعه کردند و آنها را با بیش از 32 هزار فرد سالم مقایسه کردند.  

در پایان سال 2011، بیش از 76 درصد از مبتلایان به پوکی استخوان با ناشنوایی ناگهانی - از دست رفتن سریع شنوایی - دست و پنجه نرم می کردند. این نوع ناشنوایی می تواند در یک یا چند روز در هفته بروز کند. 

یافته های دانشمندان نشان می دهند، در حدود نیمی از افرادی که ناشنوایی ناگهانی را تجربه کرده اند، دوباره توانایی شنیدن را از دست خواهند داد، اما در بیش از 85 درصد افرادی که پوکی استخوان را کنترل یا درمان کرده اند، اندک اندک حس شنوایی باز می گردد.

دکتر کای جین تیان گفت:" نشانه های گوناگون نشان می دهند که بروز پوکی استخوان علاوه بر استخوان ها بر سیستم قلب و عروق و مغز نیز تاثیر می گذارند. "

او افزود:" از دست دادن ناگهانی شنوایی ممکن است با مشکل دیگری که با پوکی استخوان ارتباط دارد نیز مرتبط باشد.



جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:آیا رنگ مو سرطان زاست؟ , :: 22:42 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

رنگ کردن موها از سال ها قبل در بین زنان رایج بوده است. متون باستانی باقی مانده از خاورمیانه و افریقا نشان می دهد که این کار قدمتی دیرینه دارد.
برترین ها: رنگ کردن موها از سال ها قبل در بین زنان رایج بوده است. متون باستانی باقی مانده از خاورمیانه و افریقا نشان می دهد که این کار قدمتی دیرینه دارد. البته طی سال های اخیر این عمل در بین مردان نیز رواج قابل توجهی یافته است. آنچه در خوب رنگ شدن مو اهمیت دارد، نفوذ رنگ به داخل شفت مو است و چون این نفوذ به اندازه مولکولی رنگ مورد نظر ارتباط مستقیم دارد، بنابراین رنگ هایی که اندازه مولکول هایشان نسبتا کوچک تر است معمولا رنگ های بهتر و مطلوب تری هستند.

از طرف دیگر، با توجه به اینکه امروزه زنان به تغییر مکرر رنگ مو گرایش دارند، بنابراین رنگ موهایی که به سهولت بتوانند رنگ مورد نظر آنها را ایجاد کنند با استقبال بیشتری مواجه می شوند. به طور کلی رنگ های موجود را می توان به سه دسته تقسیم کرد: رنگ های گیاهی، رنگ های متالیک و رنگ های مصنوعی آلی. با توجه به اینکه رنگ های آلی نسبت به دو دسته دیگر رنگ های طبیعی تر، زیباتر و درخشان تری به مو می دهند، امروزه بیشتر استفاده می شوند.
 


رنگ های گیاهی

از جمله رنگ های گیاهی که قدمتی دیرینه دارد رنگ حناست. گیاه حنا به طور طبیعی در خاورمیانه و شمال افریقا یافت می شود، که از برگ های خشک آن می توان رنگ حنا را تهیه کرد. البته برگ ها را باید قبل از به گُل نشستن گیاه از آن جدا کرد وگرنه کیفیت مطلوبی نخواهندداشت.

پایه اصلی که در این گیاه وجود دارد و باعث ایجاد رنگ قرمز می شود نوعی نفتوکینون است که طی یک ساعت می تواند به ساقه مو رنگ بدهد و مدت 15هفته پایدار باقی بماند. این رنگ برای مو غیرسمی است و هیچ آسیب فیزیکی یا شیمیایی به ساقه مو وارد نمی کند، ولی به علت داشتن رنگ قرمز خاص و احتمال رنگ گرفتن پوست دست و ناخن هنگام مصرف امروزه چندان از آن استقبال نمی شود.

 

امروزه بیشتر پودر حنا را با وسمه یا پودر قهوه و سایر مواد مشابه مخلوط و سپس از خمیر نرم حاصل شده برای رنگ آمیزی مو استفاده می کنند. استفاده توأم این مواد می تواند تا حدودی رنگ قرمز- نارنجی حاصل از حنا را تعدیل کند. گفتیم مولکول اصلی حنا (که حناتانیک اسید هم نامیده می شود) یک نوع نفتوکینون با فرمول C10H6O3 است. اندازه مولکولی حنا بسیار کوچک تر از پروتئین ها یا فسفولیپیدهاست که اجزای ساختمانی جدار سلول ها و نیز لایه خارجی پوست را تشکیل می دهند.

بنابراین وقتی ماده حنا به صورت خمیری  کل روی پوست یا مو قرار می گیرد این مولکول ها می تواننداز خمیرحنا عبور کنند و از عرض کوتیکول مو (لایه خارجی مو) بگذرند و باعث رنگ گرفتن آن شوند. هرچه حنا مدت طولانی تری روی مو قرار گیرد به طور عمقی تر و کامل تری مو را رنگ می کند. هرچند رنگ حاصل شده قرمز- نارنجی است ولی طی 48 ساعت اول پس از مصرف تا حدودی تیره تر می شود و اگر کراتین مو به وسیله مولکول های حنا اشباع شده باشد این تیره شدن بیشتر خواهدبود. توجه کنید که عبور مولکول های حنا از لایه خارجی مو و جایگزین شدن این مولکول ها در قسمت های داخلی تر باعث می شود رنگ حنا پایدار شود و بنابراین از بین بردن یا تغییردادن آن به آسانی صورت نگیرد.

 


این جایگزینی مولکول ها به نحوی است که در اکثر موارد اجازه تغییر رنگ مو را به شما نمی دهد، مگر اینکه موهای رنگ شده را کوتاه یا با مواد اکسیدکننده بسیار قوی بی رنگ کنید. لازم به توضیح است که حتی مواد اکسیدکننده نیز در بسیاری از موارد قادر به از بین بردن کامل این ماده نیستند. بنابراین اگر شما جزء افرادی هستید که دوست دارید مدام رنگ مویتان را تغییر دهید، بهتر است از این ماده یا موادی را که در ترکیب آنها تاحدودی حنا به کار رفته است، استفاده نکنید.

علاوه بر حنا، گیاهان دیگری نیز برای رنگ کردن مو در مناطق خاصی از جهان رایج هستند، مثلا یک نوع گیاه خاصی از دسته کامومیل رنگ زرد روشنی ایجاد می کند که چون فقط لایه خارجی مو را رنگ می کند، می تواند هم برای رنگ کردن و هم برای روشن تر و درخشان تر کردن مو مورد استفاده قرار گیرد. این گیاهان را معمولا می توان به راحتی از عطاری ها تهیه کرد.



ادامه مطلب ...


جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:سرطان خون, :: 22:38 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
علامتی از "سرطان خون"
 
دولت بهار: شایع ترین علامت بیمارانی که با سرطان خون حاد به پزشک مراجعه می‌کنند کم خونی است این کم خونی منجر به علائمی نظیر ضعف، ‌ بی حالی و خستگی پذیری زودرس‌می‌شود.
  

به گزارش دولت بهار، سرطان‌های خون حاد ۳ دسته علامت عمده دارند که شایع ترین نشانه آنها کم خونی است، در این صورت بیمار با ضعف، بی حالی و خستگی پذیری زودرس‌ به پزشک مراجعه می‌کنند.

مهرزاد میرزانیا‌ فوق تخصص خون و سرطان بالغین‌ گفت: لوسمی در واقع بیماری خونی است که سلول های خون ساز بدن به صورت غیر قابل کنترل و خارج از میزان نیاز بودن شروع به تکثیر می‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع تغییرات ژنتیکی در داخل ژنوم سلول‌های بنیادی خونساز اتفاق می‌افتد که این تغییرات محتوای ژنی به گونه‌ای می شوند تا سلول از حالت نرمال خارج شده و به یک سلول خود کار تبدیل شود که در این صورت بدون نیاز و کنترل سایر ارگان های بدن سلول ها شروع به تکثیر می کنند سرطان ‌های خون به دو دسته سرطان های خون حاد و سرطان های خون مزمن تقسیم می شوند.

وی تصریح کرد: سرطان‌های خون حاد، جزو اورژانس پزشکی تلقی می شوند و از زمانی که علائم بیماری ظاهر می شود تا اینکه بیمار به پزشک مراجعه می کنند و تشخیص انجام می گیرد، معمولا چند هفته بیشتر به طول نمی‌انجامد و در صورتیکه بیمار درمان نشود در کمتر از یک ماه فوت خواهد کرد در سرطان های خون مزمن اختلالات‌ در کروموزوم‌ ها در مرحله ای اتفاق می‌افتد که درجاتی از تکامل سلول رخ داده باشد، بنابر این علائم بیماری بسیار آهسته بروز می‌کند و این علائم باعث می شود که اگر درمانی برای بیمار انجام نشود چندین ماه با بیماری خود زنده بماند.

میرزانیا‌ افزود: شایع ترین علامت بیمارانی که با سرطان خون حاد به پزشک مراجعه می‌کنند کم خونی است این کم خونی منجر به علائمی نظیر ضعف، ‌ بی حالی و خستگی پذیری زودرس‌می‌شود.

وی اذعان داشت: در سرطان خون حاد اختلالات خون ریزی دهنده نیز مشاهده می شود در این صورت بیمار با خونریزی لثه، بینی، کبود شدن دست و پا بدون دلیل مشخص در مواردی هم خون ریزی های تهدید کننده حیات مانند خونریزی های مغزی ممکن است مواجه شود، علائم عفونی نیز در سرطان حاد دیده می شود که دیرتر از علائم خونریزی دهنده و علائم کم خونی خود را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: سرطان‌های خونی حاد با علائم عفونی، همراه با تب بوده و با عفونت‌های نظیر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تختانی، دستگاه گوارش و دستگاه ادراری ظاهر می‌شوند همچنین این سرطان شامل علائم غیر اختصاصی همچون استخوان درد نیز هستند، بسیاری از بیماران به دلیل آنکه مغز استخوان آنها سلول های نابالغ در حال تکثیر دارند، مغز استخوانشان تحت فشار قرار گرفته که در نتیجه با دردهای استخوان بر روی جناق سینه و ساق پا مواجه می‌شوند.

وی در پایان گفت: از دیگر نشانه های سرطان خون می توان به تعریق بیش از حد همراه با تب اشاره کرد.

منبع: تابناک





 تاریخچه ی تهیه ی شیر سویا به 4 هزار سال قبل بازمی‌ گردد که چینی‌ ها توانستند شیر سویا را به روش خانگی تولید کنند. جالب است بدانید شیر سویا نزد چینی ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که سویا جزو 4 دانه مقدس چینی‌ ها به‌ حساب می ‌آید و شیر سویا استخراج آبی پروتئین ‌های دانه سویا است.

 

مهندس حمید خسروی، متخصص صنایع غذایی و مشاور کارخانجات مواد غذایی در صنعت لبنیات و سویا درباره ی فرآیند و خواص تغذیه ‌ای این نوشیدنی چنین می گوید:

فرآیند تولید
فرآیند تولید شیر سویا روش‌ های مختلفی دارد، اما روشی که در ایران از آن استفاده می ‌شود، به این شکل است که ابتدا دانه‌ های سویا را تمیز و مواد اضافه را جدا می‌ کنند. سپس آن را در آب خیس می‌ کنند و در اثر این خیساندن، برخی قندهای نامطلوب مانند رافینوز و استاکیوز که عوامل ایجاد‌کننده ی نفخ هستند، تا حدی از دانه خارج می ‌شوند. دانه خیس‌ شده، خرد می ‌شود و در اثر خرد شدن محصولی به نام اسلاری به دست می ‌آید.

در مرحله ی بعدی به اسلاری، بخار تزریق می‌ شود و دمای آن تا 120 درجه سانتیگراد بالا می ‌رود. هدف از این فرآیند حرارتی، غیر فعال کردن مواد نامطلوب دانه سویا است. مواد نامطلوب، موادی هستند که باعث می ‌شوند پروتئین ‌های موجود در سویا جذب بدن نشوند.

پس از آن، مرحله بوگیری انجام می ‌شود؛ به این شکل که بخاری را که به اسلاری تزریق شده بود و دمای آن را به 120 درجه سانتی ‌گراد رسانده شده، از آن جدا می‌ شود. با انجام این فرآیند، بوی لوبیایی سویا تا حد ممکن کم می شود.

آخرین مرحله نیز سانتریفیوژ کردن اسلاری است. در سانتریفیوژ، شیر یا عصاره سویا از پسماند یا فیبر آن که اصطلاحا به آن اُکارا می ‌گویند، جدا می ‌شود. این ماده همان ماده اولیه ‌ای است که از آن فرآورده ‌های شبه لبنی یا فرآورده‌ های شیری سویا تهیه می ‌شود که خواروبار جهانی(FAO) نام سوی ‌میلک یا شیر سویا را بر آن نهاده است.



شیر سویا هیچ ربطی به شیر گاو ندارد
از آن جا که اسم این محلول پروتئینی را از ابتدا شیر سویا گذاشتند، بسیاری از افراد آن را با شیر گاو مقایسه می‌ کنند؛ در حالی که شیر سویا یک محصول کاملا گیاهی است و هیچ ارتباطی به شیر گاو ندارد. تنها شباهت این محلول، رنگ شیری آن است که البته کمی از شیر گاو کدرتر است.

مقالاتی نیز در این زمینه نوشته شده و آن را با شیر مادر و شیر گاو مقایسه کرده ‌اند اما این محصول، همان‌ طور که گفتم، فقط از لحاظ ظاهری شبیه شیر گاو است؛ در غیر این صورت، نه از نظر طعم و مزه و نه خواص تغذیه ‌ای هیچ شباهتی به شیر گاو ندارد. مزه شیر سویا هم کاملا مشابه طعم غلات است؛ مانند طعم غذاهای مخصوص کودکان یا مزه‌ ای شبیه غلات صبحانه که ممکن است هر ذایقه‌ ی آن را نپسندد؛ به‌ خصوص ذایقه ایرانی که به این طعم‌ ها عادت ندارد. به همین دلیل در همه جای دنیا، انواع مختلف طعم‌ ها را به شیر سویا اضافه می‌ کنند تا ذایقه مردم به مرور زمان به آن عادت کند. البته اگر کسی ارزش غذایی شیر سویا را بداند، بعید است که آن را وارد رژیم‌ غذایی ‌اش نکند.

 

پس مقایسه ی شیر گاو با شیر سویا مقایسه ی خوبی نیست و هیچ جای دنیا چنین حرفی را نمی ‌زنند. هر کدام از آن ها مزایای خودشان را دارند. پروتئین شیر گاو پروتئین بسیار مناسب و کاملی است. کلسیمی هم که در شیر گاو هست در شیر سویا وجود ندارد. در عوض شیر سویا، فاکتورهایی دارد که جذب کلسیم را افزایش می ‌دهد. به همین دلیل هم در دوران یائسگی خانم‌ ها باید هم از کلسیم استفاده کنند هم از فاکتورهایی که جذب کلسیم را بالا می ‌برد. پس هم به شیر گاو احتیاج داریم هم به شیر سویا.

 

ارزش غذایی شیر سویا
اولا که محصولات سویا جزو مواد غذایی عملکردی هستند که نقش و ویژگی آن ها فراتر از نقش تغذیه ‌ای‌ شان است؛ یعنی خواصی شبیه خواص دارویی دارند و این نکته ی بسیار مهمی در ارزش غذایی سویا است. اگر بخواهم آن را با فرآورده‌ های حیوانی مقایسه کنیم باید بگوییم سویا اولین گیاهی است که خواص آن به شدت به فرآورده‌ های حیوانی نزدیک است. به دلیل این که پروتئین بسیار بالایی دارد. این پروتئین از لحاظ ارزش غذایی به جز دو اسیدآمینه ی متیونین و سیستئین، بسیار غنی و تقریبا شبیه گوشت هستند.

اما خواص اصلی سویا مربوط به گروهی از مواد به نام ایزوفلاونویید‌ها است. ایزوفلاونوییدها که خاصیت آنتی ‌اکسیدانی نیز دارند، دارای خاصیت فیتواستروژنیک هستند. بنابراین علاوه بر پروتئین بالایی که سویا دارد وجود دو خاصیت آنتی‌ اکسیدانی و فیتواستروژنیک آن، این ماده غذایی را بسیار خاص کرده است.

 

شیر سویا و پیشگیری از بیماری ‌ها
خواص اصلی سویا، کاهش بیماری ‌های قلبی، کاهش کلسترول خون و پوکی ‌استخوان، کنترل وزن و کاهش عوارض یائسگی است.

به‌ علاوه، چون سویا شبیه شیر است اما لاکتوز ندارد؛ برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، بسیار مفید است.

همچنین سویا فیبر بسیار بالایی دارد که حجم مدفوع را بالا و کلسترول را پایین می ‌آورد. در نتیجه، مصرف‌ کنندگان آن دچار یبوست نمی ‌شوند و خطر بیماری‌ های ناشی از یبوست و سرطان روده در آن ها کاهش می ‌یابد.


شیر سویا و کاهش عوارض یائسگی
همان ‌طور که گفته شد، شیر سویا حاوی موادی به نام فیتواستروژن است. فیتواستروژن یعنی استروژن بسیار ضعیف. عوارض یائسگی از جمله پوکی ‌استخوان به دلیل کمبود یا عدم ترشح هورمون استروژن در بدن اتفاق می‌ افتند. همان‌ طور که بالا بودن استروژن در بدن نیز برخی مشکلات دیگر را برای خانم‌ ها ایجاد خواهد کرد. فیتواستروژن موجود در شیر سویا موجب می ‌شود حالتی در بدن ایجاد شود مانند این که استروژن در بدن وجود دارد. در نتیجه، هم پوکی استخوان و هم عوارض یائسگی ایجاد نمی‌ شود. البته به شرط آن که خانم‌ها قبل از یائسگی شروع به مصرف شیرسویا کرده باشند.

 

شیر سویا و پوکی استخوان
تحقیقات یک محقق ایرانی نشان می ‌دهد که شیر سویا در درمان پوکی استخوان در دراز مدت نقش مؤثری می ‌تواند داشته باشد.

علیرضا احمدی، عضو انجمن ژنتیک ایران گفت: شیر سویا حاوی ترکیبات ایزوفلاوینی است که این ترکیبات می‌ توانند به عنوان هورمون‌ های جنسی عمل کنند. در حقیقت کمبود هورمون ‌های جنسی در یائسگی باعث مختل شدن جذب کلسیم شده و به دنبال آن پوکی استخوان ظاهر می ‌شوند. در بسیاری از کشورها از قبیل مالزی، ‌چین، ژاپن و کشورهای شرق آسیا مصرف شیر سویا را در برنامه غذایی دانش ‌آموزان ابتدایی قرار داده ‌اند که با بررسی‌ های انجام شده می ‌بینیم که میزان مبتلایان به پوکی استخوان در این کشورها بسیار کم است و این به علت برنامه تغذیه‌ ای مناسب آن ها است. پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که در دراز مدت خود را نشان می ‌دهد و فرد هنگامی متوجه بیماری خود می ‌شود که نمی ‌تواند آن را درمان کند و دچار شکستگی ‌های شدیدی می ‌شوند که درمان و ترمیم آن در برخی موارد امکان ‌پذیر نیست. این تحقیقات در پژوهشگاه زنان دانشگاه الزهرا به اتمام رسیده و نتیجه آن روی انسان به‌ صورت کامل مشاهده شده است که ترکیبات شیر سویا توانسته این علائم را کنترل و درمان کند.

 

شیر سویا در مقابل سقط جنین
محققان می ‌گویند مصرف شیر سویا در زنانی که از طریق IVF یا کاشت تخمک، بارور شده‌ اند می ‌تواند تا 6 برابر سبب موفقیت روند بارداری شود و در زنانی که تلاش کرده ‌اند از این طریق بارور شوند اما موفق نشده‌ اند شانس باروری را افزایش دهد.

طبق بررسی ‌‌ها زنانی که شیر سویا مصرف می ‌کنند احتمال بارور شدن شان از طریقIVF پنجاه درصد و در سایرین 9 درصد است. از سوی دیگر شیر سویا احتمال سقط جنین را به شدت کاهش می ‌دهد.

 

عوارض شیر سویا:
مهم‌ ترین مساله‌ای که سویا می‌ تواند ایجاد کند، حساسیت است. زیرا بعضی‌ ها به این مواد حساسیت دارند. بنابراین وقتی شیر سویا را برای اولین بار استفاده می‌ کنند، مانند افرادی که به بادمجان یا گوجه ‌فرنگی حساسیت دارند، دچار کهیرهای پوستی و گرفتگی صدا می ‌شوند.

گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/health
    

 
هفته نامه سلامت - salamatiran.com-beytoote.com     :منبع    




 
کلروفیل یا سبزینه، نوعی ترکیب شیمیایی گیاهی است که باعث ایجاد رنگ سبز در گیاهان می‌شود و در فعالیت‌های حیاتی گیاهان نقش مهمی دارد. این سبزینه برای انسان نیز خواص متعددی دارد، از قلیایی کردن بدن گرفته تا پیشگیری از سرطان.

محققان آمریکایی دریافته اند، کلروفیل گیاهان سبز رنگ، تا حدودی از بدن در برابر مواد سرطان زای موجود در محیط محافظت می کند. کلروفیل به ماده سرطان زا در لوله گوارش می چسبد تا از بدن دفع شود. سبزینه با رشد سلول های سرطانی مقابله می کند و در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. کلروفیل به ماده سرطان زا، ماده سمی که هنگام پخت بیش از حد گوشت به وجود می آید، ماده سرطان زای موجود در هوا و... می چسبد و از طریق مدفوع، آن را از بدن دفع می کند و در نتیجه مانع از بروز سرطان می شود. کلروفیل با محدود کردن متابولیسم مواد شیمیایی به نام پروکارسینوژن که به DNA آسیب می رساند، از آسیب دیدگی و رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

اگر کلروفیل پس از مصرف مواد غذایی سرطان زا مصرف شود، تأثیرگذاری آن کمتر خواهد بود.
اما افزودن گیاهان حاوی کلروفیل به برنامه غذایی روزانه کمک زیادی به حفظ سلامت بدن می کند. آنتی اکسیدان کلروفیل می تواند خطر بروز برخی از انواع سرطان ها را کاهش دهد. از طرفی کلروفیل به روند اکسیژن رسانی به بدن کمک می کند. اکسیژن به طور موثر به خون در انتقال تمامی مواد موردنیاز به بافت ها و سلول ها کمک می کند.

عملکرد های دیگر کلروفیل عبارت است از:
-اکسیژن رسانی، تصفیه خون
-تأثیر قوی سم زدایی
-غنی از آنزیم است که روند بازسازی سلول ها را تسریع می کند
-سرشار از اسیدهای آمینه
-سموم را از کبد خارج می کند و عملکرد کبد را بهبود می بخشد
-تنظیم کننده کلسیم
-خاصیت ضدالتهابی
-التیام دهنده زخم
-بوی نامطبوع دهان و بدن را از بین می برد
-بافت های قلب را با آهن و منیزیم تغذیه می کند
-قاعدگی را تنظیم می کند
-سیستم عروقی را احیا می کند
-مینای دندان را بهبود می بخشد
-میزان تولید شیر را در دوره شیردهی زیاد می کند
-مشکلات قندخون را برطرف می کند
-با عفونت مقابله می کند
-رادیکال های آزاد را خنثی می کند
-کم خونی بر اثر کمبود پروتئین را برطرف می کند
-از بدن در برابر سرطان محافظت می کند
-ناراحتی پوستی را رفع می کند
-در تخلیه روده موثر است
-هرچه گیاه مصرفی‌شما سبزتر باشد، میزان کلروفیل آن نیز بیشتر است

    
گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا        
www.persianpersia.com/health
     
روزنامه خراسان    :منبع        



یک شنبه 17 اسفند 1393برچسب:آموزش ساخت چشمه ی سنگی , :: 13:25 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

در این آموزش که به صورت قدم به قدم و تصویری گردآوری شده است می توانید با استفاده از سنگ های طبیعی و کمی خلاقیت آبنمایی زیبا و کم هزینه داشته باشید.با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید…

برای ساخت این آبنا نیاز به زیرساختی مناسب است که به توضیح در این مورد می پردازیم.برای ساخت نیاز به لوازمی مانند:

مخزن آب

پمپ آب کوچک

لوله ی فلزی آب

توری (سیمی)

سنگ تخت

داریم که در ادامه با چگونگی استفاده از هر یک از این لوازم آشنا خواهیم شد.برای شروع باید در محلی که برای ساخت آب نما مد نظر داریم, چاله ای به اندازه ی طول و عرض و ارتفاع مخزن آب بکنید و مخزن را در دال آن جایگذاری کنید

این مخزن باید روباز باشد تا آب های حاصل از پمپاژ را به راحتی جمع آوری کند

شما می توانید از فروشگاه های مربوطه (موتور آبکش) کوچک که به همین منظور طراحی شده اند را خریداری و در داخل مخزن قرار دهید.به اندازه ای که با منبع برق فاصله دارید ، سیمی در نظر بگیرید تا عملیات برق رسانی به سادگی صورت پذیرد.حتما از فیلتر های مناسب برای پوشش ورودی موتور استفاده کنید تا مشکلی در صورت ورود هرگونه جسم خارجی به دهانه ی موتور به وجود نیاید.

آموزش ساخت چشمه ی سنگی,آبشار سنگی,ایده ی ساخت آبشار,آب نما,آبنما کوچک,فضاسازی استخر,

پس از نصب موتور از تور های سیمی ضخیم برای پوشش بالای مخزن استفاده کنید .سوراخی در مرکز ایجاد کنید ، لوله ی خروجی آب را از آن عبور دهید و به موتور برسانید

می توانید از پروفیل های آلومینیومی برای نگه دارنده های سنگ استفاده کنید تا مقاومت لازم برای نگهداشتن سنگ ها را داشته باشند و همچنین پس از مدتی با زنگ زدگی مواجه نشوید

در این تصویر می توانید ترتیب قرارگیری لوازم و قطعات در این آبنما را مشاهده کنید

پس از اتمام زیر سازیر به سراغ سنگ ها بروید و آنها را با مته ی سنگ سوراخ کنید تا محل عبور لوله ی قلزی فراهم گردد.

پس از اتمام سوراخ کاری سنگ ها را ازداخل لوله عبور دهید و تا ارتفاعی که دوست دارید آنها را بر روی یکدیگر بچینید.

اینگونه می توانید آبنمایی زیبا و شیک با دستان خود بسازید و از دیدن آن لذت ببرید



یک شنبه 17 اسفند 1393برچسب:گیاهان غیرعادی (با عکس), :: 12:53 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

 گیاهان موجودات شگفت انگیزیند. آنها قادرند غذایشان را از طریق فتوسنتز درست کنند و همچنین مواد غذایی میلیون ها موجود زنده دیگر را هم تأمین کنند. اما از نظر برخی، گیاهان ممکن است کسل کننده به نظر برسند. درحالی که واقعاً این طور نیست. یکی از دلایلش این است که گیاهان جالب و غیر عادی ای هم وجود دارند. نمونه هایی که در زیر آورده شده اثبات می کنند که گیاهان فقط چیزهای سبزی نیستند که در خاک رشد می کنند.

 

پانسمان کننده ها (Bandagers)

استبرقاستبرق یا لباشیریان (
Milkweed) گیاهی است که وقتی می شکند یا قطع می شود مایع شیری رنگی تراوش می کند. وقتی که این آب خشک می شود، به صورت یک پانسمان منطقه شکسته شده را می پوشاند. این مایع شیری رنگ از این جهت هم مهم است که مثل یک عامل بازدارنده سمی در برابر حشراتی عمل می کند که ممکن است سعی کنند از گیاه تغذیه کنند. یک استثنا در این زمینه در بین حشرات، پادشاه پروانه است که درمقابل تأثیرات این سم مصون است. گیاهان استبرق تنها گیاهانی هستند که کرم های جوان پادشاه پروانه آنها را خواهند خورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 خفه کننده ها (Chokers)

گیاهان خفه کننده (Strangler Figs) به این دلیل این نام را گرفته اند که درواقع میزبانشان را خفه می کنند. آنها با کمک جانوران از بالا تا پایین یک درخت رشد می کنند. به عنوان مثال، یک پرنده ممکن است دانه گیاهی خفه کننده را روی شاخه درختی رها کند. هنگامی که گیاه خفه کننده شروع به رشد می کند، ریشه هایش را به زمین می فرستد، پس از آن در داخل خاک محکم می شود و کاملاً درخت را محاصره می کند. در نهایت، درخت میزبان خواهد مرد به این دلیل که دیگر قادر به دریافت آب و غذای کافی نخواهد بود.

 

 

پانسمان استبرق

 

 

 

 گیاه خفه کننده

 

 

 

 

 

 

 

سنگ شکنها


گل سنگگل سنگ ها نتیجه همزیستی و ترکیب جلبک سبز و قارچ هستند. آنها گیاهان غیر عادی ای محسوب می شوند زیرا می توانند تقریباً بر روی هر سطحی رشد کنند. گل سنگ ها اسیدی ترشح می کنند که می تواند سنگ را به خاک تجزیه کند. همچنین آنها مفیدند چراکه به تصفیه هوا از گازهای اضافی کمک می کنند.

 

 

 

خون آشام ها


گیاه خون آشامگیاهان خون آشام یا سِـس ها (Dodder) به میزبانشان متصل می شوند و غذا و آب آن را می خورند. جوانه های گیاهان خون آشام هم به خارج از ساقه فرستاده می شوند تا گیاهان دیگری را جست و جو کنند و به آنها متصل شوند. هنگامی که یک میزبان پیدا می شود، سس به آن می چسبد و به ساقه های میزبانش نفوذ می کند. پس از آن رشد می کند درحالی که همچنان به قربانیش متصل می ماند. سس ها انگل های مضری تلقی می شوند، چراکه اغلب، بیماری های گیاهی را گسترش می دهند.

 

 

 

ارواح سفید

نی های هندینی های هندی (Indian Pipes) گیاهانی لوله ای شکل با گل های سفیدند. رنگ سفید این گیاه به آن ظاهری شبح مانند می دهد. نی هندی در سایه رشد می کند و همه مواد غذاییش را از قارچی که در ریشه هایش زندگی می کند به دست می آورد.

 

 

 

 

 

 

 

منبع : سایت 020



 

 

حلزون دریاییشايد ضرب المثل «تو همان چيزي هستي كه مي خوري» به گوشتان خورده باشد. معني اين مثل اين است كه نوع غذايي كه هر فرد مي خورد بر سلامتيش اثر مي گذارد و منظورش اين نيست كه هرچه بخوري همان مي شوي! به عنوان مثال اگر گياه بخوري،‌ گياه مي شوي. البته يك نوع حلزون دريايي اين قاعده را به هم زده است.

اين جانور دريايي كه اليزيا چلورتيكا elysia chlorotica نام دارد و شبیه برگ است، با مكيدن لبه هاي جلبك ها تغذيه مي كند. جلبك مثل بقيه گياهان غذايش را با كمك گرفتن از نور خورشيد تأمين مي كند.

سيدني كي پيرس زيست شناس و استاد دانشگاه فلوريداي جنوبي مشاهده اين حلزون دريايي جلبك خوار را گزارش داده است.

پيرس مي گويد كه اين حلزون دريايي درست مثل گياهان ابزار تبديل نور خورشيد به غذا را در اختيار دارد. حلزون هاي دريايي فقط خود جلبك را نمي دزدند. بلكه آنها درواقع دستور ساخت كلروفيل را هم از آن مي دزدند. به عبارت ديگر آنها شروع مي كنند تا مثل غذايشان رفتار كنند.

اين نقطه پيوند يك گياه و يك جانور است. درواقع گياهان در داخل سلول هايشان ساختارهاي ريزي به نام كلروپلاست دارند. كلروپلاست ها، دي اكسيد كربن و آب را با استفاده از نور خورشيد و يك ماده شيميايي به نام كلروفيل به قند تبديل مي كنند. فرايندي كه طي آن كلروپلاست ها با استفاده از كلروفيل قند مي سازند فتوسنتز ناميده مي شود.

جلبكي كه به وسيله حلزون دريايي خورده مي شود هم مثل گياهان از فرايند فتوسنتز استفاده مي كند تا غذا بسازد. پس از آن كه حلزون دريايي كشف شده به وسيله پيرس جلبك را مي خورد،‌ كلروپلاست هاي آن را جدا مي كند و به جاي هضم و دفع كلروپلاست ها، آنها را در داخل سلول هايش جذب مي كند. وقتي حلزون، كلروپلاست را در داخل سلول هايش داشته باشد، مي تواند از فرايند فتوسنتز استفاده كند تا غذا بسازد. پيش از اين كه اين حلزون ها كلروپلاست ها را جذب سلول هايشان كنند تا بتوانند غذا بسازند، ممكن است تا مدت ها و چه بسا حتي حدود يك سال بي غذا بمانند. تفاوت آنها با جانوران ديگر مثل مرجان ها اين است كه مرجان ها سلول هاي حاوي كلروپلاست را در بدنشان ذخيره دارند و با استفاده از آن مقداري از غذايشان را مي سازند.

اينجا يك مشكل ديگر وجود دارد و آن اين است كه بالأخره كلروپلاست ها در طول فتوسنتزها كلروفيل ها را تمام مي كنند و به ذخيره تازه اي نياز دارند. اين ذخيره كلروفيل از كجا تأمين مي شود؟ يك ايده اين است كه موقعي كه جانوران كلروپلاست ها را جذب مي كنند، همراه آنها ذخيره مادام العمر كلروفيل را هم جذب مي كنند. اما اين در مورد حلزون دريايي صادق نيست. پيرس و همكارانش فهميده اند كه برخلاف جانوران ديگر، حلزون هاي دريايي خودشان مي توانند كلروفيل بسازند كه معنيش اين است كه آنها چيزي بيش از تنها كلروفيل را از جلبك دزديده اند.

درواقع داخل بدن تقريباً همه سلول هاي زنده ژن وجود دارد. ژن حكم دستورالعملي را دارد كه براساس آن موجود زنده مي تواند هرچه را كه به آن نياز دارد بسازد. يك گياه هم ژن هايي دارد كه به عنوان مثال حاوي راهنماهايي براي ساختن كلروفيل هستند. حلزون دريايي اي كه پيرس كشف كرده هم وقتي كلروفيل مورد نيازش تمام مي شود، مثل گياهان كلروفيل مي سازد.

بنابراين حلزون هاي دريايي تنها كلروپلاست هاي جلبك ها را نمي بلعند. بلكه راهنماهاي ژني آنها را هم مي پذيرند. به بيان ديگر حلزون هاي دريايي هماني مي شوند كه مي خورند.



بادام زميني حاوي منيزيم است كه گشادكننده عروق خوني است، كساني كه فشار خون دارند‌ بايد در حد معمول بادام زميني مصرف كنند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خرنگاران، از گذشته تا به‌حال در مورد فواید بادام زمینی صحبت‌های بسیاری کرده‌اند و تحقیقات هم نشان داده که مصرف 45 گرم بادام زمینی بـه عـنوان بخشی از رژیم کم کلسترول به شرط اینکه کالری دریافتی افزایش پیدا نکند، باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود.

مطالعات انجام گرفتـه بیانگر این مطلب است که مصرف رژیم حاوی مقادیر بـــالای مغزها خطر مرگ قـلبی ناگهانی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بســیاری از مطالعات بیان می‌کنـند که مصرف مقادیر زیاد این مواد (مواد حاوی اســیدهای چرب امگا 3) خطر حمله قلبی و انسداد سرخرگ‌ها را تا 70 درصـد کاهــــش می‌دهد.
 
بادام زمینی به دلیل دارا بودن اسید های چرب غیر اشباع خطر حمله سکته قلبی را کاهش می دهد.


چهار شنبه 13 اسفند 1393برچسب:پریون, :: 12:37 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

نویسنده زهراضیائی فرد

نگاهي به منشا و چگونگي شيوع آنسفالوپاتي اسفنجي:

     دست كم از 200 سال پيش يك بيماري شگفت آور در گوسفندان به نام « اسكراپي» شناخته شده بود كه با زوال پيش رونده ي دستگاه عصبي مركزي همراه بود. اين بيماري گوسفندان 2 تا 5 ساله را گرفتار مي كند و دوره ي پنهاني طولاني بين يك تا دو سال دارد.

     اولين علائم بيماري تغييرات رفتاري گوسفند مثل ناآرامي و بي قراري است، سپس حيوان دچار كاهش وزن و ضعف مي شود، در سر و گردن لرزش پيدا مي كند و هماهنگي عضلاني اش را از دست مي دهد و شروع به خاراندن بدنش با اشياء مي كند (scrape يعني ماليده شدن) و نام                جانوران مبتلا و اسفنجي شدن آن ها مشهود است، احتمال داده  مي شود استفاده از مرتع مشترك باعث انتقال بيماري بين حيوانات شود.

   در دهه ي 1920 دو عصب شناس آلماني هانس گر هارد كروتزفيلد و آلفونس ماريا جاكوب بيماري نادر كشنده ي تحليل برنده ي مغزي را در انسان توصيف كردند. اين بيماري مردان و زنان را به نسبت مساوي درحدود60 سالگي گرفتار مي كند، بيماران دچار علائم رواني و رفتاري مبهمي مي شدند كه پس از هفته ها و ماهها به زوال عقل پيش رونده منتهي مي شد و اغلب با حركات غير طبيعي بدن و اختلال ديد همراه بود. بيماري درمان پذير نبود و در كمتر از يك سال از شروع علائم به مرگ منتهي مي شد. كالبد شكافي اين بيماران نيز حفرات در مغز و اسفنجي شدن آنرا نشان مي داد و علت بيماري  نامعلوم بود. اين بيماري در انسان CJD (كروتز فيلد- جاكوب) نام دارد ( برگرفته از نام دو عصب شناس).

    علائم بيماري در انسان:

-  از بين رفتن حافظه

- ناپايداري احساسات به صورت طغيان هاي بي جا

 – عدم تعادل هنگام راه رفتن

-  ضعف

-   و طي يك سال تبديل به ديوانگي مي شود.

دوران نهفتگي بيماري در انسان 20 تا 40  سال مي باشد.

     درسال 1995 كارستون گابدشك با بيماري در كوهستانها ي شرقي بابواي گينه ي نو آشنا شد كه در ميان قبيله ي بوميان آنرا كورو به معني رعشه مي ناميدند. اولين علائم بيماري با درد مفاصل و سردرد شروع مي شد و به طور شاخص با از دست رفتن هماهنگي عضلات، لرزش و زوال عقل ادامه مي يافت، بيماري پس از شروع علائم مداوما پيشرفت مي كرد و دو سال پس از شروع علائم مرگ بيمار را باعث مي شد. كالبد شكافي اين بيماران هم اسفنجي شدن مغز را نشان مي داد.

   گابدشك با كالبدشكافي افراد فوت شده توانست ثابت كند كه بيماري ماهيت عفوني و مسري دارد. بيماري به علت مراسم آدم خواري كه جزئي از مراسم سوگواري بود بين انسان ها انتقال مي يافت، از آنجايي كه زنان و كودكان در اين مراسم مغز متوفي را مي خوردند و عامل عفوني ناشناس در مغز قرار داشت، بيماري بيشتر آنها را مبتلا مي كرد.

نكته ي عجيب در انتقال تجربي بيماري به حيوانات اين بود كه عامل عفوني اسرار آميز در مقابل تابش اشعه ي ماوراء بنفش ( كه اسيدهاي نوكلئيك را متلاشي مي كند) مقاوم بود و تنها با عواملي كه پروتئين ها را تجزيه مي كند غير فعال مي شد. گابدشك معتقد بود عامل اين بيماري، ويروسي با عمل تدريجي و كند است كه شايد توانايي نهفته ماندن در بدن بيمار براي مدت طولاني را دارد.

    در سال 1982 استانلي بروسز استاد عصب شناسي و بيوشيمي دانشگاه كاليفرنيا ي سان فرانسيسكو ادعا كرد عامل بيماري را جدا كرده است. او مدعي شد عامل بيماريزا كه او آنرا پريون مي ناميد با ساير عوامل بيماريزا مانند باكتري يا ويروس متفاوت است زيرا تنها از پروتئين تشكيل شده و فاقد ماده ي ژنتيك است.

  پريون ها واقعا چه هستند؟

    پريون كوتاه شده ي عبارت « ذره ي پروتئيني مسري » است وعامل عفوني كوچكتر از ويروس است، پريون خود الگويي براي تكثير خودش است و عامل بيماري جنون گاوي(BSE)، اسكراپي(Scrapie ) در گوسفند و بيماري مغزي CJD وKURU در انسان مي باشد.

    پروتئين پريوني را با علامت اختصاري prp نشان مي دهند. در غشاي اغلب سلول هاي پستانداران به خصوص انواع مغزي پروتئين پريوني ديده شده است. از اين رو پروتئين هاي  طبيعي و غير بيماريزا را به صورت prpcنشان مي دهند و انواع بيماريزا ي پريون را به صورت prpsc نشان  مي دهند.پريون طبيعي و نوع بيماريزا از لحاظ ساختماني با يكديگر تفاوت دارند. پريون طبيعي واجد چهار مارپيچ آلفا در ساختمانش است در حاليكه در نوع بيماريزا دو مار پيچ آلفا به چهار زنجيره ي بتا تبديل شده است. اين تغيير شكل ممكن است به علت جهش در ژن هاي كد كننده ي پروتئين طبيعي در بدن باشد يا به علت ورود پريون از طريق عفونت به وجود آيد.

    پريون غير طبيعي نسبت به عمل آنزيم پروتئاز سلول مقاوم است بنابراين در مجموع تجمع پريونها در سلولهاي عصبي  رخ مي دهد و پس از پليمريزه شدن تشكيل فيبريل هايي را مي دهند كه نهايتا باعث تخريب سلول هاي عصبي مي شود.

    انتقال پريون ها به مغز از طريق اكسون سلول هاي عصبي رخ مي دهد، راه ديگر انتقال احتمالا از راه خون و از راه سلول هاي ايمني است.

نكته ي مهم اينكه پريون ها باعث بروز واكنش التهابي از طريق دستگاه ايمني نمي شوند، چرا كه از لحاظ تركيب شيميايي مشابه پروتئين هاي طبيعي در بدن هستند و تنها شكل فضايي متفاوتي دارند بنابراين خودي محسوب مي شوند.

   پريونها نسبت به دماي بالا(حدود 90 درجه ي سانتيگراد) و اشعه هايي كه ويروس ها را غير فعال مي كند مقاوم هستند و نسبت به عوامل دناتوره كننده نظير اوره و فنل حساس هستند.

پريون هاي

   امروزه مي دانيم كه پريون ها در بسياري (و شايد همه ي) گياهان و جانوران موجودند، از اين لحاظ دانشمندان استدلال مي كنند كه اين پروتئين ها ي تغيير شكل يافته بايد نوعي امتياز تكاملي را به ميزبان خود عطا كنند. اين نظر در بررسيي كه در مورد نوع حاصي از خزه كه كف جنگل را مي پوشاند ثابت شده است. به طور طبيعي ويروس هاي بيماريزا درخزه مي توانند از بخش آلوده ي خزه به بخش غير آلوده انتقال يابند، اما پريون ها يي از خزه هاي آلوده به ويروس كشف شد كه ظاهرا به نواحي محيطي خزه هاي غير آلوده به ويروس مهاجرت مي كنند، اين       پريون ها باعث مرگ سلول هاي خزه در بخش هاي محيطي مي شوند و به اين ترتيب سدي از سلول هاي مرده بوجود مي آورند كه مانع آلودگي بقيه بخش هاي خزه با ويروس ها مي شود، زيرا ويروس ها نمي توانند از اين سد عبور كنند.

   پريون ها همچنين به طور نظري به حافظه و فرايند تمايز سلولي (كه طي آن سلول هاي پايه اي به سلول هاي تخصصي بدل مي شوند) ارتباط دارند.

   درپژوهشي كه گروهي از دانشمندان دانشگاه كلمبيا درنيويورك انجام دادند نشان داده شد يك پروتئين پريوني به نام CPEB  ممكن است به حفظ خاطرات در سلول هاي عصبي كمك كند. CPEB پروتئيني است كه در محل اتصالات سلول هاي عصبي يا در سيناپس هاي بين سلول هاي عصبي قرار دارد .

زيرنويس ها:

1-scrapie

2-CREUTZ FELDT

3-JAKOB

4-kuru

5-prion

6-Denaturant factors

منابع:

1- زيست شناسي سلولي مولكولي-مولفان: مريم خالصي-رضا يوسفي-دكتربهروز شاهسون بهبودي(سنجش تكميلي مدرس)

2-Natur.30Dec2003 / Britanica Encyclopedia

3-http://en.wikipedia.org

4-www.Ordalan.id.ir/veterinary/p2



چهار شنبه 13 اسفند 1393برچسب:تازه های آلزایمر، پارکینسون, :: 12:24 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

محققان واحد تحقیقات بالین دانشگاه Leicester یک مسیر اصلی برای از بین رفتن سلول های عصبی در موش های مبتلا به بیماری های دژنراتیو پیدا کردند. این محققان توانستند با مسدود کردن این مسیر، جلوی مرگ سلول های عصبی موش ها را گرفته و مدت زندگی آن ها را افزایش دهند.

در بیماری های نورودژنراتیو انسان مثل آلزایمر، پارکینسون و جنون گاوی ، پروتئین های سلول های عصبی به طریقه ی ای نادرست پیچ و تاب می خورند و این امر باعث شکل غیر طبیعی این پروتئین ها می شود. این پروتئین های معیوب باعث تشکیل پلاگ ها در بیماری آلزایمر و اجسام لوی در بیماری پارکینسون می شوند.

 

محققان در روی موش هایی تحقیق کردند که مبتلا به بیماری های نورودژنراتیو ایجاد شده با پریون ها بودند. این نوع موش ها به عنوان بهترین مدل مطالعاتی برای بیماری های نورودژنراتیو انسان به شمار می روند.

این دانشممدان پی بردند ساخته شدن تعداد زیادی پروتئین های معیوب در یک سلول، طی یک واکنش دفاعی، باعث متوقف شدن ساختن پروتئین های جدید در آن سلول می شود. زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد، پروتئین سازی دوباره از سر گرفته خواهد شد ولی چون پروتئین های جدید نیز مجددا به شکل معیوب در میآیند بهمین دلیل این اتفاق رخ نمی دهد. این اتفاق باعث مرگ سلول های عصبی می شود چرا که پروتئین های مورد نیاز این سلول ها ساخته نمی شوند.

محققان توانستند با تزریق یک پروتئین خاص به درون این سلول ها، روند پروتئین سازی را فعال کرده و نیز از بد پیچ و تاب خوردن پروتئین های تازه ساخته شده جلوگیری کنند. این بررسی ها نشان داد کار روی مسیر غیر فعال شدن سنتز پروتئین در سلول های عصبی می تواند راه های مناسبی برای درمان بیماری هایی چون پارکینسون و آلزایمر پیش روی مان قرار دهد. 

پروفسور گیووانا مالوچی محقق ارشد این پروژه می گوید: جالب است که در بیشتر بیماری های نورودژنراتیو با پروتئین های پریون مانندی سر و کار داریم که به اشتباه پیچ و تاب خورده و معیوب شده اند.  ما توانستیم مسیر ساخته شدن این پروتئین ها را دستکاری کنیم و این می تواند شروع مسیری برای درمان این بیماری ها باشد. به جای مبارزه با پروتئین ها معیوب، اگر مسیر ساخته شدن پروتئین های معیوب را متوقف کنیم، می توانیم به دست یافت های بزرگی برسیم.

پروفسور hugh perry یکی دیگر از محققان این پروژه می گوید: بیماری های نورودژنراتیو مثل آلزایمر و پارکینسون بیماری های آزار دهنده و غیر قابل درمانی هستند که امروزه نزدیک به 7 میلیون نفر در اروپا با آن ها دست و پنجه نرم می کنند. مطالعات نشان می دهد به دلیل کنترل زاد و ولد و پیر تر شدن جامعه، این آمار در هر 20 سال آینده، دو برابر خواهد شد.  ما معتقدیم مطالعاتی مثل این پروژه که بر روی مبانی و پایه های ایجاتد این نوع بیماری های انجام می شوند، برای دست یافتن به درمان مناسب، ضروری هستند. فهمیدن راه هایی که منجر به مرگ سلول های عصبی می شود، برای جلوگیری از این اتفاق ضروری است.

منبع: sciencedaily

مترجم: رضا نصیرپور



چهار شنبه 13 اسفند 1393برچسب:طالع بینی 94, :: 12:21 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
حالا که زمان زیادی به آغاز سال 1394 هجری شمسی باقی نمانده است بد نیست نگاهی به طالع بینی خودتان بر اساس سال تولدتان بیندازید و ببینید در سالی که می آید چه چیزهایی در انتظار شما هستند.

به گزارش ستاره نیوز، همه ما دوست داریم بدانیم سالی که پیش رو داریم برای ما چگونه سالی خواهد بود و با هزاران بیم و امید به آینده می اندیشیم. حالا که زمان زیادی به آغاز سال 1394 هجری شمسی باقی نمانده است بد نیست نگاهی به طالع بینی خودتان بر اساس سال تولدتان بیندازید و ببینید در سالی که می آید چه چیزهایی در انتظار شما هستند. البته فراموش نکنید که تمام این ها تنها جنبه سرگرمی دارند و تقدیر و سرنوشت هرکسی در ابتدا به تقدیر الهی و سپس به تلاش و کوششی که خودش می کند بستگی دارد. خواندن این مطالب تنها می تواند به عنوان راهنمایی برای شما عمل کند که به شما بگوید به چه چیزهایی توجه بیشتری داشته باشید.
 

نکته : متولدین اسفند هر سالی نشانه سال تولدشان با سال بعدی برابر خواهد بود. به عنوان مثال اگر متولد اسفند 1363 هستید جزء متولدین سال موش محسوب نمی شوید، بلکه نشانه سال تولد شما گاو است.
 
سال موش (متولدین سال های 1327، 1339، 1351، 1363، 1375، 1387)
 
تغییرات اساسی ممکن است در این سال برای شما صورت بگیرند. در ابتدا ممکن است به نظر بیاید که موانع زیادی در سر راهتان وجود دارند، اما نگران نباشید، در آخر از پس همه آنها برخواهید آمد. با افراد مهمی آشنا خواهید شد که در زمان سختی ها به شما کمک می کنند، در تماس گرفتن با آنها درنگ نکنید. با وجود این که محیط اطرافتان به طور دائم در حال تغییر است، تا زمانی که آرامش خود را حفظ کرده و به حرکت ادامه دهید، طوفان را به راحتی پشت سر خواهید گذاشت. به نفعتان است که زیاد جلب توجه نکنید ، چرا که ممکن است انرژی های منفی ناخواسته را نیز به زندگی خود دعوت کنید.
 
در سال بز بر شما خواهد گذشت؟
الهه عشق امسال زیاد با شما یار نیست، به ویژه آنهایی که هنوز مجرد هستند. احتمال اینکه امسال عشق زندگیتان را ببینید خیلی کم است و حتی اگر به کسی ابراز عشق کنید احتمال اینکه جواب نه بشنوید زیاد خواهد بود. بهتر است با اطمینان و سر حوصله فرد مورد نظرتان را انتخاب کنید و با دقت در رابطه پیش بروید. برای متاهل ها اوضاع تقریبا ثبات خود را حفظ خواهد کرد. فقط به یاد داشته باشید که از کاه کوه نسازید و سر مسائل کوچک با همسرتان بحث نکنید. تا جای ممکن سعی کنید خودتان را به همسرتان نزدیک کنید و صمیمیتتان را افزایش دهید.
 
سال گاو (متولدین سال های 1328، 1340، 1352، 1364، 1376، 1388)
 
امسال برای متولدین سال گاو سال بینظیری نخواهد بود و در خیلی از زمینه ها ممکن است با مشکل مواجه شوید. اما روحیه خود را حفظ کرده و با دقت تصمیم گیری کنید. امسال را باید با قدم های کوچک ولی با ثبات و پشتکار به راهتان ادامه دهید. در رابطه با پست هایی که در شبکه های اجتماعی می گذارید دقت داشته باشید، زیرا ممکن است برای شما درگیری به همراه داشته باشد. به شرط این که پایتان را به اندازه گلیمتان بلند کنید و دید مثبتی داشته باشید می توانید این سال را بدون مشکل پشت سر بگذارید.
 
در سال بز بر شما خواهد گذشت؟
از لحاظ عشقی ولی بخت با شما یار است و مجردها ممکن است با موردهای مناسبی برای ازدواج آشنا شوند. ولی خوب از آنجا که ممکن است با چند نفر متفاوت آشنا شوید بهتر است با دقت و مسئولیت در این زمینه تصمیم گیریرو انتخاب کنید تا هم به خودتان و هم به آنها لطمه ای وارد نشود. متاهل ها ولی باید دقت بیشتری به خرج دهند و با تمام توان از زندگی مشترک خود نگهداری کنند. با همسرتان در ارتباط باشید و به او اعتماد داشته باشید. ممکن است شخص سومی بخواهد وارد رابطه شما شود، ولی با ذکاوت و حفظ اعتماد به همسرتان از پس آن نیز بر می آیید.
 
سال ببر (متولدین سال های 1329، 1341، 1353، 1365، 1377، 1389)
 
امسال یک رویکرد محافظه کارانه برای شما ثبات به همراه خواهد داشت. زیاد جاه طلب نباشید. قدم به قدم جلو بروید و محصول تلاشتان را جمع آوری کنید. اگر کارها آن طور که می خواهید پیش نرفتند به دید مثبت به آنها نگاه کرده و به عنوان درس و تجربه از آنها یاد کنید. از غیبت کردن شدیدا دوری کنید، چرا که دعواهای ناخوشایندی برای شما به همراه خواهد داشت. اگر کسی رازی را با شما در میان گذاشت، سعی کنید رازدار باشید و ذهن خودتان را زیاد درگیر آن نکنید.
 
در سال بز بر شما خواهد گذشت؟
برای ببرها امسال زندگی عشقی چندان خوشایندی پیش بینی نمی شود. مجردها برای پیدا کردن شریک زندگی خود با مشکل مواجه خواهند بود. متاهل ها باید توجه داشته باشند که در خوشی و در سختی همراه با همسرشان به عنوان یک زوج حرکت کنند. مشکلات اقتصادی ریشه بسیاری از ناآرامی های موجود در رابطه زناشویی شما خواهند بود. اجازه ندهید قسط ها و صورت حساب ها آرامش زندگی شما را به هم بزنند.
 
سال خرگوش (متولدین سال های 1330، 1342، 1366، 1378، 1390)
 
تمام چیزهای خوب در راه هستند! ستاره اقبال شما خواهد درخشید! احساس قدرت و اعتماد به نفس خواهید کرد و این احساس منجر به نظم و اراده شما برای رسیدن به هرچیزی که بخواهید خواهد شد. با این حال به خاطر داشته باشید که تحت هر شرایطی با منطق و آرامش رفتار کنید. تنها با یک ذهن آرام می توانید نقشه ها و برنامه هایتان را بدون هیچ مشکلی به مرحله اجرا در آورید. سعی کنید در هر دعوایی بی طرف باقی بمانید و درگیر هیچ بحثی نشوید.
 
در سال بز بر شما خواهد گذشت؟
مجرد ها  موقعیت های فراوانی خواهند داشت. اگر به کسی علاقه دارید وقتش فرا رسیده است که عشقتان را اعلام کنید. اگر رفتاری مناسب داشته باشید توجه خیلی ها را به خود جلب خواهید کرد. متاهل ها اگر به رابطه خود رسیدگی کنند و هیچ مناسبتی از جمله تولد و سالگرد ازدواج را فراموش نکنند، سالی شیرین و آرام پیش رو خواهند داشت.
 


ادامه مطلب ...


چهار شنبه 13 اسفند 1393برچسب:پریون, :: 12:5 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
پریون چیست

"پريون" (PRION) كه مخفف عبارت "ذره پروتئيني مسري" است، در واقع شكل نابجاي يك پروتئين طبيعي و بي ضرر (PrPc) موجود در غشاي سلولي نورون هاي مغزي و برخي سلول هاي ديگر است.

عمل فيزيولوژيك پروتئين طبيعي نامعلوم است. شكل بيماري زاي پروتئين (PrPsc) با تغيير شكل فضايي و سه بعدي شكل طبيعي به وجود مي‌آيد. اين تغيير شكل ممكن است به علت جهش در ژن‌هاي كدكننده پروتئين طبيعي در بدن باشد يا به علت ورود پريون (يا پروتئين غيرطبيعي) از طريق عفونت به وجود آيد.

پریون‌ها بر خلاف تمام اشکال حیاتی دیگر برای تکثیر به وجود DNA یا RNA وابسته هستند، با وجود آنکه صرفا از پروتئین تشکیل شده‌اند، می توانند خود را بازسازی کنند.

برای شناخت پریون‌ها باید به تاریخچه گروهی از بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی مرگبار به نام "آنسفالوپاتي‌هاي اسفنجي‌شكل مسري" بپردازیم.

بیماری‌هایی مرگبار با علت نامعلوم

دست كم از ۲۰۰ سال پيش يك بيماري شگفت آور در گوسفندان به نام"اسكرپي" (Scrapie) شناخته شده بود كه با زوال پيش رونده دستگاه عصبي مركزي همراه بود.

اين بيماري كه مسري بودن آن بين گوسفندان از بيش از يكصد سال پيش توصيف شده است، گوسفندان ۲ تا ۵ ساله را گرفتار مي‌كند و دوره پنهاني (فاصله زماني بين آلودگي با عامل بيماري، و ظهور علائم) طولاني مدتي بين يك تا دو سال دارد.

اولين علائم بيماري تغييرات رفتاري گوسفند مثل ناآرامي و بي قراري است، سپس حيوان دچار كاهش وزن و ضعف مي شود، در سر و گردن لرزش پيدا مي كند و هماهنگي عضلاني اش را از دست مي دهد، گوسفند مبتلا شروع به خاراندن بدنش با اشيا مي كند و نام بيماري هم از همين رفتار حيوانات مبتلا گرفته شده است (مالیدن= scrape)

حيوانات مبتلا در طول ۵ تا ۶ ماه مي ميرند، در كالبدشكافي حفرات متعددي در مغز جانوران مبتلا و اسفنجي شدن آنها مشهود است. احتمال داده مي شد كه استفاده از مرتع مشترك باعث انتقال بيماري بين حيوانات شود.

در همان حال در دهه ۱۹۲۰ دو عصب شناس آلماني هانس گرهارد كروتزفلد و آلفونس ماريا جاكوب یک بيماري نادركشنده تحليل برنده مغزي را در انسان توصيف كردند.

اين بيماري مردان و زنان را به نسبت مساوي در حدود ۶۰ سالگي گرفتار مي كرد. بيماران دچار علائم رواني و رفتاري مبهمي مي شدند كه پس از هفته ها و ماه ها به زوال عقل پيش رونده منتهي مي شد و اغلب با حركات غيرطبيعي بدن و اختلال ديد همراه بود.

بيماري درمان پذير نبود و در كمتر از يك سال از شروع علائم به مرگ منتهي مي شد. كالبدشكافي اين بيماران هم ايجاد حفرات در مغز و اسفنجي شدن آن را نشان مي داد. علت بيماري نامعلوم بود.

رازی که گشوده شد

درادامه ماجرا به دهه ۱۹۵۰ مي رسيم كه كارلتون گايدشك متخصص اطفال و بيماري‌هاي عفوني از دانشگاه هاروارد در "انستيتو پاستور تهران" به پژوهش مشغول بود. او در سال ۱۹۵۵ از طرف "موسسه پزشكي والتر و اليزا" در ملبورن استراليا به عنوان پژوهشگر بازديدكننده دعوت شد و از تهران به ملبورن رفت.

او ضمن كار در اين موسسه با بيماري عجيبي آشنا شد كه در ميان قبيله fore دركوهستان‌هاي شرقي پاپواي گينه نو شايع و بوميان آن را كورو (kuru) به معناي "رعشه" مي ناميدند.

اولين علائم بيماري با درد مفاصل و سردرد شروع مي‌شد و به طور شاخص با از دست رفتن هماهنگي عضلات، لرزش و زوال عقل ادامه مي‌يافت. بيماري پس از شروع علائم به طور مداوم پيشرفت مي‌كرد و دو سال پس از شروع علائم مرگ بيمار را باعث مي‌شد.

كالبدشكافي اين بيماران هم اسفنجي شدن مغز را نشان مي داد. سال ها بود كه پژوهشگران اعتقاد داشتند كه اين بيماري وراثتي است، هر چند الگوي بروز بيماري كه اغلب زنان بزرگسال و كودكان از هر دو جنس را مبتلا مي‌كرد و مردان بزرگسال به ندرتً به آن مبتلا مي‌شدند، براي يك بيماري وراثتي غيرمعمول بود.

گايدشك با زندگي در ميان اين قبيله و مطالعه كردن زبان و فرهنگ آنها به كالبدشكافي افراد فوت شده به علت اين بيماري پرداخت. او توانست ثابت كند كه بيماري ماهيت عفوني و مسري دارد نه وراثتي.

او نمونه‌هايي از بافت مغزي افراد فوت شده از كورو را به مغز شمپانزه ها تزريق كرد؛ ميمون ها نهايتاً دچار بيماري مشابه انسان شدند و به علت آن مردند. همچنين او توانست الگوي غيرمعمول بروز بيماري را توضيح دهد.

بيماري به علت مراسم آدم خواري افراد فوت شده كه جزيي از مراسم سوگواري بود بين انسان ها انتقال مي يافت. از آنجايي كه زنان و كودكان در اين مراسم مغز متوفي را مي خوردند و عامل عفوني ناشناس كه در مغز قرار داشت، بيماري بيشتر آنها را مبتلا مي كرد.

گايدشك در سال ۱۹۵۹ به رياست آزمايشگاه هاي ويروس شناسي و عصب شناسي "موسسه هاي ملي بهداشت" (NIH) آمريكا رسيد و به تحقيقات خود در زمينه اين دسته بيماري ها كه اكنون "آنسفالوپاتي‌هاي اسفنجي‌شكل" ناميده مي شوند، ادامه داد.

نكته عجيب در انتقال تجربي بيماري به حيوانات اين بود كه عامل عفوني اسرارآميز عامل بيماري در مقابل تابش اشعه ماوراءبنفش (كه اسيد‌هاي نوكلئيك را متلاشي مي كند) مقاومت مي‌كرد و تنها با عواملي كه پروتئين ها را تجزيه مي‌كنند، غير فعال مي‌شد.

او معتقد بود كه عامل اين بيماري‌ها ويروسي با عمل تدريجي و كند است كه شايد توانايي نهفته ماندن در بدن بيمار براي مدت طولاني را دارد و براي همين است كه اين بيماري ها دوره پنهاني طولاني و سيري كند دارند.

اين ويروس‌ها را "ويروس‌هاي كند" (Slow viruses)ناميدند و گايدشك كه علاوه بر پژوهش در ويروس شناسي در حوزه هاي مختلفي مانند يادگيري و رفتار، رشد كودك، تكوين فرهنگ‌هاي بدوي، ژنتيك و ايمني شناسي فعاليت كرده بود در سال ۱۹۷۶ جايزه نوبل پزشكي را دريافت كرد.

اما ماجرا به اينجا ختم نشد. پنج سال بعد در ۱۹۸۲ ادعاي استانلي پروسنر استاد عصب شناسي و بيوشيمي دانشگاه كاليفرنياي سان فرانسيسكو قضیه را پيچيده‌تر کرد.

پروسنر در زماني كه دوره دستياري عصب شناسي را مي گذراند مسئوليت بيماري را به عهده داشت كه به علت "بيماري كروتزفلد - جاكوب" (CJD) فوت كرده بود. اين امر باعث جلب علاقه او به اين طبقه كمتر شناخته شده بيماری‌هاي تحليل برنده عصبي يعني "آنسفالوپاتي‌هاي اسفنجي شكل" شد.

او در سال ۱۹۷۴ آزمايشگاهي را براي تحقيق در مورد بيماري اسكرپي بر پا كرد و در سال ۱۹۸۲ ادعا كرد كه عامل ايجادكننده بيماري را جدا كرده است. پروسنر مدعي شد كه عامل بيماري‌زا كه او آن را "پريون" نامید، با ساير عوامل بيماري زا مانند باكتري يا ويروس متفاوت است زيرا تنها از پروتئين تشکیل شده و فاقد ماده ژنتيكي DNA يا RNA است كه همه اشكال حياتي براي تكثير به آن نيازمندند.

نظرات پروسنر با ناباوري عمومي جامعه علمي روبه رو شد، اما حوادث بعدي صحت نظريه پروسنر را ثابت كرد.

جنون گاوی ظهور می‌کند

در سال ۱۹۸۶ بيماري كشنده‌ای مشابه اسكرپي در ميان گاوها در انگليس همه گيري پيدا كرد. اين بيماري را كه مانند اسكرپي با اسفنجي شدن مغز همراه بود "آنسفالوپاتي اسفنجي شكل گاوي" (BSE) ناميدند.

این بيماري داراي دوره نهفتگي طولاني بين ۲ تا ۵ سال و علائم آن شامل تغييرات رفتاري مانند هيجان زدگي و بي قراري حيوان و از دست رفتن پيش رونده هماهنگي عضلاني و كاركرد حركتي حيوان است.

در مراحل پيشرفته بيماري كاهش وزن و انقباضات ظريف عضلاني در گردن و تنه حيوان بروز مي كند و حيوان به شيوه اي غيرطبيعي و اغراق شده گام برمي دارد و از گله جدا مي شود. مرگ معمولاً در طول يك سال از شروع علائم رخ مي دهد و درماني هم وجود ندارد.
اين بيماري پس از ظهور در سال ۱۹۸۶، در جنوب انگليس همه گيري ايجاد كرد و مواردي از آن در اروپا و كانادا هم گزارش شد. در هنگام ظهور BSE در مورد احتمال انتقال آن به انسان نگراني هايي ايجاد شده بود.

در ابتداي سال۱۹۹۶ مواردي از ابتلا به بيماري كروتز فلد- جاكوب در افراد جوان تر از سن معمول شيوع بيماري يعني ۵۰ سالگی ديده شد و بررسي ها نشان دهنده گونه جديدي از CJD بود.

پژوهش وجود عامل ژنتيكي در بيماري را رد كرد و نشان داد كه انتقال در نتيجه در معرض قرار گيري بافت هاي گاو‌هاي مبتلا به BSE از طريق خوراكي است.

به اين ترتيب گزارش پروسنر در انگليس مورد توجه ملي قرار گرفت و نشان داده شد عامل پروتئيني مسري عامل BSE با" پرشي ميان گونه‌اي" به انسان منتقل شده است. در مورد خود BSE هم ظاهراً پريون عامل بيماري اسكرپي در گوسفندان از طريق اضافه كردن مكمل هاي غذايي پروتئيني به دست آمده از گوسفند هاي آلوده به غذاي گاو ها باعث انتقال بيماري به آنها شده بود .

پروسنر در سال ۱۹۹۷ به خاطر پژوهش هايش در اين حوزه جايزه نوبل پزشكي يا فيزيولوژي را دريافت كرد.

پروسنر در ابتدا پيشنهاد كردكه حضور پريون يا پروتئين تغيير شكل يافته به نوعي كه كاملاً شناخته نشده است باعث ايجاد واكنشي زنجيره اي مي شود كه PrP هاي طبيعي را تغيير شكل مي دهد و ذرات عفوني جديدي به وجود مي آورد. پروسنر در مقالات بعدي خود مكانيسم ديگري را براي تكثير پريون ها در مغز پيشنهاد كرد كه نيازي به اثر مستقيم پروتئين پريون بر پروتئين طبيعي ندارد.

پروتئینی که مغز را نابود می‌کند

پروتئين غيرطبيعي (پريون) نسبت به عمل آنزيم پروتئاز سلولي (که پروتئین‌های اضافی را تجزیه می‌کند) مقاوم است، بنابراين در مجموع تجمع پريون‌ها در سلول هاي عصبي رخ مي‌دهد و پس از پليمريزه شدن این ذرات، فيبر‌يل‌ها (رشته‌هایی) تشکیل می‌شود كه نهايتاً سلول‌هاي عصبي را تخریب می‌کنند و برحسب ناحيه اي از مغز كه تخريب مي‌شود علائم مربوط بروز مي‌كند.
نكته مهم اين است كه پريون ها باعث بروز واكنش التهابي از طرف دستگاه ايمني نمي‌شوند چرا كه پريون ها از لحاظ تركيب شيميايي مشابه پروتئيني طبيعي در بدن هستند و تنها شكل فضايي متفاوتي دارند، بنابراين "خودي" محسوب مي‌شوند.

ظاهراً براي انتقال پريون ها بين جانوران تماس مستقيم با بافت هاي مبتلا لازم است. مثلاً در موارد "بيماري كروتز فلد- جاكوب" در گذشته ناشي از انتقال عامل بيماري از راه تزريق هورمون رشد (GH) - كه در آن زمان از غده هيپوفيز انساني استخراج مي‌شد - پيوند قرنيه و نيز از طريق وسائل جراحي مغز بوده است.

پريون ها چون فاقد اسيد نوكلئيك هستند، در برابر روشي از استريل كردن در اتوكلاو كه در گذشته براي اغلب وسائل جراحي به كار مي‌رفت مقاوم هستند.

امروزه با اجراي دستورالعمل هاي جديد استریليزاسيون امكان اين انتقال برطرف شده است.

همچنين با توجه به همه گيري جنون گاوي و بروز نوع جديد CJD در جوانان در انگليس و چند كشور ديگر تصور مي‌رود كه مصرف غذايي بافت هاي آلوده حيوانات (بر حسب آنكه چقدر حاوي بافت هاي عصبي باشد) باعث تجمع تدريجي پريون ها در بدن در بروز بيماري شود، همانطور كه مراسم آدمخواري در انتقال بيماري "كورو" نقش داشت.
دکتر علی ملائکه
_________________
هدف ما ارتقاء كيفيت در ارائه خدمات آزمایشگاهی و تشخیص طبي است . با كمكهاي مالي و دادن آگهی و تبلیغات به اين سایت  ما را ياري کنید.



 

محققان دانشگاه کرنل نیویورک با استفاده از باکتری روده انسان، موفق به کاهش ۳۰ درصدی سطح گلوکز خون شدند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و به نقل از ساینس، محققان یک رشته از باکتری های مفید روده انسان به نام لاکتوباسیلوس را به گونه ای مهندسی کرده اند که عملکرد آن مشابه هورمون GLP-1 می شود. این هورمون در پاسخ به غذا، انسولین ترشح می کند.

لاکتوباسیلوس پروبیوتیکی است که معمولا برای پیشگیری و درمان اسهال، سندرم روده تحریک پذیر و برخی از بیماری های پوستی استفاده می شود.

نتایج اولیه این آزمایش روی موش های دیابتی موفقیت آمیز بوده است و تحقیقات نشان می دهد که این باکتری میزان قند خون را ۳۰ درصد کاهش می دهد.

محققان معتقدند که این باکتری سلول های اپیتلیال روده را به سلول هایی تبدیل می کند که عملکردشان مشابه سلول های بتای پانکراس است. هورمون انسولین از سلول های بتا ترشح می شوند.

محققان در تلاشند تا باکتری های مفید روده را در قالب یک قرص پروبیوتیک برای درمان بیماران دیابتی تولید کنند.

دیابت به دلیل ناتوانی لوزالمعده در ترشح هورمون انسولین، یا اختلال در پاسخ سلول ها به این هورمون و یا به هر دو دلیل بوجود می آید. در این بیماری معمولا قند خون به طور معمول بیش از حد نرمال است. سکته مغزی، سکته قلبی و آسیب های عصبی از مهمترین عوارض دیابت هستند.

در حال حاضر بیش از ۲۹ میلیون نفر در آمریکا به دیابت مبتلا هستند و این بیماری هفتمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده محسوب می شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه Diabetes منتشر شده است.



 

کالری متری به عنوان یکی از انواع روش‌های تجزیه حرارتی است که در شیمی کاربرد فراوان دارد و برای تعیین مقدار ظرفیت حرارتی و همچنین تغییرات انرژی که در طی تغییرات پروتئین‌ها و یا بیو مارکر‌ها در طی بیماری صورت می‌گیرد را مشخص می‌نماید.

هدا کشمیری دانشجوی دکتری مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: علت اصلی بدخیم بودن سرطان‌ها و مرگبار بودن آن‌ها تشخیص دیر هنگام بیماری است. بنابراین تشخیص دقیق و زود هنگام سرطان‌ها، به خصوص زمانی که بیماری هنوز ایجاد علامت نکرده، از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. از این رو موسسه ملی سرطان آمریکا که از موسسات پیشرو در زمینه درمان سرطان است هدف اصلی خود را در سال ۲۰۱۵، تشخیص زود هنگام سرطان قرار داده است.

وی افزود: در سالهای اخیر توجه ویژه ایی به پلاسمای خون، پروتئین‌ها ی موجود در آن به عنوان اصلیترین مرجع تشخیص و پیگیری بالینی در طیف وسیعی از بیماری‌ها شده است. کالری متری روشی تفاضلی (Differential Scanning Calorimetry) به عنوان یکی از انواع روش‌های تجزیه حرارتی است که در شیمی کاربرد فراوان دارد و برای تعیین مقدار ظرفیت حرارتی و همچنین تغییرات انرژی که در طی تغییرات پروتئین‌ها و یا بیو مارکر‌ها در طی بیماری صورت می‌گیرد را مشخص می‌نماید.

کشمیری با اشاره به کاربرد DSC در تشخیص بالینی و پایش سلامت گفت: ترموگرام بدست آمده در مورد افراد سالم در مقایسه با ترموگرام بیماران متفاوت است، از طرفی پروفایل حرارتی بیماری‌ها و سرطان‌ها در مراحل و شدت‌های مختلف، شکل‌های متفاوت و منحصر به فردی از خود را نشان می‌دهند. که از نتایج بدست آمده از آن می‌توان در تشخیص اولیه و زود هنگام بیماری‌ها بهره برد. این تکنولوژی نوین تا کنون بر روی طیف وسیعی از بیماری‌های خودایمنی و سرطان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است که نتایج آن در خور توجه می‌باشد.



پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه ایالت ˈباسکˈ اسپانیا می گویند نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که مصرف الکل موجب آسیب های ساختاری در سطح مولکولی کسلولهای مغزی می شود .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، دانشمندان که این تحقیقات را در مجله ˈپلاس وانˈ منتشر کرده ا ند در این رابطه، تغییراتی که در سلول های عصبی ناحیه جلوی مغز که پیشرفته ترین منطقه از نظر تکاملی است صورت می گیرد و کنترل عملکرد های اجرایی از جمله برنامه ریزی و طرح استراتژی ها ، حافظه کاری ، توجه انتخابی یا کنترل رفتار را کنترل می کند را بر عهده دارد را توضیح دادند .

محققین برای این کار، مغز ۲۰ جسد که در آنها سو استفاده یا وابستگی الکل در آنها تشخیص داده شده بود و مغز ۲۰ تن دیگر که سالم بودند را مورد آزمایش قرار دادند . در مطالعه قشر جلوی مغز ، دانشمندان تغییرات اسکلت عصبی، پروتئین های آلفا و اسپکترین بتا ۲ در مغز بیماران الکلی یافتند .

دانشمندان از روش های میکروسکوب نوری برای دیدن سلول های عصبی جلوی مغز استفاده کردند و پس از آن از فنون پروتئوم برای پیدا کردن پروتئین های این سلول های عصبی استفاده و به این نتیجه رسیدند که عناصر تغییر یافته متعلق به خانواده پروتین های توبولین و اسپکترین هستند .

به گفته دانشمندان اسپانیایی، توبولین ها اسکلت ساختمانی سلول های عصبی را تشکیل می دهند و اسپکترین ها نیز عملکرد حفظ شکل سلولی را بر عهده دارد .بدین ترتیب هر دوی آنها رابطه و فعالیت بین اجزای شبکه عصبی مغز را تسهیل می بخشند .

تغییرات در ساختار عصبی ناشی از اتانول می توانند بر روی سازماندهی ، توانایی ارتباط و عملکرد شبکه سلول عصبی تاثیر بگذارد و می توانند بخش بزرگی از اختلالات رفتاری و شناختی و یادگیری که به افراد معتاد به الکل نسبت داده می شود را توضیح دهند .

دانشمندان اعلام کردند که شرح آسیب و اختلالات که برای نخستین بار در سطح مولکولی در ناحیه جلوی مغز یافته شده ، نخستین گام برای تحقیق در زمینه های دیگر است .

محققان گفتند :از جمله اهدافی که دنبال می کنیم ، تلاش برای روشن شدن مکانیسم خاص که بر مبنی آن الکل این تغییرات را ایجاد می کند ، یافت تغییرات ممکن در آنزیم های تنظیم عملکرد پروتئین های مذکور و اینکه آیا این پروسه ها در دیگر نقاط مغز نیز اتفاق می افتند ، هستند .



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 38 صفحه بعد