درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 99
بازدید دیروز : 66
بازدید هفته : 838
بازدید ماه : 1997
بازدید کل : 224485
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی

 يك جراح و متخصص گوش، گلو و بيني گفت: علت اصلي ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي ناشناخته است البته كم‌آبي بدن عامل مهمي در دچار شدن به اين بيماري است.

دكتر عليرضا مصباحي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: بيماراني كه تحت اعمال جراحي مانند برخي اعمال جراحي دستگاه گوارش قرار مي‌گيرند و به مدت طولاني نبايد از طريق دهان غذا بخورند ممكن است دچار سنگ غده بزاقي شوند چون هر چه بزاق كمتر ترشح شود، احتمال ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي افزايش مي‌يابد.

وي توصيه كرد: هم افرادي كه سابقه ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي را دارند و هم بيماراني كه به اين بيماري مبتلا شده‌اند لازم است بنوشند علاوه برآن افرادي كه پيش از اين به سنگ‌هاي غده بزاقي دچار شده‌اند مي‌توانند به طور مداوم شكلات و آب‌نبات مصرف كنند. سيب‌‌ به‌ويژه سيب‌هايي كه قدري ترش هستند نيز محرك ترشح بزاق هستند.

اين عضو آكادمي جراحان گوش، گلو و بيني آمريكا با بيان اينكه غدد بزاقي به دو دسته غدد بزاقي اصلي و فرعي تقسيم مي‌شوند، گفت: 6 غده بزاقي اصلي شامل دو غده بزاقي بناگوشي، 2 غده بزاقي زير فكي و 2 غده بزاقي زير زباني هستند و حدود 700 تا 1000 غدد بزاقي فرعي از لب تا حنجره وجود دارند. وي در ادامه اظهار كرد: غدد بزاقي زيرفكي بيش از ساير غدد بزاقي دچار سنگ‌هاي غده بزاقي مي‌شوند. مبتلايان به اين بيماري هنگام غذا خوردن زير فك خود، توده برجسته‌اي حس مي‌كنند كه با مصرف غذاهاي ترش اندازه اين توده بزرگ مي‌شود و گاهي اوقات بيمار احساس درد مي‌كند البته توده پس از مدتي از بين مي‌رود.

اين جراح و متخصص گوش، گلو و بيني در ادامه گفت: اگر سنگ به طور كامل دهانه غده بزاقي را ببندد، تورم ادامه پيدا و بسياري مواقع عفونت مي‌كند كه تورم، درد و تب شديد را به همراه دارد. اگر اندازه سنگ، كوچك باشد تورم پس از مدتي از بين مي‌رود و ممكن است هر چند وقت يك بار تورم به وجود آورد. وي افزود: مبتلايان به اسيد اوريك بالا و افرادي كه سابقه ابتلا به نقرس دارند، ممكن است دچار سنگ‌هاي غده بزاقي شوند. آنان نياز به درمان خاص خود را دارند و پزشك بايد آنها را درمان كند. افرادي كه سابقه ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي را دارند اگر به طور ناگهاني دچار احساس تورم، درد و قرمزي در ناحيه زير گردن شوند لازم است به پزشك مراجعه كنند. چون اين علايم نشان‌دهنده عفوني شدن سنگ‌هاي غده بزاقي است. اين عضو آكادمي جراحان گوش، گلو و بيني آمريكا تاكيد كرد: اين بيماران اگر به موقع تحت درمان با آنتي‌بيوتيك قرار بگيرند، نياز به بستري شدن پيدا نمي‌كنند. براي اين بيماران آنتي‌بيوتيك خوراكي تجويز مي‌شود. آنان بايد مايعات زياد بنوشند. البته گاهي اوقات نياز است بيمار بستري شود و از طريق رگ، دارو دريافت كند و اگر عفونت سنگ‌هاي بزاقي شدت يابد، دچار آبسه مي‌شود و اين آبسه‌ها بايد در اتاق عمل باز شود. مصباحي در پايان خاطرنشان كرد: اگر پزشك به علت محل و اندازه سنگ غده بزاقي ناگزير از برداشتن غده بزاقي شد بيمار دچار مشكل نمي‌شود چون غدد بزاقي ديگر ترشح مي‌شوند. بهترين راه تشخيص اين بيماري نيز سونوگرافي و برخي از راديوگرافي‌هاي خاص است.



تقریبا همه افراد درباره اختلالات غده تیروئید اطلاعاتی دارند؛ اطلاعاتی که شاید از نظر پزشکی خیلی دقیق نباشد، ولی به آنها کمک می‌کند بموقع به دنبال تشخیص و درمان مشکل‌ بروند. از طرف دیگر، خیلی‌ها بیماری‌های رایج چشم را هم می‌شناسند و با آنها آشنا هستند و در این مورد هم زمانی که لازم باشد از پزشکان و متخصصان کمک می‌گیرند.

در این میان، اما خیلی ها بیماری تیروئید چشمی را نمی شناسند. خیلی ها نمی دانند تیروئید چشمی چیست؟ چرا ایجاد می شود؟ چه نشانه هایی دارد و برای درمان آن چه کار باید کرد؟ البته بعضی از افراد باور دارند تیروئید چشمی فقط برای کسانی ایجاد می شود که دچار کم کاری تیروئید هستند.

در صورتی که دکتر محسن بهمنی کشکولی، فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم نظر دیگری دارد و  توضیح می دهد: تیروئید چشمی، بیماری ای است که به طور معمول همراه با پرکاری تیروئید مشاهده می شود، ولی این مساله الزاما به این معنا نیست که حتما باید همراه با تیروئید چشمی، پرکاری تیروئید هم وجود داشته باشد. گاهی ممکن است این بیماری همراه با کم کاری تیروئید نیز بروز کند یا اصلا هیچ گونه مشکلی در غده تیروئید وجود نداشته باشد. به طوری که ابتدا علائم تیروئید چشمی نمایان می شود و پس از آن، نشانه های اختلالات غده تیروئید بروز می کند.

به گفته این چشم پزشک، براساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، مشخص شده است حدود هفت درصد بیماران ایرانی با کم کاری تیروئید دچار علائم تیروئید چشمی خواهند شد و چیزی کمتر از 10 درصد بیماران ابتدا هیچ علامتی از اختلال غده تیروئید ندارند، ولی علائم تیروئید چشمی در آنها نمایان می شود که ممکن است پس از گذشت چند سال، اختلالات تیروئید هم در آنها بروز کند.

وی تاکید می کند: لازم است تمام کسانی که دچار بیماری تیروئید چشمی می شوند به طور متناوب غده تیروئید و هورمون های مربوط به آن را کنترل کنند تا مشکل شان در اولین فرصت توسط متخصصان غدد درمان شود.

 

علائم تیروئید چشمی؛ از بیرون زدگی تا نابینایی
دکتر بهمنی کشکولی این بیماری را چنین تعریف می کند: تیروئید چشمی یک بیماری خود ایمنی است که طی آن آنتی بادی هایی داخل بدن ترشح می شود. این آنتی بادی ها هم می تواند بر غده تیروئید اثر بگذارد و هم بر بافت های پشت کره چشم و سطح کره چشم.

به گفته وی این تاثیرگذاری موجب می شود عضلات پشت کره چشم بزرگ شود، چربی ها افزایش یابد و در بعضی مواقع چربی ها و عضلات در مراحل پیشرفته بیماری به بافت های فیبروز تبدیل می شود که این تغییرات نیز باعث ایجاد علائم بالینی بیماری خواهد شد. این علائم ابتدا شامل بیرون زدگی و زل زدگی چشم و باز ماندن چشم هنگام خواب شده و پس از آن می تواند دوبینی ایجاد کند و در مراحل شدیدتر موجب از بین رفتن بینایی می شود.

این چشم پزشک می افزاید: گاهی در مراحل اولیه و بدون این که بیرون زدگی یا زل زدگی چشم ایجاد شده باشد، بیمار احساس جسم خارجی در چشم و درد و ناراحتی هنگام پلک زدن دارد که این موارد هم جزو علائم اولیه تیروئید چشمی به حساب می آید. بنابراین کسانی که دچار اختلالات تیروئید هستند و دچار چنین علائمی می شوند حتما باید به متخصصان مراجعه کنند تا در همین مراحل، بیماری تشخیص داده شده و از پیشرفت آن پیشگیری شود.

 

چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟
اگر شما هم دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید هستید و می ترسید به بیماری تیروئید چشمی مبتلا شوید، باید بدانید به گفته دکتر بهمنی تمام بیماران تیروئیدی دچار این مشکل نمی شوند.

وی در این باره توضیح می دهد: اگر فقط به علائم بالینی تیروئید چشمی یعنی زل زدگی و بیرون زدگی چشم ها توجه داشته باشیم، می توان گفت یک سوم افرادی که دچار مشکلات غده تیروئید هستند با این مسائل نیز روبه رو می شوند، اما اگر جزئیات بیشتری مانند شرایط پشت کره چشم را در تصاویری مانند ام آرآی بررسی کنیم، تقریبا بیش از 90 درصد افراد، درجاتی از تیروئید چشمی را دارند. بنابراین بر خلاف نظری که قبلا وجود داشته و می گفتند فقط برخی بیماران تیروئیدی و آن هم کسانی که دچار پرکاری تیروئید هستند، به این بیماری مبتلا می شوند، امروزه مشخص شده است که اگر با دقت بیشتری دنبال این بیماری باشیم در تمام این افراد می توانیم درجاتی از بیماری را پیدا کنیم.

این چشم پزشک با تاکید بر این که پیشرفت بیماری در افراد و گروه های مختلف، متفاوت است، می گوید: با این حال این طور نیست که تمام افرادی که در ام آرآی علائم این بیماری را دارند، دچار مشکلاتی مانند زل زدگی چشم نیز بشوند. آن طور که مشخص شده، 10 درصد بیماران تیروئید چشمی علائم یک طرفه ای دارند. به این معنی که نشانه ها در یک چشم نمایان می شود و چشم دیگر تغییرات ظاهری را نشان نمی دهد.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 3 مرداد 1393برچسب:, :: 1:30 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

قلب دوم, سردی پا, کاهش جریان خون

پاهایی که هر روز مسافت‌های طولانی با آنها راه می‌رویم و از کوچه‌ها و خیابان‌ها عبور می‌کنیم، یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن انسان‌ است که قلب دوم هم نامیده شده است. گاه همین پاها نشانه سلامت کل بدن بوده و گاه با مشاهده کوچک ترین علامتی روی آن می‌توان به وجود مشکلی در بدن پی برد.

 

تغییرات دمای پا و زخم ها و رنگ های مختلف ایجاد شده روی آن می تواند بیانگر شرایط درونی بدن و کیفیت سلامت افراد باشد. بنابراین هرگز از ظاهر و سلامت پاهای خود غافل نشوید و بهداشت آنها را بخوبی حفظ کنید.

 

سردی پا و هزار و یک دلیل
شاید در اطرافیان خود کسانی را بشناسید که مدام از سردی انگشتان پاهای خود شکایت دارند و همواره مجبورند برای فرار از این سرما، حتی در منزل هم جوراب به پا کنند. این حالت می تواند بیانگر برخی مشکلات باشد. یکی از دلایل آن می تواند کاهش جریان خون در عروق باشد. مشکلات گردش خون در افراد با استعمال دخانیات، فشار خون بالا یا بیماری قلبی نیز در ارتباط است. آسیب عصبی دیابت کنترل نشده در مبتلایان به این بیماری نیز می تواند باعث سرد شدن انگشتان پاها شود. کم کاری تیروئید و کم خونی از دیگر دلایلی است که می توان برای این مشکل به آن اشاره کرد.

 

پای دردناک
اگر بعد از یک روز طولانی، احساس خستگی بسیاری در پاهای خود داشته باشید، نخستین فکری که به نظرتان می رسد این است که کفش هایتان را مقصر اصلی بدانید.

 

ولی در برخی موارد پوشیدن کفش های پاشنه بلند علت اصلی این دردها نیست بلکه شکستگی های تنشی استخوانی نیز می تواند چنین دردهایی ایجاد کند که به دنبال ورزش های شدید و پرجنب و جوش از قبیل بسکتبال و ورزش دوومیدانی ایجاد می شود. استخوان های ضعیف ناشی از پوکی استخوان بخصوص در زنان، احتمال این قبیل دردهای ناحیه پا را افزایش می دهد.

 

انگشتانی قرمز، سفید و آبی رنگ
گاه انگشتان پاها یا دست ها تغییر رنگ داده و سفید، قرمز یا آبی می شوند. این حالت ها نشانه بیماری سندرم رینود است که باعث تغییر انگشتان به رنگ سفید، سپس آبی و در نهایت قرمز می شود و بعد به رنگ طبیعی خود برمی گردد.

 

این بیماری به طور ناگهانی به نازک شدن عروق منجر می شود. استرس یا تغییرات ایجاد شده در درجه حرارت بدن، از جمله عوامل بروز چنین حالتی است که مشکل خاص دیگری را ایجاد نمی کند. سندرم رینود ارتباط مستقیمی با التهاب روماتیسمی مفاصل و مشکلات تیروئید دارد.

 

درد پاشنه
یکی از شایع ترین دردهای ناحیه پا، درد پاشنه است که غالبا به دنبال التهاب غلاف کف پایی ایجاد می شود. التهاب محل اتصال رباط به استخوان پاشنه اصلی ترین علت درد پاشنه است. این درد معمولا ابتدای صبح و بلافاصله پس از برخاستن از رختخواب و اعمال فشار روی آن آغاز می شود. التهاب مفاصل، ورزش شدید و انتخاب کفش نامناسب از جمله علل بروز درد پاشنه است که اغلب به التهاب تاندون منجر می شود. علاوه بر این، در موارد نادر، تحریک شدن یا احساس تیر کشیدن در انتهای پاشنه، عفونت استخوان، تومور یا شکستگی نیز می تواند از علل بروز دردهای پاشنه به شمار رود.

 

کشیدن پا روی زمین
نخستین علامتی که در پاها به چشم می خورد، نحوه راه رفتن فرد است. فاصله بیش از حد پاها یا کشیدن پا روی زمین از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت. یکی از دلایل اصلی کشیدن پا روی زمین می تواند کاهش حس طبیعی و حساسیت اعصاب پا باشد که از طریق آسیب به اعصاب محیطی ایجاد می شود.

 

حدود 30درصد از این موارد با بروز بیماری دیابت ارتباط تنگاتنگی دارند. آسیب عصبی نیز به دلایل مختلفی مانند عفونت، کمبود ویتامین و اعتیاد به مصرف الکل ممکن است ایجاد شود ولی در بسیاری از موارد علت آسیب وارد شده به عصب ناشناخته باقی می ماند.

 

برجسته شدن ناخن ها
در چنین حالتی، شکل ناخن ها یا حتی انگشتان پا تغییر کرده و انحنای رو به بیرون پیدا می کند و گنبدی شکل می شود. بیماری های ریوی از شایع ترین علل زمینه ای بروز این مشکل است ولی از سوی دیگر، بیماری های قلبی و انواع عفونت ها نیز می توانند باعث تغییر شکل ناخن ها و انگشتان پا شوند. گاهی این تغییر شکل ها علت خاصی ندارد و عوامل ارثی و ژنتیک مقصر اصلی هستند.

 

قلب دوم, سردی پا, کاهش جریان خون

 

پای ورم کرده
التهاب و ورم پا غالبا مشکل آزاردهنده ای است که به طور موقت بروز می کند و به دنبال ایستادن طولانی مدت یا پروازهای طولانی بخصوص در دوران بارداری بروز می کند. علاوه بر این، التهاب پا می تواند عامل بروز مشکلات جدی تری نیز باشد. یکی از علل آن، نقص در سیستم گردش خون است که بر اثر مشکل ایجاد شده در سیستم لنفاوی بدن یا لخته های خونی بروز می کند. اختلال کلیوی یا حتی تیروئید کم کار نیز می تواند عامل بروز التهاب و ورم پا شود.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 3 مرداد 1393برچسب:التهاب لوزه, :: 1:27 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

عفونتی پنهان درگلو مجموعه: بیماری ها و راه درمان اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت انواع التهاب لوزه, غدد لنفاوی گردن لوزه‌ها در حالت طبیعی به یک اندازه و تمام سطح آنها صورتی است. روی سطح لوزه‌ها فرورفتگی‌های عمیقی وجود دارد که محلی برای به دام افتادن سنگ‌های لوزه می‌شود. درواقع، وظیفه لوزه‌ها تولید آنتی‌بادی در بدن است. البته این عملکرد تنها در یک سال نخست زندگی است و در سال‌های بعد نقش موثری در ایمنی بدن ندارد. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد کودکانی که لوزه‌های آنها به هر دلیلی خارج شده در سنین بالاتر از نظر ایمنی مشکلی پیدا نکرده‌اند و توانایی خود را در مبارزه با عفونت‌ها از دست نمی‌دهند. عفونت التهابی لوزه‌ها علائمی دارد؛ از قبیل گلودرد، تب، تنفس دشوار، احتقان یا آبریزش بینی، قرمزی و تورم لوزه‌ها همراه با نقاط سفیدرنگ، کاهش حجم صدا یا صدای گرفته، سردرد، درد شکمی، استفراغ خون‌آلود، تنفس با دهان بویژه در کودکان، تنفس صدادار در طول روز و خرخر کردن هنگام خواب شبانه، تودماغی صحبت‌کردن، اشکال در بلع همراه با درد و تورم و در این میان شایع‌ترین علامت آن گلودرد است. التهاب و بزرگ شدن لوزه‌ها باعث انسداد راه‌های تنفسی و در نتیجه خرخر، اختلال خواب، اشکال در بلع غذا و حتی مشکلات دندانی می‌شود. علائمی چون احتقان، گرفتگی، آبریزش بینی، عطسه و سرفه نشان می‌دهد منشأ بیماری، ویروسی است که معمولا بدون نیاز به درمان خاصی پس از گذشت دو هفته بهبود می‌یابد. برعکس تب ناگهانی بدون عفونت مجاری تنفسی فوقانی ممکن است نشانه عفونت باکتریایی لوزه‌ها باشد. با مشاهده چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال بروز گلودردهای میکروبی که به گلودردهای استرپتوکوکی مشهورند، وجود دارد. این علائم نیز به‌خودی‌خود و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد، اما پزشکان هشدار می‌دهند درمان نشدن این عفونت‌های استرپتوکوکی می‌تواند باعث تب روماتیسمی شود و صدمات دائمی به قلب وارد کند. از این رو باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم انجام شود. التهاب لوزه بسته به عامل پدیدآورنده آن می‌تواند واگیر یا غیرواگیر باشد. انواع ویروسی و باکتریایی بسیار مسری است، ولی التهاب لوزه بر اثر مشکلات مزمنی مانند التهاب سینوس‌ها یا حساسیتی غشای مخاط بینی غیرواگیر است. انواع التهاب لوزه, غدد لنفاوی گردن



ادامه مطلب ...


جمعه 3 مرداد 1393برچسب:سرگیجه و انواع آن, :: 1:21 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

انواع سرگیجه, احساس سبکی سر

سرگیجه (Dizziness) واژه ای است که اغلب برای تعریف دو احساس مختلف بیان می‌شود. تعریف دقیق از سرگیجه و چیزی که شما به آن سرگیجه می‌گویید بسیار مهم است، چراکه به شما و پزشکتان در شناسایی مشکل کمک می‌نماید. سرگیجه به دو نوع احساس سبکی سر و سرگیجه(دوران سر یا Vertigo) تقسیم می‌شود.

انواع سرگیجه
احساس سبکی سر، احساسی است که موقع رخ دادن آن شما فکر می‌کنید دارید می‌افتید و یا غش می‌کنید. هرچند شما احساس گیجی می‌کنید، اما احساس نمی‌کنید که شما و اطراف شما در حال حرکت اید. احساس سبکی سر معمولا با دراز کشیدن بهبود یافته و یا کاملا از بین می‌رود. اگر احساس سبکی سر شدید شده ممکن است باعث احساس غش کردن و یا سنکوپ شود. بعضی اوقات هنگام سرگیجه شما ممکن است، دچار حالت تهوع و یا استفراق شوید.

 

سرگیجه (دوران سر یا Vertigo)، احساسی از که شما در آن فکر می‌کنید خودتان یا اطرافتان در حال چرخیدن هستید. در سرگیجه شما ممکن است شما احساس چرخیدن، افتادن و یا کج شدن نمایید. زمانیکه شما دچار سرگیجه شدید می‌شوید، ممکن است احساس تهوع شدید و یا استفراغ به شما دست دهد. در این حالت ممکن است ایستادن و یا راه رفتن برای شما سخت بوده و یا احساس افتادن نمایید.

 

هر چند سرگیجه می‌تواند در همه افراد و همه سنین رخ دهد، اما بین بزرگسالان شایع تر می‌باشد.

 

احساس سبکی سر
این نوع از سرگیجه احساسی معمول می‌باشد. احساس سبکی سر معمولا بعلت بیماری و مشکل مهمی رخ نمی‌دهد. بعضی اوقات احساس سبکی سر در پی افت ناگهانی فشار خون، پس از بلندشدن ناگهانی از حالت درازکش و یا خوابیده، رخ می‌دهد.

 

احساس سبکی سر می‌تواند دلایل متفاوتی از جمله:
آلرژی و حساسیت
بیماری از جمله سرماخوردگی و یا آنفلوانزا
استفراق، اسهال، تب و سایر بیماری ها که باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند
تنفس عمیق یا سریع
اضطراب و استرس
استفاده از سیگار، الکل یا داروهای غیر قانونی و موادمخدر

یکی دیگر از عوامل جدی تری که می‌تواند باعث احساس سبک سر شود، خونریزی است. اکثر اوقات محل خونریزی و نوع درمان آن مشخص است، اما بعضی اوقات خونریزی مخفی بوده و شما متوجه آن نمی‌شوید. برای مثال خونریزی دستگاه گوارش یکی از این عوامل است که در گذر زمان باعث احساس سرگیجه و خستگی می‌شود. خونریزی شدید در قاعدگی هم می‌تواند باعث سرگیجه شود.
خیلی از داروها نیز می‌توانند باعث سرگیجه و احساس سبکی سر شوند.

 

سرگیجه (دوران یا vertigo)
سرگیجه یا دوران سر زمانی رخ می‌دهد که بین سیستم های مختلف عصبی بدن که مسئول حفظ تعادل شما هستند، همچون حس بینایی، اعصاب حسی، فشار روی پوست و بخش هایی از گوش داخلی درگیری وجود دارد. بعضی از دلایل شایع سرگیجه شامل:

 

اختلالات گوش داخلی همچون سرگیجه وضعیتی حاملهای خوشخیم (BPPV)، بیماری منیر (Meniere’s disease)، نوریت وستیبولار یا سایر مشکلات باشد.
آسیب دیدن گوش و یا سر
سردرد های میگرنی
کاهش جریان خون در به مرکز مغز

 

زمانیکه سرگیجه ناگهانی همراه با از دست دادن عملکرد یکی از نقاط بدن رخ دهد، می بایست سریع به بیمارستان مراجعه نمود چراکه این سرگیجه ممکن است علامت مشکلی جدی در مغز همچون سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا (TIA) باشد.

 

الکل و بعضی از انواع داروها نیز می‌توانند باعث سرگیجه و یا احساس سبکی سر شوند.



ادامه مطلب ...


 

سرطان سینه از جمله بیماری‌هایی است که برای پیشگیری از بروز آن راه‌کارهای موثری وجود دارد و مهمترین توصیه در این زمینه تغییرات در الگو و سبک زندگی است.

به طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در معرض ابتلا به این سرطان است، اما با راههای طبیعی که در این مقاله به آنها اشاره شد می‌توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد.

پیشگیری طبیعی از سرطان سینه همانطور که عنوان شد به اعمال تغییراتی در الگوی زندگی بستگی دارد که در اینجا به تشریح ۸ مورد از موثرین آنها می‌پردازیم.

۱-‌ هر روز فعالیت و تمرینات بدنی داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که روزانه حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش می‌کنند۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

۲-‌ یک رژیم غذایی پیشگیری از سرطان را دنبال کنید. برای جلوگیری از بروز این بیماری مصرف ریزمغذی‌های گیاهی را با خوردن مقادیر زیادی از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار، دانه‌ها، خشکبار و حبوبات افزایش دهید. در یک رژیم غذایی برای مقابله با سرطان سینه حتما مواد غذایی زیر را بگنجانید:

-‌ مواد غذایی سرشار از فیبر خوراکی که از مقدار انواع سرطان‌زای استروژن در جریان خون می‌کاهند و تا ۵۴ درصد احتمال بروز این سرطان را کاهش می‌دهند.

- دانه سویا و محصولات آن مثل «توفو» نیز احتمال سرطان سینه را کاهش می‌دهند البته در این مورد باید از مصرف زیاد محصولات شیرین شده و تصفیه شده سویا خودداری کرد.

- سبزیجات خانواده سیر و پیاز تاثیر سرطان‌زای مولکول‌های رادیکال آزاد را خنثی کرده و مانع از تکثیر سلولهای سرطانی می‌شوند.



ادامه مطلب ...


عطسه و آبریزش بینی، علائمی است که هم در سرماخوردگی و هدر حساسیت بینی دیده می شود. در بسیاری از موارد، بیماران مبتلا به حساسیت بینی آلرژی را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند بیماری ها و راه درمان سلامت

تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

عطسه و آبریزش بینی، علائمی است که هم در سرماخوردگی و هدر حساسیت بینی دیده می شود. در بسیاری از موارد، بیماران مبتلا به حساسیت بینی به مطب مراجعه می کنند و اظهار می دارند که مدت زیادی است که دچار سرماخوردگی شده اند و حتی با مراجعه به پزشکان متعددی، همچنان سرماخوردگی آنها خوب نشده است. وقتی این بیماران مورد معاینه قرار می گیرند، مشخص می شود که اساساً مشکل آنها سرماخوردگی نیست بلکه به دلیل حساسیت دچار عطسه و آبریزش بینی هستند و آنها به اشتباه، آنرا سرماخوردگی تلقی کرده اند. در اینجا سعی می کنیم به طور مختصر، تفاوت این دو را روشن کنیم. عامل سرماخوردگی، ویروس است. به طور کلی، بیماری های ویروسی با مجموعه علائمی همراه هستند که عبارت اند از تب، کوفتگی عضلانی، سردرد، عطسه و آبریزش بینی.

در سرماخوردگی نیز علاوه بر این که تمام این علائم وجود دارد، معمولاً گلودرد نیز بیمار را رنج می دهد. حال آنکه در مورد حساسیت بینی درست است که عطسه و آبریزش وجود دارد اما سایر علائمی که برای بیماری های ویروسی ذکر شد، دیده می شود. بیماران مبتلا به حساسیت بینی معمولاً مدتی بعد از بیدار شدن از خواب دچار عطسه های متعدد پشت سر هم می شوند. این عطسه ها در طول روز کمتر دیده می شود اما عطسه های مبتلایان به سرماخوردگی معمولاً پشت سر هم نیست و در تمام طول روز دیده می شود. مدت زمانی که بیمار دچار عطسه و آبریزش است نیز به افتراق این دو بیماری از یک دیگر کمک می کند. در سرماخوردگی، علائم بعد از چند روز برطرف می شود ولی این علائم به طور طولانی تری باقی می­ماند و بهبود نمی یابد. شرح حال بیمار نیز کمک کننده است در کسی که سابقه حساسیت بینی دارد یا اینکه از سایر بیماری های حساسیتی رنج می برد و حالا با عطسه و آبریزشی که خوب نمی شود، مراجعه کرده است باید حتماً حساسیت را در نظر داشته باشیم.

با این وجود این همه اختلاف بین علائم سرماخوردگی و حساسیت بینی معمولاً افتراق بین این دو افتراق بین این دو به راحتی امکان پذیر است. با این وجود، معاینه بالینی و به خصوص مشاهده داخل بینی تشخیص را قطعی می کند پوست پوشاننده داخل بینی افراد سرماخورده کاملاً قرمز و پرخون است در صورتی که مبتلایان به حساسیت، کمرنگ و رنگ پریده است. سرماخوردگی بیماری ویروسی است که باید دوره آن طی شود و درمان آن علامتی است. استراحت فیزیکی و نوشیدن مایعات گرم سودمند است در مورد حساسیت بینی درمان دارویی منجر به کاهش علائم بیمار خواهد شد اما باعث علاج کامل و ریشه کن شدن حساسیت نخواهد شد.

پیشگیری این دو نیز متفاوت است. در مورد سرماخوردگی فرد مبتلا باید بهداشت فردی را رعایت کند تا مانع انتقال ویروس به دیگران شود اما حساسیت واگیر ندارد و از طریق تماس به دیگران منتقل نمی شود. فرد مبتلا به حساسیت باید سعی کند از مواد محرکی که باعث تشدید علائم حساسیتی وی می شود، اجتناب کند.



 

تشخیص بموقع علائم هشداردهنده سرطان و انجام اقدامات لازم می‏‌تواند گام موثری در جلوگیری از ابتلا و در مراحل بعد مانع از ورود بیماری به مراحل پیشرفته باشد.
 
علائم هشدار دهنده سرطان را جدی بگیرید

به گزارش فرازنیوز، دکتر کلانتری فوق تخصص خون و آنکولوژی در حاشیه سمینار یکروزه مروری بر سرطان ها و ایمن شناسی تومورها در کرمان اظهار کرد: در این سمینار آخرین تجربیات بین متخصصان در زمینه شناخت و درمان سرطان‌ها ارائه و مورد بحث و تبادل نظر متخصصان قرار گرفت.
 

علائم هشدار دهنده سرطان


وی گفت: متاسفانه شاهد افزایش تعداد مراجعه کنندگان سرطان هستیم هرچند درمان بیماری سرطان در مواردی ممکن است با دشواری‌هایی همراه باشد اما درصورت تشخیص به موقع می تواند کمک زیادی به درمان باشد.

کلانتری تاکید کرد: آشنایی با علائم انواع سرطان و پیگیری سلامتی توسط خود افراد می‌توان سرطان و سایر بیماری‌ها را در مراحل اولیه کشف کرد، از این رو لازم است افراد در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده خاص و مراجعه به موقع به پزشک متخصص به شناسایی به موقع بیماری سرطان کمک کنند.

 وی مصرف انواع مواد مخدر و دخانیات مانند سیگار، تریاک و به ویژه قلیان را در کنار استرس و تغذیه ناسالم از مهمترین علل شیوع انواع سرطان‌ها دانست و گفت: متاسفانه در این میان با افزایش گرایش جوانان و نوجوانان ما به مصرف قلیان و استفاده از فست فودها باید نگران باشیم که آمار سرطان در جامعه روز به روز بیشتر می شود.

فوق تخصص خون و آنکولوژی خاطرنشان کرد: دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت بدنی یا اضافه وزن، مشروبات الکلی از جمله کلیدهای ورود به دنیای خطرناک سرطان است.

کلانتری با تاکید بر شناخت علائم هشداردهنده سرطان توسط افراد گفت: وجود توده یا ضخیم‌ شدگی در هر قسمتی از بدن، تغییر رنگ خال‌ها و یا رشد خال جدید یا تغییراتی در خال قدیمی، سرفه‌های مداوم و مزمن، افزایش یا کاهش بی دلیل وزن، ترشحات یا خونریزی‌های غیرمنتظره، تغییرات در گره‌های لنفاوی بدین صورت که گره لنفاوی به طور پیشرونده‌ای بزرگتر شود و بزرگی آن بیش از یک ماه ادامه پیدا کند، تغییرات پوست، ظهور خون در جاهای غیرمعمول از جمله علائمی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: در بیش‌تر مواقع این علائم، به معنی وجود سرطان نیستند و ممکن است به دلیل وجود تومور خوش‌خیم یا دلایل دیگر باشند و تنها پزشک می‌تواند در این مورد نظر دهد، اما آنچه که بسیار مورد تاکید است توجه به این مهم است که شخصی که این علائم یا تغییرات دیگری در او مشاهده شود باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند تا مشکلاتش تشخیص داده شده و درمان شود.

فوق تخصص خون و آنکولوژی در خصوص علائم هشداردهنده سرطان سینه که روز به روز در حال افزایش است، گفت: وجود هر گونه توده سفت مانند سلولی با درد و یا بدون درد در سینه، کشیدگی یا فرورفتگی نوک و یا پوست پستان، خروج مایع از نوک پستان، به داخل کشیده شدن نوک پستان و قرمزی یا پوسته‌ریزی نوک پستان یا پوست پستان از جمله این علائم هستند که چه در زنان و چه در مردان باید از لحاظ احتمال سرطان پستان مورد توجه قرار گیرد .

کلانتری افزود: سرطان در ابتدا یک بیماری کوچک است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان شود، شانس بهبود کامل آن بسیار زیاد است، توجه به علائم کوچکی که در ابتدای ایجاد سرطان پیدا می‌شوند، می‌تواند باعث تشخیص زودهنگام بیماری شود.



پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:ام اس, :: 1:27 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 به نوشته پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان تاپ سانته ، دکتر برونو استانکوف ، متخصص مغز و اعصاب بیمارستان تنون پاریس می گوید پیشرفت بیماری ام.اس. کاملا غیر قابل پیش بینی است و در افراد مختلف ، متفاوت است.
 
6 نشانه بيماری ام.اس

به گزارش فرازنیوز، بر اساس نتایج تازه ترین مطالعات محققان فرانسوی ، نشانه های بیماری اسکلروز چندگانه (ام.اس) بسیار متفاوت است و تنها از طریق ام.آر.آی می توان این بیماری را تشخیص داد ؛ اما برخی نشانه های هشدار دهنده ای وجود دارد که هرگز نباید آنها را نادیده گرفت و به محض مشاهده آنها باید به پزشک مراجعه کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان تاپ سانته ، دکتر برونو استانکوف ، متخصص مغز و اعصاب بیمارستان تنون پاریس می گوید پیشرفت بیماری ام.اس. کاملا غیر قابل پیش بینی است و در افراد مختلف ، متفاوت است. زیرا بسته به محل آسیب ، نشانه های متفاوتی دارد.

1- خستگی :

هر چند این نشانه « قابل مشاهده » نیست ، اما بی تردید رایج ترین نشانه این بیماری به شمار می رود. حدود 80 درصد افراد مبتلا به اسکلروز چند گانه دچار خستگی هستند. خاص ترین شکل این خستگی که به اختلال عصبی این بیماری مربوط می شود ، خستگی شدیدی است که با کمترین تلاش ذهنی یا جسمی بروز می کند. فرد بیمار بلافاصله پس از آغاز فعالیت خود به شدت احساس خستگی می کند ، تا آنجا که این احساس خستگی در طول روز مرتب افزایش می یابد.

2- اختلالات حافظه :

این مشکلات مشابه اختلالات فراموشی یا ضعف حافظه ای که ممکن است در دیگر بیماری های عصبی مانند آلزایمر مشاهده شود ، نیست. این ضعف حافظه بیشتر اشکال در توجه و تمرکز طولانی مدت بر روی یک موضوع یا پردازش اطلاعات مختلف به طور همزمان و سریع را شامل می شود. بنابراین ، این بیماری تأثیری قابل توجه بر حافظه دارد زیرا به یاد آوردن خاطرات مستلزم تلاش است. این اختلالات بسیار شایع است ، اما منجر به فراموشی جدی نمی شود.

3- تاری دید :

این احساس ناشی از التهاب عصب بینایی است. این مسئله با احساس تاری دید ، ضعف بینایی یا کاهش تشخیص برخی رنگ ها بروز می کند. این نشانه ای است که در یک سوم موارد در اوایل ابتلا به این بیماری مشاهده می شود و پس از پیشرفت بیماری شایع تر می شود.

4- بی حسی یا خواب رفتگی :

این مشکل جزئی از اختلالات حس لامسه است که غالبا بیماری ام.اس. را همراهی می کند. این بی حسی می تواند از احساس ساده مور مور شدن که چند روز طول می کشد ، تا اختلال بی حسی در برخی از اعضای بدن از جمله دست ، پا یا صورت را در بر بگیرد.

5- اختلال حرکتی :

این اختلال یکی از مشخصه های اصلی بیماری ام.اس. است که ممکن است هنگام راه رفتن یا حرکت دادن اعضای بدن بروز پیدا کند. این اختلال همچنین می تواند یک ضعف واقعی در یکی از اندام ها (به عنوان مثال فرد دیگر نمی تواند از افتادن اشیاء از دستش جلوگیری کند) یا یک طرف از بدن باشد. اگر این بیماری مخچه را نیز تحت تاثیر قرار داده باشد ، این اختلالات همچنین می تواند منجر به اختلال در حفظ تعادل شود.

6- اختلالات ادراری :

هرگز نباید این اختلالات را نادیده بگیریم ، زیرا برای درمان این اختلالات ، باید بتوانیم آنها را تشخیص دهیم. در مورد اسکلروز چندگانه این اختلالات ادراری ممکن است کاملا متضاد باشد : یا فرد نیاز شدید به دفع ادرار دارد یا اینکه فرد اصلا چنین احساسی ندارد و در تخلیه مثانه مشکل دارد.



راز درمان ایدز در دل مرجان‌های دریایی!

 فرازنیوز: متخصصان موسسه ملی سرطان استرالیا موفق به استخراج پروتئینی جدید از مرجان‌های پَردار شده‌اند که مانع از ورود ویروس ایدز به سلول‌های میزبان می‌شود.
 
راز درمان ایدز در دل مرجان‌های دریایی!

به گزارش فرازنیوز، چندین سال پیش متخصصان مرکز علوم دریایی استرالیا گونه‌ای از مرجان‌های پردار را از آب‌های شمال استرالیا صید کرده و همراه با 200 هزار نمونه دیگر در موسسه ملی سرطان «کورین رامسار» نگهداری کردند. وقتی متخصصان در حال آزمایش روی این مرجان‌ها بودند به تاثیر فوق‌العاده آنها در جلوگیری از آلوده شدن سلول‌های T شکلِ سیستم ایمنی به ویروس ایدز پی بردند. نتایج این مطالعه در 29 آوریل طی کنفرانسی اعلام شد و اگرچه این مطالعه در مراحل اولیه است اما این کشف امیدها را برای استفاده از ترکیبات حاصل از مرجان‌ها در درمان موثر ایدز تازه کرده است.

 
متخصصان موفق به کشف پروتئینی به نام cnidarin از مرجان‌های پردار شدند که می‌تواند از ورود ویروس ایدز به داخل سلول‌های T شکل جلوگیری کند. این مرحله در واقع مهمترین مرحله تکثیر و گسترش بیماری ایدز محسوب می‌شود. پروتئین cnidarin به صورت انحصاری تنها در یک نوع مرجان نرم مشاهده می‌شود اما با این حال متخصصان هنوز نمی‌دانند که این پروتئین دقیقا چه نقشی در حیات این مرجان‌ها ایفا می‌کند. اعتقاد متخصصان بر این است که توانایی بازدارندگی cindarin در مقابله با ایدز ناشی از خصوصیت منحصر به فرد این پروتئین است.
 
متخصصان موسسه ملی سرطان کورین رامسار اعلام کردند: پروتئین cindarin با پیچیدن به دور سلول ایدز از اتصال این ویروس با سلول‌های میزبان جلوگیری می‌کند و این یک خصوصیت منحصر به فرد است که تاکنون در هیچ پروتئین دیگری مشاهده نکرده‌ایم. در نتیجه به نظر می‌رسد پروتئین cindarin دارای مکانیسم عملکردی منحصر به فردی است.
 
اگرچه این احتمال وجود دارد که در صورت استفاده از این پروتئین با هدف پیشگیری از ایدز، ویروس HIV در تقابل پروتئین cindarin مقاوم شود اما با این حال به دلیل اینکه این پروتئین در مقایسه با سایر روش‌های درمانی از یک مکانیسم متفاوت در مبارزه با عفونت ایدز استفاده می‌کند لذا بهره‌گیری از این شیوه درمان، اختلالی در سایر روش‌های درمانی مرسوم ایجاد نمی‌کند.
 
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تا پایان سال 2012 میلادی در جهان 35.5 میلیون نفر به ویروس ایدز آلوده شده‌اند که احتمالا در همان سال دو میلیون و 300 هزار مورد جدید آلودگی به این ویروس رخ داده اما یافتن پروتئین جدید می‌تواند خبر بسیار امیدوار‌کننده‌ای برای درمان این بیماری مهلک باشد.


پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب: آلزایمر پزشکان حافظه , :: 1:15 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
علمی و پزشکی - فرازنیوز: پزشکان معتقدند از هر 10 بیمار مبتلا به آلزایمر یک نفر به نوع خاصی از این اختلال مبتلا می‌شود که اغلب از چشم پزشکان پنهان می‌ماند.
 
 
به گزارش مدیکال دیلی، این نوع از آلزایمر که به عنوان آلزایمر پنهان یا «آلزایمر خارج هیپوکامپی» (HSP) شناخته می‌شود برخلاف نوع شایع‌تر این بیماری، مرکز حافظه یا ناحیه هیپوکامپ را درگیر نمی‌کند و به این ترتیب در این نوع از آلزایمر فرد دچار مشکلات حافظه‌ای نمی‌شود بلکه رفتارهای غیرعادی دیگری از وی سرمی‌زند. این بیماری موجب بروز خشونت، مشکلات بینایی و رفتارهای غیرمعمول در فرد مبتلا می‌شود که اغلب به اشتباه تشخیص داده شده و در نتیجه شیوه درمانی مناسبی برای آن درنظرگرفته نمی‌شود.
 
در این مطالعه «ملیسا موری» که سرپرستی تیم پزشکی مایوکلینیک را برعهده دارد به بررسی وضعیت مغزی بیش از 1800 بیمار مبتلا به آلزایمر پرداخت. موری و دستیارانش دریافتند در این نوع آلزایمر بخش‌هایی از مغز دچار مشکل می‌شوند که رفتار، توانایی حرکتی، قدرت تکلم و بینایی را کنترل می‌کنند.
 
به گفته پزشکان از آن جا که در این نوع از بیماری آلزایمر، حافظه مبتلایان درگیر نمی‌شود ممکن است همچون برخی دیگر از انواع اختلال‌های مغزی به اشتباه تشخیص داده شود به گونه‌ای که بیماران درمان مناسب را دریافت نمی‌کنند.
 


چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:آفت دهان را بشناسید, :: 23:52 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

آفت دهان را بشناسید

به گزارش فرازنیوز، آفت می‌تواند روی‌ لب‌ها، لثه‌ها، داخل‌ گونه‌ها، زبان‌، کام‌ و گلو ظاهر شود. از آنجایی که آفت دردناک است گاهی در صحبت کردن و غذا خوردن فرد نیز اختلال ایجاد می کند.  اگر معمولا ماده غذایی خاصی موجب بروز آفت در دهان شما می شود، از مصرف آن خودداری کنید.

علت‌ دقیق‌ ایجاد آفت مشخص نیست اما استرس و اضطراب، آسیب‌ مخاط‌ دهان‌ به دلیل مسواک زدن نادرست، درمان های دندانپزشکی و برخورد وسایل با بافت مخاط، خوردن غذا و نوشیدنی داغ‌، تحریک‌ ناشی‌ از غذاهای‌ ترش‌، اسیدی‌، تند و شور و همچنین عفونت های ویروسی از عوامل مستعد کننده آن به شمار می روند.

پیشگیری‌

دندان‌های‌ خود را روزانه دوبار مسواک‌ بزنید و یک بار از نخ‌ دندان‌ استفاده‌ کنید تا بهداشت و سلامت دهان و دندان هایتان به طور کامل رعایت شود.

می توانید برای شستشوی مخاط دهان از آب جوشیده و نمک نیز استفاده کنید.

اگر معمولا ماده غذایی خاصی موجب بروز آفت در دهان شما می شود، از مصرف آن خودداری کنید.

از تماس نزدیک با فرد مبتلا به آفت پرهیز کنید و تا حد امکان ظروف فرد مبتلا را جدا کنید.

هنگام مسواک زدن مراقب باشید به لثه ها و مخاط دهان آسیب وارد نشود.

در هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های داغ، خوراکی های خشک و خشن مانند چیپس یا نان خشک احتیاط کنید تا بافت مخاطی دهان زخمی نشده و آسیب نبیند.

درمان

معمولا آفت به طور خود بخود پس از 5 تا 7 روز بهبود می یابد. برای تسریع درمان به ویژه زمانی که در حین خوردن و آشامیدن مشکل ایجاد شده است می توانید روزانه حداقل 3 بار دهان را با محلول رقیق آب نمک شستشو دهید.

برای درمان آفت داروهایی نیز وجود دارد که می توانید تحت نظر پزشک از آنها نیز استفاده کنید.

از مصرف غذاها و نوشیدنی های داغ، ترش و شور پرهیز کنید.

برای کاهش درد غذا را به صورت لقمه های کوچک بخورید و مایعات را نیز با نی بنوشید.

مواد غذایی سرد مانند بستنی معمولا موجب تسکین آفت های دردناک می شوند.

توصیه می شود در صورت بروز تب و همچنین عدم بهبودی آفت پس از حداکثر یک هفته حتما به پزشک مراجعه کنید.



یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:تغذیه و بیماری پارکینسون, :: 23:45 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

بيماري پارکينسون يا فلج رعشه‌اي اختلال مغزي است که موجب لرزش، سفتي و ضعف عضلات مي‌شود. علائم زودرس بيماري پارکينسون شامل: سفتي عضلات، خستگي زودرس نسبت به حالت معمول، رعشه که به طور معمول با لرزش خفيف در يک دست، بازو و يا پا شروع مي‌شود. اين لرزش زماني که بدن در حال استراحت است تشديد مي‌شود، اما عموما وقتي که بدن در حال انجام فعاليت است، متوقف مي‌گردد به عنوان مثال زماني که دو انگشت شست و سبابه به هم ماليده مي‌شود، لرزش وجود ندارد.

با پيشرفت بيماري علائمي مانند: ريزش آب دهان، کاهش اشتها ، سفتي عضلات در طرفين بدن، ضعف، لرزش ماهيچه‌ها، سخت ايستادن، حرکت آهسته، بي قراري، قدم‌هاي نامتعادل، لرزش مداوم دست‌ها و سر و به سختي خم شدن بروز مي‌کند. در مراحل بعدي بيماري، شخص توانايي کنترل حرکات خود را از دست مي‌دهد، فعاليت‌ها به سختي صورت مي‌گيرد و به تدريج قوه ادراک نيز تحت تاثير بيماري قرار مي‌گيرد. حدود يک سوم از افراد مبتلا به پارکينسون از افسردگي رنج مي‌برند. معمولاً اين بيماري حدود ده سال ادامه دارد و سرانجام به مرگ منجر مي‌شود که علت به‌طور عمده عفونت و يا پنوموني ناشي از آسپيراسيون است. شيوع اين بيماري در مردان بيشتر از زنان است.
علل بيماري پارکينسون

علت بيماري پارکينسون ناشناخته است، هر چند در اين مورد تئوري‌هاي زيادي وجود دارد. در مغز بيماران مبتلا به پارکينسون، دوپامين وجود ندارد(دوپامين نوروترانسميتري است که پيام را از يک سلول عصبي به سلول ديگر مي‌برد)، زيرا سلول‌هايي که اين ناقل شيميايي مهم را مي‌سازند، از بين رفته‌اند. يکي از تئوري‌ها در مورد علت از بين رفتن اين سلول‌ها اين است که سلول‌هاي کبدي کارآيي خود را از دست داده و نمي‌توانند سموم را دفع کنند و اين سموم روي سلول‌هاي مغز اثر مي‌گذارند. نظريه ديگر اين است که ژنتيک و سموم محيطي در بروز پارکينسون نقش دارند. راديکال‌هاي آزاد نيز از علل ايجاد بيماري هستند، چون سبب اکسيداسيون دوپامين مي‌شوند.
چه مواد مغذي در اين بيماري موثر هستند؟



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:پارکینسون, :: 23:34 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بیماری‌ پاركینسون‌

شرح بیماری

بیماری‌ پارکینسون‌ یک‌ بیماری‌ دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ در بزرگسالان‌ مسن‌تر که‌ مشخصه‌ آن‌ سفتی‌ عضلانی‌ پیشرونده‌ تدریجی‌، لرزش‌ و از دست‌ رفتن‌ مهارت‌های‌ حرکتی‌ است‌.

این‌ اختلال‌ هنگام‌ رخ‌ می‌دهد که‌ نواحی‌ خاصی‌ از مغز توانایی‌ خود در تولید دوپامین‌ (یکی‌ از ناقلین‌ عصبی‌ در مغز) را از دست‌ می‌دهند.

 

علایم‌ شایع‌

لرزش‌، به‌ خصوص‌ در حالت‌ عدم‌ حرکت‌ اندام‌
سفتی‌ عضلانی‌ و کندی‌ حرکت‌ در کل‌ بدن‌
راه‌ رفتن‌ نامتناسب‌ به‌ حالتی‌ که‌ پاها به‌ زمین‌ کشیده‌ می‌شوند و فاصله‌ پاها از هم‌ بیشتر از حالت‌ طبیعی‌ است‌.
قامت‌ خمیده‌
از بین‌ رفتن‌ حالت‌ چهره‌
تغییرات‌ صدا؛ صدا ضعیف‌ و بم‌ می‌شود.
اختلال‌ بلع‌، آبریزش‌ دهان‌
توانایی‌ ذهنی‌ تا مراحل‌ پیشرفته‌ بدون‌ تغییر می‌ماند و در مراحل‌ پیشرفته‌ به‌ آهستگی‌ کاهش‌ می‌یابد.
افسردگی‌، عصبی‌ بودن‌

 

علل‌

علت‌ این‌ اختلال‌ در اغلب‌ موارد ناشناخته‌ است‌. بعضی‌ موارد آن‌ ناشی‌ از داروهایی‌ نظیر فنوتیازین‌ها؛ آسیب‌ مغزی‌؛ تومورها؛ آنسفالیت‌ پس‌ از آنفلوانزا؛ عفونت‌ با ویروس‌های‌ دارای‌ رشد آهسته‌؛ یا مسمومیت‌ با مونواکسیدکربن‌ (احتمالاً) می‌باشد.

 

عوامل تشدید کننده بیماری

ناشناخته‌

 

پیشگیری‌

پیشگیری‌ خاصی‌ ندارد.

 

عواقب‌ مورد انتظار

این‌ بیماری‌ در حال‌ حاضر غیرقابل‌ علاج‌ محسوب‌ می‌گردد. ولی‌، علایم‌ آن‌ با درمان‌ قابل‌ تسکین‌ یا کنترل‌ است‌. این‌ بیماری‌ طول‌ عمر را چندان‌ کاهش‌ نمی‌دهد.
تحقیقات‌ علمی‌ علل‌ و درمان‌ این‌ بیماری‌ ادامه‌ دارد و این‌ امید وجود دارد که‌ درمان‌های‌ مؤثر و نهایتاً علاج‌بخش‌ برای‌ آن‌ ارایه‌ گردند.
تحقیقاتی‌ که‌ به‌ بررسی‌ پیوند بافت‌ جنینی‌ برای‌ درمان‌ این‌ اختلال‌ پرداخته‌اند نویدبخش‌ درمان‌ مؤثری‌ در آینده‌ بوده‌اند. با این‌ درمان‌ به‌ نظر می‌رسد سلول‌های‌ جدید تولیدکننده‌ دوپامین‌ در مغز با پیوند بافتی‌ جنینی‌ تشکیل‌ گردند



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:درمان خانگی بیماری پارکینسون, :: 23:23 ::  نويسنده : معصومه رستمی       


* داورهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف نمایید:
داروهای مربوط به بیماری پارکینسون با راهنمایی های خاصی در رابطه با زمان مصرف آن تجویز می شود. این خیلی مهم است که شما توصیه ها و راهنمایی های پزشک تان را در مورد این که چگونه و چه زمانی داروهای تان را مصرف نمایید، خوب گوش کنید تا هم موثر باشند وهم امن.
کاهش، افزایش و یا قطع داروهایی که مصرف می کنید می تواند تغییرات بزرگی را در علائم بیماری شما به وجود آورد و می تواند خیلی خطرناک باشد.
حتی اگر دارویی به نظر کارش را خوب انجام نمی دهد، اگر آن را قطع کنید، علائم بیماری تان ممکن است خیلی بدتر شود.
در اوایل بیماری، مصرف هم زمان قرص با غذا می تواند مفید باشد تا
کمتری داشته باشید، علامتی که با مصرف برخی از داروهای پارکینسون ممکن است برای تان حاصل شود.
در مراحل بعدی بیماری،
حداقل یک ساعت قبل از وعده ی غذایی و حداقل دو ساعت بعد از وعده ی غذایی به بهتر عمل کردن آن ها کمک می کند.
برخی از داروهای بیماری پارکینسون اگر به همراه غذاهایی خورده شون، خوب عمل نمی کنند.
* با بیماری پارکینسون زندگی کنید:
در اوایل، بیماری پارکینسون نمی تواند زندگی شما را خیلی مختل کند. اما اغلب مردم با پیشرفت بیماری دچار ناتوانی هایی می شوند. درمان خانگی می تواند به شما کمک کند تا با پیشرفت بیماری خود را تطبیق دهید و تا حد امکان به قوت خود مستقل باقی بمانید.
کیفیت زندگی شما تا اندازه ای بستگی به توانایی شما برای ادامه ی کار کردن ، حضور در منزل، علاقه ی شما به خانواده تان وتمایل شما به مستقل بودن دارد.
وسایل کمک کننده مانند عصا یا واکر ممکن است با پیشرفت بیماری ضروری باشد.
جنبه های درمان خانگی مهم برای فردی با بیماری پارکینسون، عبارت اند از:
1) فعالیت ها و خانه تان را اصلاح کنید. به طور مثال فعالیت های روزانه تان را ساده کنید و دیگر این که وضعیت اسباب و وسایل منزل یا مبل ها را به گونه ای تغییر دهید که به راحتی بتوانید آن ها را بگیرید و با کمک آن ها در اطراف خانه حرکت کنید.
2)
غذا بخورید. مصرف مقدار فراوانی ، دانه ها، ، ماکیان، ، گوشت لخم و مفید است.

3) ورزش کنید و فیزیوتراپی انجام دهید. این کار، هم برای مراحل اولیه ی بیماری و هم برای مراحل پیشرفته ی آن سودمند است.



ادامه مطلب ...


 

آنها مقادیر قابل توجهی از عامل بیماری سرخک را به بدن این بیمار سرطانی تزریق کردند و با این کار توانستند بیماری سرطان او را مهار کنند

 به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، تلاش برای مقابله با سرطان یکی از چالشهای اصلی پزشکان در دهه های اخیر بوده است. حالا پژوهشگران آمریکایی به شیوه جدیدی برای مقابله با سرطان دست یافته اند. آنها می گویند با این شیوه موفق شده اند یک خانم مبتلا به سرطان خون را درمان کنند. آنها برای این کار از یک بیماری برای مقابله با سرطان خون استفاده کرده اند.

آنها مقادیر قابل توجهی از عامل بیماری سرخک را به بدن این بیمار سرطانی تزریق کردند و با این کار توانستند بیماری سرطان او را مهار کنند. این شیوه جدید که در بیمارستانی در ایالت مینه سوتای آمریکا آزمایش شده و جواب داده، سبب شده است بارقه های جدیدی از امید برای درمان سرطان در جامعه پزشکی بوجود بیاید.

شیوه های درمانی قبلی ازقبیل انواع شیمی درمانی و دو پیوند سلولهای بنیادی برای درمان سرطان خون این خانم آمریکایی استفاده شد اما نتیجه ای نداشت و بیماری او بدون علاج به نظر می رسید. پزشکان که از مداوای وی ناامید شده بودند به این شیوه جدید درمان روی آوردند تا با یک بیماری به مصاف یک بیماری دیگر بروند.

به بدن وی مقداری از واکسن سرخک تزریق شود که از آن برای واکسیناسیون یکصد میلیون نفر استفاده می شود و استفاده از این مقدار عظیم عامل سرخک هم برای بیمار و هم برای پزشکان نگران کننده بودند. اما خانم استیلی ارهولتز که سرطان داشت و چیزی برای از دست دادن نداشت به این شیوه جدید تن درداد.

پزشکان می گویند این شیوه با استفاده از اصل مطرح در واکسیناسیون بود به این معنا که پزشکان ویروس عامل سرخک وارد بدن شود و بافت سرطانی را از بین ببرد. در این شیوه، ویروس سرخک ، سلولهای سرطانی را در این خانم به هم چسابد و آنها را از بین برد.

پزشکان امیدوارند بتوانند با آزمایشها و تحقیقات بیشتر از این شیوه برای درمان دیگر سرطانها استفاده کنند. تحقیق انجام شده روی این خانم آمریکایی در مراحل بسیار اولیه قرار دارد و فقط روی یک بیمار انجام شده است و مشخص نیست تکرار این آزمایش در بدن افراد دیگر چه نتیجه ای خواهد داشت. به هرحال، این زن آمریکایی با همین شیوه درمان شده است و دیگر سرطان ندارد. 

 

 گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/newspaper



 
http://mihansalamat.ir/up/images/qqn0fkkyqy7o71g7nbll.jpg

 



نکته جالب در این تحقیق این بود، در افرادی كه فعالیت‌های بدنی شدید داشتند، كاهشی در خطر بروز سكته مغزی مشاهده نشد.


سكته مغزی یكی از بیماری‌های ناتوان‌كننده شایع در جوامع امروزی است. پرفشاری خون، دیابت، بالا بودن چربی های خون، مصرف سیگار و چاقی از عوامل خطرساز در سکته مغزی به شمار می روند.



تحقیقات نشان می دهند زنانی كه در هفته به مدت 2 ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌كنند، در معرض خطر كمتری برای ابتلا به سكته مغزی هستند. برای انجام این مطالعه 39 هزار و 315 زن 45 ساله و بالاتر آمریكایی به مدت 9 تا 11 سال مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد زنانی که به صورت مداوم و منظم پیاده روی به ویژه پیاده روی سریع می کردند، کمتر از سایرین دچار سکته مغزی می شوند.

بر اساس این مطالعه، زنانی كه به مدت 2 ساعت یا بیشتر در هفته پیاده‌روی می‌كردند، 30 درصد کمتر از زنان بی تحرک در معرض خطر سکته مغزی بودند. همچنین مشخص شد زنانی كه پیاده‌روی سریع داشتند، دارای كاهش 37 درصدی بودند.

نکته جالب در این تحقیق این بود، در افرادی كه فعالیت‌های بدنی شدید داشتند، كاهشی در خطر بروز سكته مغزی مشاهده نشد. بر این اساس محققان معتقدند فعالیت بدنی متوسط مانند پیاده‌روی نسبتا سریع، می‌تواند باعث كاهش بروز سكته مغزی گردد.



یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب: دردکلیه،سنگ کلیه, :: 16:35 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

درمانهای طبیعی برای دفع سنگ کلیهReviewed by نویسنده سایت on Mar 1Rating: 5.0درمانهای طبیعی برای دفع سنگ کلیهیکی از دردناک‌ترین علت‌های مراجعه به بیمارستان‌ها سنگ کلیه است. دردی که امیدوارم شما آن را تجربه نکنید؛ ولی هر کس آن را تجربه کرده می‌داند که چه درد بدی است؛ یعنی مبتلایان همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند از این مشکل خلاص شوند یا دست‌کم روش‌هایی غیردارویی را جستجو می‌کنند که بتواند درد آن را تسکین دهد

یکی از دردناک‌ترین علت‌های مراجعه به بیمارستان‌ها سنگ کلیه است. دردی که امیدوارم شما آن را تجربه نکنید؛ ولی هر کس آن را تجربه کرده می‌داند که چه درد بدی است؛ یعنی مبتلایان همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند از این مشکل خلاص شوند یا دست‌کم روش‌هایی غیردارویی را جستجو می‌کنند که بتواند درد آن را تسکین دهد. سنگ کلیه می تواند علت های مختلفی داشته باشد ازکم تحرکی و مصرف کم مایعات گرفته تا پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، مصرف خودسرانه یا زیاد داروهای کلسیمی، مصرف زیاد پروتئین های حیوانی، نمک و…

۱-اولین توصیه ای که می توان برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه داشت مصرف زیاد مایعات، بویژه آب است. البته باید توجه داشت که آب، حاوی املاح زیاد نباشد؛ بنابراین مصرف آب جوشیده سرد شده یا آب های تصفیه شده مانند آب های معدنی موجود در بازار توصیه می شود.

 

۲-افرادی که از سنگ کلیه بویژه سنگ های اگزالاتی رنج می برند، بهتر است از مصرف ریواس، تره فرنگی، اسفناج، نوشابه ها، بادام زمینی، آجیل، شکلات، مواد کافئین دار، آب مرکبات، گوشت و پروتئین های حیوانی خودداری کنند و بجای آن هندوانه، خیار، شاهی، آلو، ترب، تربچه، گریپ فروت،کرفس، جعفری، نعناع، مارچوبه، مرزه و مواد غذایی مفید برای دفع سنگ های ادراری استفاده کنند.

۳-گل گاوزبان نوشیدنی مفیدی در پیشگیری سنگ های کلیوی است.

۴-دم کرده گیاه قاصدک به دلیل خاصیت مدر بودن آن تاثیر زیادی در دفع سنگ های ادراری دارد. همچنین کسانی که زمینه تولید سنگ مجاری ادراری را دارند، توصیه می شود به صورت مداوم از دم کرده این گیاه استفاده کنند.

 

۵-مطالعات نشان داده است جوشانده هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و بیماری های مثانه مفید است.

۶-کاکل ذرت نیز از مواد گیاهی مفید در دفع سنگ های کلیه است. به این منظور می توان پنج گرم از این ماده را بصورت دم کرده تهیهو روزی سه بار آن را میل کرد.

۷-خاکشیر نیز به دلیل خاصیت ادرارآور آن می تواند در رفع این مشکل مفید باشد.

 

۸-به کسانی که از مشکل سنگ های ادراری رنج می برند، توصیه می شود مخلوط خاکشیر، خارشتر و ترنجبین را صبح ها به صورتناشتا با آب گرم میل کنند.

۹-گزنه نیز تاثیر غیرقابل انکاری در دفع سنگ کلیه و نیز کوچک کردن پروستات دارد.

 

۱۰-یک ترکیب گیاهی بسیار مفید در دفع سنگ های ادراری می تواند شامل این گیاهان باشد: مخلوط ۴۰ گرم خارخاسک و دم گیلاس و ۲۰ گرم آویشن، دم اسب، کاکل ذرت و افسنطین را باید دم و روزی دو تا سه بار میل کرد که تاثیر قابل ملاحظه ای در از بین بردن سنگ های کلیوی دارد.

۱۱-خارمریم، قره قاط، خرفه و چای سبزنیز به دلیل خاصیت ادرارآوری می توانند در دفع سنگ های کلیوی مفید باشند.

 

۱۲-کسانی که از سنگ کلیه رنج می برند می توانند هر روز آب ترب بویژه ترب سیاه میل کنند و تاثیرات آن را ببینند.

۱۳-عرق خارشتر و خارخاسک نیز مفید است.

 

۱۴-دم کرده مخلوط گیاه زبان گنجشک، برگ گیاه پنیرک و عسل نیز یک نوشیدنی مفید در کاهش درد سنگ کلیهاست.

۱۵-ماساژ موضعی پهلو و زیر شکم نیز با روغن کرچک گرم می تواند در کاهش درد سنگ کلیه مفید باشد.

 

۱۶-ورزش هایی مانند طناب زدن و کوهنوردی را نیز فراموش نکنید.



پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:, :: 1:13 ::  نويسنده : معصومه رستمی       


بیماری هانتینگتون یک بیماری ژنتیکی ارثی است و در افرادی که ژن  این بیماری را دارند در دهه های ۳۰و۴۰عمر تظاهر می یابد که بهترین لحظات زندگی است. این بیماری درمان موثزی ندارد و اهسته اما پیوسته پیشرفت میکند و به طور معمول بعد از ۱۵تا۲۰ سال به ناتوانی کامل و سرانجام مرگ می انجامد اگر چه این بیماری در ابتدا دستگاه عصبی مرکزی را مبتلا میکند ولی افراد مبتلا اغلب به خاطرمشکلات قلبی و ریوی عدم تحرک و خانه نشینی و یا در اثر صدماتی که به علت زمینخوردن های مکرر فرد مبتلا به وجود می ایند میمیرند در سال ۱۹۹۳ به دنبال تلاشهماهنگ ۵۸ دانشمند از سراسر دنیا زن بیماری هانتینگتون شناسایی شد . خیلی زود ازمون های کار امدی به وجود امدند تا در خانواده هایی که فرد مبتلا دارند افراد وارث این ژن تشخیص داده شوند چون این ژن به صورت غالب به ارث می رسد افراد حامل ان به بیماری مبتلا می شوند و ۵۰% احتمال دارد که هر یک از فرزندان انها نیز این زن را دریافت کنند عده ای از مردم دنیا این ازمون را انجام می دهند تا بتوانندبرای زندگی اینده خود بهتر برنامه ریزی کند ولی گروهی نیز ترجیح میدهند که
از ان اطلاع نداشته باشند .دانشمندان دریافتند که جهش در زن عامل این بیماریباعث تولید پروتیینی می شود که از یک طرف برای سلول های عصبی سمی است و از طرف دیگر این پروتین غیر عادی دیگر نمی تواند نقش زیستی خود را انجام دهد در نتیجه بخش خاصی از مغز فرد مبتلا تحلیل میرود .دانشمندان براساس مطالعات اولیه ای که روی جانوران و انسان ها انجام شده است این احتمال را مطرح کرده اند که تجویز این فاکتور رشد می تواند تا حدودی جلوی عوارض بیماری هانتینگتون را بگیرد.

از هانتینگتون تا هانتینگتین

بیماری هانتینگتون به خاطر تحقیقات یک پزشک امریکایی به نام جرج هانتینگتون چنین نام گذاری شده است در سال ۱۸۲۷ دکتر هانتینگتون اطلاعات زیادی را

 درباره ی یک بیماری ارثی منحصر به فردی گزارش کرد. او و پدرش که او نیز پزشک بود این بیماری را در یک خانواده ی نیویورکی مشاهده کرده بودند. دکتر هانتینگتون

 این بیماری را به خاطر حرکات ناهماهنگ و عجیب و غریبی که بیمار از خود نشان می دهد به معنی رقص گرفته شده است این بیماری ازهر ۱۰۰۰۰ نفر choros داد کره نامید که از یک نفر را مبتلا کرده است علایم این بیماری به علت تخریب نورون های جسم مخطط  به وجود می ایند جسم مخطط ناحیه ای در عمق مغز است و بخشی از ساختاری

 را تشکیل می دهد که هسته های قاعده ای نامیده می شود . این نورون ها درحالت عادی پیا م های تحریکی را کنترل و مهار می کنند که از قشر حرکتی مغز 

برای اجرای حرکات گوناگون به عضلات فرستاده می شوند وقتی نورون ها میمیرند فعالیت قشر حرکتی افزایش می یابد و فرد حرکات غیر ارادی از خود نشان می دهند

 .ژنی را که در بیماری هانتینگتون جهش یافته است هانتینگتین نامیده اند .این ژن در یک انتهای کروموزوم قرار دارد وقتی محققان زن هانتینگتین را مورد مطالعه قرار دادند 

متوجه شدند که در انسان های سالم رمز سه گانه گلوتامین بین ۹ تا ۳۵ بار پشت سرهم ولی در بیماران مبتلا به هانتینگتون خیلی بیشتر و حتی تا ۲۵۰ بار تکرار شده است 

بعلاوه دانشمندان متوجه شده اند که هر چه این رمز بیشتر تکرار شود بیماری درسن پایین تری بروز پیدا می کند همچنین به دلیل نامعلومی تعداد این تکرار ها می تواند

 در یک خانواده از نسلی به نسل دیگر بیشتر شود .

 

 

 

 



چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:غش/سنکوب/آریتمی قلبی/احیای قلبی, :: 23:52 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

غش یا سنکوپ

غش یا سنکوپ ، از دست دادن موقت هوشیاری و بیهوشی در نتیجه نرسیدن خون کافی به مغز (کوتاه مدت) می‌باشد.

هنگامی که جریان خون مغز کم شود، بدلیل اینکه مغز کنترل خود را روی اعضاء بدن از دست می‌دهد، فرد قدرت وهوشیاری خود را از دست داده و سقوط می‌کند.

معمولا بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه او دوباره هوشیار می‌گردد. اما اگر سنکوپ با یک ناراحتی جدی پزشکی همراه باشد، بیمار ممکن است نیم ساعت یا بیشتر در حالت بیهوشی بماند.


علائم اخطار دهنده غش


احساس بد حالی و سستی و سرگیجه
رنگ پریدگی و پوست سرد و عرق‌دار
تهوع و استفراغ
گزگز دست و پاها
نبض ضعیف ، تنفس سطحی و افت فشار خون
اختلال بینایی بصورت سیاهی رفتن چشم و احساس صدایی مثل سوت در گوش
از دست دادن تعادل و سقوط و بیهوش شدن.


علل غش


علت آن ممکن است شوک هیجانی ، خستگی مفرط ، ایستادن طولانی ، گرما ، برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده به نشسته یا ایستاده ، سوء تغذیه ، کم خونی ، فقدان هوای تازه و غیره باشد.

غش می‌تواند در یک فرد کاملا سالم در نتیجه یک عکس‌العمل عاطفی طبیعی و یا در نتیجه بازتاب اختلال تنظیم فشار خون ، حادث ‌شود.

شنیدن ناگهانی اخبار خوب یا بد ، افت ناگهانی فشار خون یا قند خون و مسائل دیگر همگی باعث می‌شوند جریان خون مغز کاهش پیدا بکند و فرد به طور موقت غش بکند.


سنکوپ یا غش واقعی ممکن است طی یکسری بیماریهای قلبی و عروقی ، علل عصبی بیهوشی (مثل صرع) ، افت قند خون ، دیده شود.

البته باید در نظر داشت که شل شدن ناگهانی عروق بدن در اثر محرکهای داخلی یا خارجی مهمترین و شایعترین علت غش می‌باشد مانند سنکوپ سینوس کاروتید ، سنکوپ دفع ادرار ، سنکوپ سرفه و سنکوپ عصبی و قلبی.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:قوز قرنیه/کراتوکونوس/کراس لینک, :: 23:37 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

قوز قرنيه

قوز قرنيه (کراتوکنوس Keratoconus ) بيماري است که قرنيه چشم را در گير مي‌کند و آن را از حالت طبيعي که مقطعي از يک جسم کروي منظم مي‌باشد به مقطعي از جسم مخروطي شکل نامنظم تبديل مي‌کند. اين بيماري يک پديده غيرالتهابي و دو طرفه مي‌باشد که بتدريج، قرنيه چشم شروع به نازک شدن و نامنظم شدن مي‌کند و در نوع نسبتاً پيشرفته، قرنيه حالت مخروطي پيدا مي‌کند.  اين تغييرات منجر به نزديک‌بيني و آستيگماتيسم نامنظم و در نتيجه کاهش ديد به درجات متفاوت مي‌گردد.

معمولاً از دهه دوم زندگي و دوران بلوغ شروع مي‌شود و تا دهه سوم و چهارم پيشرفت مي‌کند و سپس متوقف مي‌گردد. خيلي بعيد است که بيماري قوز قرنيه در سنين بالا ظاهر شود. نکته مهمي که بايد به آن توجه شود اين است که علي‌رغم مشکلات بينايي فراواني  که اين بيماري مي‌تواند  ايجاد کند ولي کورکننده نمي‌باشد.

چه چيزي باعث كراتوكونوس مي‌شود؟

علت بيماري هنوز کاملاً شناخته شده نيست، اگرچه زمينه‌هاي ارثي مطرح مي‌باشد، اما رفتار اين بيماري شبيه بيماري‌هاي ارثي معمولي نيست و فقط در حدود ده درصد موارد مي توان رد پاي آن را در ديگر اعضاي فاميل پيدا کرد. در بيماراني كه آلرژي داشته و مرتب چشم‌شان را مي‌مالند ديده مي‌شود. ماليدن محکم چشم، اگرچه علت قوز قرنيه نمي‌باشد ولي در روند ايجاد و پيشرفت آن بي‌تاثير نيست. به همين جهت معمولا به بيماران مبتلا به قوز قرنيه سفارش مي‌شود که از ماليدن چشمشان پرهيز کنند.

علائم قوز قرنيه

گاهي آنقدر بيماري خفيف است که حتي بيماري اين افراد در معاينه معمولي چشم  هم کشف نمي‌شود و تنها با گرفتن نقشه توپوگرافي قرنيه مي‌توان به وجود آن پي برد. اما عمده اين بيماران در ابتدا با عيب انکساري نزديک‌بيني و آستيگماتيسم و شكايت از پخش نور و حساسيت به نور مراجعه مي‌کنند که در اين موارد ديد بيمار با اصلاح با عينک در حد قابل قبولي مي‌رسد، اما ممکن است کامل و 10/10 نشود. در اين موارد نيز گرفتن نقشه توپوگرافي قرنيه (عكسي كه انحناء‌ها و نامنظمي‌هاي سطح قرنيه را به صورت نقشه جغرافيايي نشان مي‌دهد) تشخيص را قطعي مي‌کند. در انواع پيشرفته‌تر علائم شديدتر مي‌باشد و فرد با عينک، بينايي مناسبي پيدا نمي‌کند که در اين حالت حتي بدون گرفتن نقشه قرنيه، بيماري در معاينه معمولي هم تشخيص داده مي‌شود.       

درمان قوز قرنيه

اگر قوز قرنيه بسيار خفيف باشد اين افراد حتي با عينک مي‌توانند ديد مناسبي داشته باشند و نياز به درمان ديگري ندارند. انواع خفيف تا متوسط معمولاً با استفاده از لنزهاي تماسي سخت (contact lens) بينايي بسيار خوبي را در اکثر مواقع به دست مي آورند و طبعاً در اين صورت اعمال جراحي ضرورت پيدا نمي‌کند. متقاعد نمودن بيمار و ايجاد رغبت در وي به استفاده از اينگونه لنزها، شرط اصلي موفقيت درمان با کنتاکت لنز خواهد بود. از درمان‌هاي جراحي ديگري که براي قوز قرنيه وجود دارد، استفاده از حلقه هاي داخل قرنيه (Intracorneal ring) مي‌باشد که اين نوع از درمان در بعضي از موارد خفيف تا متوسط قوز قرنيه که لنز تماسي را نمي‌توانند تحمل کنند، کاربرد دارد. اين حلقه‌ها با کاهش ميزان آستيگماتيسم نامنظم به بهبود بينايي کمک مي‌کنند. اما بايد دانست که ميزان موفقيت در حلقه هاي داخل قرنيه بسيار متغير و از فردي به فرد ديگر متفاوت خواهد بود و در صورت عدم موفقيت درماني، نهايتا بيمار نياز به پيوند قرنيه خواهد داشت.

در موارد قوز قرنيه شديد، درمان پيوند قرنيه خواهد بود که شانس موفقيت پيوند در قوز قرنيه بسيار بالا و نزديک به ۹۵ درصد مي‌باشد. زمان عمل بستگي به شدت قوز قرنيه و عدم موفقيت در استفاده از کنتاکت لنز دارد. در هر حال بايد دانست که عمل پيوند براي درمان قوز قرنيه يک عمل غير اورژانس و انتخابي مي‌باشد و تاخير در اين نوع عمل عارضه‌اي بدنبال نخواهد داشت. نکته‌اي را که در مورد پيوند قرنيه بايد حتما  به آن توجه نمود اين است که  پيوند قرنيه در بسياري از موارد نياز به عينک را از بين نمي‌برد و هدف اصلي از پيوند قرنيه، تبديل کردن آستيگمات نامنظم به آستيگمات منظم است تا فرد بتواند با عينک ديد مناسبي داشته باشد. حتي در مواردي بعد از پيوند قرنيه نيز ممکن است براي بهبود ديد نياز به استفاده از لنز تماسي باشد، از اين رو تنها زماني که عدم تحمل واقعي نسبت به کنتاکت لنز ايجاد شده باشد، بهتر است اقدام به پيوند قرنيه گردد. 


نقش ليزيک و ديگر اعمال جراحي ليزري در درمان قوز قرنيه

از آنجايي که قوز قرنيه بيماري پيشرونده‌اي است، تمامي جراحي‌هايي که به نحوي به تضعيف قرنيه کمک مي‌کنند، مي‌توانند سير بيماري را تسريع کنند و به همين علت انجام اينگونه اعمال جراحي در قوز قرنيه ممنوع مي‌باشد. ليزيک و ديگر اعمال جراحي ليزري از اين دسته هستند و طبعاً هر فردي که بيماري قوز قرنيه را دارد، حتي اگر بيماري وي بسيار بسيار خفيف باشد که فقط با گرفتن نقشه توپوگرافي قرنيه به تشخيص رسيده است، بايد از انجام اينگونه اعمال جراحي اجتناب کند.

البته استفاده از عمل جراحي ليزيک، لازک، و يا پي‌آر‌کي در کساني که تحت عمل پيوند قرنيه قرار گرفته‌اند و بعد از عمل نزديک‌بيني، آستيگماتيسم، و يا دوربيني قابل توجه‌اي دارند، مي‌تواند بسيار کمک کننده باشد.  تاکنون بيشتر عمل جراحي ليزيک را بعد از پيوند قرنيه توصيه مي‌شد. اما اخيرا اعمال جراحي سطحي مانند لازک و پي‌آر‌کي بيشتر مورد توجه قرار گرفته است و نتايج اين عمل‌هاي جراحي  نيز بعد از پيوند قرنيه بهتر از نتايج عمل ليزيک مي‌باشد.  

دكتر محمدحسين دستجردي



شنبه 5 بهمن 1392برچسب:بیماری ترس, :: 22:23 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
ترس‌ مرضي‌ (فوبیا)

phobias

 

  شرح بيماري
 علايم‌ شايع‌
 علل‌
  عوامل تشديد كننده بيماري
 پيشگيري‌
 عواقب‌ مورد انتظار
 عوارض‌ احتمالي‌
  درمان‌
 اصول‌ كلي‌
 داروها
  فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري
  رژيم‌ غذايي‌
  درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود؟
 
    شرح بيماري
ترس‌ مرضي‌ نوعي‌ اضطراب‌ به‌ صورت‌ ترس‌ مداوم‌ غيرمنطقي‌ يا بيش‌ از حد معمول‌ نسبت‌ به‌ يك‌ شيئي‌، موقعيت‌، فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري ، شرايط‌ يا حتي‌ يك‌ عملكرد بدني‌ (كه‌ هيچ‌ يك‌ از اين‌ها اساساً خطرناك‌ نبوده‌ يا تناسب‌ منطقي‌ با اضطراب‌ ندارند). اكثر افراد دچار فويبا ترس‌ خود را نابجا نسبت‌ به‌ موقعيت‌ مي‌شناسند. فويبا به‌ انواع‌ زير تقسيم‌ مي‌شود:
اجتماع‌ هراسي‌ (ترس‌ از قرارگرفتن‌ در موقعيت‌هاي‌ اجتماعي‌ نظير سخنراني‌ عمومي‌ يا استفاده‌ از حمام‌ عمومي‌)
جمع‌ هراسي‌ (ترس‌ از حضور در شلوغي‌ يا ترس‌ از مكان‌هاي‌ عمومي‌)
ترس‌ مرضي‌ ساده‌ (ترس‌ از يك‌ نوع‌ محرك‌ خاص‌ نظير حيوانات‌، حشرات‌، ارتفاع‌، سفرهوايي‌، مكان‌هاي‌ بسته‌ و غيره‌)
   علايم‌ شايع‌
علايم‌ اضطرابي‌ زير هنگام‌ مواجهه‌ يا فكر كردن‌ در مورد محرك‌ ايجادكننده‌ ترس‌ مرضي‌ رخ‌ مي‌دهند:
تپش‌ قلب‌
تعريق‌
لرزش‌
گُرگرفتگي‌
تهوع‌
افكار منفي‌ و تصورات‌ مضطرب‌كننده‌
   علل‌
علت‌ واقعي‌ اين‌ اختلال‌ ناشناخته‌ است‌. علت‌ احتمالي‌ آن‌ عبارتست‌ از يك‌ واكنش‌ يادگرفته‌ شده‌ (ساخته‌ شده‌ در ذهن‌) مثلاً ناشي‌ از تماس‌ با فرد ديگري‌ داراي‌ ترس‌ مشابه‌، يا داشتن‌ تجربه‌ يك‌ ترس‌ اوليه‌ كه‌ همراه‌ با يك‌ شيئي‌ يا موقعيت‌ خاص‌ بوده‌ است‌. ساير فرضيه‌هاي‌ موجود در اين‌ زمينه‌، ترس‌ مرضي‌ را داراي‌ يك‌ معني‌ سُمبليك‌ در نظر مي‌گيرند.
    عوامل تشديد كننده بيماري
سابقه‌ خانوادگي‌ اضطراب‌
اضطراب‌ ناشي‌ از جدايي‌ در كودكي‌
وجود ساير اختلالات‌ رواني‌
دارابودن‌ شخصيبت‌ كمال‌گرا


ادامه مطلب ...


پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:بیماریهای تنفسی, :: 22:55 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بیماری تنفسی که عموما در ارتباط با بیماری ریوی است شامل گروهی از بیماری‌ها هستند که از طریق درگیر کردن بخش یا قسمت‌هایی از دستگاه تنفس باعث اختلال در عملکرد ریه‌ها می‌گردند. گاهی بیماری تنفسی در نتیجه آسیب به پرده جنب(پلورا)، حفره پلورال یا ماهیچه‌ها و اعصاب تنفسی ایجاد می‌شود. ریه‌ها مهمترین قسمت دستگاه تنفسی هستند که در عمل تبادل گازهای تنفسی جهت تامین اکسیژن بافت‌های مختلف بدن و دفع دی اکسید کربن نقش دارند. نایژه‌ها، نایژک‌ها و آلوئول‌ها از اجزای مهم هر کدام از ریه‌ها به‌شمار می‌آیند که در یک بیماری تنفسی ممکن است درگیر شوند. گاهی ضایعه در بافت ریه یا عروق خونی آن ایجاد می‌گردد. بیماری‌های ریوی در هر سال بسیاری از افراد جامعه را مبتلا می‌کنند که باعث کاهش سطح عملکرد فرد در فعالیت‌های روزمره می‌گردند. بیماری‌های دستگاه تنفسی در انگلستان شایع ترین عامل مراجعه به پزشکان عمومی است.میزان اختلال در عملکرد تنفس در یک بیماری ریوی به نوع بیماری و وسعت آسیب وارده بستگی دارد. بیماری‌های ریوی یکی از عوامل مهم مرگ و میر افراد در سراسر جهان است.

انواع بیماری ریوی

یک بیماری ریوی ممکن است باعث درگیری مجاری تنفسی، بافت ریه یا عروق خونی گردد.معمولا ترکیبی از این اختلالات در بسیاری از بیماری‌ها ی تنفسی دیده می‌شوند. به طور کلی می‌توان بیماری‌های تنفسی را به گروه‌های زیر تقسیم بندی کرد:

  • بیماری‌های انسدادی ریوی
  • بیماری‌های محدود کننده ریوی
  • بیماری‌های عروقی ریوی
  • بیماری‌های دیگر

بیماری‌های انسدادی ریوی

بیماری‌های انسدادی ریه در ارتباط با انسداد مجاری هوایی نایژه‌ها، نایژک‌ها، مجاری آلوئولی و آلوئول‌ها هستند. این گروه از بیماری‌ها با کاهش سرعت جریان بازدمی مشخص می‌شوند.در بیماری‌های انسدادی ریوی وضعیتی ایجاد می‌شود که باعث مقاومت به عبور جریان هوا می‌گردد. عواملی که ممکن است باعث مقاومت به عبور جریان هوا در یک بیماری انسدادی ریه گردند عبارتنداز:

  • التهاب مزمن
  • اسپاسم برونش‌ها (برونکواسپاسم)
  • فیبروز شدن که غیر قابل برگشت است
  • عدم برگشت پذیری راه‌های هوایی و آلوئول‌ها به علت آسیب

بیماری‌های انسدادی ریوی شامل موارد زیر است:

از میان بیماری‌های انسدادی ریوی، بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی (COPD) و آسم شیوع بیشتری دارند.

بیماری‌های محدود کننده ریوی

بیماری‌های محدود کننده ریه در ارتباط با کاهش ظرفیت ریه‌ها است که باعث کاهش حجم ریه‌ها می‌گردند.در شرایط فیزیولوژیکی، بیماری‌های محدود کننده ریوی از طریق کاهش ظرفیت کل ریوی (TLC)، ظرفیت حیاتی (VC) یا حجم استراحت ریوی (ظرفیت باقیمانده عملکردی یا FRC) مشخص می‌گردند.عواملی که در ایجاد این گروه از بیماری‌ها نقش دارند مربوط به بیماری‌های موثر بر بافت ریه، پلورا (پرده جنب)، دیواره قفسه سینه یا اختلالات است.

بیماری‌ها و اختلالات محدود کننده ریوی عبارتنداز:



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:]پنه ،خرخر, :: 22:21 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 آپنه ی خواب

آپنه ی خواب مشکلی جدی است که طی آن فرد در حین خواب مکرراً دچار حملات کوتاه قطع تنفس می ‌شود. این افراد بعد از مدت کوتاهی که به خواب می ‌روند، دچار احساس تنگی نفس و قطع آن می ‌شوند و از خواب بیدار می‌شوند.


افرادی که دچار آپنه ی خوابِ درمان نشده هستند، خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا،  سکته ی قلبی، نارسایی قلبی و سکته ی مغزی  دارند.

احتمال ابتلا به آپنه ی خواب در زنان پس از یائسگی بیشتر می ‌شود. سایر عواملی که خطر این مشکل را افزایش می‌‌ دهند اضافه وزن، سیگار  کشیدن، استفاده از الکل، قرص‌های خواب و سابقه ی خانوادگی آپنه ی خواب است.

علایم این بیماری عبارتند از: تنفس نامنظم و انسداد راه تنفسی در هنگام خواب همراه با خواب‌آلودگی شدید در طی روز.

اگر احتمال می‌‌ دهید به این بیماری مبتلا باشید، با پزشک خود در مورد آزمایشات تشخیصی مربوطه مشورت کنید.

اگر اضافه وزن دارید، حتی میزان اندکی کاهش وزن (۱۰درصد وزن قبلی تان) می ‌تواند موارد خفیف آپنه ی خواب را از بین ببرد. سایر مواردی که به شما کمک ‌می‌ کند عبارتند از: ترک سیگار، پرهیز از الکل و قرص‌های خواب‌آور.

خوابیدن به پهلو هم به عوض خوابیدن به پشت در تخفیف علائم کمک کننده است. بعضی افراد به وسائل مکانیکی که فشار هوا را در داخل بینی آنها افزایش می‌ دهند نیاز پیدا می ‌کنند. در موارد شدید ممکن است جراحی نیاز شود.



پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:ریه و سرطان ریه, :: 21:35 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

سرطان ریه، از آن دسته بیماری است که بر خلاف تصورات مردم، اگر به زودی تشخیص داده شود، قابل درمان است.

 به گزارش خراسان، سرطان ریه سالانه قربانیان زیادی می‌گیرد؛ بیشتر مردم ابتلا به این بیماری را در حکم مرگ می‌دانند؛ در صورتی که اگر این بیماری زود تشخیص داده شود قابل درمان است؛ از جمله علایمی که ممکن است نشان دهنده ابتلا به سرطان ریه باشد، به شرح زیر است:

افسردگی یا تغییرات خلق و خو

به تازگی محققان ارتباط شگفت‌انگیزی بین اولین تشخیص افسردگی، اضطراب و علایم روانی با سرطان ریه پیدا کرده‌اند؛ در موارد زیادی، افراد در مرحله اول پیشرفت سرطان ریه و بدون آگاهی از آن پس از ارجاع به بخش مراقبت‌های روانی در می‌یابند که تومور دارند؛ علایم روانی که در این افراد دیده می‌شود شامل خستگی مفرط، خواب‌ آلودگی، افسردگی، بی‌قراری و حمله‌های عصبی بی‌دلیل است؛ اگر چه هنوز ارتباط بین اضطراب، افسردگی و سرطان ریه روشن نیست اما مشخص شده است که مبتلایان به سرطان ریه بدون دلیل احساس غیرعادی پیدا می‌کنند.

بیماری‌های مکرر

بیماری‌های مکرر مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، برونشیت یا ذات‌الریه به ویژه در زنان سیگاری می‌تواند به علت ضعف سیستم دفاعی یا سرطان ریه باشد؛ این بیماری‌ها در بیماران مبتلا به سرطان ریه پس از فروکش کردن علایم بیماری دوباره بروز می‌کند؛ سرطان ریه با ساکن شدن در بافت‌های ریه و لوله‌های برونشیتی، علایم مشابه به سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد می‌کند؛ این سرطان، ریه را به بیماری‌ها و عفونت‌ها مستعدتر می‌سازد و سیستم دفاعی بدن که مشغول مقابله با سرطان است کمتر می‌تواند خود را در برابر میکروب‌ها محافظت کند و در نتیجه دچار عفونت‌های جدی از جمله برونشیت و ذات‌الریه می‌شود.

خستگی مفرط

علامت دیگر سرطان ریه، خستگی مفرط و ضعف بدون دلیل است، این احساس خستگی مانند زمانی است که به تب، سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده‌اید و قادر به بلند شدن از جا نیستید؛ علت این خستگی رها شدن ماده‌ای در خون است که از طریق تومورهای سرطانی روی میزان اکسیژن و سلامت گلبول‌های قرمز و عملکرد غده فوق‌ کلیوی تأثیر می‌گذارد؛ غده فوق کلیوی به طور مستقیم تحریک کورتیزول را کنترل می‌کند از آنجا که خستگی مفرط می‌تواند به علت بی‌خوابی و کار بیش از حد باشد، از علت آن مطمئن شوید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

ضخیم و دردناک شدن نوک انگشتان

ضخیم شدن نوک انگشتان دلایل زیادی دارد اما شایع‌ترین آن سرطان ریه است؛ بیشتر مردم به اشتباه این علایم را به آرتریت ربط می‌دهند؛ ناخن‌ها متورم، قرمز یا کمی گرم می‌شود و فرد در برداشتن اشیاء مشکل پیدا می‌کند؛ علت این علایم، رهایی «سیتوکینز» یا ماده شیمیایی دیگری در خون است که باعث رشد بافت و استخوان در زیر ناخن می‌شود.

از دست دادن اشتها یا کاهش بی‌دلیل وزن

اگر بدون تغییر در شیوه زندگی دچار کاهش وزن شدید یا اینکه به غذاهایی که قبلاً دوست داشتید تمایلی ندارید جای نگرانی دارد؛ سرطان ریه با علایمی مانند کاهش وزن و از دست دادن اشتها، سخت نفس کشیدن و کم اشتهایی خود را نشان می‌دهد؛ درد معده باعث حالت تهوع می شود؛ از دست دادن اشتها هنگامی رخ می‌دهد که سرطان به کبد سرایت کرده است؛ به علایم توجه کنید تا مطمئن شوید ناشی از ناراحتی روده‌ای، مسمومیت غذایی، نفخ یا قاعدگی نیست؛ اگر بی‌اشتهایی و کاهش وزن ادامه پیدا کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

رشد غیر طبیعی سینه در مردان

این مشکل می‌تواند نشانه یک مشکل جسمی نهفته باشد؛ تغییر در اندازه می‌تواند در یک سینه یا هر دو سینه اتفاق بیفتد؛ با متابولیزم سلول‌های سرطانی، هورمونی در خون رها می‌شود و سندرومی به نام «پارانئوپلاستیک» به وجود می‌آید؛ این ناهنجاری هورمونی می‌تواند به رشد غیر طبیعی سینه در مردان منجر شود؛ این مسئله را حتماً با پزشک در میان بگذارید، زیرا علت آن می‌تواند اضافه وزن هم باشد اما باید احتمالات دیگری را نیز در نظر گرفت.

نفس تنگی

حدود 15 درصد موارد سرطان ریه، در افراد غیر سیگاری مشاهده می‌شود و علت آن هم قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا یا مواد شیمیایی است؛ اگرچه نفس تنگی یکی از شایع‌ترین علایم سرطان ریه است، اغلب مردم به آن توجه نمی‌کنند یا اینکه آن را به بیماری دیگری ارتباط می‌دهند؛ سرطان می‌تواند در کیسه‌های هوایی یا لوله برونشیتی که به ریه راه پیدا می‌کند به وجود بیاید؛ رشد تومور در ورود و خروج هوا به ریه مشکل ایجاد می‌کند.

سرفه و گرفتگی صدا

برخی افراد مبتلا به سرطان ریه که بیماری‌شان تشخیص داده شده است به یاد می‌آورند که در گذشته دچار تغییر در صدا یا سرفه‌های مکرر طولانی چند ماهه یا بیشتر بودند و آن را به آلرژی یا بیماری دیگری ربط داده بودند؛ در این موارد فرد مرتب به صاف کردن صدا نیاز پیدا می‌کند؛ تولید بزاق افزایش پیدا می‌کند؛ صدا کمی خشن می‌شود؛ سرفه‌ها خشک یا همانند هنگام سرماخوردگی است؛ رنگ خلط ممکن است کمی قهوه‌ای باشد؛ گاهی در بزاق دهان کمی خون مشاهده می‌شود؛ با ایجاد انسداد در لوله برونشیت یا ریه به علت تومور در حال رشد خلط متراکم می‌شود؛ تومورهای ریه ممکن است روی تارهای صوتی و حنجره ها فشار وارد کند در صورت مشاهده سرفه‌های مزمن یا خونی حتماً باید به پزشک مراجعه شود.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:ریه, :: 21:31 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

عفونت ریه و چند نمونه از بیماری‌های آن

 


علل عفونت ریه می تواند باکتری، ویروس و یا قارچ باشد. انگل ها نیز باعث این عفونت ها می گردند.

 


عفونت ریه

هنگامی که نفس می کشید، ریه ها اکسیژن هوا را به جریان خون می رسانند. سلول های بدن برای انجام فعالیت های خود، به اکسیژن نیاز دارند.

 

افرادی که مبتلا به بیماری های ریوی هستند، به سختی نفس می کشند. بیماری های ریوی عبارتند از: آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی، آنفلوانزا، ذات الریه، سل، سرطان ریه و ... .

 

انواع عفونت ریه

دستگاه تنفسی به دو بخش تقسیم می شود: فوقانی و تحتانی. اگر عفونت در هر کدام از این دو بخش رخ دهد، به نام همان بخش خوانده می شود.

دستگاه تنفسی فوقانی شامل بینی، حلق، حنجره و نای می باشد.

دستگاه تنفسی تحتانی شامل ریه ها و اجزای آنهاست. ریه تشکیل شده از برونش، برونشیول ها و آلوئول ها.

 

علل عفونت ریه

علل عفونت ریه می تواند باکتری، ویروس و یا قارچ باشد. انگل ها نیز باعث این عفونت ها می گردند.

- عفونت باکتریایی از تمامی عفونت ها بیشتر است. این عفونت ها توسط آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. عفونت های باکتریایی موجب سوزش پوست می گردند.

- عفونت های ویروسی نیاز به دارو ندارند و خود به خود خوب می شوند. در عفونت های حاد ویروسی، لب ها و ناخن ها به رنگ آبی در می آیند. از دست دادن آب بدن نیز یکی از علائم عفونت ریه می باشد. عفونت ریه می تواند منجر به عفونت گوش گردد.

- علائم عفونت ریوی ناشی از قارچ نیز همانند علائم عفونت ریوی ناشی از باکتری و یا ویروس می باشد. در برخی موارد شدید، عمل جراحی برای برداشت توده قارچی لازم می باشد.

اگر گلودرد شما در عرض چند روز بهبود نیافت و یا بعد از چند هفته، از شر سرفه خلاص نشدید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سرفه های مداوم، تنگی تنفس، درد قفسه‌سینه و خس خس سینه از علائم عفونت ریه می باشد که نیاز به بررسی فوری پزشک دارند

در قسمت زیر، ویژگی های چند تا از عفونت های ریوی را برای شما بیان می کنیم.

 

پنومونی یا ذات الریه

پنومونی شایع ترین نوع عفونت ریه می باشد. ذات الریه در واقع همان التهاب ریه می باشد که با یک عفونت ایجاد می شود.

هنگامی که کیسه های هوایی در ریه محتوی مقدار زیادی مایعات می شوند، ذات الریه رخ می دهد.

عفونت ذات الریه می تواند از نوع ویروسی، باکتریایی و یا قارچی باشد.

علائم این بیماری عبارت است از: التهاب ریه، تنگی تنفس، درد قفسه سینه، تب بالا، سرفه خلط دار، لرز، گرفتگی قفسه سینه، درد عضلانی و خستگی.

بسیاری از بیماران بعد از آنفلوانزا، مبتلا به ذات الریه می گردند.

افراد سیگاری و افراد مسنی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مستعد مبتلا شدن به این بیماری هستند.

این بیماری می تواند بسیار خطرناک باشد و اگر خوب درمان نشود می تواند مشکلات زیادی را بوجود آورد و حتی باعث مرگ فرد شود.

 

سندرم حاد تنفسی ( SARS)

این بیماری نوعی ذات الریه می باشد. این سندرم به شدت مسری است.

سیاه سرفه، تب بالا، سردرد و ناراحتی عمومی از علائم این سندرم می باشد.

 

بیماری سل

سل عفونت ریوی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم می باشد.

سرفه، خلط سبز و یا خون آلود و تنگی تنفس برخی از علائم این بیماری می باشند.

این بیماری باعث کاهش وزن و خشک و پوسته پوسته شدن پوست می شود.

عفونت سل مسری است و با قطرات سرفه منتقل می شود.

آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری سل بسیار موثر می باشند.



ادامه مطلب ...


 

ام اس بیماری ام اس, علایم ام اس, خستگی مفرط
خستگی مفرط در بیماری های متعددی دیده می شود از جمله «ام اس».

معمولاً افراد بعد از بروز علایمی مانند بی حسی و سوزن شدن دست و پا و یا از دست دادن تعادل به پزشک مراجعه می کنند و با انجام آزمایش و معاینه متوجه می شوند که به بیماری MS مبتلا شده اند.

در این مطلب به علایمی که می توانند نشانه ای از این بیماری باشند اشاره می کنیم:

سوزش در انگشتان: این حالت ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید اما در صورت دائمی شدن آن، بهتر است به پزشک مراجعه کنید شاید این نشانه ام اس نباشد اما می تواند با یک مشکل عضله یا عصب در ارتباط باشد. بنابراین بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید.

التهاب عصب بینایی و مشکلات چشم: این مشکل برای بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به ام اس ایجاد می شود و در ۱۵ درصد افراد، جزو اولین علایم است. این مشکل می تواند به شکل دوبینی، چشم درد و دید غیرواضح بروز کند.

خستگی مفرط: خستگی مفرط در بیماری های متعددی دیده می شود از جمله «ام اس»؛ در مرحله اول این بیماری، حدود ۲۰ درصد بیماران دچار خستگی مفرط می شوند. احساس ضعف، خستگی یا سستی دست و پا علامت شایع این بیماری است.


ادامه مطلب ...


سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:, :: 21:49 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

چند وقت پیش یکی از دوستانم که دانشجوی دانشگاه ملبورن است، مطلبی را در مورد کمبود ویتامین دی گفت که جالب بود 
طبق گفته دکتر دانشگاه ملبورن،همه ي دانشجوهای ایرانی دانشگاه، دچار کمبود ویتامین دی هستند

و من یاد خاطره ای از یکی از دوستانمان افتادم که در ایران سالها دچار مشکل شدید پا درد و کمردرد بود و تنها با استفاده از مصرف ویتامین دی مشکلش کامل حل شده بود
 جالب اینجاست که هر وقت دچار کسلی و خستگی مفرط می شویم اولین چیزی که به ذهنمان می رسد، کمبود آهن یا مشکلات تیروئیدی است و معمولا کمبود ویتامین دی در نظر گرفته نمی شود

برای همین یک سری مطلب در موردش خواندم که خلاصه اش رابرایتان
 می نویسم
ویتامین دی برای داشتن استخوان ها و ماهیچه های محکم و سلامت کلی ضروری است
بهترین منبع طبیعی ویتامین دی اشعه ماوراء بنفش خورشید است (که متاسفانه علت اصلی سرطان پوست هم می باشد) اما با قرار گرفتن متعادل در معرض نور خورشید می توان از دریافت کافی ویتامین دی و عدم ابتلا به سرطان پوست اطمینان حاصل کرد.
 تنها 5-10 درصد از میزان ویتامین دی مورد نیاز را می توان از خوراکی ها بدست آورد.
کمبود ویتامین دی در زنان مشکل زا تر است.
 
علائم کمبود ویتامین دی

 افسردگی
 
تغییر خلق و خو

، تشدید سندرم پیش از قاعدگی  در زنان
- خستگی مفرط
- خواب آلودگی در طول روز
- ضعف ماهیچه ها
- مشکلات دیداری
- در کودکان ایجاد نرمی استخوان (ریکتز یا راشیتیسم) می کند و در بزرگسالان استیومالاسی
- کمبود ویتامین دی می تواند در ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه، تخمدان و مثانه نقش داشته باشد.


ادامه مطلب ...


دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 21:30 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بیماری‌های ام‌اس، آرتروز و رماتیسم از طریق طب سنتی و به شیوه مزاج سنجی درمان می‌شوند و بر اساس نوع مزاج بیمار می‌توان روش‌های درمانی مناسب را ارایه کرد.

 مزاج

 نظام نهرینی، مدرس طب سنتی جهاد دانشگاهی می‌گوید: همان طور که افراد اختلافات ظاهری مانند اختلاف در رنگ پوست، مو و چشم دارند به همان نسبت نیز مزاج آن‌ها متفاوت است و باید غذاهای مختلفی مصرف کنند تا از بروز بیماری‌ها در آن‌ها جلوگیری شود.

 

وی اظهار داشت: افراد باید تا حدودی از علم مزاج شناسی اطلاع داشته باشند. نوع مزاج علایمی دارد که به عنوان نمونه می‌توان از فرم اندام، بینی، لب و عروق و رنگ پوست، مو و چشم، علایم رفتاری و نبض آن را تشخیص داد.

 

نهرینی افزود: دو نوع مزاج وجود دارد؛ یک مزاج که افراد با آن به دنیا می‌آیند و به آن مزاج جبلی یا ارثی می‌گویند و مزاج دیگری که در طول زندگی بر انسان عارض می‌شود و به آن مزاج عرضی یا عارضی می‌گویند. بسیاری از مردم می‌توانند نوع مزاج خود را تشخیص دهند، به عنوان نمونه فرد می‌گوید که مزاج من سرد است چون وقتی سردی‌ها را می‌خورم بی حال می‌شوم، آب دهانم زیاد می‌شود و دل درد می‌گیرم؛ ولی این موارد ممکن است بر اثر مزاج عرضی او به وجود آمده باشد و مزاجی که با آن به دنیا آمده است، گرم باشد.

 

نهرینی گفت: درمان در طب سنتی به ضد است. وقتی سردی در بدن اتفاق می‌افتد آن را باید با گرمی درمان کرد. در این طیف خاص اگر به او گرمی داده شود شاید مشکلات گوارشی او برطرف شود اما چون یک مزاج پایه گرم دارد، ممکن است عوارضی مانند جوش، کهیر و یا خارش در او اتفاق بیفتد.

 

وی تاکید کرد: افراد به ویژه آن‌هایی که مزاج مخلوط دارند، بهتر است برای تعیین دقیق نوع مزاج خود با پزشکان طب سنتی مشورت کنند.

 

مدرس طب سنتی جهاد دانشگاهی گفت: در شیوه زندگی ماشینی و شهری، فعالیت‌ها و تحرک‌ها کم و غذاهای بسیار نامناسب مانند غذاهای آماده (فست‌فودها) و کنسروها وارد رژیم غذایی مردم شده است که باعث تجمع سموم و اخلاط در بدن می‌شود.

افرادی که از نظر ژنتیکی دارای طبع سردی هستند و مدام از غذاهای سرد به حد وفور استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری ‌ام‌اس قرار می‌گیرند

 

نهرینی افزود: به ویژه در زنان که رطوبت بدن آن‌ها بسیار بیشتر از آقایان است این غذاها باعث می‌شود که رطوبت در بدن آن‌ها بیشتر شود. این رطوبت‌ها در هر قسمت از بدن رسوب کند باعث بروز بیماری می‌شود. تجمع رطوبت در مغز ایجاد ام‌اس، در سینه ها ایجاد کیست، در رحم ایجاد فیبرم و در تخمدان ایجاد کیست‌های تخمدانی می‌کند. اولین قدم برای پیشگیری از این بیماری‌ها، تغییر شیوه زندگی و اصلاح رژیم غذایی است که در طب سنتی اصول آن وجود دارد.

 

وی در مورد تغییر رژیم غذایی توصیه کرد که به جای مصرف گوشت مرغ بهتر است از گوشت بوقلمون و به جای گوشت گاو نیز از گوشت گوسفند یا شتر استفاده شود.

 

نهرینی افزود: از آنجایی که در تهیه برخی از لبنیات پاستوریزه، از شیر خشک استفاده می‌شود، بهتر است افراد از لبنیات محلی استفاده کنند؛ همچنین در غذاهای آماده به دلیل وجود بنزوات سدیم و عوارض زیادی که برای بدن به دنبال دارد، مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود.

 

وی همچنین با تاکید بر افزایش تحرک بدنی اظهار داشت: وجود استرس زیاد در زندگی شهری در کنار عدم تحرک و مصرف مواد غذایی آماده موجب می‌شود دستگاه گوارش نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد بنابراین بیشتر شهرنشین‌ها دچار یبوست هستند. یبوست باعث می‌شود مواد ضایع دفع نشود و در بدن رسوب کند.

 

این مدرس طب سنتی همچنین در مورد رژیم غذایی مناسب در درمان بیماری‌های ام‌اس، رماتیسم و آرتروز توصیه‌هایی ارایه کرد.

 

 

طب سنتی و ام‌اس

 

ام‌اس یا اسکلروز مولتیپل یک بیماری مزمن و بالقوه ناتوان کننده است که سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع را درگیر می‌کند.

 

نهرینی به بیماران دارای ام‌اس توصیه کرد از نان‌های سبوس دار مانند نان سنگک به ویژه نوع تیره آن استفاده کنند. این دسته از بیماران از آب میوه‌های کارخانه‌ای نباید استفاده کنند و بهتر است گوشت بوقلمون، گوسفند و شتر مصرف کنند. این بیماران باید از مواد غذایی گرم استفاده کنند با این حال بهتر است مزاج سنجی شوند.

 

از طرفی دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد: افرادی که از نظر ژنتیکی دارای طبع سردی هستند و مدام از غذاهای سرد به حد وفور استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری ‌ام‌اس قرار می‌گیرند.‌

بیماران دارای ام‌اس، آرتروز و رماتیسم برای درمان بیماری خود و جلوگیری از پیشرفت آن باید از محصولات غذایی طبیعی (ارگانیک) بر اساس نوع مزاج خود استفاده کنند

 

بر اساس این گزارش، اختلال در غدد درون‌ریز موجب می‌شود که سیستم داخلی بدن به هم ریخته و انسان از حالت تعادلی روحی و روانی خارج شود. پس می‌توان نتیجه گرفت بهترین راهکار درمانی که در زمینه پیشگیری از بیماری ‌ام‌اس نیز برای این گروه مۆثر خواهد بود این است که افراد زودرنج و حساس باید تلاش کنند تا تفسیر خود را از موقعیت‌های اجتماعی به گونه‌ای تغییر دهند تا کمترین فشار روانی بر آنان وارد شود. بنابراین گزارش، بهترین راهکار درمانی که در زمینه پیشگیری از بیماری ‌ام.اس مۆثر است، پرهیز از بروز تنش در مناسبات بین فردی و سعی در کنترل احساسات و عواطف شخصی است.

 

این گزارش می‌افزاید، عموماً در بیماران مبتلا به ام‌اس، PH خون گرایش به حالت اسیدی دارد و اگر این حالت بر اثر نوع تغذیه تکرار شود، بیمار در معرض حملات مداوم قرار خواهد گرفت و حال بیمار به مرور رو به وخامت خواهد رفت.

 

بیماران مبتلا به ام‌اس علاقه وافری به مصرف غذاهای دارای حالت اسیدوز مانند ماست، بستنی، ترشی، تمر هندی، ماهی و امثال آن نشان می‌دهند ولی این بیماران باید از مصرف غذاهای اسیدی دوری جویند تا بدین وسیله از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورند. برای پیشگیری از این بیماری در سایر افراد نیز می‌توان مصرف متعادل مواد غذایی به ویژه اجتناب از مواد غذایی اسیدی را توصیه کرد.

 

 

طب سنتی و روماتیسم

 

نهرینی در مورد بیماران رماتیسمی نیز اظهار داشت: رماتیسم مانند آرتروز و ام‌اس بر اثر انباشت رطوبت در بدن رخ می‌دهد. با این حال به دفعات دیده شده است که رماتیسم در افراد دارای مزاج گرم نیز بروز می‌کند که این موضوع باعث پیچیده شدن درمان آن‌ها می‌شود. به این دسته از بیماران توصیه می‌شود که از مواد غذایی گرم استفاده کنند اما به همه آن‌ها نمی‌توان این توصیه را ارایه کرد بنابراین باید وضعیت مزاجی بیمار بررسی شود تا بر اساس نوع مزاج او درمان مناسب ارایه شود.

 

وی اظهار داشت: به طور کلی این بیماران باید از غذاهای گرم و خشک استفاده کنند اما نمی‌توان برای همه آن‌ها درمان یکسانی ارایه کرد.

 

مدرس طب سنتی جهاد دانشگاهی گفت: بسیاری از پزشکان به بیماران دارای آرتروز توصیه می‌کنند که حرکت نکنند درحالی‌که این افراد باید هرروز فعالیت ورزشی آرام مانند پیاده روی سطح صاف داشته باشند و از روزی 20 دقیقه تا یک روز در میان روزی یک ساعت پیاده روی کنند.

 

نهرینی در پایان گفت: بیماران دارای ام‌اس، آرتروز و رماتیسم برای درمان بیماری خود و جلوگیری از پیشرفت آن باید از محصولات غذایی طبیعی (ارگانیک) بر اساس نوع مزاج خود استفاده کنند.

 منبع :تبیان



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:قلب , سکته, :: 16:54 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

دلایل عجیب سکته های قلبی

 

برخی عوامل هستند که افراد دارای ریسک را در خطر بیشتر سکته قلبی قرار می دهند. در این مطلب فهرست عوامل خطرناک و راه هایی برای آنکه از خطر آنها دور بمانید، مطرح شده است...

مشخص شده است که علت سکته قلبی، آترو اسکلروزیس (شکل گیری پلاک در دیواره عروق خونی) است، این روندی تدریجی است که شکل گیری پلاک های خطرناک آن از دوران کودکی شروع می شود، اما برخی مسایل هستند که فرد را مستعد ابتلا به حملات قلبی می کنند.

محققان بلژیکی در تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه پزشکی لانست به چاپ رسیده است، معتقدند:

 

۱) در معرض ترافیک بودن
براساس تحقیقات دو گروه مورد مطالعه در بلژیک و فرانسه حدود هشت درصد موارد سکته قلبی ناشی از در معرض ترافیک بودن است. براساس این تحقیق، فرقی نمی کند شما راننده وسیله نقلیه باشید یا مسافر آن، یا حتی دوچرخه سواری که در خیابان در لابه لای اتومبیل ها گیر افتاده است. مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است تا مشخص شود آلودگی هوای ناشی از ازدحام ماشین ها، استرس ماندن در ترافیک و دیر رسیدن به مقصد یا ترکیبی از این دو، عامل این حمله های قلبی است اما هنوز دقیقا این مساله مشخص نشده است اما آنچه مشخص شده و بسیار هم بر آن تاکید شده این است که اگر سابقه مشکلات قلبی یا ریسک های ابتلا سکته قلبی دارید، نباید در ساعات اوج ترافیک و شلوغی در ازدحام ماشین ها بمانید.

شما می توانید بسیاری از کارهای خودتان را به واسطه تکنولوژی های جدید به وسیله تلفن، تلفن همراه و اینترنت انجام دهید و ساعت ورود و خروج خودتان به محل کار را هم به گونه ای تنظیم کنید که با ترافیک ساعات اوج شلوغی برخورد نکنید. هر چقدر کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرید، از لحاظ جسمانی سالم تر خواهید بود.

 

۲) فعالیت جسمانی و انجام ورزش
دومین عامل موجود در فهرست عوامل خطرزای سکته قلبی، فعالیت جسمانی و ورزش کردن است که باعث بروز شش درصد این سکته ها و حملات قلبی در جامعه مورد مطالعه بوده است. براساس مطالعات این گروه از پزشکان، اکثریت افراد میانسال زندگی کم تحرک و به اصطلاح پشت میزی دارند و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش های شدید ناگهانی می تواند آنها را دچار مشکل کند.

در واقع چنین حالتی، ناگهان فشار زیادی به قلب وارد می کند و فرد مستعد در آستانه حمله قلبی قرار می گیرد. بهترین راه برای محافظت از این عامل خطرناک، انجام هفته ای ۱۵۰ دقیقه ورزش منظم و هدفمند است. اما اگر در برنامه روزمره تان ورزش جایی ندارد و لازم است شما ناگهان یک حرکت و یک فعالیت سنگین انجام دهید، بهترین کار این است که ابتدا بدن تان را کاملا گرم کنید. در ضمن هیچ وقت بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، ورزش یا فعالیت سنگین انجام ندهید و این کارها را به مدتی بعد موکول کنید.

 

۳) کافئین و الکل
نوشیدنی های نامناسب در گروهی که در بلژیک مورد مطالعه قرار گرفته بودند، علت پنج درصد از بروز سکته های قلبی بودند. برخلاف تصورات (غربی ها) مطالعات نشان داده الکل باعث افزایش میزان التهاب در بافت های بدن می شود و قابلیت بدن در کنترل و حل کردن لخته های خونی را بلوک می کند.

قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار هم همین اثر ناگوار را دارند اما به شکل عجیب، در واقع چند مطالعه مختلف در چند کشور جهان نشان داده میزان بروز حمله قلبی در کسانی که روزی یک فنجان قهوه می نوشند و قهوه خوردن برای آنها تفریح محسوب می شود، بیشتر از کسانی است که در روز چند فنجان قهوه می نوشند یا اصلا قهوه نمی خورند! این نتیجه، کمی عجیب به نظر می رسد اما به هر حال توصیه پزشکان برای افرادی که به طور تفننی قهوه می نوشند، این است که به جای این فنجان های تفننی قهوه، چای بنوشند.



ادامه مطلب ...


کوچک کردن شکم

تحقیقات جدید نشان می دهد که این غذاها می توانند در کوچک شدن دور کمر افراد موثر باشند و در نتیجه منجر به سلامتی بیشتر آنها شود.
وجود چربی اضافی در اطراف کمر که باعث اضافه وزن هم می شود ضمن اینکه ظاهر ناخوشایندی دارد شما را مجبور به خرید شلوار جین بزرگتر نیز می کند.
شکم  یا احشایی که پر از چربی شده اند و اطراف خود را احاطه شده از چربی می بینند، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را در پی دارد.
 ورزش به همراه کاهش کالری اضافی ناشی از چربی ، برای لاغر شدن معده شما ضروری هستند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که بعضی از غذاها ممکن است بدون ورزش زیاد دور کمر شما را کوچک کنند و معجزه آسا باشند.
در اینجا پنج فرمول غذایی برای کوچک شدن شکم توصیه می شود:

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

1- روغن کانولا
کانولا بهترین روغن برای پخت و پز جهت داشتن قلبی سالم است:
زمانی که محققان برزیلی بر روی موش های صحرایی یک رژیم غذایی حاوی روغن کانولا یا روغن سویا به مدت دو ماه استفاده کردند دریافتند که ، موشهایی که روغن سویا استفاده کردند در مقایسه با موشهاییکه که در رژیم غذایی خود روغن کانولا تغذیه کرده بودند حدود 20 درصد چربی بیشتر در اطراف اندامهای شکم (که همچنین به عنوان چربی احشایی شناخته می شود) داشتند.
در حالی که محققان دقیقا نمی توانند بگویند که افراد چه میزان روغن کلزا را باید در رژیم غذایی خود برای رسیدن به این اثراستفاده کنند، بر این باورند که کلزا حاوی مقادیر زیادی امگا 3 است که باعث کاهش سطح انسولین می شود، که در نهایت موجب جلوگیری از ذخیره چربی بیش از حد در بدن می شود.

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

2- لوبیا
جایگزین کردن پروتئین های گیاهی مانند لوبیا با پروتئین های حیوانی در رژیم غذایی،می تواند به سلامتی قلب شما بسیار کمک کند:
در سال2011 مطالعه پزشکان نشان داد چنانچه مدت شش ماه از یک رژیم گیاهی مناسب استفاده شود، کالری آن باعث می شود چاقی رو به تزاید افراد به خوبی کنترل شود و منجر به کم شدن وزن افراد مبتلا به دیابت شود .
رژیم غذایی گیاهی باعث سوزاندن چربی بیش از حد شکم می شود.
هان کالوا از پزشکان محقق در موسسه پزشکی بالینی و تجربی پراگ است، او در خصوص لایه اضافی زیر پوست که چربی نام دارد این سوال را مطرح می کند که، بهترین نوع پروتئین برای سلامت خود و محیط زیست چیست؟ که پاسخ آن را لوبیای سیاه عنوان می کند.

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

3- شیر کم چرب
شیر (و دیگر محصولات لبنی کم چرب) به شما در ساخت استخوان های قوی کمک خواهد کرد ، اما اگر شما می خواهید کمر خوش تراشی داشته باشید نیاز به افزایش سوزاندن کالری عضلات خود برای رسیدن به آن خواهید داشت :
در مجله 2011 مطالعه گروه تغذیه نشان می دهد ، افرادی که شکمی مخروطی شکل و پر از چربی داشتند با استفاده از رژیمی که 30 درصد کالری ناشی از پروتئین دارا بود ، که شامل شش تا هفت وعده روزانه، لبنیات بود ، در لاغر شدن از موفقیت بیشتری برخودار بودند. همچنین محققان گفته اند که پروتئین لبنیات ، که دارای اسید آمینه لیوسین هستند، در تحریک تشکیل پروتئین های عضلانی (پر از چربی) جدید بسیار تاثیر گذار هستند. مثل بستنی

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

4- غلات سبوس دار
هنگامیکه محققان از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا داوطلب شدند در برنامه های کاهش وزن به مدت سه ماه شرکت نمایند دستور غذایی آنها بدین صورت بود که یک گروه فقط غلات سبوس دار استفاده نمایند و گروه دیگر نیز تنها غلات تصفیه شده (تماما بدون سبوس) مصرف کنند ، در حالی که دریافتند فیبر موجود در غلات سبوس دار، برخی فوائد انحصاری دارد متوجه شدند که با خوردن آنها چربی در ناحیه شکم به میزان قابل توجهی ذوب شده است ، همچنین پژوهشگران متوجه شدند که غلات سبوس دار سرشار از منیزیم هستند، که یک ماده معدنی در تنظیم متابولیسم چربی است.

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

5- فلفل قرمز
در مجله های اخیر در حوزه مطالعه تغذیه، نتیجه تحقیقات محققان هلندی از 374 فرد در مورد غذاهایی که اغلب می خوردند بدین شرح بود:
آنها دریافتند که کسانی که رژیم های غذایی حاوی بتا کاروتن و لیکوپن استفاده کردند (فیتوکمیکال ها باعث درخشانی و قرمزی هویج ، پرتقال و فلفل قرمز و گوجه فرنگی می شوند ) کمر و شکم کوچکتر و کم چربی تری دارند .
محققان تصور می کننداز آنجا که بتا کاروتن و لیکوپن ها ، جزو آنتی اکسیدان های قوی هستند، نسبت به ترکیبات مضر که باعث ذخیره سازی چربی در بدن می شوند مفید و پاکتر هستند.
فلفل نیز که حاوی ویتامین C می باشد ، مواد مغذی مورد نیاز برای سوزاندن چربی را دارا است.
منبع:salamatnews.com



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:سرطان/ریه/درمان ریه, :: 16:45 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

سرطان ریه کشنده ترین سرطان است

 

 

سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد. شاید به همین دلیل باشد که سرطان ریه کشنده ترین سرطان در انسان محسوب می شود.

متاسفانه سرطان ریه در مراحل ابتدایی هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهد و اغلب، بیماران زمانی به پزشک مراجعه می کنند که سرطان در مراحل پیشرفته قرار دارد. با این حال آگاهی از نشانه های شایع این بیماری سبب می شود که این سرطان مهلک در ابتدایی ترین و درمان پذیرترین مرحله ممکن تشخیص داده شود.

شایع ترین نشانه سرطان ریه، سرفه است که در صورت تهاجم تومور به لایه پوشاننده مجاری تنفسی به وجود می آید. با این حال، علایم زیر هم می توانند نشانه وجود یک توده در ریه باشند.

 

در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید حتما به پزشک مراجعه کنید:

* افزایش تعداد یا شدت سرفه در فرد سیگاری

* سرفه به همراه خلط خونی، حتی اگر میزان خون اندک باشد.

* درد مبهم یا مشخص در قفسه سینه

* تنگی نفس در اثر فعالیت

* خشونت یا تغییر صدا که بیشتر از 2 هفته طول کشیده باشد.

* عفونت های مکرر ریه و مجاری تنفسی

* بروز خس خس سینه به صورت حاد

سرطان ریه ممکن است با یک سری علایم غیر اختصاصی مانند ضعف، خستگی، کاهش وزن و کاهش اشتها و علایم تهاجم به قسمت های دیگر بدن مانند درد استخوان و سردرد نیز همراه باشد. کشف سریع و درمان زود هنگام این بیماری در بقا و بهبود کیفیت زندگی بیمار نقش بسیار مفیدی دارد.

 

علل ایجاد سرطان ریه

علت ایجاد سرطان در همه جای بدن یکسان است. در سیستم کنترل تقسیم سلول های قسمتی از بدن اختلال ایجاد می شود. این اختلال ممکن است به صورت خود به خودی یا در اثر عوامل ناشناخته و یا در بیشتر موارد به علت تماس سلول با یک سری عوامل مخرب و زیان بار که به عوامل سرطان زا مشهور هستند، ایجاد شود.

مهم ترین عامل سرطان زایی که سبب تغییرات سرطانی سلول های ریه می شود ترکیبات زیان بار مختلف موجود در دود سیگار هستند.
مصرف سیگار هنوز هم مهم ترین عامل خطر ابتلا به سرطان ریه محسوب می شود. خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو افزایش می یابد و هر چه سن شروع مصرف سیگار پایین تر باشد، خطر ابتلا بیشتر است

دانشمندان از حاصل ضرب تعداد پاکت سیگار در روز ضرب در تعداد سال هایی که فرد سیگار کشیده است، استفاده می کنند. به عنوان مثال کسی که به مدت 20 سال روزی 1 پاکت سیگار کشیده است از نظر خطر ابتلا به سرطان ریه با کسی که به مدت 10 سال روزی 2 پاکت کشیده است، برابر است.

مطالعات متعدد هم چنین نشان داده اند که خانم های سیگاری بیشتر از آقایانی که همان مقدار سیگار می کشند به سرطان ریه مبتلا می شوند. این افزایش ممکن است به دلیل حساسیت بیشتر خانم ها به مواد سرطان زای موجود در دود سیگار باشد.

دومین علت شایع ابتلا به سرطان ریه گاز رادون است. رادون گاز بی رنگ و بی بویی است که از تجزیه ی طبیعی اورانیوم در آب، خاک و مصالح ساختمانی قدیمی در زیر زمین ساختمان های قدیمی تولید می شود. تنفس گاز رادون با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه مربوط شناخته شده است.

آلودگی هوای شهرهای صنعتی از دیگر عوامل مؤثر در بروز این سرطان مهلک است. مطالعات انجام شده در ایران نشان داده است که میزان بروز سرطان های ریه غیر وابسته به سیگار در ایران بیشتر از آمار سایر کشورها است.

محققین علت احتمالی این تفاوت را آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران و وجود مقدار بیشتر مواد سرطان زای ناشی از مصرف سوخت های غیر استاندارد می دانند.

تماس های شغلی با ترکیباتی مانند آزبست، کلرید وینیل، نیکل، کروم و هیدروکربن های آروماتیک نیز از دیگر عوامل خطر ساز ابتلا به سرطان ریه به شمار می روند.

ترک سیگار در بیمارانی که سال ها سیگاری بوده اند، خطر ابتلا به سرطان ریه را به طرز چشمگیری کاهش می دهد و هر چه مدت زمان ترک سیگار طولانی تر شود، این خطر بیشتر کاهش می یابد؛ به طوری که حدود بعد از 20 سال ترک کامل سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه تقریباً برابر با یک فرد غیرسیگاری می شود.

 

عمر مبتلایان به سرطان ریه

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با عنوان این مطلب که 97 درصد علت ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف مواد دخانی است، اظهار داشت: مبتلایان به سرطان ریه بعد از سه سال می میرند.

دکتر محمدرضا معدنی گفت: بررسی ها نشان می دهد که با استنشاق دود مواددخانی بیش از چهار هزار نوع ماده شیمیایی و 20 نوع ماده سمی خطرناک و کشنده وارد بدن می شود که زمینه ابتلا به انواع بیماری های خطرناک را فراهم می کند.

وی از وجود سیانور، بنزن، فلزات سنگین، سرب و... دود سیگار خبر داد و افزود: وجود این مواد موجب بروز بدخیمی های متعدد و سرطان هایی همچون ریه ، حنجره، حفره دهان، حلق، مری، معده، لوزالمعده، کلیه و... می شود.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به علاقه برخی خانواده ها برای استفاده از قلیان به عنوان یک تفریح، افزود: متاسفانه برخی از خانواده ها و والدین تصور اشتباهی از قلیان و مصرف این ماده دخانی دارند و فکر می کنند دود قلیان هیچ خطری برای سلامت آن ها ندارد. در حالی که هر وعده قلیان نه تنها برابر با استعمال 70 نخ سیگار است بلکه علاوه بر اثرات زیانبار و سوء بر روی بدن موجب بروز عفونت های قارچی و میکروبی نیز می شود.

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:خر خر ؛خروپف, :: 16:35 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

خُرخُر درمان می شود

 

بسیاری از بیماران که از خرخر کردن شبانه رنج می برند، از درمان قطعی آن نا امید هستند اما باور کنید این درمان ناممکن نیست . بسته به علت خرخر درمان آن هم متفاوت خواهد بود. طبیعی است برای کسی که دارای اضافه وزن است کاهش وزن بسیار سودمند خواهد بود. اگر خرخر با وقفه تنفسی همراه نباشد با اقدامات ساده به میزان زیادی می توان از شدت آن کاست، ولی اگر خرخر شدید باشد و با وقفه تنفسی نیز همراه باشد معمولا با این مراقبت ها مشکلات برطرف نمی شود و ممکن است نیاز به جراحی باشد.

اقداماتی را که در موارد خرخر خفیف به بیماران توصیه می کنیم به شرح زیر است:

اگر بیمار دچار اضافه وزن است در جهت کاهش وزن خود اقدام کند.

● ترک مصرف سیگار


▪ اصلاح وضعیت خواب: در حالت طاق باز خرخر تشدید می شود. اگر فردی که خرخر می کند عادت دارد طاق باز بخوابد باید کاری کنیم که حتما به پهلو بخوابد. برای این کار روش هایی وجود دارد مثلا به پشت پیراهن وی جیبی دوخته و داخل این جیب وسیله ای مثل توپ تنیس قرار داده می شود. وقتی بیمار طاق باز بخوابد توپ ناراحتش می کند و نتیجتا فرد به طور ناخودآگاه غلت زده و به پهلو خواهد خوابید.


▪ استفاده از گشادکننده سوراخ بینی:
این کار برای کسانی که علت خرخرشان انسداد بینی است و انسداد بینی آنها به نحوی است که با عمل جراحی قابل اصلاح نیست یا این که بیمار تمایلی به عمل ندارد. این گشادکننده وسیله ای است که سوراخ های بینی را از هم باز کرده و باعث خواهد شد، انسداد هنگام خواب کمتر شده و مریض راحت تر باشد. این وسایل را می توان از داروخانه ها تهیه نمود.


▪ استفاده از ماسک:
ماسک برای کسانی است که قادر به استفاده از گشادکننده ها نیستند. عملکرد ماسک بدین صورت است که هوا با فشار بیشتری وارد بینی شده و این فشار مسیر داخل بینی را باز می کند. اشکال ماسک این است که ممکن است تحمل آن برای بیمار راحت نباشد.

جراحی: روش نهایی در درمان خرخر جراحی است. اگر کسی با اقدامات گفته شده نتیجه نگرفت مرحله آخر جراحی است.


▪ جراحی: این عمل با دو روش ساده و رایوفرکونسی قابل انجام است. نام این عمل فارنگوپالاتواولوپلاستی است. در این عمل لوزه ها برداشته شده و چین قدامی و خلفی لوزه به یکدیگر دوخته می شود. سپس زبان کوچک مقداری کوتاه می شود و نهایتا کام نرم در چند نقطه با استفاده از رادیو فرکونسی یا کوتر تحریک می شود. این کار باعث سفتی و جمع تر شدن کام نرم می شود. معمولا این عمل به میزان زیادی کمک کننده است و مشکل بیمار را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد.

منبع:



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 16:34 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

راه هایی برای کاهش فشار خون

 


فشار خون بالا عامل خطرسازی برای بیماری قلبی است بنابراین باید فشارخون تان را تحت کنترل داشته باشید.

با وجود اینکه داروها می توانند به درمان فشار خون بالا کمک کنند، این توصیه ها هم می تواند به پایین آوردن فشارخون تان کمک کند.

▪ استفاده از دخانیات را متوقف کنید.

▪ رژیم غذایی تان را با مقدار کافی میوه و سبزی غنی کنید.

▪ از مصرف الکل اجتناب کنید.

▪ مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه های کولادار را کاهش دهید.

▪ یک رژیم غذایی کم چربی و کم نمک داشته باشید.

▪ به طور مرتب ورزش کنید.

▪ وزن بدن خود را متعادل نگهدارید.

▪ از تکنیک های آرامش بخشی برای کاهش استرس استفاده کنید.

 



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 16:27 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

سینوزیت, بیماری سینوزیت, سینوزیت چیست؟

از کجا بفهمیم بیماری سینوزیت داریم؟
سینوزیت یکی از بیماری هایی می باشد که افراد زیادی را دچار مشکل می کند بخصوص در فصول سرما،اما از کجا بفهمیم که بیماری سینوزیت داریم یا نه ؟
 سینوزیت چیست؟
به حفره هایی که در اطراف بینی و در سایر قسمتهای صورت در استخوانها وجود دارند و در آنها هوا وجود دارد،سینوس گفته می شود.در سینوزیت حاد سینوسها ملتهب و متورم می شوند.التهاب و تورم سینوسها در تخلیه ی ترشحات اختلال ایجاد می کند و موجب افزایش ترشح مایع مخاطی می شود.این بیماری شایع است و تنفس عادی فرد، ا ز طریق بینی را با مشکل مواجه می کند.اگر دچا ر سینوزیت شوید ممکن است نواحی اطراف بینی و چشمها متورم شوند و احساس کنید صورت شما کمی متورم شده است. ممکن است در صورت خود درد ضربان داری حس کنید و یا دچار سردرد شوید.بیشتر اوقات سینوزیت حاد به دنبال سرماخوردگی رخ میدهد.
  سایر عللی که موجب ایجاد سینوزیت می شوند شامل :
ویروسها که بیشتر سینوزیتها را ایجاد می کنند،باکتریها،آلرژی و حساسیتها ، پولیپ و تومورهای بینی ، انحراف بینی ، عفونتهای قارچی و در مواردی عفونتهای دندانی هستند.درمان سینوزیت حاد به عامل ایجاد کننده بستگی دارد.التهاب سینوسها اگر ادامه پیدا کند ممکن است به عفونتهای شدید و عوارض جدی تری منجر شود.در مواردی که سینوزیت بیشتر از 8 هفته طول بکشد یا مکررا عود کند به آن سینوزیت مزمن گفته می شود.
 علایم سینوزیت کدامند؟
علایم سینوزیت حاد شامل این موارد است:
* ترشحات غلیظ زرد یا سبز رنگ از بینی یا پشت حلق.
 * احتقان یا انسداد بینی که موجب مشکل در تنفس از طریق بینی می شود.
 * درد ،حساسیت به لمس،تورم یا احساس فشار در اطراف چشمها،گونه ها،بینی یا پیشانی.
 * درد در فک فوقانی و دندانها.
 * کاهش حس بویایی و چشایی.
 * سرفه که ممکن است شبها بدتر شود .
برخی علایم دیگر ممکن است شامل این موارد باشند:
درد گوش، گلو درد، بوی بد دهان، خستگی، تحریک پذیری، تب، تهوع.
 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر شما علایم سینوزیت خفیف را دارید،می توانید ابتدا اقدامات اولیه و درمانهای اولیه خانگی را شروع کنید و در صورتی که هر یک از موارد زیر برایتان رخ داد به پزشک خود مراجعه کنید:
 * در صورتی که علایم شما طی چند روز بهبود نیابد و یا بدتر شود.
 * اگر تب بالای 1/38 سانتیگراد داشته باشید.
 * در صورتی که سابقه ی سینوزیت مکرر یا سابقه ی سینوزیت مزمن دارید.
 اگر دچار علائم زیر شدید فورا به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است این علائم نشان دهنده ی عفونتی جدی باشند:
* درد شدید یا تورم اطراف چشمها، تورم در پیشانی، سردرد شدید، احساس گیجی، دوبینی یا هرگونه تغییر در دید طبیعی، خشکی یا سفتی گردن، تنگی نفس.
 عوامل خطر برای ابتلا به سینوزیت کدامند؟
اگر دچار یکی از شرایط زیر هستید خطر ابتلا به سینوزیت در شما افزایش می یابد:
 * تب یونجه یا اختلال حساسیتی دیگری که سینوسها را تحت تاثیر قرار دهد.
 * اختلالات ساختاری در بینی مانند انحراف تیغه ی بینی، پولیپ یا تومورها.
 * برخی بیماریها مانند سیستیک فیبروزیس ، ریفلاکس اسید معده به مری و اختلالات سیستم ایمنی مانند نقص در ایمنوگلبولینها و پادتنها.
 * مواجهه ی مکرر با هوای آلوده مانند سیگار کشیدن.
 عوارض سینوزیت حاد کدامند؟
حمله ی آسم : سینوزیت می تواند به عنوان آغازگر حمله ی آسم عمل کند.
 سینوزیت مزمن: سینوزیت حاد می تواند به سینوزیت مزمن تبدیل شود.اگر علائم سینوزیت بیش از 8 هفته به طول بیانجامد سینوزیت مزمن روی داده است.
 مننژیت: ممکن است عفونت به مغز نیز گسترش یابد و موجب بروز مننژیت شود.
 مشکلات بینایی: اگر عفونت به حفره ی چشم گسترش پیدا کند ممکن است به کاهش بینایی و حتی در مواردی به نابینایی منجر شود.این حالت یک اورژانس پزشکی است و برای پیشگیری از آسیب دائمی چشم نیاز به درمان فوری دارد.
 آسیب عروقی :عفونت می تواند به سیاهرگهایی که اطراف سینوسها قرار دارند انتشار پیدا کند و موجب ایجاد تداخل در جریان خون مغز شود و فرد را در معرض خطر سکته ی مغزی قرار دهد.
 عفونت گوش : عفونت حاد سینوسها می تواند همراه با عفونت گوش ایجاد شود.
 پیشگیری:
با انجام این اقدامات می توانید از خطر بروز سینوزیت بکاهید:
 * خطر بروز عفونتهای تنفسی فوقانی را کاهش دهید.تماس خود را با افرادی که دچار سرماخوردگی هستند کاهش دهید.دستهای خود را متناوبا با آب و صابون بشویید، این کار به خصوص قبل از خوردن اهمیت زیادی دارد.
 * حساسیت و آلرژی خود را کنترل کنید.اگر دچا ر حساسیت هستید به پزشک مراجعه کنید تا علائم شما کنترل شود.
 * از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در هوای آلوده جتناب کنید.همه ی دخانیات می توانند موجب تحریک و التهاب راههای هوایی فوقانی،بینی و ریه ها شوند.
* از مرطوب کننده های هوا و بخور مرطوب استفاده کنید.اگر هوایی که تنفس می کنید خشک باشد برای پیشگیری از التهاب سینوسها هوا را مرطوب کنید.دستگاههای مرطوب کننده را مرتبا تمیز کنید و از عاری بودن آنها از گرد و غبار اطمینان حاصل کنید.
 درمانهای اولیه ی خانگی :
این اقدامات می توانند به تسکین علائم سینوزیت کمک کنند:
* به اندازه ی کافی استراحت کنید. این عمل موجب می شود بدن شما بهتر با عفونت مبارزه کند و زودتر بهبود یابید.
 * مایعات فراوان بنوشید. این کار ترشحات مخاطی را رقیق تر می کند و تخلیه آنها را آسانتر می کند. از مصرف نوشیدنیهای حاوی کافئین و الکل خودداری کنید چون تورم مخاط بینی و سینوسها را تشدید می کنند.
 * بینی خود را بخور بدهید.با یک حوله ی بزرگ سر خود را بپوشانید و بخاری که از آب داغ بلند میشود را تنفس کنید.البته باید مراقب دمای بخار آب باشید تا سوزاننده نباشد.می توانید از دوش آب گرم استفاده کنید و در هوای گرم و مرطوب آن تنفس کنید.این کار به کاهش تورم و درد و تخلیه ی ترشحات مخاطی کمک می کند.
 * از کمپرس آب گرم بر روی صورت استفاده کنید.از حوله های گرم برای کمپرس صورت گونه ها و اطراف چشمها استفاده کنید. این عمل درد را کاهش می دهد.
 * بینی خود را شستشو دهید.با آب جوشیده ی سرد شده همراه کمی نمک و یا با سرم شستشو، بینی خود را شستشو دهید.برای این کار می توانید از سرنگ نیز استفاده کنید. شستشوی بینی به بهبودی شما کمک می کند.
 * هنگام خواب سر خود را بالاتر قرار دهید.این عمل به تخلیه ی سینوسها کمک می کند و گرفتگی و احتقان بینی را کاهش می دهد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 16:23 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

ترک سیگار,راهکارهای ترک سیگار,چگونه سیگار را ترک کنیم

 اگر بیماری تنفسی دارید، چگونه سیگار را ترک کنید؟
بیشتر افراد به خوبی می دانند که سیگار کشیدن چه اثرات بدی بر ریه ها و سلامت عمومی بدن دارد. اما اگر سیگار می کشید و دچار بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) هستید، ممکن است بگویید که ریه های من که بیمار است، پس چرا باید سیگار را ترک کنم؟
اما باید گفت هیچ چیزی مانند ترک سیگار نمی تواند موجب کند شدن علائم COPD شود. سیگار کشیدن باعث عود و یا تشدید علائم این بیماری می گردد.در برخی بیماران دچار COPD، عود ناگهانی علائم می تواند باعث کاهش دائمی عملکرد ریه ها گردد.

 

شروع ترک سیگار
برای ایجاد انگیزه برای ترک سیگار، راجع به اثرات مفیدی که ترک سیگار بر بیماری انسداد مزمن ریوی شما خواهد داشت، فکر کنید.بعد از ترک سیگار، تخریب ریه ها آهسته می شود و مژک های درون ریه ها کار پاکسازی سموم را دوباره شروع می کنند.این فرایند موجب می شود که سم ها از بدن بیرون بروند. این سموم باعث کاهش عملکرد تنفسی و تنگی نفس می گردند.سیگار یکی از مهم ترین دلایل بیماری بروز انسداد مزمن ریوی می باشد.

 

با از بین رفتن این سم ها، حرکت هوا در ریه ها بهتر انجام می شود و با افزایش دسترسی به اکسیژن، فعالیت های روزانه را آسان تر انجام می دهید.زندگی خوشایندتر می شود و به علت داشتن عادات سالم، نیاز به مصرف داروهای کمتری دارید و هزینه های بهداشتی و درمانی کمتری خواهید داشت.

 

ترک سیگار,راهکارهای ترک سیگار,چگونه سیگار را ترک کنیم

 



ادامه مطلب ...


 احساس خستگی، نفس تنگی، اضطراب و دردهای عمومی از علائمی هستند که می توانند این فکر را در زنان ایجاد کنند که در مدت یکماه آینده با خطر سکته قلبی مواجهند.

در حقیقت احتمال مرگ یک زن نسبت به مرد همسن خود در اثر عارضه قلبی دو برابر است و به نظر می رسد حداقل در تمام کشورهای توسعه یافته بیماریهای قلبی عروقی اولین دلیل مرگ در زنان هستند. به طوریکه برای مثال در آمریکا سالانه بیش از نیم میلیون زن در اثر حمله قلبی جان خود را از دست می دهند که این رقم برابر با 41.3 درصد از تمام مرگها در زنان است.

علائم سکته قلبی در زنان متفاوت از مردان است

نتایج تحقیقی که توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا در مورد 525 زن انجام شد نشان داد که علائم سکته قلبی در زنان متفاوت از مردان است.

به طوریکه در شرایطی که بیشتر مردان پیش از بروز سکته قلبی علائمی چون احساس درد در دست چپ و درد در قفسه سینه را تجربه می کنند زنان با علائم دیگری روبه رو می شوند.

در این مطالعه، 95 درصد از زنان اظهار داشتند که در حدود یکماه قبل بروز سکته میوکاردیو با علائمی روبه رو شدند که پیش از آن هرگز تجربه نکرده بودند.

از میان شایع ترین این علائم می توان به خستگی غیر عادی (70.6 درصد)، اختلال خواب (47.8 درصد) و تنگی نفس (42.2 درصد) اشاره کرد.

نکته جالب توجه در این بود که 70 درصد از این زنان یکماه قبل از سکته هرگز درد قفسه سینه نداشتند و 43 درصد از آنها حتی در مدت سکته نیز در قفسه سینه هیچ دردی احساس نمی کردند. این درحالی است که بیشتر پزشکان حتی در مورد زنان نیز درد قفسه سینه را به عنوان مهمترین علامت حملات قلبی مدنظر قرار می دهند.

مهمترین فاکتورهای خطر در زنان

1- در زنان ارتباط محکمی میان فشار خون شریانی و مرگ زودهنگام (بسیار بیشتر از مردان) با بیماری قلبی کرونری (CHD) وجود دارد.

در تحقیقی که پروژه "مطالعه قلب فرامینگهام" زیر نظر "موسسه ملی خون، ریه و قلب آمریکا" و دانشگاه بوستون انجام شد، نشان می دهد در شرایطی که در مردان فشار خون بالا پس از سن، کلسترول بالا و استعمال دخانیات در رتبه چهارم فاکتورهای خطر قرار دارد در زنان در کنار سن مهمترین فاکتور به شمار می رود.

2- سیگار اولین دلیل مرگ قابل پیشگیری برای زنان است. بررسیها نشان می دهد که بیش از نیمی از سکته های میوکاردیو در هر دو جنس با مصرف سیگار ارتباط دارد.

خطر بیشتر (2 تا 4 برابر) دوز مصرف وابسته است. به طوریکه حتی سیگاریان کم مصرف (1 تا 4 نخ سیگار در روز) که بیشتر در میان زنان هستند نسبت به زنان غیر سیگاری دو برابر با خطر بیشتری در توسعه CHD مواجهند.

3- بعضی مطالعات نشان می دهد که نسبت میان کل کلسترول/ کلسترول HDL و لیپوپروتئین پس از سن، مهمترین فاکتور خطر بیماری شریانی است و تفاوتهای این ارتباط برپایه جنس متفاوت است.

4- دیابت خطر مرگ شریانی را نسبت به افراد غیر دیابتی افزایش می دهد. اما در شرایطی که این خطر در مردان 2 تا 3 برابر است در زنان 3 تا 7 برابر است.

علت این افزایش خطر بیشتر در زنان به سبب اثری است که این بیماری روی چربیهای پلاسمایی و فشار خون می گذارد. به طوریکه دیابت در زنان مستقیماً روی استروژن اثر می گذارد و عملکرد حفاظتی آن را تغییر می دهد و حتی می تواند اثرات مفید درمان هورمونی دوران یائسگی را حذف کند.

درحقیقت، دیابت سطوح بالای تری گلیسرید و سطوح پایین کلسترول HDL را تولید می کند و موجب می شود که لیپوپروتئینها تغییرشکل دهند و تبدیل به ذرات کوچکتر و متراکم تری شوند که ساخت پلاکها در شریانها را آسان می کنند.

علائمی که زنان نباید بی تفاوت از کنار آنها عبور کنند

فرسودگی

فرسودگی اختلال شایعی است که اغلب در اثر کیفیت بد خواب، عوارض جانبی دارو و یا اضافه کاری زیاد به وجود می آید. اما خستگی و فرسودگی غیرمعمول می تواند اولین علامت یک حمله قلبی یا نشانه ای از یک بیماری عروقی باشد. 70.6 درصد از زنان شرکت کننده در یک تحقیق اظهار داشتند که در هفته ها و روزهای قبل از سکته به شدت دچار فرسودگی شده بودند.

بدخوابی

اغلب پیش می آید که در یک دوره پرمشغله دچار کم خوابی شوید. اما اگر این اختلال در یک دوره مشخص و به طور مرتب تکرار شود می تواند نشانه خطر باشد. به طوریکه نتایج تحقیقی که در مورد زنانی که به تازگی یک سکته قلبی را تجربه کرده اند نشان می دهد که 47.8 درصد از آنها در روزها و هفته های قبل از حمله از بدخوابی رنج می بردند.

سرفه و نفس تنگی

نفس تنگی عجیب و سرفه بدون سابقه آسم در طول فعالیتهای عادی روزانه علائمی از حملات قبلی زودهنگام است که در زنان رخ می دهد. 42.1 درصد از زنان شرکت کننده در یک تحقیق اظهار داشتند که حداکثر از یکماه قبل از حمله قلبی سرفه های غیرعادی و تنگی نفس داشتند.

سوزش معده و سوء هاضمه

سوزش معده در شرایط عادی می تواند به دلیل خوردن یک غذای سنگین باشد اما تقریباً 40 درصد از زنانی که حمله قلبی داشته اند اظهار می دارند که در هفته های قبل از سکته دچار سوزش معده یا هضم دشوار شده بودند.

سرگیجه و عرق سرد

تقریباً 40 درصد زنانی که دچار حمله قلبی شده بودند کمی پیش از سکته سرگیجه داشتند و 40 درصد دیگر نیز عرق سرد می کردند. این دو علامت با شرایط قبل از یائسگی سازگارند اما همچنین می توانند علائم یک حمله قلبی باشند.

اضطراب غیرقابل توضیح

بیش از یک سوم (35 درصد) از زنانی که سکته کرده بودند قبل از حمله قلبی به یک اضطراب غیرقابل توضیح دچار شده بودند.

دردهای عمومی بدن

هرچند درد ناگهانی در قفسه سینه به عنوان یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی شناخته می شود اما تنها 30 درصد از زنانی که سکته کرده بودند اظهار داشتند که در قفسه سینه احساس درد می کردند.

به گزارش مهر،در عوض، بیشتر زنان در سایر مناطق بدن به ویژه بخشهای فوقانی کمر، گردن، شانه ها، بازو، آرواره و گلو احساس درد می کردند.


دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 16:9 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

«درباره نشانه‌های بروز سکته قلبی کاهش آستانه تحرکات افراد یکی از این نشانه‌ها است که به عنوان پیش‌زمینه‌ بیماری تنگی عروق کرونر محسوب می‌شود. از نشانه‌های دیگر می‌توان به احساس درد در قفسه سینه یا فشار سر دل اشاره کرد».
سایت فرنگی و مذهبی نگار

دکتر مسعود قاسمی؛ فوق تخصص فلوشیپ و آنژیوپلاستی
درباره نشانه‌های سکته قلبی، قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که حدود یک سوم از بیماران قلبی بدون هیچ نشانه‌ قبلی دچار سکته می‌شوند و بنابراین نبود نشانه‌ به منزله عدم احتمال سکته قلبی نیست و کسانی که دارای ریسک بیماری قلب و عروق هستند یعنی آقایان بالای ۴۰ سال و خانم‌های بالای ۵۰ سال، سکته قلبی بدون هیچ فاکتور خطر ساز در آنها ممکن است رخ دهد.
همچنین افرادی که دارای فاکتورهای خطرسازی مانند استعمال سیگار، چربی خون بالا، فشار خون بالا، دیابت و چاقی هستند، احتمال سکته قلبی در آنها وجود دارد و بدین ترتیب این افراد نباید منتظر بروز علائم هشدار سکته قلبی باشند و سپس به پزشک مراجعه کنند و لازم است اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری را به عمل آورند.
اما درباره نشانه‌های بروز سکته قلبی باید بگویم کاهش آستانه تحرکات افراد یکی از این نشانه‌ها است که به عنوان پیش‌زمینه‌ بیماری تنگی عروق کرونر محسوب می‌شود. به عنوان مثال کسی که در سطح صاف پیاده‌روی می‌کرد، اگر متوجه شود در شرایط مشابه با همان میزان پیاده‌روی زودتر خسته می‌شود این خستگی می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات قلبی و عروقی باشد. از نشانه‌های دیگر می‌توان به احساس درد در قفسه سینه یا فشار سر دل اشاره کرد که در بیشتر مواقع این درد همراه با حرکت، بیشتر می‌شود. از علائم دیگر می‌توان به انتشار درد به فک تحتانی، شانه‌ها، بازوها و لزوما نه بازوی چپ بلکه هر دو یا یکی از آنها، تعریق، احساس عدم راحتی و افول حال عمومی اشاره کرد. در سکته‌های حاد بررسی‌ها حاکی از آن است که وقوع این نوع سکته در صبح‌ها بیشتر از بعدازظهرها و شب‌ها است که فرد آن‌قدر احساس درد در قفسه سینه خود می‌کند که انگار وزن بسیار سنگینی را روی سینه خود متحمل می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌های سکته قلبی احساس درد در ناحیه معده است که فرد آن را با ناراحتی‌های گوارشی اشتباه می‌گیرد و باعث می‌شود مراجعه سریع به پزشک نداشته باشد. از دیگر سو مشاهده شده وقتی کسی دچار درد علائم سکته می‌شود، برای اینکه به خود ثابت کند مشکلی برایش پیش نیامده شروع به حرکت و فعالیت می‌کند که بسیار عمل اشتباهی است. لازم است توضیح دهم که نخستین اقدام پس از ظهور نشانه‌های سکته قلبی آگاه کردن اطرافیان از این موضوع است که بتوانند در اسرع وقت بیمار را به مراکز درمانی قلب و عروق منتقل کنند.

چگونه می‌توان فهمید که درد قفسه سینه مربوط به ناراحتی‌های قلبی است؟
شناخت دلیل واقعی درد قفسه سینه، سخت و تقریباً غیر ممکن است. اما درد هشدار دهنده قفسه سینه با علائم زیر همراه است:
۱- فشار ناگهانی، فشردگی، سفت شدن و درد کوبنده در بخش مرکزی قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد.
۲- دردی که به پشت، گردن، فک، شانه و بازوها (به خصوص بازوی چپ) امتداد یابد.
۳- ناراحتی قفسه سینه به همراه تنفس ضعیف، تعریق، سرگیجه و تهوع.
۴- فشار و تنگی در قفسه سینه به هنگام فعالیت فیزیکی یا تحت فشار روحی.
در صورت مشاهده چنین علائمی سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. زیرا این علائم مربوط به حمله قلبی می‌باشد. به علاوه، اگر درد جدیدی در قفسه سینه احساس کردید و یا اگر قبلاً دچار حمله قلبی شده‌اید، اگر مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت هستید، اگر سیگار می‌کشید و یا دچار اضافه وزن و کلسترول بالا می‌باشید، درد های خفیف قفسه سینه را نیز جدی بگیرید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید

- – - – - – - – - – - – - – - – -  – – - – - – — – - – - – - – - – - – - – - – - – — – - – - – - – - – - — –  -

بیماری‌های قلب در راس علل مرگ هر دو گروه مردان و زنان قرار دارد. و حمله‌ قلبی‌ عبارت‌ است‌ از مرگ‌ سلول‌های‌ عضلانی‌ قلب‌ در اثر کاهش‌ یا توقف‌ جریان‌ خون‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌. گرچه این موضوع غالباً در افراد بالای‌ ۴۰ سال‌ رخ‌ می‌دهد. اما می تواند در هر گروه سنی دیده شود . این‌ بیماری‌ در مردان‌ شایع‌تر است‌، اما میزان‌ بروز آن‌ در خانم‌ها نیز رو به‌ افزایش‌ گذاشته‌ است‌.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، مهم ترین علائمی که در ارتباط با بیماری های قلب وعروق می باشند شامل موارد زیر است :

۱-احساس ناراحتی در قفسه سینه:
اگرچه یکی از مهم ترین علائم تنگی سرخرگی عروق قلبف احساس ناراحتی در قفسه سینه می باشد اما هرگونه ناراحتی در قفسه سینه الزاما ناشی از مسائل قلبی نیست. ناراحتی قفسه سینه در صورتی که ناشی از تنگی سرخرگ های قلب باشد، اصطلاحا « آنژین قفسه صدری» نام داشته و مشخصات آن اینست:
- در اغلب موارد بصورت فشارنده و در ناحیه پشت جناغ می باشد.
- با فعالیت افزایش و با استراحت تخفیف می یابد.
- ممکن است به بازو دست چپ و گاها به گردن و فک انتشار یابد.
- با مصرف قرص های زیرزبانی نیتروگلیسیرین در طی ۳الی۵دقیقه قطع می شود.
- معمولا ارتباطی با وضعیت بدن(خوابیدن یا نشستن) ندارد. در صورتی که درد شدید قفسه سینه همراه با علائمی نظیر تعریق سرد، تهوع و استفراغ باشد و یا به مدت طولانی(بیشتر از ۳۰دقیقه) طول بکشد با توجه به احتمال حمله قلبی مراجعه سریع به اورژانس الزامی است.
در صورتی که درد آنژینی بصورت متناوب و در حالت استراحت ایجاد می شود احتمال بروز حمله های قلبی زیاد بوده و مراجعه فوری به اورژانس توصیه می شود.

- دردهای غیرآنژینی قفسه سینه:
در صورتی که درد قفسه سینه ارتباطی با فعالیت نداشته باشد، با قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین تغییری نکند و با تنفس و سرفه و یا تغییر وضعیت تشدید شود در اینصورت احتمال قلبی بودن درد بیمار کم می باشد و عامل غیرقلبی نظیر اسپاسم عضلانی و مسائل استخوانی مطرح می باشد.
درد سوزشی پشت جناغ که بعد از مصرف غذا ایجاد شده و با خوابیدن و خم شدن تشدید شده و با تغییر مزه دهان بصورت ترش و با مصرف شربت های ضداسیدی و یا قرص هایی نظیر رانیتیدین کاهش می یابد مطرح کننده برگشت محتویات معده به مری(رفلاکس) می باشد.
درد قفسه سینه که با تنفس تشدید شده و همراه تنگی نفس سرگیجه و… می باشد مخصوصا در صورتی که با خوابیدن تشدید می یابد ممکن است ناشی از علل مهمی از قبیل آمبولی ریه و یا التهاب پرده های قلب بوده و در این موارد مراجعه به پزشک متخصص حتما توصیه می شود.

۲-ضعف و خستگی پذیری زودرس:
یکی از علائم شایع در بسیاری از بیماری های قلبی و غیرقلبی نظیر بیماری های غددی و متابولیسمی، ریوی ومسائل روانی می باشد. نارسایی قلب، برادیکاردی(ضربان پایین قلب) و مشکلات دریچه ای قلب با ضعف و خستگی پذیری زودرس همراه می باشند.
وجود علائم همراه از قبیل تنگی نفس، سرفه، کندی نبض(ضربان کمتر از ۶۰بار در دقیقه)، حملات غش(سنکوپ) تعریق سرد و سرگیجه در تشخیص مسائل قلبی کمک کننده است. معاینه دقیق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبی، اکوکاردیوگرافی، عکس قفسه سینه و آزمایش خون معمولا منجر به تشخیص سریع مسائل قلبی می شود.

۳-تنگی نفس:
احساس دشواری در تنفس می تواند ناشی از علل قلبی ویا غیرقلبی باشد. در صورتی که تنگی نفس با فعالیت تشدید شده در حالت خوابیده نسبت به حالت نشسته افزایش یابد و مخصوصا در صورتی که همراه تورم پاها و همراه با حملات تنگی نفس شبانه باشد، علل قلبی نظیر نارسایی قلب و مشکلات دریچه ای مطرح بوده و با اکوکاردیوگرافی براحتی قابل تشخیص است.
آسم و بیماری های انسدادی ریوی از علل شایع تنگی نفس می باشند. در این موارد سرفه و خلط فراوان و احساس خس خس سینه بصورت شایع دیده می شود. شرح حال مصرف طولانی مدت دخانیات با احتمال آمفیزم و برونشیت مزمن همراه است.
تنگی نفس ناگهانی ممکن است ناشی از علل خطرناک از قبیل آمبولی ریه باشد; در صورتی که فرد به مدت طولانی بی حرکت بوده و یا در بیمارستان بستری بوده باشد آمبولی ریه مطرح بوده و باید مورد بررسی قرار گیرند. آریتمی های قلبی بصورت برادیکاردی و یا تاکی کاردی های حمله ای نیز منجر به تنگی نفس می شود. که با گرفتن نبض توسط همراهان بیمار قابل تشخیص می باشد.
نارسایی کلیوی مسائل روانی و بیماری های متابولیک نیز می توانند با تنگی نفس شدید همراه باشند. گاها در سالمندان و افراد دیابتی حمله قلبی با درد خفیف یا بدون درد بوده و تنگی نفس ناگهانی تنها علامت می باشد. بنابراین ارجاع فوری این بیماران به اورژانس الزامی است.

۴-سرگیجه:
سرگیجه یکی از علائم شایع در افراد جامعه است که می تواند ناشی از علل قلبی ، عصبی، متابولیک و یا مسائل روانی باشد. احساس سبکی سر، تاری دید و عدم تعادل مخصوصا اگر همراه با تعریق سرد باشد می تواند ناشی از آریتمی قلبی، ضربان پایین قلب و یا افت فشار خون باشد.
در صورتی که فرد هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده دچار سرگیجه شود افت فشارخون اتواستاتیک ناشی از داروهای فشارخون، کم آبی و یا اختلال اتونوم در سالمندان مطرح بوده و با اندازه گیری فشارخون در حالت خوابیده و ایستاده بررسی می شود.
حملات سرگیجه به صورت کوتاه مدت مخصوصا در صورت همراهی با تعریق و یا طپش قلب مطرح کننده آریتمی های قلبی می باشد. در صورتی که سرگیجه بصورت احساس چرخش در محیط و یا حرکت اطراف می باشد مخصوصا در صورت همراهی با علائمی نظیر تهوع و استفراغ و وزوز گوش مطرح کننده علل عصبی بوده و مراجعه به متخصص اعصاب توصیه می شود.
در صورتی که بیمار مبتلا به دیابت که تحت درمان با انسولین و یا قرص های پایین آورنده قندخون می باشد، دچار سرگیجه، کاهش سطح هوشیاری و یا تعریق شود احتمال کاهش قندخون مطرح بوده و مراجعه به اورژانس توصیه می شود. در این موارد توصیه می شود تا قبل از رسیدن به اورژانس موادقندی از قبیل عسل و یا قند مصرف شود.

۵-طپش قلب:
احساس طپش قلب ممکن است بعلت آریتمی قلبی باشد و یا ناشی از اضطراب و فعالیت باشد. در صورتی که فرد با فعالیت کم دچار طپش قلب شود مراجعه به پزشک و معاینه قلبی و در صورت لزوم بررسی های قلبی توصیه می شود.
در صورتی که فرد در حالت استراحت بصورت ناگهانی دچار طپش قلب شده و پس از چند دقیقه طپش قلب بصورت خودبخود و دفعتا قطع شود احتمالا آریتمی قلبی وجود داشته است. در این موارد گرفتن نبض و شمارش ضربان قلب در تشخیص علت طپش قلب بسیار کمک کننده است.
در صورتی که امکان مراجعه فوری به مرکز پزشکی و ثبت الکتروگرام قلب در هنگام طپش وجود داشته باشد تشخیص آریتمی قلبی بسیار آسان می شود. ممکن است فرد گاها دچار احساس ریزی داخل قفسه سینه و یا احساس یک ضربان قوی نماید. در این موارد ممکن است یک ضربان نابجای قلبی(PVC ،PAC ) وجود داشته باشد.

این ضربان های نابجا براحتی توسط الکتروگرام قلبی(در صورت وجود در هنگام ثبت نوار) قابل تشخیص می باشند. حملات طپش قلب در مبتلایان به اختلالات قلبی نظیر نارسایی قلب و یا مشکلات دریچه ای مطرح کننده آریتمی هایی از قبیلAF ، فلوتر دهلیزی و یا تاکی کاردی بطنی بوده و با توجه به عوارض مهم این آریتمی ها بررسی دقیق و درمان مناسب الزامی است.

گاها فرد در هنگام احساس طپش قلب هیچگونه آریتمی ندارد(تایید شده توسط معاینه و یا الکتروگرام) در این موارد اطمینان بخشی به بیمار کافی است. در صورتی که در هنگام حملات طپش قلب امکان معاینه و یا ثبت الکتروگرام قلبی نباشد یکی از روش های تشخیص هولتر مونیتورینگ قلب می باشد; توسط این روش امکان ثبت نوار قلب برای ۲۴تا۴۸ساعت وجود داشته و در صورتی که حملات طپش قلب فراوان باشد(مثلا روزی یک بار) امکان ثبت الکتروگرام در هنگام طپش قلب وجود دارد.

گاها شک بالینی پزشک به آریتمی زیاد بوده و در صورت تمایل بیمار به برطرف شدن آریتمی مطالعه الکتروفیزیولوژی و در صورت القا» آریتمی adlation توصیه می شود.

۶-تعریق:

تعریق سرد یکی از علائم شایع حملات قلبی، آریتمی ها، برادیکاردی و نارسایی قلب می باشد که البته در اغلب موارد همراه سایر علائم دیده می شود. در صورتی که تعریق سرد همراه درد آنژینی قفسه سینه باشد احتمال حمله های قلبی مطرح است.

در صورتی که تعریق سرد همراه طپش قلب سرگیجه ضعف و بیحالی باشد، احتمال آریتمی های قلبی مطرح است. در نارسایی شدید قلبی تعریق سرد همراه تنگی نفس و احساس خستگی ایجاد می شود.

ممکن است تعریق سرد ناشی از کاهش قندخون در افراد دیابتی تحت درمان باشد که در این موارد معمولا کاهش سطح هوشیاری و گیجی از علائم همراه باشد.

در موارد نادر ممکن است حملات تعریق سرد به تنهایی ناشی از حمله قلبی باشد که این مسئله مخصوصا در سالمندان و مبتلایان به دیابت دیده می شود و لزوم توجه ویژه به این نشانه در این افراد راخاطر نشان می سازد.
برای کنترل بیماریهای قلبی عروقی ابتدا باید عوامل خطر را شناخت و سپس مشخص کرد که کدامیک از عوامل را می توان تغییر داد و از میان عوامل قابل تقییر کدامیک را باید در اولویت قرار داد.

عوامل خطر غیر قابل تغییر
افزایش سن: حدود ۸۳ درصد از کسانی که در اثر بیماریهای عروقی قلب می میرند در سنین بالای ۶۵ سال قرار دارند.
در سنین بالاتر زنانی که دچار حملات قلبی می شوند بیش از مردان در خطر مرگ در هفته های اول بعد از حمله قلبی قرار دارند.
جنسیت(مرد بودن): مردان بیش از زنان و در سنین پایینتری دچار حملات قلبی می شوند. حتی بعد از یائسگی ، با وجودیکه میزان مرگ ناشی از حملات قلبی در زنان زیادتر می شود ، به حد مردان نمی رسد.
توارث ( از جمله نژاد): کودکان والدین بیمار قلبی بیش از دیگر کودکان در خطر بروز بیماری قلبی عروقی قرار دارند.

عوامل خطر قابل تعدیل
مصرف دخانیات: شانس بروز بیماری عروق قلبی در سیگاریها ۲ تا ۴ برابر غیر سیگاریها است.مصرف سیگار یک عامل خطر مستقل جدی برای مرگ ناگهانی در بیماری عروق کرونر است (۲ برابرغیرسیگاریها) .
بالا بودن کلسترول خون: هر چه میزان کلسترول خون بالاتر رود میزان بروز بیماری کرونر قلب افزایش می یابد. اگر عامل خطر دیگر همچون مصرف دخانیات و پرفشاری خون نیز وجود داشته باشد، این خطر بیشتر افزایش می یابد. کلسترول خون افراد به سن ، جنس ، وراپت و نژاد نیز بستگی دارد.

پرفشاری خون: فشار خون بالا میزان بار قلب را افزایش و از این طریق موجب ضخیم شدن و سخت شدن قلب می شود. علاوه براین شانس سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی کلیه و نارسایی احتقانی قلب را افزایش می دهد. با وجود عوامل خطر دیگر شانس حمله قلبی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون چندین برابرخواهد شد.

کم تحرکی: زندگی بدون فعالیت یک عامل خطر برا یبروز بیماری عروق کرونر است. فعالیت جسمانی متوسط تا شدید بصورت منظم از بیماری عروق خونی و قلب جلوگیری می کند.
چاقی و اضافه وزن: کسانی که چربی اضافه بخصوص در ناحیه شکمی دارندبیش از دیگران به بیماریهای قلبی دچار می شوند. افزایش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب ، افزایش کلسترول خون و بالارفتن فشار خون از یکطرف و کاهش HDL از طرطف دیگر می شود. این عامل خطر بروز دیابت را نیز در افراد افزایش می دهد. با کهش حتی ۱۰ پوند میزان خطر حمله قلبی در افراد چاق کاهش می یابد.

دیابت: دیابت بطور جدی شانس بروز بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد. حتی با وجود کنتر قند خون ، دیابت شانس بیماری یقلبی را افزایش می دهد ولی در صورت عدم کنترل این خطر به مراتب بالاتر خواهد رفت.

دیگر عوامل خطر
پاسخ افراد به استرس های روزمره نیز می تواند در ایجاد بیماری قلبی سهم داشته باشد. بطور مثال بعضی از افراد در اثر استرسهای روزمره به مصرف دخانیات روی آورده یا بیش از حد غذا می خورند و بدین صورت خود را در معرض عوامل خطر ثابت شده بیماریهای قلبی عروقی قرار می دهند.

مصرف الکل: نوشیدن زیاد نوشابه های الکلی منجر به افزایش فشار خون و بروز بیماری نارسایی احتقانی قلب می شود. با اینکا بنظر می رسد مصرف الکل در حد متوسط شانس بیماری کرونر قلب را کاهش می دهد ، بعلت عوارض بیشمار الکل توصیه نمی شود که افراد مصرف الکل را شروع ویا میزان آن را افزایش دهند.

در دسترسی به امکانات در اقشار مختلف مردم نابرابری وجود دارد. در نواحی محروم میزان بیماری قلبی بیشتر است ، در عوض درمان و مراقبت در نواحی ثروتمند بیشتر است. باید با علل ریشه ای تهدید کننده سلامت از جمله فقر مبارزه کرد. باید برای افراد کار با دستمزد مناسب فراهم شود. برای کسانی که می خواهند سیگار را ترک کنند ، امکانات درمانی فراهم شود.
کیفیت درد قلبی
معمولا درد قلبی در افراد به صورت درد مبهم یا احساس فشار ، سنگینی ، سفتی ، فشردگی یا خفگی بیان می‌شود تا درد واضح و اغلب بصورت احساس ناراحتی است تا درد. و در صورت شدید بودن بیمار درد را بصورت خرد کننده ، فشارنده و له کننده توصیف می‌کند که نفس فرد را تنگ کرده و او را از ادامه فعالیت باز می‌دارد.

کیفیت این درد بیشتر فشارنده است تا سوزشی یا تیز. بنابراین در کسانی که دچار دردهای سوزشی قلب می‌شوند (بویژه وقتی اندازه محل درد از حد یک سکه تجاوز نمی‌کند)، باید به فکر علل دیگری برای درد بود.

البته اینگونه دردها نیز ممکن است منشا قلبی داشته باشند ولی نشانه ایسکمی (کاهش خونرسانی بافت قلب) نمی‌باشند. معمولا دردهای قلبی با فعالیت بدنی و یا تغییر حالات روحی و روانی (از جمله استرسهای ناگهانی) ، سرما ، غذا یا ترکیبی از این عوامل تسریع و تشدید می‌شود و با استراحت تسکین می‌یابد.

البته بسیاری از حملات با این الگوها هماهنگی ندارد. مدت این دردها نیز از ۵ دقیقه تا ۳۰ دقیقه متغیر است. در صورتیکه درد قلبی از نیم ساعت بیشتر به طول بینجامد احتمال سکته قلبی در فرد مبتلا به شدت افزایش می‌یابد.
محل درد قلبی
معمولاً این درد در ناحیه جناغ سینه (قسمت پایینی آن) یا سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود اما درد سایر قسمتهای سینه نیز ممکن است مربوط به قلب باشد. ولی ممکن است به سایر قسمتها نیز انتشار داشته باشد.

گاه این درد به بالای‌ شکم‌ راه می‌یابد و فرد تصور می‌کند دچار سوءهاضمه شده است و گاه به‌ آرواره‌ یا زیر چانه ، گردن ‌، پشت و بین‌ دو کتف‌ یا بازوها (بویژه دست چپ) نیز تیر می‌کشد. مورد اخیر (انتشار به دست چپ) حالتی نسبتاً اختصاصی بوده و باید فرد را نسبت به قلبی بودن منشا درد آگاه سازد.
علایم‌ شایع همراه درد قلبی‌
معمولا حمله قلبی با علائمی مانند احساس‌ نزدیکی‌ مرگ‌ ، تعریق‌ سرد ، تهوع‌ و استفراغ ، احساس‌ خفگی ، تنگی‌ نفس ، ضعف‌ و منگی همراه است

علل درد قلبی
علت درد قلبی در درجه اول کاهش خونرسانی به بافت عضلانی قلب می‌باشد. به طوری که عروق قلب نتوانند جوابگوی نیاز قلب به اکسیژن و مواد غذایی باشند. این امر در چند حالت ایجاد می‌شود اما شاید دو سه مورد آن از بقیه مهمتر باشند که بسته‌ شدن‌ نسبی‌ یا کامل‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌ توسط‌ لخته‌ خون ‌، گرفتگی‌ یا انقباض‌ عروقی و اختلال‌ شدید در ضربان‌ قلب‌ از آن جمله‌اند.

گاهی عروق قلبی بتدریج دچار گرفتگی می‌شوند و حالتی ایجاد می‌شود که گویی رسوبات خاصی رگ را مسدود می‌سازند. اگر این انسداد تدریجی از مرز ۷۰% بگذرد، رگهای در حالت فعالیت نمی‌توانند تکافوی نیاز قلب را بدهند و فرد دچار درد می‌شود. به این نوع درد قلبی آنژین پایدار یا دردی که ناشی از مقدار خاصی فعالیت است، می‌گویند. این افراد دچار تنگی مشخصی از یک ، دو یا سه رگ قلبی هستند و وضعیتشان در طول ماهها و سالها تثبیت شده است.
رسوبات داخلی رگها که باعث تنگی آنها می‌شود (و به آنها پلاکهای آترواسکروتیک نیز می‌گویند) در برخی موارد موجب تشکیل لخته شده و انسداد ناگهانی و کامل سرخرگ قلبی اتفاق می‌افتد. حال بسته به اینکه این لخته به سرعت رفع شود یا پابرجا بماند فرد را دچار آنژین ناپایدار (که مردم به آن سکته ناقص می‌گویند) و یا سکته قلبی می‌کند. در این حالت فرد به طور ناگهان دچار درد قلبی می‌شود و این درد چندان با استفاده از قرصهای زیر زبانی بهبود نمی‌یابد. در حالت دیگر رگهای قلبی فرد دچار انقباض می‌شود و درد قلبی خاصی در حالت استراحت یا حتی در خواب برای فرد ایجاد می‌نماید.

عوامل خطرآفرین قلب
هر کسی ممکن است دچار درد قلبی بشود ولی دردی که توصیف آن بیان شد، بیشتر در کسانی که ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ساز تنگی‌ها و انسداد عروق قلبی را داشته باشند بروز پیدا می‌کند.

این عوامل به طور خلاصه عبارتند از: جنس مذکر ، چاقی و وزن بالا ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا (بالا بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ بد خون‌، یا پایین‌ بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ خوب‌ خون)‌ ، دیابت‌ ، استرس و فشارهای روحی و روانی ، داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلب و ‌سکته قلبی ، رژیم‌ غذایی‌ پر از چربی‌های‌ اشباع‌ شده‌ ، نداشتن‌ فعالیت بدنی‌ کافی (بی‌تحرکی آفت قلب است) و کشیدن سیگار.

در گذشته‌ای نه چندان دور سکته قلبی و دردهای مربوط به قلب بیشتر در افراد مسن و نهایتاً میانسال بروز پیدا می‌کرد اما امروزه سن بروز چنین دردهایی بسیار پایین آمده و متاسفانه برخی افراد در سنین جوانی درد قلبی و گاه سکته قلبی را تجربه می‌کنند.

تشخیص
در اورژانس در وهله اول یک نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود. اگر نوار قلب تغییراتی به نفع کاهش خونرسانی قلب داشت، معمولاً فرد در بخش‌ مراقبت‌های‌ ویژه‌ قلبی‌ (سی‌سی‌یو) بستری می‌شود. در غیر این صورت ، پزشک با توجه به معاینات و شرح حال بیمار تصمیم خواهد گرفت که فرد نیاز به بستری شدن دارد یا خیر.
به‌ هنگام‌ بستری‌ شدن‌ در بیمارستان ، بررسیهای‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ نوار قلب‌ ، ((اسکن پرفیوژرن میوکارد (اسکن قلب)|اسکن‌ رادیواکتیو با تکنسیم‌ ۹۹)) ، آنژیوگرافی‌ (عکسبرداری‌ از رگ‌ها با اشعه‌ ایکس‌ به‌ کمک‌ تزریق‌ ماده‌ حاجب‌ درون‌ آنها) و اندازه‌گیری‌ آنزیم‌هایی‌ که‌ از عضله‌ قلب‌ آسیب‌ دیده‌ به‌ درون‌ خون‌ آزاد می‌شود، باشد.

اقدامات درمانی اولیه
اگر کسی به طور ناگهانی دچار درد قلبی بشود، در هر صورت بهتر است دراز بکشد و فعالیت خود را قطع کند و استراحت مطلق داشته باشد.

اگر درد ادامه پیدا کند و منشا گوارشی یا تنفسی نتوان برای آن در نظر گرفت، بهتر است در صورت داشتن قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین یک یا چند عدد از آن تا زمان قطع درد استفاده شود و بیمار به سرعت به اورژانس قلب ارجاع داده شود. اگر هرگونه‌ علامتی‌ از حمله‌ قلبی‌ را دارید، فوراً کمک‌ پزشکی‌ بخواهید.

توجه‌ داشته‌ باشید که‌ داروهای‌ حل‌کننده‌ لخته‌ تنها در ساعات‌ اولیه‌ حمله‌ مؤثر خواهند بود. اگر فردی‌ که‌ دچار حمله‌ قلبی‌ شده‌ است‌ بی‌هوش‌ است‌ یا دچار ایست قلبی شده و نفس‌ نمی‌کشد، فوراً تنفس‌ دهان‌ به‌ دهان‌ را شروع‌ کنید. اگر ضربان‌ قلب‌ وجود ندارد، ماساژ قلبی‌ بدهید. تا زمانی‌ که‌ کمک‌ نرسیده‌ باشد عملیات‌ احیا را ادامه‌ دهید.
در مواردی که دردهای قلبی به صورت مزمن در آمده باشد، بیمار با وضعیت خود آشنایی کافی دارد و داروهای لازم را برای کنترل چنین دردهایی در اختیار دارد. و معمولاً نیز چنین دردهایی آنقدر ادامه پیدا نمی‌کنند که فرد را از ادامه کار بازدارند. فقط لازم است فرد رعایت حال خود را بکند و در صورت بروز درد داروهای اورژانسی خود را استفاده نماید. البته باید به کیفیت یا کمیت درد خود توجه کند و شاید بهتر باشد که به پزشک مراجعه نماید
اقدامات درمانی در بیمارستان
اکسیژن‌
داروهایی‌ که‌ به‌ سرعت‌ لخته‌های‌ خون‌ را حل‌ می‌کنند (باید در عرض‌ ۳-۱ ساعت‌ از زمان‌ بروز حمله‌ داده‌ شوند).
داروهای‌ ضد درد
داروهای‌ ضد بی‌نظمی‌ قلب‌ و داروهای‌ ضد آنژین‌ صدری‌ ، مثل‌ مسدودکننده‌های‌ بتا آدرنرژیک‌ یا مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیمی‌، برای‌ پایدار کردن‌ نامنظمی‌ ضربان‌ قلب‌
داروهای‌ ضد انعقاد برای‌ جلوگیری‌ از تشکیل‌ لخته‌ خون‌
نیتروگلیسیرین‌ برای‌ گشاد کردن‌ سرخرگ‌ها و افزایش‌ خونرسانی‌ قلب‌
داروی‌ دیژیتال‌ برای‌ تقویت‌ انقباضات‌ عضله‌ قلب‌ و پایدار کردن‌ ضربان‌ قلب‌
امکان‌ دارد برای‌ به‌ کار انداختن‌ قلب‌ نیاز به‌ تحریک‌ الکتریکی‌ وجود داشته‌ باشد.
شاید جراحی‌ (کار گذاشتن‌ دستگاه‌ ضربان‌ساز ، آنژیوپلاستی‌ با بادکنک‌ کوچک‌ ، یا جراحی‌ بای‌پاس‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌)
پیشگیری‌
حتی‌المقدور اجتناب‌ یا کنترل‌ عوامل‌ خطر
رژیم‌ غذایی‌ کم‌چرب‌ (چربی‌ باید کمتر از ۲۰% کل‌ کالری‌ دریافتی‌ را تأمین‌ کند) و پر فیبر
علل غیر قلبی درد سینه
دردهای دیگری که ممکن است با درد قلبی اشتباه شوند شامل دردهای ناشی از دستگاه تنفسی ، دستگاه گوارشی ، دستگاه عضلانی اسکلتی و حتی پوست هستند. دردهای ریوی با سرفه کردن و تنفس کردن تشدید پیدا می‌کنند و در صورت پرسش ، فرد سابقه‌ عفونت مجاری تنفسی و ترشح بیش از اندازه مجاری تنفسی را ذکر می‌کند.

کسانی که دچار ترشح بیش از اندازه اسید معده هستند با مشکل خود آشنایی دارند و می‌دانند که درد آنها بیشتر بعد از مصرف غذاهای تحریک کننده یا نفاخ ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر مصرف آنتی اسید و سایر داروهای مشابه درد آنها را تخفیف می‌دهد. دردهای عضلانی اسکلتی نیز با آسیبهای این اندامها یا سرما خوردن عضلات بین دنده‌ای همراه است. زونا نیز از بیماریهای نسبتاً شایعی است که اگر بر اثر آن درد قفسه سینه بروز پیدا کند، ممکن است پزشک را به اشتباه به سوی درد‌های قلبی گمراه کند.
علل کم اهمیت درد سینه
در زنان جوان به ندرت دردهای قلبی منشا ایسکمیک (کاهش خونرسانی) دارند. در این موارد معمولا معاینه و نوار قلب چیز خاصی را نشان نمی‌دهد. این موارد بیشتر در اثر آشفتگیهای روانی و وجود بیماری خفیف دریچه‌ای به نام پرولاپس دریچه میترال ممکن است ایجاد شده باشد و تجویز آرامبخش یا داروی ایندرال بهترین کمک را به بیمار خواهد کرد. البته اطمینان دادن به بیمار و همراهان او نیز در تخفیف درد ایشان بسیار موثر خواهد بود.

علل اورژانسی درد سینه
حالتهای بسیار خطرناکی نیز گاه موجب درد قلبی می‌شوند که باید با دقت فراوان آنها را مد نظر داشت. یکی از این حالتها پاره شدن حاد آئورت است که درد سینه و تند شدن تعداد تنفس و نبض را موجب می‌شود و در صورتی که اقدام فوری به عمل نیاید، بیمار فوت خواهد شد. از علل جدی دیگر غیر از سکته قلبی ، پنوموتوراکس ، پریکاردیت حاد و … است.

وزن‌ خود را در حد مطلوب‌ نگاه‌ دارید.

اثرات ورزش بر بیماری های قلبی
یکی از علل اصلی و مهم مرگ ومیر در جهان (خصوصا در کشورهای جهان سوم و از جمله ایران) بیماری های قلبی و سکته قلبی است. سکته قلبی در اثر تنگی شدید و انسداد عروق تغذیه کننده عضله قلب (عروق کرونر) به وجود می آید.

علت اصلی و مهم تنگی و انسداد عروق کرونر قلب، سفت و سخت شدن جدار عروق کرونر یا تصلب شرائین است و عوامل موثر و مساعدکننده بیماری های عروق کرونر عبارتند از: افزایش چربی های مضر خون (LDL-VLDL) افزایش فشار خون، مصرف سیگار، عدم تحرک، بیماری قند، چاقی – فشارهای روانی و ارث. تحقیقات و مطالعات نشان داده اند که فعالیت های بدنی و ورزش مناسب و طولا نی مدت در پیشگیری از بیماری های قلبی دخالت دارد و میزان مرگ و میر در اثر سکته قلبی در میان ورزشکاران ۲۵ درصد کمتر از افراد غیرورزشکار و عادی می باشد.

اثرات ورزش در کاهش بیماری های قلبی و عروقی:

۱- ورزش منظم و مداوم باعث افزایش قطر عروق کرونر قلب می شود.
۲- ورزش باعث می شود عضله قلب قوی شده و پمپاژ آن افزایش یابد.
۳- میزان چربی های مضر خون کاهش می یابد.
۴- در صورت تنگی در عروق کرونر اصلی قلب، عروق فرعی افزایش می یابد.
۵- فشار خون در افراد مبتلا به افزایش فشار خون (tension Hyper) کاهش می یابد.
۶- تعداد ضربان قلب در حالت استراحت کاهش می یابد.
نکات بسیار مهم ورزشی در
بیماران قلبی:

۱- بهترین ورزش پیاده روی است. ابتدا با ۲ تا ۵ دقیقه شروع کرده و سپس روزانه یک تا ۲ دقیقه به آن اضافه کنید تا به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برسد.
۲- شدت ورزش به حدی باشد که دچار احساس تنگی نفس، خستگی شدید، سرگیجه و درد سینه نشوید.
۳- از ورزش در آب و هوای بسیار گرم و مرطوب پرهیز شود.
۴- همیشه بیماران قلبی نیتروگلیسیرین زیرزبانی همراه داشته باشند و در صورت بروز مشکل قلبی زیرزبان قرار دهند.
۵- از انجام فعالیت های قدرتی (مانند وزنه برداری، هل دادن ماشین، شنا رفتن، دمبل زدن و…) جدا خودداری شود.
۶- در صورت بروز سرگیجه، تنگی نفس، درد سینه در هنگام ورزش یا بعد از آن بلا فاصله به پزشک مراجعه شود.
۷- از خوردن غذاهای چرب و سنگین و قهوه و کاکائو پرهیز شود.
۸- از شرکت در ورزش های مسابقه ای که فشار روحی و فیزیکی زیادی دارند اکیدا خودداری شود.
۹- در صورت ابتلا به بیماری های شایع نظیر سرماخوردگی و غیره از انجام فعالیت های ورزشی تا بهبودی خودداری شود.
۱۰- از دوش گرفتن یا شنا کردن در آب سرد و گرم خودداری شود.
۱۱- بیمارانی که از داروهای ضدانعقادی (مانند وارفاین، کومادین، آسپرین) استفاده می کنند باید از انجام فعالیت ورزشی که خطر خونریزی وجود دارد خودداری نمایند.

آیا استرس می تواند حمله قلبی را موجب شود؟

استرس می تواند موجب هیجان، افزایش فشارخون، خستگی، افسردگی، سر درد میگرنی، اختلالات تنفسی و عضلانی، مسایل جنسی، اشکال در خواب و ضایعات جلدی بشود.

ضمنا افراد دچار استرس فاقد زندگی توام با شادی و خوشحالی هستند. مطالعات زیادی نشان داده است که استرس علاوه بر افزایش توسعه عوارض AMI به ۲ تا ۳ برابر، طول مدت بستری شدن و درمان این بیماران را در بخش های مراقبت ویژه نیز بیشتر می کند ولی هنوز پزشکان به فاکتورهای روانی در تشخیص و درمان این بیماران توجه خاصی مبذول نمی دارند.

بسیاری از محققین و متخصصین بیماری های قلب و عروق شرح داده اند که استرس یک عامل خطرناک برای بیماری های عروق کرونر از راه ایجاد آترواسکلرز می باشد. علاوه بر این استرس می تواند از راه اسپاسم عروق کرونر و فعال کردن سیستم آدرنرژیک توسعه AMI را به ۲ برابر افزایش دهد که این عمل استرس به عنوان یک فاکتور مستقل به حساب می آید.

بسیاری از کلینسین ها به این موضوع توجه ندارند که فاکتورهای روانی و استرس در تشخیص و درمان بیماری AMI دخالت دارند و حتی نسبت استرس یا اختلالات روانی مانند هیجان، افسردگی یا مجموعه آن دو بیماری AMI بسیار بالا بوده و حتی تا ۸۵ درصد می رسد.

تغذیه در بیماران قلبی باید چگونه باشد :

رژیم غذایی
۲۵ میلیگرم افزایش در کلسترول رژیم غذایی کلسترول خون را ۱ واحد بالا میبرد و افزایش کلسترول خون منجر به بروز بیماریهای قلبی عروقی میشود.مواد غذایی حاوی کلسترول بالا ،کلسترول خون و LDL را بالا میبرند،اما به مقدار کمتر از چربی اشباع.بطوری که غذاهای پر از چربی اشباع ۴ برابر غذاهای پر از کلسترول، چربی خون را بالا میبرند.

بعضی افراد به کلسترول رژیم زیاد پاسخ میدهند (HYPERRESPONDER) یعنی با خوردن غذاهای پر کلسترول ، کلسترول خونشان بالا میرود ولی بعضی افراد کم پاسخ نمیدهند (HYPORESPONDER)، یعنی بعد از خوردن غذاهای پرکلسترول،کلسترول خونشان تغییری نمیکند.

حذف کامل کلسترول از رژیم غذایی خطرناک است؛از جمله باعث کاهش کولین و اختلال کار کبد می شود.با این حال توصیه می شود روزانه کمتر از ۳۰۰ میلیگرم کلسترول دریافت شود.
منابع غذایی کلسترول:
- زرده تخم مرغ:

زرده تخم مرغ غنی از کلسترول است و در افرادی که ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی را دارند باید به ۳ تا در هفته محدود شود.ضمن اینکه حاوی لسیتین است که چربی خون را پایین می آورد.سفیده تخم مرغ غنی از پروتئین (با امتیاز ۱۰۰) است و نباید محدود شود.
- کره :

کره حیوانی چربی اشباع است و حاوی کلسترول هم هست و دو فاکتورخطر دارد.

کره گیاهی (مارگارین) چربی اشباع است و کلسترول ندارد،ولی حاوی اسید های چرب ترانس است که فاکتور خطر بیماریهای قلبی و سرطان است. در کل کره های گیاهی نرم که کمترین اسید های چرب ترانس را دارا هستند نسبت به کره های حیوانی ارجحیت دارند.
- روغن حیوانی:

این نوع روغن هم چربی اشباع و هم کلسترول بالایی دارد و در بیماران قلبی توصیه نمیشود.
- گوشت و امعاء و احشاء:
- جگر :

پروتئین آن بالاترولی چربی آن پایین تراز گوشت قرمز است .
۳ برابر گوشت قرمز آهن دارد و غنی از VIT Aو VIT B12 است.کلسترول آن بالاتر از گوشت است.
- دل و قلوه(قلب و کلیه):

پروتئین و چربی شبیه به گوشت دارد،کلسترول قلوه بالاتر از دل و گوشت و شبیه به جگر است.آهن آن بیشتر از گوشت است.
- سیرابی و شیردان:

چربی آن در مقایسه با گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفند کمتر و مشا به گوشت کم چرب است.پروتئین آن برابر با گوشت قرمز و سفید است.کلسترول آن از دل و قلوه و جگر پایین تر است.مصرف آن ۴-۳ بار در ماه همراه با نان یا برنج اشکال ندارد.
در افرادی که هایپرلیپیدمی دارند مصرف جگر و امعا و احشا به یک بار در ماه محدود میشود

-روغن‌های اشباع شده، روغن جامد حیوانی، کره، روغن جامد نباتی و چربی‌های همراه با گوشت، خطرسازترین عامل برای بیماران قلبی هستند.

چربی‌های اشباع شده به علت رسوب در دیواره عروق باعث تشدید بیماری‌های قلبی می شوند.
افراد مبتلا به بیماری قلبی از خوردن سوسیس و کالباس ، شیرینی‌های پرچرب، سس‌ها و کباب‌های کوبیده پرچربی پرهیز کنند.
مصرف لبنیات کم چرب و نان سبوس دار که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B بوده و باعث کاهش چربی خون این بیماران می شود بهترین روغن برای مصرف به خصوص در افراد مبتلا به بیماری‌های قلب وعروق، روغن مایع ذرت و آفتابگردان است.

مهمترین علت مصرف زیاد روغن جامد ناآگاهی مصرف‌کنندگان از مضرات آن، اقتصادی بودن و بهره‌مندی روغن‌های نباتی و جامد از یارانه‌های دولتی می باشد.علت عمده جامد کردن و هیدروژنه کردن روغن‌های مایع، گرایش مصرف‌کنندگان به استفاده از روغن جامد، پایداری این نوع روغن در مقابل عوامل محیطی و سهولت در حمل و نقل آن می‌باشد.

در سالهای اخیر تمام کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی موظف شده‌اند مواد تشکیل‌دهنده و میزان انرژی و کالری هر ماده را بر روی آن حک کنند تا افرادی که دچار مشکل چربی خون یا بیماری قلبی هستند، از ترکیبات آن آگاه باشند. :

در فرایند جامدکردن روغن، اسیدهای چرب با هیدروژن اشباع می‌شود که این اسیدها برای سلامتی مضر بوده و همچنین در این فرایند ترکیب‌های غیرعادی دیگری به‌نام اسیدهای چرب ترانس بوجود می‌آید که آن هم مضراست چربی ترانس موجود در روغن جامد باعث افزایش چربی بدخون و کاهش چربی خوب خون شده و کلسترول خون را بالا می‌برد که افزایش آن برای قلب بسیار مضر است.

در عوض باید روغن‌های کلزا(کانولا)، سویا، زیتون، بادام و آفتابگردان جایگزین آنها شوند.

روغن مایع به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب غیراشباع فراوان و فاقد کلسترول است بر روغن جامد برتری دارد چرا که روغن جامد هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب اشباع آن بیش از ‪ ۲۵درصد و اسیدهای چرب ترانس آن بیش از ده درصد باشد، خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

مصرف ماهی، زیتون و مغز گردو، بادام، حاوی روغن با کیفیت مطلوب هستند و روغن ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ‪۳ و روغن زیتون و روغن دانه انگور و گردو به دلیل دارا بودن اسید اولئیک فراوان باعث کاهش کلسترول بد (‪ (LDLخون می‌شود و برای سلامت قلب و عروق مفید است.
حتی‌الامکان از مصرف غذاهای سرخ کرده خودداری شود و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده گردد.

روغن مایع مخصوص سرخ کردنی درمقابل حرارت پایدار است، این موضوع به‌آن معنی نیست که از این نوع روغن چندین بار می‌توان برای سرخ کردن استفاده کرد.

، یکی از راههای نهادینه کردن مصرف روغن مایع بین آحاد مردم توزیع روغن مایع یارانه‌ای به جای روغن جامد است.
مصرف‌کنندگان باید تا حد امکان از روغن مایع که فاقد اسیدهای‌چرب اشباع شده و ایزومر ترانس است استفاده کنند.: غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ‌شده و مرغ سوخاری که متاسفانه در بین مردم بیشترین تقاضا را دارد، سرشار از چربی‌های ترانس بوده و برای سلامتی بدن بسیار مضر است.

هنگام سرخ کردن مواد غذایی با روغن مایع یا سایر روغن‌ها، حرارت نباید از ‪ ۱۷۰درجه سانتی‌گراد تجاوز کند، زیرا حرارت زیاد موجب دود کردن و سوختن روغن و تغییر ترکیب شیمیایی و در نتیجه سرطان‌زایی آن می‌شود.
نصب برچسب میزان ترانس روی بسته روغن‌های جامد می‌تواند به‌منزله هشداری جهت کنترل مصرف این نوع روغن‌هابشمار رود این طرز تفکر که روغن جامد و به ویژه حیوانی هیچ ضرری برای سلامتی بدن ندارد کاملا اشتباه است و در دراز مدت باعث بروز سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 16:4 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

اگرچه ممکن است خانم های محترم، مشکلات و حملات قلبی را بیشتر مختص مردان بدانند، اما باید این نکته را در نظر داشته باشند که بیماری های قلبی، یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر خانم ها محسوب می شوند.


حمله قلبی زنان

 زنان همیشه دچار علائمی که هنگام حمله قلبی در مردان رخ می دهد، نمی شوند. علائمی که در پایین آورده می گردد، به طور قطع در زنان رخ می دهد.

۱- درد قفسه سینه

درد قفسه سینه یکی از علائم شایع حمله قلبی می باشد، اما ممکن است این درد در زنان متفاوت از مردان باشد.

ممکن است زنان احساس فشردگی و سنگینی در قفسه سینه کنند و این درد می تواند در هر جایی از قفسه  سینه باشد، نه فقط در سمت چپ آن.

این درد می تواند همانند گیره ای باشد که در حال تنگ تر شدن است.

۲- درد معده

برخی مواقع اشخاص درد معده ناشی از حمله قلبی را با سوزش سردل و یا زخم معده اشتباه می گیرند.

گاهی زنان فشار شدیدی را در شکم خود احساس می کنند و می گویند: آنقدر فشار بسیار است که احساس می کنم یک فیل روی شکمم نشسته است.

۳- درد بازوها، پشت، گردن و یا فک

این نوع درد در زنان شایع تر است و به همین خاطر زنان ممکن است گیج شوند، چراکه آنها می دانستند هنگام حمله قلبی، بازوها و قفسه سینه درد می گیرد، نه پشت و یا فک شان.

این درد می تواند به صورت تدریجی و یا به طور ناگهانی رخ دهد. این درد شما را از خواب می پراند.

۴- تنگی نفس، تهوع، سرگیجه و احساس سبکی سر

اگر بدون هیچ سببی دچار تنگی نفس شدید و مخصوصا علامت هایی مانند حالت تهوع و سبکی سر را داشتید، ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید.

این علائم مانند این است که شما فکر کنید در مسابقه دوی ماراتون میباشید، اما هیچ حرکتی نمی کنید.

عرق کردن سرد در بین زنانی که دچار حمله قلبی می شوند، شایع است

۵- خستگی

برخی زنانی که دچار حمله قلبی می شوند، حتی اگر برای مدتی نشسته باشند، احساس خستگی بیش از حد می کنند.

بیماران دچار حمله قلبی غالبا از خستگی بسیار شکایت می کنند و این اشخاص حتی نمی توانند فعالیت های ساده ای همانند استحمام را انجام دهند.

۶- عرق سرد

عرق کردن سرد در بین زنانی که دچار حمله قلبی می شوند، شایع است.

این تعریق به سبب ورزش و یا گرمای هوا نیست، بلکه به سبب فشار ناشی از حمله قلبی می باشد.

اما این نکته را فراموش نکنید که همه اشخاص مبتلا به حمله قلبی، دچار تمام این علائم نمی شوند، بنابراین اگر درد و ناراحتی در قفسه سینه دارید، ، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 21:46 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

اغلب افراد به دلیل داشتن عادت های غلط در زندگی دچار نفخ شکم می شوند و یا به گونه ای احساس می کنند که شکم آنها چاق و برآمده شده است.

خبر خوب این است که نفخ شکم با رعایت پاره ای از موارد نه چندان مشکل قابل رفع می باشد. فراموش نکنید که آنچه ما در مورد چاقی شکم اظهار کردیم مربوط به چربی های حقیقی که در این ناحیه شکل گرفته نیست بلکه این چاقی بیشتر حالت متغیر دارد و ناشی از تورم و نفخ شکم می باشد.

 

اگر نفخ شکم مربوط به بیماری خاصی مثل بیماری های قلبی یا ناراحتی های کبدی نباشد، می تواند به دلیل گازهای روده باشد. از طرفی دیگر عده ای تصور می کنند که به دلیل تجمع مایعات ، شکم متورم می شود، در حالی که باید گفت که شکم جایی برای تجمع مایعات نیست و ثانیا تجمع مایعات اغلب در پا و زانو تا زمانی که ایستاده ایم اتفاق می افتد.

 

متخصصان دلیل اصلی نفخ شکم را ناشی از موارد زیر می دانند:

 

۱- یبوست: عدم مصرف مایعات، فیبر و تحرک کافی منجر به بروز یبوست می شود و نتیجه این یبوست نیز گازهای روده و نفخ و تورم شکم است.

۲- حساسسیت به گندم و عدم تحمل لاکتوز: حساسیت به غذایی خاص باعث تولید گاز روده می شود. اما تشخیص این حساسیت به عهده پزشک می باشد. زیرا تشخیص های سرخود و حذف بعضی از غذاهای سالم و مقوی می تواند مضر باشد. اگر احساس می کنید که به غذای خاصی حساسیت دارید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

۳- عجله کردن در خوردن غذا: تعجیل در خوردن غذا باعث می شود که مقدار قابل توجهی از هوا را به داخل معده هدایت کنید، بنابراین توصیه می شود که غذای خود را به آرامی صرف کنید و از آن لذت ببرید. توصیه می شود که برای هر وعده غذا ۳۰ دقیقه زمان در نظر بگیرید.

۴- مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های کربن دار: از مصرف نوشیدنی های گاز دار اجتناب کنید و به جای آن از آب ساده و لیمو استفاده کنید.

۵- مصرف بیش از اندازه آدامس: جویدن آدامس نیز باعث تورم معده می شود و جمع شدن گاز در روده. بهتر است این عادت را تعدیل کنید و به جای آن از خوراکی های سالم و میوه و سبزیجات استفاده کنید.

۶- مصرف بیش از اندازه غذاهای بدون شکر یا اصطلاحا رژیمی: زیاده روی در مصرف غذاهای رژیمی و یا هر نوع خوراکی با قند مصنوعی باعث افزایش گاز معده می شود.

۷- مصرف بیش از اندازه سدیم: غذاهای پردازش شده و به اصطلاح فست فود ها به نسبت سرشار از سدیم است و فیبر کمتری دارند. بنابر این توصیه می شود که غذاهای سالم و ساده تری را انتخاب کنید و حدالمقدور از مصرف انواع کنسروها اجتناب کنید.

۸- مصرف لوبیا و سبزیجات نفخ آور: اگر عادت به خوردن لوبیا نداشته باشید به راحتی دچار نفخ و گاز روده خواهید شد. سبزیجاتی نظیر بروکلی و کلم و .. نیز باعث تولید گاز در روده می شوند. البته این بدان معنا نیست که این غذاهای مفید را کنار بگذارید . تنها کافی است که این نوع غذاها را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا به تدریج عادت کنید.

۹- حجم سنگین هر وعده غذایی: توصیه می شود که وعد ه های غذایی خود را با حجم کمتری انتخاب کنید و در عوض تعداد آن را افزایش دهید. .

۱۰ – غذاهای ضد گاز و ضد نفخ را امتحان کنید: مطالعات نشان می دهد که چای نعنا، زنجبیل، جعفری، آناناس و ماست حاوی پروبیوتیک هستند که مانع از نفخ می شوند.

 

نکته آخر این که متخصصان معتقدند که پیروی از رژیم های سنگین و یا روزه گرفتن و حذف وعده های غذایی به تنهایی باعث کم شدن چربی های شکم و یا صاف شدن ظاهر آن نمی شود. یعنی این اعمال به طور کلی می تواند روی وزن شما تاثیر بگذارد و میزان چربی های کل بدن را کاهش دهد وبه نسبتی نیز چربی های شکمی کاهش می یابد و معمولا نیز چربی های این منطقه به میزان کمتری کاهش می یابد، یعنی چربی های این ناحیه پایدارتر است.

ولی همراه با رعایت مقدار مصرف غذا و یا به عبارتی پیروی از رژیم غذایی لازم است که به طور مرتب نیز ورزش کنید تا به این ترتیب ماهیچه های شکم تقویت شده و ظاهر زیباتری داشته باشد.