درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 94
بازدید کل : 222404
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی
دو شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:رازهای عمر طولانی, :: 23:59 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

محققان طبق آخرین پژوهشهای بدست آمده 20 نکته را بعنوان اسرار تندرستی معرفی کرده اند کسانیکه دوست دارند عمر طولانی داشته باشند و از عمری که دارند استفاده کنند و سالم باشند این مقاله را بخوانند و به آن توجه کنند

آنها می گویند :

1. هرگز سیگار نکشید و اگر میکشید، نیمه آخر آن را به هیچ وجه نکشید.

2. در حمام هیچگاه مستقیما زیر دوش آب گرم نفس نکشید. کلر یک قاتل تدریجی است.

3. هنگام شارژ موبایل ابتدا شارژر را به گوشی وصل کنید و سپس آن را به برق وصل کنید. بهتر است موبایل خاموش باشد.

4. چای بیشتر از یک روز مانده را اصلا ننوشید.

5. هنگام روشن کردن کولر اتومبیل خود ابتدا به مدت حداقل 5 دقیقه پنجره ها را باز بگذارید و در پمپ بنزین ها هم کولر را خاموش نمایید.

6. غذای خود را بیشتر از یکبار در مایکروفر گرم نکنید و بعد از آن در صورت عدم استفاده دور بریزید.

7. با حیوانات خانگی تعامل مثبت داشته باشید. آنها ممکن است از خیلی از انسانها سالمتر و تمیزتر باشند. عوامل مشترک زیاد آنها با انسانها میتواند به شکل واکسن در بدن عمل کند.

8. هنگام غذا بین هر لقمه حداقل 1 دقیقه فاصله بگذارید و دو ساعت قبل و بعد از غذا و هنگام آن نوشیدنی ننوشید.

9. هنگام حرکت اتومبیل، پنجره ها را تماما باز نکنید تا هوا بصورت باد وارد مجاری تنفسی نگردد.

10. لوازم آرایشی را بیشتر از 5 ساعت بر روی پوست خود باقی نگذارید. سلولهای پوستی نیاز به تعرق و تنفس دارند. در منزل نیز تا حد امکان از لباسهای گشاد، راحت و باز استفاده نمایید.

11. در صورتیکه هر روز استحمام نمی کنید، موهای خود را بیش از یکبار در شبانه روز شانه نکنید. مراقب ورود شوره سر (حتی بصورت نامرئی) به چشمها و مجرای تنفسی خود باشید.



ادامه مطلب ...


مقدمه

ما مسلمانان از نعمت بزرگی به نام قرآن کریم برخورداریم، خداوند متعال غذای اصلی، مفید و لازم را برای انسان در کتاب خود بوضوح بیان کرده است. در قرآن بیش از 300 آیه مطالبی در مورد تغذیه انسان بیان شده است. اندیشه و افکار انسان در گرو غذایی است که می خورد.

حضرت علی (ع) میفرماید "معدۀ خود را گورستان حیوانات نکنید"، پس بهتر است بیشتر از گیاه استفاده کنیم. استفاده از ریشه و گیاهان علفی به عنوان دارو از 4500 سال پیش تا کنون در طب سنتی چین رواج دارد. امروزه مردم معتقدند که با گیاه درمانی می توان علاوه بر درمان بیماریها ظاهر پوست را هم زیباتر کرد.سویا یک منبع غنی از پروتئین است و دارای فیتواستروژن که خاصیتی شبیه به استروژن دارد و باعث کاهش کلسترول و LDL می شود.

مطالعات نشان داده که مردم آسیایی که بیستر سویا مصرف می کنند نسبت به غربیها ریسک بیماری قلبی و سرطان پستان کمتر است.

برنج قرمز که در چین به عنوان غذا مصرف می شود، برنج قرمز از خانواده منوکولین ها که دارای کوآنزیم HMG «لواستاتین» که باعث کاهش فعالیت آنزیمهای بازدارنده می شود. اثر برنج قرمز در مطالعه روی 38 بیمار هیپرلیپیدمیا (کلسترول بین mg 388-204  و LDL-C  mg/dl 277-128) و دارو کاهش دهنده چربی خون دریافت نمی کردند .تحت رژیم برنج قرمز قرار گرفتند و پس از 8 هفته کلسترول خون به مقدار قابل توجهی کاهش یافت.

GUGGULID : یک محصول مشتق شده از رزین درخت موکول میره که برای درمان هیپرکلسترومیا مصرف می شود.

Policosanol : پولیکوسانول از موم نیشکر بدست می آید که دارای الکل آلفاتیک می باشد. با مصرف cc 20-10 روزانه در مطالعاتی نشان داده که حدود 25% و بیشتر کاهش LDL-L و حدود 15% افزایش HDL-L را داریم.

Garlic یا سیر: هزاران سال است که از خواص درمانی سیر در طب پزشکی استفاده می شود. سیر را می توان بصورت خام و یا پخته مصرف نمود. سیر از تجمع پلاکتها جلوگیری می کند بنابراین سیر با کاهش کلسترول در بدن و کاهش تولید پلاکتهای خونی مانع از بروز بیماریهای قلبی ، عروقی می شود.

Plant Sterols : گیاه استرولها ساختار شیمیایی شبیه کلسترول دارند. مکانیسم اثر این گیاه مهار جذب کلسترول و افزایش سنتز کلسترول در کبد می باشد. از انواع استرولها ، سینتانول و کامپستانول که در محصولات موجود در ایالت متحده وجود دارد.

پلی فنل ها : بطور عمده در گیاهان وجود دارد فلاوئیدها، بیوفلاوئنیدها : ترکیبات فنلی هستند که بطور طبیعی در میوه ها، سبزیجات و خشکبار موجود است. که دارای خاصیت آنتی اکسیدان قوی می باشد. یکی از منابع غنی بیوفلائیدها چای سبز و روغن زیتون است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:تغذیه و بیماری پارکینسون, :: 23:45 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

بيماري پارکينسون يا فلج رعشه‌اي اختلال مغزي است که موجب لرزش، سفتي و ضعف عضلات مي‌شود. علائم زودرس بيماري پارکينسون شامل: سفتي عضلات، خستگي زودرس نسبت به حالت معمول، رعشه که به طور معمول با لرزش خفيف در يک دست، بازو و يا پا شروع مي‌شود. اين لرزش زماني که بدن در حال استراحت است تشديد مي‌شود، اما عموما وقتي که بدن در حال انجام فعاليت است، متوقف مي‌گردد به عنوان مثال زماني که دو انگشت شست و سبابه به هم ماليده مي‌شود، لرزش وجود ندارد.

با پيشرفت بيماري علائمي مانند: ريزش آب دهان، کاهش اشتها ، سفتي عضلات در طرفين بدن، ضعف، لرزش ماهيچه‌ها، سخت ايستادن، حرکت آهسته، بي قراري، قدم‌هاي نامتعادل، لرزش مداوم دست‌ها و سر و به سختي خم شدن بروز مي‌کند. در مراحل بعدي بيماري، شخص توانايي کنترل حرکات خود را از دست مي‌دهد، فعاليت‌ها به سختي صورت مي‌گيرد و به تدريج قوه ادراک نيز تحت تاثير بيماري قرار مي‌گيرد. حدود يک سوم از افراد مبتلا به پارکينسون از افسردگي رنج مي‌برند. معمولاً اين بيماري حدود ده سال ادامه دارد و سرانجام به مرگ منجر مي‌شود که علت به‌طور عمده عفونت و يا پنوموني ناشي از آسپيراسيون است. شيوع اين بيماري در مردان بيشتر از زنان است.
علل بيماري پارکينسون

علت بيماري پارکينسون ناشناخته است، هر چند در اين مورد تئوري‌هاي زيادي وجود دارد. در مغز بيماران مبتلا به پارکينسون، دوپامين وجود ندارد(دوپامين نوروترانسميتري است که پيام را از يک سلول عصبي به سلول ديگر مي‌برد)، زيرا سلول‌هايي که اين ناقل شيميايي مهم را مي‌سازند، از بين رفته‌اند. يکي از تئوري‌ها در مورد علت از بين رفتن اين سلول‌ها اين است که سلول‌هاي کبدي کارآيي خود را از دست داده و نمي‌توانند سموم را دفع کنند و اين سموم روي سلول‌هاي مغز اثر مي‌گذارند. نظريه ديگر اين است که ژنتيک و سموم محيطي در بروز پارکينسون نقش دارند. راديکال‌هاي آزاد نيز از علل ايجاد بيماري هستند، چون سبب اکسيداسيون دوپامين مي‌شوند.
چه مواد مغذي در اين بيماري موثر هستند؟



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:پارکینسون, :: 23:34 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بیماری‌ پاركینسون‌

شرح بیماری

بیماری‌ پارکینسون‌ یک‌ بیماری‌ دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ در بزرگسالان‌ مسن‌تر که‌ مشخصه‌ آن‌ سفتی‌ عضلانی‌ پیشرونده‌ تدریجی‌، لرزش‌ و از دست‌ رفتن‌ مهارت‌های‌ حرکتی‌ است‌.

این‌ اختلال‌ هنگام‌ رخ‌ می‌دهد که‌ نواحی‌ خاصی‌ از مغز توانایی‌ خود در تولید دوپامین‌ (یکی‌ از ناقلین‌ عصبی‌ در مغز) را از دست‌ می‌دهند.

 

علایم‌ شایع‌

لرزش‌، به‌ خصوص‌ در حالت‌ عدم‌ حرکت‌ اندام‌
سفتی‌ عضلانی‌ و کندی‌ حرکت‌ در کل‌ بدن‌
راه‌ رفتن‌ نامتناسب‌ به‌ حالتی‌ که‌ پاها به‌ زمین‌ کشیده‌ می‌شوند و فاصله‌ پاها از هم‌ بیشتر از حالت‌ طبیعی‌ است‌.
قامت‌ خمیده‌
از بین‌ رفتن‌ حالت‌ چهره‌
تغییرات‌ صدا؛ صدا ضعیف‌ و بم‌ می‌شود.
اختلال‌ بلع‌، آبریزش‌ دهان‌
توانایی‌ ذهنی‌ تا مراحل‌ پیشرفته‌ بدون‌ تغییر می‌ماند و در مراحل‌ پیشرفته‌ به‌ آهستگی‌ کاهش‌ می‌یابد.
افسردگی‌، عصبی‌ بودن‌

 

علل‌

علت‌ این‌ اختلال‌ در اغلب‌ موارد ناشناخته‌ است‌. بعضی‌ موارد آن‌ ناشی‌ از داروهایی‌ نظیر فنوتیازین‌ها؛ آسیب‌ مغزی‌؛ تومورها؛ آنسفالیت‌ پس‌ از آنفلوانزا؛ عفونت‌ با ویروس‌های‌ دارای‌ رشد آهسته‌؛ یا مسمومیت‌ با مونواکسیدکربن‌ (احتمالاً) می‌باشد.

 

عوامل تشدید کننده بیماری

ناشناخته‌

 

پیشگیری‌

پیشگیری‌ خاصی‌ ندارد.

 

عواقب‌ مورد انتظار

این‌ بیماری‌ در حال‌ حاضر غیرقابل‌ علاج‌ محسوب‌ می‌گردد. ولی‌، علایم‌ آن‌ با درمان‌ قابل‌ تسکین‌ یا کنترل‌ است‌. این‌ بیماری‌ طول‌ عمر را چندان‌ کاهش‌ نمی‌دهد.
تحقیقات‌ علمی‌ علل‌ و درمان‌ این‌ بیماری‌ ادامه‌ دارد و این‌ امید وجود دارد که‌ درمان‌های‌ مؤثر و نهایتاً علاج‌بخش‌ برای‌ آن‌ ارایه‌ گردند.
تحقیقاتی‌ که‌ به‌ بررسی‌ پیوند بافت‌ جنینی‌ برای‌ درمان‌ این‌ اختلال‌ پرداخته‌اند نویدبخش‌ درمان‌ مؤثری‌ در آینده‌ بوده‌اند. با این‌ درمان‌ به‌ نظر می‌رسد سلول‌های‌ جدید تولیدکننده‌ دوپامین‌ در مغز با پیوند بافتی‌ جنینی‌ تشکیل‌ گردند



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:درمان خانگی بیماری پارکینسون, :: 23:23 ::  نويسنده : معصومه رستمی       


* داورهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف نمایید:
داروهای مربوط به بیماری پارکینسون با راهنمایی های خاصی در رابطه با زمان مصرف آن تجویز می شود. این خیلی مهم است که شما توصیه ها و راهنمایی های پزشک تان را در مورد این که چگونه و چه زمانی داروهای تان را مصرف نمایید، خوب گوش کنید تا هم موثر باشند وهم امن.
کاهش، افزایش و یا قطع داروهایی که مصرف می کنید می تواند تغییرات بزرگی را در علائم بیماری شما به وجود آورد و می تواند خیلی خطرناک باشد.
حتی اگر دارویی به نظر کارش را خوب انجام نمی دهد، اگر آن را قطع کنید، علائم بیماری تان ممکن است خیلی بدتر شود.
در اوایل بیماری، مصرف هم زمان قرص با غذا می تواند مفید باشد تا
کمتری داشته باشید، علامتی که با مصرف برخی از داروهای پارکینسون ممکن است برای تان حاصل شود.
در مراحل بعدی بیماری،
حداقل یک ساعت قبل از وعده ی غذایی و حداقل دو ساعت بعد از وعده ی غذایی به بهتر عمل کردن آن ها کمک می کند.
برخی از داروهای بیماری پارکینسون اگر به همراه غذاهایی خورده شون، خوب عمل نمی کنند.
* با بیماری پارکینسون زندگی کنید:
در اوایل، بیماری پارکینسون نمی تواند زندگی شما را خیلی مختل کند. اما اغلب مردم با پیشرفت بیماری دچار ناتوانی هایی می شوند. درمان خانگی می تواند به شما کمک کند تا با پیشرفت بیماری خود را تطبیق دهید و تا حد امکان به قوت خود مستقل باقی بمانید.
کیفیت زندگی شما تا اندازه ای بستگی به توانایی شما برای ادامه ی کار کردن ، حضور در منزل، علاقه ی شما به خانواده تان وتمایل شما به مستقل بودن دارد.
وسایل کمک کننده مانند عصا یا واکر ممکن است با پیشرفت بیماری ضروری باشد.
جنبه های درمان خانگی مهم برای فردی با بیماری پارکینسون، عبارت اند از:
1) فعالیت ها و خانه تان را اصلاح کنید. به طور مثال فعالیت های روزانه تان را ساده کنید و دیگر این که وضعیت اسباب و وسایل منزل یا مبل ها را به گونه ای تغییر دهید که به راحتی بتوانید آن ها را بگیرید و با کمک آن ها در اطراف خانه حرکت کنید.
2)
غذا بخورید. مصرف مقدار فراوانی ، دانه ها، ، ماکیان، ، گوشت لخم و مفید است.

3) ورزش کنید و فیزیوتراپی انجام دهید. این کار، هم برای مراحل اولیه ی بیماری و هم برای مراحل پیشرفته ی آن سودمند است.



ادامه مطلب ...


پژوهشگران در هنگ کنگ ثابت کردند که يک نوع درمان گياهي چيني مي تواند برخي علائم بيماري پارکينسون را درمان و آثار جانبي داروهاي مورد استفاده را کاهش دهد. به گزارش فارس، بيماري پارکيسيون بر اثر از بين رفتن سلول هاي ترشح کننده ماده اي به نام دوپامين که يک انتقال دهنده عصبي است رخ مي دهد. شيوع آن بيشتر در سنين پيري است اما در جوانان هم ديده مي شود و اکثرا علائم شديدي مانند لرزش بيمار همزمان با ارتعاش دست و پا در حال استراحت، سختي حرکت و تعادل ضعيف دارد.پايگاه اطلاعات پزشکي مديکالينفو"mebicalinfo "  به نقل از پژوهشگران دانشگاه هنگ کنگ بابتيست" Baptist Kong Hong "  نوشت: گياه سنتي چيني گوتنگ"Gouteng " که در درمان فشار خون زياد استفاده مي شود، مي تواند به بيماران مبتلا به بيماري پارکينسون براي ايجاد ارتباط بهتر با ديگران کمک کرده و آنها را کمتر دچار افسردگي و دشواري خوابيدن بکند.
به نوشته اين پايگاه، بيماري پارکينسون به طور معمول با داروي"levobopa "  درمان مي شود که مغز، آن را به دوپامين تبديل مي کند اما ممکن است باعث شود که بيمار دچار سرگيجه و توهم شود.
اين کشف جديد نشان مي دهد که مخلوطي از گياه چيني"Gouteng "  و داروي" levobopa "  آثار جانبي اين دارو را کاهش مي دهد و بهبود محسوسي را در مهارت هاي ارتباطي بيمار ايجاد مي کند.
"لي مين" نويسنده اين پژوهش گفت: اين کشف جديد نه تنها دليلي بر موثر بودن گياه چيني" Gouteng "  در درمان علائم بيماري پارکينسون است بلکه به نشان دادن موثر بودن درمان چيني در سطح پزشکي جهان کمک خواهد کرد.
تيم پژوهشگران حق ثبت اختراع اين داروي جديد را درخواست کرده اند و اميدوارند که بعد از پايان مرحله دوم اين پژوهش در سال 2013 ميلادي، اين دارو درماني براي اين بيماري موثر شود.

 



 

طالع بینی, فال و طالع بینی, فال ماه تولد

این روزها تقریبا همه نشریات و مجله ها به خصوص مجله های خانوادگی، همگی یک ستون را به فهرست کردن خصوصیات خلقی و رفتاری و عملکردی، متولدین ماه های مختلف سال اختصاص داده اند به طوری که طالع بینی ماه تولد یکی از قسمت های محبوب هر مجله است و حتی اگر شما به آن ها اعتقادی نداشته باشید اما به احتمال زیاد طالع ماه خود را می خوانید.

 

حتی ممکن است برای اثبات اینکه این مطالب خرافه هستند ممکن هست طالع همه ماه ها را بخوانید و دنبال مشترکات بین طالع ها بگردید و با این کار ثابت کنید که در هر ماه چیزهایی نوشته شده است که بین تمام افراد مشترک است.

 

یکی از دوستان که رشته روانشناسی می خواند می گفت که روزهای اول دانشگاه استاد روانشناسی به همه دانشجویان برگه ای داد و گفت این طالع شماست و می گفت تقریبا همه چیز درست بود. اما در ادامه استاد توضیح داد که در جوانان هم سن شما در این ویژگی ها مشترک هستند و هیچ ربطی به طالع شما ندارد.

 

اما آیا واقعا از نظر علمی دلیلی برای ایجاد تفاوت بین یک آدم متولد ماه مهر با یک متولد ماه بهمن وجود دارد؟
جالب است بدانید که دانشمندان روی این قضیه تحقیقاتی انجام داده‌اند.
مدت‌هاست که ما با بررسی آمار بیماران می‌دانیم که نوزادان متولد شده در فصل بهار، بیشتر احتمال دارد که دچار روانپریشی یا شیزوفرنی بشوند، در حالی که متولدین تابستان، آدم‌های حساس‌تری هستند.

 

ما چه دلیلی برای این تفاوت از نظر علمی می‌توانیم، بتراشیم؟!
یک توجیه می‌تواند این باشد که در فصل زمستان میزان مواجهه با ویروس‌ها در مادر و جنین او بیشتر هستند، طول مدت روز هم کمتر است و این دو می‌توانند در مراحل حساس تکامل نوزاد، میزان بروز صفات ژنتیکی را تحت‌تأثیر قرار بدهند.

 

اخیرا یک دانشمند علوم اعصاب که در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا کار می‌کند، روی این مسئله کار کرده است، پژوهش او دقیقا روی این موضوع بوده است که مشخص شود آیا فصل تولد باعث ایجاد تغییری در ساختارهای مغز می‌شود یا نه.

مطابق تحقیقات او، آن دسته از مردانی که در فصل پاییز و زمستان به دنیا می‌آیند، در قسمتی از مغز به نام شیار گیجگاهی فوقانی، میزان ماده خاکستری بیشتری نسبت به متولدین فصل‌ها بهار و تابستان دارند.

جالب است که بر اساس پژوهش‌های قبلی مشخص شده بود که میزان ماده خاکستری در همین قسمت، با شیزوفرنی ارتباط دارد و هر قدر میزان ماده خاکستری در این قسمت کمتر باشد، احتمال پیدایش شیزوفرنی بیشتر است.

 

طالع بینی, فال و طالع بینی, فال ماه تولد

 

به عبارت دیگر تئوری فعلی این است که میزان نوری که یک جنین در حوالی تولد به چشمانش می‌خورد، با تأثیر بر ژن‌هایی که تحت‌تأثیر ریتم شبانه‌روزی قرار می‌گیرند، باعث تغییر در بروز و تعامل ژن‌های مهم در تکامل می‌شوند.

 

جالب است که در مورد زنان، قضیه معکوس است، یعنی در زنان، آن دسته‌ای که در تابستان به دنیا می‌آیند، ماده خاکستری بیشتر در شیار گیجگاهی فوقانی دارند. این امر هم منطبق با تحقیقات آماری است که بر اساس آنها زنانی که در فصل زمستان به دنیا می‌آیند، کمتر عاطفی‌تر و حساس‌ترند.

 

در گام بعدی کار جالب‌تری کرد، این بار او تلاش کرد که ماه تولد یک شخص را با توجه به میزان ماده خاکستری در بخش‌های مختلف مغز حدس بزند. الگوریتم او در زنان می‌توانست در ۳۵ درصد موارد، فصل تولد یک زن را درست حدس بزند. این درصد، البته قابل توجه نیست، اما نسبت به یک حدس تصادفی، دقیق‌تر است.

 

یک نقطه ضعف این مطالعه، عدم توجه به مکان تولد سوژه‌های آزمایش بود. بدیهی است که اگر کسی در نیمکره جنوبی متولد شده باشد، همه چیز در مورد او متفاوت است و این امر باعث مخدوش شدن نتایج مطالعه می‌شود.

 

همه اینها نشان می‌دهند که تأثیر فصل تولد روی صفات و خلق و خوی آدم‌ها، به کلی خرافی نیست، ولی مسلما نمی‌تواند به هیچ عنوان تأییدکننده انبوه صفات و خصوصیات محتومی باشد که طلع‌بین‌ها برای ما بر اساس ماه تولد ردیف می‌کنند!
منبع:wired.com



 

آنها مقادیر قابل توجهی از عامل بیماری سرخک را به بدن این بیمار سرطانی تزریق کردند و با این کار توانستند بیماری سرطان او را مهار کنند

 به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، تلاش برای مقابله با سرطان یکی از چالشهای اصلی پزشکان در دهه های اخیر بوده است. حالا پژوهشگران آمریکایی به شیوه جدیدی برای مقابله با سرطان دست یافته اند. آنها می گویند با این شیوه موفق شده اند یک خانم مبتلا به سرطان خون را درمان کنند. آنها برای این کار از یک بیماری برای مقابله با سرطان خون استفاده کرده اند.

آنها مقادیر قابل توجهی از عامل بیماری سرخک را به بدن این بیمار سرطانی تزریق کردند و با این کار توانستند بیماری سرطان او را مهار کنند. این شیوه جدید که در بیمارستانی در ایالت مینه سوتای آمریکا آزمایش شده و جواب داده، سبب شده است بارقه های جدیدی از امید برای درمان سرطان در جامعه پزشکی بوجود بیاید.

شیوه های درمانی قبلی ازقبیل انواع شیمی درمانی و دو پیوند سلولهای بنیادی برای درمان سرطان خون این خانم آمریکایی استفاده شد اما نتیجه ای نداشت و بیماری او بدون علاج به نظر می رسید. پزشکان که از مداوای وی ناامید شده بودند به این شیوه جدید درمان روی آوردند تا با یک بیماری به مصاف یک بیماری دیگر بروند.

به بدن وی مقداری از واکسن سرخک تزریق شود که از آن برای واکسیناسیون یکصد میلیون نفر استفاده می شود و استفاده از این مقدار عظیم عامل سرخک هم برای بیمار و هم برای پزشکان نگران کننده بودند. اما خانم استیلی ارهولتز که سرطان داشت و چیزی برای از دست دادن نداشت به این شیوه جدید تن درداد.

پزشکان می گویند این شیوه با استفاده از اصل مطرح در واکسیناسیون بود به این معنا که پزشکان ویروس عامل سرخک وارد بدن شود و بافت سرطانی را از بین ببرد. در این شیوه، ویروس سرخک ، سلولهای سرطانی را در این خانم به هم چسابد و آنها را از بین برد.

پزشکان امیدوارند بتوانند با آزمایشها و تحقیقات بیشتر از این شیوه برای درمان دیگر سرطانها استفاده کنند. تحقیق انجام شده روی این خانم آمریکایی در مراحل بسیار اولیه قرار دارد و فقط روی یک بیمار انجام شده است و مشخص نیست تکرار این آزمایش در بدن افراد دیگر چه نتیجه ای خواهد داشت. به هرحال، این زن آمریکایی با همین شیوه درمان شده است و دیگر سرطان ندارد. 

 

 گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/newspaper



چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 23:42 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

گفــت: با پدر یه جمـــله بســـاز
گفتــم: من با پدر جمله نمیســازم،
دنیــــــــامو می سازم

 

اس ام اس روز مرد, پیامک روز پدر, ولادت امام علی (ع) مبارک
خدایـــا!
به بزرگیـــــت قســـم …
توعکس های دست جمعی …
جای هیچ پدر و مـــــادری رو خــالی نذار …
آمیـــــن

اس ام اس روز مرد, پیامک روز پدر, ولادت امام علی (ع) مبارک
راحت نوشتیم بابا نان داد!
بی آنکه بدانیم بابا چه سخت، برای نان همه جوانیش را داد


اس ام اس روز مرد, پیامک روز پدر, ولادت امام علی (ع) مبارک

 



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:گروه خونی ورژیم, :: 23:1 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

گروه خونی تان میگوید چه بخورید تا لاغر شوید. در ادامه توصيه هاي ويژه كاهش وزن براي گروه هاي خوني مختلف برای کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب را برای شما ارائه کرده ایم.

کاهش وزن با توجه به گروه خونی!

از آنجا كه سيستم بدن اين افراد متفاوت از هم عمل مي كند، براي كاهش وزن  لازم است از اصول متفاوتي پيروي كنند. اين توصيه هاي پاييزه براي  گروه  هاي خوني مختلف تنظيم شده است.                              

 گروه خوني A                               

 اين افراد درونگرا، مسئول، با دقت و حساس به جزئيات هستند. بدن آنها بيشتر از هر چيز به ميوه ها و سبزيجات واكنش مثبت نشان مي دهد و اين، بهترين خوراكي براي آنهاست.                               

بهترين رژيم براي آنها استفاده از ماهي است. آنها مي توانند براي كاهش وزن هفته اي دو بار از ماهي استفاده كنند.

ماهي هم به صورت پخته در فر و هم كبابي براي كاهش وزن مفيد است. آنها مي توانند سبزيجات را به غير از بادمجان، قارچ و كلم  همراه  با ماهي مصرف كنند. هفته اي دو بار خوردن غذاي گياهي هم مي تواند براي كاهش وزن آنها مفيد باشد. فرآورده هاي سويا هم براي آنها عالي است. پيتزاي سويا، ماكاروني با سويا و غذاهاي اينچنيني مي تواند به خوبي به كاهش وزن آنها كمك كند. اين افراد بهتر است روغن نباتي را جايگزين روغن هاي حيواني مثل كره كنند.                            

گروه خوني B                                      

افراد داراي گروه خوني B مستقل و خودكفا، هنرمند و دوستدار دانش هستند. بهترين غذا براي آنها لبنيات است. آنها بهتر است لبنيات و گوشت قرمز را در برنامه غذايي خود بيشتر كنند.                               

اين افراد بهتر است گوشت مرغ را كمتر از هر چيز ديگري در برنامه غذايي خود بگنجانند. بهترين جايگزين براي كاهش وزن اين افراد ماهي و گوشت قرمز است. بدن اين افراد با سبزيجاتي مثل هويج، كلم بروكسل، گل كلم، انواع فلفل، چغندر و بادمجان سازگاري خوبي دارد. آنها مي توانند به راحتي پيتزاي گياهي بخورند. چون پنير پيتزا براي آنها خوب است.

يكسري پنير گياهي براي پخت غذا براي آنها مفيد است. براي مثال توفو در خورش، پنير كبابي و پنيرهاي ديگر. آنها مي توانند سالاد را به همراه  ماست صرف كنند و با اين برنامه شاهد كاهش وزن و  سلامت و شادابي بيشتر خود باشند.                             

 گروه خوني O                                  

 مهمترين ويژگي شخصيتي اين افراد اين است كه فعال، خلاق، بلند پرواز و خوش فكر هستند. آنها اولين گروه خون در بين اجداد انسان ها بوده اند و بدن آنها با مصرف گوشت قرمز سازگاري زيادي دارد.                                 

خوراكي هايي مثل بروكلي و اسفناج و سبزيجاتي كه رنگ آنها سبز تيره است، براي اين گروه عالي است. براي داشتن يك رژيم كاهش وزن بهترين راه كم كردن غلات و افزودن پروتئين است. كباب گوشت قرمز به همراه سبزيجات بخارپز بهترين رژيم براي آنهاست. البته بايد توجه  كنند وضعيت  سلامت  آنها به گونه اي نباشد كه محدوديت مصرف گوشت قرمز داشته باشد. توجه به بيماري هايي مثل نقرس، فشارخون و بيماري هاي قلبي مقدم بر توجه به گروه خوني است. به علاوه آنها مي توانند پياز قرمز، انواع فلفل، كلم قمري، كدو تنبل، جعفري، تره فرنگي، زيتون، كلم پيچ و جگر را هم در برنامه غذايي خود بگنجانيد.                          

  گروه خوني AB                                        

  آنها خودراي و مستقل، علاقمند به مطالعه و  ورزش و كم حرف هستند. آنها داراي كامل ترين گروه خوني بين افراد بشر هستند. بدن آنها بيشتر از هر چيز با گوشت سفيد هماهنگ مي شود.                                     

 حبوبات و غلات براي اين گروه عالي است. يك رژيم متعادل كه در آن انواع حبوبات، غلات، سبزيجات سبز و گوشت مرغ و ماكيان و لبنيات باشد، بهترين رژيم براي كاهش وزن آنهاست. به جز ميگو كه بهتر است با احتياط مصرف كنند، استراتژي كاهش وزن اين افراد بهتر است كم خوردن باشد تا غذاي خاص خوردن. انواع ماست، پاستا، ميوه هايي مثل آناناس، پنيرها و پروتئين هاي گياهي مي تواند به سلامت  اين افراد كمك كند. در واقع آنها بهتر است يك برنامه كامل كه تمام گروه هاي غذايي را شامل مي شود انتخاب كنند و با توجه به كاهش مقدار غذاي مصرفي به كاهش وزن اقدام كنند.

 

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/taghzie



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:آب آلبالو وبی خوابی, :: 22:56 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

متخصصان دانشگاه ایالت لوئیزیانا در آمریکا دریافتند نوشیدن روزانه دو وعده آب‌آلبالو ترش‌مزه در صبح و عصر برای مدت دو هفته مدت زمان خواب افراد مسن مبتلا به بی‌خوابی را تا ۹۰ دقیقه در هر شبانه روز افزایش می‌دهد.

به جای قرص خواب از این آبمیوه بنوشید!!

بی‌خوابی مشکل شایعی در میان افراد بزرگسال است که حدود ۲۳ تا ۳۴ درصد از جمعیت افراد ۶۵ سال و مسن‌تر را درگیر می‌کند. بی‌خوابی می‌تواند برای برخی افراد آزاردهنده باشد اما بی‌خوابی‌های طولانی‌مدت تاثیر منفی و جدی بر سلامت بدن می‌گذارد. همچنین بی‌خوابی با شیوع بیشتر دردهای مزمن،‌ ابتلا به فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ و افت عملکرد شناختی یا زوال عقلی مرتبط است.                                      

«فرانک ال گرینوی» یکی از محققان این مطالعه گفت: افراد جوان مبتلا به بی‌خوابی برای رفع این مشکل به قرص‌های خواب روی می‌آورند اما برای افراد مسن این داروها خطر زمین خوردن را در آنان چهار برابر می‌سازد که به شکستگی لگن و مرگ زودرس منجر می‌شود. در این بررسی از هفت فرد بزرگسال با متوسط سن ۶۸ سال که از بی‌خوابی  رنج می‌بردند درخواست شد مدت دو هفته و روزی دو بار آب‌آلبالو بنوشند. این متخصصان دریافتند شرکت‌کنندگان هنگامی‌ که از آب‌آلبالو مصرف کرده بودند هر شب یک ساعت بیشتر از مواقع دیگر می‌توانستند بخوابند.                              

 آلبالوی ترش منبع طبیعی از هورمون ملاتونین است که به تنظیم چرخه خواب - بیداری کمک می‌کند.                      

 این یافته ها در نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه در سن دیگو ارائه شد.

منبع : شبکه خبر

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/taghzie



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 22:53 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

۱۰ نکته ی کلیدی برای کمک به کاهش وزن!

باید قبول کنید که کاهش وزن رویا نیست و شما می توانید.                       

 ۱ . تمام مواد غذایی که دوست دارید یکباره قطع نکنید:                           

اگر تمام مواد غذایی که دوست دارید یکباره کنار بگذارید و خود را محدود به میوه وسبزی خوردن کنید اراده ی شما سست خواهد شد ، بنابراین بهتر است با محاسبه ی کالری غذاها مقدای از غذاهای مورد علاقه ی خود را در رژیم خود بگنجانید.                             

 ۲ . گرسنه شدن را درنظر بگیرید :                            

 زمانی که واقعا گرسنه می شوید غذا بخورید و اگر هنوز احساس گرسنگی نکرده اید حتی زمان وعده های غذایی باشد سعی نکنید که سراغ غذا بروید .                             

  ۳ . در جشن ها و مهمانی ها رژیم خود را فراموش نکنید :                               

 در مراسم ها و جشن ها سعی کنید از غذاهای کم چرب استفاده کنید و فست فودها را حذف کنید .                       

 ۴ . از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید:                             

 سعی کنید حتما ترازویی در آشپزخانه داشته باشید و مواد غذایی که می خورید را وزن کنید تا از اضافه خوردن شما جلوگیری شود.                             

۵ . لباس های جدید بخرید :                              

به محض کاهش وزن برای خود لباس های جدید بخرید تا دیگر از سایز لباس های قبلی خود استفاده نکنید و از سایز جدید خود لذت ببرید و اراده و علاقه ی شما بیشتر شود.                            

 ۶ . رفتار خود را تغییر دهید :                             

 باید سعی کنید کند بودن و زیاد نشستن و تنقلات را از برنامه ی خود حذف کنید.                               

 ۷ . با خودتان صادق باشید :                            

هر دو هفته یکبار کالری های دریافتی خود را محاسبه کنید و اگر لاغر نشده اید و کالری بیشتری نیز مصرف کرده اید، نا امید نشوید و دوباره شروع کنید.                  

  ۸ . ورزش کلید لاغری است :                             

حتما باید برای لاغر شدن ورزش کنید حتی اگر هزینه های سنگین بدهید و اگر نتوانستید حتما پیاده روی کنید.                              

  ۹ . نوشیدنی های الکلی را حذف کنید :                          

 این نوشیدنی ها اندازه ی شکم شما را چند برابر می کند باید آن ها را حذف کنید.                         

۱۰ . آب فراوان بنوشید :                     

 تا می توانید آب بنوشید زیرا باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز در بدن می شود و اگر دوست دارید کمی آب میوه ی طبیعی به آب خود اضافه کنید تا طعم دار شود و راحت تر بنوشید.

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/taghzie



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 22:48 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بابای مهربونم روزت مبارک.

نیستی برات کادو بگیرم.دیگه نیستی که هر وقت خواستی بلند شی صدام کنی وبگی "دست منو بگیر"

دیگه نیستی که هر وقت دلم گرفت ،هر وقت مشکل داشتم ،هر وقت قهر می کردم صدام کنی و بگی بابا بیا شام بخور...........................

دلم به اندازه بزرگی تمام دنیا برات تنگ شده و دلتنگتم...............................................



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:رژیم لاغری, :: 22:41 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

البته رژیم  عسل و لیموترش باید با اصول دیگر کاهش وزن ترکیب شود تا از آن جواب بگیرید.                                

 مزایای عسل                             

عسل منبع ریبوفلاوین، ویتامین B6، آهن و منگنز، و سرشار از ترکیبات فنلی است که بعنوان آنتی‌اکسیدانی قوی عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از آسیب‌هایی که توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند کمک می‌کند. صدمات رادیکال‌های آزاد هم معمولاً با تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی عروقی همراه می‌شود.وب‌سایت BabyInfoCenter.com ادعا می‌کند عسل با حل کردن سلول‌های چربی، و عمل کردن همچون قابضی برای خشک کردن مواد چرب موجود در سلول‌های چربی، به کاهش وزن کمک می‌کند. اما این ادعا بر پایه‌ی هیچ دانش علمی نیست.مزایای دیگر عسل هم عبارت است از اثرات افزایش انرژی و خواص درمانی‌اش بر زخم‌ها.                             

ملاحظات در مورد عسل                           

 مزایای عسل، بسته به این است که پردازش شده باشد یا نه. عسل خام، عسلی است که پاستوریزه، شفاف و فیلتر نشده است. در دائره‌المعارف مواد غذایی شفا دهنده، نوشته‌ی مایکل موری، گفته شده است که عسل خام دارای مواد غذایی سالم بیشتری است که در عسل‌های پردازش شده از بین رفته است.موری در ادامه توضیح می‌دهد که عسل خام حاوی مواد گیاهی شناخته شده‌ای است که بعنوان حفاظت در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها شناخته شده‌اند.                              

 ماموریت ویتامین سی                                

 آنطور که مشخص است، ۴ قاشق غذاخوری آبلیمو، نیمی از ویتامین سی مورد نیاز شما در روز را تأمین می‌کند. ویتامین سی نیز بعنوان یک آنتی‌اکسیدان، از شما در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و مواد سمی محافظت می‌کند. این ویتامین به کاهش سطح کلسترول که اغلب با بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی و سرطان در ارتباط است نیز، کمک می‌کند.در دائره‌المعارف مواد غذایی شفا دهنده، متخصص تغذیه مایکل موری می‌گوید که ماموریت اصلی ویتامین سی، تولید کلاژن، ماده‌ی پروتئینی اصلی بدن انسان است.کلاژن است که بدن شما را از طریق ساختارهایی همچون غضروف، بافت‌های همبند، رباط‌ها و تاندون‌ها در کنار هم نگاه داشته است.                             

 اهمیت محتوای اسیدی لیمو ترش ، بعنوان یک ماده‌ی غذایی خیلی اسیدی در نظر گرفته می‌شود. اسید سیتریک درون آبلیمو، برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، دفع کلسیم را کاهش می‌دهد. در کتاب استاد پاک کننده‌ها، نوشته‌ی استنلی باروز، گفته شده که اسیدی بودن لیموترش، به تجزیه‌ی مخاطی انباشته شده در غشای سلولی کمک می‌کند.بهمین دلیل، باروز ادعا می‌کند که لیموترش یک پاکسازی کننده‌ی درونی عالی است.                    

 ماموریت آب در این رژیم ، اولین چیزی که در صبح خورده می‌شود، باید آب گرم بهمراه آب لیمو ترش تازه و عسل باشد.

انجمن Reader’s Digest توصیه می‌کند که در روز حداقل ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. وب‌سایت Babyinfocenter.com هم ادعا می‌کند که آب به از بین بردن یبوست و پاکسازی بدن شما از سموم کمک می‌کند.آب همچنین به هضم غذا و حمل و نقل و جذب مواد مغذی و حیاتی در سراسر بدن نیز کمک می‌کند. در صورتی که به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، بدنتان دچار کم آبی شده و دچار خستگی، یبوست و سرگیجه خواهید شد.آیا تابحال تجربه‌ی این  رژیم  را داشته‌اید؟ دانسته‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : تناسب اندام



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:درمان رعشه, :: 22:37 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 


گیاهان زیر در درمان رعشه و لقوه مفید هستند:
1- گل ختمی
2- اسطوخودوس: برای برطرف کردن رعشه حدود 5 گرم از پودر آن را با عسل مخلوط کرده و هر شب بخورید.
3- زیتون: برای رفع سستی لقوه باید 80 گرم روغن زیتون را با 14 گرم کندور 16 گرم سیاه دانه مخلوط کرده و به مدت سه روز از آن بخورید.
4- یونجه: برای درمان رعشه، تخم یونجه را در روغن زیتون بریزید و مدت یک هفته جلوی آفتاب بگذارید. سپس آن را صاف کنید و روزی چند قاشق از آن را بخورید و همچنین روی اعضایی که رعشه دارند، بمالید.
5- عرr برگ چنار
6- عرق یونجه
7- اسفناج
8- گلابی: به علت دارا بودن ارسنیک، رعشه را درمان می کند.
9- چغندر پخته
کارشناس تغذیه تبیان



 
http://mihansalamat.ir/up/images/qqn0fkkyqy7o71g7nbll.jpg

 



نکته جالب در این تحقیق این بود، در افرادی كه فعالیت‌های بدنی شدید داشتند، كاهشی در خطر بروز سكته مغزی مشاهده نشد.


سكته مغزی یكی از بیماری‌های ناتوان‌كننده شایع در جوامع امروزی است. پرفشاری خون، دیابت، بالا بودن چربی های خون، مصرف سیگار و چاقی از عوامل خطرساز در سکته مغزی به شمار می روند.



تحقیقات نشان می دهند زنانی كه در هفته به مدت 2 ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌كنند، در معرض خطر كمتری برای ابتلا به سكته مغزی هستند. برای انجام این مطالعه 39 هزار و 315 زن 45 ساله و بالاتر آمریكایی به مدت 9 تا 11 سال مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد زنانی که به صورت مداوم و منظم پیاده روی به ویژه پیاده روی سریع می کردند، کمتر از سایرین دچار سکته مغزی می شوند.

بر اساس این مطالعه، زنانی كه به مدت 2 ساعت یا بیشتر در هفته پیاده‌روی می‌كردند، 30 درصد کمتر از زنان بی تحرک در معرض خطر سکته مغزی بودند. همچنین مشخص شد زنانی كه پیاده‌روی سریع داشتند، دارای كاهش 37 درصدی بودند.

نکته جالب در این تحقیق این بود، در افرادی كه فعالیت‌های بدنی شدید داشتند، كاهشی در خطر بروز سكته مغزی مشاهده نشد. بر این اساس محققان معتقدند فعالیت بدنی متوسط مانند پیاده‌روی نسبتا سریع، می‌تواند باعث كاهش بروز سكته مغزی گردد.



مالیک اسید توت فرنگی در تغییر رنگ و سفید کردن دندان‌ بسیار مؤثر است.

دکتر مهرداد خبیری دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف منظم غذاهای ترد و سبزی و میوه‌های سالمی مثل هویج، ‌ سیب، گلابی، خیار و کرفس به عنوان نیرویی ساینده، جرم‌های دندان را تمیز و پاک کردن باقیماندهٔ غذا‌ها و جلوگیری از تشکیل پلاک‌ها کمک مؤثری می‌کنند.

وی افزود: همچنین مصرف لبنیاتی چون شیر و پنیر در تقویت و سالم نگه داشتن مینای دندان نیز نقش مؤثری دارند.

این متخصص خاطرنشان کرد: مالیک اسید انواع توت‌ها، به ویژه توت فرنگی به عنوان سنباده‌ای برای مینای دندان عمل کرده و کمک بسیار مهمی برای تغییر رنگ و سفیدی دندان به شمار می‌رود.

خبیری اظهار داشت: میکس توت فرنگی با مقداری جوش شیرین نیز در سفیدی دندان‌ها عملکرد خوبی دارد.

وی تأکید کرد: یک ساعت پس از مصرف غذا، مسواک بزنید. چون بعد از اتمام غذا، بزاق طبیعی PH محیط دهان را بازیابی و بعد از آن مسواک نقش مهم‌تری در پاک کردن جرم و پلاک‌های دندان دارد.



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:زردچوبه, :: 22:13 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

ادویه‌ها از دیر باز خواص گیاهی و شفا بخش برای انسان‌ها داشته‌اند و در دوره‌های مختلف زندگی از آن برای رنگ و طعم غذاهایشان استفاده می‌کردند.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ زردچوبه جزء ادویه‌های معروفی است که بدن را از بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند و سلول‌های سرطانی را در بدن متوقف می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند استفاده کردن این ادویه پر خاصیت در مغز باعث بهبود و افزایش عملکرد مغز می‌شود و قدرت یادگیری ذهن را برای مسائل درسی و ریاضی در کودکان افزایش می‌دهد.

گفتنی است، آلزایمر و فراموشی از دیگر مشکلات شایع مغزی است که در سالمندان بیشتر است، از این رو با اضافه کردن مقدار زیادی از این ادویه در هر وعده غذایی سالمندان می‌توان روند پیری را کاهش داد و آلزایمر و فراموشی را به تاثیر انداخت.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند زردچوبه باعث “افزایش جریان خون” در مغز می‌شود و از قدیم به علت خاصیت‌های دارویی زیادی که دارد از آن برای کاهش درد مفاصل و درد‌های استخوانی نیز استفاده می‌کردند.



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:شقایق, :: 21:6 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

نام‌های دیگر آن: خشخاش منثور، شقایق سرخ، خشخاش کوهی، تریاک کوهی، خشخاش بستانی و گل دخترو می‌باشد.

 

گل شقایق

 

 

 

۱. طبع آن سرد و خشک است.

۲. مسمومیت با شقایق مانند خشخاش است اما خفیف‌تر است. جهت درمان مسمومیت نیز مانند خشخاش استفاده شود.

۳. گل برگ‌های شقایق تقریباً مشابه خشخاش بوده اما فاقد مرفین می‌باشد سمیت و خطرات آن کمتر از خشخاش است.

۴. جهت رفع بی‌خوابی ۵ گرم برگ شقایق را در ۲۰۰ سی‌سی آب جوشانده شب وقت خواب ۴ قاشق مرباخوری بنوشند.

۵. جهت درمان برونشیت، آسم، سیاه‌سرفه و سرفه‌های ‌مقاوم ۵ گرم گل برگ شقایق را در ۲۰۰ سی‌سی آب جوشانده روزی ۳ بار هر بار ۲ قاچ میل کنند.

۶. جهت درمان سیاتیک ریشه این گیاه را جوشانده تا آب آن به نصف برسد سپس محل درد را کمپرس کنند.

۷. جهت یرقان از دمکرده گل‌برگ‌های این گیاه ۲ گرم در ۱۵۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده روزی ۳ فنجان بنوشند.

۸. جهت ذات‌الجنب یا سینه پهلو از روش شماره ۷ استفاده شود.

 



ادامه مطلب ...


 

محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین:
بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با کمک دانش و توان متخصصان خود موفق به راه‌اندازی "بانک گیاهان درون شیشه‌ای" در کشور شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مورد راه‌اندازی این کلکسیون گفت: تکنیک کشت بافت گیاهی (In vitro culture of higher plants) این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان ریزنمونه‌های گیاهی شامل سلول، بافت و اندام گیاهی را در شرایط استریل و کنترل شده، تولید و به دور از عوامل تنش‌زای زنده و غیرزنده، برای مدت زمان طولانی حفظ و نگهداری و در نهایت احیا کرد.

در این شرایط می‌توان انواع ریزنمونه‌های گیاهی از جمله ریزنمونه‌های عاری از بیماری، بافت کالوس، ریزنمونه‌های ترنسفرم شده و یا گیاهان باززایی شده از اندام‌های مختلف و... حاصل از انواع گونه‌های گیاهی بومی و غیر بومی را که با اهداف مختلف در شرایط درون شیشه‌ای به دست آمده است، حفظ و نگهداری کرد و حتی از نمونه‌های تکثیر رویشی از جمله کلکسیون درختان میوه که با هزینه و ریسک زیاد ناشی از عوامل تنش‌زا مواجه هستند، نسخه پشتیبان تهیه و نگهداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تکیه بر کادر مجرب، فضا، امکانات و تجهیزات لازم در این خصوص، توانست برای اولین بار "بانک گیاهان درون شیشه‌ای" شامل انواع گیاهان مختلف دارویی، زینتی، سبزی، درختان میوه، گیاهان زراعی و مرتعی را که خود در برگیرنده انواع مختلف ریزنمونه گیاه است، راه‌اندازی کند. این بانک از این ظرفیت برخوردار است که به منظور تسهیل امور پژوهشی و یا تولیدی، ژرم پلاسم درون شیشه‌ای مورد نیاز افراد را در حد توان در اختیار آنها قرار دهد.

در حال حاضر بانک گیاهای درون شیشه‌ای واقع در بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، انواع مختلفی از ریزنمونه‌های درون شیشه‌ای گیاهان از جمله انگور، انار، سیب زمینی، سیر، موسیر، آلوئه، ماریتیغال، کاکتوس، ارکید، آنتوریوم و ... را در کلکسیون درون شیشه‌ای خود حفظ و نگهداری می‌کند.

بر اساس این گزارش، استادان، دانشجویان، پژوهشگران و تولیدکنندگان می‌توانند در راستای ارتقای این اهداف، با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران همکاری متقابل داشته باشند.



یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:تقسیم غذای شبانه گیاهان, :: 16:40 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین:
پژوهش جدید محققان مرکز جان اینز نشان داد که گیاهان برای جیره‌بندی غذا و اجتناب از قحطی در طول شب تقسیم‌های ریاضی انجام می‌دهند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته محققان این اولین گواه محکم در فرآیند زیستی بنیادی از یک محاسبه پیچیده ریاضیاتی است.

در طول شب هنگامی که گیاه نمی‌تواند از انرژی خورشید برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به قند و نشاسته استفاده کند، ذخایر نشاسته را برای باقی ماندن این ماده تا صبح تنظیم می‌کنند.

در شیوه، ساز و کارهای درون برگ میزان دخیره نشانسته را اندازه‌گیری و بر اساس ساعت درونی مشابه ساعت زیستی بدن، زمان را تا طلوع خورشید برآورد می‌کند.

اندازه ذخیره نشاسته با زمان باقیمانده تا طلوع خورشید برای تنظیم سرعت صحیح مصرف نشاسته تقسیم می‌شود تا هنگام روز حدود 95 درصد نشاسته حتی در صورت زودتر آغاز شدن شب یا تفاوت میزان ذخیره نشاسته مصرف شود.

محققان پیشنهاد کرده‌اند که این فرآیند به واسطه دو نوع مولکول با نامهای «S» برای نشاسته و «T» برای زمان انجام می‌شود.

اگر مولکولهای S تجزیه نشاسته را تحریک کرده و مولکولهای T از آن جلوگیری کنند، سرعت مصرف نشاسته با نسبت مولکولهای S به مولکولهای T یا S‌ تقسیم بر T تعیین می‌شود.

به گفته محققان این محاسبات بسیار دقیق بوده تا گیاه دچار قحطی‌زدگی نشده و موثرترین استفاده از غذایشان را داشته باشند. درک چگونگی رشد گیاهان در تاریکی می‌تواند به گشودن راههای تازه برای ارتقای مزارع کمک کند.



یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:درخت رنگین کمان, :: 16:0 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

درخت رنگین‌کمانی را ببینید

محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین:
تنه این درخت را کسی رنگ نکرده است، این رنگ‌های گیرا به طور طبیعی به وجود آمده است. این درخت اوکالیپتوس رنگین‌کمانی (نام علمی: اوکالیپتوس دگولپتا) نام دارد و در جزایر فیلی‌پین می‌روید.

Rainbow Eucalyptus2

نام‌ این درخت از رنگ‌های جذابی که روی تنه‌ها و شاخه‌های‌شان مشاهده می‌شود، الهام گرفته شده است.

Rainbow Eucalyptus3

واگر چه ممکن است به نظر برسد که کسی با قلم مو این رنگ‌ها را روی این درختان نقاشی کرده است، این‌ رنگ‌ها کاملا طبیعی هستند. اوکالیپتوس رنگین‌کمانی بر خلاف اغلب درختان، پوسته ضخیم چوب‌پنبه‌ای بر روی تنه‌اش ندارد. این پوسته نرم است و به صورت لایه‌های ورقه‌ورقه‌شده از بافت مرده بالا می‌آید. این ورقه ورقه شدن پوست درخت به طور یکنواخت انجام نمی‌شود، و دارای مراحل متفاوتی در مناطق متفاوت تنه درخت است.

Rainbow Eucalyptus4

هنگامی یک ورقه پوست درخت می‌ریزد، پوسته سبز تازه‌ای از زیر آشکار می‌شود. هنگامی که سن این پوست جدید بالا می‌رود، بافت آن تغییر رنگ می‌دهد، و به رنگ سبز تیره و بعد آبی، و به دنبال آن ارغوانی و صورتی- نارنجی درمی‌آید، و در نهایت درست پیش از پوسته‌ریزی رنگدانه‌ قهوه‌ای در آن ایجاد می‌شود.این فرآیند با سرعت‌های متفاوت و در نواحی جداگانه پوست درخت رخ می‌دهد، و در نتیجه این تغییر رنگ مداوم، این الگوی رنگین‌کمانی به وجود می‌آید.

Rainbow Eucalyptus5

Rainbow Eucalyptus6



یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:گل جسد شکوفا شد!, :: 15:56 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین:
انتظار طولانی طرفدارانی که مشتاق بازدید و بو کشیدن رایحه گل غول‌پیکری که به دلیل بوی تنفرانگیزش به گل جسد شهرت دارد سرانجام به پایان رسید و این گیاه از روز گذشته آغاز به شکوفا شدن کرد.

براساس گزارش فاکسنیوز، این گیاه استوایی که به خاطر بوی وحشتناکی که از خود ایجاد می‌کند، به گل جسد شهرت یافته از عصر روز یکشنبه در باغ گیاه‌شناسی کاپیتول در آمریکا آغاز به شکوفا شدن کرد. متخصصان از یک هفته پیش انتظار شکوفایی این گل را می‌کشیدند و از این رو ساعات بازدید این باغ را افزایش داده اند.

گل جسد

بوی وحشتناک این گل استوایی روز دوشنبه به اوج خود خواهد رسید و برای دو روز ادامه خواهد داشت. نام رسمی این گیاه تیتان‌آروم بوده و بومی جنگل‌های سوماترا در اندونزی است. این گیاه اولین بار در سال 1878 کشف شد.

به گفته محققان بوی ناخوشایند این گیاه که به بوی اجساد گندیده شباهت دارد، ابزاری برای جذب حشرات است.



 

سلامت > عمومی- همشهری آنلاین:
یک روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: بیداری‌های شبانه یا شب زنده‌داری‌های افراطی و بیش از حد، موجب فرسودگی زودرس مغز می‌شود.

دکتر"مجید برکتین" روز جمعه در دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود: متاسفانه در ایران برخی از جوانان و نوجوانان شب بیداری‌های بی‌مورد و افراطی دارند که مغز آنها با بالا رفتن سن، زودتر به مشکل حافظه از جمله آلزایمر دچار می‌شود.

وی تماشای برنامه‌های تلویزیونی دیرهنگام، ارتباط با فضاهای مجازی از جمله اینترنت و همچنین چت کردن را از عوامل شب بیداری‌های شبانه عنوان کرد که برخی جوان‌ها به آنها گرایش یافته‌اند.

برکتین اظهار داشت: میزان خواب کسانی که شب زنده‌داری‌های افراطی دارند، شاید به سه یا چهار ساعت در روز برسد که این مساله نه تنها بر عملکرد مغز آنها بلکه بر عملکرد روزانه آنها نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

فلوشیپ روانپزشکی عصبی، آلودگی هوا، زندگی بدون تحرک فیزیکی، تغذیه نامناسب‌، استرس و استعمال دخانیات را از دیگر عواملی عنوان کرد که باعث تسریع در فرسودگی مغز می‌شود.

برکتین به آلزایمر به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین نوع زوال عقل یا دمانس اشاره



سندروم مرده متحرك

 

سلامت > بیماری- همشهری آنلاین:
مردی که مبتلا به سندروم کوتارد یا مرد مرده تشخیص داده شده‌است، می‌تواند دیدگاهی جدید از یکی از نادرترین بیماری‌های جهان که قربانیانش را به مرده‌ای متحرک تبدیل می‌کند، در اختیار دانشمندان قرار دهد.

براساس گزارش نیوساینتیست، این مرد که تنها با نام گراهام شناخته می‌شود در مصاحبه‌ای با نیوساینتیست اعلام کرد وی زمانی که از یک خودکشی ناموفق جان سالم به در برد و به هوش آمد، دریافت دیگر مغزی ندارد.

گراهام پس از تلاشی ناموفق برای خودکشی با ستفاده از برق در وان حمام گفت احساس کردم که دیگر مغزی ندارم و به پزشکم می‌گفتم که داروها تاثیری بر من ندارند زیرا من مغزی ندارم، آن را با برق از بین برده‌ام.

بیماری گراهام سندروم کوتارد تشخیص داده شده‌است، اختلال روانی مرموزی که به واسطه وجود باوری تغییر ناپذیر درباره از دست دادن یا وجود نداشتن یک عضو بدن یا خون و یا روح تشخیص داده می‌شود. گراهام می‌گفت که حس بویایی و چشایی‌اش را از دست داده و نیازی به خورد غذا، صحبت کردن و یا هیچ کار دیگری ندارد و زمان خود را در قبرستان‌ها سپری می‌کند زیرا نزدیک‌ترین فاصله را تا مرگ دارد.

باتوجه به اینکه اطلاعات بسیار محدودی که درباره سندروم کوتارد وجود دارد از نمونه‌ای که در سال 1882 گزارش شده به دست آمده است، این مورد جدید برای پزشکان فرصتی مناسب برای بررسی بیشتر این اختلال بوده‌است. بررسی اسکن‌های مغزی گراهام موجب شگفتی بیشتر پزشکان شد زیرا نشان داد عملکرد مغز وی درهنگامی که این مرد درحال راه‌رفتن و یا صحبت کردن با دیگران است مشابه عملکرد مغزی فردی است که در بیهوشی به سر برده و یا خواب است با این تفاوت که گراهام ظاهرا بیدار است.

به گفته پزشکان ساختار فیزیکی مغز این بیمار کاملا سالم و بی‌عیب بود اما عملکرد مغزی وی نشان می‌داد که مغز در کما است.

با این‌همه خصوصیات زامبی مانند گراهام به مرور زمان و با استفاده از دارو و درمان‌های مختلف تخفیف یافته و وی دیگر احساس نمی‌کند که مغزش را از دست داده‌است.



 

سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین: تحریک الکتریکی در ۴ بیمار فلج نخاعی، باعث حرکت پاهای بیماران در ۳ ناحیه شد.

به گزارش مهر، دیدگاه عمومی در خصوص افرادی که دچار آسیب‌های نخاعی می‌شوند معمولاً فلج دائمی است، ولی نتایج تحقیق جدیدی که امروز در مجله علمی "مغز" منتشر شده احتمالاً این دیدگاه را تغییر خواهد داد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اعمال شوک‌های الکتریکی در خلال تمرینات بدنی به ستون فقرات اشخاصی که دچار فلج نخاعی هستند، می‌تواند به آنها کمک کند تا دوباره حرکات ارادی خود را به دست بیاورند.

در این پژوهش بلند مدت که از سال 2009 در مرکز تحقیقات آسیب‌های نخاعی دانشگاه لوئیزویل آمریکا و تحت سرپرستی دکتر کلودیا آنجلی انجام شده است، پژوهشگران بر روی ستون فقرات 4 بیمار که بیش از دو سال دچار عارضه فلج نخاعی بودند، تحریکات الکتریکی اعمال کردند. هر 4 بیمار فوق الذکر موفق شدند پاهای خود را از ناحیه پنجه‌ها، قوزک و زانو خم کنند و با استفاده از توانبخشی فیزیکی، این حرکات باز هم بهبود بیشتری یافتند.

طبق گفته محققان، در صورت اثبات تاثیر "تحریک درمانی" در افراد بیشتر، تغییرات عمده‌ای در زندگی آینده بیمارانی که با این عارضه زندگی می‌کنند به وقوع خواهد پیوست.



سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین: پژوهشگران بخش عصب شناسی دانشگاه جنوا با استفاده از سلول‌های مزانشیمی روشی را برای درمان بیماری‌های عصبی صعب العلاج ارائه دادند

به گزارش مهر، دکتر آنتونیو یوسلی مجری طرح در حاشیه چهاردهمین کنگره بین المللی رویان، با اشاره به نقش سلول‌های میکروگلیا در سیستم عصبی گفت: این سلول مسئول ایمنی در بافت سیستم عصبی است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده بر روی این سلول گفت: مشخص شده است که سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌تواند با ترشح فاکتورهایی باعث محافظت از دستگاه عصبی مرکزی شوند.

یوسلی با بیان اینکه این عملکرد همانند عملکرد سلول میکروگلیا است، ادامه داد: در طب ترمیمی در صورتی که نقش سلول‌های بنیادی مزانشیمی به طور قاطع تایید شود و همچنین مکانیزم‌های این عملکرد مشخص شود می‌توان از این سلول‌ها در درمان بیماری‌های عصبی صعب العلاج استفاده کرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه یادآور شد: در این تحقیقات توانستیم برای اولین بار مکانیزم عملکرد شبه میکروگلیایی سلول‌های بنیادی مزانشیمی را کشف کنیم.

یوسلی با اشاره به نتایج به دست آمده یادآور شد: این سلول‌ها می‌توانند با ترشح مولکولی به نام CXCL1 تاثیر مثبت و محافظتی خود را روی سیستم عصبی مرکزی اعمال کند.

به گفته وی نتایج این تحقیقات گام بلندی در جهت سلول درمانی بیماری‌های دستگاه عصبی مرکزی به شمار می‌رود.



 

دانش > دانش- همشهری آنلاین:
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که افرادی که رویاهای‌شان را بیشتر به یاد می‌آورند، در هنگام بیداری پاسخ قوی‌تری واکنش قوی‌تری به شنیدن نامشان نشان می‌دهند.

همه افراد هنگام خوابیدن رویا می‌بینند، اما همه افراد رویاهای‌شان را در روز بعد پس از بیدار شدن به یاد نمی‌آورند، و دانشمندان مطمئن نیستند چرا برخی از افراد رویاهای‌شان را بیشتر از دیگران به یاد می‌آورند.

به گزارش لایوساینس پژوهشگران برای پاسخ به این سوال از الکتروانسفالوگرافی (نوار مغز) برای ثبت فعالیت الکتریکی مغزهای 36 نفر در هنگامی که این افراد به صداهایی پس‌زمینه‌ای گوش می‌کردند، و گاه به گاه نام کوچک خود این افراد نیز به گوش‌شان رسانده می‌شد. اندازه‌گیری‌های فعالیت‌های مغزی در حین بیداری و خواب این افراد انجام شد.

نیمی از این افراد مورد آزمایش "یادآورندگان قوی" نامیده شدند، زیرا تقریبا هر روز رویاهای‌شان را به یاد می‌آوردند، در حالیکه نیم دیگر این افراد، "یادآورندگان ضعیف"، فقط یک یا دو بار در ماه رویاهای‌شان به خاطر می‌آوردند.

هر دو گروه هنگام خواب تغییرات مشابهی در فعالیت مغزی در پاسخ به شنیدن نام‌های‌شان که به آرامی پخش می‌شد طوری که آنها را بیدار نکند، نشان می‌دادند.

اما در هنگام بیداری، یادآورندگان قوی در مقایسه با یادآورندگان ضعیف، در واکنش به شنیدن نام‌های‌شان دچار کاهش مداوم‌تری در امواج مغزی به نام موج آلفا می‌شدند.

پرین روبی، سرپرست این پژوهش، متخصص علوم اعصاب در مرکز پژوهش علوم اعصاب لیون در فرانسه می‌گوید: "دیدن چنین تفاوتی میان این دو گروه در هنگام بیداری کاملا غافلگیرکننده بود."

روبی می‌گوید این تفاوت فعالیت ممکن است بیانگر گوناگونی‌هایی در مغزهای یادآورندگان قوی و ضعیف باشد ممکن است نقشی در چگونگی رویا دیدن این افراد داشته باشد.

چه کسانی رویاهای‌شان را به یاد می‌آورند

یک نظریه کاملا پذیرفته‌شده این است که کاهش در موج آلفا نشانه‌ای است مناطقی از مغز در حین پاسخ دادن به تحریکات بیرونی دارد مهار می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند هنگامی افراد یک صدای ناگهانی می‌شنوند، یا چشم‌های‌شان را باز می‌کنند، و مناطق مغزی بیشتری فعال می‌شوند، موج آلفا کاهش می‌یابد.

در این بررسی آنچنانکه پیش‌بینی می‌شد، هر دو گروه کاهش در موج آلفا را در هنگام شنیدن نام‌های‌شان در هنگام بیداری نشان دادند. اما یادآورندگان قوی دچار کاهش درازمدت‌تری شدند که ممکن است نشانه‌ای از این باشد که مغزهای‌شان هنگام شنیدن نام‌های‌شان به طور گسترده‌تری فعال می‌شود.

به عبارت دیگر به گفته این پژوهشگران ممکن است در یادآورندگان قوی در مقایسه با یادآورندگان هنگام پردازش صداها در هنگام بیداری مناطق بیشتری از مغز فعال می‌شوند.

هنگامی که افراد خواب هستند، موج آلفا در جهت متضاد عمل می‌کند- این موج هنگامی که صدای ناگهانی شنیده می‌شود، افزایش می‌یابد. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این پدیده رخ می‌دهد، اما به گفته روبی یک نظر این است که این وضعیت باعث مانع از آشفتگی مغز حین خواب در نتیجه صداهای محیطی می‌شود.

در واقع افراد مورد آزمایش در واکنش به شنیدن صداها در حین خواب افزایش در موج آلفا نشان دادند، اما از لحاظ میزان این افزایش تفاوتی میان دو گروه وجود نداشت.

به گفته پژوهشگران یک توضیح احتمالی درباره این عدم تفاوت ممکن این باشد که یادآورندگان قوی افزایش بیشتری در امواج آلفا دارند، اما این افزایش آنقدر زیاد است که آنها را بیدار می‌کند.

زمان گذرانده شده در بیداری در طول شب

این پژوهشگران همچنین مشاهده کردند که یادآورندگان قوی با فراوانی بیشتر در طول شب از خواب بیدار می‌شوند. آنها به طور میانگین برای 30 دقیقه در طول شب بیدار هستند، در حالیکه در گروه یادآورندگان ضعیف مدت بیدار ماندن در شب 14 دقیقه بود. البته روبی می‌گوید: "هر دوی این ارقام در محدوده طبیعی هستند، و هیچکدام از این دو گروه دچار مشکلی نیستند."

در مجموع این نتایج بیانگر آن است که مغزهای یادآورندگان قوی ممکن است واکنش بیشتری به تحریکاتی مانند صداهایی داشته باشد که ممکن است آنها را ساده‌تر بیدار کند. به گفته این پژوهشگران در صورتی که فرد بلافاصله پس از رویا دیدن از خواب بیدار شود ،احتمال بیشتری وجود دارد که رویایش را به یاد آورد.

اما این پژوهشگران می‌گویند این بیدارشدن شبانه تنها توضیح‌دهنده بخشی از تفاوت‌هایی است که افراد در به یادآوردن رویاهای‌شان نشان می‌دهند و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.



یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:بازسازی اعصاب آسیب دیده, :: 15:17 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین: محققان امپریال کالج لندن، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که امکان درمان و بازسازی اعصاب در سیستم اعصاب مرکزی پس از آسیب نخاعی را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، اغلب آسیب‌های نخاعی به طور کامل بهبود نیافته و منجر به فلج برخی از اندام‌‌ها یا فلج کامل فرد می‌شوند؛ باوجود دستاوردهای چشمگیر در درمان آسیب‌دیدگی ستون فقرات، محققان هنوز به درمان قطعی و بازسازی نخاع آسیب دیده دست پیدا نکرده‌اند.

این مطالعه با بررسی سیستم عصبی محیطی (PNS) که کنترل اعصاب غیر مرتبط با مغز و نخاع را تحت کنترل دارد، آغاز شد.

پس از بروز آسیب، سیستم عصبی محیطی حدود 30 درصد از اعصاب را مجددا رشد می‌دهد که باعث بازگشت برخی از حس‌ها و حرکات در بخش‌هایی از بدن می‌شود.

سیستم عصبی مرکزی (CNS) این فرآیند بازسازی را انجام نمی‌دهد و محققان به دنبال درک فرآیند بازسازی اعصاب در سیستم عصبی محیطی (PNS) و تکرار آن در CNS هستند.

با بررسی مدل حیوانی و سلولی، دو پاسخ متفاوت مورد مقایسه قرار گرفت و محققان دریافتند که سیستم عصبی محیطی (PNS) دارای فرآیندهای شیمیایی است که باعث سیگنال‌دهی و آغاز رشد مجدد اعصاب می‌شود؛ پروتئینی موسوم به عامل مرتبط- P300/CPB یا PCAf باعث تحریک این فرآیند می‌شود.

گام بعدی تزریق PCAF به موش‌های دچار آسیب‌دیدگی سیستم عصبی مرکزی بود؛ نتایج بسیار امیدوارکننده بود و تعداد سلول‌های عصبی رشد یافته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این بدان معناست که امکان رشد مجدد اعصاب در سیستم عصبی مرکزی (CNS) حتی پس از آسیب نخاعی وجود دارد.

این مطالعه در مراحل اولیه بوده و محققان قصد دارند در مراحل بعدی، قدرت حرکت را در موش‌های دریافت کننده درمان PCAF احیا کنند؛ در صورت نتیجه‌بخش بودن آزمایشات، مطالعه بالینی بر روی انسان نیز آغاز خواهد شد.



دانشمندان مغز یک زن را در حین تجربه خروج از بدن اسکن کردند

دانش > دانش- همشهری آنلاین:
یک دانشجوی فوق‌لیسانس در دانشگاه اوتاوا می‌گوید می‌تواند به طور ارادی به حالت «خروج از بدن» وارد شود. وضعیت این زن امکانی منحصر به فردی را در اختیار دانشمندان قرار داد تا بتوانند مغز او را در حین تجربه خروج از بدن اسکن کنند.

به گزارش بیزنس اینسایدر نتایج این بررسی که فقط یک نفر در آن شرکت داشت در شماره ۱۰ فوریه ژورنال «مرزهای علوم اعصاب انسانی»(Frontiers of Human Neuroscience) منتشر شده است. این بررسی را پژوهشگران دانشکده روانشناسی دانشگاه اوتاوا انجام داده‌اند.

به طور معمول «تجربه خروج از بدن» (out-of-body experience) بخشی از تجربه نزدیک به مرگ (near-death experience) است. بیمار ممکن است خودش را در بالای بدنش که جراحان بر روی آن مشغول به کارند، شناور ببیند. این تجربه‌ها را معمولا به داروهایی که به فرد داده شده یا هورمون‌هایی که پس از آسیب‌دیدگی به درون بدن افراد آزاد شده است، نسبت می‌دهند.

در این مقاله آمده است که این زن درست پیش از به خواب رفتن به حالت خروج از بدن وارد می‌شود و خودش را از بالا می‌بیند. به نوشته این پژوهشگران تجربه این حالت در این زن از زمان‌های چرت زدن در دوران رفتنش به مهد کودک شروع شد. او در حال حاضر تنها به صورت گاهگاهی این کار را انجام می‌دهد.

به نوشته این پژوهشگران او می‌توانست خودش را در حال چرخش در هوا بر فراز بدنش که بر روی تخت دراز کشیده بود، ببیند و در راستای سطح افقی بچرخد. او گفت گاهی می‌تواند خودش را  که در بالای تختش حرکت می‌کند، ببیند، اما در عین حال به وجود بدن «واقعی» بیحرکتش آگاهی دارد.

او به این پژوهشگران گفت: خودم را احساس می‌کنم که در حالت حرکت هستم، یا به عبارت دقیق‌تر در خودم این احساس را ایجاد می‌کنم که دارم حرکت می‌کنم. در عین حال به خوبی می‌دانم که در واقعیت حرکت نمی‌کنم. هنگامی که این وضعیت رخ می‌دهد واقعا هیچ دوگانگی میان بدن و ذهن من وجود ندارد. در واقع من در این نقطه من نسبت بدنم حالت حساسیت بیش از حد پیدا می‌کنم، زیرا به شدت بر این حس حرکت تمرکز می‌کنم. خود من هستم که خودم- بدنم- را حرکت می‌دهم. برای مثال اگر برای مدتی طولانی در این وضعیت دور خودم بچرخم، احساس سرگیجه می‌کنم. من خودم را بالای بدنم نمی‌بینم. بلکه احساسم این است که که کل بدنم به بالا حرکت کرده است. احساس می‌کنم که در بالای بدنم در بالای جایی قرار دارم که می‌دانم در واقع بدنم در آنجاست. من معمولا  ابتدا خودم را در ذهنم در حالت بالا رفتن تصور می‌کنم، اما این تصور ذهنی آنقدر تاثیرگذار نیست. اما هنگامی حالتی عمیق پیدا می‌کند که کل بدنم را به حرکت درمی‌آورد.

 

مغز در خارج از بدن

پژوهشگران پیش و پس از آنکه از این زن به تقاضای آنان حالت خروج از بدن را در خود ایجاد کرد، مغز او را با «ام آر آی کارکردی» (fMRI) اسکن کردند تا ببینند درون مغز او چه می‌گذرد.

آنان فعالیت مغزی این زن را در این حالت با فعالیت مغزی‌اش هنگامی که در حال تخیل معمول بود، اما به حالت خروج از بدن نرسیده بود، مقایسه کردند.

جالب این بود که مسیر عصبی که در حین تجربه خروج از بدن فعال می‌شد،‌ همان مسیری بود که در بازنمایی ذهنی حرکات بدنی نیز فعال می‌شود.

fmri۱

مناطق مغزی که در تجربه خروج از بدن فعال می‌شدند، شامل ناحیه حرکتی ضمیمه، مخچه، شکنج فوق‌حاشیه‌ای، شکنج گیجگاهی زیرین، شکنج‌های حدقه‌ای-پیشانی میانی و فوقانی بودند

فعالیت برخی از بخش‌های مغز که در تفسیر پیام‌های بینایی نقش دارند و فعالیتشان در این تجربه خروج از بدن کاهش می‌یافت، در تصویر زیر دیده می‌شوند:

fmri۲

از جمله مناطقی از مغز که در هنگام تجربه خروج از بدن فعالیت‌شان مهار می‌شود، قشر بینایی است.

این زن هنگام این تجربه عواطف خاصی در حالت تجربه خروج از بدن نداشت، و به نظر می‌رسید او در نوعی حالت توهم به سر می‌برد که می‌تواند به طور ارادی آن را ایجاد کند.

چه اتفاقی رخ می‌دهد

این پژوهشگران می‌گویند روشن است که اتفاقاتی در مغز این زن رخ می‌دهد که باعث می‌شود او دنیا را به شیوه‌ای متفاوت تجربه کند-اما پژوهشگران هنوز نمی‌توانند دقیقا بگویند چه چیزی اتفاق می‌افتد. به علاوه این بررسی بر روی زنی انجام شده بود که تجربه خروج از بدن و نه کل تجربه مشرف به مرگ را داشت.

در عین حال تغییراتی که این دانشمندان در مغز این زن مشاهده کردند ممکن است مشابه همان تغییراتی باشد که در مغز افراد برای استفاده از مراقبه تعلیم دیده‌اند، رخ می‌دهد. این پژوهشگران حتی این نظر را مطرح کرده‌اند شاید بسیاری از کودکان بتوانند این تجربه خروج از بدن را در خود ایجاد کنند، اما با تمرین است که می‌توان این توانایی را در بزرگسالی هم حفظ کرد.



سلامت > درمان- همشهری آنلاین:
جراحی بریتانیایی به لطف کشف بخشی از مفصل زانو که تا پائیز گذشته کسی از وجود آن خبر نداشت، موفق به ابداع شیوه‌ای جدید برای درمان زانوهای آسیب‌دیده شده‌است.

براساس گزارش میل‌آنلاین، این جراحی دوگانه شامل ترمیم رباط ALL که به تازگی در خارج از زانو شناسایی شده، و ترمیم رباط داخلی صلیبی یا ACL از ساق پا تا پشت ران پا امتداد دارد خواهد بود.

آسیب‌دیدگی رباط قدامی یا ACL یکی از رایج‌ترین آسیب‌دیدگی‌های زانو است که سالانه 50 هزار نفر فقط در بریتانیا به آن مبتلا می‌شوند. اما اکنون جراحان معتقدند در 95 درصد از این موارد تنها ACL آسیب‌دیده نیست بلکه آسیب ALL نیز در آن نقش دارد و درمان هم‌زمان این دو رباط می‌تواند منجر به بهبود سریعتر بیمار شده و امکان حرکت معمولی را برای مفصل زانو فراهم آورد.

دکتر استیون کلیس،‌ جراح زانوی بلژیکی و جان بلمانز نوامبر گذشته برای اولین بار از وجود رباط قدامی یا ALL در زانو خبردادند. این رباط چهار سانتیمتری در خارج از زانو قرار گرفته و از بخش خارجی ران آغاز شده و تا روی استخوان ساق پا ادامه دارد. این دو برای سه‌سال روی 48 نمونه زانو تحقیق کردند و دریافتند این رباط به شدت باریک بوده و توسط بافت‌های مختلف پوشیده شده‌است، از این رو شناسایی و تشخیص آن کار بسیار دشواری است.

براساس تشخیص این رباط باریک، جراحی به‌نام آدریان ویلسون در بیمارستان همپشایر تکنیکی جدید را برای ترمیم آسیب‌دیدگی‌های ACL طراحی کرده‌است که شامل برداشتن یک بخش از عضله پشت ران به نام همسترینگ است، جراح سپس بافت برداشته شده را به اندازه‌ای تا می‌زند تا به ضخامت مورد نظر دست پیدا کند.

همچنین در این جراحی رباطی جایگزین ALL آسیب‌دیده خواهد شد. در حقیقت ابتدا با شیوه جدید ACL آسیب‌دیده جایگزین شده و سپس دو برش یک سانتیمتری در دوطرف زانو، یکی روی استخوان فمور و دیگری روی استخوان ساق ایجاد می‌شود. سپس با استفاده از بافت ماهیچه‌ همسترینگ که به طول 11 سانتیمتر از پای بیمار جدا شده، ‌ALL جدیدی ساخته شده و با استفاده از بست‌های پلاستیکی به زانو وصل می‌شود.

اولین جراحی ترمیمی ALL در نوامبر 2013 انجام شده است اما تا به امروز بیش از 50 جراحی مشابه توسط ویلسون انجام گرفته‌است.

جراحان از گذشته می‌دانستند که بخش خارجی زانو در ایجاد مقاومت و پایداری حرکت مفصل زانو از اهمیتی حیاتی برخوردار است،‌ اما دلیل اینکه چرا افرادی که تحت جراحی جایگزینی ACL قرار می‌گیرند هنوز دچار مشکلند، ناشناخته باقی مانده بود. با کشف ALL این تکه از پازل درمان زانوهای آسیب‌دیده نیز کشف شد و اکنون جراحان با اطمینان می‌گویند که 95 درصد از افراد مبتلا به آسیب‌دیدگی ACL، به آسیب‌دیدگی ALL نیز مبتلا هستند.