درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 51
بازدید کل : 222539
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی
یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب: دردکلیه،سنگ کلیه, :: 16:35 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

درمانهای طبیعی برای دفع سنگ کلیهReviewed by نویسنده سایت on Mar 1Rating: 5.0درمانهای طبیعی برای دفع سنگ کلیهیکی از دردناک‌ترین علت‌های مراجعه به بیمارستان‌ها سنگ کلیه است. دردی که امیدوارم شما آن را تجربه نکنید؛ ولی هر کس آن را تجربه کرده می‌داند که چه درد بدی است؛ یعنی مبتلایان همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند از این مشکل خلاص شوند یا دست‌کم روش‌هایی غیردارویی را جستجو می‌کنند که بتواند درد آن را تسکین دهد

یکی از دردناک‌ترین علت‌های مراجعه به بیمارستان‌ها سنگ کلیه است. دردی که امیدوارم شما آن را تجربه نکنید؛ ولی هر کس آن را تجربه کرده می‌داند که چه درد بدی است؛ یعنی مبتلایان همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند از این مشکل خلاص شوند یا دست‌کم روش‌هایی غیردارویی را جستجو می‌کنند که بتواند درد آن را تسکین دهد. سنگ کلیه می تواند علت های مختلفی داشته باشد ازکم تحرکی و مصرف کم مایعات گرفته تا پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، مصرف خودسرانه یا زیاد داروهای کلسیمی، مصرف زیاد پروتئین های حیوانی، نمک و…

۱-اولین توصیه ای که می توان برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه داشت مصرف زیاد مایعات، بویژه آب است. البته باید توجه داشت که آب، حاوی املاح زیاد نباشد؛ بنابراین مصرف آب جوشیده سرد شده یا آب های تصفیه شده مانند آب های معدنی موجود در بازار توصیه می شود.

 

۲-افرادی که از سنگ کلیه بویژه سنگ های اگزالاتی رنج می برند، بهتر است از مصرف ریواس، تره فرنگی، اسفناج، نوشابه ها، بادام زمینی، آجیل، شکلات، مواد کافئین دار، آب مرکبات، گوشت و پروتئین های حیوانی خودداری کنند و بجای آن هندوانه، خیار، شاهی، آلو، ترب، تربچه، گریپ فروت،کرفس، جعفری، نعناع، مارچوبه، مرزه و مواد غذایی مفید برای دفع سنگ های ادراری استفاده کنند.

۳-گل گاوزبان نوشیدنی مفیدی در پیشگیری سنگ های کلیوی است.

۴-دم کرده گیاه قاصدک به دلیل خاصیت مدر بودن آن تاثیر زیادی در دفع سنگ های ادراری دارد. همچنین کسانی که زمینه تولید سنگ مجاری ادراری را دارند، توصیه می شود به صورت مداوم از دم کرده این گیاه استفاده کنند.

 

۵-مطالعات نشان داده است جوشانده هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و بیماری های مثانه مفید است.

۶-کاکل ذرت نیز از مواد گیاهی مفید در دفع سنگ های کلیه است. به این منظور می توان پنج گرم از این ماده را بصورت دم کرده تهیهو روزی سه بار آن را میل کرد.

۷-خاکشیر نیز به دلیل خاصیت ادرارآور آن می تواند در رفع این مشکل مفید باشد.

 

۸-به کسانی که از مشکل سنگ های ادراری رنج می برند، توصیه می شود مخلوط خاکشیر، خارشتر و ترنجبین را صبح ها به صورتناشتا با آب گرم میل کنند.

۹-گزنه نیز تاثیر غیرقابل انکاری در دفع سنگ کلیه و نیز کوچک کردن پروستات دارد.

 

۱۰-یک ترکیب گیاهی بسیار مفید در دفع سنگ های ادراری می تواند شامل این گیاهان باشد: مخلوط ۴۰ گرم خارخاسک و دم گیلاس و ۲۰ گرم آویشن، دم اسب، کاکل ذرت و افسنطین را باید دم و روزی دو تا سه بار میل کرد که تاثیر قابل ملاحظه ای در از بین بردن سنگ های کلیوی دارد.

۱۱-خارمریم، قره قاط، خرفه و چای سبزنیز به دلیل خاصیت ادرارآوری می توانند در دفع سنگ های کلیوی مفید باشند.

 

۱۲-کسانی که از سنگ کلیه رنج می برند می توانند هر روز آب ترب بویژه ترب سیاه میل کنند و تاثیرات آن را ببینند.

۱۳-عرق خارشتر و خارخاسک نیز مفید است.

 

۱۴-دم کرده مخلوط گیاه زبان گنجشک، برگ گیاه پنیرک و عسل نیز یک نوشیدنی مفید در کاهش درد سنگ کلیهاست.

۱۵-ماساژ موضعی پهلو و زیر شکم نیز با روغن کرچک گرم می تواند در کاهش درد سنگ کلیه مفید باشد.

 

۱۶-ورزش هایی مانند طناب زدن و کوهنوردی را نیز فراموش نکنید.



یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:گلپر, :: 16:18 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

درمان سیاهی دور چشم با گلپر

 

 

درمان سیاهی دور چشم با گلپرReviewed by نویسنده سایت on Mar 9Rating: 5.0درمان سیاهی دور چشم با گلپر در طب سنتی ایران نسخه ای ساده و بسیار کاربردی وجود دارد ، که برای درمان کبودی و سیاهی دور چشم از سوی درمان گران توصیه شده است، برای تهیه ی این نسخه نیاز به برگ های خشک شده ی گلپر و مقداری روغن زیتون داریم .

در طب سنتی ایران نسخه ای ساده و بسیار کاربردی وجود دارد ، که برای درمان کبودی و سیاهی دور چشم از سوی درمان گران توصیه شده است، برای تهیه ی این نسخه نیاز به برگ های خشک شده ی گلپر و مقداری روغن زیتون داریم .

گلپر از جمله گیاهان دارویی گرم و خشک است که بسیاری از ما ایرانی ها از آن برای خوش عطر و خوشبو کردن غذاها استفاده می کنیم ولی غافل از خواص معجزه آسای آن در زمینه ی زیبایی پوست هستیم.

گلپر، گیاهی برای درمان سیاهی دور چشم

برای تهیه ی این مخلوط کافی است برگ های گلپر را درون مخلوط کن به صورت پودر در آورده و ان را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون طبیعی مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حلقه ی چشم و سیاهی های زیر چشم ماسک کنید سپس این ماسک را برداشته و صورتتان را با آب نیم ولرم بشویید و حتی الامکان این کار را هر شب تکرار کنید تا نتیجه ی بهتری ببینید.



یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:چای گل سرخ, :: 16:9 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

خواص چای گل سرخReviewed by نویسنده سایت on Jan 11Rating: 5.0خواص چای گل سرخدم‌نوش گل سرخ بسیار معطر و دارای خواص متفاوتی است. این گیاه قابض، مقوی و شاداب کننده، آرام بخش و ضد افسردگی و همچنین تقویت کننده جنسی است. خواص چای گل سرخ دم‌نوش گل سرخ بسیار معطر و دارای خواص متفاوتی است. این گیاه قابض، مقوی و شاداب کننده، آرام بخش و ضد افسردگی و همچنین تقویت کننده جنسی است. ترکیبات گل سرخ این گیاه معطر دارای قند، تانن، اسید گالیک، اسانس، مواد پکتینی و ماده رنگی است. کاسبرگ رز وحشی یکی از منابع سرشار ویتامین C در قلمرو گیاهان شناخته می‌شود. کاسبرگ رز همچنین غنی از ویتامین‌های A، B و K است. در گذشته از کاسبرگ رز شربتی تهیه می‌شد که در زمان جنگ جیره‌بندی می‌گردید و برای افزایش مقاومت بدن کودکان در برابر عفونت‌ها و درمان سرماخوردگی معمولی به آن‌ها خورانده می‌شد. خواص گل سرخ

۱- از این گل معطر، در ترکیبات ادویه، تهیه گلاب، تهیه شربت و مربا استفاده می‌شود.

۲- گلاب گل سرخ نشاط آور است.

۳- قلب و اعصاب را تقویت کرده. ۴- بوی بد دهان را رفع می‌کند.

۵-همچنین با خوردن گلاب، دردهای عضلانی و سردردها برطرف می‌شود

۶-درمان ناراحتی‌های گوش

۷-درمان ناراحتیهای دستگاه گوارشی

۸-درمان عوارض پوستی و استخوانی

۹- غرغره دم کرده آن برای زخم‌های دهان و لثه، تورم لوزه‌ها مفید است.

۱۰- گل سرخ در عین قابض بودن (ضد اسهال)، خاصیت مسهلی و نرم کنندگی نیز دارد.

۱۱-این گیاه برطرف کننده نفخ معده است.

۱۲-درمان بیماری‌هایی چون اسهال‌های مزمن، اخلاط خونی و غیره استفاده کرد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:درمان ام اس, :: 16:2 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 بیماری ام اس هم می تواند از شدت گرمی باشد و هم از شدت سردی ولی غالب ام اسی های جامعه از سردی مبتلا هستند.اگر ام اس ازشدت گرمی باشد درمان پیچیده

خواهد بود و باید حتما تحت نظر دکتر طب سنتی و با شرایط بیمار دارو تجویز گردد.اگر از سردی باشد طی یک دوره۶ ماه الی ۱ ساله درمان خواهد شد.

ام اس سرد در شخصی با علائم مزاجی سرد رخ می دهد.درمان زیر را در مورد ام اس سرد انجام دهید.

الف) دوسین(۱ واحد سیاه دانه نیم کوب + ۳ واحد عسل) هر ۸ ساعت

یک قاشق مرباخوری

ب) روغن سیاه دانه روی مفاصل بمالند روزی ۳ مرتبه

ج) ارده با شیره انگور هفته ای ۵ الی ۷ وعده صبحانه

د) فسنجان بادام (نیم گردو + نیم بادام درختی) هفته ای ۳ وعده شام

و) بادام روزی ۱۴ عدد دانه دانه مثل آدامس مصرف شود.

*توجه : می توانید همین ۱۴ عدد بادام را به همراه یک لیوان آب و ۲ قاشق

غذاخوری عسل داخل مخلوط کن ریخته سپس میل کنید.

ذ) انجیر شبی ۷ عدد ـ زیتون ۷ عدد صبحها

ه) استشمام مداوم عطرهای گرم (محمدی ـ یاس ـ نرگس)

 



یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:خواص نمک،احادیث طبی, :: 16:0 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

حدیث های طبی

۱- امام باقر(ع) فرمودند: از سفارش های پیامبرخدا به علی(ع) این بودکه فرمود:" ای علی غذای خویش را با نمک آغاز کن چرا که درمان هفتاد درد

است و دیوانگی ـ پیسی ـ گلو درد ـ دندان درد و شکم درد از جمله این دردهاست."

۲-امام باقر (ع) فرمودند: کژدمی پیامبر خدا را نیش زد سپس پیامبر قدری نمک خواست و بر جای گزش مالید و در نتیجه درد فرو نشست. سپس

فرمود:" اگر مردم از آنچه در نمک هست آگاهی داشتند با وجود آن دیگرهیچ پادزهری نمی جستند.



یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:گل سرخ, :: 15:49 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

گل محمدی در ایران معمولاً در مناطق مرتفع و خشک کشت می گردد (ارتفاعات بین ۲ تا ۳ هزار متر از سطح دریا) و استانهای اصفهان (کاشان)، کرمان، کرمانشاه، فارس و آذربایجان شرقی از تولیدکنندگان اصلی گل محمدی در کشور می باشند. تولید یک لیتر اسانس گل محمدی نیازمند استفاده از چهار تن گلبرگ است و به همین دلیل محصولی بسیار گرانبهاست.

خصوصیات:

درختچه کوچک با شاخه های زیاد و تیغهای ریز، برگهای آن روی سبز براق و پشت خزی دارند. گلهای صورتی کمرنگ و بسیار معطر. در بهار شکوفه می زنند. اکثراً در ایران بخصوص در کاشان، قمصر، راوند، میمند، آذربایجان و قزوین

مزاج:

- گیاه: مرکب القوی، در بعضی انواع آن سرد و خشک ذکر شده ولی در کل این گیاه دارای مزاجی معتدل می باشد. در اول دوم خشک است و بویژه اگر خشک شده باشد و در آخر دوم سرد است (۱).

- روغن: مرکب القوی می باشد و در کل معتدل است.

- گلاب: مرکب القوی، مزاج آن سرد می باشد.

خواص (براساس طرق استفاده):

- گلبرگها و غنچه تازه: مفرح، مقوی، مسهل (اگر زیاد بخورند(۱))، مسکن صفرا(۱)، رقیق کننده بلغم

  • ضماد: نافع برای ورم مقعد (۱)، رفع جوش، التیام زخمها (آبله)، خشک کردن زخمها، رفع خونریزی و رطوبات رحم، رفع زگیل، ناراحتی های پوستی، رویانییدن گوشت تازه بر زخمهای عمیق، تحلیل ورمهای گرم، شکستگی اعضاء
  • مالیدن: رفع سردرد گرم، چشم درد، گوش درد، تقویت دندان و لثه، ترمیم زخمهای دهان، رفع بد بویی عرق، قطع عرق (جزء داروهای گیرنده در درمان چشم درد و التهاب چشم)
  • غرغره: مقوی دل و دماغ

-بخور: درمان نزله گرم، عفونت بینی، بواسیر (پولیپ) بینی

-عصاره گل خشک شده: قابض (۱)، رفع خونریزی سینه، قطع اخلاط خونی، رفع رطوبات معده، درمان یبوست، رفع خفقان گرم، رفع ضعف قلب، بند آوردن اسهال های گرم (جزء داروهای سرد مزاج برای علاج سوءمزاج قلب و خفقان گرم قلب)

- ضماد: خشک کردن رطوبتها (۱)

- خوردن گل بن: قطع اخلاط خونی از سینه، قابض، بند آوردن اسهال

- خوردن زرود: بند آوردن خونریزی ازهرعضوی، قطع اسهال های سخت

خواص روغن: قابض، محلل، بازکننده مجاری، مسهل (۱)

موضعی: رفع سردرد، تقویت دماغ، رفع بی خوابی، تسکین درد گوش، درد سر، درد دندان، رویانییدن گوشت بر زخمهای عمیق، خشک کردن رطوبات و چرکها، سوختگی آتش، رفع عرق

خوردن: مسهل مواد لزج، بند آوردن اسهالهای صفراوی، مسکن التهاب معده، زخم روده، دل درد، دل پیچه

تنقیه: درمان زخم روده ها(۱)، دل درد و دل پیچه

طرز تهیه روغن:

۱- گلبرگهای تازه + روغن کنجد یا روغن زیتون => در آفتاب => به محض سفید شدن گلبرگها => فشرده => تفاله را خارج => + گلبرگ تازه => خروج تفاله => تا هفت بار

۲- برگ گل تازه + روغن کنجد یا زیتون => جوشیدن روی آتش ملایم (= دهن ورد مطبوخ، روغن گل پخته)

گلاب(ماء الورد):

مقوی قلب، مقوی دهانه معده

-خوردن: رفع عوارض حادث از زکام، قطع خونریزی از سینه، خشونت صدا، ضد سرفه، خفقان گرم، درد معده و روده، دل پیچه سرد و گرم، درد کبد و طحال، علاج نزله سرد

-بوییدن: سردرد های گرم، دردچشم، + قرنفل => سردردهای سرد، تقویت دماغ، حواس، ایجاد نشاط، تقویت دل، رفع خماری، بی هوشی، خفقان

جلاب (۲):

نبات یا شکر سفید (یک من) + گلاب (۳ من) =جوشیدن با آتش ملایم=به نصف رسید، کف آن را گرفته، صاف کنند + زعفران ساییده (۱درهم) = سرد بنوشند (می توان همراه با دیگر عرقیات، تخم بالنگو، فرنجمشک، ریحان، بزرقطونا یا عنبر و مشک مصرف کرد)

مقوی قلب، رفع خفقان، توحش، مالیخولیا

گل قند (غنچه گل ساییده شده + گلاب+ قند سفید ساییده شده + گلیسیرین): قابض

عسل وردی (غنچه گل ساییده شده + عسل سفید+ الکل ): تنطور

غرغره گل سرخ (عسل وردی +آب): قابض ضعیف

سرکه گل سرخ: گل سرخ خشک نیم کوب + اسیداستیک + سرکه => 8 روز بخیسانند => با فشار از پارچه بگذرانند => صاف

شربت گل سرخ (غنچه گل + آب جوش + شکر سفید): مسهل، درمان قرحه روده ها(۱)

عوارض:

- مضر برای نیروی جنسی

  • در افراد ضعیف ایجاد عطسه، زکام، ورم، آماس
  • تشنگی
  • سفید کردن مو

 

 



موثرترین روش‌های خانگی درمان سرفه

متخصصان طب سنتی اسلامی به دنبال بررسی‌های خود، رعایت نکات زیر را به منظور درمان خانگی سرفه پیشنهاد می‌کنند:

ـ مصرف جوشانده گل ختمی، آویشن و جوشانده و دمکرده زنجبیل همراه عسل و لیمو و دمکرده عناب از جمله گیاهان دارویی است که برای کاهش یا درمان سرفه‌های شدید موثر است.

ـ از خوردن مایعات سرد بخصوص پس از خواب باید خودداری کرد و بهتر است از مصرف غذاهای سرخ شده و با ترکیبات اسیدی مثل ترشی در زمانی که فرد دچار سرفه است، خودداری شود.

ـ غذاهای ملین مثل حریره، آش کدو و میوه‌های پخته شده ومصرف آش سبزی و سوپ سبزیجات حاوی گشنیز، جعفری و اسفناج برای تسکین سرفه موثر است.

ـ حریره بادام را نیز می‌توان به عنوان نرم‌کننده سینه و کاهش سرفه مصرف کرد. توصیه می‌شود از بخور استفاده شود تا هوا مرطوب شده و مشکلات تنفسی کمتر شود.

بهترین دارویی که میشود در اینجا ذکر کرد پختن شلغم روزی دو الی سه بار است که سریعا مشکل را بر طرف می کند.

آب نمک یا چای سیاه که زیاد جوشیده باشد با نمک مخلوط کرد در روز چند بار قرقر کنید .

ـ در صورت آلودگی هوا پیشنهاد می‌شود به شست‌وشوی بینی و انجام بخور آویشن بعد از بازگشت به منزل مبادرت شود و در صورت ابتلا به سینوزیت و آلرژِی باید درمان لازم انجام و از مواجهه با هوای سرد و دود سیگار و خوردن مایعات سرد و محرک اجتناب شود.

 



درخواست بررسي ثبت داروي جديد براي مولکول دارويي TMC435 با نام سيمپروير (simeprevir) از سوي FDA پذيرفته شده است. مهارکننده در دست بررسي پروتئاز NS3/4A به شکل کپسول‌هاي 150ميلي‌گرمي همراه با اينترفرون پگيله و ريباويرين براي درمان ژنوتيپ يک هپاتيت C در بزرگسالان تجويز خواهد شد. ويروس هپاتيت C يک بيماري عفوني منتقله از خون است که کبد را هدف قرار مي‌دهد. در صورت درمان نشدن، اين بيماري به تخريب کبد و سيروز منتهي خواهد شد. اطلاعات ارائه‌شده براي ثبت اين دارو از مطالعات فاز 3 روي بيماراني که از ابتدا تحت درمان با اين دارو قرار گرفته بودند و نيز آن گروه که بيماري آنها پس از درمان اوليه با اينترفرون عود کرده بود به دست آمد. سيمپروير با بلوک آنزيم پروتئاز و ناتوان کردن ويروس هپاتيت C از تکثير داخل سلول ميزبان اعمال اثر مي‌کند. تخمين زده مي‌شود حدود 150 ميليون نفر در سراسر دنيا به ويروس هپاتيت C آلوده هستند و سالانه 350 هزار نفر بر اثر آن جان خود را از دست مي‌دهند.


 



 توسيليزوماب (tocilizumab) با نام تجاري آکتمرا (Actemra) از سوي FDA براي درمان آرتريت چندمفصلي با علت ناشناخته جوانان مورد تاييد قرار گرفته است. داروي مذکور را مي‌توان به‌تنهايي يا به صورت درمان ترکيبي با متوترکسات براي کودکان بالاي 2 سال تجويز کرد. آرتريت با علت ناشناخته جوانان که با نام آرتريت روماتوييد جوانان نيز شناخته مي‌شود يک بيماري مزمن دوران کودکي است. تاييديه مذکور، دومين انديکاسيون مورد تاييد FDA براي آکتمرا و اولين داروي تاييدشده اين سازمان براي درمان آرتريت با علت ناشناخته جوانان طي 5 سال اخير است. آکتمرا اولين آنتاگونيست گيرنده اينترلوکين 6 انساني است که براي درمان آرتريت روماتوييد شديد و فعال در بزرگسالان مورد تاييد قرار گرفته بود.



 توسيليزوماب (tocilizumab) با نام تجاري آکتمرا (Actemra) از سوي FDA براي درمان آرتريت چندمفصلي با علت ناشناخته جوانان مورد تاييد قرار گرفته است. داروي مذکور را مي‌توان به‌تنهايي يا به صورت درمان ترکيبي با متوترکسات براي کودکان بالاي 2 سال تجويز کرد. آرتريت با علت ناشناخته جوانان که با نام آرتريت روماتوييد جوانان نيز شناخته مي‌شود يک بيماري مزمن دوران کودکي است. تاييديه مذکور، دومين انديکاسيون مورد تاييد FDA براي آکتمرا و اولين داروي تاييدشده اين سازمان براي درمان آرتريت با علت ناشناخته جوانان طي 5 سال اخير است. آکتمرا اولين آنتاگونيست گيرنده اينترلوکين 6 انساني است که براي درمان آرتريت روماتوييد شديد و فعال در بزرگسالان مورد تاييد قرار گرفته بود.



به تازگي سازمان غذا و داروي آمريکا اليپتا را براي درمان بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه تاييد کرده است. برئو اليپتا، نام تجاري پودر استنشاقي فلوتيکازون فوروات و ويلانترول است که به عنوان درمان نگهدارنده و درازمدت انسداد جريان هوا در مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه نظير برونشيت مزمن و آمفيزم تجويز مي‌شود. ثابت شده اين دارو در کاهش شدت بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه موثر است.
همان‌طور که مي‌دانيد، بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه، طيف گسترده‌اي از بيماري‌هاي ريوي هستند که با گذشت زمان وخيم‌تر مي‌شوند. علايم عمومي اين مجموعه بيماري‌ها عبارتند از تنگي نفس و سرفه مزمن. استعمال دخانيات از جمله اصلي‌ترين علل ابتلا به بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه است. برئو اليپتا باعث کاهش التهاب ريه‌ها و شلي عضلات اطراف راه‌هاي هوايي مي‌شود و در نهايت جريان هوا را افزايش مي‌دهد. به اعتقاد دکتر «کورتيس روزبروگ»، سرپرست مطالعه انجام‌شده روي اين دارو، تاييد اليپتا براي درمان طولاني‌مدت بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه، گزينه تازه‌اي را براي کنترل هر چه بهتر مبتلايان به اين بيماري‌ها در اختيار متخصصان قرار خواهد داد.
فلوتيکازون، يک کورتيکواستروييد استنشاقي و ويلانترول، يک آگونيست طولاني اثر بتا دو آدرنرژيک است. اثربخشي و ايمني اليپتا روي 7هزار و 700 بيمار با تشخيص بيماري مزمن انسدادي ريه مورد بررسي قرار گرفت. در بيماران تحت درمان با اين دارو در مقايسه با مصرف‌کنندگان دارونما، عملکرد ريه بهبود چشمگيري داشت. در بروشور اطلاعات دارويي مربوط به اليپتا در مورد افزايش خطر مرگ مرتبط با آسم در مصرف‌کنندگان آگونيست‌هاي طولاني‌اثر بتا دو آدرنرژيک هشدار و تذکر داده شده است که اليپتا براي درمان آسم مورد تاييد نيست. پزشکان تجويز‌کننده اليپتا بايد به خاطر بسپارند اين دارو براي درمان اورژانس مشکلات تنفسي حاد نظير برونکواسپاسم حاد مناسب نيست و استفاده از آن در افراد کوچک‌تر از 18 سال توصيه نمي‌‌شود. عوارض گزارش‌شده به دنبال مصرف اليپتا ممکن است شديد باشند. افزايش خطر ابتلا به پنوموني و شکستگي‌هاي استخواني از جدي‌ترين عوارض احتمالي ناشي از مصرف اين دارو هستند. شايع‌ترين عوارض گزارش‌شده به دنبال مصرف اليپتا عبارتند از التهاب مجاري بيني( نازوفارنژيت)، عفونت مجاري تنفسي فوقاني، سردرد و کانديديازيس دهاني.


 



شنبه 24 اسفند 1392برچسب:دیابت, :: 14:31 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

محققان استراليايي يک پروتئين مربوط به دستگاه ايمني را کشف کرده‌اند که اين پتانسيل را دارد تا پيشرفت ديابت نوع 1 را در مراحل اوليه و قبل از آنکه سلول‌هاي توليدکننده انسولين تخريب شوند، متوقف يا برگشت‌پذير کند. اين کشف پيامدهاي گسترده‌تري دارد، زيرا اين پروتئين مسوول محافظت از بدن در برابر پاسخ‌هاي ايمني گسترده است و مي‌تواند براي درمان يا حتي پيشگيري از ديگر اختلالات ايمني مانند مالتيپل اسکلروزيس يا آرتريت روماتوييد نيز مورد استفاده قرار گيرد. پروتئين مذکور که CD52 نام گرفته، مسوول ساپرس کردن سيستم ايمني است. محققان در اين بررسي دريافتند که در مدل پره‌کلينيکال ديابت نوع يک، برداشتن سلول‌هاي ايمني توليدکننده CD52 باعث پيشرفت سريع ديابت خواهد شد. بنابراين وجود اين سلول‌ها براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي اتوايميون ضروري است و اين پروتئين پتانسيل بزرگي به عنوان عامل درماني دارد.



نتايج يک مطالعه جديد حاکي از آن است که سوزش سردل متناوب و مزمن خطر بروز سرطان‌هاي حلق و طناب صوتي را ميان افرادي که نه الکل مي‌نوشند و نه سيگار مي‌کشند، افزايش مي‌دهد. اين مطالعه که در نشريه Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention به چاپ رسيده، همچنين نشان مي‌دهد که استفاده از آنتي‌اسيدها اثر محافظتي دربرابر اين سرطان‌ها دارند، در حالي‌که داروهاي تجويزي اين اثر را ندارند. مطالعه مذکور که به‌صورت مبتني بر جمعيت انجام شده، قويا پيشنهاد مي‌کند که ريفلاکس معده که باعث سوزش سردل متناوب مي‌شود، يک عامل خطر مستقل براي سرطان فارنکس و لارنکس است. در اين مطالعه 631 بيمار و 1234 نفر کنترل که از نظر سن و جنس تطابق داده شده بودند، مورد بررسي قرار گرفتند. براساس نتايج به دست آمده، داشتن سابقه ترش کردن متناوب با افزايش 78 درصدي ابتلا به سرطان‌هاي فارنکس و لارنکس ميان افرادي بود که نه سابقه نوشيدن الکل و نه سابقه سيگار کشيدن داشتند. از سوي ديگر، در ميان افرادي که سوزش سردل متناوب داشتند، افرادي که آنتي‌اسيد مصرف مي‌کردند، 41 درصد کمتر احتمال داشت که دچار سرطان‌ شوند، در حالي‌که داروهاي تجويزي و خانگي چنين اثري را از خود نشان نمي‌دادند. اثر محافظتي آنتي‌اسيدها صرف‌نظر از خصوصياتي مانند وضعيت نوشيدن و مصرف دخانيات، وضعيت HPV-16 و محل تومور بود.


 



شنبه 24 اسفند 1392برچسب:دیابت, :: 14:29 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

یک مطالعه جديد پيشنهاد مي‌کند که استاتين‌ها شايد خطر ابتلا به ديابت را بيشتر کنند. اين خطر ميان افراد مصرف کننده آتورواستاتين، روزوواستاتين و سيمواستاتين بيشتر ديده شده است. با بررسي تقريبا 50 هزار نفر کانادايي، محققان دريافتند که ميزان ابتلا به ديابت ميان افراد مصرف کننده استاتين‌ها به‌طور کلي کم است، هرچند آتورواستاتين مي‌تواند خطر ابتلا به ديابت را تا 22 درصد بيشتر کند. روزوواستاتين اين خطر را تا 10 درصد بيشتر مي‌کند، در حالي‌که پراواستاتين اثر مطلوبي روي ديابت دارد. نتايج حاضر که در BMJ به چاپ رسيده، پزشکان را تشويق مي‌کند تا مزايا و معايب احتمالي تجويز اين داروها را براي بيماران خود بسنجند. البته اين مساله بدين معنا نيست که بيماران مصرف دسته دارويي استاتين‌ها را متوقف کنند، بلکه تنها ارتباطي ميان مصرف استاتين و خطر بيشتر ديابت يافت شده که يک ارتباط علت و معلولي را ثابت نمي‌کند و قابل تعميم دادن به کل نيست.

 



تحقیق جدید نشان می‌دهد نوجوانانی که روزانه بیش از یک قوطی (375 گرم) نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی و عروقی یا سکته مغزی قرار دارند. محققان این مرکز علمی با مطالعه بر روی هزار و 400 نوجوان 14 تا 17 ساله دریافته‌اند نوجوانانی که صرف نظر از چاقی‌شان روزانه حدود یک قوطی نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند، سطوح پایینی از کلسترول خوب و میزان بالایی از تریگلیسیرید بد در خون خود دارند.
بر اساس مجموعه‌ای از عوامل مرتبط با دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی و عروقی شامل وزن، فشار خون و سطوح کلسترول، چنین نوجوانانی در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی _متابولیک قرار دارند. دکتر"جینا آمبروسینی" سرپرست تیم تحقیقاتی درباره نتایج این پژوهش گفت: در حال حاضر ثابت شده که مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین خطر چاقی را در افراد افزایش می‌دهد؛ آنچه که در این پژوهش مهم است بالا رفتن خطر بیماری‌های دیابت نوع دو و قلبی عروقی در بین مصرف کنندگان افراطی نوشیدنی‌های شیرین حتی در افراد جوانی است که دچار اضافه وزن نیستند. این پژوهش در مجله "American Journal of Clinical Nutrition" منتشر شده است.


 

 



محققان تاثير شدت سيگارکشيدن، طول مدت سيگاري بودن و ترک آن‌ را روي 34101 زن 89-54 ساله سوئدي که 219 نفر از آنها به آرتريت روماتوييد مبتلا بودند مورد بررسي قرار دادند. نتايج نشان داد که احتمال ابتلا به آرتريت روماتوييد به‌طور قابل‌توجهي با شدت سيگارکشيدن ارتباط دارد. اين ارتباط به شرح زير است: يک تا 7 سيگار در روز در مقابل عدم سيگار کشيدن (خطر نسبي: 31/2)، طول مدت سيگار کشيدن يک تا 25 سال در مقابل عدم سيگارکشيدن، (خطر نسبي: 60/1). اين خطر حتي 15 سال بعد از ترک سيگار در مقابل عدم مصرف سيگار همچنان بالا بود (خطر نسبي 99/1). البته درزناني که 15 سال پيش سيگار را ترک کرده بودند در مقابل زناني که يک سال پيش سيگار را ترک کرده بودند، ميزان خطر کمتر بود. مطالعات نشان مي‌دهد که حتي سيگار کشيدن به تعداد حتي اندک نيز با افزايش خطر آرتريت روماتوييد همراه است. افزايش واضح ابتلا به آرتريت‌روماتوييد حتي در ميان کساني که قبلا سيگار مي‌کشيدند عامل موثري در تشويق زنان براي سيگار نکشيدن است.



محققان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی (KAIST) جهت حداکثر کردن پاسخ نوع خاصی از حسگرهای ترکیبات آلی فرار (VOCs)، روی روشی برای اصلاح ساختارهای یک‌بعدی (نانوالیاف اکسید قلع) تمرکز کرده‌اند. دوو کیم و همکارانش از مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی (KAIST) جهت حداکثر کردن پاسخ نوع خاصی از حسگرهای ترکیبات آلی فرار (VOCs)، روی روشی برای اصلاح ساختارهای یک‌بعدی (نانوالیاف اکسید قلع) تمرکز کرده‌اند. آنها نشان داده‌اند که در صورت بهینه کردن مورفولوژی و میکروساختار اکسید قلع، این حسگرهای مقاومت شیمیایی، بعنوان حسگرهای VOCs می‌توانند غلظت‌های بسیار کمی از استون را شناسایی کنند.
بازدم انسان حاوی تعدادی ترکیبات آلی فرار است. تشخیص دقیق نوعی خاصی از VOC (به عنوان مثال یک نشانگرزیستی یک بیماری خاص) در بازدم، اطلاعات مفیدی برای تشخیص بیماری‌های مختلف ارائه می‌دهد. برای مثال، استون، H2S، آمونیاک و تولوئن به ترتیب نشانه‌هایی از وجود دیابت، بوی بد دهان، اختلال در عملکرد کلیه و سرطان ریه است. هنگامی که حسگرهای مقاومت شیمیایی در معرض اکسیداسیون یا احیاء گازهای ردیابی‌شونده قرار می‌گیرند، مقاومت حسگر به‌صورت تابعی از دما تغییر می‌کند. تغییر مقاومت حسگر در اثر تغییر غلظت گاز ردیابی‌شونده نیز اتفاق می‌افتد. چالش‌برانگیزترین موضوع در زمینه استفاده از حسگرهای مقاومت شیمیایی در تشخیص بیماری‌ها، گزینش‌پذیری آنها نسبت به یک گاز خاص است. کیم توضیح داد: «این ابداع نشان‌دهنده راندمان بالای نانوالیاف متخلخل SnO2 شامل چندین لوله نازک هم محور است. این آرایش منحصر به‌فرد، با نسبت سطح به حجم بالا و ساختار داخلی متخلخل، می‌تواند چندین لایه حس‌کننده را در یک لیف در دسترس، بطور موثر و سریع به وجود آورد.»
حسگرهای فوق‌سریع استون، برای تشخیص دیابت، با استفاده از نانوالیاف دیواره نازک آرایش یافته SnO2 که با نانوذرات پلاتین عامل‌دار شده‌اند. این حسگر، استون را با دقت حدود 0.1 ppm (هشت برابر کمتر از حد دقت مورد نیاز برای تشخیص دیابت) شناسایی می‌کند. این نتیجه بهترین عملکرد را میان حسگرهای SnO2 که تاکنون گزارش شده است، دارد. کیم اضافه کرد: «نتایج ما، چشم‌انداز مثبتی در استفاده از این ماده در حسگرهای بازدمی برای تشخیص دیابت پدیدار ساخته است. همچنین ما توانستیم با رسوب نانوذرات پلاتین بر روی سطح لوله‌های هم محور و بسیارنازک SnO2، زمان پاسخ‌دهی را به مقدار آشکاری تا کمتر از 20 ثانیه کاهش دهیم.» این پژوهشگران الیاف جدار نازک SnO2 (که از نانولوله‌های چین‌دار SnO2 ساخته شده‌اند) را با استفاده از الکتروریسندگی و جدایش کنترل شده میان فازهای غنی از ماده اولیه و غنی از پلیمر تولید کردند. هنگامی که محلول‌هایی با ثابت دی الکتریک بالا و حاوی پلیمر، تحت ده‌ها هزار ولت، از یک سوزن باریک تزریق می‌شوند، جت مایع بر روی صفحه‌ای کشیده شده و به شکل الیاف پلیمری جامد درمی‌آیند. در این مورد خاص، این پژوهشگران به پدیده جالبی با عنوان جدایش میکرو فاز بین پلیمرها و سایر مواد محلول پی برده‌اند.
از ویژگی‌های اصلی پدیده جدایش میکروفاز، امکان تولید الیاف با شکل نامنظم مانند نوع گره خورده و توخالی است که این مساله در کاربردهای خاص مانند زمانی که مساحت سطح زیادی مورد نیاز است، مفید است. چراکه به عنوان مثال، رفتار جدایش فاز بین پیش ماده قلع و پلیمر می‌تواند تخلخل الیاف SnO2 را در حین عملیات حرارتی، در زمانی که پلیمر می‌سوزد و حفره‌های خالی بین کریستال‌های SnO2 باقی می‌گذارد، افزایش دهد. این پژوهشگران جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ی Advanced Functional Materials منتشر کرده‌اند.




شنبه 24 اسفند 1392برچسب:کبد،سل, :: 14:21 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

تشخيص بيماران مبتلا به سل همواره معضل بزرگي براي پزشکان به حساب مي‌آمده است، چراکه کشت اين باکتري روندي زمان‌بر است. به‌همين دليل يک روش تشخيصي که نياز به انجام کشت ميکروبي نداشته باشد، مي‌تواند کمک بسيار بزرگي در روند تشخيص اين بيماري باشد. پژوهشگران دانشگاه‌ هاروارد به تازگي روشي به‌عنوان بارکدگذاري مغناطيسي ابداع کرده‌اند که اقدام به شناسايي توالي اسيدهاي نوکلئيک در ژن باسيل سل مي‌کند. اين روش که بر پايه واکنش زنجيره پلي‌مراز طراحي شده است باعث به دام افتادن توالي‌هاي ژني برروي نانو پروب‌هاي مغناطيسي مي‌شود. به اين ترتيب، ژن‌هاي مزبور نشان‌دار مي‌شود و امکان شناسايي آنها با رزونانس مغناطيسي هسته‌اي وجود دارد.
تمام اجزاء مورد نياز براي اين آزمايش بر روي يک کارتريج کوچک و مايع سوار مي‌شوند. کل زمان مورد نياز براي تشخيص باسيل سل با اين روش حدود 5/2 ساعت تخمين‌زده مي‌شود. دقت تشخيصي آن در يک مطالعه باليني برروي بيماران مبتلا به سل به اثبات رسيده است. با توجه به هزينه اندک اين روش تشخيصي و نيز سرعت بالاي آن، پژوهشگران معتقدند در آينده‌اي نه چندان دور اين روش جايگزين روش‌هاي فعلي در تشخيص بيماري سل مي‌شود.



 دود دسته سوم سيگار در واقع بقاياي سمي برجاي مانده از دود سيگار است كه پس از ناپديد شدن دود سيگار بر روي تمامي سطوح باقي مي ماند. نتيجه يك تحقيق كه توسط محققان آزمايشگاه ملي لورانس بركلي در دانشگاه كاليفرنيا انجام شده است ، نشان داد كه اين بقاياي سمي با گذشت زمان مضرتر نيز مي شود. لارا گوندل يكي از محققان اين آزمايشگاه گفت: اين اولين مطالعه اي است كه نشان مي دهد دود دسته سوم سيگار به اين اندازه مضر و جهش زا است. به گفته محققان، برخي از مولفه هاي شيميايي موجود در دود دسته سوم سيگار از جمله قويترين مواد سرطانزاي موجود است.
نتايج اين مطالعه نشان مي دهد زماني كه سطوح با فرش و غيره پوشيده مي شود خطر ناشي از بقاياي دود سيگار براي سلامتي به ويژه براي كودكان جدي ترمي شود.
محققان با انجام يك سري آزمايش ها متوجه شدند كه دود دسته سوم سيگار موجب شكسته شدن رشته هاي دي.ان.اي و آسيب طولاني مدت به دي.ان.اي شده و موجب جهش ژنتيكي مي شود. تا پيش از اين مطالعه، سميت دود دسته سوم سيگار به خوبي معلوم نشده بود. مردم از طريق تنفس، خوردن و يا تماس هاي پوستي در معرض دود دسته سوم سيگار قرار مي گيرند. محققان دود دسته سوم سيگار را بسيار موذي مي دانند چرا كه رها شدن از آنها بسيار دشوار است. پيش از اين مطالعات نشان داده بود كه حتي پس از گذشت دو ماه از خروج فرد سيگاري از خانه هنوز مي توان آثار بقاياي دود سيگار را در گرد و غبار و سطوح خانه مشاهده كرد. روش هاي متعارف پاكيزگي خانه مانند استفاده از جارو برقي، پاك كردن و تهويه مطبوع تاثيري در كاهش ميزان اين ذرات ندارد.
اين مطالعه نشان داد كه براي كاهش ميزان بوي ناشي از دود سيگار مي توان كارهايي راانجام داد اما از بين بردن كامل آثار اين دود بسيار دشوار است اما بهترين راه حل استفاده از مواد جايگزين مانند تعويض فرش و رنگ زدن مجدد است. محققان در اين مطالعه براي تهيه نمونه ، نوارهاي كاغذي را در اتاق افراد سيگاري قرار دادند. در اين مطالعه محققان دو نمونه حاد و مزمن را مورد بررسي قرار دادند. نمونه حاد به نمونه اي گفته مي شد كه براي ۲۰ دقيقه در معرص دود پنج سيگار قرار مي گرفت. و نمونه هاي مزمن براي ۲۵۸ ساعت در طول ۱۹۶ روز در معرض دود سيگار قرار مي گرفتند. در طول اين مدت، اتاق ها نيز حدود ۳۵ ساعت تهويه مي شدند. محققان پي بردند كه در نمونه هاي مزمن سطوح آسيب دي.ان.اي بيشتر بود. اين مطالعه نشان داد كه ۴/۰ درصد از تغييرات ايجاد شده در سلول هاي انساني در اولين ساعت قرار گرفتن در معرض دود سيگار اعمال مي شود كه اين ميزان در طول سه ساعت ۱۰ برابر افزايش مي يابد. يافته هاي اين مطالعه در مجله Mutagenesis منتشر شده است.



شنبه 24 اسفند 1392برچسب:دوپامین،چشم ها سخن می گویند, :: 14:15 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

هنگام احساس لذت نقاط مختلف مغز تحريك مي شوند. محققان دانشگاه پنسيلوانيا به تازگي دريافته اند كه مي توان از طريق چشم، ميزان لذت احساس در مغز را اندازه گيري كرد و براي نيل به اين هدف، اقدام به ساخت يك دستگاه ساده چشم پزشكي كرده اند. مراحل اوليه اين بررسي به واكنش مغز به انواع خوراكي ها اختصاص داده شده است. مهمترين كاربرد اين روش در مورد بررسي علل چاقي و كنترل اشتهاي افراد است. در اين روش ميزان افرايش انتقال دهنده عصبي دوپامين در شبكيه، هنگام مشاهده خوراكي هاي خوشمزه و تحريك ناحيه مغزي اندازه گيري مي شود؛ اين كار با استفاده از چند الكترود كه روي پوست اطراف ناحيه چشم قرار داده مي شود صورت مي گيرد.
دوپامين به تركيبي گفته مي شود كه در بدن انسان قرار دارد و مهمترين وظيفه آن انتقال سيگنال هاي عصبي است. در ادامه تحقيقات آمده است كه مي توان اثرات متفاوتي را در ارتباط با دوپامين بررسي كرد. يكي ديگر از موارد بررسي شده در اين آزمايش، تاثير انتظار پاداش در فرد بر روي ميزان دوپامين بوده است.آگاهي از ميزان تحريك مغز با استفاده از عوامل مختلف، به كمك روش هاي تصويربرداري پيشرفته امكان پذير است. نتايج اين تحقيقات در شماره اخير نشريه Obesity به چاپ رسيده است.



نوعی واکسن که از نیروی الکتریسیته برای بازکردن راه به درون سلول‌های سیستم ایمنی استفاده می‌کند، می‌تواند درمان ‌آسم را دستخوش انقلاب کند. واکسن "فوق‌شارژشده" سیستم ایمنی را قادر می‌سازد بر آلرژی غبار کرم‌ ریز غلبه کند. این آلرژی یکی از عوامل اصلی بروز حملات اسم است. واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به مدفوع حشرات ریز و ترشح هیستامین شیمیایی موجب بروز حملات آسم می‌شود. هجوم هیستامین منجر به ورم و تحریک مسیرهای هوایی می‌شود و مشکلات تنفسی و حملات آسم را به دنبال دارد.
واکسن کنونی علیه آسم نوعی ایمن‌درمانی است که در آن بیمار تزریق‌های چندگانه مقادیر کم پروتئین مضر غبار کرم ریز را دریافت می‌کند. ایده جدید این است که سیستم ایمنی به پروتئین عادت می‌کند، بنابراین دیگر واکنش بیش از حد نشان نمی‌دهد. این امر همچنین تولید سلول‌های کمکی را موجب می‌شود که واکنش بیش از حد را تعدیل می‌کنند؛ با این حال، این درمان زمانبر بوده و شامل 50 تا 80 تزریق طی پنج سال است. 
به عنوان یک جایگزین، دانشمندان واکسنی را ساخته‌اند که به جای داشتن پروتئین واقعی غبار کرم ریز، حاوی مقادیر بسیار کوچک دی ان ای این پروتئین است. این دی ان ای شامل دستورالعمل‌هایی برای "ساختن" پروتئین مزبور است. با تکنیک جدید، دی ان ای به درون بدن تزریق می‌شود و در آن‌جا سلول‌های ایمنی آن را جذب می‌کنند. این سلول‌ها سپس خود با استفاده از دستورالعمل‌های دی ان ای، این پروتئین را تولید می‌کنند. این موضوع به سیستم ایمنی امکان خوگرفتن به پروتئین و تولید سلول‌های کمکی را می‌دهد و همچنین منجر به محافظت از بدن در فقط یک تزریق به جای تعداد زیادی تزریق، می‌شود. با این حال، تمامی سلول‌ها توسط یک لایه حفاظتی به نام «غشای پلاسما» پوشیده می‌شوند. واکسن‌های پیشین در تلاش برای نفوذ به این سپر بودند.
دانشمندان تایلندی درست پس از شلیک پالس‌های الکتریکی از خلال پوست، آلرژی‌های غبار کرم ریز را با واکسن دی ان ای به موش‌ها تزریق کردند. این پالس‌ها غشای بیرونی محافظتی را که سلول‌های سیستم ایمنی را مصون نگه می‌دارد، می‌شکنند. نتایج نشان داد که پس از یک تزریق الکتریکی، سطوح سلول‌های کمکی در مقایسه با واکسن معمولی، 40 برابر بیشتر بود. تیم علمی حاضر در این پروژه اطمینان دارد که این فناوری در خصوص انسان‌ها نیز کارآمد خواهد بود. جزئیات این تحقیق در Immunology Letters منتشر شد.

 



ويروسي كه تاكنون براي كنترل بيماري آبله به‌كار مي‌رفت، قابليت كاهش عوارض سرطان كبد و افزايش طول عمر مبتلايان به اين بيماري كشنده را دارد.  نمونه‌اي از اين ويروس كه با استفاده از مهندسي ژنتيك توليد شده و به نام جي‌ايكس ۵۹۴ مشهور است، مي‌تواند عوارض سرطان كبد را تا اندازه عوارض سرماخوردگي كاهش دهد و ميانگين عمر مبتلايان به اين بيماري را تا سه برابر افزايش دهد. در مطالعاتي كه توسط محققان دانشگاه ليدز انجام گرفت، ۳۰ نفر از مبتلايان به بيماري هپاتوسلولار (نوعي سرطان كبد) در قالب دو گروه مورد آزمايش قرار گرفتند و مقادير متفاوتي از ويروس اصلاح شده، در عرض يك ماه به طور مستقيم به كبد آن‌‌ها تزريق شد. گروه اول كه ميزان كمتري از ويروس را دريافت كرده‌ بودند، به طور متوسط ۷/۶ ماه و گروهي كه مقدار بيشتري از ويروس را دريافت كردند به طور متوسط ۱/۱۴ ماه به زندگي خود ادامه دادند.  دو نفر از بيماران كه مقادير بسيار زيادي از ويروس را دريافت كردند، پس از گذشت دوسال از درمان، هنوز هم به زندگي خود ادامه مي‌دهند. اين در حالي است كه بر اساس تحقيقات قبلي، موثرترين درمان اين بيماري كه سورافنيب نام دارد، طول عمر بيماران را حداكثر تا سه ماه افزايش مي‌دهد.
نكته جالب توجه اين است كه ويروس جي‌ايكس علاوه بر تومور سرطاني كبد، به هر تومور سرطاني ديگري كه خارج از كبد وجود دارد نيز حمله مي‌كند.  محققان بر اين باورند كه با تزريق مستقيم اين ويروس به جريان خون، مي توان انواع سرطان را درمان كرد.  تا كنون بيش از ۲۰۰ نفر از مبتلايان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان كليه و پوست، توسط اين ويروس درمان شدند ، اما بدن تمام آن‌ها نسبت به درمان عكس‌العمل مثبت نداشته و هنوز علت عدم تاثير اين ويروس در بدن برخي از بيماران مشخص نشده است. اين شيوه درماني جديد در مقايسه با شيمي‌درماني اثرات سوء كمتري براي بيماران دارد و عوارض جانبي آن نيز ناچيز است. در صورتي كه اثبات شود اين شيوه درماني در درازمدت موثر است، ظرف ۵ سال نمونه تجاري آن در اختيار بيماران قرار خواهد گرفت. گزارش كامل اين تحقيقات در شماره اخير نشريه نيچر مديسين (Nature Medicine) به چاپ رسيده است.

                       

 



جمعه 23 اسفند 1392برچسب:, :: 18:39 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

طرز تهیه جوشانده(Decoction)

به منظور استفاده از قسمت های سفت گیاه مانند ریشه ، ساقه ، پوست و دانه ها از جوشانده آنها مصرف می شود برای تهیه جوشانده می توان از آب سرد یا آب جوش استفاده کرد . یعنی ابتدا گیاه را در آب سرد یا جوش ریخته ، صبر کنید تا همراه با گیاه ده دقیقه یا بیشتر بجوشد.

باید دقت شود که در هر صورت همراه آب، گیاه باید بجوشد ولزا استفاده از آب سرد فقط زمان آماده سازی و تهیه جوشانده را افزایش می دهد و در تأثیر و کیفیت هیچ فرقی نمی کند. بهد از دم دقیقه جوشیدن آن را از روی حرارت می گیرند . سپس در حالت نیمه گرم یا سرد ، آن را با کمی قند ، شکر یا عسل شیرین کنید و روزانه یک تا چهار استکان یا فنجان میل نمایید.

تذکر :دم کرده یا جوشانده های گیاهی همواره بهتر است در ظرف های در بسته تهیه شود . زیرا بیشتر خواص این گیاهان ، در اسانس آنها است که نباید از سوراخ قوری خارج گردد. در ضمن دم کرده یا جوشانده گیاه یا تخم گیاهان را با کمی شکر ، قند یا غسل شیرین نموده و میل فرمایید.

طرز ساخت شربت ، پماد و پودر گیاهی


گرد ، آرد ، پودر (Powder) – به وسیله هاون یا ماشین های ویژه ای ، مواد گیاهای را نرم کرده با الکل های مخصوص صاف می کنند . مجدداً ذرات درشت باقی مانده را مبدل به پودر می نمایند . ولی آنچه از این صافی ها به صورت ذرات درشت باقی خواهد ماند نیز بعداً همراه با پودرها باید مصرف شود ،زیرا مقداری از مواد موثر گیاه در همین ذرات درشت وجود دارد.این پودرها را می تواند با کمی آب ، شیر ، شربت ، شکر یا عسل تناول نمایید . همچنین می توان پودر ها را داخل کپسول یا در وسط کمی خمیر نان پخته گذاشت و مصرف کرد.

 شربت (Syrup) – معمولاً مقداری شکر یا قند را در مقداری آب حل کرده بر روی حرارت معتدل قرار می دهند . سپس مقداری عصاره مورد نظر را به آن می افزایند و گهگاه آن را به وسیله قاشق به هم می زنند تا رسوب نکند . حرارت معتدل را به قدری ادامه می دهند تا شربت ، قوام پیدا کند. یعنی اگر مقداری از آن بین دو انگشت امتهان شود کمی چسبندگی و غلظت متوسط داشته باشد .

پماد (Ointment = Pomade) – یک قسمت از پودر یا ماده مورد نظر را در ژله یا ماده روغنی که قبلاً گرم کرده اند ریخته ، حرارت دادن را ادامه می دهند تا آب آن کاملاً تبخیر شود. سپس آنقدر موم زنبور عسل به آن می افزایند تا پس از سرد شدن ، حالت پماد (نه سفت و نه شل) داشته باشد



طرز تهیه
دم کرده
(Infusion)




محلولی
است مانند دم کرده چای. ابتدا آب را بجوشانید سپس گیاه را در آن ریخته ، شعله آتش
را ملایم کنیدتا مواد موثره گیاه به آرامی وارد آب شود.معمولاً گیاه ته نشین شده و
مواد موثره آن، بر روی آب قرار می گیرد.در این حالت آن را باید از روی شعله
برداشته و حدود ده دقیقه صبر کنید . سپس آن را با کمی قند ، شکر یا عسل شیرین
نموده شبانه روز یک تا چهار استکان یا فنجان تناول نمایید
.



تذکر : دم
کرده یا جوشانده های گیاهی همواره بهتر است در ظرف های در بسته تهیه شود . زیرا
بیشتر خواص این گیاهان ، در اسانس آنها است که نباید از سوراخ قوری خارج گردد. در
ضمن دم کرده یا جوشانده گیاه یا تخم گیاهان را با کمی شکر ، قند یا غسل شیرین
نموده و میل فرمایید



جمعه 23 اسفند 1392برچسب:سیگارومضرات آن, :: 18:26 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

كلمه اى اسپانيايى است كه از «سيگارا» به معنى «دركاغذ پيچيدن» مشتق شده است. در انگلیسی به سیگار معمولی یعنی به برگ های خشک وبریده شدۀ گیاه توتون که در کاغذ پیچیده شده باشد سیگارت ( cigarette ) می گویند وبه سیگار برگ یعنی برگ های گیاه توتون که بطور مستقیم بدون پیچیدن در کاغذ استفادهمی شود سیگار می گویند.
توتون ، تنباکو و دخانیات- توتون کلمه ای ترکی است و بهمعنای دود می باشد. . در عربی واژه توتون به “دخان ” و یا «دخانیات» و در انگیسی بهآن تاباکو و در ایران تنباکو ،و در فرانسه و آلمانی به آن «تاباک» میگویند.

ترکیبات و موادتشکیل دهنده سیگار

مواد تشکیل دهنده سیگار شامل دو بخش کلیمیباشد. الف- عناصر ساختمانی ب- عناصر شیمیایی

الفعناصرساختمانی

این بخش شامل: توتون، کاغذ، مواد نگهدارنده ،چسب،رنگهای شیمیایی جهت نوشتن مارک سیگار ، و اسانس است.

1- فیلتر سلولزی (سلولز استات) سیگار  که با کاغذمتخلخلی بنام (PLUGWRAP) پوشیده شده است. وظیفه فیلتر خنک کردن و تمیز کردن دودسیگار است.                        

2- 
کاغذ(TIPPING) که فیلتر را میپوشاند و برخیاوقات برای تهویه بیشتر و کاهش تار(قطران) سیگار دارای سوراخهای ریزی (پرفراژ) میباشد

3- 
ترکیب تنباکو و کاغذ سیگاری که آن را احاطهکرده است. اگر از نزدیک نگاهی به کاغذ سیگار بیندازید ، خط های هم فاصله ای راخواهید دید که روی سیگار به صورت حلقه های موازی در می آیند و سیگار را به قرص هایباریک متوالی تقسیم می کنند . این حلقه ها که به حلقه های سوخت معروفند ، ناشی ازضخامت های مختلف کاغذ سیگار هستند و بدین ترتیب باعث کنترل سرعت سوختن سیگار میشوند یعنی وقتی سیگار آزادانه می سوزد قسمت های ضخیم ، سرعت سوختن را کم می کنند ومانع اشتعال سریع آن می شوند اما وقتی شخصی به سیگار پک می زند با رسیدن اکسیژن وبالا رفتن دمای قسمت های مشتعل ، ابتدا قسمت ضخیم مرزی و سپس قسمت نازک می سوزد وبیشترین دود را تولید می کند . علاوه بر این کاغذ سیگار حاوی ترکیبات شیمیایی استکه آنها نیز آهنگ سوختن را کم می کنند  .

4-چسب برای چسباندن اجزاء سیگار استفاده شده ومنشأ گیاهی دارد. که معمولاً از صمغ عربی بدین منظور استفاده میشود.



ادامه مطلب ...


جمعه 23 اسفند 1392برچسب:تهیه مواد شوینده خانگی, :: 18:17 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

حتی برخی افراد ترجیح می دهند ، با استفاده از مواد طبیعی ، لوازم بهداشتی و آرایشی در خانه تهیه کنند تا از یک طرف در هزینه ها صرفه جویی شود و از سوی دیگر سالم باشند .

استفاده از گیاهان معطر و گل ها در ساخت عطر و صابون یکی از فعالیت هایی است که علاوه بر این که سرگرم تان می کند ، می تواند درآمد زا هم باشد امروزه استفاده از اسانس روغنی و عصاره موجود درمیوه ها و سبزیجات و دانه های روغنی به دلیل وجود مواد موثره و ترکیبات مفیدی که در این مواد یافت می شوند در ساخت انواع شوینده ها بکار رفته و با عنوان صابون وشامپوهای ضد خشکی پوست ، کاهش دهنده چین و چروک ، مناسب برای پوست های چرب و خشک به فروش می رسد. در صورت آشنایی با خواص انواع میوه ودیگر مواد غذایی طبیعی و تاثیر آن ها بر پوست می توانید به راحتی شوینده متناسب با نوع پوست تان را در خانه تولید و استفاده کنید . در واقع حفظ چربی پوست ، استفاده از شوینده متناسب با فصل و آب وهوا ، شست وشوی صورت با صابونهای معطر ، پیشگیری از ابتلا به التهابات پوستی با حذف رنگ های مصنوعی از فواید تولید صابون های میوه ای در خانه است .

تهیه صابون با عسل و خیار
یک روش ساده برای تهیه صابون های معطر استفاده از میوه دلخواه ، موم تصفیه شده خالص و روغن پایه با اسانس طبیعی است . مثلا می توانید با مواد غذایی مانند عسل و خیار صابون تهیه کنید .برای تهیه صابون عسل و خیاربه یک فنجان خرده صابون سفید رنگ ، یک قاشق غذا خوری موم خالص و تصفیه شده ، یک قاشق غذا خوری عسل ، دو عدد خیار پوست کنده و رنده شده به علاوه یک قاشق غذا خوری روغن بادام نیاز دارید .برای ذوب کردن صابون های دور ریز و موم می توانید ظرفی مناسب را پر از آب کرده ، روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار داده و تا جوش آمدن آب صبر کنید ، سپس صابون ها را در ظرف کوچکتری گذاشته ودر آب در حال جوش قرار دهید . تا ذوب شدن کامل قطعات صابون منتظر بمانید . همین روش را برای ذوب کردن موم بکار گیرید و در انتها صابون و موم ذوب شده را در ظرفی جداگانه مخلوط کنید. از دستگاه مایکروفر نیز می توانید برای آب کردن صابون ها استفاده کنید . سپس عسل را به مواد بیفزایید و آن را به خوبی مخلوط کرده تا یکنواخت شوند .
منتظر بمانید تامواد کمی سفت شده و لایه نازکی روی آن تشکیل شود سپس روغن بادام و عصاره خیار را به آن اضافه کرده و در قالب بریزید. به مدت 2 تا 3 ساعت صبر کنید تامواد سرد شده و شکل بگیرند .

 



با یک نگاه صاحبان این چشم ها را روان شناسی کنید

آیا می دانید؟ : قدیمی ها حرف خوبی می زدند؛ این که چشم آدم ها آینه دل شان است. این روزها خیلی ها به این باور رسیده اند که جدای همه راه و روش های روانکاوی و خودشناسی و… می شود حال و هوای هر آدمی را از روی چشم هایش فهمید. اصلا این روزها در دنیا در کنار علم روان شناسی دانشی باب شده به نام «چشم شناسی»؛ یک علم تازه سوغات سرزمین چشم بادامی های چینی. چینی ها معتقدند با نگاه کردن به چشم های هر کسی می شود میزان سازش پذیری یا اعتمادی را که در وجودش هست فهمید. آنها می گویند با چشم ها می شود نوع احساس هر آدمی را هم درک کرد. این روزها «چشم شناس ها» هم مثل چینی ها به این باور رسیده اند. تحقیقات آنها نشان می دهد که مردمک چشم آدم ها غیر از این که به میزان نور محیط واکنش نشان می دهد و بزرگ و کوچک می شود، به میزان احساسات شان هم حساس است.

● چشم های موفق

چشم شناس ها ـ با چشم پزشک ها فرق دارند ـ می گویند سایز و اندازه مردمک چشم، رنگ عنبیه و شکل خطوطی که در آن هست می تواند مثل یک آینه، بود و نبود درون آن آدم را نشان بدهد. در واقع آن ها از این فاکتورها برای تخمین میزان سلامت روحی آدم ها استفاده می کنند. حتی میزان سلامت جسمی افراد را هم می شود از نوع خطوط عنبیه و درخشندگی رنگ آن تشخیص داد.وقتی که شما به صورت کسی برای اولین بار خیره می شوید ناخودآگاه چشم هایش را بیشتر از باقی اعضای صورتش می بینید و به سمت آن کشیده می شوید. برای همین است که روانکاوان به تماس چشمی در ارتباط موثر با بقیه خیلی تاکید دارند و آن را رمز موفقیت هر کسی می دانند. در واقع وقتی با کسی ارتباط چشمی برقرار می کنید به طور ناخودآگاه می توانید احساسات و عواطف او را از طریق چشم ها بخوانید و کم کم به او نزدیک تر شوید. اگر به مرور این کار را انجام بدهید دیگر می فهمید که هر آدمی چه طور خصوصیاتی دارد و چه قدر نسبت به صحبتها و عملکرد شما حساسیت نشان می دهد. همه این ها را فقط چشم ها به شما می گویند. هر آدمی شکل و رنگ چشم متفاوتی دارد. اما می شود با کمی دقت شکل چشم همه آدم های دنیا را در گروه های خاصی طبقه بندی کرد. چینی ها از روی همین طبقه بندی شکل و ظاهر چشم ها کلی اطلاعات در باره هر کسی به دست می آورند.

● چشم هایی نزدیک به هم

این نوع چشم ها نشان می دهند که صاحبشان نگاهی حساب شده و دقیق به زندگی دارند و هر کارشان از روی برنامه و هدف است.اگر چه گاهی اوقات زود از کوره در می روند اما روی هم رفته آدم های مهربانی هستند. این نوع آدم ها معمولا همیشه یک ارزیابی کلی از آدم های دور و برشان می کنند و بعد با آنها وارد رابطه می شوند. همین است که بیشترشان هم آدم های موفقی هستند.



ادامه مطلب ...


جمعه 23 اسفند 1392برچسب:درمان آفت،انواع زخمها،سوختگی, :: 18:7 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

درمان قطعی آفت دهان و انواع زخم با حنا

حنا بهترین درمان برای انواع زخم میباشد ، و مرهم بسیار خوبی میباشد، به عنوان مثال برای زخم ناخن میتوان حنا را با چربی مخلوط کرد و بر روی زخم گذاشت.
اگر مقداری حنا بر روی آفت دهان بگذاریم خیلی زود آفت از بین میرود.
حنا بهترین درمان برای سوزش دست و پا میباشد.

صابون و حنا به صورت موضعی درمان دردهای مفصلی است.

درمان سرمازدگی پا ، ترک پا و دندان درد

برگ های جعفری را اگرله کنیدوآن را به شکل ضماد بر روی خراش و ترک خوردگی های کم عمق پوست بگذارید زخم ها به سرعت خوب می شود.

 درمان سوختگی

 سیب زمینی خام را رنده کرده باروغن زیتون مخلوط کرده برای زخم های که دراثر سوختگی پیدا می شود آنرا معالجه میکند حتی درد سوختگی را فورا میتوان با آهسته مالیدن یک سیب زمینی خام که دو نیم شده است ساکت وآرام کنید.

 



پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:, :: 1:13 ::  نويسنده : معصومه رستمی       


بیماری هانتینگتون یک بیماری ژنتیکی ارثی است و در افرادی که ژن  این بیماری را دارند در دهه های ۳۰و۴۰عمر تظاهر می یابد که بهترین لحظات زندگی است. این بیماری درمان موثزی ندارد و اهسته اما پیوسته پیشرفت میکند و به طور معمول بعد از ۱۵تا۲۰ سال به ناتوانی کامل و سرانجام مرگ می انجامد اگر چه این بیماری در ابتدا دستگاه عصبی مرکزی را مبتلا میکند ولی افراد مبتلا اغلب به خاطرمشکلات قلبی و ریوی عدم تحرک و خانه نشینی و یا در اثر صدماتی که به علت زمینخوردن های مکرر فرد مبتلا به وجود می ایند میمیرند در سال ۱۹۹۳ به دنبال تلاشهماهنگ ۵۸ دانشمند از سراسر دنیا زن بیماری هانتینگتون شناسایی شد . خیلی زود ازمون های کار امدی به وجود امدند تا در خانواده هایی که فرد مبتلا دارند افراد وارث این ژن تشخیص داده شوند چون این ژن به صورت غالب به ارث می رسد افراد حامل ان به بیماری مبتلا می شوند و ۵۰% احتمال دارد که هر یک از فرزندان انها نیز این زن را دریافت کنند عده ای از مردم دنیا این ازمون را انجام می دهند تا بتوانندبرای زندگی اینده خود بهتر برنامه ریزی کند ولی گروهی نیز ترجیح میدهند که
از ان اطلاع نداشته باشند .دانشمندان دریافتند که جهش در زن عامل این بیماریباعث تولید پروتیینی می شود که از یک طرف برای سلول های عصبی سمی است و از طرف دیگر این پروتین غیر عادی دیگر نمی تواند نقش زیستی خود را انجام دهد در نتیجه بخش خاصی از مغز فرد مبتلا تحلیل میرود .دانشمندان براساس مطالعات اولیه ای که روی جانوران و انسان ها انجام شده است این احتمال را مطرح کرده اند که تجویز این فاکتور رشد می تواند تا حدودی جلوی عوارض بیماری هانتینگتون را بگیرد.

از هانتینگتون تا هانتینگتین

بیماری هانتینگتون به خاطر تحقیقات یک پزشک امریکایی به نام جرج هانتینگتون چنین نام گذاری شده است در سال ۱۸۲۷ دکتر هانتینگتون اطلاعات زیادی را

 درباره ی یک بیماری ارثی منحصر به فردی گزارش کرد. او و پدرش که او نیز پزشک بود این بیماری را در یک خانواده ی نیویورکی مشاهده کرده بودند. دکتر هانتینگتون

 این بیماری را به خاطر حرکات ناهماهنگ و عجیب و غریبی که بیمار از خود نشان می دهد به معنی رقص گرفته شده است این بیماری ازهر ۱۰۰۰۰ نفر choros داد کره نامید که از یک نفر را مبتلا کرده است علایم این بیماری به علت تخریب نورون های جسم مخطط  به وجود می ایند جسم مخطط ناحیه ای در عمق مغز است و بخشی از ساختاری

 را تشکیل می دهد که هسته های قاعده ای نامیده می شود . این نورون ها درحالت عادی پیا م های تحریکی را کنترل و مهار می کنند که از قشر حرکتی مغز 

برای اجرای حرکات گوناگون به عضلات فرستاده می شوند وقتی نورون ها میمیرند فعالیت قشر حرکتی افزایش می یابد و فرد حرکات غیر ارادی از خود نشان می دهند

 .ژنی را که در بیماری هانتینگتون جهش یافته است هانتینگتین نامیده اند .این ژن در یک انتهای کروموزوم قرار دارد وقتی محققان زن هانتینگتین را مورد مطالعه قرار دادند 

متوجه شدند که در انسان های سالم رمز سه گانه گلوتامین بین ۹ تا ۳۵ بار پشت سرهم ولی در بیماران مبتلا به هانتینگتون خیلی بیشتر و حتی تا ۲۵۰ بار تکرار شده است 

بعلاوه دانشمندان متوجه شده اند که هر چه این رمز بیشتر تکرار شود بیماری درسن پایین تری بروز پیدا می کند همچنین به دلیل نامعلومی تعداد این تکرار ها می تواند

 در یک خانواده از نسلی به نسل دیگر بیشتر شود .

 

 

 

 



پنج شنبه 21 اسفند 1392برچسب:ویتامین B2, :: 23:59 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
 


ویتامین B۲● اطلاعات کلی
ریبوفلاوین از خانواده ویتامینB می باشد. این ویتامین محلول در آب بوده و به راحتی دربرابر نور تخریب می شود. ریبوفلاوین نقش کلیدی در تولید انرژی دارد.
● عملکرد
- ریبوفلاوین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به عنوان کوفاکتور در ساخت گلوتاتیون نقش دارد.
- ریبوفلاوین یک فعالیت ضد آترواسکلروزی شناخته شده دارد که احتمالاً به علت نقش غیرمستقیم آن در متابولیسم هوموسیستئین می باشد.
- ریبوفلاون به صورت فلاوین منونوکلئوتید و فلاوین آدنین دی نوکلئوتید در متابولیسم B۶ ، فولات و B۱۲ ، که همگی در متابولیسم هوموسیستئین نقش دارند، موثر می باشد.
● علائم و نشانه های کمبود
- کمبود ریبوفلاوین به ندرت در انسان رخ می دهد. علایم کمبود شامل رنگ پریدگی و لیز شدن مخاط سطح و گوشه لبها و سپس ترک خوردن آن می باشد. ممکن است ضایعات به صورت عفونی در آمده و زبان گلی رنگ گردد. برخی نواحی خاص بدن مانند چین های بینی- لبی ، خطوط بینی ، پلک ها ، اسکروتوم و لابیاماژور به صورت قرمز ، پوسته پوسته و گریسی در می آید و مواد سباسه ای در فولیکول های مو تجمع می کند ، که پوست کوسه ای معروف است.
- کمبود ریبوفلاوین ممکن است ، باعث نئوواسکولاریزاسیون قرنیه و کراتیت اپی تلیال گردد که به اشک ریزی و فتوفوبی منتهی خواهد شد.
● منابع غذائی
▪ ریبوفلاوین در مواد زیر یافت می گردد:
جگر گاو ، شیر غیر چرب ، کلیه ، گوشت کم چرب ، صدف خوراکی ، سبزیجات با برگ سبز تیره ، قارچ، بروکلی و غلات غنی شده.
● افراد با نیاز های خاص
- افرادی که شیر، تخم مرغ و پروتئین های حیوانی مصرف نمی کنند، دچار کمبود ریبوفلاون می باشند.
● تداخل داروئی
- پروپانتلین بروماید (Propantheline bromide) ، باعث تاخیر در جذب ریبوفلاوین می گردد، ولی در کل جذب آن افزایش می یابد.
● تحقیقات در حال انجام
- ورزشکاران و نقش ریبوفلاوین در تولید انرژی.
- بی اشتهایی عصبی.
- بارداری و نقش ریبوفلاوین در سه ماهه ی سوم آن.
- میگرن و نقش پیشگیری کننده ی ریبوفلاوین.
http://poshtibani-maghale.blogfa.com/post-۴۴.aspx



چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:غش/سنکوب/آریتمی قلبی/احیای قلبی, :: 23:52 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

غش یا سنکوپ

غش یا سنکوپ ، از دست دادن موقت هوشیاری و بیهوشی در نتیجه نرسیدن خون کافی به مغز (کوتاه مدت) می‌باشد.

هنگامی که جریان خون مغز کم شود، بدلیل اینکه مغز کنترل خود را روی اعضاء بدن از دست می‌دهد، فرد قدرت وهوشیاری خود را از دست داده و سقوط می‌کند.

معمولا بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه او دوباره هوشیار می‌گردد. اما اگر سنکوپ با یک ناراحتی جدی پزشکی همراه باشد، بیمار ممکن است نیم ساعت یا بیشتر در حالت بیهوشی بماند.


علائم اخطار دهنده غش


احساس بد حالی و سستی و سرگیجه
رنگ پریدگی و پوست سرد و عرق‌دار
تهوع و استفراغ
گزگز دست و پاها
نبض ضعیف ، تنفس سطحی و افت فشار خون
اختلال بینایی بصورت سیاهی رفتن چشم و احساس صدایی مثل سوت در گوش
از دست دادن تعادل و سقوط و بیهوش شدن.


علل غش


علت آن ممکن است شوک هیجانی ، خستگی مفرط ، ایستادن طولانی ، گرما ، برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده به نشسته یا ایستاده ، سوء تغذیه ، کم خونی ، فقدان هوای تازه و غیره باشد.

غش می‌تواند در یک فرد کاملا سالم در نتیجه یک عکس‌العمل عاطفی طبیعی و یا در نتیجه بازتاب اختلال تنظیم فشار خون ، حادث ‌شود.

شنیدن ناگهانی اخبار خوب یا بد ، افت ناگهانی فشار خون یا قند خون و مسائل دیگر همگی باعث می‌شوند جریان خون مغز کاهش پیدا بکند و فرد به طور موقت غش بکند.


سنکوپ یا غش واقعی ممکن است طی یکسری بیماریهای قلبی و عروقی ، علل عصبی بیهوشی (مثل صرع) ، افت قند خون ، دیده شود.

البته باید در نظر داشت که شل شدن ناگهانی عروق بدن در اثر محرکهای داخلی یا خارجی مهمترین و شایعترین علت غش می‌باشد مانند سنکوپ سینوس کاروتید ، سنکوپ دفع ادرار ، سنکوپ سرفه و سنکوپ عصبی و قلبی.



ادامه مطلب ...


1-درمان افتادگی چشم و پف زیر آن (ناشی از افزایش بلغم در چشم است) :

الف) روغن مالی ملاج سر با روغن سیاه دانه یا استفاده از تاج نمکی (داخل

 کیسه پارچه ای نمک دریا ریخته شبها به مدت یکی دو ساعت روی سر

 می گذاریم.)

ب) ترک و یا کاهش جدی سردیها مخصوصا شبانگاه

ج ) ارده با شیره انگور هفته ای ۴ وعده صبحانه

 

۲- درمان عفونت چشم :

الف) شبی یک قطره عسل داخل چشم بچکانید.(۷ الی ۱۴ شب) 

ب ) بعد از دو هفته یک دوره ۷ الی ۱۴ شب شستشو با عرق رازیانه

ج ) ماساژ چشم

 

۳- درمان گل مژه :

شبی یک قطره عسل داخل چشم بچکانید.(۱ الی ۳ شب) 

 

۴- درمان شب کوری :(۴۰ الی ۱۲۰ روز)

الف) سوپ برگ یونجه یا سالاد آن هفته ۲ الی ۳ مرتبه

ب ) ضماد یونجه پخته شده روی چشم از شب تا صبح بماند.

 

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:قوز قرنیه/کراتوکونوس/کراس لینک, :: 23:37 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

قوز قرنيه

قوز قرنيه (کراتوکنوس Keratoconus ) بيماري است که قرنيه چشم را در گير مي‌کند و آن را از حالت طبيعي که مقطعي از يک جسم کروي منظم مي‌باشد به مقطعي از جسم مخروطي شکل نامنظم تبديل مي‌کند. اين بيماري يک پديده غيرالتهابي و دو طرفه مي‌باشد که بتدريج، قرنيه چشم شروع به نازک شدن و نامنظم شدن مي‌کند و در نوع نسبتاً پيشرفته، قرنيه حالت مخروطي پيدا مي‌کند.  اين تغييرات منجر به نزديک‌بيني و آستيگماتيسم نامنظم و در نتيجه کاهش ديد به درجات متفاوت مي‌گردد.

معمولاً از دهه دوم زندگي و دوران بلوغ شروع مي‌شود و تا دهه سوم و چهارم پيشرفت مي‌کند و سپس متوقف مي‌گردد. خيلي بعيد است که بيماري قوز قرنيه در سنين بالا ظاهر شود. نکته مهمي که بايد به آن توجه شود اين است که علي‌رغم مشکلات بينايي فراواني  که اين بيماري مي‌تواند  ايجاد کند ولي کورکننده نمي‌باشد.

چه چيزي باعث كراتوكونوس مي‌شود؟

علت بيماري هنوز کاملاً شناخته شده نيست، اگرچه زمينه‌هاي ارثي مطرح مي‌باشد، اما رفتار اين بيماري شبيه بيماري‌هاي ارثي معمولي نيست و فقط در حدود ده درصد موارد مي توان رد پاي آن را در ديگر اعضاي فاميل پيدا کرد. در بيماراني كه آلرژي داشته و مرتب چشم‌شان را مي‌مالند ديده مي‌شود. ماليدن محکم چشم، اگرچه علت قوز قرنيه نمي‌باشد ولي در روند ايجاد و پيشرفت آن بي‌تاثير نيست. به همين جهت معمولا به بيماران مبتلا به قوز قرنيه سفارش مي‌شود که از ماليدن چشمشان پرهيز کنند.

علائم قوز قرنيه

گاهي آنقدر بيماري خفيف است که حتي بيماري اين افراد در معاينه معمولي چشم  هم کشف نمي‌شود و تنها با گرفتن نقشه توپوگرافي قرنيه مي‌توان به وجود آن پي برد. اما عمده اين بيماران در ابتدا با عيب انکساري نزديک‌بيني و آستيگماتيسم و شكايت از پخش نور و حساسيت به نور مراجعه مي‌کنند که در اين موارد ديد بيمار با اصلاح با عينک در حد قابل قبولي مي‌رسد، اما ممکن است کامل و 10/10 نشود. در اين موارد نيز گرفتن نقشه توپوگرافي قرنيه (عكسي كه انحناء‌ها و نامنظمي‌هاي سطح قرنيه را به صورت نقشه جغرافيايي نشان مي‌دهد) تشخيص را قطعي مي‌کند. در انواع پيشرفته‌تر علائم شديدتر مي‌باشد و فرد با عينک، بينايي مناسبي پيدا نمي‌کند که در اين حالت حتي بدون گرفتن نقشه قرنيه، بيماري در معاينه معمولي هم تشخيص داده مي‌شود.       

درمان قوز قرنيه

اگر قوز قرنيه بسيار خفيف باشد اين افراد حتي با عينک مي‌توانند ديد مناسبي داشته باشند و نياز به درمان ديگري ندارند. انواع خفيف تا متوسط معمولاً با استفاده از لنزهاي تماسي سخت (contact lens) بينايي بسيار خوبي را در اکثر مواقع به دست مي آورند و طبعاً در اين صورت اعمال جراحي ضرورت پيدا نمي‌کند. متقاعد نمودن بيمار و ايجاد رغبت در وي به استفاده از اينگونه لنزها، شرط اصلي موفقيت درمان با کنتاکت لنز خواهد بود. از درمان‌هاي جراحي ديگري که براي قوز قرنيه وجود دارد، استفاده از حلقه هاي داخل قرنيه (Intracorneal ring) مي‌باشد که اين نوع از درمان در بعضي از موارد خفيف تا متوسط قوز قرنيه که لنز تماسي را نمي‌توانند تحمل کنند، کاربرد دارد. اين حلقه‌ها با کاهش ميزان آستيگماتيسم نامنظم به بهبود بينايي کمک مي‌کنند. اما بايد دانست که ميزان موفقيت در حلقه هاي داخل قرنيه بسيار متغير و از فردي به فرد ديگر متفاوت خواهد بود و در صورت عدم موفقيت درماني، نهايتا بيمار نياز به پيوند قرنيه خواهد داشت.

در موارد قوز قرنيه شديد، درمان پيوند قرنيه خواهد بود که شانس موفقيت پيوند در قوز قرنيه بسيار بالا و نزديک به ۹۵ درصد مي‌باشد. زمان عمل بستگي به شدت قوز قرنيه و عدم موفقيت در استفاده از کنتاکت لنز دارد. در هر حال بايد دانست که عمل پيوند براي درمان قوز قرنيه يک عمل غير اورژانس و انتخابي مي‌باشد و تاخير در اين نوع عمل عارضه‌اي بدنبال نخواهد داشت. نکته‌اي را که در مورد پيوند قرنيه بايد حتما  به آن توجه نمود اين است که  پيوند قرنيه در بسياري از موارد نياز به عينک را از بين نمي‌برد و هدف اصلي از پيوند قرنيه، تبديل کردن آستيگمات نامنظم به آستيگمات منظم است تا فرد بتواند با عينک ديد مناسبي داشته باشد. حتي در مواردي بعد از پيوند قرنيه نيز ممکن است براي بهبود ديد نياز به استفاده از لنز تماسي باشد، از اين رو تنها زماني که عدم تحمل واقعي نسبت به کنتاکت لنز ايجاد شده باشد، بهتر است اقدام به پيوند قرنيه گردد. 


نقش ليزيک و ديگر اعمال جراحي ليزري در درمان قوز قرنيه

از آنجايي که قوز قرنيه بيماري پيشرونده‌اي است، تمامي جراحي‌هايي که به نحوي به تضعيف قرنيه کمک مي‌کنند، مي‌توانند سير بيماري را تسريع کنند و به همين علت انجام اينگونه اعمال جراحي در قوز قرنيه ممنوع مي‌باشد. ليزيک و ديگر اعمال جراحي ليزري از اين دسته هستند و طبعاً هر فردي که بيماري قوز قرنيه را دارد، حتي اگر بيماري وي بسيار بسيار خفيف باشد که فقط با گرفتن نقشه توپوگرافي قرنيه به تشخيص رسيده است، بايد از انجام اينگونه اعمال جراحي اجتناب کند.

البته استفاده از عمل جراحي ليزيک، لازک، و يا پي‌آر‌کي در کساني که تحت عمل پيوند قرنيه قرار گرفته‌اند و بعد از عمل نزديک‌بيني، آستيگماتيسم، و يا دوربيني قابل توجه‌اي دارند، مي‌تواند بسيار کمک کننده باشد.  تاکنون بيشتر عمل جراحي ليزيک را بعد از پيوند قرنيه توصيه مي‌شد. اما اخيرا اعمال جراحي سطحي مانند لازک و پي‌آر‌کي بيشتر مورد توجه قرار گرفته است و نتايج اين عمل‌هاي جراحي  نيز بعد از پيوند قرنيه بهتر از نتايج عمل ليزيک مي‌باشد.  

دكتر محمدحسين دستجردي