درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 66
بازدید هفته : 760
بازدید ماه : 1919
بازدید کل : 224407
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی
دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:آلزایمر, :: 22:57 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بیماری آلزایمر یا جنون از نوع آلزایمر، یک انحطاط پیشرفت کننده از بافت های مغزی است که به افراد بالای 65 سال لطمه می زند. این یکی از رایج ترین گونه های جنون است که به وسیله ی زوال ذهنی مشخص می شود. عملکردهای ذهنی مانند حافظه٬ قوه ی درک و قوه ی ناطقه رو به زوال می رود.

مخصوص ترین ویژگی و اولین نشانه ی بیماری آلزایمر٬ زیان رساندن به حافظه است. ابتدا حافظه ی کوتاه مدت از بین می رود. با گذشت زمان٬ فرد تمایل به سرگردانی پیدا می کند٬ محاسبات ساده غیر ممکن می شود و انجام فعالیت های ساده ی روزانه سخت می شود و فرد دچار حیرت زدگی و ناامیدی می شود. این علاﺋم در شب نمود بدتری پیدا می کند. بی حوصلگی٬ طغیان خشم٬ حمله هایی از روی هراس و بی تفاوتی عمیق رخ می دهد. بیماران بهم می ریزند و ممکن است سرگردان و گم شوند. مشکلات فیزیکی مانند راه رفتن عجیب و غریب و از دست دادن هماهنگی به تدریج افزایش پیدا می کند. در واقع ممکن است بیماران از نظر فیزیکی درمانده و به کلی نتوانند ارتباط برقرار کنند.

بیماری آلزایمر طی سال های اندکی می تواند پیشرفت بسیاری داشته باشد یا ممکن است دوره ی آن به اندازه ی 20 سال طول بکشد و برخی دیگر از مردم درحدود 9 سال از این بیماری رنج بکشند. آلزایمر یکی از ششمین دلایل عمده ی مرگ در ایالات متحده ی آمریکا است. از هر 8 فرد بالای 65 سال یکی به بیماری آلزایمر مبتلا است. زنان حساس تر از مردان هستند و بیش از نیمی از افراد مستقر در آسایشگاه ها از بیماری آلزایمر و عوارض آن رنج می برند.

 

علل بیماری آلزایمر چیست؟

نوعاً بیماری آلزایمر با پیشرفت سن افزایش می یابد. اما این بیماری٬ دلیل طبیعی سالخوردگی نیست. ولی این یک موقعیت غیر معمول است که دلایلش همچنان مورد مطالعه قرار گرفته است. به نظر می رسد٬ از دست دادن تدریجی عملکرد مغز که از نشانه های بیماری آلزایمر است٬ از دو شکل اصلی آسیب عصب ها٬ تشکیل شده است.

  • سلول های عصبی دچار دولایه ها(Neurofierillary nerve)
  • پروتیین های انباشته شده که به عنوان پلاک های آمیلویید بتا شناخته شده اند٬ در مغز ساخته می شوند.

محققان هنوز مطمئن نیستند که این پروسه ها چرا و چگونه اتفاق می افتد. اما تحقیقات دقیق به یک پروتیین به نام Apo E اشاره کرده اند که برای جابجا کردن مواد چرب در بدن٬ نیاز هستند.

شکل پروتئین APO E که مردم در بدن هایشان دارند به صورت ژنتیکی تعیین شده است و تعداد زیادی از انواع مختلف آن شناسایی شده است. ظاهرا بعضی از آنها با خطر بیماری آلزایمر مرتبط هستند. این ممکن است شکل مشخصی از APO E باشد که منجربه آسیب عصب می شود.

احتمال دیگر این است که پروتئینی که با مواد دیگر در بدن ترکیب می شود٬ در ساخت پلاک ها استفاده شده است. اگر چه که این پروتیین تا حدی موجب بیماری آلزایمر است٬ ژن ها مطمئناً نقش مهمی در بیماری بازی می کنند و فردی که والدینش به بیماری آلزایمر مبتلا بوده اند در خطر بیشتری هستند.

دلایل دیگری پیشنهاد شده اند: یک تئوری نشان می دهد که آلومینیوم بکار رفته در وسایل٬ ممکن است باعث آلزایمر شود. پیشنهاد دیگر ارتباط بین ساختار پلاک و رادیکال های آزاد است. (رادیکال های آزاد: مولکول های آزاد و نا استواری که می توانند باعث فعل و انفعالات شیمیایی مخرب شوند). هر دو تئوری در مباحثه و جدل هستند و هیچکدام ثابت نشده اند. در واقع بسیاری از محققان فکر می کنند که ارتباط بین آلزایمر و آلومینیوم٬ سوال برانگیز است.

سایر علل بیماری آلزایمر چیست؟

مباحثه ی بعدی بر سر زینک است٬ اما ارتباط آن به آلزایمر نامشخص است. به نظر می رسد که زینک در دزهای پایین ممکن است محافظ باشد ولی دز بالایی از آن می تواند مضر باشد. هنوز دانشمندان مطمئن نیسنتد که آیا پلاک ها باعث آلزایمر می شوند و یا اینکه آنها خود نتیجه ی بیماری هستند.

برخی اسناد وجود دارد که نشان می دهد افراد دارای فشارخون بالا و کلسترول بالا در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

در موارد کمی ٬ آسیب به سر می تواند یک عامل موثر در تشدید بیماری باشد. با اینکه بسیاری از تئوری ها در هر مطالعه هستند٬ این واضح است که بزرگترین عامل خطر ابتلا به آلزایمر٬ سالخوردگی و سابقه ی خانوادگی است.

جلوگیری از بیماری آلزایمر



ادامه مطلب ...


دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:سندرم غروب،آلزایمر, :: 22:46 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

سندرم غروب٬ بر روی افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر و جنون هستند٬ تاثیر می گذارد. افراد مبتلا به این سندرم با غروب آفتاب و یا حتی گاهی در طول شب٬ دچار پریشانی و آشفتگی می شوند.

این سندرم ممکن است افراد بیمار را از خوب خوابیدن بازدارد. همچنین بیشتر احتمال دارد که آنها را سرگردان کند. سندرم غروب٬ به علت استرسی که به مراقب های بیماران وارد می کند٬ یکی از رایج ترین عوامل فرسودگی شغلی پرستاران است.  

 علاﺋم سندرم غروب

سندرم غروب تقریباً برای 20% افراد مبتلا به آلزایمر و یا انواع دیگر جنون اتفاق می افتد.

افراد مبتلا به این سندرم ممکن است فراموشکار٬ پریشان٬ هذیان گو٬ آشفته٬ عصبی و کم خواب بشوند.

افراد مبتلا به این سندرم گاهی مشکل خواب دارند. آنها ممکن است در طبقه قدم بزنند٬ پریشان شوند٬ فریاد بزنند و اهل مجادله و دعوا شوند.

سندرم غروب به طور معمول در اواسط دوره ی بیماری آلزایمر به اوج خود می رسد. این سندرم با پیشرفت بیماری بهبود می یابد.

 

چه مواردی موجب سندرم غروب می شود؟

علل این سندرم به خوبی شناخته نشده اند. برخی تحقیقات نشان می دهند که ممکن است این سندرم به تغییرات ضربان ساز شبانه روزی مغز مربوط باشد. این خوشه ای از سلول های عصبی است که شبانه روزی از بدن نگهداری می کند.

مطالعات بر روی موشها نشان داده است که تغییرات شیمیایی در مغز که ویژه ی بیماری آلزایمر است٬ ممکن است نقشی بازی کند. محققان فهمیدند که موشهای پیرتر نسبت به موشهای جوان تر٬ مقدار آنزیم بیشتری که به عصبانیت و پریشانی قبل از خواب مربوط است٬ تولید می کنند.

موارد بسیاری ممکن است خطر این سندرم را افزایش دهد٬ که شامل درد٬ یبوست شدید٬ تغذیه ی ضعیف٬ مصرف بیش از حد دارو٬ عفونت و محیط خواب شلوغ و پر سروصدا می شود.

 

درمان های سندرم غروب

راه های کم کردن شدت این سندرم به شرح زیر است:

 فعالیت: فعال بودن در طول روز ممکن است به بیماران کمک کند تا شب راحت تر بخوابند. شما می توانید:

● چرت زدن در طول روز را کم کنید.

 بیشتر فعالیت کنید٬ مانند پیاده روی.●

● سرگرمی های دارای تحرک را افزایش دهید.

 رژیم غذایی سالم: بهتر است مراقبان از این که بیمارشان به درستی غذا می خورد اطمینان حاصل کنند.

●فقط صبح ها از کافیین و شکر استفاده کنید.

●زودتر شام بخورید.

●قبل از خواب تنقلات سبک بخورید.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:آلزایمر،درمان آلزایمر, :: 22:44 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

آلومینیوم

یکی از جدال آمیزترین و شناخته شده ترین تئوری ها٬ به آلومینیوم مربوط می شود که زمانی که محققان اثر این فلز را بر مغز بیماران مبتلا به آلزایمر پیدا کردند٬ بعنوان یک عامل موثر در بیماری شناخته شد. بسیاری از مطالعات نتوانسته اند که این تئوری را تایید کنند و یا اینکه نتایج بحث برانگیز داشته اند.

آلومینیوم در مقدارهای بالاتر از حد معمول٬ در برخی از مطالعات کالبد شکافی بیماران مبتلا به آلزایمر یافت می شود٬ اما نه در همه ی موارد. شک بیشتر در مورد اهمیت جنس آلومینیوم است که این احتمال وجود دارد که آلومینیوم موجود در برخی از مطالعات، همه از بافت مغز در حال مطالعه نمی آیند. آلومینیوم فلز رایجی در پوسته ی زمین است و مقدار کمی از آن در لوازم خانگی بیشمار و در غذاها یافت می شود. در نتیجه نگرانی این بود که آلومینیوم موجود در رژیم غذایی و موارد دیگر٬ عاملی برای ابتلا به آلزایمر باشد. یک مطالعه نشان داد که افرادی که داروی ضد تعرق و ضد اسید معده٬ که دارای آلومینیوم است٬ استفاده می کنند در خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر قرار دارند. دیگر مطالعات نشان داده اند که بین در معرض آلومینیوم قرار گرفتن و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد.

از طرف دیگر٬ مطالعات مختلفی کشف کرده اند که بسیاری از افرادی که در معرض سطوح بالای آلومینیوم قرار گرفته بودند٬ در خطر ابتلا به بیماری نیستند. علاوه بر آن آلومینیوم استفاده شده در لوازم آشپز خانه به داخل غذا نفوذ نمی کند و آلومینیوی که بصورت طبیعی در برخی مواد غذایی مانند گوجه فرنگی یافت می شود٬ بصورت کامل جذب بدن نمی شود. در کل دانشمندان درباره ی اینکه آیا در معرض آلومینیوم قرار گرفتن در بیماری آلزایمر نقش دارد٬ نمی توانند نظر دهند.

 زینک

زینک یا روی به دو صورت با بیماری آلزایمر آمیخته شده است. برخی گزارش ها نشان می دهد که کمبود زینک باعث مشکل می شود و گزارشات دیگر نشان می دهد که زیادی زینک نیز باعث مشکل است. کمبود زینک که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر یافت شده بود٬ بوسیله ی کالبد شکافی نیز نشان داده شد.

از طرف دیگر مطالعه ی اخیر نشان داده است که زینک زیاد نیز می تواند موجب مشکل شود. زینکی که باعث بوجود آمدن آمیلویید بتا از مایع نخاعی می شود- مایعی که باعث شستشوی مغز می شود-  سبب تشکیل انبوهی از پلاک های شبیه پلاک های بیماری آلزایمر می شود. آزمایشات در حال انجام٬ که شرایط را در مغز از نزدیک نشان می دهند٬ این روند را در آزمایشات آزمایشگاهی ادامه می دهند.

 سموم قابل انتقال از راه غذا

 در چند مورد از جنون (زوال عقل)٬ سموم غذایی مورد سوءظن قرار گرفته اند. ممکن است دو ماده ی پیدا شده در دانه ی سبزیجات کشورهای آفریقا٬ هند و گوام باعث آسیب رساندن به سیستم عصبی بشوند. هر دو ماده باعث افزایش ماده ای به نام اسید گلوتامیک می شود که بر بیماری آلزایمر دلالت دارد.

در کانادا٬ بیماری عصبی شبیه به بیماری آلزایمر در بین مردمی که صدف آلوده به دموییک اسید خورده بودند٬ شیوع پیدا کرد. که این اسید٬ مانند ماده ی موجود در دانه ها٬ اسید گلوتامیک را افزایش می دهد. با اینکه این سموم ممکن است دلیل رایج بیماری نباشند٬ اما می توانند مکانیزمی به وجود آورند که باعث آسیب سلولهای عصبی شود.

ویروس ها

در برخی از بیماری های سیستم عصبی٬ یک ویروس نقش دارد. ویروس سالها قبل از اینکه شرایط موجود در بدن برای فعالیت آن مهیا شود٬ در انتظار فرصت مناسب هستند. سالها٬ محققان در بیماری آلزایمر٬ یک ویروس و یا عامل عفونی دیگر را مشاهده کرده اند.

اگرچه یک بررسی در اواخر سال 1980 اطلاعاتی را فراهم کرد که احتمالات را از بین نبرد٬ این خط از تحقیق تا کنون شواهد محکمی به همراه داشته است. در حال حاضر تحقیق وسیع تری در حال انجام است.

منبع: ایران درمان



پنج شنبه 9 بهمن 1393برچسب:فواید چاقی, :: 12:50 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
 
در تحقیق جدیدی که از سوی محققان دانشکده پزشکی سن‌دیه‌گو در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، محققان به موضوع شگفت‌آوری رسیده‌اند که سلول‌های چربی زیر پوست از ما در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کنند.

پروفسور ریچارد گالو، رئیس بخش پوست دانشکده پزشکی سن دیه گو و همکارانش موفق به کشف نقش ناشناخته سلول های چربی زیرپوستی موسوم به آدیپوسیت ها شدند. این سلول ها پپتیدهای ضدمیکروبی تولید می کنند که در مقابل باکتری های مهاجم و دیگر پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) به ما کمک می کند. ریچارد می گوید: اکنون ما نشان داده ایم سلول های چربی مسئول حفاظت از ما هستند.

توانایی سلول های چربی در تولید مواد ضدمیکروبی تاکنون ناشناخته بود؛ چه رسد به این که حالا می بینیم آنها به اندازه یک نوتروفیل چنین موادی می سازند. سیستم دفاعی بدن در برابر عفونت های میکروبی پیچیده و چندلایه است و شامل انواع سلول ها مثل نوتروفیل ها و مونوسیت ها (سلول های متخصصی که به معنای واقعی کلمه عوامل بیماری زا را می بلعند) که تعدادشان پس از ورود میکروب ها به بدن به اوج می رسد.

اما قبل از این که گلبول های سفید خون در حال گردش، در صحنه حاضر شوند؛ بدن نیاز به پاسخ فوری قوی تری برای مقابله با میکروب هایی دارد که تعدادشان به سرعت در حال افزایش است. این کار را معمولا سلول های اپیتلیال و لکوسیت های ساکن در منطقه عفونت انجام می دهند. استافیلوکوکوس اورئوس یک باکتری معمولی و علت بیشتر عفونت های پوستی و بافت نرم در انسان است.

ظهور اشکال مقاوم به آنتی بیوتیک ها این باکتری یک مشکل مهم در پزشکی بالینی و در سراسر جهان محسوب می شود. در مطالعات قبلی، ریچارد گالو باکتری استافیلوکوکوس را در لایه های چربی زیر پوست مشاهده کرده بود. بنابراین او و همکارانش به دنبال این بودند تا بدانند آیا چربی زیر پوست نقشی در محافظت از پوست در برابر این باکتری دارد یا نه. آنها تعدادی موش را در معرض باکتری قرار داده و در طول چند ساعت متوجه افزایش تعداد و اندازه سلول های چربی در محل آلودگی شدند.

از همه مهم تر این که این سلول های چربی مقدار زیادی پپتیدهای ضدمیکروبی موسوم به CAMP تولید کردند. این پپتیدهای مورد استفاده، واکنش ذاتی ایمنی به منظور از بین بردن مستقیم باکتری های مهاجم، ویروس ها، قارچ ها و دیگر عوامل بیماری زاست. این پپتیدها اولین خط طبیعی دفاعی در برابر آلودگی هستند که تمامی موجودات زنده از آنها برای محافظت از خودشان استفاده می کنند. البته در انسان حضور این پپتیدها و خصوصا CAMP می تواند یک شمشیر دولبه باشد. کمبود آن باعث التهابات مکرر پوستی و خارش های پوستی شده و مقدار بیش از حد آن هم باعث دیگر بیماری های التهابی مانند لوپوس و صدفک پوستی و آکنه روزاسه شود.

البته آزمایش های بعدی نشان داد که این افزایش پپتیدی در واکنش به حضور باکتری به شکل مضر آن نیست. محققان معتقدند که این یافته ها بخش دیگری از پازل واکنش ایمنی را آشکار ساخته و گزینه فوق العاده جدیدی برای مطالعه بیشتر است. برای مثال داروهای فعلی که برای استفاده در بیماران دیابتی تولید می شود، ممکن است برای افراد دیگری که نیاز به تقویت این بخش از سیستم ایمنی دارند، مفید باشد.

*جام جم



پنج شنبه 9 بهمن 1393برچسب:صرع, :: 12:45 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

مطالعات محققان دانشگاه شیکاگو نشان می دهد که خوابیدن روی شکم، احتمال مرگ ناگهانی را در بیماران مبتلا به صرع افزایش می دهد. به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از جام جم، در این مطالعه بیش از هزار بیمار مبتلا به صرع مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و نتایج نشان می دهد که حالت خوابیدن در این افراد بسیار موثر است. در این مطالعات 253 مرگ غیر منتظره در بیماران مبتلا به صرع، در هنگام خوابیدن بر روی شکم به ثبت رسید. در ادامه این گزارش آمده است که مرگ ناگهانی در افراد مبتلا به صرعی که به حالت «دمر» می خوابند، در بیماران 40 ساله و جوانتر، شایع تر است. محققان احتمال می دهند که دلایل این امر مشابه سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است که معمولا به دلیل کمبود سرتونین رخ می دهد. صرع یکی از شایع ترین اختلالات عصبی در ایالات متحده است. این بیماری هیچ درمان قطعی ندارد و فقط می توان تشنج را با دارو و روش های مختلف کنترل کرد. در آمریکا حدود 2.3 میلیون بزرگسال و 450 هزار کودک به این بیماری مبتلا هستند. اگرچه بروز صرع در هر سنی امکان دارد ولی در کودکان و افراد مسن شایع تر است. در آمریکا از هر 26 نفر یک نفر به صرع مبتلا است. سکته مغزی، ضربه مغزی و عفونت سیستم عصبی مرکزی از مهمترین دلایل ابتلا به صرع محسوب می شوند. هزینه های مستقیم و غیر مستقیم این بیماری در آمریکا حدود 15.5 میلیارد دلار در سال برآورد شده است. نتایج این تحقیقات در نشریه «Neurology» منتشر شده است.



باکتری هایی که استرس را کاهش می دهند

مطالعات جدید نشان می دهند باکتری های پروبیوتیک موجود در ماست قادرند به بهبود روحیه و خلق و خوی افراد کمک قابل توجهی کنند. بررسی های پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس نشان داد افرادی که روزانه دو وعده ماست پروبیوتیک مصرف می کنند، عملکرد مغزی و تمرکز بهتری دارند.

 

پیش از این تاثیرات مثبت باکتری های مفید موجود در فرآورده هایی مانند ماست بر ارتقای سطح ایمنی بدن نشان داده شده بود. این محققان معتقدند سویه های پروبیوتیک خاصی در ماست وجود دارد که مصرف آن در طول زمان می تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد از جمله از بین بردن استرس، اضطراب و دیگر مشکلات روحی.

پژوهشگران امیدوارند که با تغییر ترکیب باکتری های سیستم گوارش بتوانند به درمان اختلالاتی همچون اوتیسم، پارکینسون و آلزایمر بپردازند.



چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:خون مصنوعی, :: 1:37 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

به گزارش مهر طي دو تا سه سال آينده استفاده آزمايشي از خونهاي مصنوعي به دست آمده از سلول هاي بنيادين بالغ آغاز خواهدشد، به اين اميد كه به زودي استفاده از خون جايگزين درمناطقي كه دسترسي به خون طبيعي وجود ندارد، فراهم بيايد.

تيمي از محققان دانشگاه ادينبرگ شيوه اي را براي استخراج سلول هاي بنيادين جوان از مغز استخوان و رشددادن آن در آزمايشگاه ها براي توليد خون مصنوعي ابداع كرده اند كه نتيجه اين شيوه سلولهايي بسيار مشابه گلبولهاي قرمزخون خواهدبود.

دانشمندان همچنين درحال ارائه تركيبات شبه خوني هستند كه به عنوان تركيبي موقتي تا زماني كه امكان انتقال خون واقعي در بدن به وجود بيايد، به بيمار تزريق مي شود. انتقال خون در كشورهاي مختلف، علاوه بر هزينه بالايي كه دارد مي تواند زمينه مناسب براي انتقال انواع بيماري هاي عفوني را فراهم آورد.

توليد خون سلولهاي بنيادين مي تواند مانع از بروز چنين خطراتي شود، همچنين با دراختيارداشتن چنين تكنيكي مي توان به توليد گروه خونيO منفي پرداخت، گروهي كه تنها هفت درصد از مردم جهان آن را در اختيار دارند اما 98 درصد مردم جهان مي توانند از آن استفاده كنند.

با وجود اينكه خون مصنوعي نمي تواند جايگزين كاملي براي خون طبيعي باشد و در تمامي جراحي ها به كمك بيماران بيايد اما درعين حال مي تواند شيوه هاي درمانهاي اورژانسي، مناطق جنگي و مناطق بحران زده را متحول كند. همچنين مي توان از اين تركيب درموقعيت هاي ويژه بيمارستاني براي مثال جراحي هاي گزينشي استفاده كرد و جان هزاران نفر را درسرتاسر جهان نجات داد.

زماني كه تكنيك دانشمندان ادينبرگ تكميل شود آنها مي توانند از سلول هاي بنيادين جنيني يا سلولهاي پوستي دست ورزي شده ژنتيكي براي توليد حجم بيشتري از اين سلولهاي خوني مصنوعي استفاده كنند.

محققان دانشگاه اسكس شيوه اي پيچيده تر را براي ساخت خون مصنوعي ابداع كرده اند كه طي پنج تا 10سال آينده تكميل خواهدشد و با استفاده از آن جايگزيني مصنوعي و كاملا شبيه به خون ساخته خواهدشد كه عملكردي مشابه با خون طبيعي داشته و براي استفاده در بدن تمامي بيماران با گروه هاي خوني متفاوت قابل استفاده است.



چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:آلزایمر،دیابت, :: 1:35 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

نتایج پژوهش دانشمندان آمریکایی حاکی از آن است که بیماری دیابت با وقوع آلزایمر مرتبط است.
به گزارش سرویس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محققان دانشکده پزشکی و دندانپزشکی نیوجرسی و دانشگاه نورث وسترن آمریکا متوجه شدند که همزمان با وقوع دیابت، میزان قابل توجهی از پروتئين «پپتید بتا آمیلویید» که مشخصه بیماری آلزایمراست، در قشر مغز، هیپوکامپ و همچنین شبکیه چشم افزایش می‌یابد. نکته قابل توجه در این پژوهش این بود که در صورت فقدان علامتی از بیماری دیابت، میزان قابل توجهی از بتاآمیلویید در مغز و شبکیه چشم مشاهده نشد.
این پژوهش در نوع خود به عنوان اولین تلاش محققان در بررسی رابطه مستقیم دیابت و آلزایمر است.
بر اساس این پژوهش، مدل‌های تجربی دانشمندان نشان می‌دهد که تشکیل بتا آمیلویید موسوم به «اولیگومر» در مغز و شبکیه چشم با یکدیگر مشابه است و این امر می‌تواند در توضیح علائم بارز بیماری آلزایمر یاری رسان باشد.
دکتر «کلاین» از محققان ارشد این پژوهش در این رابطه می‌گوید: «اولیگومرها» سموم عصب گرایی هستند که امروزه بعنوان عامل تحلیل حافظه در بیماری آلزایمر به حساب می‌آیند؛ آنچه باعث پدیدار شدن و حضور آنان در وقوع بیماری آلزایمر می‌شد تا به امروز یک راز بوده است، اما یافته‌های حاصل از این پژوهش که با بیماری دیابت مرتبط است، سرنخ مهمی را در اختیار محققان قرار داده است.
به گفته دکتر «فرد ریکس» از دیگر دانشمندان شرکت کننده در این تحقیق، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که دانشمندان می‌توانند وقوع و گسترش بیماری آلزایمر را طی آزمایشاتی بر شبکیه چشم دنبال کنند.
تحقیقات پیشین نشان داده است که انسولین نقش مهمی را در شکل‌گیری خاطرات بر عهده دارد. هنگامی که انسولین به اعصاب متصل شود، «اولیگومرها» باعث از بین رفتن گیرنده‌های انسولین از سطح دیوار هسته‌ای می‌شوند که این امر باعث مقاومت انسولین در مغز می‌شود. این چرخه معیوب که در آن بیماری دیابت مسؤول اصلی تجمع «اولیگومرها» است، باعث می‌شود تا اعصاب بیش از پیش به انسولین مقاوم شوند.
دکتر «کاسیناتان» در رابطه با این تحقیق می‌گوید: با توجه به شیوع روزافزون بیماری آلزایمر و دیابت، ایجاد یک مدل فیزیولوژیکی برای آسیب شناسی عصبی بیماری آلزایمر، هدفی مهم است. این امر به ما این امکان را می‌دهد تا نشانه‌های زیستی بالقوه برای بیماری آلزایمر و همچنین آزمایش و ابداع داروهای مربوطه را شناسایی کرد.
این پژوهش در مجله «Alzheimer`s Disease» منتشر شده است



چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:ایدز, :: 1:32 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

يافته‌هاي جديد محققان مؤسسه تحقيقاتي اسكريپس نشان مي‌دهد، يك تركيب طبيعي بدست آمده از اسفنج دريايي مي‌تواند ويروس انساني نقص سيستم ايمني را در سلول‌هاي آلوده نابود كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تركيب جديد مي‌تواند كلاس جديدي از داروهاي ضد ويروس اچ آي وي با ظرفيت سركوب تكثير ويروس در سلول هاي حاد و مزمن آلوده ايجاد كند.
روش درماني شامل استفاده از برخي داروهاي ضد رترو ويروس، درمان ضد رترو ويروس بسيار فعال (HAART)‌ و شامل كاهش روند گسترش بيماري است.
«سوزانا والنتين» سرپرست تيم تحقيقاتي اسكريپس خاطرنشان مي‌كند: مخازن ويروس اچ آي وي با روش‌هاي درماني فعلي بطور كلي از بين نمي روند، اما تركيب جديد مي‌تواند روند تكثير سلول‌هاي آلوده را بطور كلي متوقف كند.
در اين مطالعه از تركيب موسوم به Cortistatin A استفاده شده است. اين محصول طبيعي سال 2006 از اسفنج دريايي Coricium توسط تيم محققان شيمي موسسه اسكريپس سنتز و توليد شد.
محققان اين مركز در مطالعه جديد خود از نسخه سنتز شده تركيب didehydro-Cortistatin A استفاده كردند تا اثر آن را بر روي دو گونه ويروس اچ آي وي مورد بررسي قرار دهند.
درحالي كه تركيبات ضد رترو ويروس تنها توانايي مهار عفونت جديد را دارند، تركيب didehydro-Cortistatin A در عين كاهش روند تكثير در سلول‌هاي آلوده، انتقال سلول به سلول را نيز محدود مي‌كند.
توانايي اين تركيب در مهار روند توليد و تكثير ويروس 99.7 درصد گزارش شده است؛ همچنين اين مهار كننده جديد با دارا بودن ساختار دارو مانند در غلظت هاي پايين نيز موثر است.
دو گونه ويروس اچ آي وي شامل سويه HIV-1 به عنوان رايج ترين شكل ويروس و سويه HIV-2 بيشتر در غرب آفريقا و در بخش هايي از اروپا، ديده مي‌شود.

نتايج اين پژوهش در مجله Cell Host and Microbe منتشر شده است.



چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:شکر،مضرات شکر, :: 1:6 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

اندر معایب شکر

 

 
1-شکر سیستم ایمنی بدن را از کار می اندازد. پس از هر بار مصرف محصولات شکردار، گلبولهای سفید بدن (نوتروفیلها) از کار می افتند و تا ۲ الی ۵ساعت بدن کاملا آماده آلوده شدن به هر نوع ویروس یا باکتری خواهد بود. طبق تحقیقات پس از هر بار خوردن چیزی شیرین سیستم ایمنی بدن تا ۷۵٪ کارایی خود را از دست می دهد و این دقیقا بهترین زمان برای فعال شدن میکروبها و ویروسها است.      
 
 
 
۲-شکر تعادل مواد معدنی بدن را بر هم می ریزد. چرا ؟ شکر ماده ای است فاقد ویتامین- فاقد مواد معدنی و فاقد فیبر. شکر ماده ای زائد است که بدن انسان قادر به هضم و جذب آن نیست از این رو برای اینکه ساختار ملکولی شکر شکسته شود بدن مجبور است از مواد معدنی محلول در بدن مصرف کند تا بتواند شکر را هضم کند . در نتیجه تعادل عناصر معدنی مثل کلسیم- منیزیوم - پتاسیم - سدیم و... را بر هم می ریزد.
 
 
 
۳-شکر سبب ترشح بیش از اندازه هورمون آدرنالین در بدن می شود. احساس اضطراب بیش از اندازه - آشفتگی و بد خلقی از نتایج آن هستند.
 
 
 
۴-شکر سبب بی حوصلگی است و کسانی که شکر مصرف می کند به هیچ عنوان میلی به ورزش کردن و فعالیت های بدنی ندارند
 
 
 
۵-شکر در کودکان سبب کاهش هوش و پایین آمدن نمره های درسی است.
 
 
 
۶-برخلاف آنچه پزشکان به شما می گویند خوردن چیزهای چرب تری گلیسیرید را بالا نمی برد بلکه این خوردن شکر است که تری گلیسیرید را بالا می برد !
 
 
 
۷-شکر باعث ضعف سیستم دفاعی بدن در برابر کلیه بیماریها میگردد.
 
 
 
۸-شکر به کلیه ها آسیب می زند. عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه مصرف شکر است.
 
 
 
۹- عامل اصلی سنگ مثانه مصرف شکر است.
 
 
 
۱۰-بر خلاف تصور همگان این شکر است که کلسترول بد خون LDLرا به شدت بالا می برد و کلسترول خوب را پایین می آورد و در کل سبب بالا رفتن کلسترول می شود. این روغن حیوانی نیست که کلسترول را بالا می برد.
 
 
 
۱۱-شکر مقدار عناصر کروم و مس بدن را کاهش می دهد.
 
 
 
۱۲-شکر در جذب شدن کلسیم و منیزیوم اختلال ایجاد می کند. یعنی اگر لیوان شیر خود را با کیک یا شکلات میل می کنید هیچ کلسیمی در استخوانهای شما ذخیره نخواهد شد!
 
 
 
۱۳-شکر عامل اصلی سرطان از جمله سرطانهای سینه و پروستات و کلون و رکتوم است.
 
 
 
۱۴-شکر مقدار گلوکز خون را بی جهت افزایش می دهد.
 
 
 
۱۵-شکر باعث ضعیف شدن بینایی است.
 
 
 
۱۶-شکر باعث باریک شدن رگهای خونی و در نهایت سکته می شود.
 
 
 
۱۷- شکر باعث ترش کردن معده است. برخلاف تصور عامه که وقتی ترش می کنند چیزی شیرین می خورند تا آن را رفع کند!
 
 
 
۱۸- شکر ریسک مبتلا شدن به بیماریهای قلبی را زیاد می کند.


ادامه مطلب ...


محققان استرالیایی موفق به تولید نانوساختار معدنی به عنوان عامل تحریک کننده تشکیل استخوان شدند. آزمایش‌های انجام شده روی استخوان گوسفندان عملکرد صحیح و زیست‌سازگاری این محصول را ثابت کرد.

پژوهشگران دانشگاه مرداک موفق شدند ترکیبات جدیدی سنتز کنند که موجب تشدید تشکیل استخوان در گوسفندان می‌شود. یافته‌های این گروه تحقیقاتی امکان پیوند جوانه‌های استخوانی سنتز شده به انسان را یک گام به جلو می‌برد. این ماده پتانسیل بالایی در جراحی‌های استخوان و بازسازی استخوان‌های آسیب‌دیده دارد.
در حال حاضر از اهدا استخوان یا استخوان بخش‌های سالم بیمار، برای ترمیم و جوانه‌زنی استخوان استفاده می‌شود اما این روش‌ها محدودیت زیادی در پی دارند. از این رو محققان درصدد ارائه مواد سنتزی برای رفع این مشکل هستند.
ادی پوینر و همکارانش از گروه فناوری ‌نانو‌ی کاربردی دانشگاه مرداک، با استفاده از پودر زیست‌سرامیکی هیدروکسی‌آپاتیت (HAP) برای تولید نانوساختارهای اسفنجی شکل استفاده کرده و آن را با موفقیت روی شانه چهار گوسفند امتحان کردند.
هیدروکسی‌آپاتیت در حال حاضر در حوزه زیست‌پزشکی برای افزایش استخوان استفاده می‌شود که دلیل این امر شباهت زیاد این ماده با مواد استخوانی است. اما این کار نیز با پیچیدگی‌هایی همراه است که در نهایت موجب بروز محدودیت در استفاده از هیدروکسی‌آپاتیت می‌شود. پوینرن و همکارانش نانوساختارهای هیدروکسی‌آپاتیتی با دانسیته و تخلخل مختلف سنتز کردند. آن‌ها برای این کار از روش‌هایی نظیر اولتراسونیک، ماکروویو و عملیات حرارتی استفاده کردند. 
محققان برای اثبات عملکرد صحیح این ماده، چهار گوسفند را انتخاب کرده و در چهار نقطه شانه‌ این حیوانات از ماده سنتزی تولید شده استفاده کردند. بعد از 12 هفته، نتایج حاکی از موفقیت در عملکرد و زیست‌سازگاری این ماده بود.
پوینیرن از محققان این پروژه می‌گوید: «استفاده از مواد سنتزی در این حوزه کاری دشوار است زیرا ساختار استخوان بسیار پیچیده بوده و لازم است که مواد سنتزی نیز از نظر تخلخل و ساختاری مشابه استخوان طبیعی بوده و خواص شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی استخوان طبیعی را داشته باشد. همچنین این مواد باید غیرسمی بوده و نرخ زوال آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که سلول‌ها بتوانند روی آن رشد کرده و رگ‌های استخوانی برای تأمین موادغذایی لازم جهت رشد استخوان روی این مواد ایجاد شود. ما می‌دانستیم هیدروکسی‌آپاتیت ماده‌ای مناسبی برای ترمیم استخوان است اما باید نانوساختاری زیست‌سازگار برای این کار طراحی می‌کردیم.»
این گروه قصد دارند خواص فیزیکی و مکانیکی این نانوساختار سنتزی را بهبود دهند.


شنبه 26 مهر 1393برچسب:عجیب ترین داروی آلزایمر, :: 21:31 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
 
 

پژوهشگران در جديدترين تحقيقات خود دريافته اند كه انجام حركات پيچيده با بدن مانند آكروبات بازي و يا ورزش هاي پيچيده مي تواند باعث تكاپو و تحرك بيشتر سلول هاي مغزي براي ايجاد هماهنگي و تعادل بيشتر و در نهايت جلوگيري از بروز مشكلاتي مانند از بين رفتن سلول هاي مغزي و بيماري آلزايمر شود.
به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ علاوه بر اين نوع ورزش ها كارهايي مانند شاد بودن، ورزش كردن مصرف چاي سبز و روغن ماهي و نيز مصرف ويتامين هايي مانند B6 و ويتامين E با تاييد پزشك مي تواند باعث جوان سازي سلول هاي مغزي و جلوگيري از آلزايمر در افراد شود.
 
پزشكان استرس در سنين ميانسالي و سالمندي را يك عامل مهم براي ابتلاي اشخاص به بيماري آلزايمر معرفي كرده اند.
 

علاوه بر آن ساير فعاليت هاي ذهني مانند حل جدول، پازل، حل كردن تعريف كردن خاطرات و يادگيري يك زبان خارجي جديد نيز مي تواند به جلوگيري از بروز آلزايمر كمك كند.



پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند خوابیدن با چراغ روشن، شاخص توده بدنی و اندازه دور کمر را در زنان افزایش می‌دهد. برای افرادی که از خوابیدن در تاریکی وحشت دارند روشن گذاشتن چراغ خواب، بهترین راه برای خوابیدن است، اما این موضوع می تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود.

پروفسور «آنتونی سوردلو» از موسسه تحقیقات سرطان لندن گفت: متابولیسم تحت تاثیر ریتم چرخه ای بدن است که این چرخه نیز به نوبه خود با خوابیدن، بیدار شدن و مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور ارتباط دارد.نور باعث تغییرات خُلق و خو، قدرت جسمی و حتی شیوه هضم و جذب غذا در طول ۲۴ ساعت شبانه روز در بدن می شود.بنابراین اختلال در خواب و عملکرد ساعت داخلی بدن در اثر قرار گرفتن بیش از مدت در روشنایی می تواند عامل موثر در تشدید چاقی باشد.در این بررسی که روی تعدادی زن انجام گرفت مشخص شد احتمال چاقی در افرادی که هنگام خواب بیشتر در معرض نور چراغ بودند، افزایش می یابد.

 

خوابیدن زیر نور چراغ در شب سرطان زاست
خوابیدن زیر نور چراغ در شب، خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد. محققان می گویند آمار ابتلا به سرطان پروستات در مردان کشورهایی که هنگام خواب شبانه بیشتر از چراغ خواب استفاده می کنند، بیشتر از سایر کشورهاست.
به گفته محققان در کشورهایی که مردان هنگام خواب شبانه کمتر زیر نور چراغ استراحت می کنند، از هر صدهزار مرد، ۶۷ نفر به سرطان پروستات مبتلا می شوند، در صورتی که این رقم در کشورهایی که به طور متوسط و زیاد از چراغ خواب استفاده می کنند، به ترتیب ۸ و ۳۰ درصد بیشتر است.
پژوهشگران معتقدند وجود نور مصنوعی هنگام خواب با کاهش ترشح هورمون ملاتونین موجب تضعیف سامانه ایمنی بدن می شود.دانشمندان پیش از این رابطه خوابیدن در زیر نور مصنوعی و ابتلا به سرطان سینه را نیز کشف کرده بودند.

 
نور چراغ خواب، بینایی کودکان را کم می کند
احتمال ضعف بینایی در کودکانی که عادت به خوابیدن در اتاق روشن دارند، پنج برابر است.نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که امکان کاهش قدرت بینایی در کودکانی که هنگام خواب شبانه، چراغ‌خواب در اتاق‌شان روشن است بیشتر از کودکان و نوزادانی است که در تاریکی مطلق می‌خوابند.
این تحقیقات که روی ۴۷۹ کودک ۲ تا ۱۶ ساله انجام شد، نشان داد کودکانی که قبل از دو سالگی عادت به خوابیدن در اتاق روشن را داشتند، امکان ضعیف شدن بینایی چشم‌شان پنج برابر بیشتر از سایر کودکان بود.
دکتر ریچارد استون، یکی از چشم‌پزشکان موسسه چشم‌پزشکی پنسیلوانیا، معتقد است که خطر ابتلا به نزدیک‌بینی در بین کودکانی که در دوران نوزادی از خوابیدن در محیط‌های کاملا تاریک محروم بودند، خیلی بیشتر از کودکانی است که در تاریکی مطلق می‌خوابیدند.



 
برخی زوج‌ها با هم زندگی نمی‌کنند، مثلا شوهر شغلی دارد که ۳ ماه در مسافرت است و یک ماه در خانه حضور دارد بنابراین زمانی که تخمک‌گذاری آغاز می‌شود، از آنجا که تخمک یک شبانه‌روز بیشتر زنده نیست، در صورتی که روابط زناشویی مداوم وجود نداشته نباشد، احتمال بارداری کاهش می‌یابد و زمان بارداری به تعویق می‌افتد. واقعیت‌هایی را در ادامه آمده است را بخوانید.

چقدر مقاربت لازم است؟

در سنین جوانی، زوج‌هایی که می‌خواهند بچه‌دار شوند، بهتر است هفته‌ای ۳-۲ بار رابطه زناشویی داشته باشند. برای زوج‌هایی که از هم دورند، استاندارد خاصی برای تعداد روابط وجود ندارد اما به‌خصوص اگر سنشان بالا باشد، باید بعد از گذشت ۲-۵/۱ سال از اقدام به بارداری و موفق نبودن، بررسی‌ها آغاز شود. در کسانی که بعد از ۳۵ سالگی ازدواج می‌کنند یا از قبل سابقه بیماری خاصی دارند، مثلا شوهر سابقه جراحی بیضه یا واریکوسل یا بیضه نزول‌نکرده داشته باشد، باید پیش از یک سال بررسی‌ها آغاز و در صورت نیاز درمان شروع شود.

در مطب پزشک چه می‌گذرد؟

وقتی زوجی با مشکل ناباروری به متخصص مراجعه می‌کنند، ابتدا پزشک شرح حال دقیقی شامل سن خانم و آقا، سابقه بیماری‌ها، داروهایی که مصرف می‌کنند، سابقه عمل‌های جراحی، سابقه کیست تخمدان، آپاندیسیت، جراحی‌های بزرگ شکمی، منظم بودن عادت ماهیانه و نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک، درد هنگام عادت ماهیانه و ابتلا به انواع عفونت‌ها می‌گیرد. احتمال بارداری افرادی که عادت ماهیانه مرتب دارند، بیشتر از کسانی است که هر چند وقت یکبار عادت ماهیانه می‌شوند یا نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک دارند. متخصص زنان دهانه رحم خانم را از نظر عفونت‌ها بررسی می‌کند و تست پاپ‌اسمیر می‌گیرد. رحم و تخمدان‌ها را معاینه و با سونوگرافی بررسی می‌کند. گاهی نیاز به انجام آزمایش‌های هورمونی وجود دارد و بعد از این مراحل درمان‌های اولیه انجام می‌شوند. برای بررسی دلیل ناباروری، انجام یک اسپرموگرام از مرد نیز ضرورت دارد. اگر نتیجه اسپرموگرام طبیعی باشد، نگرانی‌ها کم می‌شود اما اگر غیرطبیعی باشد، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کند تا معاینه و آزمایش‌های اسپرموگرام و هورمونی تکرار شود و با تشخیص قطعی، درمان‌ها آغاز شوند.

دلیل ناباروری

معمولا در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد نازایی مربوط به مرد و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد مربوط به خانم است. البته گاهی مشکلات مختلفی دارند.

درمان‌های زنانه ناباروری

ساده‌ترین دلیل قابل درمان ناباروری، اشکال در تخمک‌گذاری‌ است. اگر خانم‌هایی که تخمک‌گذاری موفق ندارند، به تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا هستند، تخمدان‌های کم‌کار دارند و… مشکل دیگری نداشته باشند،‌ تخمدانشان با مصرف دارو فعال و چند تخمک آزاد می‌شود. اگر داروها اثربخش نباشند، بررسی‌های پیشرفته‌تر آغاز می‌شود و گرفتن عکس رنگی از رحم، بررسی رحم و دهانه رحم و ضایعات داخل آن و لوله‌ها لازم است. اگر تنگی یا چسبندگی لوله رحم مشاهده شود، با هیستروسکوپی مشکل برطرف می‌شود و ضایعات داخل رحم و پولیپ‌ها و چسبندگی‌ها را هم می‌توان درمان کرد. در صورتی که چسبندگی شدید یا انسداد در لوله‌های رحمی وجود داشته باشد، کار سخت‌تر می‌شود. البته اگر چسبندگی یک‌طرفه باشد، خانم می‌تواند با لوله سالم دیگر باردار شود اما اگر هر دو لوله کاملا بسته باشند، درمان سخت‌تر می‌شود. این خانم‌ها باید تحت عمل IVF قرار بگیرند. در این عمل دارو به خانم داده می‌شود تا به جای یک تخمک، چند تخمک در تخمدان رشد کند. در اتاق عمل تخمک‌ها گرفته و با اسپرم شوهر لقاح داده می‌شوند و جنین تشکیل شده به داخل رحم منتقل می‌شود. IVF پیشرفته‌ترین روش ناباروری است.

درمان‌های مردانه ناباروری

با مشاهده آزمایش اسپرموگرام، کم بودن تحرک اسپرم یا غیرطبیعی بودن شکل آن یا کم بودن تعداد آنها مشخص می‌شوند. معمولا این آزمایش تکرار می‌شود و اگر نتیجه باز هم مناسب نباشد، مرد باید به متخصص اورولوژی مراجعه ‌کند. بعد از معاینه دستگاه تناسلی و انجام بررسی‌ها و آزمایش‌های هورمونی، در برخی موارد با تجویز دارو، کیفیت اسپرم بهبود می‌یابد و بارداری رخ می‌دهد. تحرک اسپرم آقایان مبتلا به واریکوسل به دلیل بیش‌ازحد پرخون بودن سیاهرگ‌های بیضه که حرارت بالا در بیضه ایجاد می‌کنند، پایین است ولی تعداد اسپرم‌ها به بالای ۱۰ میلیون در هر سانتی‌متر مربع می‌رسد بنابراین با تلقیح یا IVF درمان انجام می‌شود؛ یعنی به خانم دارو می‌دهند و زمانی که تخمک‌گذاری انجام شد، زن و شوهر به مراکز نازایی مراجعه می‌کنند، نمونه‌ای از اسپرم به آزمایشگاه تحویل داده می‌شود، بعد از کار روی اسپرم و شستشو دادن آن و جداشدن اسپرم‌های خوب و فعال، با سوزنی بسیار نازک آنها را داخل رحم تزریق می‌کنند. این عمل سرپایی و همانند یک معاینه است و درد و بستری شدن و بی‌حسی یا بیهوشی ندارد. تلقیح را چند مرتبه می‌توان تکرار کرد اما اگر پاسخ مثبت دریافت نشود، باید جراحی انجام شود. در برخی موارد ممکن است اسپرمی در نمونه اسپرموگرام وجود نداشته باشد. در این شرایط اگر انسدادی در مسیر لوله‌های تناسلی آقایان وجود داشته باشد، به این معنی که اسپرم در بیضه ساخته شود، ولی نتواند خارج شود، با عمل میکرو، باروری ایجاد خواهد شد یعنی از طریق پوست از بیضه اسپرم می‌گیرند و داخل تخمک تزریق می‌کنند و بعد از تشکیل، جنین به داخل رحم خانم منتقل خواهد شد.



سه شنبه 11 شهريور 1393برچسب:نقش آپاندیس در بدن چیست؟, :: 1:9 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
 

 

در ظاهر و گان غلط ما آپاندیس به عنوان عضوی غیر ضروری در بدن انسان شناخته می شود. حتی نامش به گونه ای به زائد بودن آن اشاره دارد. (آپاندیس در زبان انگلیسی به معنای ضمیمه، پیوست است.) آپاندیس لوله ای باریک است که اندازه آن حدودا به اندازه نصف یک مداد است که به صورت جلوآمدگی در روده کور، در ابتدای روده بزرگ قرار دارد.

چارلز داروین عقیده داشت اجداد ما نسبت به ما گیاهان زبر (مانند سبوس گندم) بیشتری می خوردند و به همین دلیل به روده کور بزرگتری برای هضم آن نیاز داشتند. بنابراین آپاندیس در ابتدا، فضای مفیدی از روده بوده که طی میلیون ها سال فرگشت انسان و عدم استفاده از آن، به تدریج آب رفت و کوچکتر شد. جانورانی مانند کوالا که مقدار بسیار زیادی برگ هضم ناشدنی می خورند، روده کوری دو متری دارند که بخش عمده آن را آپاندیسی بزرگ تشکیل می دهد.

شکی وجود ندارد که می توان آپاندیس را با عمل جراحی برید و از بدن خارج کرد؛ بدون آنکه عواقب درازمدت مشهودی برای بیمار به دنبال داشته باشد اما توانایی گذراندن زندگی بدون یک چیز، به این معنا نیست که آن چیز کاملا بی استفاده است.

تحقیقات جدید که روده 361 پستاندار را با هم مقایسه کرده است، نشان می دهد که 50 گونه مختلف و کاملا غیرمرتبط در بدن خود آپاندیس دارند. این مسئله به این معنی است که آپاندیس باید حداقل 32 بار به طور مستقل فرگشت یافته باشد که همین نشانگر آن است عملکرد مفیدی برای آن وجود داشته. در حال حاضر دانشمندان گمان می کنند آپاندیس به عنوان مخزنی اضطراری برای پناه گیری باکتری های روده ای انسان عمل می کند. دریچه باریک این عضو و محل قرارگیری خارج از مسیر آن به این معنی است که عفونت های باکتریایی معمولا وارد آن نمی شوند. (بنابراین پس از آنکه بیماری همچون اسهال تمام باکتری ها را از روده شما خارج می کند، باکتری های مفید می توانند دوباره از آپاندیس بیرون آمده و در روده شما مجددا تکثیر شوند.)



سه شنبه 11 شهريور 1393برچسب:علت عطسه کردن چیست؟, :: 1:4 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
عطسه‌ کردن از احساس خارش در پشت بینی شروع می‌شود و سپس نفس حبس شده و در نهایت نیز جریان هوا با شدت و به صورت عطسه کردن خارج می‌شود.
 
آلرژی، بیماری و بسیاری عوامل دیگر می‌توانند شروع‌ کننده خروج شدید بزاق و مخاط باشند. اما چرا انسان‌ها و حتی حیوانات عطسه می‌کنند؟ لایوسانیس در نوشتاری گزارش داد: عطسه‌ کردن یکی از مکانیسم‌های دفاعی و طبیعی بدن برای بیرون کردن مواد خارجی است و ریه‌ها و دیگر اعضای بدن را از آلودگی حفظ می‌کند.
 
چه عواملی موجب عطسه‌ کردن می‌شوند؟
عوامل بسیاری همچون سرماخوردگی ساده، مواد آلرژی‌زا، محرک‌های فیزیکی، عوامل زیست محیطی، سرمای هوا و نور خورشید می‌توانند موجب عطسه‌ کردن شوند. عطسه زمانی اتفاق می‌افتد که بافت پوششی تنفسی که یک لایه سلولی پوشاننده دیواره داخلی بینی است، تحریک شده و مغز نیز واکنش عطسه‌ کردن را نشان می‌دهد.
 
چرا بعضی‌ها پشت‌سرهم عطسه می‌کنند؟
برخی افراد معمولا پشت سرهم و چند بار متوالی در یک نوبت عطسه می‌کنند که به گفته پزشکان این افراد اغلب مبتلا به آلرژی هستند و حتی در فصولی هم که آلرژی‌ شایع نیست به همین روال عطسه می‌کنند. همچنین عطسه‌های متوالی می‌توانند ناشی از تیک‌ عصبی یا تلاش بدن برای خارج ساختن ذرات گردوغبار باشد.
 
سرعت عطسه چقدر است؟
در لحظه عطسه کردن، جریان هوا با سرعت 150 کلیومتر در ساعت از بدن خارج می‌شود و محققان همچنین دریافتند عطسه ممکن است بیش از آنچه تصور می‌شود سرعت داشته باشد.
 
چرا هنگام عطسه کردن چشمان خود را می‌بندیم؟
واکنش عطسه‌ کردن موجب می‌شود بدن تمامی ماهیچه‌های خود را از پلک تا عضله حلقوی منقبض کند. هرچند علت این اتفاق همچنان نامشخص است اما برخی متخصصان معتقدند که دلیل آن می‌تواند نحوه ارتباط اعصاب در سیستم عصبی بدن باشد برخی نیز تصور می‌کنند که بدن با حفاظت از چشم‌ها در واقع از مجاری عبور هوا در بینی محافظت می‌کند که البته جزئیات این پدیده هنوز مشخص نیست.
 
چرا برخی افراد با صدای بلند عطسه می‌کنند؟
شدت و شکل عطسه کردن در افراد مختلف، متفاوت است که این اختلاف از تفاوت‌ها در خودکنترلی فرد و آناتومی بدن نشات می‌گیرد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد 45 درصد افرادمردم در مکان‌های خصوصی و عمومی متفاوت از هم عطسه می‌کنند.

 



 

جدیدترین تحقیقات نشان می دهند که بیماران دیابتی کنترل نشده در معرض خطر جدی ابتلا به آلزایمر هستند.


بیماری آلزایمر به علت زوال مغزی و آسیب دیدن سلول‌های عصبی رخ می‌دهد  و می‌تواند باعث از کار افتادگی فردی و اجتماعی و نیاز به مراقبت دائمی شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند افراد مبتلا به دیابت اگر به صورت مداوم تحت نظر پزشک باشند و قند خون خود را به طور دقیق کنترل نمایند، می‌توانند از بروز آلزایمر تا حد زیادی پیشگیری نمایند. ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و دارو یا انسولین از ارکان اصلی کنترل دیابت به شمار می روند.



 
تابحال فکرکرده اید که تا 30ثانیه پس ازمرگ در مغز انسان چه میگذرد؟!!
تابحال فکرکرده اید که تا ۳۰ثانیه پس ازمرگ در مغز انسان چه میگذرد؟!!

دانشمندان میگویند انجام آزمایش برای اینکه مشخص شود لحظاتی پس از مرگ در ذهن انسان چه میگذرد بسیار دشوار است و فقط موارد بسیاری نادری امکان آن فراهم میشود.

دانشمندان دریافتهاند بعد از مرگ، فعالیت مغز موشهای صحرایی به مدت ۳۰ ثانیه افزایش پیدا میکند. این یافته ممکن است تجربه بعد از مرگ را در کسانی که با احیا قلبی-ریوی (CPR) به زندگی بازگشته اند، توضیح دهد.

به گزارش بی بی سی ،این تحقیق که نتایج آن در نشریه “پیشرفتهای آکادمی ملی علوم آمریکا” منتشر شده اولین تحقیقی است که بشکلی سازمان یافته فعالیت مغز را در لحظه مرگ بررسی کرده است.

برای این پژوهش، دانشمندان با جراحی الکترودهایی را در سطح مغز ۹ موش صحرایی قرار دادند، سپس موشها را بیهوش کردند و با تزریق کلرید پتاسیم قلب آنها را از کار انداختند.

پژوهشگران انتظار داشتند که پس از توقف ضربان قلب و تنفس، فعالیت مغز اندک زمانی باقی بماند اما چیزی که آنها را شگقت زده کرد این بود که فعالیت مغز موشها، منسجم و یکپارچه، در ۳۰ ثانیه اول بعد از مرگ افزایش پیدا کرد.

جورج مسحور استاد بیهوشی دانشگاه میشیگان میگوید: “در واقع، فعالیت الکتریکی مغز -که نشانه هوشیاری و فعال بودن ذهن خودآگاه است- لحظاتی پس از مرگ بیشتر از زمان هوشیاری و بیداری بود، این نشان می دهد در اولین مراحل بعد از مرگ، مغز کاملا توانایی فعالیت الکتریکی سازمان یافته را حفظ میکند.”

آنچه از فعالیت مغز ثبت شد افزایش امواج گاما بود که به معنی افزایش هوشیاری است. این امواج با فعالیتهایی مثل حافظه و قوه تشخیص مرتبط هستند، فعالیتهایی مثل بیاد آوردن چهره یک فرد یا تشخیص یک چهره خاص در میان جمع.

تجربه پس از مرگ از سالها پیش در انسان بررسی شده است.

کسانی که بعد از ایست قلبی به زندگی برگشته اند از حرکت در تونلی نورانی یا تونلی که در انتهای آن نوری بوده سخن گفته اند



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:عکسی که دنیا را تکان داد!, :: 1:12 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

جنینی که از پزشک جراح خود تشکر کرد...
 
عکسی که دنیا را تکان داد!

ب شايد شما با اين عكس آشنا باشيد.

اين عكس در 19 آگوست سال 1999 توسط مايكل كلنسي عكاس مجله يو.اس تودي گرفته شده است

جنینی كه در این عكس دست جراح را در دست خود گرفته جنینی است كه دچار بیماری مادرزادی اسپاینا بیفیدا ( spina bifida ) (بیرون زدگی نخاع به علت بسته‌نشدن كانال نخاعی ) بوده است . در صورتی كه حاملگی و رشد جنین به همین شكل ادامه می یافت در ماه های آتی احتمال مرگ و یا فلج جنین بسیار بالا بود و برای اولین بار در تاریخ پزشكی قرار شد این جنین در هفته 21بارداری در داخل رحم مادر توسط جراح تحت عمل قرار گیرد .

 

 

 

 نام این كودك ساموئل ( Samuel Armas ) و نام جراح دكتر جوزف برونر ( Dr. Joseph Bruner) است . این عمل در یك مركز پزشكی دانشگاهی ( Nashville’s Vanderbuilt University Medical Center ) انجام شد.

این عكس بارها در اینترنت انتشار یافت بدون آنكه داستان واقعی آن در جایی ذكر گردد و هر چه انتشار یافت بیشتر به افسانه و تخیلات گویندگان آن ارتباط داشت .
بعد از عمل ، این جنین ( ساموئل فعلی ) دست خود را از داخل رحم خارج كرد و انگشت جراح را در دست گرفت و با قدرت فشرد به شكلی كه دكتر برونر در تن خود ارتعاش و مورموری را احساس كرد . در این لحظه عكاس یو.اس.تودی كه برای ثبت تاریخ اولین جراحی داخل رحم در محل حاضر بود تصویری را شكار كرد كه افكار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار داد.

عكاس می گوید من در كناری ایستاده بودم و به رحم مادر نگاه می كردم ناگهان لرزش رحم را دیدم و خواستم از آن عكس بگیرم كه ناگهان یك دست از داخل آن خارج شد و دست جراح را فشرد . من عكس خود را گرفته بودم و این داستان آنقدر سریع بود كه پرستار پشت سر من فریاد كشید وآی چه اتفاقی افتاده است .


این عكس به سرعت در فاكس نیوز و سراسر جهان ارتباطات انتشار یافت .


هیچكس ، هرگز نخواهد فهمید كه این یك اتفاق بود و یا یك تشكر واقعی .



تشخیص آلزایمر با کره بادام‌ زمینی

 دانشمندان این دانشگاه بر این باورند، توانایی بوییدن با نخستین عصب جمجمه مرتبط است و این عصب اغلب یکی از اولین اجزایی است که تحت تاثیر زوال شناختی قرار می‌گیرد.
 
 محققان دانشگاه فلوریدا اعلام کردند: استفاده از کره بادام‌ زمینی می‌تواند به شیوه‌ای غیرتهاجمی و ارزان برای آزمایش امکان ابتلای بیماران به آلزایمر تبدیل شود.


در مورد بیماران آلزایمر، حس بویایی به شیوه‌ای خاص تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در آن سوراخ چپ دماغ به طور قابل ‌توجهی بیش از سوراخ سمت راست تاثیر می‌پذیرد.

آزمایش انجام‌شده در دانشگاه فلوریدا شامل پوشاندن یک سوراخ و اندازه‌گیری فاصله‌ای بود که در آن بیمار می‌توانست بوی حدود یک قاشق از کره بادام‌زمینی را شناسایی کند.

در بیماران مبتلا به آلزایمر، سوراخ چپ دارای نارسایی بود و از حدود 10 درصد طیف کمتری در شناسایی بو در مقایسه با روزنه راست برخوردار بود.

در حالت کلی، بویایی انسان دو حس مجزا را شامل می‌شود که عبارت‌اند از: حس بویایی یا «بو» و همچنین حس trigeminal که مانند حس سوزش فیزیکی یا خارش است.

کره بادام زمینی دارای هیچ عنصر trigeminal نیست و بوی خالص است که این موضوع آن را برای آزمایش‌ مبتلایان به آلزایمر ایده‌ال می‌کند.

استفاده از شیوه جدید می‌تواند روشی ارزان برای هشدارهای اولیه افراد مبتلا به آلزایمر باشد. شناسایی این بیماری آسان نیست و مستلزم معاینات نورولوژیکی و روحی است و باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شوند.



اگر گوش درد دارید مسواکتان را عوض کنید!

 پزشکان با بررسی برروی بیمارانی که اغلب دچار بیماری هایی مانند عفونت های گوش ، حلق و یا بینی بوده اند دریافته اند که بیشتر این افراد خوب از دندان های خود نگهداری نمی کرده اند.
 
به گزارش فرازنیوز(faraznews.com)، گفتنی است، علت رخداد چنین عارضه ای بدلیل ارتباط بین دهان ، گوش و بینی می باشد، این ارتباط به سبب وجود راههایی بین آنها است بدین سبب آلودگی مسواک و وجود انواع میکروب ها و باکتری ها و قارچ ها بر روی آن می تواند از طریق بزاق دهان وارد گوش و یا بینی شود و باعث عفونت در آنها گردد.


بررسی ها نشان می دهند، دندان های کثیف و دچار کرم زده گی نیز می تواند علاوه بر ایجاد بیماری های قلبی عروقی سبب عفونت در مغز و نیز سینوس ها شود.

پزشکان ضمن توصیه اکید به افراد در رفتن به نزد دنادن پزشکان و انجام معاینات دوره ای ، به صورت مرتب مسواک های خود را تعویض نموده و آنها را در مکان های تمییز و خشک نگهداری نمایند.



پنج شنبه 14 خرداد 1393برچسب:پروتئین جوانی, :: 23:58 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

پروتئین جوانی کشف شد

 

پروتئین جوانی کشف شد

 این پروتئین به وفور در خون موش​های جوان یافت می شود.
 
پروتئین «جی دی اف 11» در خون موش های مسن تر تزریق شد و این مسئله نتایج جالب توجهی داد. قلب موش های مسن تر بهتر می تپید، عضلات آنها مقاوم تر و قوی تر شد.
 
«امی واگرز» از بخش سلول های بنیادین و بیولوژی دانشگاه هاروارد گفت:«زخم های عضلانی حیوانات مسن تری که این پروتئین مکمل را دریافت کردند، سریعتر مداوا شد. آنها می توانند با قدرت بیشتری بر روی میله ای فلزی فشار آورند و می توانند به اندازه موش های جوان بدوند».
 
پژوهشگران آمریکایی همچنین ثابت کردند خون موش های جوان امکان خون رسانی به مغز را بهبود می بخشد و شمار نرونهای موش های پیرتر را بیشتر می کند.
 
این موش ها، قوه بویایی خود را باز می یابند و بهتر می توانند بشنوند. همه این نتایج از نزدیک دنبال می شود.
 
در دراز مدت ممکن این این یافته ها کاربردهای پزشکی داشته باشد.



چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:بوتاکس با فضولات پرندگان, :: 23:48 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

بوتاکس با فضولات پرندگان

به گزارش فرازنیوز، کارشناسان ژاپنی می گویند فضولات پرندگان تاثیر آشکارتری در بازگرداندن شادابی و جوانی به پوست دارد و این کاربردی است که از قرون وسطی در ژاپن مرسوم بوده است.

 
به گفته آنها، از دیرباز این شیوه در بین خوانندگان و اقشار حساس به زیبایی خود و کسانی که اصرار داشته اند حتی در کهنسالی هم زیبا و جوان به نظر آیند، رواج داشته است.
 
متخصصان ژاپنی تصریح می کنند که این موضوع منحصر به قدیم الایام نیست و در حال حاضر نیز برخی از ستاره های هالیوود از این مواد طبیعی برای رهایی از بوتاکس و عوارض مخرب آن استفاده می کنند. 
 
این کارشناسان می افزایند که فضولات بلبل هایی که در جزیره کیوشو (بزرگترین جزیره از جزایر چهارگانه ژاپن واقع در جنوب غرب این کشور) زندگی می کنند، از بهترین مواد برای زیبایی پوست به شمار می رود.
 
این استدلال در ادامه اظهارات کارشناسان زیبایی ژاپنی وجود دارد که اگر فضله پرندگان روی میوه، برگ و یا بذرها بریزد، بوی بد و مشمئز کننده نخواهد داشت. ظاهرا این کارشناسان، پوست انسان را دارای چنین خاصیتی در تماس با فضله پرندگان می دانند.
 
متخصصان ژاپنی، پیشتر نیز فواید استفاده از حلزون – البته حلزون هایی که در شرایط ویژه پرورش داده شوند- را به عنوان ابزاری موثر در نگهداری از پوست صورت و دست ها کشف کرده اند.


چهار شنبه 7 خرداد 1393برچسب:, :: 23:26 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

قبلی که نشان می دهد آسپیرین یک داروی معجزه آساست می افزاید.مطالعات قبلی نشان داده است که این قرص، که بیش از یک قرن پیش ساخته شد، می تواند به پیشگیری از سرطان ریه کمک کند.اکثر مردم این دارو را برای تسکین درد به کار می برند، اما استفاده از آن برای حفاظت در برابر بیماری های قلبی و حتی آرتروز نیز رایج است            

تاریخچه
وقتى نخستین بار در سال 1763 از پودر پوست درخت بید براى تسکین بیمارى که از تب رنج مى برد استفاده کردند کسى فکرش را نمى کرد که سال ها بعد دارویى را از آن کشف کنند که جان میلیون ها نفر را از خطر مرگ نجات دهد. در آن سال یک کشیش انگلیسی به نام ادوارد استون مقاله‌ای در جلسه سلطنتی انگلستان ارائه دادکه در آن استفاده از برگ درخت بید را حتی در درمان مالاریا نیز موثر معرفی کرده بود. 100 سال پس از مقاله استون، یک پزشک اسکاتلندی دریافت که با استفاده از ماده‌ای که از برگ درخت بید بدست می‌آید، عوارض ناشی از رماتیسم به طرز معجزه آسایی کاهش می‌یابد.

 آسپیرین را چه کسی کشف کرد؟  

فردریک بایر (Fredrich Bayer) در سال 1825 بدنیا آمد. پدر او یک نساج و رنگرز پارچه بود و طبق عادت آن زمان وی در ابتدا شغل و حرفه پدر را برای کار انتخاب کرد و پس از مدتی فعالیت با پدر، در سال 1848 تشکیلاتی مشابه برای خود راه اندازی کرد و در آن حرفه بسیار هم موفق شد.  

تا قبل از 1856 برای رنگرزی از مواد رنگی طبیعی استفاده می شد اما با کشف و صنعتی شدن ساخت رنگهای حاصل از مواد نفتی، بایر که پتانسیل موجود در این کشف را بخوبی احساس کرده بود با کمک شخصی بنام فردریک وسکوت (Friedrich Weskott) کمپانی Bayer را راه اندازی کرد.  

بایر در ماه می سال 1880 در گذشت و تا آن زمان کمپانی هنوز در فعالیت رنگرزی مشغول بود، اما شرکت تصمیم گرفت با استخدام تعدادی شیمیدان نوآوری هایی در این صنعت بوجود آورد و این اتفاق هم افتاد اما نه در صنعت رنگرزی.  

هنگامی که فلیکس هوفمن (Felix Hoffmann) در حال انجام آزمایش با یکسری از ضایعات رنگی بود تا شاید بتواند دارویی برای درمان درد ناشی از بیماری پدرش بدست آورد توانست به پودری دسترسی پیدا کند که امروزه شما آنرا به نام آسپرین می شناسید.
هوفمن آسپرین را کشف نکرد:
 

آسپرین چهل سال قبل توسط یک شیمیدان فرانسوی کشف شده بود، این شیمیدان بخوبی می دانست که پودر اسید استیل سالیسیلیک (acetylsalicylic acid) دارای خاصیت شفا بخشی بسیار می باشد. در واقع بیش از 3500 سال بود که بشر این پودر را می شناخت چرا که در سال 1800 یک باستان شناس آلمانی که در مصر تحقیق می کرد، با ترجمه یکی از پاپیروس های مصری متوجه شد که بیش از 877 نوع مواد دارویی برای مصارف مختلف در مصر باستان شناخته شده بود که یکی از آنها همین پودر اسید بود که برای برطرف کردن درد از آن استفاده می شد.  

در برخی از شواهد و نوشته های دیگری که در یونان بدست آمده است نیز مشخص شده که بشر حدود 400 سال پیش از میلاد از شیره پوست درخت بید برای درمان تب و درد استفاده می کرده است. همچنین آنها هنگام زایمان زنان از این ماده برای کاهش درد استفاده می کردند. امروزه مشخص شده که ماده موجود در این شیره چیزی جز اسید سالیسیلیک نیست.

عملكرد آسپرین چگونه است؟

آیا تا كنون سردرد داشته اید؟ حتماً برای شما اتفاق افتاده است، اغلب همه ما حتی یكبار تا كنون سردرد داشته ایم و داروهایی را برای بهبود سردردمان استفاده كرده ایم. این داروها به احتمال زیاد از خانواده آسپرین بوده است. همچنین  ممكن است آسپرین یا وابستگانش را برای ناراحتی های دیگری مثل التهاب (ورم مفاصل یا بخشهای دیگر بدن) و تب استفاده كرده باشید. آیا می دانید كه حدود 80 بیلیون قرص آسپرین هر ساله برای این ناراحتی ها و همین طور ناراحتی های زیاد دیگری خورده می شود؟ برای مثال میلیونها انسان آسپرین را برای كمك به پیشگیری از حمله های قلبی می خورند.

خصوصیات

آسپرین نام تجاری اسید استیل سالیسیلیک است که در هوای خشک پایدار است و با کمی رطوبت هیدرولیز شده ، بویاستیک اسید از آن استشمام میشود.

وزن مولکولی آن 180 و نقطه ذوب آن ما بین 135 تا 137 درجه و نقطه جوش آن 140 درجه سلسیوس است که در این درجه حرارت تجزیه می گردد.

آسپرین درآب وبنزن به مقدار کم و درالکل واتر به مقدار زیاد محلول می باشد ولی با کمی حرارت در آب حل میشود.

 



دو شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:رازهای عمر طولانی, :: 23:59 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

محققان طبق آخرین پژوهشهای بدست آمده 20 نکته را بعنوان اسرار تندرستی معرفی کرده اند کسانیکه دوست دارند عمر طولانی داشته باشند و از عمری که دارند استفاده کنند و سالم باشند این مقاله را بخوانند و به آن توجه کنند

آنها می گویند :

1. هرگز سیگار نکشید و اگر میکشید، نیمه آخر آن را به هیچ وجه نکشید.

2. در حمام هیچگاه مستقیما زیر دوش آب گرم نفس نکشید. کلر یک قاتل تدریجی است.

3. هنگام شارژ موبایل ابتدا شارژر را به گوشی وصل کنید و سپس آن را به برق وصل کنید. بهتر است موبایل خاموش باشد.

4. چای بیشتر از یک روز مانده را اصلا ننوشید.

5. هنگام روشن کردن کولر اتومبیل خود ابتدا به مدت حداقل 5 دقیقه پنجره ها را باز بگذارید و در پمپ بنزین ها هم کولر را خاموش نمایید.

6. غذای خود را بیشتر از یکبار در مایکروفر گرم نکنید و بعد از آن در صورت عدم استفاده دور بریزید.

7. با حیوانات خانگی تعامل مثبت داشته باشید. آنها ممکن است از خیلی از انسانها سالمتر و تمیزتر باشند. عوامل مشترک زیاد آنها با انسانها میتواند به شکل واکسن در بدن عمل کند.

8. هنگام غذا بین هر لقمه حداقل 1 دقیقه فاصله بگذارید و دو ساعت قبل و بعد از غذا و هنگام آن نوشیدنی ننوشید.

9. هنگام حرکت اتومبیل، پنجره ها را تماما باز نکنید تا هوا بصورت باد وارد مجاری تنفسی نگردد.

10. لوازم آرایشی را بیشتر از 5 ساعت بر روی پوست خود باقی نگذارید. سلولهای پوستی نیاز به تعرق و تنفس دارند. در منزل نیز تا حد امکان از لباسهای گشاد، راحت و باز استفاده نمایید.

11. در صورتیکه هر روز استحمام نمی کنید، موهای خود را بیش از یکبار در شبانه روز شانه نکنید. مراقب ورود شوره سر (حتی بصورت نامرئی) به چشمها و مجرای تنفسی خود باشید.



ادامه مطلب ...


 

طالع بینی, فال و طالع بینی, فال ماه تولد

این روزها تقریبا همه نشریات و مجله ها به خصوص مجله های خانوادگی، همگی یک ستون را به فهرست کردن خصوصیات خلقی و رفتاری و عملکردی، متولدین ماه های مختلف سال اختصاص داده اند به طوری که طالع بینی ماه تولد یکی از قسمت های محبوب هر مجله است و حتی اگر شما به آن ها اعتقادی نداشته باشید اما به احتمال زیاد طالع ماه خود را می خوانید.

 

حتی ممکن است برای اثبات اینکه این مطالب خرافه هستند ممکن هست طالع همه ماه ها را بخوانید و دنبال مشترکات بین طالع ها بگردید و با این کار ثابت کنید که در هر ماه چیزهایی نوشته شده است که بین تمام افراد مشترک است.

 

یکی از دوستان که رشته روانشناسی می خواند می گفت که روزهای اول دانشگاه استاد روانشناسی به همه دانشجویان برگه ای داد و گفت این طالع شماست و می گفت تقریبا همه چیز درست بود. اما در ادامه استاد توضیح داد که در جوانان هم سن شما در این ویژگی ها مشترک هستند و هیچ ربطی به طالع شما ندارد.

 

اما آیا واقعا از نظر علمی دلیلی برای ایجاد تفاوت بین یک آدم متولد ماه مهر با یک متولد ماه بهمن وجود دارد؟
جالب است بدانید که دانشمندان روی این قضیه تحقیقاتی انجام داده‌اند.
مدت‌هاست که ما با بررسی آمار بیماران می‌دانیم که نوزادان متولد شده در فصل بهار، بیشتر احتمال دارد که دچار روانپریشی یا شیزوفرنی بشوند، در حالی که متولدین تابستان، آدم‌های حساس‌تری هستند.

 

ما چه دلیلی برای این تفاوت از نظر علمی می‌توانیم، بتراشیم؟!
یک توجیه می‌تواند این باشد که در فصل زمستان میزان مواجهه با ویروس‌ها در مادر و جنین او بیشتر هستند، طول مدت روز هم کمتر است و این دو می‌توانند در مراحل حساس تکامل نوزاد، میزان بروز صفات ژنتیکی را تحت‌تأثیر قرار بدهند.

 

اخیرا یک دانشمند علوم اعصاب که در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا کار می‌کند، روی این مسئله کار کرده است، پژوهش او دقیقا روی این موضوع بوده است که مشخص شود آیا فصل تولد باعث ایجاد تغییری در ساختارهای مغز می‌شود یا نه.

مطابق تحقیقات او، آن دسته از مردانی که در فصل پاییز و زمستان به دنیا می‌آیند، در قسمتی از مغز به نام شیار گیجگاهی فوقانی، میزان ماده خاکستری بیشتری نسبت به متولدین فصل‌ها بهار و تابستان دارند.

جالب است که بر اساس پژوهش‌های قبلی مشخص شده بود که میزان ماده خاکستری در همین قسمت، با شیزوفرنی ارتباط دارد و هر قدر میزان ماده خاکستری در این قسمت کمتر باشد، احتمال پیدایش شیزوفرنی بیشتر است.

 

طالع بینی, فال و طالع بینی, فال ماه تولد

 

به عبارت دیگر تئوری فعلی این است که میزان نوری که یک جنین در حوالی تولد به چشمانش می‌خورد، با تأثیر بر ژن‌هایی که تحت‌تأثیر ریتم شبانه‌روزی قرار می‌گیرند، باعث تغییر در بروز و تعامل ژن‌های مهم در تکامل می‌شوند.

 

جالب است که در مورد زنان، قضیه معکوس است، یعنی در زنان، آن دسته‌ای که در تابستان به دنیا می‌آیند، ماده خاکستری بیشتر در شیار گیجگاهی فوقانی دارند. این امر هم منطبق با تحقیقات آماری است که بر اساس آنها زنانی که در فصل زمستان به دنیا می‌آیند، کمتر عاطفی‌تر و حساس‌ترند.

 

در گام بعدی کار جالب‌تری کرد، این بار او تلاش کرد که ماه تولد یک شخص را با توجه به میزان ماده خاکستری در بخش‌های مختلف مغز حدس بزند. الگوریتم او در زنان می‌توانست در ۳۵ درصد موارد، فصل تولد یک زن را درست حدس بزند. این درصد، البته قابل توجه نیست، اما نسبت به یک حدس تصادفی، دقیق‌تر است.

 

یک نقطه ضعف این مطالعه، عدم توجه به مکان تولد سوژه‌های آزمایش بود. بدیهی است که اگر کسی در نیمکره جنوبی متولد شده باشد، همه چیز در مورد او متفاوت است و این امر باعث مخدوش شدن نتایج مطالعه می‌شود.

 

همه اینها نشان می‌دهند که تأثیر فصل تولد روی صفات و خلق و خوی آدم‌ها، به کلی خرافی نیست، ولی مسلما نمی‌تواند به هیچ عنوان تأییدکننده انبوه صفات و خصوصیات محتومی باشد که طلع‌بین‌ها برای ما بر اساس ماه تولد ردیف می‌کنند!
منبع:wired.com



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:گروه خونی ورژیم, :: 23:1 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

گروه خونی تان میگوید چه بخورید تا لاغر شوید. در ادامه توصيه هاي ويژه كاهش وزن براي گروه هاي خوني مختلف برای کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب را برای شما ارائه کرده ایم.

کاهش وزن با توجه به گروه خونی!

از آنجا كه سيستم بدن اين افراد متفاوت از هم عمل مي كند، براي كاهش وزن  لازم است از اصول متفاوتي پيروي كنند. اين توصيه هاي پاييزه براي  گروه  هاي خوني مختلف تنظيم شده است.                              

 گروه خوني A                               

 اين افراد درونگرا، مسئول، با دقت و حساس به جزئيات هستند. بدن آنها بيشتر از هر چيز به ميوه ها و سبزيجات واكنش مثبت نشان مي دهد و اين، بهترين خوراكي براي آنهاست.                               

بهترين رژيم براي آنها استفاده از ماهي است. آنها مي توانند براي كاهش وزن هفته اي دو بار از ماهي استفاده كنند.

ماهي هم به صورت پخته در فر و هم كبابي براي كاهش وزن مفيد است. آنها مي توانند سبزيجات را به غير از بادمجان، قارچ و كلم  همراه  با ماهي مصرف كنند. هفته اي دو بار خوردن غذاي گياهي هم مي تواند براي كاهش وزن آنها مفيد باشد. فرآورده هاي سويا هم براي آنها عالي است. پيتزاي سويا، ماكاروني با سويا و غذاهاي اينچنيني مي تواند به خوبي به كاهش وزن آنها كمك كند. اين افراد بهتر است روغن نباتي را جايگزين روغن هاي حيواني مثل كره كنند.                            

گروه خوني B                                      

افراد داراي گروه خوني B مستقل و خودكفا، هنرمند و دوستدار دانش هستند. بهترين غذا براي آنها لبنيات است. آنها بهتر است لبنيات و گوشت قرمز را در برنامه غذايي خود بيشتر كنند.                               

اين افراد بهتر است گوشت مرغ را كمتر از هر چيز ديگري در برنامه غذايي خود بگنجانند. بهترين جايگزين براي كاهش وزن اين افراد ماهي و گوشت قرمز است. بدن اين افراد با سبزيجاتي مثل هويج، كلم بروكسل، گل كلم، انواع فلفل، چغندر و بادمجان سازگاري خوبي دارد. آنها مي توانند به راحتي پيتزاي گياهي بخورند. چون پنير پيتزا براي آنها خوب است.

يكسري پنير گياهي براي پخت غذا براي آنها مفيد است. براي مثال توفو در خورش، پنير كبابي و پنيرهاي ديگر. آنها مي توانند سالاد را به همراه  ماست صرف كنند و با اين برنامه شاهد كاهش وزن و  سلامت و شادابي بيشتر خود باشند.                             

 گروه خوني O                                  

 مهمترين ويژگي شخصيتي اين افراد اين است كه فعال، خلاق، بلند پرواز و خوش فكر هستند. آنها اولين گروه خون در بين اجداد انسان ها بوده اند و بدن آنها با مصرف گوشت قرمز سازگاري زيادي دارد.                                 

خوراكي هايي مثل بروكلي و اسفناج و سبزيجاتي كه رنگ آنها سبز تيره است، براي اين گروه عالي است. براي داشتن يك رژيم كاهش وزن بهترين راه كم كردن غلات و افزودن پروتئين است. كباب گوشت قرمز به همراه سبزيجات بخارپز بهترين رژيم براي آنهاست. البته بايد توجه  كنند وضعيت  سلامت  آنها به گونه اي نباشد كه محدوديت مصرف گوشت قرمز داشته باشد. توجه به بيماري هايي مثل نقرس، فشارخون و بيماري هاي قلبي مقدم بر توجه به گروه خوني است. به علاوه آنها مي توانند پياز قرمز، انواع فلفل، كلم قمري، كدو تنبل، جعفري، تره فرنگي، زيتون، كلم پيچ و جگر را هم در برنامه غذايي خود بگنجانيد.                          

  گروه خوني AB                                        

  آنها خودراي و مستقل، علاقمند به مطالعه و  ورزش و كم حرف هستند. آنها داراي كامل ترين گروه خوني بين افراد بشر هستند. بدن آنها بيشتر از هر چيز با گوشت سفيد هماهنگ مي شود.                                     

 حبوبات و غلات براي اين گروه عالي است. يك رژيم متعادل كه در آن انواع حبوبات، غلات، سبزيجات سبز و گوشت مرغ و ماكيان و لبنيات باشد، بهترين رژيم براي كاهش وزن آنهاست. به جز ميگو كه بهتر است با احتياط مصرف كنند، استراتژي كاهش وزن اين افراد بهتر است كم خوردن باشد تا غذاي خاص خوردن. انواع ماست، پاستا، ميوه هايي مثل آناناس، پنيرها و پروتئين هاي گياهي مي تواند به سلامت  اين افراد كمك كند. در واقع آنها بهتر است يك برنامه كامل كه تمام گروه هاي غذايي را شامل مي شود انتخاب كنند و با توجه به كاهش مقدار غذاي مصرفي به كاهش وزن اقدام كنند.

 

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/taghzie



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 22:53 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

۱۰ نکته ی کلیدی برای کمک به کاهش وزن!

باید قبول کنید که کاهش وزن رویا نیست و شما می توانید.                       

 ۱ . تمام مواد غذایی که دوست دارید یکباره قطع نکنید:                           

اگر تمام مواد غذایی که دوست دارید یکباره کنار بگذارید و خود را محدود به میوه وسبزی خوردن کنید اراده ی شما سست خواهد شد ، بنابراین بهتر است با محاسبه ی کالری غذاها مقدای از غذاهای مورد علاقه ی خود را در رژیم خود بگنجانید.                             

 ۲ . گرسنه شدن را درنظر بگیرید :                            

 زمانی که واقعا گرسنه می شوید غذا بخورید و اگر هنوز احساس گرسنگی نکرده اید حتی زمان وعده های غذایی باشد سعی نکنید که سراغ غذا بروید .                             

  ۳ . در جشن ها و مهمانی ها رژیم خود را فراموش نکنید :                               

 در مراسم ها و جشن ها سعی کنید از غذاهای کم چرب استفاده کنید و فست فودها را حذف کنید .                       

 ۴ . از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید:                             

 سعی کنید حتما ترازویی در آشپزخانه داشته باشید و مواد غذایی که می خورید را وزن کنید تا از اضافه خوردن شما جلوگیری شود.                             

۵ . لباس های جدید بخرید :                              

به محض کاهش وزن برای خود لباس های جدید بخرید تا دیگر از سایز لباس های قبلی خود استفاده نکنید و از سایز جدید خود لذت ببرید و اراده و علاقه ی شما بیشتر شود.                            

 ۶ . رفتار خود را تغییر دهید :                             

 باید سعی کنید کند بودن و زیاد نشستن و تنقلات را از برنامه ی خود حذف کنید.                               

 ۷ . با خودتان صادق باشید :                            

هر دو هفته یکبار کالری های دریافتی خود را محاسبه کنید و اگر لاغر نشده اید و کالری بیشتری نیز مصرف کرده اید، نا امید نشوید و دوباره شروع کنید.                  

  ۸ . ورزش کلید لاغری است :                             

حتما باید برای لاغر شدن ورزش کنید حتی اگر هزینه های سنگین بدهید و اگر نتوانستید حتما پیاده روی کنید.                              

  ۹ . نوشیدنی های الکلی را حذف کنید :                          

 این نوشیدنی ها اندازه ی شکم شما را چند برابر می کند باید آن ها را حذف کنید.                         

۱۰ . آب فراوان بنوشید :                     

 تا می توانید آب بنوشید زیرا باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز در بدن می شود و اگر دوست دارید کمی آب میوه ی طبیعی به آب خود اضافه کنید تا طعم دار شود و راحت تر بنوشید.

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/taghzie



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:رژیم لاغری, :: 22:41 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

البته رژیم  عسل و لیموترش باید با اصول دیگر کاهش وزن ترکیب شود تا از آن جواب بگیرید.                                

 مزایای عسل                             

عسل منبع ریبوفلاوین، ویتامین B6، آهن و منگنز، و سرشار از ترکیبات فنلی است که بعنوان آنتی‌اکسیدانی قوی عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از آسیب‌هایی که توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند کمک می‌کند. صدمات رادیکال‌های آزاد هم معمولاً با تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی عروقی همراه می‌شود.وب‌سایت BabyInfoCenter.com ادعا می‌کند عسل با حل کردن سلول‌های چربی، و عمل کردن همچون قابضی برای خشک کردن مواد چرب موجود در سلول‌های چربی، به کاهش وزن کمک می‌کند. اما این ادعا بر پایه‌ی هیچ دانش علمی نیست.مزایای دیگر عسل هم عبارت است از اثرات افزایش انرژی و خواص درمانی‌اش بر زخم‌ها.                             

ملاحظات در مورد عسل                           

 مزایای عسل، بسته به این است که پردازش شده باشد یا نه. عسل خام، عسلی است که پاستوریزه، شفاف و فیلتر نشده است. در دائره‌المعارف مواد غذایی شفا دهنده، نوشته‌ی مایکل موری، گفته شده است که عسل خام دارای مواد غذایی سالم بیشتری است که در عسل‌های پردازش شده از بین رفته است.موری در ادامه توضیح می‌دهد که عسل خام حاوی مواد گیاهی شناخته شده‌ای است که بعنوان حفاظت در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها شناخته شده‌اند.                              

 ماموریت ویتامین سی                                

 آنطور که مشخص است، ۴ قاشق غذاخوری آبلیمو، نیمی از ویتامین سی مورد نیاز شما در روز را تأمین می‌کند. ویتامین سی نیز بعنوان یک آنتی‌اکسیدان، از شما در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و مواد سمی محافظت می‌کند. این ویتامین به کاهش سطح کلسترول که اغلب با بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی و سرطان در ارتباط است نیز، کمک می‌کند.در دائره‌المعارف مواد غذایی شفا دهنده، متخصص تغذیه مایکل موری می‌گوید که ماموریت اصلی ویتامین سی، تولید کلاژن، ماده‌ی پروتئینی اصلی بدن انسان است.کلاژن است که بدن شما را از طریق ساختارهایی همچون غضروف، بافت‌های همبند، رباط‌ها و تاندون‌ها در کنار هم نگاه داشته است.                             

 اهمیت محتوای اسیدی لیمو ترش ، بعنوان یک ماده‌ی غذایی خیلی اسیدی در نظر گرفته می‌شود. اسید سیتریک درون آبلیمو، برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، دفع کلسیم را کاهش می‌دهد. در کتاب استاد پاک کننده‌ها، نوشته‌ی استنلی باروز، گفته شده که اسیدی بودن لیموترش، به تجزیه‌ی مخاطی انباشته شده در غشای سلولی کمک می‌کند.بهمین دلیل، باروز ادعا می‌کند که لیموترش یک پاکسازی کننده‌ی درونی عالی است.                    

 ماموریت آب در این رژیم ، اولین چیزی که در صبح خورده می‌شود، باید آب گرم بهمراه آب لیمو ترش تازه و عسل باشد.

انجمن Reader’s Digest توصیه می‌کند که در روز حداقل ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. وب‌سایت Babyinfocenter.com هم ادعا می‌کند که آب به از بین بردن یبوست و پاکسازی بدن شما از سموم کمک می‌کند.آب همچنین به هضم غذا و حمل و نقل و جذب مواد مغذی و حیاتی در سراسر بدن نیز کمک می‌کند. در صورتی که به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، بدنتان دچار کم آبی شده و دچار خستگی، یبوست و سرگیجه خواهید شد.آیا تابحال تجربه‌ی این  رژیم  را داشته‌اید؟ دانسته‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : تناسب اندام



 

سلامت > عمومی- همشهری آنلاین:
یک روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: بیداری‌های شبانه یا شب زنده‌داری‌های افراطی و بیش از حد، موجب فرسودگی زودرس مغز می‌شود.

دکتر"مجید برکتین" روز جمعه در دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود: متاسفانه در ایران برخی از جوانان و نوجوانان شب بیداری‌های بی‌مورد و افراطی دارند که مغز آنها با بالا رفتن سن، زودتر به مشکل حافظه از جمله آلزایمر دچار می‌شود.

وی تماشای برنامه‌های تلویزیونی دیرهنگام، ارتباط با فضاهای مجازی از جمله اینترنت و همچنین چت کردن را از عوامل شب بیداری‌های شبانه عنوان کرد که برخی جوان‌ها به آنها گرایش یافته‌اند.

برکتین اظهار داشت: میزان خواب کسانی که شب زنده‌داری‌های افراطی دارند، شاید به سه یا چهار ساعت در روز برسد که این مساله نه تنها بر عملکرد مغز آنها بلکه بر عملکرد روزانه آنها نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

فلوشیپ روانپزشکی عصبی، آلودگی هوا، زندگی بدون تحرک فیزیکی، تغذیه نامناسب‌، استرس و استعمال دخانیات را از دیگر عواملی عنوان کرد که باعث تسریع در فرسودگی مغز می‌شود.

برکتین به آلزایمر به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین نوع زوال عقل یا دمانس اشاره



سندروم مرده متحرك

 

سلامت > بیماری- همشهری آنلاین:
مردی که مبتلا به سندروم کوتارد یا مرد مرده تشخیص داده شده‌است، می‌تواند دیدگاهی جدید از یکی از نادرترین بیماری‌های جهان که قربانیانش را به مرده‌ای متحرک تبدیل می‌کند، در اختیار دانشمندان قرار دهد.

براساس گزارش نیوساینتیست، این مرد که تنها با نام گراهام شناخته می‌شود در مصاحبه‌ای با نیوساینتیست اعلام کرد وی زمانی که از یک خودکشی ناموفق جان سالم به در برد و به هوش آمد، دریافت دیگر مغزی ندارد.

گراهام پس از تلاشی ناموفق برای خودکشی با ستفاده از برق در وان حمام گفت احساس کردم که دیگر مغزی ندارم و به پزشکم می‌گفتم که داروها تاثیری بر من ندارند زیرا من مغزی ندارم، آن را با برق از بین برده‌ام.

بیماری گراهام سندروم کوتارد تشخیص داده شده‌است، اختلال روانی مرموزی که به واسطه وجود باوری تغییر ناپذیر درباره از دست دادن یا وجود نداشتن یک عضو بدن یا خون و یا روح تشخیص داده می‌شود. گراهام می‌گفت که حس بویایی و چشایی‌اش را از دست داده و نیازی به خورد غذا، صحبت کردن و یا هیچ کار دیگری ندارد و زمان خود را در قبرستان‌ها سپری می‌کند زیرا نزدیک‌ترین فاصله را تا مرگ دارد.

باتوجه به اینکه اطلاعات بسیار محدودی که درباره سندروم کوتارد وجود دارد از نمونه‌ای که در سال 1882 گزارش شده به دست آمده است، این مورد جدید برای پزشکان فرصتی مناسب برای بررسی بیشتر این اختلال بوده‌است. بررسی اسکن‌های مغزی گراهام موجب شگفتی بیشتر پزشکان شد زیرا نشان داد عملکرد مغز وی درهنگامی که این مرد درحال راه‌رفتن و یا صحبت کردن با دیگران است مشابه عملکرد مغزی فردی است که در بیهوشی به سر برده و یا خواب است با این تفاوت که گراهام ظاهرا بیدار است.

به گفته پزشکان ساختار فیزیکی مغز این بیمار کاملا سالم و بی‌عیب بود اما عملکرد مغزی وی نشان می‌داد که مغز در کما است.

با این‌همه خصوصیات زامبی مانند گراهام به مرور زمان و با استفاده از دارو و درمان‌های مختلف تخفیف یافته و وی دیگر احساس نمی‌کند که مغزش را از دست داده‌است.



 

سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین: تحریک الکتریکی در ۴ بیمار فلج نخاعی، باعث حرکت پاهای بیماران در ۳ ناحیه شد.

به گزارش مهر، دیدگاه عمومی در خصوص افرادی که دچار آسیب‌های نخاعی می‌شوند معمولاً فلج دائمی است، ولی نتایج تحقیق جدیدی که امروز در مجله علمی "مغز" منتشر شده احتمالاً این دیدگاه را تغییر خواهد داد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اعمال شوک‌های الکتریکی در خلال تمرینات بدنی به ستون فقرات اشخاصی که دچار فلج نخاعی هستند، می‌تواند به آنها کمک کند تا دوباره حرکات ارادی خود را به دست بیاورند.

در این پژوهش بلند مدت که از سال 2009 در مرکز تحقیقات آسیب‌های نخاعی دانشگاه لوئیزویل آمریکا و تحت سرپرستی دکتر کلودیا آنجلی انجام شده است، پژوهشگران بر روی ستون فقرات 4 بیمار که بیش از دو سال دچار عارضه فلج نخاعی بودند، تحریکات الکتریکی اعمال کردند. هر 4 بیمار فوق الذکر موفق شدند پاهای خود را از ناحیه پنجه‌ها، قوزک و زانو خم کنند و با استفاده از توانبخشی فیزیکی، این حرکات باز هم بهبود بیشتری یافتند.

طبق گفته محققان، در صورت اثبات تاثیر "تحریک درمانی" در افراد بیشتر، تغییرات عمده‌ای در زندگی آینده بیمارانی که با این عارضه زندگی می‌کنند به وقوع خواهد پیوست.



سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین: پژوهشگران بخش عصب شناسی دانشگاه جنوا با استفاده از سلول‌های مزانشیمی روشی را برای درمان بیماری‌های عصبی صعب العلاج ارائه دادند

به گزارش مهر، دکتر آنتونیو یوسلی مجری طرح در حاشیه چهاردهمین کنگره بین المللی رویان، با اشاره به نقش سلول‌های میکروگلیا در سیستم عصبی گفت: این سلول مسئول ایمنی در بافت سیستم عصبی است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده بر روی این سلول گفت: مشخص شده است که سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌تواند با ترشح فاکتورهایی باعث محافظت از دستگاه عصبی مرکزی شوند.

یوسلی با بیان اینکه این عملکرد همانند عملکرد سلول میکروگلیا است، ادامه داد: در طب ترمیمی در صورتی که نقش سلول‌های بنیادی مزانشیمی به طور قاطع تایید شود و همچنین مکانیزم‌های این عملکرد مشخص شود می‌توان از این سلول‌ها در درمان بیماری‌های عصبی صعب العلاج استفاده کرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه یادآور شد: در این تحقیقات توانستیم برای اولین بار مکانیزم عملکرد شبه میکروگلیایی سلول‌های بنیادی مزانشیمی را کشف کنیم.

یوسلی با اشاره به نتایج به دست آمده یادآور شد: این سلول‌ها می‌توانند با ترشح مولکولی به نام CXCL1 تاثیر مثبت و محافظتی خود را روی سیستم عصبی مرکزی اعمال کند.

به گفته وی نتایج این تحقیقات گام بلندی در جهت سلول درمانی بیماری‌های دستگاه عصبی مرکزی به شمار می‌رود.



 

دانش > دانش- همشهری آنلاین:
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که افرادی که رویاهای‌شان را بیشتر به یاد می‌آورند، در هنگام بیداری پاسخ قوی‌تری واکنش قوی‌تری به شنیدن نامشان نشان می‌دهند.

همه افراد هنگام خوابیدن رویا می‌بینند، اما همه افراد رویاهای‌شان را در روز بعد پس از بیدار شدن به یاد نمی‌آورند، و دانشمندان مطمئن نیستند چرا برخی از افراد رویاهای‌شان را بیشتر از دیگران به یاد می‌آورند.

به گزارش لایوساینس پژوهشگران برای پاسخ به این سوال از الکتروانسفالوگرافی (نوار مغز) برای ثبت فعالیت الکتریکی مغزهای 36 نفر در هنگامی که این افراد به صداهایی پس‌زمینه‌ای گوش می‌کردند، و گاه به گاه نام کوچک خود این افراد نیز به گوش‌شان رسانده می‌شد. اندازه‌گیری‌های فعالیت‌های مغزی در حین بیداری و خواب این افراد انجام شد.

نیمی از این افراد مورد آزمایش "یادآورندگان قوی" نامیده شدند، زیرا تقریبا هر روز رویاهای‌شان را به یاد می‌آوردند، در حالیکه نیم دیگر این افراد، "یادآورندگان ضعیف"، فقط یک یا دو بار در ماه رویاهای‌شان به خاطر می‌آوردند.

هر دو گروه هنگام خواب تغییرات مشابهی در فعالیت مغزی در پاسخ به شنیدن نام‌های‌شان که به آرامی پخش می‌شد طوری که آنها را بیدار نکند، نشان می‌دادند.

اما در هنگام بیداری، یادآورندگان قوی در مقایسه با یادآورندگان ضعیف، در واکنش به شنیدن نام‌های‌شان دچار کاهش مداوم‌تری در امواج مغزی به نام موج آلفا می‌شدند.

پرین روبی، سرپرست این پژوهش، متخصص علوم اعصاب در مرکز پژوهش علوم اعصاب لیون در فرانسه می‌گوید: "دیدن چنین تفاوتی میان این دو گروه در هنگام بیداری کاملا غافلگیرکننده بود."

روبی می‌گوید این تفاوت فعالیت ممکن است بیانگر گوناگونی‌هایی در مغزهای یادآورندگان قوی و ضعیف باشد ممکن است نقشی در چگونگی رویا دیدن این افراد داشته باشد.

چه کسانی رویاهای‌شان را به یاد می‌آورند

یک نظریه کاملا پذیرفته‌شده این است که کاهش در موج آلفا نشانه‌ای است مناطقی از مغز در حین پاسخ دادن به تحریکات بیرونی دارد مهار می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند هنگامی افراد یک صدای ناگهانی می‌شنوند، یا چشم‌های‌شان را باز می‌کنند، و مناطق مغزی بیشتری فعال می‌شوند، موج آلفا کاهش می‌یابد.

در این بررسی آنچنانکه پیش‌بینی می‌شد، هر دو گروه کاهش در موج آلفا را در هنگام شنیدن نام‌های‌شان در هنگام بیداری نشان دادند. اما یادآورندگان قوی دچار کاهش درازمدت‌تری شدند که ممکن است نشانه‌ای از این باشد که مغزهای‌شان هنگام شنیدن نام‌های‌شان به طور گسترده‌تری فعال می‌شود.

به عبارت دیگر به گفته این پژوهشگران ممکن است در یادآورندگان قوی در مقایسه با یادآورندگان هنگام پردازش صداها در هنگام بیداری مناطق بیشتری از مغز فعال می‌شوند.

هنگامی که افراد خواب هستند، موج آلفا در جهت متضاد عمل می‌کند- این موج هنگامی که صدای ناگهانی شنیده می‌شود، افزایش می‌یابد. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این پدیده رخ می‌دهد، اما به گفته روبی یک نظر این است که این وضعیت باعث مانع از آشفتگی مغز حین خواب در نتیجه صداهای محیطی می‌شود.

در واقع افراد مورد آزمایش در واکنش به شنیدن صداها در حین خواب افزایش در موج آلفا نشان دادند، اما از لحاظ میزان این افزایش تفاوتی میان دو گروه وجود نداشت.

به گفته پژوهشگران یک توضیح احتمالی درباره این عدم تفاوت ممکن این باشد که یادآورندگان قوی افزایش بیشتری در امواج آلفا دارند، اما این افزایش آنقدر زیاد است که آنها را بیدار می‌کند.

زمان گذرانده شده در بیداری در طول شب

این پژوهشگران همچنین مشاهده کردند که یادآورندگان قوی با فراوانی بیشتر در طول شب از خواب بیدار می‌شوند. آنها به طور میانگین برای 30 دقیقه در طول شب بیدار هستند، در حالیکه در گروه یادآورندگان ضعیف مدت بیدار ماندن در شب 14 دقیقه بود. البته روبی می‌گوید: "هر دوی این ارقام در محدوده طبیعی هستند، و هیچکدام از این دو گروه دچار مشکلی نیستند."

در مجموع این نتایج بیانگر آن است که مغزهای یادآورندگان قوی ممکن است واکنش بیشتری به تحریکاتی مانند صداهایی داشته باشد که ممکن است آنها را ساده‌تر بیدار کند. به گفته این پژوهشگران در صورتی که فرد بلافاصله پس از رویا دیدن از خواب بیدار شود ،احتمال بیشتری وجود دارد که رویایش را به یاد آورد.

اما این پژوهشگران می‌گویند این بیدارشدن شبانه تنها توضیح‌دهنده بخشی از تفاوت‌هایی است که افراد در به یادآوردن رویاهای‌شان نشان می‌دهند و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.



یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:بازسازی اعصاب آسیب دیده, :: 15:17 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین: محققان امپریال کالج لندن، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که امکان درمان و بازسازی اعصاب در سیستم اعصاب مرکزی پس از آسیب نخاعی را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، اغلب آسیب‌های نخاعی به طور کامل بهبود نیافته و منجر به فلج برخی از اندام‌‌ها یا فلج کامل فرد می‌شوند؛ باوجود دستاوردهای چشمگیر در درمان آسیب‌دیدگی ستون فقرات، محققان هنوز به درمان قطعی و بازسازی نخاع آسیب دیده دست پیدا نکرده‌اند.

این مطالعه با بررسی سیستم عصبی محیطی (PNS) که کنترل اعصاب غیر مرتبط با مغز و نخاع را تحت کنترل دارد، آغاز شد.

پس از بروز آسیب، سیستم عصبی محیطی حدود 30 درصد از اعصاب را مجددا رشد می‌دهد که باعث بازگشت برخی از حس‌ها و حرکات در بخش‌هایی از بدن می‌شود.

سیستم عصبی مرکزی (CNS) این فرآیند بازسازی را انجام نمی‌دهد و محققان به دنبال درک فرآیند بازسازی اعصاب در سیستم عصبی محیطی (PNS) و تکرار آن در CNS هستند.

با بررسی مدل حیوانی و سلولی، دو پاسخ متفاوت مورد مقایسه قرار گرفت و محققان دریافتند که سیستم عصبی محیطی (PNS) دارای فرآیندهای شیمیایی است که باعث سیگنال‌دهی و آغاز رشد مجدد اعصاب می‌شود؛ پروتئینی موسوم به عامل مرتبط- P300/CPB یا PCAf باعث تحریک این فرآیند می‌شود.

گام بعدی تزریق PCAF به موش‌های دچار آسیب‌دیدگی سیستم عصبی مرکزی بود؛ نتایج بسیار امیدوارکننده بود و تعداد سلول‌های عصبی رشد یافته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این بدان معناست که امکان رشد مجدد اعصاب در سیستم عصبی مرکزی (CNS) حتی پس از آسیب نخاعی وجود دارد.

این مطالعه در مراحل اولیه بوده و محققان قصد دارند در مراحل بعدی، قدرت حرکت را در موش‌های دریافت کننده درمان PCAF احیا کنند؛ در صورت نتیجه‌بخش بودن آزمایشات، مطالعه بالینی بر روی انسان نیز آغاز خواهد شد.



دانشمندان مغز یک زن را در حین تجربه خروج از بدن اسکن کردند

دانش > دانش- همشهری آنلاین:
یک دانشجوی فوق‌لیسانس در دانشگاه اوتاوا می‌گوید می‌تواند به طور ارادی به حالت «خروج از بدن» وارد شود. وضعیت این زن امکانی منحصر به فردی را در اختیار دانشمندان قرار داد تا بتوانند مغز او را در حین تجربه خروج از بدن اسکن کنند.

به گزارش بیزنس اینسایدر نتایج این بررسی که فقط یک نفر در آن شرکت داشت در شماره ۱۰ فوریه ژورنال «مرزهای علوم اعصاب انسانی»(Frontiers of Human Neuroscience) منتشر شده است. این بررسی را پژوهشگران دانشکده روانشناسی دانشگاه اوتاوا انجام داده‌اند.

به طور معمول «تجربه خروج از بدن» (out-of-body experience) بخشی از تجربه نزدیک به مرگ (near-death experience) است. بیمار ممکن است خودش را در بالای بدنش که جراحان بر روی آن مشغول به کارند، شناور ببیند. این تجربه‌ها را معمولا به داروهایی که به فرد داده شده یا هورمون‌هایی که پس از آسیب‌دیدگی به درون بدن افراد آزاد شده است، نسبت می‌دهند.

در این مقاله آمده است که این زن درست پیش از به خواب رفتن به حالت خروج از بدن وارد می‌شود و خودش را از بالا می‌بیند. به نوشته این پژوهشگران تجربه این حالت در این زن از زمان‌های چرت زدن در دوران رفتنش به مهد کودک شروع شد. او در حال حاضر تنها به صورت گاهگاهی این کار را انجام می‌دهد.

به نوشته این پژوهشگران او می‌توانست خودش را در حال چرخش در هوا بر فراز بدنش که بر روی تخت دراز کشیده بود، ببیند و در راستای سطح افقی بچرخد. او گفت گاهی می‌تواند خودش را  که در بالای تختش حرکت می‌کند، ببیند، اما در عین حال به وجود بدن «واقعی» بیحرکتش آگاهی دارد.

او به این پژوهشگران گفت: خودم را احساس می‌کنم که در حالت حرکت هستم، یا به عبارت دقیق‌تر در خودم این احساس را ایجاد می‌کنم که دارم حرکت می‌کنم. در عین حال به خوبی می‌دانم که در واقعیت حرکت نمی‌کنم. هنگامی که این وضعیت رخ می‌دهد واقعا هیچ دوگانگی میان بدن و ذهن من وجود ندارد. در واقع من در این نقطه من نسبت بدنم حالت حساسیت بیش از حد پیدا می‌کنم، زیرا به شدت بر این حس حرکت تمرکز می‌کنم. خود من هستم که خودم- بدنم- را حرکت می‌دهم. برای مثال اگر برای مدتی طولانی در این وضعیت دور خودم بچرخم، احساس سرگیجه می‌کنم. من خودم را بالای بدنم نمی‌بینم. بلکه احساسم این است که که کل بدنم به بالا حرکت کرده است. احساس می‌کنم که در بالای بدنم در بالای جایی قرار دارم که می‌دانم در واقع بدنم در آنجاست. من معمولا  ابتدا خودم را در ذهنم در حالت بالا رفتن تصور می‌کنم، اما این تصور ذهنی آنقدر تاثیرگذار نیست. اما هنگامی حالتی عمیق پیدا می‌کند که کل بدنم را به حرکت درمی‌آورد.

 

مغز در خارج از بدن

پژوهشگران پیش و پس از آنکه از این زن به تقاضای آنان حالت خروج از بدن را در خود ایجاد کرد، مغز او را با «ام آر آی کارکردی» (fMRI) اسکن کردند تا ببینند درون مغز او چه می‌گذرد.

آنان فعالیت مغزی این زن را در این حالت با فعالیت مغزی‌اش هنگامی که در حال تخیل معمول بود، اما به حالت خروج از بدن نرسیده بود، مقایسه کردند.

جالب این بود که مسیر عصبی که در حین تجربه خروج از بدن فعال می‌شد،‌ همان مسیری بود که در بازنمایی ذهنی حرکات بدنی نیز فعال می‌شود.

fmri۱

مناطق مغزی که در تجربه خروج از بدن فعال می‌شدند، شامل ناحیه حرکتی ضمیمه، مخچه، شکنج فوق‌حاشیه‌ای، شکنج گیجگاهی زیرین، شکنج‌های حدقه‌ای-پیشانی میانی و فوقانی بودند

فعالیت برخی از بخش‌های مغز که در تفسیر پیام‌های بینایی نقش دارند و فعالیتشان در این تجربه خروج از بدن کاهش می‌یافت، در تصویر زیر دیده می‌شوند:

fmri۲

از جمله مناطقی از مغز که در هنگام تجربه خروج از بدن فعالیت‌شان مهار می‌شود، قشر بینایی است.

این زن هنگام این تجربه عواطف خاصی در حالت تجربه خروج از بدن نداشت، و به نظر می‌رسید او در نوعی حالت توهم به سر می‌برد که می‌تواند به طور ارادی آن را ایجاد کند.

چه اتفاقی رخ می‌دهد

این پژوهشگران می‌گویند روشن است که اتفاقاتی در مغز این زن رخ می‌دهد که باعث می‌شود او دنیا را به شیوه‌ای متفاوت تجربه کند-اما پژوهشگران هنوز نمی‌توانند دقیقا بگویند چه چیزی اتفاق می‌افتد. به علاوه این بررسی بر روی زنی انجام شده بود که تجربه خروج از بدن و نه کل تجربه مشرف به مرگ را داشت.

در عین حال تغییراتی که این دانشمندان در مغز این زن مشاهده کردند ممکن است مشابه همان تغییراتی باشد که در مغز افراد برای استفاده از مراقبه تعلیم دیده‌اند، رخ می‌دهد. این پژوهشگران حتی این نظر را مطرح کرده‌اند شاید بسیاری از کودکان بتوانند این تجربه خروج از بدن را در خود ایجاد کنند، اما با تمرین است که می‌توان این توانایی را در بزرگسالی هم حفظ کرد.



سلامت > درمان- همشهری آنلاین:
جراحی بریتانیایی به لطف کشف بخشی از مفصل زانو که تا پائیز گذشته کسی از وجود آن خبر نداشت، موفق به ابداع شیوه‌ای جدید برای درمان زانوهای آسیب‌دیده شده‌است.

براساس گزارش میل‌آنلاین، این جراحی دوگانه شامل ترمیم رباط ALL که به تازگی در خارج از زانو شناسایی شده، و ترمیم رباط داخلی صلیبی یا ACL از ساق پا تا پشت ران پا امتداد دارد خواهد بود.

آسیب‌دیدگی رباط قدامی یا ACL یکی از رایج‌ترین آسیب‌دیدگی‌های زانو است که سالانه 50 هزار نفر فقط در بریتانیا به آن مبتلا می‌شوند. اما اکنون جراحان معتقدند در 95 درصد از این موارد تنها ACL آسیب‌دیده نیست بلکه آسیب ALL نیز در آن نقش دارد و درمان هم‌زمان این دو رباط می‌تواند منجر به بهبود سریعتر بیمار شده و امکان حرکت معمولی را برای مفصل زانو فراهم آورد.

دکتر استیون کلیس،‌ جراح زانوی بلژیکی و جان بلمانز نوامبر گذشته برای اولین بار از وجود رباط قدامی یا ALL در زانو خبردادند. این رباط چهار سانتیمتری در خارج از زانو قرار گرفته و از بخش خارجی ران آغاز شده و تا روی استخوان ساق پا ادامه دارد. این دو برای سه‌سال روی 48 نمونه زانو تحقیق کردند و دریافتند این رباط به شدت باریک بوده و توسط بافت‌های مختلف پوشیده شده‌است، از این رو شناسایی و تشخیص آن کار بسیار دشواری است.

براساس تشخیص این رباط باریک، جراحی به‌نام آدریان ویلسون در بیمارستان همپشایر تکنیکی جدید را برای ترمیم آسیب‌دیدگی‌های ACL طراحی کرده‌است که شامل برداشتن یک بخش از عضله پشت ران به نام همسترینگ است، جراح سپس بافت برداشته شده را به اندازه‌ای تا می‌زند تا به ضخامت مورد نظر دست پیدا کند.

همچنین در این جراحی رباطی جایگزین ALL آسیب‌دیده خواهد شد. در حقیقت ابتدا با شیوه جدید ACL آسیب‌دیده جایگزین شده و سپس دو برش یک سانتیمتری در دوطرف زانو، یکی روی استخوان فمور و دیگری روی استخوان ساق ایجاد می‌شود. سپس با استفاده از بافت ماهیچه‌ همسترینگ که به طول 11 سانتیمتر از پای بیمار جدا شده، ‌ALL جدیدی ساخته شده و با استفاده از بست‌های پلاستیکی به زانو وصل می‌شود.

اولین جراحی ترمیمی ALL در نوامبر 2013 انجام شده است اما تا به امروز بیش از 50 جراحی مشابه توسط ویلسون انجام گرفته‌است.

جراحان از گذشته می‌دانستند که بخش خارجی زانو در ایجاد مقاومت و پایداری حرکت مفصل زانو از اهمیتی حیاتی برخوردار است،‌ اما دلیل اینکه چرا افرادی که تحت جراحی جایگزینی ACL قرار می‌گیرند هنوز دچار مشکلند، ناشناخته باقی مانده بود. با کشف ALL این تکه از پازل درمان زانوهای آسیب‌دیده نیز کشف شد و اکنون جراحان با اطمینان می‌گویند که 95 درصد از افراد مبتلا به آسیب‌دیدگی ACL، به آسیب‌دیدگی ALL نیز مبتلا هستند.



یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:خواص نمک،احادیث طبی, :: 16:0 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

حدیث های طبی

۱- امام باقر(ع) فرمودند: از سفارش های پیامبرخدا به علی(ع) این بودکه فرمود:" ای علی غذای خویش را با نمک آغاز کن چرا که درمان هفتاد درد

است و دیوانگی ـ پیسی ـ گلو درد ـ دندان درد و شکم درد از جمله این دردهاست."

۲-امام باقر (ع) فرمودند: کژدمی پیامبر خدا را نیش زد سپس پیامبر قدری نمک خواست و بر جای گزش مالید و در نتیجه درد فرو نشست. سپس

فرمود:" اگر مردم از آنچه در نمک هست آگاهی داشتند با وجود آن دیگرهیچ پادزهری نمی جستند.



درخواست بررسي ثبت داروي جديد براي مولکول دارويي TMC435 با نام سيمپروير (simeprevir) از سوي FDA پذيرفته شده است. مهارکننده در دست بررسي پروتئاز NS3/4A به شکل کپسول‌هاي 150ميلي‌گرمي همراه با اينترفرون پگيله و ريباويرين براي درمان ژنوتيپ يک هپاتيت C در بزرگسالان تجويز خواهد شد. ويروس هپاتيت C يک بيماري عفوني منتقله از خون است که کبد را هدف قرار مي‌دهد. در صورت درمان نشدن، اين بيماري به تخريب کبد و سيروز منتهي خواهد شد. اطلاعات ارائه‌شده براي ثبت اين دارو از مطالعات فاز 3 روي بيماراني که از ابتدا تحت درمان با اين دارو قرار گرفته بودند و نيز آن گروه که بيماري آنها پس از درمان اوليه با اينترفرون عود کرده بود به دست آمد. سيمپروير با بلوک آنزيم پروتئاز و ناتوان کردن ويروس هپاتيت C از تکثير داخل سلول ميزبان اعمال اثر مي‌کند. تخمين زده مي‌شود حدود 150 ميليون نفر در سراسر دنيا به ويروس هپاتيت C آلوده هستند و سالانه 350 هزار نفر بر اثر آن جان خود را از دست مي‌دهند.


 



 توسيليزوماب (tocilizumab) با نام تجاري آکتمرا (Actemra) از سوي FDA براي درمان آرتريت چندمفصلي با علت ناشناخته جوانان مورد تاييد قرار گرفته است. داروي مذکور را مي‌توان به‌تنهايي يا به صورت درمان ترکيبي با متوترکسات براي کودکان بالاي 2 سال تجويز کرد. آرتريت با علت ناشناخته جوانان که با نام آرتريت روماتوييد جوانان نيز شناخته مي‌شود يک بيماري مزمن دوران کودکي است. تاييديه مذکور، دومين انديکاسيون مورد تاييد FDA براي آکتمرا و اولين داروي تاييدشده اين سازمان براي درمان آرتريت با علت ناشناخته جوانان طي 5 سال اخير است. آکتمرا اولين آنتاگونيست گيرنده اينترلوکين 6 انساني است که براي درمان آرتريت روماتوييد شديد و فعال در بزرگسالان مورد تاييد قرار گرفته بود.