درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 54
بازدید دیروز : 66
بازدید هفته : 793
بازدید ماه : 1952
بازدید کل : 224440
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی

اگر گوش درد دارید مسواکتان را عوض کنید!

 پزشکان با بررسی برروی بیمارانی که اغلب دچار بیماری هایی مانند عفونت های گوش ، حلق و یا بینی بوده اند دریافته اند که بیشتر این افراد خوب از دندان های خود نگهداری نمی کرده اند.
 
به گزارش فرازنیوز(faraznews.com)، گفتنی است، علت رخداد چنین عارضه ای بدلیل ارتباط بین دهان ، گوش و بینی می باشد، این ارتباط به سبب وجود راههایی بین آنها است بدین سبب آلودگی مسواک و وجود انواع میکروب ها و باکتری ها و قارچ ها بر روی آن می تواند از طریق بزاق دهان وارد گوش و یا بینی شود و باعث عفونت در آنها گردد.


بررسی ها نشان می دهند، دندان های کثیف و دچار کرم زده گی نیز می تواند علاوه بر ایجاد بیماری های قلبی عروقی سبب عفونت در مغز و نیز سینوس ها شود.

پزشکان ضمن توصیه اکید به افراد در رفتن به نزد دنادن پزشکان و انجام معاینات دوره ای ، به صورت مرتب مسواک های خود را تعویض نموده و آنها را در مکان های تمییز و خشک نگهداری نمایند.



پنج شنبه 14 خرداد 1393برچسب:پروتئین جوانی, :: 23:58 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

پروتئین جوانی کشف شد

 

پروتئین جوانی کشف شد

 این پروتئین به وفور در خون موش​های جوان یافت می شود.
 
پروتئین «جی دی اف 11» در خون موش های مسن تر تزریق شد و این مسئله نتایج جالب توجهی داد. قلب موش های مسن تر بهتر می تپید، عضلات آنها مقاوم تر و قوی تر شد.
 
«امی واگرز» از بخش سلول های بنیادین و بیولوژی دانشگاه هاروارد گفت:«زخم های عضلانی حیوانات مسن تری که این پروتئین مکمل را دریافت کردند، سریعتر مداوا شد. آنها می توانند با قدرت بیشتری بر روی میله ای فلزی فشار آورند و می توانند به اندازه موش های جوان بدوند».
 
پژوهشگران آمریکایی همچنین ثابت کردند خون موش های جوان امکان خون رسانی به مغز را بهبود می بخشد و شمار نرونهای موش های پیرتر را بیشتر می کند.
 
این موش ها، قوه بویایی خود را باز می یابند و بهتر می توانند بشنوند. همه این نتایج از نزدیک دنبال می شود.
 
در دراز مدت ممکن این این یافته ها کاربردهای پزشکی داشته باشد.



چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:بوتاکس با فضولات پرندگان, :: 23:48 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

بوتاکس با فضولات پرندگان

به گزارش فرازنیوز، کارشناسان ژاپنی می گویند فضولات پرندگان تاثیر آشکارتری در بازگرداندن شادابی و جوانی به پوست دارد و این کاربردی است که از قرون وسطی در ژاپن مرسوم بوده است.

 
به گفته آنها، از دیرباز این شیوه در بین خوانندگان و اقشار حساس به زیبایی خود و کسانی که اصرار داشته اند حتی در کهنسالی هم زیبا و جوان به نظر آیند، رواج داشته است.
 
متخصصان ژاپنی تصریح می کنند که این موضوع منحصر به قدیم الایام نیست و در حال حاضر نیز برخی از ستاره های هالیوود از این مواد طبیعی برای رهایی از بوتاکس و عوارض مخرب آن استفاده می کنند. 
 
این کارشناسان می افزایند که فضولات بلبل هایی که در جزیره کیوشو (بزرگترین جزیره از جزایر چهارگانه ژاپن واقع در جنوب غرب این کشور) زندگی می کنند، از بهترین مواد برای زیبایی پوست به شمار می رود.
 
این استدلال در ادامه اظهارات کارشناسان زیبایی ژاپنی وجود دارد که اگر فضله پرندگان روی میوه، برگ و یا بذرها بریزد، بوی بد و مشمئز کننده نخواهد داشت. ظاهرا این کارشناسان، پوست انسان را دارای چنین خاصیتی در تماس با فضله پرندگان می دانند.
 
متخصصان ژاپنی، پیشتر نیز فواید استفاده از حلزون – البته حلزون هایی که در شرایط ویژه پرورش داده شوند- را به عنوان ابزاری موثر در نگهداری از پوست صورت و دست ها کشف کرده اند.


چهار شنبه 7 خرداد 1393برچسب:, :: 23:26 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

قبلی که نشان می دهد آسپیرین یک داروی معجزه آساست می افزاید.مطالعات قبلی نشان داده است که این قرص، که بیش از یک قرن پیش ساخته شد، می تواند به پیشگیری از سرطان ریه کمک کند.اکثر مردم این دارو را برای تسکین درد به کار می برند، اما استفاده از آن برای حفاظت در برابر بیماری های قلبی و حتی آرتروز نیز رایج است            

تاریخچه
وقتى نخستین بار در سال 1763 از پودر پوست درخت بید براى تسکین بیمارى که از تب رنج مى برد استفاده کردند کسى فکرش را نمى کرد که سال ها بعد دارویى را از آن کشف کنند که جان میلیون ها نفر را از خطر مرگ نجات دهد. در آن سال یک کشیش انگلیسی به نام ادوارد استون مقاله‌ای در جلسه سلطنتی انگلستان ارائه دادکه در آن استفاده از برگ درخت بید را حتی در درمان مالاریا نیز موثر معرفی کرده بود. 100 سال پس از مقاله استون، یک پزشک اسکاتلندی دریافت که با استفاده از ماده‌ای که از برگ درخت بید بدست می‌آید، عوارض ناشی از رماتیسم به طرز معجزه آسایی کاهش می‌یابد.

 آسپیرین را چه کسی کشف کرد؟  

فردریک بایر (Fredrich Bayer) در سال 1825 بدنیا آمد. پدر او یک نساج و رنگرز پارچه بود و طبق عادت آن زمان وی در ابتدا شغل و حرفه پدر را برای کار انتخاب کرد و پس از مدتی فعالیت با پدر، در سال 1848 تشکیلاتی مشابه برای خود راه اندازی کرد و در آن حرفه بسیار هم موفق شد.  

تا قبل از 1856 برای رنگرزی از مواد رنگی طبیعی استفاده می شد اما با کشف و صنعتی شدن ساخت رنگهای حاصل از مواد نفتی، بایر که پتانسیل موجود در این کشف را بخوبی احساس کرده بود با کمک شخصی بنام فردریک وسکوت (Friedrich Weskott) کمپانی Bayer را راه اندازی کرد.  

بایر در ماه می سال 1880 در گذشت و تا آن زمان کمپانی هنوز در فعالیت رنگرزی مشغول بود، اما شرکت تصمیم گرفت با استخدام تعدادی شیمیدان نوآوری هایی در این صنعت بوجود آورد و این اتفاق هم افتاد اما نه در صنعت رنگرزی.  

هنگامی که فلیکس هوفمن (Felix Hoffmann) در حال انجام آزمایش با یکسری از ضایعات رنگی بود تا شاید بتواند دارویی برای درمان درد ناشی از بیماری پدرش بدست آورد توانست به پودری دسترسی پیدا کند که امروزه شما آنرا به نام آسپرین می شناسید.
هوفمن آسپرین را کشف نکرد:
 

آسپرین چهل سال قبل توسط یک شیمیدان فرانسوی کشف شده بود، این شیمیدان بخوبی می دانست که پودر اسید استیل سالیسیلیک (acetylsalicylic acid) دارای خاصیت شفا بخشی بسیار می باشد. در واقع بیش از 3500 سال بود که بشر این پودر را می شناخت چرا که در سال 1800 یک باستان شناس آلمانی که در مصر تحقیق می کرد، با ترجمه یکی از پاپیروس های مصری متوجه شد که بیش از 877 نوع مواد دارویی برای مصارف مختلف در مصر باستان شناخته شده بود که یکی از آنها همین پودر اسید بود که برای برطرف کردن درد از آن استفاده می شد.  

در برخی از شواهد و نوشته های دیگری که در یونان بدست آمده است نیز مشخص شده که بشر حدود 400 سال پیش از میلاد از شیره پوست درخت بید برای درمان تب و درد استفاده می کرده است. همچنین آنها هنگام زایمان زنان از این ماده برای کاهش درد استفاده می کردند. امروزه مشخص شده که ماده موجود در این شیره چیزی جز اسید سالیسیلیک نیست.

عملكرد آسپرین چگونه است؟

آیا تا كنون سردرد داشته اید؟ حتماً برای شما اتفاق افتاده است، اغلب همه ما حتی یكبار تا كنون سردرد داشته ایم و داروهایی را برای بهبود سردردمان استفاده كرده ایم. این داروها به احتمال زیاد از خانواده آسپرین بوده است. همچنین  ممكن است آسپرین یا وابستگانش را برای ناراحتی های دیگری مثل التهاب (ورم مفاصل یا بخشهای دیگر بدن) و تب استفاده كرده باشید. آیا می دانید كه حدود 80 بیلیون قرص آسپرین هر ساله برای این ناراحتی ها و همین طور ناراحتی های زیاد دیگری خورده می شود؟ برای مثال میلیونها انسان آسپرین را برای كمك به پیشگیری از حمله های قلبی می خورند.

خصوصیات

آسپرین نام تجاری اسید استیل سالیسیلیک است که در هوای خشک پایدار است و با کمی رطوبت هیدرولیز شده ، بویاستیک اسید از آن استشمام میشود.

وزن مولکولی آن 180 و نقطه ذوب آن ما بین 135 تا 137 درجه و نقطه جوش آن 140 درجه سلسیوس است که در این درجه حرارت تجزیه می گردد.

آسپرین درآب وبنزن به مقدار کم و درالکل واتر به مقدار زیاد محلول می باشد ولی با کمی حرارت در آب حل میشود.

 



دو شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:رازهای عمر طولانی, :: 23:59 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

محققان طبق آخرین پژوهشهای بدست آمده 20 نکته را بعنوان اسرار تندرستی معرفی کرده اند کسانیکه دوست دارند عمر طولانی داشته باشند و از عمری که دارند استفاده کنند و سالم باشند این مقاله را بخوانند و به آن توجه کنند

آنها می گویند :

1. هرگز سیگار نکشید و اگر میکشید، نیمه آخر آن را به هیچ وجه نکشید.

2. در حمام هیچگاه مستقیما زیر دوش آب گرم نفس نکشید. کلر یک قاتل تدریجی است.

3. هنگام شارژ موبایل ابتدا شارژر را به گوشی وصل کنید و سپس آن را به برق وصل کنید. بهتر است موبایل خاموش باشد.

4. چای بیشتر از یک روز مانده را اصلا ننوشید.

5. هنگام روشن کردن کولر اتومبیل خود ابتدا به مدت حداقل 5 دقیقه پنجره ها را باز بگذارید و در پمپ بنزین ها هم کولر را خاموش نمایید.

6. غذای خود را بیشتر از یکبار در مایکروفر گرم نکنید و بعد از آن در صورت عدم استفاده دور بریزید.

7. با حیوانات خانگی تعامل مثبت داشته باشید. آنها ممکن است از خیلی از انسانها سالمتر و تمیزتر باشند. عوامل مشترک زیاد آنها با انسانها میتواند به شکل واکسن در بدن عمل کند.

8. هنگام غذا بین هر لقمه حداقل 1 دقیقه فاصله بگذارید و دو ساعت قبل و بعد از غذا و هنگام آن نوشیدنی ننوشید.

9. هنگام حرکت اتومبیل، پنجره ها را تماما باز نکنید تا هوا بصورت باد وارد مجاری تنفسی نگردد.

10. لوازم آرایشی را بیشتر از 5 ساعت بر روی پوست خود باقی نگذارید. سلولهای پوستی نیاز به تعرق و تنفس دارند. در منزل نیز تا حد امکان از لباسهای گشاد، راحت و باز استفاده نمایید.

11. در صورتیکه هر روز استحمام نمی کنید، موهای خود را بیش از یکبار در شبانه روز شانه نکنید. مراقب ورود شوره سر (حتی بصورت نامرئی) به چشمها و مجرای تنفسی خود باشید.



ادامه مطلب ...


 

طالع بینی, فال و طالع بینی, فال ماه تولد

این روزها تقریبا همه نشریات و مجله ها به خصوص مجله های خانوادگی، همگی یک ستون را به فهرست کردن خصوصیات خلقی و رفتاری و عملکردی، متولدین ماه های مختلف سال اختصاص داده اند به طوری که طالع بینی ماه تولد یکی از قسمت های محبوب هر مجله است و حتی اگر شما به آن ها اعتقادی نداشته باشید اما به احتمال زیاد طالع ماه خود را می خوانید.

 

حتی ممکن است برای اثبات اینکه این مطالب خرافه هستند ممکن هست طالع همه ماه ها را بخوانید و دنبال مشترکات بین طالع ها بگردید و با این کار ثابت کنید که در هر ماه چیزهایی نوشته شده است که بین تمام افراد مشترک است.

 

یکی از دوستان که رشته روانشناسی می خواند می گفت که روزهای اول دانشگاه استاد روانشناسی به همه دانشجویان برگه ای داد و گفت این طالع شماست و می گفت تقریبا همه چیز درست بود. اما در ادامه استاد توضیح داد که در جوانان هم سن شما در این ویژگی ها مشترک هستند و هیچ ربطی به طالع شما ندارد.

 

اما آیا واقعا از نظر علمی دلیلی برای ایجاد تفاوت بین یک آدم متولد ماه مهر با یک متولد ماه بهمن وجود دارد؟
جالب است بدانید که دانشمندان روی این قضیه تحقیقاتی انجام داده‌اند.
مدت‌هاست که ما با بررسی آمار بیماران می‌دانیم که نوزادان متولد شده در فصل بهار، بیشتر احتمال دارد که دچار روانپریشی یا شیزوفرنی بشوند، در حالی که متولدین تابستان، آدم‌های حساس‌تری هستند.

 

ما چه دلیلی برای این تفاوت از نظر علمی می‌توانیم، بتراشیم؟!
یک توجیه می‌تواند این باشد که در فصل زمستان میزان مواجهه با ویروس‌ها در مادر و جنین او بیشتر هستند، طول مدت روز هم کمتر است و این دو می‌توانند در مراحل حساس تکامل نوزاد، میزان بروز صفات ژنتیکی را تحت‌تأثیر قرار بدهند.

 

اخیرا یک دانشمند علوم اعصاب که در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا کار می‌کند، روی این مسئله کار کرده است، پژوهش او دقیقا روی این موضوع بوده است که مشخص شود آیا فصل تولد باعث ایجاد تغییری در ساختارهای مغز می‌شود یا نه.

مطابق تحقیقات او، آن دسته از مردانی که در فصل پاییز و زمستان به دنیا می‌آیند، در قسمتی از مغز به نام شیار گیجگاهی فوقانی، میزان ماده خاکستری بیشتری نسبت به متولدین فصل‌ها بهار و تابستان دارند.

جالب است که بر اساس پژوهش‌های قبلی مشخص شده بود که میزان ماده خاکستری در همین قسمت، با شیزوفرنی ارتباط دارد و هر قدر میزان ماده خاکستری در این قسمت کمتر باشد، احتمال پیدایش شیزوفرنی بیشتر است.

 

طالع بینی, فال و طالع بینی, فال ماه تولد

 

به عبارت دیگر تئوری فعلی این است که میزان نوری که یک جنین در حوالی تولد به چشمانش می‌خورد، با تأثیر بر ژن‌هایی که تحت‌تأثیر ریتم شبانه‌روزی قرار می‌گیرند، باعث تغییر در بروز و تعامل ژن‌های مهم در تکامل می‌شوند.

 

جالب است که در مورد زنان، قضیه معکوس است، یعنی در زنان، آن دسته‌ای که در تابستان به دنیا می‌آیند، ماده خاکستری بیشتر در شیار گیجگاهی فوقانی دارند. این امر هم منطبق با تحقیقات آماری است که بر اساس آنها زنانی که در فصل زمستان به دنیا می‌آیند، کمتر عاطفی‌تر و حساس‌ترند.

 

در گام بعدی کار جالب‌تری کرد، این بار او تلاش کرد که ماه تولد یک شخص را با توجه به میزان ماده خاکستری در بخش‌های مختلف مغز حدس بزند. الگوریتم او در زنان می‌توانست در ۳۵ درصد موارد، فصل تولد یک زن را درست حدس بزند. این درصد، البته قابل توجه نیست، اما نسبت به یک حدس تصادفی، دقیق‌تر است.

 

یک نقطه ضعف این مطالعه، عدم توجه به مکان تولد سوژه‌های آزمایش بود. بدیهی است که اگر کسی در نیمکره جنوبی متولد شده باشد، همه چیز در مورد او متفاوت است و این امر باعث مخدوش شدن نتایج مطالعه می‌شود.

 

همه اینها نشان می‌دهند که تأثیر فصل تولد روی صفات و خلق و خوی آدم‌ها، به کلی خرافی نیست، ولی مسلما نمی‌تواند به هیچ عنوان تأییدکننده انبوه صفات و خصوصیات محتومی باشد که طلع‌بین‌ها برای ما بر اساس ماه تولد ردیف می‌کنند!
منبع:wired.com



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:گروه خونی ورژیم, :: 23:1 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

گروه خونی تان میگوید چه بخورید تا لاغر شوید. در ادامه توصيه هاي ويژه كاهش وزن براي گروه هاي خوني مختلف برای کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب را برای شما ارائه کرده ایم.

کاهش وزن با توجه به گروه خونی!

از آنجا كه سيستم بدن اين افراد متفاوت از هم عمل مي كند، براي كاهش وزن  لازم است از اصول متفاوتي پيروي كنند. اين توصيه هاي پاييزه براي  گروه  هاي خوني مختلف تنظيم شده است.                              

 گروه خوني A                               

 اين افراد درونگرا، مسئول، با دقت و حساس به جزئيات هستند. بدن آنها بيشتر از هر چيز به ميوه ها و سبزيجات واكنش مثبت نشان مي دهد و اين، بهترين خوراكي براي آنهاست.                               

بهترين رژيم براي آنها استفاده از ماهي است. آنها مي توانند براي كاهش وزن هفته اي دو بار از ماهي استفاده كنند.

ماهي هم به صورت پخته در فر و هم كبابي براي كاهش وزن مفيد است. آنها مي توانند سبزيجات را به غير از بادمجان، قارچ و كلم  همراه  با ماهي مصرف كنند. هفته اي دو بار خوردن غذاي گياهي هم مي تواند براي كاهش وزن آنها مفيد باشد. فرآورده هاي سويا هم براي آنها عالي است. پيتزاي سويا، ماكاروني با سويا و غذاهاي اينچنيني مي تواند به خوبي به كاهش وزن آنها كمك كند. اين افراد بهتر است روغن نباتي را جايگزين روغن هاي حيواني مثل كره كنند.                            

گروه خوني B                                      

افراد داراي گروه خوني B مستقل و خودكفا، هنرمند و دوستدار دانش هستند. بهترين غذا براي آنها لبنيات است. آنها بهتر است لبنيات و گوشت قرمز را در برنامه غذايي خود بيشتر كنند.                               

اين افراد بهتر است گوشت مرغ را كمتر از هر چيز ديگري در برنامه غذايي خود بگنجانند. بهترين جايگزين براي كاهش وزن اين افراد ماهي و گوشت قرمز است. بدن اين افراد با سبزيجاتي مثل هويج، كلم بروكسل، گل كلم، انواع فلفل، چغندر و بادمجان سازگاري خوبي دارد. آنها مي توانند به راحتي پيتزاي گياهي بخورند. چون پنير پيتزا براي آنها خوب است.

يكسري پنير گياهي براي پخت غذا براي آنها مفيد است. براي مثال توفو در خورش، پنير كبابي و پنيرهاي ديگر. آنها مي توانند سالاد را به همراه  ماست صرف كنند و با اين برنامه شاهد كاهش وزن و  سلامت و شادابي بيشتر خود باشند.                             

 گروه خوني O                                  

 مهمترين ويژگي شخصيتي اين افراد اين است كه فعال، خلاق، بلند پرواز و خوش فكر هستند. آنها اولين گروه خون در بين اجداد انسان ها بوده اند و بدن آنها با مصرف گوشت قرمز سازگاري زيادي دارد.                                 

خوراكي هايي مثل بروكلي و اسفناج و سبزيجاتي كه رنگ آنها سبز تيره است، براي اين گروه عالي است. براي داشتن يك رژيم كاهش وزن بهترين راه كم كردن غلات و افزودن پروتئين است. كباب گوشت قرمز به همراه سبزيجات بخارپز بهترين رژيم براي آنهاست. البته بايد توجه  كنند وضعيت  سلامت  آنها به گونه اي نباشد كه محدوديت مصرف گوشت قرمز داشته باشد. توجه به بيماري هايي مثل نقرس، فشارخون و بيماري هاي قلبي مقدم بر توجه به گروه خوني است. به علاوه آنها مي توانند پياز قرمز، انواع فلفل، كلم قمري، كدو تنبل، جعفري، تره فرنگي، زيتون، كلم پيچ و جگر را هم در برنامه غذايي خود بگنجانيد.                          

  گروه خوني AB                                        

  آنها خودراي و مستقل، علاقمند به مطالعه و  ورزش و كم حرف هستند. آنها داراي كامل ترين گروه خوني بين افراد بشر هستند. بدن آنها بيشتر از هر چيز با گوشت سفيد هماهنگ مي شود.                                     

 حبوبات و غلات براي اين گروه عالي است. يك رژيم متعادل كه در آن انواع حبوبات، غلات، سبزيجات سبز و گوشت مرغ و ماكيان و لبنيات باشد، بهترين رژيم براي كاهش وزن آنهاست. به جز ميگو كه بهتر است با احتياط مصرف كنند، استراتژي كاهش وزن اين افراد بهتر است كم خوردن باشد تا غذاي خاص خوردن. انواع ماست، پاستا، ميوه هايي مثل آناناس، پنيرها و پروتئين هاي گياهي مي تواند به سلامت  اين افراد كمك كند. در واقع آنها بهتر است يك برنامه كامل كه تمام گروه هاي غذايي را شامل مي شود انتخاب كنند و با توجه به كاهش مقدار غذاي مصرفي به كاهش وزن اقدام كنند.

 

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/taghzie



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 22:53 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

۱۰ نکته ی کلیدی برای کمک به کاهش وزن!

باید قبول کنید که کاهش وزن رویا نیست و شما می توانید.                       

 ۱ . تمام مواد غذایی که دوست دارید یکباره قطع نکنید:                           

اگر تمام مواد غذایی که دوست دارید یکباره کنار بگذارید و خود را محدود به میوه وسبزی خوردن کنید اراده ی شما سست خواهد شد ، بنابراین بهتر است با محاسبه ی کالری غذاها مقدای از غذاهای مورد علاقه ی خود را در رژیم خود بگنجانید.                             

 ۲ . گرسنه شدن را درنظر بگیرید :                            

 زمانی که واقعا گرسنه می شوید غذا بخورید و اگر هنوز احساس گرسنگی نکرده اید حتی زمان وعده های غذایی باشد سعی نکنید که سراغ غذا بروید .                             

  ۳ . در جشن ها و مهمانی ها رژیم خود را فراموش نکنید :                               

 در مراسم ها و جشن ها سعی کنید از غذاهای کم چرب استفاده کنید و فست فودها را حذف کنید .                       

 ۴ . از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید:                             

 سعی کنید حتما ترازویی در آشپزخانه داشته باشید و مواد غذایی که می خورید را وزن کنید تا از اضافه خوردن شما جلوگیری شود.                             

۵ . لباس های جدید بخرید :                              

به محض کاهش وزن برای خود لباس های جدید بخرید تا دیگر از سایز لباس های قبلی خود استفاده نکنید و از سایز جدید خود لذت ببرید و اراده و علاقه ی شما بیشتر شود.                            

 ۶ . رفتار خود را تغییر دهید :                             

 باید سعی کنید کند بودن و زیاد نشستن و تنقلات را از برنامه ی خود حذف کنید.                               

 ۷ . با خودتان صادق باشید :                            

هر دو هفته یکبار کالری های دریافتی خود را محاسبه کنید و اگر لاغر نشده اید و کالری بیشتری نیز مصرف کرده اید، نا امید نشوید و دوباره شروع کنید.                  

  ۸ . ورزش کلید لاغری است :                             

حتما باید برای لاغر شدن ورزش کنید حتی اگر هزینه های سنگین بدهید و اگر نتوانستید حتما پیاده روی کنید.                              

  ۹ . نوشیدنی های الکلی را حذف کنید :                          

 این نوشیدنی ها اندازه ی شکم شما را چند برابر می کند باید آن ها را حذف کنید.                         

۱۰ . آب فراوان بنوشید :                     

 تا می توانید آب بنوشید زیرا باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز در بدن می شود و اگر دوست دارید کمی آب میوه ی طبیعی به آب خود اضافه کنید تا طعم دار شود و راحت تر بنوشید.

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/taghzie



یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:رژیم لاغری, :: 22:41 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

البته رژیم  عسل و لیموترش باید با اصول دیگر کاهش وزن ترکیب شود تا از آن جواب بگیرید.                                

 مزایای عسل                             

عسل منبع ریبوفلاوین، ویتامین B6، آهن و منگنز، و سرشار از ترکیبات فنلی است که بعنوان آنتی‌اکسیدانی قوی عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از آسیب‌هایی که توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند کمک می‌کند. صدمات رادیکال‌های آزاد هم معمولاً با تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی عروقی همراه می‌شود.وب‌سایت BabyInfoCenter.com ادعا می‌کند عسل با حل کردن سلول‌های چربی، و عمل کردن همچون قابضی برای خشک کردن مواد چرب موجود در سلول‌های چربی، به کاهش وزن کمک می‌کند. اما این ادعا بر پایه‌ی هیچ دانش علمی نیست.مزایای دیگر عسل هم عبارت است از اثرات افزایش انرژی و خواص درمانی‌اش بر زخم‌ها.                             

ملاحظات در مورد عسل                           

 مزایای عسل، بسته به این است که پردازش شده باشد یا نه. عسل خام، عسلی است که پاستوریزه، شفاف و فیلتر نشده است. در دائره‌المعارف مواد غذایی شفا دهنده، نوشته‌ی مایکل موری، گفته شده است که عسل خام دارای مواد غذایی سالم بیشتری است که در عسل‌های پردازش شده از بین رفته است.موری در ادامه توضیح می‌دهد که عسل خام حاوی مواد گیاهی شناخته شده‌ای است که بعنوان حفاظت در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها شناخته شده‌اند.                              

 ماموریت ویتامین سی                                

 آنطور که مشخص است، ۴ قاشق غذاخوری آبلیمو، نیمی از ویتامین سی مورد نیاز شما در روز را تأمین می‌کند. ویتامین سی نیز بعنوان یک آنتی‌اکسیدان، از شما در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و مواد سمی محافظت می‌کند. این ویتامین به کاهش سطح کلسترول که اغلب با بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی و سرطان در ارتباط است نیز، کمک می‌کند.در دائره‌المعارف مواد غذایی شفا دهنده، متخصص تغذیه مایکل موری می‌گوید که ماموریت اصلی ویتامین سی، تولید کلاژن، ماده‌ی پروتئینی اصلی بدن انسان است.کلاژن است که بدن شما را از طریق ساختارهایی همچون غضروف، بافت‌های همبند، رباط‌ها و تاندون‌ها در کنار هم نگاه داشته است.                             

 اهمیت محتوای اسیدی لیمو ترش ، بعنوان یک ماده‌ی غذایی خیلی اسیدی در نظر گرفته می‌شود. اسید سیتریک درون آبلیمو، برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، دفع کلسیم را کاهش می‌دهد. در کتاب استاد پاک کننده‌ها، نوشته‌ی استنلی باروز، گفته شده که اسیدی بودن لیموترش، به تجزیه‌ی مخاطی انباشته شده در غشای سلولی کمک می‌کند.بهمین دلیل، باروز ادعا می‌کند که لیموترش یک پاکسازی کننده‌ی درونی عالی است.                    

 ماموریت آب در این رژیم ، اولین چیزی که در صبح خورده می‌شود، باید آب گرم بهمراه آب لیمو ترش تازه و عسل باشد.

انجمن Reader’s Digest توصیه می‌کند که در روز حداقل ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. وب‌سایت Babyinfocenter.com هم ادعا می‌کند که آب به از بین بردن یبوست و پاکسازی بدن شما از سموم کمک می‌کند.آب همچنین به هضم غذا و حمل و نقل و جذب مواد مغذی و حیاتی در سراسر بدن نیز کمک می‌کند. در صورتی که به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، بدنتان دچار کم آبی شده و دچار خستگی، یبوست و سرگیجه خواهید شد.آیا تابحال تجربه‌ی این  رژیم  را داشته‌اید؟ دانسته‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : تناسب اندام



 

سلامت > عمومی- همشهری آنلاین:
یک روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: بیداری‌های شبانه یا شب زنده‌داری‌های افراطی و بیش از حد، موجب فرسودگی زودرس مغز می‌شود.

دکتر"مجید برکتین" روز جمعه در دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود: متاسفانه در ایران برخی از جوانان و نوجوانان شب بیداری‌های بی‌مورد و افراطی دارند که مغز آنها با بالا رفتن سن، زودتر به مشکل حافظه از جمله آلزایمر دچار می‌شود.

وی تماشای برنامه‌های تلویزیونی دیرهنگام، ارتباط با فضاهای مجازی از جمله اینترنت و همچنین چت کردن را از عوامل شب بیداری‌های شبانه عنوان کرد که برخی جوان‌ها به آنها گرایش یافته‌اند.

برکتین اظهار داشت: میزان خواب کسانی که شب زنده‌داری‌های افراطی دارند، شاید به سه یا چهار ساعت در روز برسد که این مساله نه تنها بر عملکرد مغز آنها بلکه بر عملکرد روزانه آنها نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

فلوشیپ روانپزشکی عصبی، آلودگی هوا، زندگی بدون تحرک فیزیکی، تغذیه نامناسب‌، استرس و استعمال دخانیات را از دیگر عواملی عنوان کرد که باعث تسریع در فرسودگی مغز می‌شود.

برکتین به آلزایمر به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین نوع زوال عقل یا دمانس اشاره



سندروم مرده متحرك

 

سلامت > بیماری- همشهری آنلاین:
مردی که مبتلا به سندروم کوتارد یا مرد مرده تشخیص داده شده‌است، می‌تواند دیدگاهی جدید از یکی از نادرترین بیماری‌های جهان که قربانیانش را به مرده‌ای متحرک تبدیل می‌کند، در اختیار دانشمندان قرار دهد.

براساس گزارش نیوساینتیست، این مرد که تنها با نام گراهام شناخته می‌شود در مصاحبه‌ای با نیوساینتیست اعلام کرد وی زمانی که از یک خودکشی ناموفق جان سالم به در برد و به هوش آمد، دریافت دیگر مغزی ندارد.

گراهام پس از تلاشی ناموفق برای خودکشی با ستفاده از برق در وان حمام گفت احساس کردم که دیگر مغزی ندارم و به پزشکم می‌گفتم که داروها تاثیری بر من ندارند زیرا من مغزی ندارم، آن را با برق از بین برده‌ام.

بیماری گراهام سندروم کوتارد تشخیص داده شده‌است، اختلال روانی مرموزی که به واسطه وجود باوری تغییر ناپذیر درباره از دست دادن یا وجود نداشتن یک عضو بدن یا خون و یا روح تشخیص داده می‌شود. گراهام می‌گفت که حس بویایی و چشایی‌اش را از دست داده و نیازی به خورد غذا، صحبت کردن و یا هیچ کار دیگری ندارد و زمان خود را در قبرستان‌ها سپری می‌کند زیرا نزدیک‌ترین فاصله را تا مرگ دارد.

باتوجه به اینکه اطلاعات بسیار محدودی که درباره سندروم کوتارد وجود دارد از نمونه‌ای که در سال 1882 گزارش شده به دست آمده است، این مورد جدید برای پزشکان فرصتی مناسب برای بررسی بیشتر این اختلال بوده‌است. بررسی اسکن‌های مغزی گراهام موجب شگفتی بیشتر پزشکان شد زیرا نشان داد عملکرد مغز وی درهنگامی که این مرد درحال راه‌رفتن و یا صحبت کردن با دیگران است مشابه عملکرد مغزی فردی است که در بیهوشی به سر برده و یا خواب است با این تفاوت که گراهام ظاهرا بیدار است.

به گفته پزشکان ساختار فیزیکی مغز این بیمار کاملا سالم و بی‌عیب بود اما عملکرد مغزی وی نشان می‌داد که مغز در کما است.

با این‌همه خصوصیات زامبی مانند گراهام به مرور زمان و با استفاده از دارو و درمان‌های مختلف تخفیف یافته و وی دیگر احساس نمی‌کند که مغزش را از دست داده‌است.



 

سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین: تحریک الکتریکی در ۴ بیمار فلج نخاعی، باعث حرکت پاهای بیماران در ۳ ناحیه شد.

به گزارش مهر، دیدگاه عمومی در خصوص افرادی که دچار آسیب‌های نخاعی می‌شوند معمولاً فلج دائمی است، ولی نتایج تحقیق جدیدی که امروز در مجله علمی "مغز" منتشر شده احتمالاً این دیدگاه را تغییر خواهد داد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اعمال شوک‌های الکتریکی در خلال تمرینات بدنی به ستون فقرات اشخاصی که دچار فلج نخاعی هستند، می‌تواند به آنها کمک کند تا دوباره حرکات ارادی خود را به دست بیاورند.

در این پژوهش بلند مدت که از سال 2009 در مرکز تحقیقات آسیب‌های نخاعی دانشگاه لوئیزویل آمریکا و تحت سرپرستی دکتر کلودیا آنجلی انجام شده است، پژوهشگران بر روی ستون فقرات 4 بیمار که بیش از دو سال دچار عارضه فلج نخاعی بودند، تحریکات الکتریکی اعمال کردند. هر 4 بیمار فوق الذکر موفق شدند پاهای خود را از ناحیه پنجه‌ها، قوزک و زانو خم کنند و با استفاده از توانبخشی فیزیکی، این حرکات باز هم بهبود بیشتری یافتند.

طبق گفته محققان، در صورت اثبات تاثیر "تحریک درمانی" در افراد بیشتر، تغییرات عمده‌ای در زندگی آینده بیمارانی که با این عارضه زندگی می‌کنند به وقوع خواهد پیوست.



سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین: پژوهشگران بخش عصب شناسی دانشگاه جنوا با استفاده از سلول‌های مزانشیمی روشی را برای درمان بیماری‌های عصبی صعب العلاج ارائه دادند

به گزارش مهر، دکتر آنتونیو یوسلی مجری طرح در حاشیه چهاردهمین کنگره بین المللی رویان، با اشاره به نقش سلول‌های میکروگلیا در سیستم عصبی گفت: این سلول مسئول ایمنی در بافت سیستم عصبی است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده بر روی این سلول گفت: مشخص شده است که سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌تواند با ترشح فاکتورهایی باعث محافظت از دستگاه عصبی مرکزی شوند.

یوسلی با بیان اینکه این عملکرد همانند عملکرد سلول میکروگلیا است، ادامه داد: در طب ترمیمی در صورتی که نقش سلول‌های بنیادی مزانشیمی به طور قاطع تایید شود و همچنین مکانیزم‌های این عملکرد مشخص شود می‌توان از این سلول‌ها در درمان بیماری‌های عصبی صعب العلاج استفاده کرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه یادآور شد: در این تحقیقات توانستیم برای اولین بار مکانیزم عملکرد شبه میکروگلیایی سلول‌های بنیادی مزانشیمی را کشف کنیم.

یوسلی با اشاره به نتایج به دست آمده یادآور شد: این سلول‌ها می‌توانند با ترشح مولکولی به نام CXCL1 تاثیر مثبت و محافظتی خود را روی سیستم عصبی مرکزی اعمال کند.

به گفته وی نتایج این تحقیقات گام بلندی در جهت سلول درمانی بیماری‌های دستگاه عصبی مرکزی به شمار می‌رود.



 

دانش > دانش- همشهری آنلاین:
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که افرادی که رویاهای‌شان را بیشتر به یاد می‌آورند، در هنگام بیداری پاسخ قوی‌تری واکنش قوی‌تری به شنیدن نامشان نشان می‌دهند.

همه افراد هنگام خوابیدن رویا می‌بینند، اما همه افراد رویاهای‌شان را در روز بعد پس از بیدار شدن به یاد نمی‌آورند، و دانشمندان مطمئن نیستند چرا برخی از افراد رویاهای‌شان را بیشتر از دیگران به یاد می‌آورند.

به گزارش لایوساینس پژوهشگران برای پاسخ به این سوال از الکتروانسفالوگرافی (نوار مغز) برای ثبت فعالیت الکتریکی مغزهای 36 نفر در هنگامی که این افراد به صداهایی پس‌زمینه‌ای گوش می‌کردند، و گاه به گاه نام کوچک خود این افراد نیز به گوش‌شان رسانده می‌شد. اندازه‌گیری‌های فعالیت‌های مغزی در حین بیداری و خواب این افراد انجام شد.

نیمی از این افراد مورد آزمایش "یادآورندگان قوی" نامیده شدند، زیرا تقریبا هر روز رویاهای‌شان را به یاد می‌آوردند، در حالیکه نیم دیگر این افراد، "یادآورندگان ضعیف"، فقط یک یا دو بار در ماه رویاهای‌شان به خاطر می‌آوردند.

هر دو گروه هنگام خواب تغییرات مشابهی در فعالیت مغزی در پاسخ به شنیدن نام‌های‌شان که به آرامی پخش می‌شد طوری که آنها را بیدار نکند، نشان می‌دادند.

اما در هنگام بیداری، یادآورندگان قوی در مقایسه با یادآورندگان ضعیف، در واکنش به شنیدن نام‌های‌شان دچار کاهش مداوم‌تری در امواج مغزی به نام موج آلفا می‌شدند.

پرین روبی، سرپرست این پژوهش، متخصص علوم اعصاب در مرکز پژوهش علوم اعصاب لیون در فرانسه می‌گوید: "دیدن چنین تفاوتی میان این دو گروه در هنگام بیداری کاملا غافلگیرکننده بود."

روبی می‌گوید این تفاوت فعالیت ممکن است بیانگر گوناگونی‌هایی در مغزهای یادآورندگان قوی و ضعیف باشد ممکن است نقشی در چگونگی رویا دیدن این افراد داشته باشد.

چه کسانی رویاهای‌شان را به یاد می‌آورند

یک نظریه کاملا پذیرفته‌شده این است که کاهش در موج آلفا نشانه‌ای است مناطقی از مغز در حین پاسخ دادن به تحریکات بیرونی دارد مهار می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند هنگامی افراد یک صدای ناگهانی می‌شنوند، یا چشم‌های‌شان را باز می‌کنند، و مناطق مغزی بیشتری فعال می‌شوند، موج آلفا کاهش می‌یابد.

در این بررسی آنچنانکه پیش‌بینی می‌شد، هر دو گروه کاهش در موج آلفا را در هنگام شنیدن نام‌های‌شان در هنگام بیداری نشان دادند. اما یادآورندگان قوی دچار کاهش درازمدت‌تری شدند که ممکن است نشانه‌ای از این باشد که مغزهای‌شان هنگام شنیدن نام‌های‌شان به طور گسترده‌تری فعال می‌شود.

به عبارت دیگر به گفته این پژوهشگران ممکن است در یادآورندگان قوی در مقایسه با یادآورندگان هنگام پردازش صداها در هنگام بیداری مناطق بیشتری از مغز فعال می‌شوند.

هنگامی که افراد خواب هستند، موج آلفا در جهت متضاد عمل می‌کند- این موج هنگامی که صدای ناگهانی شنیده می‌شود، افزایش می‌یابد. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این پدیده رخ می‌دهد، اما به گفته روبی یک نظر این است که این وضعیت باعث مانع از آشفتگی مغز حین خواب در نتیجه صداهای محیطی می‌شود.

در واقع افراد مورد آزمایش در واکنش به شنیدن صداها در حین خواب افزایش در موج آلفا نشان دادند، اما از لحاظ میزان این افزایش تفاوتی میان دو گروه وجود نداشت.

به گفته پژوهشگران یک توضیح احتمالی درباره این عدم تفاوت ممکن این باشد که یادآورندگان قوی افزایش بیشتری در امواج آلفا دارند، اما این افزایش آنقدر زیاد است که آنها را بیدار می‌کند.

زمان گذرانده شده در بیداری در طول شب

این پژوهشگران همچنین مشاهده کردند که یادآورندگان قوی با فراوانی بیشتر در طول شب از خواب بیدار می‌شوند. آنها به طور میانگین برای 30 دقیقه در طول شب بیدار هستند، در حالیکه در گروه یادآورندگان ضعیف مدت بیدار ماندن در شب 14 دقیقه بود. البته روبی می‌گوید: "هر دوی این ارقام در محدوده طبیعی هستند، و هیچکدام از این دو گروه دچار مشکلی نیستند."

در مجموع این نتایج بیانگر آن است که مغزهای یادآورندگان قوی ممکن است واکنش بیشتری به تحریکاتی مانند صداهایی داشته باشد که ممکن است آنها را ساده‌تر بیدار کند. به گفته این پژوهشگران در صورتی که فرد بلافاصله پس از رویا دیدن از خواب بیدار شود ،احتمال بیشتری وجود دارد که رویایش را به یاد آورد.

اما این پژوهشگران می‌گویند این بیدارشدن شبانه تنها توضیح‌دهنده بخشی از تفاوت‌هایی است که افراد در به یادآوردن رویاهای‌شان نشان می‌دهند و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.



یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:بازسازی اعصاب آسیب دیده, :: 15:17 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین: محققان امپریال کالج لندن، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که امکان درمان و بازسازی اعصاب در سیستم اعصاب مرکزی پس از آسیب نخاعی را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، اغلب آسیب‌های نخاعی به طور کامل بهبود نیافته و منجر به فلج برخی از اندام‌‌ها یا فلج کامل فرد می‌شوند؛ باوجود دستاوردهای چشمگیر در درمان آسیب‌دیدگی ستون فقرات، محققان هنوز به درمان قطعی و بازسازی نخاع آسیب دیده دست پیدا نکرده‌اند.

این مطالعه با بررسی سیستم عصبی محیطی (PNS) که کنترل اعصاب غیر مرتبط با مغز و نخاع را تحت کنترل دارد، آغاز شد.

پس از بروز آسیب، سیستم عصبی محیطی حدود 30 درصد از اعصاب را مجددا رشد می‌دهد که باعث بازگشت برخی از حس‌ها و حرکات در بخش‌هایی از بدن می‌شود.

سیستم عصبی مرکزی (CNS) این فرآیند بازسازی را انجام نمی‌دهد و محققان به دنبال درک فرآیند بازسازی اعصاب در سیستم عصبی محیطی (PNS) و تکرار آن در CNS هستند.

با بررسی مدل حیوانی و سلولی، دو پاسخ متفاوت مورد مقایسه قرار گرفت و محققان دریافتند که سیستم عصبی محیطی (PNS) دارای فرآیندهای شیمیایی است که باعث سیگنال‌دهی و آغاز رشد مجدد اعصاب می‌شود؛ پروتئینی موسوم به عامل مرتبط- P300/CPB یا PCAf باعث تحریک این فرآیند می‌شود.

گام بعدی تزریق PCAF به موش‌های دچار آسیب‌دیدگی سیستم عصبی مرکزی بود؛ نتایج بسیار امیدوارکننده بود و تعداد سلول‌های عصبی رشد یافته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این بدان معناست که امکان رشد مجدد اعصاب در سیستم عصبی مرکزی (CNS) حتی پس از آسیب نخاعی وجود دارد.

این مطالعه در مراحل اولیه بوده و محققان قصد دارند در مراحل بعدی، قدرت حرکت را در موش‌های دریافت کننده درمان PCAF احیا کنند؛ در صورت نتیجه‌بخش بودن آزمایشات، مطالعه بالینی بر روی انسان نیز آغاز خواهد شد.



دانشمندان مغز یک زن را در حین تجربه خروج از بدن اسکن کردند

دانش > دانش- همشهری آنلاین:
یک دانشجوی فوق‌لیسانس در دانشگاه اوتاوا می‌گوید می‌تواند به طور ارادی به حالت «خروج از بدن» وارد شود. وضعیت این زن امکانی منحصر به فردی را در اختیار دانشمندان قرار داد تا بتوانند مغز او را در حین تجربه خروج از بدن اسکن کنند.

به گزارش بیزنس اینسایدر نتایج این بررسی که فقط یک نفر در آن شرکت داشت در شماره ۱۰ فوریه ژورنال «مرزهای علوم اعصاب انسانی»(Frontiers of Human Neuroscience) منتشر شده است. این بررسی را پژوهشگران دانشکده روانشناسی دانشگاه اوتاوا انجام داده‌اند.

به طور معمول «تجربه خروج از بدن» (out-of-body experience) بخشی از تجربه نزدیک به مرگ (near-death experience) است. بیمار ممکن است خودش را در بالای بدنش که جراحان بر روی آن مشغول به کارند، شناور ببیند. این تجربه‌ها را معمولا به داروهایی که به فرد داده شده یا هورمون‌هایی که پس از آسیب‌دیدگی به درون بدن افراد آزاد شده است، نسبت می‌دهند.

در این مقاله آمده است که این زن درست پیش از به خواب رفتن به حالت خروج از بدن وارد می‌شود و خودش را از بالا می‌بیند. به نوشته این پژوهشگران تجربه این حالت در این زن از زمان‌های چرت زدن در دوران رفتنش به مهد کودک شروع شد. او در حال حاضر تنها به صورت گاهگاهی این کار را انجام می‌دهد.

به نوشته این پژوهشگران او می‌توانست خودش را در حال چرخش در هوا بر فراز بدنش که بر روی تخت دراز کشیده بود، ببیند و در راستای سطح افقی بچرخد. او گفت گاهی می‌تواند خودش را  که در بالای تختش حرکت می‌کند، ببیند، اما در عین حال به وجود بدن «واقعی» بیحرکتش آگاهی دارد.

او به این پژوهشگران گفت: خودم را احساس می‌کنم که در حالت حرکت هستم، یا به عبارت دقیق‌تر در خودم این احساس را ایجاد می‌کنم که دارم حرکت می‌کنم. در عین حال به خوبی می‌دانم که در واقعیت حرکت نمی‌کنم. هنگامی که این وضعیت رخ می‌دهد واقعا هیچ دوگانگی میان بدن و ذهن من وجود ندارد. در واقع من در این نقطه من نسبت بدنم حالت حساسیت بیش از حد پیدا می‌کنم، زیرا به شدت بر این حس حرکت تمرکز می‌کنم. خود من هستم که خودم- بدنم- را حرکت می‌دهم. برای مثال اگر برای مدتی طولانی در این وضعیت دور خودم بچرخم، احساس سرگیجه می‌کنم. من خودم را بالای بدنم نمی‌بینم. بلکه احساسم این است که که کل بدنم به بالا حرکت کرده است. احساس می‌کنم که در بالای بدنم در بالای جایی قرار دارم که می‌دانم در واقع بدنم در آنجاست. من معمولا  ابتدا خودم را در ذهنم در حالت بالا رفتن تصور می‌کنم، اما این تصور ذهنی آنقدر تاثیرگذار نیست. اما هنگامی حالتی عمیق پیدا می‌کند که کل بدنم را به حرکت درمی‌آورد.

 

مغز در خارج از بدن

پژوهشگران پیش و پس از آنکه از این زن به تقاضای آنان حالت خروج از بدن را در خود ایجاد کرد، مغز او را با «ام آر آی کارکردی» (fMRI) اسکن کردند تا ببینند درون مغز او چه می‌گذرد.

آنان فعالیت مغزی این زن را در این حالت با فعالیت مغزی‌اش هنگامی که در حال تخیل معمول بود، اما به حالت خروج از بدن نرسیده بود، مقایسه کردند.

جالب این بود که مسیر عصبی که در حین تجربه خروج از بدن فعال می‌شد،‌ همان مسیری بود که در بازنمایی ذهنی حرکات بدنی نیز فعال می‌شود.

fmri۱

مناطق مغزی که در تجربه خروج از بدن فعال می‌شدند، شامل ناحیه حرکتی ضمیمه، مخچه، شکنج فوق‌حاشیه‌ای، شکنج گیجگاهی زیرین، شکنج‌های حدقه‌ای-پیشانی میانی و فوقانی بودند

فعالیت برخی از بخش‌های مغز که در تفسیر پیام‌های بینایی نقش دارند و فعالیتشان در این تجربه خروج از بدن کاهش می‌یافت، در تصویر زیر دیده می‌شوند:

fmri۲

از جمله مناطقی از مغز که در هنگام تجربه خروج از بدن فعالیت‌شان مهار می‌شود، قشر بینایی است.

این زن هنگام این تجربه عواطف خاصی در حالت تجربه خروج از بدن نداشت، و به نظر می‌رسید او در نوعی حالت توهم به سر می‌برد که می‌تواند به طور ارادی آن را ایجاد کند.

چه اتفاقی رخ می‌دهد

این پژوهشگران می‌گویند روشن است که اتفاقاتی در مغز این زن رخ می‌دهد که باعث می‌شود او دنیا را به شیوه‌ای متفاوت تجربه کند-اما پژوهشگران هنوز نمی‌توانند دقیقا بگویند چه چیزی اتفاق می‌افتد. به علاوه این بررسی بر روی زنی انجام شده بود که تجربه خروج از بدن و نه کل تجربه مشرف به مرگ را داشت.

در عین حال تغییراتی که این دانشمندان در مغز این زن مشاهده کردند ممکن است مشابه همان تغییراتی باشد که در مغز افراد برای استفاده از مراقبه تعلیم دیده‌اند، رخ می‌دهد. این پژوهشگران حتی این نظر را مطرح کرده‌اند شاید بسیاری از کودکان بتوانند این تجربه خروج از بدن را در خود ایجاد کنند، اما با تمرین است که می‌توان این توانایی را در بزرگسالی هم حفظ کرد.



سلامت > درمان- همشهری آنلاین:
جراحی بریتانیایی به لطف کشف بخشی از مفصل زانو که تا پائیز گذشته کسی از وجود آن خبر نداشت، موفق به ابداع شیوه‌ای جدید برای درمان زانوهای آسیب‌دیده شده‌است.

براساس گزارش میل‌آنلاین، این جراحی دوگانه شامل ترمیم رباط ALL که به تازگی در خارج از زانو شناسایی شده، و ترمیم رباط داخلی صلیبی یا ACL از ساق پا تا پشت ران پا امتداد دارد خواهد بود.

آسیب‌دیدگی رباط قدامی یا ACL یکی از رایج‌ترین آسیب‌دیدگی‌های زانو است که سالانه 50 هزار نفر فقط در بریتانیا به آن مبتلا می‌شوند. اما اکنون جراحان معتقدند در 95 درصد از این موارد تنها ACL آسیب‌دیده نیست بلکه آسیب ALL نیز در آن نقش دارد و درمان هم‌زمان این دو رباط می‌تواند منجر به بهبود سریعتر بیمار شده و امکان حرکت معمولی را برای مفصل زانو فراهم آورد.

دکتر استیون کلیس،‌ جراح زانوی بلژیکی و جان بلمانز نوامبر گذشته برای اولین بار از وجود رباط قدامی یا ALL در زانو خبردادند. این رباط چهار سانتیمتری در خارج از زانو قرار گرفته و از بخش خارجی ران آغاز شده و تا روی استخوان ساق پا ادامه دارد. این دو برای سه‌سال روی 48 نمونه زانو تحقیق کردند و دریافتند این رباط به شدت باریک بوده و توسط بافت‌های مختلف پوشیده شده‌است، از این رو شناسایی و تشخیص آن کار بسیار دشواری است.

براساس تشخیص این رباط باریک، جراحی به‌نام آدریان ویلسون در بیمارستان همپشایر تکنیکی جدید را برای ترمیم آسیب‌دیدگی‌های ACL طراحی کرده‌است که شامل برداشتن یک بخش از عضله پشت ران به نام همسترینگ است، جراح سپس بافت برداشته شده را به اندازه‌ای تا می‌زند تا به ضخامت مورد نظر دست پیدا کند.

همچنین در این جراحی رباطی جایگزین ALL آسیب‌دیده خواهد شد. در حقیقت ابتدا با شیوه جدید ACL آسیب‌دیده جایگزین شده و سپس دو برش یک سانتیمتری در دوطرف زانو، یکی روی استخوان فمور و دیگری روی استخوان ساق ایجاد می‌شود. سپس با استفاده از بافت ماهیچه‌ همسترینگ که به طول 11 سانتیمتر از پای بیمار جدا شده، ‌ALL جدیدی ساخته شده و با استفاده از بست‌های پلاستیکی به زانو وصل می‌شود.

اولین جراحی ترمیمی ALL در نوامبر 2013 انجام شده است اما تا به امروز بیش از 50 جراحی مشابه توسط ویلسون انجام گرفته‌است.

جراحان از گذشته می‌دانستند که بخش خارجی زانو در ایجاد مقاومت و پایداری حرکت مفصل زانو از اهمیتی حیاتی برخوردار است،‌ اما دلیل اینکه چرا افرادی که تحت جراحی جایگزینی ACL قرار می‌گیرند هنوز دچار مشکلند، ناشناخته باقی مانده بود. با کشف ALL این تکه از پازل درمان زانوهای آسیب‌دیده نیز کشف شد و اکنون جراحان با اطمینان می‌گویند که 95 درصد از افراد مبتلا به آسیب‌دیدگی ACL، به آسیب‌دیدگی ALL نیز مبتلا هستند.



یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:خواص نمک،احادیث طبی, :: 16:0 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

حدیث های طبی

۱- امام باقر(ع) فرمودند: از سفارش های پیامبرخدا به علی(ع) این بودکه فرمود:" ای علی غذای خویش را با نمک آغاز کن چرا که درمان هفتاد درد

است و دیوانگی ـ پیسی ـ گلو درد ـ دندان درد و شکم درد از جمله این دردهاست."

۲-امام باقر (ع) فرمودند: کژدمی پیامبر خدا را نیش زد سپس پیامبر قدری نمک خواست و بر جای گزش مالید و در نتیجه درد فرو نشست. سپس

فرمود:" اگر مردم از آنچه در نمک هست آگاهی داشتند با وجود آن دیگرهیچ پادزهری نمی جستند.



درخواست بررسي ثبت داروي جديد براي مولکول دارويي TMC435 با نام سيمپروير (simeprevir) از سوي FDA پذيرفته شده است. مهارکننده در دست بررسي پروتئاز NS3/4A به شکل کپسول‌هاي 150ميلي‌گرمي همراه با اينترفرون پگيله و ريباويرين براي درمان ژنوتيپ يک هپاتيت C در بزرگسالان تجويز خواهد شد. ويروس هپاتيت C يک بيماري عفوني منتقله از خون است که کبد را هدف قرار مي‌دهد. در صورت درمان نشدن، اين بيماري به تخريب کبد و سيروز منتهي خواهد شد. اطلاعات ارائه‌شده براي ثبت اين دارو از مطالعات فاز 3 روي بيماراني که از ابتدا تحت درمان با اين دارو قرار گرفته بودند و نيز آن گروه که بيماري آنها پس از درمان اوليه با اينترفرون عود کرده بود به دست آمد. سيمپروير با بلوک آنزيم پروتئاز و ناتوان کردن ويروس هپاتيت C از تکثير داخل سلول ميزبان اعمال اثر مي‌کند. تخمين زده مي‌شود حدود 150 ميليون نفر در سراسر دنيا به ويروس هپاتيت C آلوده هستند و سالانه 350 هزار نفر بر اثر آن جان خود را از دست مي‌دهند.


 



 توسيليزوماب (tocilizumab) با نام تجاري آکتمرا (Actemra) از سوي FDA براي درمان آرتريت چندمفصلي با علت ناشناخته جوانان مورد تاييد قرار گرفته است. داروي مذکور را مي‌توان به‌تنهايي يا به صورت درمان ترکيبي با متوترکسات براي کودکان بالاي 2 سال تجويز کرد. آرتريت با علت ناشناخته جوانان که با نام آرتريت روماتوييد جوانان نيز شناخته مي‌شود يک بيماري مزمن دوران کودکي است. تاييديه مذکور، دومين انديکاسيون مورد تاييد FDA براي آکتمرا و اولين داروي تاييدشده اين سازمان براي درمان آرتريت با علت ناشناخته جوانان طي 5 سال اخير است. آکتمرا اولين آنتاگونيست گيرنده اينترلوکين 6 انساني است که براي درمان آرتريت روماتوييد شديد و فعال در بزرگسالان مورد تاييد قرار گرفته بود.



 توسيليزوماب (tocilizumab) با نام تجاري آکتمرا (Actemra) از سوي FDA براي درمان آرتريت چندمفصلي با علت ناشناخته جوانان مورد تاييد قرار گرفته است. داروي مذکور را مي‌توان به‌تنهايي يا به صورت درمان ترکيبي با متوترکسات براي کودکان بالاي 2 سال تجويز کرد. آرتريت با علت ناشناخته جوانان که با نام آرتريت روماتوييد جوانان نيز شناخته مي‌شود يک بيماري مزمن دوران کودکي است. تاييديه مذکور، دومين انديکاسيون مورد تاييد FDA براي آکتمرا و اولين داروي تاييدشده اين سازمان براي درمان آرتريت با علت ناشناخته جوانان طي 5 سال اخير است. آکتمرا اولين آنتاگونيست گيرنده اينترلوکين 6 انساني است که براي درمان آرتريت روماتوييد شديد و فعال در بزرگسالان مورد تاييد قرار گرفته بود.



به تازگي سازمان غذا و داروي آمريکا اليپتا را براي درمان بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه تاييد کرده است. برئو اليپتا، نام تجاري پودر استنشاقي فلوتيکازون فوروات و ويلانترول است که به عنوان درمان نگهدارنده و درازمدت انسداد جريان هوا در مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه نظير برونشيت مزمن و آمفيزم تجويز مي‌شود. ثابت شده اين دارو در کاهش شدت بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه موثر است.
همان‌طور که مي‌دانيد، بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه، طيف گسترده‌اي از بيماري‌هاي ريوي هستند که با گذشت زمان وخيم‌تر مي‌شوند. علايم عمومي اين مجموعه بيماري‌ها عبارتند از تنگي نفس و سرفه مزمن. استعمال دخانيات از جمله اصلي‌ترين علل ابتلا به بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه است. برئو اليپتا باعث کاهش التهاب ريه‌ها و شلي عضلات اطراف راه‌هاي هوايي مي‌شود و در نهايت جريان هوا را افزايش مي‌دهد. به اعتقاد دکتر «کورتيس روزبروگ»، سرپرست مطالعه انجام‌شده روي اين دارو، تاييد اليپتا براي درمان طولاني‌مدت بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه، گزينه تازه‌اي را براي کنترل هر چه بهتر مبتلايان به اين بيماري‌ها در اختيار متخصصان قرار خواهد داد.
فلوتيکازون، يک کورتيکواستروييد استنشاقي و ويلانترول، يک آگونيست طولاني اثر بتا دو آدرنرژيک است. اثربخشي و ايمني اليپتا روي 7هزار و 700 بيمار با تشخيص بيماري مزمن انسدادي ريه مورد بررسي قرار گرفت. در بيماران تحت درمان با اين دارو در مقايسه با مصرف‌کنندگان دارونما، عملکرد ريه بهبود چشمگيري داشت. در بروشور اطلاعات دارويي مربوط به اليپتا در مورد افزايش خطر مرگ مرتبط با آسم در مصرف‌کنندگان آگونيست‌هاي طولاني‌اثر بتا دو آدرنرژيک هشدار و تذکر داده شده است که اليپتا براي درمان آسم مورد تاييد نيست. پزشکان تجويز‌کننده اليپتا بايد به خاطر بسپارند اين دارو براي درمان اورژانس مشکلات تنفسي حاد نظير برونکواسپاسم حاد مناسب نيست و استفاده از آن در افراد کوچک‌تر از 18 سال توصيه نمي‌‌شود. عوارض گزارش‌شده به دنبال مصرف اليپتا ممکن است شديد باشند. افزايش خطر ابتلا به پنوموني و شکستگي‌هاي استخواني از جدي‌ترين عوارض احتمالي ناشي از مصرف اين دارو هستند. شايع‌ترين عوارض گزارش‌شده به دنبال مصرف اليپتا عبارتند از التهاب مجاري بيني( نازوفارنژيت)، عفونت مجاري تنفسي فوقاني، سردرد و کانديديازيس دهاني.


 



شنبه 24 اسفند 1392برچسب:دیابت, :: 14:31 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

محققان استراليايي يک پروتئين مربوط به دستگاه ايمني را کشف کرده‌اند که اين پتانسيل را دارد تا پيشرفت ديابت نوع 1 را در مراحل اوليه و قبل از آنکه سلول‌هاي توليدکننده انسولين تخريب شوند، متوقف يا برگشت‌پذير کند. اين کشف پيامدهاي گسترده‌تري دارد، زيرا اين پروتئين مسوول محافظت از بدن در برابر پاسخ‌هاي ايمني گسترده است و مي‌تواند براي درمان يا حتي پيشگيري از ديگر اختلالات ايمني مانند مالتيپل اسکلروزيس يا آرتريت روماتوييد نيز مورد استفاده قرار گيرد. پروتئين مذکور که CD52 نام گرفته، مسوول ساپرس کردن سيستم ايمني است. محققان در اين بررسي دريافتند که در مدل پره‌کلينيکال ديابت نوع يک، برداشتن سلول‌هاي ايمني توليدکننده CD52 باعث پيشرفت سريع ديابت خواهد شد. بنابراين وجود اين سلول‌ها براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي اتوايميون ضروري است و اين پروتئين پتانسيل بزرگي به عنوان عامل درماني دارد.



نتايج يک مطالعه جديد حاکي از آن است که سوزش سردل متناوب و مزمن خطر بروز سرطان‌هاي حلق و طناب صوتي را ميان افرادي که نه الکل مي‌نوشند و نه سيگار مي‌کشند، افزايش مي‌دهد. اين مطالعه که در نشريه Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention به چاپ رسيده، همچنين نشان مي‌دهد که استفاده از آنتي‌اسيدها اثر محافظتي دربرابر اين سرطان‌ها دارند، در حالي‌که داروهاي تجويزي اين اثر را ندارند. مطالعه مذکور که به‌صورت مبتني بر جمعيت انجام شده، قويا پيشنهاد مي‌کند که ريفلاکس معده که باعث سوزش سردل متناوب مي‌شود، يک عامل خطر مستقل براي سرطان فارنکس و لارنکس است. در اين مطالعه 631 بيمار و 1234 نفر کنترل که از نظر سن و جنس تطابق داده شده بودند، مورد بررسي قرار گرفتند. براساس نتايج به دست آمده، داشتن سابقه ترش کردن متناوب با افزايش 78 درصدي ابتلا به سرطان‌هاي فارنکس و لارنکس ميان افرادي بود که نه سابقه نوشيدن الکل و نه سابقه سيگار کشيدن داشتند. از سوي ديگر، در ميان افرادي که سوزش سردل متناوب داشتند، افرادي که آنتي‌اسيد مصرف مي‌کردند، 41 درصد کمتر احتمال داشت که دچار سرطان‌ شوند، در حالي‌که داروهاي تجويزي و خانگي چنين اثري را از خود نشان نمي‌دادند. اثر محافظتي آنتي‌اسيدها صرف‌نظر از خصوصياتي مانند وضعيت نوشيدن و مصرف دخانيات، وضعيت HPV-16 و محل تومور بود.


 



شنبه 24 اسفند 1392برچسب:دیابت, :: 14:29 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

یک مطالعه جديد پيشنهاد مي‌کند که استاتين‌ها شايد خطر ابتلا به ديابت را بيشتر کنند. اين خطر ميان افراد مصرف کننده آتورواستاتين، روزوواستاتين و سيمواستاتين بيشتر ديده شده است. با بررسي تقريبا 50 هزار نفر کانادايي، محققان دريافتند که ميزان ابتلا به ديابت ميان افراد مصرف کننده استاتين‌ها به‌طور کلي کم است، هرچند آتورواستاتين مي‌تواند خطر ابتلا به ديابت را تا 22 درصد بيشتر کند. روزوواستاتين اين خطر را تا 10 درصد بيشتر مي‌کند، در حالي‌که پراواستاتين اثر مطلوبي روي ديابت دارد. نتايج حاضر که در BMJ به چاپ رسيده، پزشکان را تشويق مي‌کند تا مزايا و معايب احتمالي تجويز اين داروها را براي بيماران خود بسنجند. البته اين مساله بدين معنا نيست که بيماران مصرف دسته دارويي استاتين‌ها را متوقف کنند، بلکه تنها ارتباطي ميان مصرف استاتين و خطر بيشتر ديابت يافت شده که يک ارتباط علت و معلولي را ثابت نمي‌کند و قابل تعميم دادن به کل نيست.

 



تحقیق جدید نشان می‌دهد نوجوانانی که روزانه بیش از یک قوطی (375 گرم) نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی و عروقی یا سکته مغزی قرار دارند. محققان این مرکز علمی با مطالعه بر روی هزار و 400 نوجوان 14 تا 17 ساله دریافته‌اند نوجوانانی که صرف نظر از چاقی‌شان روزانه حدود یک قوطی نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند، سطوح پایینی از کلسترول خوب و میزان بالایی از تریگلیسیرید بد در خون خود دارند.
بر اساس مجموعه‌ای از عوامل مرتبط با دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی و عروقی شامل وزن، فشار خون و سطوح کلسترول، چنین نوجوانانی در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی _متابولیک قرار دارند. دکتر"جینا آمبروسینی" سرپرست تیم تحقیقاتی درباره نتایج این پژوهش گفت: در حال حاضر ثابت شده که مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین خطر چاقی را در افراد افزایش می‌دهد؛ آنچه که در این پژوهش مهم است بالا رفتن خطر بیماری‌های دیابت نوع دو و قلبی عروقی در بین مصرف کنندگان افراطی نوشیدنی‌های شیرین حتی در افراد جوانی است که دچار اضافه وزن نیستند. این پژوهش در مجله "American Journal of Clinical Nutrition" منتشر شده است.


 

 



محققان تاثير شدت سيگارکشيدن، طول مدت سيگاري بودن و ترک آن‌ را روي 34101 زن 89-54 ساله سوئدي که 219 نفر از آنها به آرتريت روماتوييد مبتلا بودند مورد بررسي قرار دادند. نتايج نشان داد که احتمال ابتلا به آرتريت روماتوييد به‌طور قابل‌توجهي با شدت سيگارکشيدن ارتباط دارد. اين ارتباط به شرح زير است: يک تا 7 سيگار در روز در مقابل عدم سيگار کشيدن (خطر نسبي: 31/2)، طول مدت سيگار کشيدن يک تا 25 سال در مقابل عدم سيگارکشيدن، (خطر نسبي: 60/1). اين خطر حتي 15 سال بعد از ترک سيگار در مقابل عدم مصرف سيگار همچنان بالا بود (خطر نسبي 99/1). البته درزناني که 15 سال پيش سيگار را ترک کرده بودند در مقابل زناني که يک سال پيش سيگار را ترک کرده بودند، ميزان خطر کمتر بود. مطالعات نشان مي‌دهد که حتي سيگار کشيدن به تعداد حتي اندک نيز با افزايش خطر آرتريت روماتوييد همراه است. افزايش واضح ابتلا به آرتريت‌روماتوييد حتي در ميان کساني که قبلا سيگار مي‌کشيدند عامل موثري در تشويق زنان براي سيگار نکشيدن است.



محققان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی (KAIST) جهت حداکثر کردن پاسخ نوع خاصی از حسگرهای ترکیبات آلی فرار (VOCs)، روی روشی برای اصلاح ساختارهای یک‌بعدی (نانوالیاف اکسید قلع) تمرکز کرده‌اند. دوو کیم و همکارانش از مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی (KAIST) جهت حداکثر کردن پاسخ نوع خاصی از حسگرهای ترکیبات آلی فرار (VOCs)، روی روشی برای اصلاح ساختارهای یک‌بعدی (نانوالیاف اکسید قلع) تمرکز کرده‌اند. آنها نشان داده‌اند که در صورت بهینه کردن مورفولوژی و میکروساختار اکسید قلع، این حسگرهای مقاومت شیمیایی، بعنوان حسگرهای VOCs می‌توانند غلظت‌های بسیار کمی از استون را شناسایی کنند.
بازدم انسان حاوی تعدادی ترکیبات آلی فرار است. تشخیص دقیق نوعی خاصی از VOC (به عنوان مثال یک نشانگرزیستی یک بیماری خاص) در بازدم، اطلاعات مفیدی برای تشخیص بیماری‌های مختلف ارائه می‌دهد. برای مثال، استون، H2S، آمونیاک و تولوئن به ترتیب نشانه‌هایی از وجود دیابت، بوی بد دهان، اختلال در عملکرد کلیه و سرطان ریه است. هنگامی که حسگرهای مقاومت شیمیایی در معرض اکسیداسیون یا احیاء گازهای ردیابی‌شونده قرار می‌گیرند، مقاومت حسگر به‌صورت تابعی از دما تغییر می‌کند. تغییر مقاومت حسگر در اثر تغییر غلظت گاز ردیابی‌شونده نیز اتفاق می‌افتد. چالش‌برانگیزترین موضوع در زمینه استفاده از حسگرهای مقاومت شیمیایی در تشخیص بیماری‌ها، گزینش‌پذیری آنها نسبت به یک گاز خاص است. کیم توضیح داد: «این ابداع نشان‌دهنده راندمان بالای نانوالیاف متخلخل SnO2 شامل چندین لوله نازک هم محور است. این آرایش منحصر به‌فرد، با نسبت سطح به حجم بالا و ساختار داخلی متخلخل، می‌تواند چندین لایه حس‌کننده را در یک لیف در دسترس، بطور موثر و سریع به وجود آورد.»
حسگرهای فوق‌سریع استون، برای تشخیص دیابت، با استفاده از نانوالیاف دیواره نازک آرایش یافته SnO2 که با نانوذرات پلاتین عامل‌دار شده‌اند. این حسگر، استون را با دقت حدود 0.1 ppm (هشت برابر کمتر از حد دقت مورد نیاز برای تشخیص دیابت) شناسایی می‌کند. این نتیجه بهترین عملکرد را میان حسگرهای SnO2 که تاکنون گزارش شده است، دارد. کیم اضافه کرد: «نتایج ما، چشم‌انداز مثبتی در استفاده از این ماده در حسگرهای بازدمی برای تشخیص دیابت پدیدار ساخته است. همچنین ما توانستیم با رسوب نانوذرات پلاتین بر روی سطح لوله‌های هم محور و بسیارنازک SnO2، زمان پاسخ‌دهی را به مقدار آشکاری تا کمتر از 20 ثانیه کاهش دهیم.» این پژوهشگران الیاف جدار نازک SnO2 (که از نانولوله‌های چین‌دار SnO2 ساخته شده‌اند) را با استفاده از الکتروریسندگی و جدایش کنترل شده میان فازهای غنی از ماده اولیه و غنی از پلیمر تولید کردند. هنگامی که محلول‌هایی با ثابت دی الکتریک بالا و حاوی پلیمر، تحت ده‌ها هزار ولت، از یک سوزن باریک تزریق می‌شوند، جت مایع بر روی صفحه‌ای کشیده شده و به شکل الیاف پلیمری جامد درمی‌آیند. در این مورد خاص، این پژوهشگران به پدیده جالبی با عنوان جدایش میکرو فاز بین پلیمرها و سایر مواد محلول پی برده‌اند.
از ویژگی‌های اصلی پدیده جدایش میکروفاز، امکان تولید الیاف با شکل نامنظم مانند نوع گره خورده و توخالی است که این مساله در کاربردهای خاص مانند زمانی که مساحت سطح زیادی مورد نیاز است، مفید است. چراکه به عنوان مثال، رفتار جدایش فاز بین پیش ماده قلع و پلیمر می‌تواند تخلخل الیاف SnO2 را در حین عملیات حرارتی، در زمانی که پلیمر می‌سوزد و حفره‌های خالی بین کریستال‌های SnO2 باقی می‌گذارد، افزایش دهد. این پژوهشگران جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ی Advanced Functional Materials منتشر کرده‌اند.




شنبه 24 اسفند 1392برچسب:کبد،سل, :: 14:21 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

تشخيص بيماران مبتلا به سل همواره معضل بزرگي براي پزشکان به حساب مي‌آمده است، چراکه کشت اين باکتري روندي زمان‌بر است. به‌همين دليل يک روش تشخيصي که نياز به انجام کشت ميکروبي نداشته باشد، مي‌تواند کمک بسيار بزرگي در روند تشخيص اين بيماري باشد. پژوهشگران دانشگاه‌ هاروارد به تازگي روشي به‌عنوان بارکدگذاري مغناطيسي ابداع کرده‌اند که اقدام به شناسايي توالي اسيدهاي نوکلئيک در ژن باسيل سل مي‌کند. اين روش که بر پايه واکنش زنجيره پلي‌مراز طراحي شده است باعث به دام افتادن توالي‌هاي ژني برروي نانو پروب‌هاي مغناطيسي مي‌شود. به اين ترتيب، ژن‌هاي مزبور نشان‌دار مي‌شود و امکان شناسايي آنها با رزونانس مغناطيسي هسته‌اي وجود دارد.
تمام اجزاء مورد نياز براي اين آزمايش بر روي يک کارتريج کوچک و مايع سوار مي‌شوند. کل زمان مورد نياز براي تشخيص باسيل سل با اين روش حدود 5/2 ساعت تخمين‌زده مي‌شود. دقت تشخيصي آن در يک مطالعه باليني برروي بيماران مبتلا به سل به اثبات رسيده است. با توجه به هزينه اندک اين روش تشخيصي و نيز سرعت بالاي آن، پژوهشگران معتقدند در آينده‌اي نه چندان دور اين روش جايگزين روش‌هاي فعلي در تشخيص بيماري سل مي‌شود.



 دود دسته سوم سيگار در واقع بقاياي سمي برجاي مانده از دود سيگار است كه پس از ناپديد شدن دود سيگار بر روي تمامي سطوح باقي مي ماند. نتيجه يك تحقيق كه توسط محققان آزمايشگاه ملي لورانس بركلي در دانشگاه كاليفرنيا انجام شده است ، نشان داد كه اين بقاياي سمي با گذشت زمان مضرتر نيز مي شود. لارا گوندل يكي از محققان اين آزمايشگاه گفت: اين اولين مطالعه اي است كه نشان مي دهد دود دسته سوم سيگار به اين اندازه مضر و جهش زا است. به گفته محققان، برخي از مولفه هاي شيميايي موجود در دود دسته سوم سيگار از جمله قويترين مواد سرطانزاي موجود است.
نتايج اين مطالعه نشان مي دهد زماني كه سطوح با فرش و غيره پوشيده مي شود خطر ناشي از بقاياي دود سيگار براي سلامتي به ويژه براي كودكان جدي ترمي شود.
محققان با انجام يك سري آزمايش ها متوجه شدند كه دود دسته سوم سيگار موجب شكسته شدن رشته هاي دي.ان.اي و آسيب طولاني مدت به دي.ان.اي شده و موجب جهش ژنتيكي مي شود. تا پيش از اين مطالعه، سميت دود دسته سوم سيگار به خوبي معلوم نشده بود. مردم از طريق تنفس، خوردن و يا تماس هاي پوستي در معرض دود دسته سوم سيگار قرار مي گيرند. محققان دود دسته سوم سيگار را بسيار موذي مي دانند چرا كه رها شدن از آنها بسيار دشوار است. پيش از اين مطالعات نشان داده بود كه حتي پس از گذشت دو ماه از خروج فرد سيگاري از خانه هنوز مي توان آثار بقاياي دود سيگار را در گرد و غبار و سطوح خانه مشاهده كرد. روش هاي متعارف پاكيزگي خانه مانند استفاده از جارو برقي، پاك كردن و تهويه مطبوع تاثيري در كاهش ميزان اين ذرات ندارد.
اين مطالعه نشان داد كه براي كاهش ميزان بوي ناشي از دود سيگار مي توان كارهايي راانجام داد اما از بين بردن كامل آثار اين دود بسيار دشوار است اما بهترين راه حل استفاده از مواد جايگزين مانند تعويض فرش و رنگ زدن مجدد است. محققان در اين مطالعه براي تهيه نمونه ، نوارهاي كاغذي را در اتاق افراد سيگاري قرار دادند. در اين مطالعه محققان دو نمونه حاد و مزمن را مورد بررسي قرار دادند. نمونه حاد به نمونه اي گفته مي شد كه براي ۲۰ دقيقه در معرص دود پنج سيگار قرار مي گرفت. و نمونه هاي مزمن براي ۲۵۸ ساعت در طول ۱۹۶ روز در معرض دود سيگار قرار مي گرفتند. در طول اين مدت، اتاق ها نيز حدود ۳۵ ساعت تهويه مي شدند. محققان پي بردند كه در نمونه هاي مزمن سطوح آسيب دي.ان.اي بيشتر بود. اين مطالعه نشان داد كه ۴/۰ درصد از تغييرات ايجاد شده در سلول هاي انساني در اولين ساعت قرار گرفتن در معرض دود سيگار اعمال مي شود كه اين ميزان در طول سه ساعت ۱۰ برابر افزايش مي يابد. يافته هاي اين مطالعه در مجله Mutagenesis منتشر شده است.



شنبه 24 اسفند 1392برچسب:دوپامین،چشم ها سخن می گویند, :: 14:15 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

هنگام احساس لذت نقاط مختلف مغز تحريك مي شوند. محققان دانشگاه پنسيلوانيا به تازگي دريافته اند كه مي توان از طريق چشم، ميزان لذت احساس در مغز را اندازه گيري كرد و براي نيل به اين هدف، اقدام به ساخت يك دستگاه ساده چشم پزشكي كرده اند. مراحل اوليه اين بررسي به واكنش مغز به انواع خوراكي ها اختصاص داده شده است. مهمترين كاربرد اين روش در مورد بررسي علل چاقي و كنترل اشتهاي افراد است. در اين روش ميزان افرايش انتقال دهنده عصبي دوپامين در شبكيه، هنگام مشاهده خوراكي هاي خوشمزه و تحريك ناحيه مغزي اندازه گيري مي شود؛ اين كار با استفاده از چند الكترود كه روي پوست اطراف ناحيه چشم قرار داده مي شود صورت مي گيرد.
دوپامين به تركيبي گفته مي شود كه در بدن انسان قرار دارد و مهمترين وظيفه آن انتقال سيگنال هاي عصبي است. در ادامه تحقيقات آمده است كه مي توان اثرات متفاوتي را در ارتباط با دوپامين بررسي كرد. يكي ديگر از موارد بررسي شده در اين آزمايش، تاثير انتظار پاداش در فرد بر روي ميزان دوپامين بوده است.آگاهي از ميزان تحريك مغز با استفاده از عوامل مختلف، به كمك روش هاي تصويربرداري پيشرفته امكان پذير است. نتايج اين تحقيقات در شماره اخير نشريه Obesity به چاپ رسيده است.



نوعی واکسن که از نیروی الکتریسیته برای بازکردن راه به درون سلول‌های سیستم ایمنی استفاده می‌کند، می‌تواند درمان ‌آسم را دستخوش انقلاب کند. واکسن "فوق‌شارژشده" سیستم ایمنی را قادر می‌سازد بر آلرژی غبار کرم‌ ریز غلبه کند. این آلرژی یکی از عوامل اصلی بروز حملات اسم است. واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به مدفوع حشرات ریز و ترشح هیستامین شیمیایی موجب بروز حملات آسم می‌شود. هجوم هیستامین منجر به ورم و تحریک مسیرهای هوایی می‌شود و مشکلات تنفسی و حملات آسم را به دنبال دارد.
واکسن کنونی علیه آسم نوعی ایمن‌درمانی است که در آن بیمار تزریق‌های چندگانه مقادیر کم پروتئین مضر غبار کرم ریز را دریافت می‌کند. ایده جدید این است که سیستم ایمنی به پروتئین عادت می‌کند، بنابراین دیگر واکنش بیش از حد نشان نمی‌دهد. این امر همچنین تولید سلول‌های کمکی را موجب می‌شود که واکنش بیش از حد را تعدیل می‌کنند؛ با این حال، این درمان زمانبر بوده و شامل 50 تا 80 تزریق طی پنج سال است. 
به عنوان یک جایگزین، دانشمندان واکسنی را ساخته‌اند که به جای داشتن پروتئین واقعی غبار کرم ریز، حاوی مقادیر بسیار کوچک دی ان ای این پروتئین است. این دی ان ای شامل دستورالعمل‌هایی برای "ساختن" پروتئین مزبور است. با تکنیک جدید، دی ان ای به درون بدن تزریق می‌شود و در آن‌جا سلول‌های ایمنی آن را جذب می‌کنند. این سلول‌ها سپس خود با استفاده از دستورالعمل‌های دی ان ای، این پروتئین را تولید می‌کنند. این موضوع به سیستم ایمنی امکان خوگرفتن به پروتئین و تولید سلول‌های کمکی را می‌دهد و همچنین منجر به محافظت از بدن در فقط یک تزریق به جای تعداد زیادی تزریق، می‌شود. با این حال، تمامی سلول‌ها توسط یک لایه حفاظتی به نام «غشای پلاسما» پوشیده می‌شوند. واکسن‌های پیشین در تلاش برای نفوذ به این سپر بودند.
دانشمندان تایلندی درست پس از شلیک پالس‌های الکتریکی از خلال پوست، آلرژی‌های غبار کرم ریز را با واکسن دی ان ای به موش‌ها تزریق کردند. این پالس‌ها غشای بیرونی محافظتی را که سلول‌های سیستم ایمنی را مصون نگه می‌دارد، می‌شکنند. نتایج نشان داد که پس از یک تزریق الکتریکی، سطوح سلول‌های کمکی در مقایسه با واکسن معمولی، 40 برابر بیشتر بود. تیم علمی حاضر در این پروژه اطمینان دارد که این فناوری در خصوص انسان‌ها نیز کارآمد خواهد بود. جزئیات این تحقیق در Immunology Letters منتشر شد.

 



ويروسي كه تاكنون براي كنترل بيماري آبله به‌كار مي‌رفت، قابليت كاهش عوارض سرطان كبد و افزايش طول عمر مبتلايان به اين بيماري كشنده را دارد.  نمونه‌اي از اين ويروس كه با استفاده از مهندسي ژنتيك توليد شده و به نام جي‌ايكس ۵۹۴ مشهور است، مي‌تواند عوارض سرطان كبد را تا اندازه عوارض سرماخوردگي كاهش دهد و ميانگين عمر مبتلايان به اين بيماري را تا سه برابر افزايش دهد. در مطالعاتي كه توسط محققان دانشگاه ليدز انجام گرفت، ۳۰ نفر از مبتلايان به بيماري هپاتوسلولار (نوعي سرطان كبد) در قالب دو گروه مورد آزمايش قرار گرفتند و مقادير متفاوتي از ويروس اصلاح شده، در عرض يك ماه به طور مستقيم به كبد آن‌‌ها تزريق شد. گروه اول كه ميزان كمتري از ويروس را دريافت كرده‌ بودند، به طور متوسط ۷/۶ ماه و گروهي كه مقدار بيشتري از ويروس را دريافت كردند به طور متوسط ۱/۱۴ ماه به زندگي خود ادامه دادند.  دو نفر از بيماران كه مقادير بسيار زيادي از ويروس را دريافت كردند، پس از گذشت دوسال از درمان، هنوز هم به زندگي خود ادامه مي‌دهند. اين در حالي است كه بر اساس تحقيقات قبلي، موثرترين درمان اين بيماري كه سورافنيب نام دارد، طول عمر بيماران را حداكثر تا سه ماه افزايش مي‌دهد.
نكته جالب توجه اين است كه ويروس جي‌ايكس علاوه بر تومور سرطاني كبد، به هر تومور سرطاني ديگري كه خارج از كبد وجود دارد نيز حمله مي‌كند.  محققان بر اين باورند كه با تزريق مستقيم اين ويروس به جريان خون، مي توان انواع سرطان را درمان كرد.  تا كنون بيش از ۲۰۰ نفر از مبتلايان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان كليه و پوست، توسط اين ويروس درمان شدند ، اما بدن تمام آن‌ها نسبت به درمان عكس‌العمل مثبت نداشته و هنوز علت عدم تاثير اين ويروس در بدن برخي از بيماران مشخص نشده است. اين شيوه درماني جديد در مقايسه با شيمي‌درماني اثرات سوء كمتري براي بيماران دارد و عوارض جانبي آن نيز ناچيز است. در صورتي كه اثبات شود اين شيوه درماني در درازمدت موثر است، ظرف ۵ سال نمونه تجاري آن در اختيار بيماران قرار خواهد گرفت. گزارش كامل اين تحقيقات در شماره اخير نشريه نيچر مديسين (Nature Medicine) به چاپ رسيده است.

                       

 



پنج شنبه 21 اسفند 1392برچسب:ویتامین B2, :: 23:59 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
 


ویتامین B۲● اطلاعات کلی
ریبوفلاوین از خانواده ویتامینB می باشد. این ویتامین محلول در آب بوده و به راحتی دربرابر نور تخریب می شود. ریبوفلاوین نقش کلیدی در تولید انرژی دارد.
● عملکرد
- ریبوفلاوین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به عنوان کوفاکتور در ساخت گلوتاتیون نقش دارد.
- ریبوفلاوین یک فعالیت ضد آترواسکلروزی شناخته شده دارد که احتمالاً به علت نقش غیرمستقیم آن در متابولیسم هوموسیستئین می باشد.
- ریبوفلاون به صورت فلاوین منونوکلئوتید و فلاوین آدنین دی نوکلئوتید در متابولیسم B۶ ، فولات و B۱۲ ، که همگی در متابولیسم هوموسیستئین نقش دارند، موثر می باشد.
● علائم و نشانه های کمبود
- کمبود ریبوفلاوین به ندرت در انسان رخ می دهد. علایم کمبود شامل رنگ پریدگی و لیز شدن مخاط سطح و گوشه لبها و سپس ترک خوردن آن می باشد. ممکن است ضایعات به صورت عفونی در آمده و زبان گلی رنگ گردد. برخی نواحی خاص بدن مانند چین های بینی- لبی ، خطوط بینی ، پلک ها ، اسکروتوم و لابیاماژور به صورت قرمز ، پوسته پوسته و گریسی در می آید و مواد سباسه ای در فولیکول های مو تجمع می کند ، که پوست کوسه ای معروف است.
- کمبود ریبوفلاوین ممکن است ، باعث نئوواسکولاریزاسیون قرنیه و کراتیت اپی تلیال گردد که به اشک ریزی و فتوفوبی منتهی خواهد شد.
● منابع غذائی
▪ ریبوفلاوین در مواد زیر یافت می گردد:
جگر گاو ، شیر غیر چرب ، کلیه ، گوشت کم چرب ، صدف خوراکی ، سبزیجات با برگ سبز تیره ، قارچ، بروکلی و غلات غنی شده.
● افراد با نیاز های خاص
- افرادی که شیر، تخم مرغ و پروتئین های حیوانی مصرف نمی کنند، دچار کمبود ریبوفلاون می باشند.
● تداخل داروئی
- پروپانتلین بروماید (Propantheline bromide) ، باعث تاخیر در جذب ریبوفلاوین می گردد، ولی در کل جذب آن افزایش می یابد.
● تحقیقات در حال انجام
- ورزشکاران و نقش ریبوفلاوین در تولید انرژی.
- بی اشتهایی عصبی.
- بارداری و نقش ریبوفلاوین در سه ماهه ی سوم آن.
- میگرن و نقش پیشگیری کننده ی ریبوفلاوین.
http://poshtibani-maghale.blogfa.com/post-۴۴.aspx



چهار شنبه 30 بهمن 1392برچسب:اعضای ناشناخته بدن, :: 22:13 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

قبل از مطالعه این مقاله باید بدانیم که وستجال به اندام هایی از بدن گفته می شود که بر اساس نظریه داروین، کاربرد آنها در اجداد انسان بوده است و به مرور زمان و تکامل بدن، بدون مصرف باقی مانده اند.

۱۰. آپاندیس کرمی شکل (Vermiform Appendix)

آپاندیس کرم شکل قسمتی از سکوم (روده کور: بخشی از روده بزرگ) می باشد و عضوی است که برای هضم سلولز توسط اجداد انسان گیاهخوار استفاده می شده است. یک هدف بالقوه مطرح شده توسط چارلز داروین این بوده است که آپاندیس برای هضم برگ در پستانداران نخستین مورد استفاده قرار می گرفته است که ممکن است طی تکامل کارکرد خود را ازآنچه در نخستیان داشته، از دست داده باشد.
مدارک و شواهد را می توان در حیوانات گیاهخوار مانند کوآلا مشاهده کرد .سکوم کوآلا بسیار طولانی است، و میزبان باکتری های خاصی را قادر می سازد تا سلولز را تجزیه کنند. اجداد بشر ممکن است بر چنین سیستمی متکی بوده اند و در یک رژیم غذایی غنی از شاخ و برگ درختان زندگی می کردند. هنگامی که انسان ها شروع به خوردن مواد غذایی که به راحتی هضم می شدند، کرد، سکوم برای هضم کمتر لازم شد و جهش ها که قبلا زیان آور بودند دیگر در برابر آن انتخابگر نشدند. این آلل ها شایع تر شدند و سکوم به کوچک شدن خود ادامه دادند. پس از گذشت هزاران سال، سکوم که زمانی بسیار کارآمد بود، به آنچه امروز ما می بینیم، آپاندیس، تغییر یافت. ارگان های مشابه در حیوانات شبیه به انسان ، همچنان به انجام آن عمل خود ادامه دادند، در حالی که سایر حیوانات گوشتخوار به مانند انسان کارکرد آپاندیس آنها کاهش یافت. البته، برخی از تحقیقات حاکی از آن است که آپاندیس ممکن است به محافظت در برابر از دست رفتن باکتری های همزیستی که کمک به هضم غذا می کنند، می پردازد.

 

۹. پوست مرغی( chicken skin یاGoose Bumps)

پوست مرغی که اصطلاح پزشکی آن cutis anserina می باشد ، برجستگی هایی بر روی پوست انسان در قاعده موهای بدن می باشد که بطورناخواسته هنگامی که یک فرد احساس سرما و یا تجربه احساسات قوی مانند ترس، وحشت، تحسین و یا تحریک جنسی پیدا می کند، ایجاد می شود. این فرایند نه تنها در انسان بلکه در بسیاری از پستانداران دیگر نیز رخ می دهد که نمونه بارز آن خارپشت است. هنگامی که در معرض تهدید و خطر قرار گیرد تیغه های خود را بالا می برد. پوست مرغی در صورت ظاهر نمی شود.

در واکنش به سرما،در حیوانات دارای پوشش پوست و مو، موهای سیخ شده، هوا را به منظور ایجاد یک لایه عایق به دام می اندازد. این حالت می تواند در پاسخ به خشم یا ترس نیزباشد. موهای سیخ ، به منظور ترساندن دشمن حیوان را بزرگتر به نظر می رساند.


در انسان، آن را حتی می توانید به عنوان یک واکنش به شنیدن خراش ناخن بر روی تخته سیاه ، گوش دادن به موسیقی ترسناک، و یا احساس و یا به یاد آوردن احساسات قوی و مثبت (به عنوان مثال، پس از برنده شدن در یک رویداد ورزشی) مشاهده کنید. از آنجایی که ما تنها تعداد بسیار کمی از موی بدن خود را حفظ می کنیم، رفلکس در حال حاضر هیچ سود شناخته شده ای برای ما ندارد. انسان ها نیز دارای برخی از رفتار های ذره ای و رفلکسی هستند. تشکیل این برجستگی های پوست مرغی در انسان هنگام استرس یک رفلکس وستیجال است. عملکرد خود را در اجداد انسان به منظور بالا بردن موهای بدن، و بزرگتربه نظر رسیدن هنگام مواجهه با خطر ظاهر می شد. موهای برجسته برای به دام انداختن یک لایه اضافی از هوا و گرم نگه داشتن انسان نیز استفاده می شود.

۸. ماهیچه ها(Musculature)

تعدادی از عضلات در بدن انسان تصور می شود وستیجال هستند نظیر ماهیچه پشت سر که به طور معمول به عضلات گوش می پیوندد. این ماهیچه که در جمعیت های مختلف به صورت بسیار پراکنده وجود دارد – اغلب در همه مالزیایی ها ، در ۵۶ درصد از سیاه پوستان، ۵۰ درصد ژاپنی ها، ۳۶ درصد از اروپاییان وجود دارد و در مردم Khoikhoi در جنوب غربی آفریقا و در ملانسیان ها (مجمع الجزایری در اقیانوس آرام، شمال استرالیا) وجود ندارد. در بسیاری از پستانداران غیر انسانی لب فوقانی و ناحیه سینوس با سبیل و یا ریش که یک عملکرد حسی انجام می دهند، همراه است. به طور مشابه عضله لونگوس پالماریس (palmaris longus) در ساعد، ماهیچه پیرامیدالیس (pyramidalis) درشکم و ماهیچه پلانتاریس (plantaris) در پا بی فایده و یا وستیجال در نظر گرفته می شوند.

 

۷. ارگان Vomeronasal

جوندگان و پستانداران دیگر سیگنال های شیمیایی به نام فرومون ترشح می کنند که حامل اطلاعات در مورد جنسیت خود و یا تولید مثل هستند و رفتار دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند. فرومون ها توسط یک سیستم حسی تخصصی ، بنام ارگان vomeronasal (VNO)، که متشکل از یک جفت از ساختارهاست که در آستر مخاط بینی یا سقف دهان است، ترشح می شوند. اگرچه بسیاری از انسان های بالغ چیزی شبیه VNO در بینی خود دارند، دانشمندان علوم اعصاب هیچ تردیدی در رد آن به عنوان یک جزء ندارند. اگر شما در آناتومی ساختار نگاه کنید، هیچ سلولی که مانند سلول های حسی در VNOs دیگر پستانداران است نخواهید دید. شما هیچ فیبر های عصبی که ارگان را به مغز ارتباط می دهد نخواهید دید. شواهدی ژنتیکی نشان می دهد که VNO انسان غیر کارکردی است. تقریبا تمام ژن هایی که گیرنده های سطح سلول را کد گذاری می کنند ، سودوژن هستند و بصورت غیر فعال می باشند. پس چه پاسخی در مورد شواهد گیج کننده که انسان به بعضی از فرومون ها جواب می دهد وجود دارد؟ لری کاتز و یک تیم در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، دریافتند که علاوه بر VNO، سیستم بویایی در موش نیز به فرومون پاسخ می دهد. اگر چنین موردی در مورد انسان نیز صادق باشد ما هنوز هم ممکن است فرومون ترشح کنیم تا رفتار دیگران را بدون استفاده از VNO برای تشخیص آنها ، تحت تاثیر قرار دهیم.

 

۶. پلک سوم چشمی (Nictitating Membrane The Third Eyelid)

غشای چشمک زن پلک سوم شفاف یا نیمه شفاف موجود در برخی از حیوانات است که در سراسر چشم برای محافظت و مرطوب نگه داشتن چشم بکار میروند در حالی که همچنان میدان دید را حفظ می کنند. خزندگان، پرندگان، و کوسه های مختلف دارای یک غشای های کامل چشمک زن هستند، در حالی که در بسیاری از پستانداران از جمله انسان ، باقی مانده ذره ای کوچک از غشای موجود در گوشه داخلی چشم وجود دارد که هیچ عملکرد شناخته شده ای ندارد. بعضی از پستانداران، مانند شتر، خرس های قطبی و خوک آبی، همچنین دارای یک غشا کامل چشمک زن هستند که اغلب به نام پلک سوم معروف است.

 

۵. استخوان دنبالچه (Coccyx the Tailbone)

استخوان دنبالچه بخش نهایی از ستون مهره میمون است که شامل سه تا پنج مهره جداگانه و یا ترکیب شده (مهره دنبالچه ای) در زیر استخوان خارجی است. در انسان و سایر پستانداران بی دم (به عنوان مثال میمون) استخوان دنبالچه باقی مانده ی دم وستیجال است، اما هنوز به طور کامل غیر قابل استفاده نیست، چرا که اتصالی برای عضلات، تاندون ها و رباط ها می سازد. علاوه بر این، به عنوان بخشی از ساختار سه رکنی تحمل کننده وزن است که به عنوان کمک در نشستن  عمل می کنند. با وجود این استخوان دنبالچه ، یا tailbone، باقی مانده ی یک دم از دست داده، است. همه پستانداران دارای یک دم در یک نقطه از تکامل خود هستند. در انسان، برای یک دوره ۴ هفته ای ، در مرحله ۱۴ تا ۲۲ رشد جنین انسان وجود دارد. این دم در جنین انسان ۳۱-۳۵ روزه برجسته تر می باشد. دنبالچه که در انتهای ستون فقرات قرار گرفته است، کارکرد اصلی خود در کمک به تعادل و تحرک را از دست داده، هر چند که هنوز هم بعضی از عملکردهای ثانویه خود مانند نقطه پیوست عضلات حفظ کرده است.

 

۴. دندان عقل (Wisdom Teeth)

معمولا هر فردی دارای ۲ دندان عقل در فک بالا ،۲ دندان عقل در فک پایین و در مجموع دارای ۴ دندان عقل است. گاهی به دلایلی از جمله دلایل ارثی، بیماری‌های دوران کودکی (کم خونی، راشیتیسم) ،عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها و … این دندان‌ها در داخل فک نهفته می‌مانند. همچنین ممکن است قسمتی از تاج آن‌ها به طور ناقص در دهان ظاهر می‌شود، که در این صورت به آن دندان عقل نیمه نهفته گفته می‌شود. عدم وجود دندان عقل یک یا چند نمونه از hypodontia است. این دندانها نقش چندانی در جویدن غذا ندارند و با توجه به مشکلاتی که ذکر شد، این دندان ممکن است توسط دندانپزشک از فک خارج شوند. البته خارج کردن بدون دلیل آن به خاطر احتمال آسیب به اعصاب توصیه نمی‌شود. بهترین سن برای خارج کردن دندان عقل از دهان، زیر ۲۰ سالگی است. البته در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هم امکان خارج کردن آن‌ها وجود دارد، ولی پس از ۴۰ سالگی کشیدن دندان عقل دشوارتر می‌شود.


پیشینیان ما،‌ آرواره‌های بزرگ‌تری داشتند. بنابراین فضای کافی برای رویش ۳۲ دندان وجود داشت؛ اما امروزه آرواره‌های ما کوچک‌تر شده است، درنتیجه فضای زیادی برای رویش ۳۲ دندان وجود ندارد. پس دندان عقل معمولا نهفته می‌شود و از رویش طبیعی محروم می‌ماند. در واقع از وقتی انسان‌های اولیه آموختند که تکه‌های بزرگ مواد غذایی را با دستشان خرد کنند، ارتفاع استخوانی فک کوتاه‌تر و برجستگی استخوان آرواره کم‌تر شد. به این ترتیب در خیلی از انسان‌های امروزی دندان عقل به دندانی بی‌کاربرد و نهفته تبدیل می‌شود؛ به طوری که گاهی باید به کمک روش‌های جراحی خارج می گردد.
شاید انسان‌های چندین نسل قبل از ما بیش از ۲۳ تا دندان داشته اند،‌ اما با تغییر شرایط محیطی و دگرگون شدن رژیم‌های غذایی و کوچک شدن فک‌ها،‌ امروزه حتی جا برای ۲۳ دندان هم در دهان باقی نمانده است. با تغییر این شرایط، دندان‌هایی به‌نام دندان‌های عقل، مظلوم و فراموش شده و گاهی بی‌جا و مکان مانده‌اند.

۳. گوش خارجی

گوش میمون ماکو (بوزینه‌ ی دم‌کوتاه‌ شبیه‌ انسان‌) و بیشتر میمون های دیگر، دارای عضلاتی بسیار بیشتر از انسان است و در نتیجه دارای توانایی حرکت دادن گوش خود برای شنیدن بهتر تهدیدات بالقوه دارند. انسان و سایر نخستیان مانند شامپانزه با این وجود دارای گوشی هستند که عضلات آن به ندرت تکامل یافته اند و غیر کاربردی هستند، اما با این حال هنوز هم به اندازه کافی بزرگ می باشند تا قابل شناسایی باشند. عضلات متصل به گوش نمی تواند گوش را حرکت دهند، به هر دلیلی، دیگر نمی توان گفت که دارای هر گونه عملکرد بیولوژیکی هستند. در انسان ، تنوعی در این عضلات وجود دارد، به طوری که برخی از افراد قادر به حرکت دادن گوش خود در جهات مختلف هستند، و گفته شده است که ممکن است برای دیگران نیز در صورت تکرار و آزمایشات مکرر ممکن شود. در چنین نخستیان ناتوانی در حرکت دادن گوش عمدتا توسط توانایی در چرخش سر بر روی یک سطح افقی، جبران می شود. عملی که زمانی توسط یک ساختار تامین می شد در حال حاضر توسط ساختار دیگر جایگزین شده است. ساختار بیرونی گوش، همچنین برخی از ویژگی های وستیجال مانند برآمدگی یا دماغه در مارپیچ گوش که به عنوان برآمدگی داروین شناخته می شود، دارد. این ویژگی در حدود ۱۰ درصد از جمعیت یافت می شود. دماغه داروین، و یا برآمدگی، ناهنجاری های جزیی موجود در اقلیت قابل توجهی از مردم است و شکل گره های غضروفی و یا برآمدگی در لبه گوش بیرونی به خود می گیرد.

 

۲. نوک پستان مردان (Male Nipples)

نوک پستان مردان، به عنوان ساختار وستیجال ذکر می شود، و شبیه به ساختارهای وستیجال مثل بقایای استخوان های لگن بی فایده در نهنگ هستند، اما درواقع وستیجال نمی باشند چرا که آنها باقی مانده نوک سینه های های عملکردی مرد در گونه های اجدادی نیستند. نوک پستان در مردان وجود دارد زیرا پیش سازهای نوک پستان در اوایل توسعه جنین انسان، قبل از تمایز جنسی رشد می کنند. بعدها در زندگی این ساختارها به طور کامل در زنان توسعه می یابند. حضور نوک پستان در پستانداران نر معماری ژنتیکی محصول جانبی از نوک سینه ها در زنان است. پس چرا مردان نوک سینه دارند؟ زیرا زنان دارند!!!!!!!!!!!

 

۱. رفلکس چنگ زنی کف دستی (Palmar Grasp Reflex)

رفلکس چنگ زنی کف دستی ، که درواقع یک ساختار نیست و یک رفتار وستیجال است، در بدو تولد ظاهر می شود و تا پنج یا شش ماهگی ادامه دارد. زمانی که یک شی در دست نوزاد قرار داده می شود و کف دست او را لمس می کند انگشتان دست بسته خواهند شد و آن شیء را چنگ می زنند. این گرفتن قوی اما غیر قابل پیش بینی است، هر چند که ممکن است قادر به پشتیبانی از وزن کودک باشد، آنها همچنین چنگال خود را به طور ناگهانی و بدون هشدار آزاد می کنند. حرکت معکوس می تواند با نوازش پشت یا کنار دست القا شود. رفلکس کف دست به عنوان یک رفتار وستیجال در نوزادان انسان وجود دارد. هنگام قرار دادن انگشت یا یک شیء در کف دست نوزاد، آن شیء را بطور محکم با چنگ می گیرد. برخی از نوزادان (۳۷ درصد با توجه به مطالعه انجام شده در سال ۱۹۳۲) با این حرکت قادر به تحمل وزن خود از روی یک میله هستند.

منبع: ترجمه شده از مطلب سایت

http://www.smashinglists.com

 http://commons.wikimedia.org

 

 



شنبه 5 بهمن 1392برچسب:وضو وچاکرا, :: 22:10 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بسم الله الرحمن الرحیم

و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنه الله علی اعدایهم اجمعین

 

 

 


 

 

تمامی توصیه های اسلام، برآمده از وحی و متکی بر حکمت مطلقه حضرت حق، جلّ و علا، هستند به این معنا که هر یک از این دستورات بر مصالحی واقعی و حکیمانه بنا شده اند. از آنجا که حکمت خدای متعال حکمتی تام و ناظر به تمام مراتب آفرینش است؛ مصالح گنجانده شده در دستورات دینی نیز دارای مراتب مختلفی هستند که هرکس به فراخور معرفت خویش از آنها بهره می برد. مثلا همان طور که می توان از نماز به عنوان معراج مومن بحث کرد و رسیدن به حقیقت این معراج را هدف قرار داد، آثار مثبت روحی روانی و یا حتی تاثیرات مفید جسمانی نماز نیز قابل بحث است و اگرچه سطح این گونه بحث ها با هم یکی نیستند اما هرکدام در جای خود صحیح و باارزش هستند.

 

برای ما مسلمانان، همین که ثابت شود دستوری از جانب خدا یا پیامبر یا حضرات معصومین(علیهم السلام) صادر شده است حجت تمام است؛ چه به مصالح آن دستور آگاه باشیم و چه نباشیم. در واقع صدور امر از جانب خدا و معصومین(علیهم السّلام) بزرگترین حجّت برای هر مسلمانی است. حال اگر این حجت با معرفت توام شود که نور علی نور خواهد بود اما به هرحال ندانستن حکمت اوامر الهی جواز عدم تبعیت نیست. در این بین، نکته بسیار مهم آن است که اگر حکمت یک دستور الهی در بررسی های تجربی مشخص شود باید توجه داشته باشیم که:

 

۱- اهمیت یافته های تجربی در حد روشن ساختن گوشه ای از حکمت های عبادات است و هرگز نباید بیش از این مقدار به آنها بها داد و به ویژه لازم است از منحصر کردن حکمت دستورات الهی در یافته های تجربی پرهیز کرد.

 

۲- یافته های تجربی، علومی لایتغیّر نیستند و ممکن است در پژوهش های آینده، آن یافته کامل تر شود یا حتی بطلان آن اثبات شود. بنابراین ذوق زدگی بیش از حد در مورد تایید دستورات دینی از سوی علوم تجربی اصلا صلاح نیست.

 

۳- چنان که گفتیم، حکمت دستورات دینی دارای مراتب مختلفی است که همزمان با هم در مراتب مختلف آفرینش ساری و جاری هستند و هیچ کدام نافی و مزاحم دیگری نیست؛ برای مثال اگر دلایل زمین شناختی وقوع زلزله کشف می شود و ساختن بناهای ضدّزلزله رواج می یابد؛به این معنا نیست که باید منکر اثر انجام برخی گناهان در وقوع زلزله شویم چراکه همان خدایی که زلزله را با انجام بعضی گناهان بندگانش مرتبط کرده است؛ حکمت هایی را نیز در علوم تجربی عادی قرار داده است که اگر انسان ها با تلاش به آنها دسترسی پیدا کنند از فواید آن بهره خواهند برد اگرچه نهایتا قدرت مطلق، خدای متعال است و هر گاه صلاح بداند تمام این علوم در برابر کبریای او مهمل و بی اثر خواهند شد.

 

مطلبی که در ادامه می آید هم  اثباتی تجربی و لذّت بخش بر یکی از دستورات مهم دینی ما یعنی وضو گرفتن است که مطالعه آن را به همه شما توصیه می کنم ولی به این شرط که از نکات فوق الذکر غافل نشوید و فراموش نکنید که: الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه.

 

وضو

 

از نظر اسلام عزیز، داشتن وضو همیشه امری است پسندیده تا آن حد که در آموزه های دینی ما، «دایم الوضو بودن» یک ارزش غیرقابل انکار به حساب می آید؛ برای مثال، حضرت ختمی مرتبت، محمّد مصطفی(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماینداِنِ اسْتَطَعْتَ اَنْ تَکُونَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَی طَهَارَهٍ فَافْعَلْ فَاِنَّکَ تَکُونُ اِذَا مِتَّ عَلَی طَهَارَهٍ مِتَّ شَهِیداً : اگر می توانی که در تمام شبانه روز با وضو باشی این کار را بکن که اگر در حال طهارت بمیری، شهید از دنیا رفته ای(وسایل ‏الشیعه؛ ج ۱؛ ص ۳۸۳)



ادامه مطلب ...


 

 دكتر حسين علايي/ پزشكي عمومي


حسن رضا رضايي / كارشناسي ارشد تفسير و علوم قرآن


چكيده


با وجود پیشرفت‌ فراوان دانش پزشکی هنوز شاهد اعتراف دانشمندان در زمینه هم‌نوایی علوم با قرآن هستیم. در اين مقاله شبهه‌هاي «آفرينش انسان»، «خلقت گوشت بعد از استخوان در دوران جنینی»، «منشاء مني» و «آگاهي از جنس جنين» بررسي و نقد مي‌شود و روشن مي‌گردد كه آيات پزشكي نه تنها با هم‌ اختلاف ندارند، بلكه با علوم پزشكي هم ناسازگار نيستند.



واژه‌هاي اصلي: قرآن، علوم پزشكي، تناقض.



درآمد


قرآن وحی الهی است (شوری/ 7)؛ نه مکتوب بشری، از این رو نه تحریف می‌پذیرد (فصلت/ 42)، نه اختلاف و تناقض مطالب را بر می‌تابد (زمر/ 28). قرآن متناقض نمی‌تواند ادعای جهانی و جاودانگی نماید. تحدّی (به مبارزه طلبیدن) (بقره/ 23)، معارف بلند و اعجازها (بلاغی، فصاحتی، ادبی، علمی و...) نشان مي‌دهد که تفکر بشری در تدوین و تنظیم آن دخالت نداشته است و تناقضي بين آيات نيست، اما برخي با گزينش ظاهرگرايانه بعضی آیات و مراجعه نکردن به آیات دیگر و تفاسیر و احادیث، تناقض قرآن با علوم پزشكي يا تناقض بين آيات را برداشت مي‌کنند.


1 ـ تناقض‌نمايي آيات آفرينش انسان


انسان از چه ماده‌اي آفريده شده است؟


آيات قرآن 6 ماده را مطرح كرده‌اند: 1ـ خون (علق/201) 2ـ آب (فرقان/45؛ نور/40؛ انبياء/30) 3ـ گل پخته (حجر/26) 4ـ خاك (روم/11ـ20؛ آل‌ عمران/59) 5 ـ زمين (هود/61) 6ـ يك قطره از آب غليظ (نحل/4؛ قيامت/37).


حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه اين تناقض‌ها را چگونه مي‌توان توجيه كرد؟[1]


بررسی و نقد


الف) آفرینش انسان از خاک


قرآن در بعضي از آيات «آفرينش حضرت آدم» و در بعضي ديگر «خلقت تمام بشر» را از خاك مي‌داند. براي مثال مي‌فرمايد:


وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ(سجده/ 6)؛ «آفرینش انسان را از گل آغاز کرد».


خداوند در آیه 59 سوره آل عمران به آفرینش حضرت آدم اشاره دارد (طباطبايي، محمد حسين، الميزان في تفسير القرآن، 16، 374)؛ نه همه انسان‌ها، اما در آیات دیگر خلقت تمام انسان‌ها را از خاک می‌داند: وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلاَلَةٍ مِن طِينٍ (مومنون/ 12؛ حج/ 5؛ غافر/ 67)؛ «و به یقین انسان را از چکیده‌ای از گل آفریدیم».


از آفرينش انسان در بعضی از آیات با «تراب» إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِن تُرَابٍ، (حج/ 5؛ غافر/ 67)، «طین» (سجده/ 6) و «صلصال» (وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ (حجر/ 26)؛ «و به يقين انسان را از گِل خشكيده‏اى كه از گِل سياهِ (بدبوى مانده) شكل يافته گرفته شده بود، آفريديم» و «ارض» هُوَ أَنشَأَكُم مِنَ الْأَرْضِ(هود/ 61)؛ «خداوند شما را از زمین آفریده است» ياد شده است.


این اختلاف ظاهری موجب تناقض‌پنداري می‌شود، اما با بررسی واژه‌ها درمی‌یابیم آيات تناقضی ندارند.


1. «طین» به معنی «خاک آميخته با آب، یا خاک مرطوب» است. از آیه إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِن طِينٍ لاَّزِبٍ (صافات/ 11)؛ «ما آن‌ها را از گل چسبنده آفریدیم»، استفاده می‌شود که «طین» آميخته‌اي از آب و گل است که حالت چسبندگی دارد (مصطفوي، حسن، التحقيق، ذيل واژه «طين»). اين واژه در قرآن 8 مرتبه و به صورت نکره درباره خلقت انسان آمده و به معناي گل مخصوص است.


2. «تراب» به معنی خاک است و به معناي «مسکنة و خضوع» هم آمده است. «ترب الرجل» یعنی فقیر گشت (از شدت فقر خاک نشین شد). قرآن 6 بار از تراب به صورت نکره براي خلقت انسان استفاده كرده است (مصطفوی، همان، راغب اصفهانی، مفردات؛ ابن منظور، لسان العرب؛ قرشي، قاموس قرآن، ذیل ماده طین و تراب).



3. واژه صلصال به معنای گل خشک و گل خالص آمیخته به خاک است که چون خشک شود (در وقت دست زدن)، صدا می‌دهد (العین، و قاموس قرآن، ذیل واژه صلصل) و چهار مرتبه در قرآن (حجر/ 26، 27، 33؛ رحمن/ 14) آمده است.


4. «ارض» چهارصد و شصت و يک بار در قرآن تکرار شده و همیشه به صورت مفرد به کار رفته است و به معانی کره خاکی، قطعه‌ای از زمین، و پهنای زمین آمده است (مصطفوی، همان،‌ ذیل واژه ارض).


5. «صلصال» با «حماء» (گل سیاه و بدبو) (العین، ذیل واژه حماء) فرق دارد. «حماء» نيز با «تراب» فرق دارد، هر چند تمام موارد ذكر شده، در جوهر اصلي آن (تراب) ريشه دارد و حالت‌ها و مراحل ياد شده هر كدام از «تراب» منشأ مي‌گيرد (معرفت، محمد ‌هادی، شبهات و ردود، 249).


«قرآن در آیات متعدد از خلقت انسان نقل می‌کند: انسان از صلصال ـ مثل فخّار ـ‌ (گل خشكيده همچون سفال) خلق شده است یا از خاک خلق شده است که این جا اشاره می‌کند به خلقت آدم، مستقيم يا غيرمستقيم (رضايي اصفهاني، محمد علي، پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، 2، 249 به بعد).


سخن در اين است که خلقت بشر بعد از آن حضرت، چگونه بود؟


مفسران (هر چند بعضی این‌گونه توجیه می‌کنند که آیات در بیان واسطه‌هاست، یعنی انسان ها با واسطه آدم از خاک آفریده شدند (مصباح یزدی، محمد تقي، معارف قرآن، 330).) با کمک دانش جدید دریافته‌اند که ريشه ساختمانی وجود انسان، از خاک است. تحقیقات نشان داده است اگر جسم انسان به اصل خود برگردانده شود، شباهت زیادی به یک معدن کوچک خواهد داشت که از ترکیب حدود بيست و دو عنصر تشکیل شده است.

 



ادامه مطلب ...


 

کيف بچه‌ها را هم پر مي‌کنيد از نان‌هايي که لاي آن از اين‌جور چيزها چپانده شده؟ شکي نيست که آماده کردن و خوردن يک ساندويچ کالباس خيلي سريع‌تر و راحت‌تر از تهيه يک وعده آبگوشت بزباش است و احتمالاً، متاسفانه بچه‌ها هم از آن استقبال بيشتري مي‌کنند.

اما هيچ شده به زيان‌ها و خطرهاي اين رژيمي ‌که به آن عادت کرده‌ايد، فکر کنيد؟ به‌تازگي محققان هشدارهاي جديدي درباره زيان‌هاي اين‌گونه فراورده‌هاي گوشتي آماده داده‌اند.

البته تا به حال هشدارهاي زيادي درباره خطر فراورده‌هاي گوشتي، مانند همبرگر،‌ هات‌داگ، سوسيس، کالباس و مشابه آن شنيده بوديم، اما بيشتر اين خبرها حول اين محور مي‌چرخيد که مواد نگهدارنده موجود در اين فراورده‌ها مي‌تواند احتمال بروز انواع سرطان‌ها را زياد کند؛ به‌خصوص سرطان‌هاي دستگاه گوارش. چندي قبل هم هشداري از محققان شنيديم درباره بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان سينه در افرادي که از اين فراورده‌هاي گوشت قرمز بيشتر استفاده مي‌کنند.

اين بار محققان هشدار ديگري داده‌اند و آن اين‌که نيتريت موجود در اين مواد غذايي مي‌تواند احتمال بيماري «انسداد مزمن ريوي» را بالا ببرد.

به گزارش پايگاه اينترنتي رويترز، اين محققان دانشگاه كلمبيا در آمريکا، مي‌گويند حتي حذف عوامل خطرساز ديگر، مانند سيگار كشيدن، رژيم غذايي ناسالم و نيز بالا رفتن سن هم اثري در اين نتيجه‌گيري ندارد و باز هم مي‌توان گفت احتمال ابتلا به بيماري مزمن انسداد ريوي در افرادي كه دست‌كم ۱۴بار در ماه فراورده‌هاي گوشتي مصرف مي‌كردند، ۷۸ درصد بيشتر از افرادي بود كه اين فراورده‌هاي گوشتي را مصرف نمي‌كردند.



ادامه مطلب ...


 

 

ماست را همراه این غذا نخورید
هدف اصلی از خوردن غذا‌ها استفاده از مواد مغذی و قابل جذب آنهاست اما بعضی از عادات غذا خوردن بر عکس عمل می‌کند برای مثال: بعضی از غذا‌ها را نباید با ماست خورد مثل...
 جام جم آنلاین: رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی ایران، گفت: اما عادات ناصحیح و همراه کردن بعضی از آن‌ها با هم قدرت جذب را کاهش می‌دهد، به طوری که مصرف ماست همراه با غذاهای گوشتی از جمله آنهاست.
دکتر احمدرضا درستی با بیان این مطلب گفت: ماست از جمله لبنیاتی است که برای بدن لازم و ضروری است، در عین حال گوشت نیز با پروتئین و ویتامین ۱۲ B موجود در آن از جمله مواد مورد نیاز انسان است اما در صورت مصرف همزمان این دو با هم، میزان جذب آهن توسط بدن کاهش می‌یابد.
وی دلیل این امر را یکی بودن ناقل آن‌ها عنوان کرد و افزود: خوردن گوشت و ماست با هم موجب می‌شود میزان زیادی کلسیم و آهن وارد بدن شود اما میزان جذب آن کمتر از میزان وجود آن‌ها در غذا و بدن بوده و میزان جذب آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد.
دکتر درستی توصیه کرد: حتی‌الامکان باید یک ساعت پس از مصرف غذای گوشتی، ماست خورده شود و یا اگر به هر دلیلی امکان خوردن ماست ساعاتی بعد از مصرف غذا نیست بنابراین بهتر است ابتدا غذا صرف شود و سپس در اتمام غذا، ماست بخورید. در ‌‌نهایت نیز اگر کودکان یا افرادی که نمی‌توانند هر کدام از آن‌ها را به تنهایی مصرف کنند خوردن هر دو ماده با هم منع نمی‌شود. 

 رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی ایران، گفت: اما عادات ناصحیح و همراه کردن بعضی از آن‌ها با هم قدرت جذب را کاهش می‌دهد، به طوری که مصرف ماست همراه با غذاهای گوشتی از جمله آنهاست.


دکتر احمدرضا درستی با بیان این مطلب گفت: ماست از جمله لبنیاتی است که برای بدن لازم و ضروری است، در عین حال گوشت نیز با پروتئین و ویتامین ۱۲ B موجود در آن از جمله مواد مورد نیاز انسان است اما در صورت مصرف همزمان این دو با هم، میزان جذب آهن توسط بدن کاهش می‌یابد.


وی دلیل این امر را یکی بودن ناقل آن‌ها عنوان کرد و افزود: خوردن گوشت و ماست با هم موجب می‌شود میزان زیادی کلسیم و آهن وارد بدن شود اما میزان جذب آن کمتر از میزان وجود آن‌ها در غذا و بدن بوده و میزان جذب آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد.

دکتر درستی توصیه کرد: حتی‌الامکان باید یک ساعت پس از مصرف غذای گوشتی، ماست خورده شود و یا اگر به هر دلیلی امکان خوردن ماست ساعاتی بعد از مصرف غذا نیست بنابراین بهتر است ابتدا غذا صرف شود و سپس در اتمام غذا، ماست بخورید. در ‌‌نهایت نیز اگر کودکان یا افرادی که نمی‌توانند هر کدام از آن‌ها را به تنهایی مصرف کنند خوردن هر دو ماده با هم منع نمی‌شود. 

به نقل از جام جم

 



 

 

10راه کنار آمدن با غم و اندوه مرگ
پذیرش احسا‌س‌تان: غم، اندوه، اشک، احساس تهی شدن و غیره موضوعی طبیعی است.

سعی نکنید تا عواطف و احساسات‌تان همچون خشم، گناه، ناامیدی یا درد را انکار کنید.

اجازه بدهید که سایرین به شما کمک کنند: با غذا آوردن برای شما، مراقبت کردن، برطرف کردن نیازهای روزمره‌تان، ...

احساسات‌تان را از طریق اشک‌، صحبت با سایرین و... ابراز کنید.

احساس نکنید که شما باید قوی و شجاع و آرام باشید، اگر چه این حق را دارید.

روزها را همان‌گونه که هستند بپذیرید و آماده مواجهه با آینده باشید.

به خودتان، فرصت و زمان بدهید تا دردها، درمان و زخم‌ها، التیام یابند.

مراسم بزرگداشت را فراموش نکنید.

فکر نکنید، حق ندارید ناراحت باشید زیرا سوگواری، امری طبیعی است.
 
به دنبال مشورت‌های تخصصی باشید البته اگر هنوز پس از شش ماه، ناراحتی و غصه‌تان رفع نشده. موارد درمانی می‌تواند کاملا موثر بوده و از مشکلات روان‌شناختی آتی پیشگیری کند.