درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 90
بازدید کل : 222491
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی
دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 23:8 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
تاریخچه قائم شهر

 

 

شهرستان قائم شهر بر حسب شواهد و قرائن موجود از جمله اماکن مذهبی نظیر امامزاده یوسف رضا و یا آرامگاه علامه فقیه شیخ طبرسی از سابقه دیرینه تمدن و فرهنگ قبل از قرن ششم هجری خبر میدهد و با توجه به سوابق موجود بنای اولیه این شهر در دوران قاجاریه با نام علی آباد نهاده شد که شامل قریه ای با واحدهای تجاری و مسکونی در حوالی میدان طالقانی امروزی و محله هایی در اطراف و روستاهای بزرگ نظیر چمنو(جمنان فعلی) قادیکلا و کوچکسرا در حاشیه بوده است که بعد از انقراض دوران قاجاریه و آغاز حکومت رضا خانی به لحاظ موقعیت خاص منطقه ای (محل عبور کاروانهای تجارتی و زیارتی از استانهای همجوار مانند تهران گیلان و خراسان ) . حکومت آن زمان را بر آن داشت که در شهر واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ از قبیل کارخانجات نساجی و گونی بافی و چوب بری و شالیکوبی دایر نماید این مسائل باعث شد که مردم از اطراف و اکناف و سایر ولایات کشور به این سامان مهاجرت نمایند و نهایتا در سال ۱۳۱۴ علی آباد تبدیل به شهرستان شاهی شد و در این مقطع از زمان با احداث راه آهن سراسری و توسعه صنایع نساجی در این شهرستان کم کم به جمعیت و توسعه عمرانی و ساخت و ساز شهر افزوده شد. پس از انقلاب نام این شهرستان به قائم شهر تغییر یافت و امروز به عنوان یک شهرستان استراتژیک جغرافیایی که ارتباط تهران بزرگ را با شمال و شمال شرقی از دو مسیر متفاوت جاده فیروزکوه و جاده هراز مرتبط می سازد دارای اهمیت ویژه می باشد.

 

منابع طبیعی و جنگل ها

با توجه به اوضاع طبیعی شهرستان قائم شهر ، بارش و رطوبت جهت ایجاد پوشش گیاهی فراهم می باشد. البته پوشش گیاهی در تمام نقاط آن یکسان نمی باشد زیرا تا ارتفاع ۲۰۰۰ متری که نفوذ رطوبت دریآی خزر از بین رفته و یآ به کمترین مقدار می رسد ، از تراکم جنگل بسیار کم می شود و بمرور بجای جنگل مراتع جایگزین می شود. در شهرستان قائم شهر فصل خشک به طور کامل وجود ندارد جنگل : شروع جنگل قائم شهر از کوه پایه های البرز شمالی میباشد که دارای حداکثر بارندگی می باشد و میزان گسترش جنگل در گذشته به طرف دشت بیشتر بوده است که به مرور به منظور تهیه اراضی مزروعی ، درختان جنگل کاملا بریده شده اندو یا به صورت بقایای جنگل مخروبه با درختان پهن برگ دیده می شوند. به طور کلی جنگل ها در حاشیه جنوبی قائم شهر دارای تراکم بیشتری است و انواع درختان مانند : راش ، ممرز ، توسکا و کلهر ملج انجیلی و … می توان دید پارک جنگلی تالار : پارک تالار یکی از پارکهای جنگلی معروف شهرستان قائم شهر می باشد که این پارک در سال ۱۳۷۱ تاسیس شده و مساحت آن بالغ بر ۱۶۰ هکتار می باشد. فرآورده های جنگلی عبارت است از : ذغال ، چوب ، هیزم ، چوب آلات تبدیلی این جنگل در ۱۰ کیلومتری قائم شهر قراردارد. و پوشیده از درختان آزاد ، ممرز ، توسکا ، بلوط ، اوجا ، ملچ ، عرعر ، انجیر ، ولیک ، شمشاد ، انار ، بوته تمشک و.. با چشم اندازهایی بسیار زیبا و بدیع دارای امکانات بهداشتی و تفریحی مثل زمین فوتبال میبباشد

 

موقعیت فرهنگی

مردم شهرستان قائم شهر که عموما دارای مشاغل کارگری هستند همواره از نظر علمی و آموزشی دارای جایگاه ممتازی در استان می باشند. از نظر درصد با سوادی مردم این شهرستان رتبه اول در استان را دارا می باشد. جمعیت افراد با سواد در قائم شهر ۸۳٫۹ درصد بوده و همچنین این شهرستان از نظر تعداد دانشجوی رشته های مختلف بخصوص رشته های پزشکی و تعداد پزشکان به نسبت جمعیت رتبه بسیار خوبی را در استان و کشور دارا می است. این شهرستان از بعد آموزش عالی در دو مرکز : دانشگاه آزاد و تربیت معلم بانوان برخوردار است. مرکز تربیت معلم در سال ۱۳۵۸ راه اندازی شد و در حال حاضر با داشتن ۱۲۰ دانشجو در چهار رشته ی تحصیلی فعالیت می کند

 

دانشگاه آزاد قائم شهر

دانشگاه آزاد اسلامی قائم شهر که بزرگترین واحد دانشگاهی در استان های مازندران ، گلستان و گیلان میباشد و به لحاظ قدمت و سابقه یکی از ۵ دانشگاه آزاد کشور محسوب می شود . در سال ۱۳۶۲ آغاز به فعالیت نموده و هم اکنون در مقاطع کاردانی،کارشناسی و ۲۷ رشته در کارشناسی ارشد بطور پیوسته و ناپیوسته دانشجو می پذیرد.ضمناً این دانشگاه بیش از ۱۷۰۰۰ دانشجو دارد.

 

موقعیت جغرافیایی

قائم شهر یکی از شهرستان های مرکزی استان مازندران است که از آب و هوای مناسبی برخوردار میباشد. حدود جغرافیایی آن از شمال به شهرستان جویبار (که زمانی جزو قائم شهر بود) ، از جنوب به شهرستان سوادکوه (که سوادکوه نیز زمانی جزو قائم شهر بود) ، ، از غرب به شهرستان بابل و از شرق به شهرستان ساری محدود است. ارتفاع قائم شهر از سطح دریا ۵۱٫۲ متر است و در اقلیم معتدل و مرطوب در دشت شیبدار تا نسبتا مسطح و بر روی رسوبات آبرفتی دوران چهارم زمین شناسی قرار گرفته است. مساحت شهرستان قائم شهر در حدود ۷۴۰ کیلومتر مربع و تراکم نسبی جمعیت آن ۴۵۲ نفر در کیلومتر مربع می باشد که پر تراکم ترین شهرستان در سطح استان محسوب می گردد. و اخیرا اعلام شده است که یکی از پر تراکم ترین شهر ها بعد از تهران !!! است.

گـــذر راه آهن و قــرار گرفتن در جاده مواصلاتی پایتخت با شمال و شرق بر اهمیت شهر افزوده است.

این منطقه در دوره های قبل با نام علی آباد معروف بود. در سال ۱۳۱۴ هـ. ش به شاهــی تغییر نام یـــافت و پس از انقـــلاب اسلامی به خـــواست عمــوم مردم ، قائم شهر نامیده شد.

دلاواله جهانگرد فرانسوی در سال ۱۲۰۵ از جاده در دست احداث شاه عباسی در این منطقه در سفرنامه اش گزارشی داده است . کشاورزی از گذشته های دور در این منطقه رواج داشت و پنبه ، برنج ، توتون ، کنف و نیشکر از جمله تولیدهای کشاورزی قائم شهر بوده است . غلامحسین افضل الملک که نزدیک به صد سال پیش به این شهر آمده بود ، از کارخانه پنبه پاک کنی یاد کرده است .

کارخانه نساجی شماره ۱ کارخانه گونی بافی در سال ۱۳۱۶ و کارخانه کنسرو و در سال ۱۳۲۲ فعالیت خود را آغاز کردند و تا مدتها بعنوان یکی از کارخانجات موفق در امر تولید فعالیت داشته است .

فاصله قائمشهر تا تهران ۲۲۵ کیلومتر و تا مشهد ۷۱۰ کیلومتر می باشد.

شهرستان قائمشهر یک شاهراه محسوب می شود. دو جاده مهم کشور، جاده هراز و جاده فیروزکوه در قائمشهر به هم می رسند.

 

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 23:5 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

تپه گردکوه جمنان در قائم‌شهر، جنوب‌شرقی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ باشمارهٔ ثبت ۸۸۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

باستان شناسان در کاوشگری از تپه گردکوه قائم شهر به آثار و بقایایی دست یافتند که این شهر را با پیشینه تاریخی بیش از ۵هزار ساله به یک شهر باستانی قدیم معرفی می کند سایت باستانی گـردکوه قدیمی ترین استقراری که تا به حال باستان شناسان به آن دست پیدا کرده اند مربوط به عصر مفرغ می باشد که قابل مقایسه با حصـــار ۳ دامغان می باشد که بعد از عصر مفرغ دوره آهن را داریم که از عصر آهن ۱ تا ۳ در سطح ۶۵ هکتار بصورت پراکنده مشاهده می شود و گوری که به دست آمده مربوط به عصر آهن ۳ می باشد و عصر آهن ۱ و ۲ در داخل خشتها که جهت استفاده مصطبه ای می باشد مشاهده شده است و همچنین استقرار بقایای دوره اشکانی به دست آمده است . تپه مرکزی بعنوان قلعه نظامی کاربرد نظامی داشته است که به نظر می رسد مربوط به دوره ساسانی می باشد و دوره اسلامی از آن نیز به عنوان پادگان استفاده می شده و ۴۲ پادگان نظامی که در طبرستان بوده یکی از آنها در چمنود ( جمنان ) بوده است که بیشتر جنبه نظامی داشته است.شواهد موجود نشان می دهد که تپه مرتفع ۲۶متری گردکوه قائم شهر در سال ۱۶۸ هجری قمری پایگاه یا برج نظامی بوده است.و در عمق ۵/۱متری زمین دامنه ارتفاعات گردکوه اسکلت اموات به همراه لوازم زندگی از قبیل ظروف و کوزه سفالی متعلق به دو هزار و هشت سال پیش کشف شده است.

                                    گرد کوه باستانی قبل از کاوش

 گردکوه باستانی حین کاوش

گرد کوه باستانی بعد از کاوش



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 23:1 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
نقشه قدیمی شهر قائمشهر

 

این شهر در سال ۱۳۱۴ از علی‌آباد به شاهی تغییر نام پیدا کرد و در سال ۱۳۵۷ و در جریان انقلاب اسلامی ایران به قائم‌شهر تغییر نام پیدا کرد ،شهرستان قائم‌شهر از سمت شمال و شمال غرب به شهرستان جویبار و شهرستان بابلسر و دریای مازندران (دریای خزر)، از سمت جنوب به شهرستان سوادکوه، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری محدود است.در سال‌های دور شهرستان فیروزکوه و بخش‌هایی از شهمیرزاد ، تا سال ۱۳۵۹ شهرستان سوادکوه و ۱۳۷۶ شهرستان جویبار بخش‌هایی از قائم شهر بوده که به شهرستان تبدیل شدند,جمعیت شهرستان قائم‌شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ نزدیک به بیش از ۳۲۰،۷۴۱ نفر است .شهرستان قائم‌شهر در ۳۶ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی تا ۵۲ درجه و ۵۳ دقیقه طول شرقی واقع شده‌است.

 

naghshe

نمای داخلی شهرداری قدیم

نمای داخلی شهرداری قدیم

rahan



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:کوه،عسلویه, :: 22:50 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

این کوه باستانی پردیس است که در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد. قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است، چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست.
مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای سر پائینی به نرمی به سمت کوه کشیده می شود که البته همین مغناطیس برای رانندگان نا آشنا بسیار دردسر ساز بوده و تاکنون تعداد زیادی از خودروها بی اختیار با کوه تصادف کرداند.


از جمله خواص خارق العاده ی این کوه کمک به درمان مبتلایان به ایدز است.به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید امکان رشد و نمو ویروس های بیماری زا از جمله ویروس HIV صفر است.

پزشکان متخصص بریتانیایی در موسسه ی Imperial Medical College در شهر لندن اخیرا در مقاله ای در روزنامه ی تایمز ضمن بر شمردن این خاصیت از سازمان ملل درخواست کرده اند تا نام این کوه را به ANTI-HIV Mountain تغییر دهند.

 

کوه پردیس,کوه باستانی پردیس,خواص کوه پردیس


دکتر Tim Hopkins رییس موسسه ی فوق و دارنده ی مدرک فوق تخصص در رشته ی ایمونولوژی و ویروس شناسی درخواست ایجاد شهرک‌های درمانی برای مبتلایان به ایدز در این منطقه داشته است.وی معتقد است با اسکان مبتلایان به ایدز در این منطقه پس از حداکثر مدت ۱۸ ماه هیچ نشانه ای از بیماری در این مبتلایان دیده نشود. از دیگر خواص درمانی این کوه که زبانزد همه ی متخصصین mountain trapi (کوه درمانی) است، خواص مغناطیسی بوده که باعث تخریب سلول های سرطانی شده و به همین دلیل متخصصین بسیاری بیماران سرطانی را به کوه نوردی در این کوه توصیه می‌کنند.


پوشش گیاهی منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری منحصر به فرد است که خواص دارویی فراوان دارد و عسل حاصله از منطقه تماما پیش‌ خرید چند کارخانه ی داروسازی بزرگ جهان است. یکی از ترکیبات اصلی مسکن Advil که یکی از بهترین قرص های شناخته شده برای ناراحتی های اعصاب و دردهای میگرنی است از همین عسل تهیه می شود.

این منطقه خرمای ویژه ای نیز تولید می کند که به نام خرمای خصه معروف است و کاملا در شیره ی خود غرق می شود یعنی یک کاسه ی آن ظرف سه ساعت پر از شیره می شود.
 اندازه ی این خرما اندازه ی آلبالو بوده و به جهت همان خواص دارویی منطقه تماما برای ساخت قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی صادر می شود.

 

کوه پردیس,کوه باستانی پردیس,خواص کوه پردیس

نکته ی جالب و دیدنی دیگر رویش درخت زیتون در دامنه ی شمالی کوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهای چاهه و دره پلنگی می باشد که در آب و هوای آن منطقه بسیار بعید می نمود.فعلا سندی برای قدمت چاهه و دره پلنگی وجود ندارد ولی علائم مشهودی از غار نشینی مشاهده و فسیل های مختلفی در این منطقه به وفور پیدا شده است.


در لایه های زیرین این کوه معدن عظیمی از آب خنک و فوق العاده سالم وجود دارد، آن هم در اطراف عسلویه! مردم چاهه و جم، کوه پردیس را فوق العاده مقدس و محترم می شمارند و به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالا یکی از اولین مکان هایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است.

 

با افتتاح جاده ی فیروز آباد به عسلویه توسط پتروشیمی، رفتن به این منطقه بسیارراحت تر شده است. پتروشیمی با تاسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه اقدام به تاسیس فرودگاه جم نموده و چهارشنبه ی هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می شود که امکان بسیار خوبی برای سفر به این منطقه اعجاب انگیز است.

منبع:asemoni.com



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 21:30 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بیماری‌های ام‌اس، آرتروز و رماتیسم از طریق طب سنتی و به شیوه مزاج سنجی درمان می‌شوند و بر اساس نوع مزاج بیمار می‌توان روش‌های درمانی مناسب را ارایه کرد.

 مزاج

 نظام نهرینی، مدرس طب سنتی جهاد دانشگاهی می‌گوید: همان طور که افراد اختلافات ظاهری مانند اختلاف در رنگ پوست، مو و چشم دارند به همان نسبت نیز مزاج آن‌ها متفاوت است و باید غذاهای مختلفی مصرف کنند تا از بروز بیماری‌ها در آن‌ها جلوگیری شود.

 

وی اظهار داشت: افراد باید تا حدودی از علم مزاج شناسی اطلاع داشته باشند. نوع مزاج علایمی دارد که به عنوان نمونه می‌توان از فرم اندام، بینی، لب و عروق و رنگ پوست، مو و چشم، علایم رفتاری و نبض آن را تشخیص داد.

 

نهرینی افزود: دو نوع مزاج وجود دارد؛ یک مزاج که افراد با آن به دنیا می‌آیند و به آن مزاج جبلی یا ارثی می‌گویند و مزاج دیگری که در طول زندگی بر انسان عارض می‌شود و به آن مزاج عرضی یا عارضی می‌گویند. بسیاری از مردم می‌توانند نوع مزاج خود را تشخیص دهند، به عنوان نمونه فرد می‌گوید که مزاج من سرد است چون وقتی سردی‌ها را می‌خورم بی حال می‌شوم، آب دهانم زیاد می‌شود و دل درد می‌گیرم؛ ولی این موارد ممکن است بر اثر مزاج عرضی او به وجود آمده باشد و مزاجی که با آن به دنیا آمده است، گرم باشد.

 

نهرینی گفت: درمان در طب سنتی به ضد است. وقتی سردی در بدن اتفاق می‌افتد آن را باید با گرمی درمان کرد. در این طیف خاص اگر به او گرمی داده شود شاید مشکلات گوارشی او برطرف شود اما چون یک مزاج پایه گرم دارد، ممکن است عوارضی مانند جوش، کهیر و یا خارش در او اتفاق بیفتد.

 

وی تاکید کرد: افراد به ویژه آن‌هایی که مزاج مخلوط دارند، بهتر است برای تعیین دقیق نوع مزاج خود با پزشکان طب سنتی مشورت کنند.

 

مدرس طب سنتی جهاد دانشگاهی گفت: در شیوه زندگی ماشینی و شهری، فعالیت‌ها و تحرک‌ها کم و غذاهای بسیار نامناسب مانند غذاهای آماده (فست‌فودها) و کنسروها وارد رژیم غذایی مردم شده است که باعث تجمع سموم و اخلاط در بدن می‌شود.

افرادی که از نظر ژنتیکی دارای طبع سردی هستند و مدام از غذاهای سرد به حد وفور استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری ‌ام‌اس قرار می‌گیرند

 

نهرینی افزود: به ویژه در زنان که رطوبت بدن آن‌ها بسیار بیشتر از آقایان است این غذاها باعث می‌شود که رطوبت در بدن آن‌ها بیشتر شود. این رطوبت‌ها در هر قسمت از بدن رسوب کند باعث بروز بیماری می‌شود. تجمع رطوبت در مغز ایجاد ام‌اس، در سینه ها ایجاد کیست، در رحم ایجاد فیبرم و در تخمدان ایجاد کیست‌های تخمدانی می‌کند. اولین قدم برای پیشگیری از این بیماری‌ها، تغییر شیوه زندگی و اصلاح رژیم غذایی است که در طب سنتی اصول آن وجود دارد.

 

وی در مورد تغییر رژیم غذایی توصیه کرد که به جای مصرف گوشت مرغ بهتر است از گوشت بوقلمون و به جای گوشت گاو نیز از گوشت گوسفند یا شتر استفاده شود.

 

نهرینی افزود: از آنجایی که در تهیه برخی از لبنیات پاستوریزه، از شیر خشک استفاده می‌شود، بهتر است افراد از لبنیات محلی استفاده کنند؛ همچنین در غذاهای آماده به دلیل وجود بنزوات سدیم و عوارض زیادی که برای بدن به دنبال دارد، مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود.

 

وی همچنین با تاکید بر افزایش تحرک بدنی اظهار داشت: وجود استرس زیاد در زندگی شهری در کنار عدم تحرک و مصرف مواد غذایی آماده موجب می‌شود دستگاه گوارش نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد بنابراین بیشتر شهرنشین‌ها دچار یبوست هستند. یبوست باعث می‌شود مواد ضایع دفع نشود و در بدن رسوب کند.

 

این مدرس طب سنتی همچنین در مورد رژیم غذایی مناسب در درمان بیماری‌های ام‌اس، رماتیسم و آرتروز توصیه‌هایی ارایه کرد.

 

 

طب سنتی و ام‌اس

 

ام‌اس یا اسکلروز مولتیپل یک بیماری مزمن و بالقوه ناتوان کننده است که سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع را درگیر می‌کند.

 

نهرینی به بیماران دارای ام‌اس توصیه کرد از نان‌های سبوس دار مانند نان سنگک به ویژه نوع تیره آن استفاده کنند. این دسته از بیماران از آب میوه‌های کارخانه‌ای نباید استفاده کنند و بهتر است گوشت بوقلمون، گوسفند و شتر مصرف کنند. این بیماران باید از مواد غذایی گرم استفاده کنند با این حال بهتر است مزاج سنجی شوند.

 

از طرفی دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد: افرادی که از نظر ژنتیکی دارای طبع سردی هستند و مدام از غذاهای سرد به حد وفور استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری ‌ام‌اس قرار می‌گیرند.‌

بیماران دارای ام‌اس، آرتروز و رماتیسم برای درمان بیماری خود و جلوگیری از پیشرفت آن باید از محصولات غذایی طبیعی (ارگانیک) بر اساس نوع مزاج خود استفاده کنند

 

بر اساس این گزارش، اختلال در غدد درون‌ریز موجب می‌شود که سیستم داخلی بدن به هم ریخته و انسان از حالت تعادلی روحی و روانی خارج شود. پس می‌توان نتیجه گرفت بهترین راهکار درمانی که در زمینه پیشگیری از بیماری ‌ام‌اس نیز برای این گروه مۆثر خواهد بود این است که افراد زودرنج و حساس باید تلاش کنند تا تفسیر خود را از موقعیت‌های اجتماعی به گونه‌ای تغییر دهند تا کمترین فشار روانی بر آنان وارد شود. بنابراین گزارش، بهترین راهکار درمانی که در زمینه پیشگیری از بیماری ‌ام.اس مۆثر است، پرهیز از بروز تنش در مناسبات بین فردی و سعی در کنترل احساسات و عواطف شخصی است.

 

این گزارش می‌افزاید، عموماً در بیماران مبتلا به ام‌اس، PH خون گرایش به حالت اسیدی دارد و اگر این حالت بر اثر نوع تغذیه تکرار شود، بیمار در معرض حملات مداوم قرار خواهد گرفت و حال بیمار به مرور رو به وخامت خواهد رفت.

 

بیماران مبتلا به ام‌اس علاقه وافری به مصرف غذاهای دارای حالت اسیدوز مانند ماست، بستنی، ترشی، تمر هندی، ماهی و امثال آن نشان می‌دهند ولی این بیماران باید از مصرف غذاهای اسیدی دوری جویند تا بدین وسیله از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورند. برای پیشگیری از این بیماری در سایر افراد نیز می‌توان مصرف متعادل مواد غذایی به ویژه اجتناب از مواد غذایی اسیدی را توصیه کرد.

 

 

طب سنتی و روماتیسم

 

نهرینی در مورد بیماران رماتیسمی نیز اظهار داشت: رماتیسم مانند آرتروز و ام‌اس بر اثر انباشت رطوبت در بدن رخ می‌دهد. با این حال به دفعات دیده شده است که رماتیسم در افراد دارای مزاج گرم نیز بروز می‌کند که این موضوع باعث پیچیده شدن درمان آن‌ها می‌شود. به این دسته از بیماران توصیه می‌شود که از مواد غذایی گرم استفاده کنند اما به همه آن‌ها نمی‌توان این توصیه را ارایه کرد بنابراین باید وضعیت مزاجی بیمار بررسی شود تا بر اساس نوع مزاج او درمان مناسب ارایه شود.

 

وی اظهار داشت: به طور کلی این بیماران باید از غذاهای گرم و خشک استفاده کنند اما نمی‌توان برای همه آن‌ها درمان یکسانی ارایه کرد.

 

مدرس طب سنتی جهاد دانشگاهی گفت: بسیاری از پزشکان به بیماران دارای آرتروز توصیه می‌کنند که حرکت نکنند درحالی‌که این افراد باید هرروز فعالیت ورزشی آرام مانند پیاده روی سطح صاف داشته باشند و از روزی 20 دقیقه تا یک روز در میان روزی یک ساعت پیاده روی کنند.

 

نهرینی در پایان گفت: بیماران دارای ام‌اس، آرتروز و رماتیسم برای درمان بیماری خود و جلوگیری از پیشرفت آن باید از محصولات غذایی طبیعی (ارگانیک) بر اساس نوع مزاج خود استفاده کنند.

 منبع :تبیان



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:شیشه, :: 16:58 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

شیشه چیست,عوارض شيشه,عوارض مصرف شيشه,درمان اعتیاد به شیشه


قبل از اینکه درمورد شیشه صحبت کنیم بهتر است بصورت خلاصه اشاره ای به نحوه کار مغز و سیستم اعصاب مرکزی داشته باشیم.
 در سیستم اعصاب مرکزی،  سلولها یا رشته های عصبی بصورت مستقم به هم متصل نیستند. بلکه بین انتهای سلول قبلی با ابتدای سلول بعدی فضای بسیار کوچکی وجود دارد که به این فضا در اصطلاح پزشکی سیناپس می گویند.
 برای اینکه یک سلول عصبی بتواند پیامی را به سلول دیگر انتقال دهد باید از انتهای خود ماده ای به داخل این فضای کوچک ترشح کند.( به این ماده در اصطلاح پزشکی نوروترنسمیتر می گویند) این ماده بر روی گیرندهایی که در ابتدای سلول بعدی قرار دارند می نشیند و به این ترتیب پیام منتقل می شود.در سیستم عصبی نوروترنسمیترهای زیادی وجود دارند که ترشح هرکدام منجر به علایم خاصی می شود.
 دوپامین و سروتونین دو نوروترنسمیتری عمده ای هستند که سوء مصرف شیشه یا مواد محرک باعث افزایش ترشح آنها در مغز می گردد و اختلال در نسبت ترشح آنها  در ایجاد بیماری هایی مانند افسردگی یا دوقطبی نقش اساسی را بازی می کند.
و اما داستان شیشه.....



ادامه مطلب ...


دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:لادن/مو, :: 16:55 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

می‌توان از گل لادن برای راحتی دفع، مقابله با سرماخوردگی و مراقبت از مو استفاده کرد.

اگر جز افرادی هستید که جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌تان را پر از داروهای رنگ و ورانگ نمی‌کنید، اگر اعتقادی به داروهای امروزی ندارید و به قول بنده خدایی آن‌ها را گچ می‌دانید و اگر طرفدار داروهای گیاهی و طبیعی هستید این مطلب به دردتان می‌خورد. می‌خواهیم 3 خاصیت گل لادن را بازگو کنیم.

لوئی چهاردهم دستور داد این گل را به خاک فرانسه وارد کردند تا از قابلیت تزئینی آن استفاده کنند. اما باید بدانید که این گل علاوه بر رنگ‌های زیبا و دل انگیز آن خواص درمانی نیز دارد. می‌توان از این گل لادن برای راحتی دفع، مقابله با سرماخوردگی و مراقبت از مو استفاده کنید.

گل لادن برای راحتی دفع

دانه‌های خشک گل لادن خواص ملینی دارد. در واقع این دانه‌ها عمل دفع را راحت‌تر می‌کند. 70 گرم دانه‌ی خشک گل لادن را پودر کنید. 150 گرم عسل به آن اضافه کنید. هر روز تا زمانی که حالتان بهتر شود 3 قاشق چای‌خوری میل کنید.

گل لادن برای مقابله با سرماخوردگی

سرماخوردگی، سرفه، برونشیت و غیره. گل لادن مانند یک پزشک مهربان به سراغ درمان گلو و سینه‌ی شما می‌رود. گلبرگ‌ها و برگ‌های خشک گل لادن را دم و میل  کنید. این دم کرده تب شما پایین می‌آورد و خواب راحتی به شما هدیه می‌دهد.

گل لادن برای مراقبت از مو

یکی دیگر از خواص گل لادن یاری رساندن به موهای آسیب دیده است. گل لادن باعث درخشندگی و تقویت موها می‌شود و با ریزش آن‌ها مقابله می‌کند. برای این کار داخل یک لیتر آب یک مشت برگ، گلبرگ و دانه های خشک لادن را ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. اجازه دهید این جوشانده خنک شود. موهایتان را با شامپوی همیشگی‌تان شستشو دهید و این محلول را روی موهایتان بریزید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و آب بکشید.

منبع:plurielles



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:قلب , سکته, :: 16:54 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

دلایل عجیب سکته های قلبی

 

برخی عوامل هستند که افراد دارای ریسک را در خطر بیشتر سکته قلبی قرار می دهند. در این مطلب فهرست عوامل خطرناک و راه هایی برای آنکه از خطر آنها دور بمانید، مطرح شده است...

مشخص شده است که علت سکته قلبی، آترو اسکلروزیس (شکل گیری پلاک در دیواره عروق خونی) است، این روندی تدریجی است که شکل گیری پلاک های خطرناک آن از دوران کودکی شروع می شود، اما برخی مسایل هستند که فرد را مستعد ابتلا به حملات قلبی می کنند.

محققان بلژیکی در تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه پزشکی لانست به چاپ رسیده است، معتقدند:

 

۱) در معرض ترافیک بودن
براساس تحقیقات دو گروه مورد مطالعه در بلژیک و فرانسه حدود هشت درصد موارد سکته قلبی ناشی از در معرض ترافیک بودن است. براساس این تحقیق، فرقی نمی کند شما راننده وسیله نقلیه باشید یا مسافر آن، یا حتی دوچرخه سواری که در خیابان در لابه لای اتومبیل ها گیر افتاده است. مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است تا مشخص شود آلودگی هوای ناشی از ازدحام ماشین ها، استرس ماندن در ترافیک و دیر رسیدن به مقصد یا ترکیبی از این دو، عامل این حمله های قلبی است اما هنوز دقیقا این مساله مشخص نشده است اما آنچه مشخص شده و بسیار هم بر آن تاکید شده این است که اگر سابقه مشکلات قلبی یا ریسک های ابتلا سکته قلبی دارید، نباید در ساعات اوج ترافیک و شلوغی در ازدحام ماشین ها بمانید.

شما می توانید بسیاری از کارهای خودتان را به واسطه تکنولوژی های جدید به وسیله تلفن، تلفن همراه و اینترنت انجام دهید و ساعت ورود و خروج خودتان به محل کار را هم به گونه ای تنظیم کنید که با ترافیک ساعات اوج شلوغی برخورد نکنید. هر چقدر کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرید، از لحاظ جسمانی سالم تر خواهید بود.

 

۲) فعالیت جسمانی و انجام ورزش
دومین عامل موجود در فهرست عوامل خطرزای سکته قلبی، فعالیت جسمانی و ورزش کردن است که باعث بروز شش درصد این سکته ها و حملات قلبی در جامعه مورد مطالعه بوده است. براساس مطالعات این گروه از پزشکان، اکثریت افراد میانسال زندگی کم تحرک و به اصطلاح پشت میزی دارند و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش های شدید ناگهانی می تواند آنها را دچار مشکل کند.

در واقع چنین حالتی، ناگهان فشار زیادی به قلب وارد می کند و فرد مستعد در آستانه حمله قلبی قرار می گیرد. بهترین راه برای محافظت از این عامل خطرناک، انجام هفته ای ۱۵۰ دقیقه ورزش منظم و هدفمند است. اما اگر در برنامه روزمره تان ورزش جایی ندارد و لازم است شما ناگهان یک حرکت و یک فعالیت سنگین انجام دهید، بهترین کار این است که ابتدا بدن تان را کاملا گرم کنید. در ضمن هیچ وقت بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، ورزش یا فعالیت سنگین انجام ندهید و این کارها را به مدتی بعد موکول کنید.

 

۳) کافئین و الکل
نوشیدنی های نامناسب در گروهی که در بلژیک مورد مطالعه قرار گرفته بودند، علت پنج درصد از بروز سکته های قلبی بودند. برخلاف تصورات (غربی ها) مطالعات نشان داده الکل باعث افزایش میزان التهاب در بافت های بدن می شود و قابلیت بدن در کنترل و حل کردن لخته های خونی را بلوک می کند.

قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار هم همین اثر ناگوار را دارند اما به شکل عجیب، در واقع چند مطالعه مختلف در چند کشور جهان نشان داده میزان بروز حمله قلبی در کسانی که روزی یک فنجان قهوه می نوشند و قهوه خوردن برای آنها تفریح محسوب می شود، بیشتر از کسانی است که در روز چند فنجان قهوه می نوشند یا اصلا قهوه نمی خورند! این نتیجه، کمی عجیب به نظر می رسد اما به هر حال توصیه پزشکان برای افرادی که به طور تفننی قهوه می نوشند، این است که به جای این فنجان های تفننی قهوه، چای بنوشند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 16:49 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

6 ماده خطرناک

 

در آخرین تحقیقات انجام شده دانشمندان با بررسی های دقیق محصولات شوینده و پرکاربرد خانگی دریافتند بسیاری از دهانشویه ها، دئودورانت ها و برخی موادغذایی از فاکتورهای مؤثر در سرطانی شدن سلول های بدن هستند.
شیرین کننده های مصنوعی

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد، شیرین کننده های مصنوعی مانند (سایکلامیت) خطر سرطان را افزایش می دهند.

برای حل این مشکل «ساخارین» در موادغذایی به جای شیرین کننده های مصنوعی به کار برده شد، تحقیقات جدید انجام شده در خصوص عملکرد «ساخارین» در بدن نشان داد تمام محصولات حاوی ساخارین نیز سبب سرطانی شدن سلول ها می شوند.


دهانشویه ها

دانشمندان در آخرین تحقیقات خود دریافتند دهانشویه های حاوی اتانول احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.

آنها بر این باورند که اتانول بافت های دهانی را در برابر مواد سرطان زا مانند سیگار، آسیب پذیر می کنند.

دانشمندان معتقدند استفاده از دهانشویه ها بهتر است چند روز در میان به صورت غرغره کردن باشد و از خوردن آن خودداری شود.

افراد سیگاری و افرادی که سابقه سرطان دهان در خانواده آنها وجود داشته و یا ریسک فاکتورهای دیگر ابتلا به سرطان را دارند بهتر است از انواع دهانشویه های بدون اتانول استفاده کنند.


استاتین

استاتین نوعی داروی کاهنده کلسترول و فشارخون است. دانشمندان طی تحقیقاتی که روی ۱۷۰ هزار نفر انجام شد، دریافتند افرادی که از داروهای حاوی استاتین در مقادیر بالا استفاده کردند، ریسک فاکتورهای ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات در آنها افزایش پیدا کرده است.

 



ادامه مطلب ...


کوچک کردن شکم

تحقیقات جدید نشان می دهد که این غذاها می توانند در کوچک شدن دور کمر افراد موثر باشند و در نتیجه منجر به سلامتی بیشتر آنها شود.
وجود چربی اضافی در اطراف کمر که باعث اضافه وزن هم می شود ضمن اینکه ظاهر ناخوشایندی دارد شما را مجبور به خرید شلوار جین بزرگتر نیز می کند.
شکم  یا احشایی که پر از چربی شده اند و اطراف خود را احاطه شده از چربی می بینند، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را در پی دارد.
 ورزش به همراه کاهش کالری اضافی ناشی از چربی ، برای لاغر شدن معده شما ضروری هستند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که بعضی از غذاها ممکن است بدون ورزش زیاد دور کمر شما را کوچک کنند و معجزه آسا باشند.
در اینجا پنج فرمول غذایی برای کوچک شدن شکم توصیه می شود:

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

1- روغن کانولا
کانولا بهترین روغن برای پخت و پز جهت داشتن قلبی سالم است:
زمانی که محققان برزیلی بر روی موش های صحرایی یک رژیم غذایی حاوی روغن کانولا یا روغن سویا به مدت دو ماه استفاده کردند دریافتند که ، موشهایی که روغن سویا استفاده کردند در مقایسه با موشهاییکه که در رژیم غذایی خود روغن کانولا تغذیه کرده بودند حدود 20 درصد چربی بیشتر در اطراف اندامهای شکم (که همچنین به عنوان چربی احشایی شناخته می شود) داشتند.
در حالی که محققان دقیقا نمی توانند بگویند که افراد چه میزان روغن کلزا را باید در رژیم غذایی خود برای رسیدن به این اثراستفاده کنند، بر این باورند که کلزا حاوی مقادیر زیادی امگا 3 است که باعث کاهش سطح انسولین می شود، که در نهایت موجب جلوگیری از ذخیره چربی بیش از حد در بدن می شود.

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

2- لوبیا
جایگزین کردن پروتئین های گیاهی مانند لوبیا با پروتئین های حیوانی در رژیم غذایی،می تواند به سلامتی قلب شما بسیار کمک کند:
در سال2011 مطالعه پزشکان نشان داد چنانچه مدت شش ماه از یک رژیم گیاهی مناسب استفاده شود، کالری آن باعث می شود چاقی رو به تزاید افراد به خوبی کنترل شود و منجر به کم شدن وزن افراد مبتلا به دیابت شود .
رژیم غذایی گیاهی باعث سوزاندن چربی بیش از حد شکم می شود.
هان کالوا از پزشکان محقق در موسسه پزشکی بالینی و تجربی پراگ است، او در خصوص لایه اضافی زیر پوست که چربی نام دارد این سوال را مطرح می کند که، بهترین نوع پروتئین برای سلامت خود و محیط زیست چیست؟ که پاسخ آن را لوبیای سیاه عنوان می کند.

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

3- شیر کم چرب
شیر (و دیگر محصولات لبنی کم چرب) به شما در ساخت استخوان های قوی کمک خواهد کرد ، اما اگر شما می خواهید کمر خوش تراشی داشته باشید نیاز به افزایش سوزاندن کالری عضلات خود برای رسیدن به آن خواهید داشت :
در مجله 2011 مطالعه گروه تغذیه نشان می دهد ، افرادی که شکمی مخروطی شکل و پر از چربی داشتند با استفاده از رژیمی که 30 درصد کالری ناشی از پروتئین دارا بود ، که شامل شش تا هفت وعده روزانه، لبنیات بود ، در لاغر شدن از موفقیت بیشتری برخودار بودند. همچنین محققان گفته اند که پروتئین لبنیات ، که دارای اسید آمینه لیوسین هستند، در تحریک تشکیل پروتئین های عضلانی (پر از چربی) جدید بسیار تاثیر گذار هستند. مثل بستنی

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

4- غلات سبوس دار
هنگامیکه محققان از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا داوطلب شدند در برنامه های کاهش وزن به مدت سه ماه شرکت نمایند دستور غذایی آنها بدین صورت بود که یک گروه فقط غلات سبوس دار استفاده نمایند و گروه دیگر نیز تنها غلات تصفیه شده (تماما بدون سبوس) مصرف کنند ، در حالی که دریافتند فیبر موجود در غلات سبوس دار، برخی فوائد انحصاری دارد متوجه شدند که با خوردن آنها چربی در ناحیه شکم به میزان قابل توجهی ذوب شده است ، همچنین پژوهشگران متوجه شدند که غلات سبوس دار سرشار از منیزیم هستند، که یک ماده معدنی در تنظیم متابولیسم چربی است.

رژیم غذایی, کوچک کردن شکم, اضافه وزن

5- فلفل قرمز
در مجله های اخیر در حوزه مطالعه تغذیه، نتیجه تحقیقات محققان هلندی از 374 فرد در مورد غذاهایی که اغلب می خوردند بدین شرح بود:
آنها دریافتند که کسانی که رژیم های غذایی حاوی بتا کاروتن و لیکوپن استفاده کردند (فیتوکمیکال ها باعث درخشانی و قرمزی هویج ، پرتقال و فلفل قرمز و گوجه فرنگی می شوند ) کمر و شکم کوچکتر و کم چربی تری دارند .
محققان تصور می کننداز آنجا که بتا کاروتن و لیکوپن ها ، جزو آنتی اکسیدان های قوی هستند، نسبت به ترکیبات مضر که باعث ذخیره سازی چربی در بدن می شوند مفید و پاکتر هستند.
فلفل نیز که حاوی ویتامین C می باشد ، مواد مغذی مورد نیاز برای سوزاندن چربی را دارا است.
منبع:salamatnews.com