درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 66
بازدید هفته : 763
بازدید ماه : 1922
بازدید کل : 224410
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی
جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 21:26 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 


سیستم ایمنی بدن, تیموس, غده تیموس

غده تیموس در جلو و بالای قلب قرار دارد. رشد سرطان غده تیموس آهسته می باشد و زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، روند خوبی خواهد داشت. سرطان تیموس در بین مردان شایع تر است و بیشتر در سنین 40 تا 60 سالگی رخ می دهد.

 

سرطان غده تیموس
تیموس یک عضو کوچک در قسمت بالای قفسه سینه، پشت استخوان سینه، در فضای قفسه سینه و در بین ریه ها می باشد. به طور کلی، تیموس در جلو و بالای قلب قرار دارد.

 

تیموس دارای سه لایه مهم می باشد: مدولا (بخش درونی)، کورتکس (اطراف مدولا) و کپسول (پوشش نازک خارجی).

 

تیموس جزء سیستم ایمنی بدن می باشد.
از دوران نوزادی تا بلوغ، غده تیموس هم بزرگ تر می شود، اما پس از بلوغ شروع به کوچک شدن می کند و به تدریج بافت چربی جایگزین آن می شود.

 

وظیفه تیموس
قبل از تولد و در طی دوران کودکی، تیموس به بدن کمک می کند تا انواع گلبول های سفید خون از جمله لنفوسیت های T (نوعی از گلبول های سفید) را تولید کند.
لنفوسیت T در تیموس تکثیر می شود و به گره های لنفاوی در سراسر بدن می رود.

لنفوسیت ها به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و از بدن در مقابل ویروس ها، قارچ ها و دیگر عوامل بیماری زا محافظت می کنند.

 

انواع سلول های تیموس
- سلول های اپی تلیال که به تیموس شکل می دهند و می توانند تیموماس و سرطان تیمیک را بوجود می آورند.

 

- تیموس بیشتر حاوی لنفوسیت می باشد که سلول های ایمنی را تشکیل می دهند و می توانند این سلول ها سرطانی شوند که به نام لنفوم هوچکین و لنفوم غیرهوچکین نامیده می شوند.

 

- سلول های اعصاب و غدد که هورمون های خاصی را آزاد می کنند و باعث سرطان کارسینوئید می شوند.
غده تیموس نزدیک رگ های خونی که خون را از سر و دیگر مناطق به قلب می برند، قرار دارد. لذا اگر این غده سرطانی شود، بر این عروق خونی فشار می آید و باعث ورم صورت، گردن، بالای قفسه سینه می شود

 

سیستم ایمنی بدن, تیموس, غده تیموس

 

علائم سرطان تیموس
در بیش از 50 درصد موارد هیچ نشانه ای وجود ندارد. اما گاهی دارای علائمی مانند سرفه ای که قطع نمی شود و خونی است، درد قفسه سینه و تنفس مشکل می باشد.

 

برخی مواقع، علائم سرطان وابسته به اندازه تومور و فشار وارده بر اندام های مجاور می باشد.
تب، بلع مشکل، کاهش اشتها، تعریق شبانه و کاهش وزن کمتر شایع است.

 

برخی موارد ممکن است در دیواره ریه ها و قلب و یا حتی به بافت های بیرونی سینه پخش شود.

 

غده تیموس نزدیک رگ های خونی که خون را از سر و دیگر مناطق به قلب می برند، قرار دارد. لذا اگر این غده سرطانی شود، بر این عروق خونی فشار می آید و باعث ورم صورت، گردن، بالای قفسه سینه می شود. گاهی این ورم همراه با کبودی پوست می باشد. ورم رگ های آشکار تمام بدن، سردرد و سرگیجه نیز رخ می دهد.

 

بیماری های مرتبط با سرطان تیموس
- بیماری های خودایمنی از جمله: رشد نکردن پیش سازهای گلبول های قرمز خون

 

- میاستنی گراویس: میاستنی گراویس یک بیماری خوایمنی مزمن عصبی- عضلانی است که ضعف اسکلتی-عضلانی، خستگی، افتادگی پلک و اختلال در بلع را به همراه دارد.

 

- آرتریت روماتوئید

 

- لوپوس اریتماتوز سیستمیک

 

- پلی میوسیت

 

- کولیت زخمی

 

- سندرم شوگرن

 

- سارکوئیدوز

 

- اسکلرودرما

 

اما این نکته را نباید از یاد برد که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ها، دچار سرطان تیموس نمی باشند.

 

علت سرطان تیموس
هنوز علت اینکه چرا برخی افراد مبتلا به این سرطان می شوند معلوم نیست.
محققان برخی تغییرات DNA را در سلول های سرطانی تیموس پیدا کردند.

 

DNA در هر یک از سلول بدن وجود دارد که ژن ها را می سازد و به سلول ها دستور می دهد که چگونه عمل کنند.

 

اما هنوز دلیل واضحی برای ایجاد این تغییرات، چگونگی بروز این تغییرات و اینکه چه تغییراتی باعث سرطانی شدن تیموس می شود، وجود ندارد.

 

عوامل خطر سرطان تیموس
برخی مطالعات نشان داده است که پرتودرمانی منطقه بالای قفسه سینه باعث بروز این سرطان می شود، اما هنوز این مطلب ثابت نشده است.

 

تنها عوامل خطر شناخته شده عبارتند از: سن و قومیت.
- سن : خطر ابتلا به این سرطان با افزایش سن، زیاد می شود. این سرطان در کودکان و جوانان نادر است. این سرطان اغلب در افراد میانسال دیده شده است.

 

- نژاد : در آسیایی ها و سفیدپوستان این بیماری شایع تر است.

 

سیستم ایمنی بدن, تیموس, غده تیموس

 

تشخیص سرطان تیموس
- معاینات پزشکی

 

-  آزمایش های تصویربرداری از قفسه سینه مثل اشعه X و یا سی تی اسکن و یا MRI

 

- بیوپسی (نمونه برداری)

 

درمان سرطان تیموس
رایج ترین درمان، عمل جراحی است.
دیگر راه های درمان عبارتند از: پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی.

 

عوارض سرطان تیموس
یکی از عوارض سرطان ها، آفت دهان می باشد. آفت، زخم های کوچکی است که روی زبان و لثه و داخل لب دیده می شود.

 

آفت ها دردناک هستند و باعث بروز مشکلاتی در غذاخوردن و حرف زدن می شوند.

 

برای کاهش درد و تسریع بهبودی آفت دهان:
- نمک را در آب حل کنید و یا یک قاشق چایخوری جوش شیرین و یا یک قاشق چایخوری دیفن هیدرامین را در نصف لیوان آب گرم حل کنید و دهانتان را با آن بشویید. دقت کنید که این محلول را قورت ندهید.

 

- روی آفت ها با خمیر حاصله از جوش شیرین و آب بمالید.

 

- از مصرف غذاهای اسیدی و تند پرهیز کنید.

 

- یخ روی آفت قرار دهید.

 

- به طور مرتب مسواک بزنید.

منبع:tebyan.net



 


دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت : یکی از روش‌های جدید در درمان بیماری پوستی ويتیلیگو سوزن‌زدن های مکرر در اطراف لکه های ويتیلیگو می‌باشد.
دکتر حمیده مروج فرشی، دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه ویتیلیگو یک بیماری مزمن است که هم از نظر زیبایی هم از نظر روان بیماران مشکلات مهمی را ایجاد می‌کند گفت : 5/0 تا 4 درصد جمعیت دنیا دچار این بیماری هستند.

وی با اشاره به اینکه ویتیلیگو یک بیماری است که علل مختلف دارد و فاکتورهای متعددی در ایجاد آن دخیل هستند که باعث تخریب سلول‌های ملانوسیت که تولید رنگدانه‌های پوست را بعهده دارند می‌شوند افزود: همانطوری که علل ایجاد آن متفاوت می‌باشد، درمان‌های آن نیز متفاوت می‌باشد که از  آن جمله می توان به  کورتیکواستروئیدی موضعی، مهارکننده‌های کلسی نورین موضعی-فتوتراپی، روش‌های جراحی مثل ایجاد تاول و تزریق سلول‌های ملانوسیتیک غیرکشت‌داده شده، پیوند سلول‌های کشت داده شده ملانوسیت و پیوند بوسیله پانچ اشاره نمود که تمام این درمان‌ها در بعضی از موارد با شکست روبرو شده و بیماران پاسخ به درمان نمی‌دهند.

این دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد:  یکی از روش‌های جدید در درمان سوزن‌زدن های مکرر در اطراف این لکه های ویتیلیگو می‌باشدکه اولین‌ بار آقای طاهر جمیل احمد پاکستانی ادعا کرد که با این روش بیماران بهبود کامل می‌یابند.

وی با بیان اینکه در این روش ملانوسیت توسط سوزن از کناره لکه های (ویتیلیگو) به وسط و درون ناحیه بدون پیگمان کشیده می‌شود و هنگامی که به وسط کشیده شد شروع به تکثیر کرده و ناحیه بدون رنگ بتدریج در سوزن زدن های مکرر بهبود می یابد اظهار کرد:در این مطالعه که در بیمارستان شهدای تجریش در مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی انجام گرفت بیمارانی انتخاب شدند که دچار بیماری ویتیلیگو بودند و تحت درمانهای مختلف قرار گرفته و به هیچ درمانی پاسخ نداده بودند.

 
روش سوزن زدن در لکه های ویتیلیگوی مقاوم به درمان توصیه نمی شود

 وی گفت: این بیماران سن بالای 18 سال داشتند و کسانی که حامله، شیرده یا سابقه بیماریهای سرطانی، آتروفی پوستی، عفونت یا سابقه کلوئید و اسکار هایپرتروفیک، حساسیت به نور یا حساسیت به داروهای حساس شونده به نور، سابقه بیماری اتوایمیون و مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی، بیماری قلبی عروقی، خونی، بیماری انعقادی داشتند از مطالعه حذف شدند و نیز اگر بیماران قبلاً سابقه مصرف کورتیکواستروئید موضعی یا هرگونه مصرف آنالوگ های ویتامین D موضعی یا تاکرولیموس را ذکر می کردند برای ورود به مطالعه باید 4 هفته از قطع مصرف آنها گذشته باشد و چنانچه سابقه عمل فتوتراپی را داشتند 8 هفته باید از قطع آنها می گذشت.

این متخصص پوست تصریح کرد :مطالعه ما 12 هفته طول کشید و روی 22 بیمار که شرایط فوق را داشتند انجام گرفت که  16 نفر از بیماران زن و 6 نفر مرد بودند که در این بیماران  لکه‌های سفیدی انتخاب میشدند که مقاوم به درمان بوده و به هیچ درمانی تاکنون پاسخ نداده بودند.

وی با اشاره به اینکه در این مطالعه ابتدا دور تا دور این نواحی سفید تزریق لیدوکائین برای بی حسی بیمار انجام میگرفت و سپس عمل" نیدلینگ" در اطراف لکه های سفید ویتیلیگو یک بار در هفته همراه با فتوتراپی به مدت 12 هفته انجام شد ادامه داد:  برای تمام بیماران فتوگرافی در ابتدا، هفته چهارم، هفته هشتم و هفته دوازدهم انجام میگرفت و در آخر درمان توسط دو محقق که در مطالعه نبودند  برای تعیین درصد بهبودی از 100درصد-0درصد فتوگرافی های نهایی دیده میشد.

دکتر مروج در پایان با بیان اینکه بهبودی در هفته چهارم 7درصد ،در هفته هشتم 13درصد و در هفته دوازدهم نتیجه بهبودی نهایی  57/15درصد گزارش شد که تحمل بیماران و عوارض شامل قرمزی پوست، درد، خارش، پوسته پوسته شدن و خشکی، اسکار و ... بعد از عمل در ویزیت های بعدی توسط محققین بررسی میشد خاطرنشان کرد: در این مطالعه عارضه خاصی بجز درد ناشی از تزریق لیدوکائین گزارش نگردید و در نهایت باتوجه به درصد کم بهبودی (57/15درصد) به نظر نمی رسد که این روش درمانی در لکه های ویتیلیگوی مقاوم به درمان به خصوص در ناحیه دست قابل توصیه باشد.



جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 20:59 ::  نويسنده : معصومه رستمی       


علائم بيماري از مهم ترين ابزارهاي تشخيص در تعيين نوع بيماري هر فرد مي باشد و پزشک با  تکيه به شرح حال دقيق از روش هاي تشخيصي مکمل استفاده مي کند. مهم ترين علائمي  که در ارتباط با بيماري هاي قلب وعروق مي باشند شامل موارد زير است که در مطلب امروز بصورت  خلاصه مورد بررسي قرار مي دهيم:

1-احساس ناراحتي در قفسه سينه:  اگرچه يکي از مهم ترين علائم تنگي سرخرگي عروق قلبف احساس ناراحتي در قفسه  سينه مي باشد اما هرگونه ناراحتي در قفسه سينه الزاما ناشي از مسائل قلبي نيست.  ناراحتي قفسه سينه در صورتي که ناشي از تنگي سرخرگ هاي قلب باشد، اصطلاحا « آنژين قفسه صدري» نام داشته و مشخصات آن اينست:

- در اغلب موارد بصورت  فشارنده و در ناحيه پشت جناغ مي باشد.

- با فعاليت افزايش و با استراحت تخفيف مي  يابد.

- ممکن است به بازو دست چپ و گاها به گردن و فک انتشار يابد.

- با مصرف  قرص هاي زيرزباني نيتروگليسيرين در طي 3الي5دقيقه قطع مي شود.

- معمولا ارتباطي  با وضعيت بدن(خوابيدن يا نشستن) ندارد. در صورتي که درد شديد قفسه سينه همراه  با علائمي نظير تعريق سرد، تهوع و استفراغ باشد و يا به مدت طولاني(بيشتر از 30دقيقه) طول بکشد با توجه به احتمال حمله قلبي مراجعه سريع به اورژانس الزامي است.

  در صورتي که درد آنژيني بصورت متناوب و در حالت استراحت ايجاد مي شود  احتمال بروز حمله هاي قلبي زياد بوده و مراجعه فوري به اورژانس توصيه مي شود.

- دردهاي غيرآنژيني قفسه سينه: در صورتي که درد قفسه سينه ارتباطي با فعاليت نداشته  باشد، با قرص زيرزباني نيتروگليسيرين تغييري نکند و با تنفس و سرفه و يا تغيير وضعيت  تشديد شود در اينصورت احتمال قلبي بودن درد بيمار کم مي باشد و عامل غيرقلبي  نظير اسپاسم عضلاني و مسائل استخواني مطرح مي باشد. درد سوزشي پشت جناغ که بعد  از مصرف غذا ايجاد شده و با خوابيدن و خم شدن تشديد شده و با تغيير مزه دهان بصورت ترش و با مصرف شربت هاي ضداسيدي و يا قرص هايي نظير رانيتيدين کاهش مي  يابد مطرح کننده برگشت محتويات معده به مري(رفلاکس) مي باشد.  درد قفسه سينه که با تنفس تشديد شده و همراه تنگي نفس سرگيجه و... مي باشد  مخصوصا در صورتي که با خوابيدن تشديد مي يابد ممکن است ناشي از علل مهمي از  قبيل آمبولي ريه و يا التهاب پرده هاي قلب بوده و در اين موارد مراجعه به پزشک  متخصص حتما توصيه مي شود.

2-ضعف و خستگي پذيري زودرس:  يکي از علائم شايع در بسياري از بيماري هاي قلبي و غيرقلبي نظير بيماري هاي غددي و  متابوليسمي، ريوي ومسائل رواني مي باشد. نارسايي قلب، براديکاردي(ضربان پايين قلب)  و مشکلات دريچه اي قلب با ضعف و خستگي پذيري زودرس همراه مي باشند. وجود  علائم همراه از قبيل تنگي نفس، سرفه، کندي نبض(ضربان کمتر از 60بار در دقيقه)،  حملات غش(سنکوپ) تعريق سرد و سرگيجه در تشخيص مسائل قلبي کمک کننده  است. معاينه دقيق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبي، اکوکارديوگرافي،  عکس قفسه سينه و آزمايش خون معمولا منجر به تشخيص سريع مسائل قلبي مي شود.

3-تنگي نفس: احساس دشواري در تنفس مي تواند ناشي از علل قلبي ويا غيرقلبي  باشد. در صورتي که تنگي نفس با فعاليت تشديد شده در حالت خوابيده نسبت به  حالت نشسته افزايش يابد و مخصوصا در صورتي که همراه تورم پاها و همراه با  حملات تنگي نفس شبانه باشد، علل قلبي نظير نارسايي قلب و مشکلات دريچه اي  مطرح بوده و با اکوکارديوگرافي براحتي قابل تشخيص است. آسم و بيماري هاي انسدادي ريوي از علل شايع تنگي نفس مي باشند. در اين موارد  سرفه و خلط فراوان و احساس خس خس سينه بصورت شايع ديده مي شود. شرح  حال مصرف طولاني مدت دخانيات با احتمال آمفيزم و برونشيت مزمن همراه است.  تنگي نفس ناگهاني ممکن است ناشي از علل خطرناک از قبيل آمبولي ريه باشد; در  صورتي که فرد به مدت طولاني بي حرکت بوده و يا در بيمارستان بستري بوده باشد  آمبولي ريه مطرح بوده و بايد مورد بررسي قرار گيرند. آريتمي هاي قلبي بصورت  براديکاردي و يا تاکي کاردي هاي حمله اي نيز منجر به تنگي نفس مي شود. که با  گرفتن نبض توسط همراهان بيمار قابل تشخيص مي باشد.  نارسايي کليوي مسائل رواني و بيماري هاي متابوليک نيز مي توانند با تنگي نفس شديد  همراه باشند. گاها در سالمندان و افراد ديابتي حمله قلبي با درد خفيف يا بدون درد بوده و  تنگي نفس ناگهاني تنها علامت مي باشد. بنابراين ارجاع فوري اين بيماران به اورژانس  الزامي است.

4-سرگيجه:  سرگيجه يکي از علائم شايع در افراد جامعه است که مي تواند ناشي از علل قلبي ، عصبي، متابوليک و يا مسائل رواني باشد. احساس سبکي سر، تاري ديد و عدم تعادل  مخصوصا اگر همراه با تعريق سرد باشد مي تواند ناشي از آريتمي قلبي، ضربان پايين  قلب و يا افت فشار خون باشد. در صورتي که فرد هنگام تغيير وضعيت از حالت نشسته  به ايستاده دچار سرگيجه شود افت فشارخون اتواستاتيک ناشي از داروهاي فشارخون،  کم آبي و يا اختلال اتونوم در سالمندان مطرح بوده و با اندازه گيري فشارخون در  حالت خوابيده و ايستاده بررسي مي شود. حملات سرگيجه به صورت کوتاه مدت  مخصوصا در صورت همراهي با تعريق و يا طپش قلب مطرح کننده آريتمي هاي قلبي  مي باشد. در صورتي که سرگيجه بصورت احساس چرخش در محيط و يا حرکت  اطراف مي باشد مخصوصا در صورت همراهي با علائمي نظير تهوع و استفراغ و وزوز  گوش مطرح کننده علل عصبي بوده و مراجعه به متخصص اعصاب توصيه مي شود.  در صورتي که بيمار مبتلا به ديابت که تحت درمان با انسولين و يا قرص هاي پايين  آورنده قندخون مي باشد، دچار سرگيجه، کاهش سطح هوشياري و يا تعريق شود  احتمال کاهش قندخون مطرح بوده و مراجعه به اورژانس توصيه مي شود. در اين  موارد توصيه مي شود تا قبل از رسيدن به اورژانس موادقندي از قبيل عسل و يا قند  مصرف شود.

5-طپش قلب: احساس طپش قلب ممکن است بعلت آريتمي قلبي باشد و يا ناشي از اضطراب و  فعاليت باشد. در صورتي که فرد با فعاليت کم دچار طپش قلب شود مراجعه به پزشک و  معاينه قلبي و در صورت لزوم بررسي هاي قلبي توصيه مي شود. در صورتي که فرد در  حالت استراحت بصورت ناگهاني دچار طپش قلب شده و پس از چند دقيقه طپش قلب  بصورت خودبخود و دفعتا قطع شود احتمالا آريتمي قلبي وجود داشته است. در اين  موارد گرفتن نبض و شمارش ضربان قلب در تشخيص علت طپش قلب بسيار کمک کننده  است. در صورتي که امکان مراجعه فوري به مرکز پزشکي و ثبت الکتروگرام قلب در  هنگام طپش وجود داشته باشد تشخيص آريتمي قلبي بسيار آسان مي شود. ممکن است  فرد گاها دچار احساس ريزي داخل قفسه سينه و يا احساس يک ضربان قوي نمايد. در اين  موارد ممکن است يک ضربان نابجاي قلبي(PVC  ،PAC   ) وجود داشته باشد.

 اين ضربان هاي نابجا براحتي توسط الکتروگرام قلبي(در صورت وجود در هنگام ثبت  نوار) قابل تشخيص مي باشند. حملات طپش قلب در مبتلايان به اختلالات قلبي نظير  نارسايي قلب و يا مشکلات دريچه اي مطرح کننده آريتمي هايي از قبيلAF  ، فلوتر  دهليزي و يا تاکي کاردي بطني بوده و با توجه به عوارض مهم اين آريتمي ها بررسي  دقيق و درمان مناسب الزامي است. گاها فرد در هنگام احساس طپش قلب هيچگونه  آريتمي ندارد(تاييد شده توسط معاينه و يا الکتروگرام) در اين موارد اطمينان بخشي به  بيمار کافي است. در صورتي که در هنگام حملات طپش قلب امکان معاينه و يا ثبت  الکتروگرام قلبي نباشد يکي از روش هاي تشخيص هولتر مونيتورينگ قلب مي باشد; توسط  اين روش امکان ثبت نوار قلب براي 24تا48ساعت وجود داشته و در صورتي که حملات  طپش قلب فراوان باشد(مثلا روزي يک بار) امکان ثبت الکتروگرام در هنگام طپش قلب  وجود دارد.  گاها شک باليني پزشک به آريتمي زياد بوده و در صورت تمايل بيمار به برطرف شدن  آريتمي مطالعه الکتروفيزيولوژي و در صورت القا» آريتمي  adlation  توصيه مي شود.

6-تعريق:  تعريق سرد يکي از علائم شايع حملات قلبي، آريتمي ها، براديکاردي و نارسايي قلب مي  باشد که البته در اغلب موارد همراه ساير علائم ديده مي شود. در صورتي که تعريق سرد  همراه درد آنژيني قفسه سينه باشد احتمال حمله هاي قلبي مطرح است.

در صورتي که  تعريق سرد همراه طپش قلب سرگيجه ضعف و بيحالي باشد، احتمال آريتمي هاي قلبي  مطرح است. در نارسايي شديد قلبي تعريق سرد همراه تنگي نفس و احساس خستگي  ايجاد مي شود. ممکن است تعريق سرد ناشي از کاهش قندخون در افراد ديابتي تحت  درمان باشد که در اين موارد معمولا کاهش سطح هوشياري و گيجي از علائم همراه  باشد. در موارد نادر ممکن است حملات تعريق سرد به تنهايي ناشي از حمله قلبي باشد که  اين مسئله مخصوصا در سالمندان و مبتلايان به ديابت ديده مي شود و لزوم توجه ويژه به اين نشانه در اين افراد راخاطر نشان مي سازد.    



جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 20:56 ::  نويسنده : معصومه رستمی       


محققان انگلیسی داروی جدیدی را کشف کردند که برای کاهش مرگ سلول مغزی مفید است.
 

به گزارش خبرگزاری فارس، محققان انگلیسی با آزمایش بر روی موش‌ها موفق شدند که داروی جدیدی را برای کاهش سلول مغزی کشف کنند.

نتایج تحقیقات محققان بر روی داروی جدید بر روی موش‌ها پاسخ مثبت داد و نشان داد که این دارو مرگ سلول مغزی را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از ازدیاد بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون مفید است.


نتایج تحقیقات محققان، دریچه‌های تازه‌ای برای بهبود بیماری‌های نورولوژی از جمله آلزایمر و پارکینسون گشوده است.

نتایج این تحقیقات نشان داد که داروی جدید از مرگ سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

   



پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, :: 22:37 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این مطلب که زعفران در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مانند آلزایمر و پارکینسون مؤثر است متذکر شد: « اثر زعفران در مطالعات امروزی به اثبات رسیده و مصرف آن در بسیاری موارد درمانی مورد تأئید مراجع علمی معتبر قرار گرفته است.» دکتر علی بابایی درگفت وگو با خبرنگار سینانیوز در یزد، اظهار داشت: «زعفران گیاهی علفی چند ساله، بدون ساقه و پیازدار است. پیاز زعفران از انوع توپر و تقریباً کروی شکل با قطر 3 تا 5 سانتی متر و پوششی قهوه ای رنگ است که در زیر خاک قرار می گیرد. هر پیاز 6 تا 9 برگ باریک، نظیر برگ علف های چمنی تولید می نماید.

 

وی ادامه داد: ریشه های زعفران از نوع افشان هستند که از قاعده پیازها و از روی دایره محیطی آن می رویند. گل زعفران اولین اندامی است که در اوایل پاییز ظاهر می شود. در سال اول کشت، به علت ضعف پیازهای زعفران و عدم استقرار کامل آنها در خاک و کشت عمقی، جوانه های گل زعفران توان کافی برای رویش ندارند وحتی برگ ها در سال اول دیرتر از معمول ظاهر می شوند.»

بابایی با اشاره به دارویی بودن زعفران گفت: « قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن است.»

این دانشیار فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به خواص درمانی زعفران بیان کرد: «زعفران از لحاظ طبع، گرم و خشک محسوب می شود. همچنین مهم ترین خاصیت زعفران که از زمان قدیم از آن استفاده شده، درمان افسردگی است.»

وی با بیان این مطلب که زعفران دارای بویی قوی و طعمی تلخ می باشد، ادامه داد: «خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می شود.»

عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اثر تسکین دهنده این گیاه، گفت: «زعفران باعث تحریک اعصاب شده و از طرفی، زعفران خون ساز بوده و گردش خون را آسان می سازد.»

بابایی ادامه داد:«زعفران، صفراآور و اشتهاآور است؛ باعث تسکین درد معده شده و آنتی اسپاسمودیک است. همچنین دردهای کولیک کلیوی را برطرف می کند، سرفه را رفع و اثر مفیدی روی درمان برونشیت دارد.»

خاصیت ضد تشنج زعفران

عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد متذکر شد: «زعفران ضد تشنج است و باعث کاهش کلسترول خون و فشار خون می شود.»

وی خاطر نشان ساخت: «نتایج مطالعات فارماکولوژیک جدید نشان می دهد عصاره زعفران دارای اثرات کاهش چربی، افزایش یادگیری و حافظه، پالاینده کلسترول، فشارخون، تصفیه کننده طحال و کبد و آغازگر رشد اندام تناسلی می باشد.»

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان داشت: «مقادیری از زعفران که به طور معمول به عنوان خوش طعم کننده و خوش رنگ کننده به مواد غذایی اضافه می شود موجب سقط جنین نمی شود. در عین حال توصیه می شود در دوران حاملگی از خوردن زعفران به هر شکلی اجتناب شود.»

وی عنوان داشت: «مصرف مقادیر زیاد زعفران در افراد عادی نیز می تواند خطرناک باشد. همچنین مقدار کشنده زعفران در حدود 20 گرم است.»

خاصیت شادی بخش، خنده آور و ضد افسردگی زعفران

دکتر بابایی با بیان اینکه زعفران به ویژه دارای اثرات شادی بخش، خنده آور و ضد افسردگی است، افزود: زعفران در درمان دردهای عصبی و به علت اثر آرام بخش، درمان کم خوابی نیز به کار می رود.»

وی با بیان اینکه زعفران تقویت کننده حافظه است خاطر نشان ساخت: «این ماده غذایی مخصوصاً در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مانند آلزایمر و پارکینسون مؤثر است

 

درمان استرس، پارکینسون و بیماریهای کبد با گیاهان دارویی

 تأثیر گیاهان دارویی بر کاهش استرس

 

مصرف گیاهان دارویی علاوه بر کاهش استرس، در درمان بیماریهای مفاصلی و بهبود زخم ها نیز مؤثر است؛ همچنین این داروها خاصیت ضدعفونی کننده نیز دارند.

 

مصرف بی رویه داروهای شیمیایی نه تنها منجر به عوارض جانبی می شود بلکه در برابر بیماری مقاومت خود را از دست می دهد بنابراین بهتر است از روش های غیر تهاجمی تری استفاده شود.

 

در کشورهای دیگر گیاهانی همچون ریحان، نعناع، بابونه، گل شمعدانی و استدوخدوس و نیز اکالیپتوس توسط پرستاران در بیمارستان ها برای درمان بیماران استفاده می گردد.

 

این گیاهان را به صورت عرق، بخور و یا به صورت موضعی و یا حمام کردن بیمار با روغن های اسانسی آن برای درمان بیماران استفاده می کنند.

 

اما مصرف داروهای گیاهی به دلیل اینکه استرس را در فرد کاهش می دهد، سیستم ایمنی بدن فرد را نیز تقویت می کند و فرد را نه تنها در برابر بیماری خود بلکه حتی از عوامل بیماری های دیگر نیز ایمن می گرداند.

 

در حال حاضر این داروها به دلیل اینکه دارای خاصیت ضدعفونی کننده هستند، در شوینده ها و شاپوها نیز استفاده می شوند.

 

این نعمت های الهی که بسیار آسان و ارزان و متنوع در دسترس همه قرار دارد و با مصرف آنها عوارض کمتری هم فرد را تهدید می کند را بیشتر استفاده کنید.

 

تاثیر عرقیات گیاهی در درمان بیماری پارکینسون

 

برای درمان بیماری «پارکینسون» می توان از ورزش های عضلانی کوتاه مدت، ایجاد آرامش روحی، مبارزه با ناهنجاری های محیطی، داروها و عرقیات گیاهی استفاده کرد.

 

در بیماری پارکینسون، نوعی سکته ی خفیف همراه با فشار شدید عصبی به وجود می آید که در صورت عدم درمان بیماری در مراحل اولیه، عوارضی نظیر رعشه در عضلات، ناشنوایی و بی خوابی به وجود می آید.

 

داروهایی همچون کاربی دوپا، لوودوپا و آنالاپویل تا زمان محدودی به بیماری کمک کرده و از شدت بیماری می کاهند، اما آنها باعث درمان واقعی نمی شوند.

 

داروهای گیاهی از رده ی عرقیات نظیر بیدمشک، بابونه، عرقیات ضد سردی، قرص های نعناعی، گیاه خاک سرخ، انواع دم کردنی ها از ایجاد فشارهای عصبی جلوگیری می کند و مصرف روزانه ی آنها به مقدار معیّن می تواند از عوارض بعدی بیماری پارکینسون شامل گرفتگی عضلات، رعشه و بی خوابی پیشگیری کند.

 

استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان این بیماری، از ایجاد ویروس های گریپ جلوگیری و سردردهای خفیف که در اکثر افراد دیده می شود را مخفی نگه داشته و باعث جلوگیری از رشد ویروس های بیشتری در بدن می شود.

 

بنابراین داروهای شیمیایی در درمان قطعی پارکینسون تأثیر کمی دارند و به مرور زمان بیمار را با مشکلات عدیده ای همچون آلزایمر و اختلال در سیستم عصبی مواجه می کند.

 

عرقیات مناسب در پاکسازی و محافظت کبد

 

عرق کاسنی (طبیعت سرد و تر)

 

این عرق هم دارای اثر ادرارآور و هم برطرف کننده ی یبوست است. این عرق در درمان بیماریهای کبد و همچنین پاکسازی آن از سموم تأثیر زیادی دارد.

 

شما می توانید از این اکسیر روزانه یک لیوان میل کنید.

 

عرق شاهتره( طبیعت سرد)

 

این عرق نیز در درمان و همچنین محافظت کبد مؤثر است. خون را تصفیه کرده و آن را رقیق می نماید. کاهنده ی فشارخون و کلسترول خون است و همچنین مدر نیز می باشد.

 

عرق شاهتره را می توانید روزانه دو فنجان میل کنید.

 

عرق خارشتر(طبیعت سرد)

 

این عرق تصفیه کننده ی خون و کبد می باشد و همچنین اثر زیادی در دفع سنگ کلیه دارد. اشتها را افزایش می دهد و تعریق را زیاد می نماید. نیروی جنسی را زیاد می کند، اثر آرام بخش دارد و در بهبود تپش قلب نیز مؤثر است.

 

از این اکسیر دو فنجان در روز میل نمایید.

 

استیل و خطر ابتلا به بیماری پارکینسون                      

 

بر اساس مطلب بیان شده در

American Journal of Epidemiology, online October 15 2010

در افرادی که نزدیک کارخانجات استیل سازی (یا هر کارخانه دیگری که آلایندگی بالا با منگنز ایجاد می کند) زندگی می کنند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون افزایش می یابد.

توصیه بهداشتی : طرز نگهداری، تمییز کردن و شستشوی ظروف و قاشقهای برنجی     چاپ                   فرستادن به ایمیل   

 

آلیاژ برنج چیست؟

آلیاژ برنج یکی از آلیاژهای مورد تایید طب سنتی است که بیشتر به شکل قاشق، سماور، کتری و قوری از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است.

برنج آلیاژی از مس و روی (Cu+Zn) می باشد و این فلز روی با آلیاژ روئی متفاوت است. فلز روی به زینک (zinc) مشهور است که در طب امروزه به عنوان یکی از نیازهای بدن مورد توجه قرار گرفته است و کمبود آن را عامل بیماریهای پوستی و گوارشی می دانند و قرصهای مکمل همچون قرص زینک برای بیماران تجویز می گردد که همچون دیگر قرصهای شیمیایی دارای عوارض می باشند.

 

در طب سنتی برای جذب فلز روی و رفع نیاز بدن با استفاده از آلیاژ برنج که به غیر از فلز روی حاوی فلز مس (که آن هم برای بدن بسیار مفید و لازم می باشد)، سماور، کتری، قوری، قاشق و ظروف آشپزخانه تهیه می کردند تا با استفاده از آنها، نیاز بدن به این فلز مهم برطرف گردد و از عوارض کمبود آن در بدن پیشگیری گردد.

 

 چند توصیه در مورد استفاده از ظروف و قاشقهای برنجی:

-    برای استفاده اولیه از قاشق و ظروف برنجی قدیمی که خریداری نموده اید (نه ظروف نو)، آنرا با سرکه و نمک و سیم ظرف شوئی خشن خیلی خوب شسته، به صورتی که هرگونه پلیسه و سیاهی و لک از بین برود.

-    حتی الامکان پس از صرف غذا فوراً آنها را شسته و خشک کنید. دقت کنید این ظروف با غذاهای اسیدی مثل سرکه و ترشیجات به مدت طولانی در تماس نباشند، چرا که باعث کدر شدن و تغییر رنگ آن می شود.

-    در صورت تغییر رنگ، با استفاده از محلول سرکه و نمک با سیم ظرف شوئی آنرا براق نمایید.

 تذکر:

فلز روی با آلیاژ روئی متفاوت است. ظروف روئی که در قدیم وجود داشته است آلیاژی از قلع و مس (Cu+Sn) می باشد که در حال حاضر تولید نمی شود و تمام ظروف به نام روحی یا روئی که در بازار هست از جنس آلومینیوم می باشند که پخت و پز در آنها باعث آزاد شدن مقدار زیادی یون آلومینیوم در غذا می شود که در دراز مدت زمینه ساز بسیاری از بیماریهای مزمن مثل آلزایمر و پارکینسون و .. است.



صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 7 صفحه بعد