درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 93
بازدید کل : 222403
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی
جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 20:54 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

سمی بودن این گیاه به اندازه ای است که حتی حیوانات هم با مصرف آن دچار مسمومیت می شوند و مواردی از مرگ و میر حیوانات نیز گزارش شده است.
 

گروه علمی «تیتریک» ؛  خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم زخم و... مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر تمام این موارد، در آسیا از دانه های اسپند به عنوان ضدانگل کرم کش و کشنده آمیب استفاده می کنند.

اسپند در سایر کشورها نیز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده آور، کرم کش، مسکن و خواب آور استفاده می کنند.

در گذشته در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می تواند مسموم کننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری های ادراری ـ تناسلی استفاده می کنند.

اسپند برای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، حتی مقادیر کمی از آن را بخورند دچار مشکل خواهند شد.

اگر جوشانده اسپند را صاف کرده با عسل و روغن کنجد بنوشید، بشدت حالت تهوع ایجاد می کند. این گیاه در افراد گرم مزاج باعث سردرد و حالت تهوع می شود.

معمولا از گیاه اسپند بیشتر به عنوان خوشبوکننده هوا استفاده می شود و شکل خوراکی آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که مصرف ناصحیح آن باعث عوارضی چون تشنج، تهوع، سکسکه، ترشح بیش از حد بزاق و تضعیف سیستم اعصاب مرکزی می شود.

سمی بودن این گیاه به اندازه ای است که حتی حیوانات هم با مصرف آن دچار مسمومیت می شوند و مواردی از مرگ و میر حیوانات نیز گزارش شده است.

مطالعات جدید درباره خواص دود دانه های اسپند، ثابت می کند که این ماده عفونی کننده است و در قدیم برای کاهش تاثیر میزان سم گیاه اسپند آن را چند بار در آب خیس می کردند.

 

 



جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 20:50 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

در غذاهایمان سیر بریزیم یا نریزیم؟

در مورد قورت دادن روزانه سیر برای پیشگیری از بو گرفتن دهان هم باید بدانید که هضم سیر درسته، کمی مشکل‌تر از سیری است که پیش از ورود به دستگاه گوارش، جویده می‌شود

   مصرف متعادل سیر باعث افت فشارخون نمی‌شود اما زیاده روی در مصرف آن مشکل ساز خواهد بود. بنابراین اگر افت فشار شما بیش از حد طبیعی است، باید برنامه غذایی‌تان را با پزشکتان مرور کنید تا بتوانید کنترل بیشتری بر تنظیم فشارخون خود داشته باشید.

اگر می‌خواهید در کنار بهره‌مندی از فواید سیر، دچار افت فشار هم نشوید، باید علاوه بر مصرف متعادل و محدود این ماده غذایی، تعداد وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی‌تان را بیشتر و حجم آنها را کمتر کنید و سپس سیر را فقط در وعده‌های اصلی بگنجانید. سیر می‌تواند به صورت پودر سیر، سیر تازه یا خشک در غذاهای مختلف استفاده شود.

در مورد قورت دادن روزانه سیر برای پیشگیری از بو گرفتن دهان هم باید بدانید که هضم سیر درسته، کمی مشکل‌تر از سیری است که پیش از ورود به دستگاه گوارش، جویده می‌شود اما با این کار هم،‌ بخشی از فواید آن به بدن خواهد رسید. نکته مهم این است که هم مصرف سیر درسته و هم سیر جویده‌شده، باعث آزاد شدن مقداری گاز (که مربوط به ترکیب‌های گوگردی موجود در سیر است)،‌ در بدن می‌شود.

 

این گاز می‌تواند پس از هضم سیر در معده، وارد مری شود و بوی بد دهان را در پی داشته باشد بنابراین ممکن است قورت دادن سیر تاحدی باعث تخفیف بوی نامطلوب آن بشود اما این بو صددرصد از بین نخواهد رفت.



جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 20:48 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

پزشکان استرالیایی در آزمایش‌های اخیر خود موفق به طراحی یک دستگاه پمپاژ جدید برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک شده‌اند که برای پیشگیری از موارد خطرناک تشنج و کما در این بیماران مفید است.

 

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «تیم جونز» از متخصصان علوم پزشکی در بیمارستان اطفال «Princess Margaret» در این رابطه گفت: این تیم تحقیقاتی توانستند یک پمپ مصنوعی پانکراس‌مانندی را طراحی کنند که وظیفه رساندن و یا متوقف ساختن انسولین به بدن بیماران دیابتی را برعهده دارد.

 

این وسیله جدید همچنین قادر است احتمال وقوع کمای کشنده در این بیماران را تشخیص دهد و بنابراین زمانی که سطح قندخون این افراد به شدت افت می‌کند، آزاد شدن انسولین در بدن را متوقف می‌سازد.

 

 جونز همچنین اظهار داشت: برخی از بیماران دیابتی نوع یک، هنگام افت گلوکز خون با لرزش و ضربان قلب شدید روبرو می‌شوند.

 

همچنین برخی افراد هیچ‌گونه علائم هشداردهنده‌ای را تجربه نمی‌کنند و در نتیجه نیاز این افراد به دستگاه جدید بسیار بیشتر خواهد بود.

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، «مایک ویلسون» مدیر انجمن تحقیقاتی دیابت جوانان استرالیا نیز گفت: ساخت این دستگاه، پزشکان استرالیایی را به تولید دستگاه پانکراس مصنوعی نیز نزدیک‌تر می‌کند.



جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 20:19 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بسم الله الر حمن الر حیم

خواندن قرآن باید همراه با تدبر در آیات قرآن باشد و قاری به هنگام تلاوت قرآن در معنا و مفاهیم آن اندیشه کند. چرا که اندیشه و تفکر در قرآن مقدمه ای برای عمل به دستورات الهی است. تنها در این صورت است که انسان به این توابهای عظیم نائل می شود.

تلاش ما بر این است تا شما را را با گوشه ای از ثواب عظیم تلاوت سوره های قرآن آشنا کنیم. جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید به کتاب ثواب العمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق

 

ثواب قرائت سوره حمد

امام صادق علیه السلام فرمودند: اسم اعظم خداوند در سوره حمد است .

 

ثواب قرائت سوره بقره و آل عمران

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره بقره و آل عمران را بخواند، این دو در روز قیامت مانند دو پاره ابر یا دو سایبان بر سر او سایه می اندازند.

ثواب خواندن آیه الکرسی هنگام خواب و پس از هر نماز

راوی می گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که به هنگام خواب آیت الکرسی بخواند، انشاء الله از فلج شدن ترسی نخواهد داشت . و کس که آن را پس از هر نمازی بخواند، هیچ گزنده زهرداری به او آسیب نخواهد رساند.

 

ثواب قرائت سوره نساء در هر جمعه

امیرالمو منین علیه السلام فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره نساء را بخواند، از فشار قبر ایمن خواهد بود.

 

ثواب قرائت سوره مائده

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که هر پنجشنبه سوره مائده را قرائت کند، ایمانش لباس ظلم نپوشیده و هیچ گاه شرک نخواهد ورزید.

 

ثواب قرائت سوره انعام

امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره انعام یک جا نازل شده و در حال نزول هفتاد هزار فرشته آن را بدرقه می کردند تا بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل شد. پس آن را بزرگ بدانید و تکریم نمایید. و اگر مردم می دانستند در آن چیست ، آن را ترک نمی کردند.

 

ثواب قرائت سوره اعراف

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره اعراف را در هر ماه بخواند، در روز قیامت از کسانی خواهد بود که هیچ ترس و اندهی ندارد . و اگر در هر جمعه آن را قرائت نماید، از کسانی خواهد بود که در روز قیامت مورد محاسبه قرار نمی گیرند. و آگاه باشید که یکی از محکمات قرآن در این سوره این است . و همانا در روز قیامت برای هر کسی که آن را خوانده باشد، گواهی می دهد.

 

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, :: 22:37 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این مطلب که زعفران در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مانند آلزایمر و پارکینسون مؤثر است متذکر شد: « اثر زعفران در مطالعات امروزی به اثبات رسیده و مصرف آن در بسیاری موارد درمانی مورد تأئید مراجع علمی معتبر قرار گرفته است.» دکتر علی بابایی درگفت وگو با خبرنگار سینانیوز در یزد، اظهار داشت: «زعفران گیاهی علفی چند ساله، بدون ساقه و پیازدار است. پیاز زعفران از انوع توپر و تقریباً کروی شکل با قطر 3 تا 5 سانتی متر و پوششی قهوه ای رنگ است که در زیر خاک قرار می گیرد. هر پیاز 6 تا 9 برگ باریک، نظیر برگ علف های چمنی تولید می نماید.

 

وی ادامه داد: ریشه های زعفران از نوع افشان هستند که از قاعده پیازها و از روی دایره محیطی آن می رویند. گل زعفران اولین اندامی است که در اوایل پاییز ظاهر می شود. در سال اول کشت، به علت ضعف پیازهای زعفران و عدم استقرار کامل آنها در خاک و کشت عمقی، جوانه های گل زعفران توان کافی برای رویش ندارند وحتی برگ ها در سال اول دیرتر از معمول ظاهر می شوند.»

بابایی با اشاره به دارویی بودن زعفران گفت: « قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن است.»

این دانشیار فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به خواص درمانی زعفران بیان کرد: «زعفران از لحاظ طبع، گرم و خشک محسوب می شود. همچنین مهم ترین خاصیت زعفران که از زمان قدیم از آن استفاده شده، درمان افسردگی است.»

وی با بیان این مطلب که زعفران دارای بویی قوی و طعمی تلخ می باشد، ادامه داد: «خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می شود.»

عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اثر تسکین دهنده این گیاه، گفت: «زعفران باعث تحریک اعصاب شده و از طرفی، زعفران خون ساز بوده و گردش خون را آسان می سازد.»

بابایی ادامه داد:«زعفران، صفراآور و اشتهاآور است؛ باعث تسکین درد معده شده و آنتی اسپاسمودیک است. همچنین دردهای کولیک کلیوی را برطرف می کند، سرفه را رفع و اثر مفیدی روی درمان برونشیت دارد.»

خاصیت ضد تشنج زعفران

عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد متذکر شد: «زعفران ضد تشنج است و باعث کاهش کلسترول خون و فشار خون می شود.»

وی خاطر نشان ساخت: «نتایج مطالعات فارماکولوژیک جدید نشان می دهد عصاره زعفران دارای اثرات کاهش چربی، افزایش یادگیری و حافظه، پالاینده کلسترول، فشارخون، تصفیه کننده طحال و کبد و آغازگر رشد اندام تناسلی می باشد.»

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان داشت: «مقادیری از زعفران که به طور معمول به عنوان خوش طعم کننده و خوش رنگ کننده به مواد غذایی اضافه می شود موجب سقط جنین نمی شود. در عین حال توصیه می شود در دوران حاملگی از خوردن زعفران به هر شکلی اجتناب شود.»

وی عنوان داشت: «مصرف مقادیر زیاد زعفران در افراد عادی نیز می تواند خطرناک باشد. همچنین مقدار کشنده زعفران در حدود 20 گرم است.»

خاصیت شادی بخش، خنده آور و ضد افسردگی زعفران

دکتر بابایی با بیان اینکه زعفران به ویژه دارای اثرات شادی بخش، خنده آور و ضد افسردگی است، افزود: زعفران در درمان دردهای عصبی و به علت اثر آرام بخش، درمان کم خوابی نیز به کار می رود.»

وی با بیان اینکه زعفران تقویت کننده حافظه است خاطر نشان ساخت: «این ماده غذایی مخصوصاً در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مانند آلزایمر و پارکینسون مؤثر است

 

درمان استرس، پارکینسون و بیماریهای کبد با گیاهان دارویی

 تأثیر گیاهان دارویی بر کاهش استرس

 

مصرف گیاهان دارویی علاوه بر کاهش استرس، در درمان بیماریهای مفاصلی و بهبود زخم ها نیز مؤثر است؛ همچنین این داروها خاصیت ضدعفونی کننده نیز دارند.

 

مصرف بی رویه داروهای شیمیایی نه تنها منجر به عوارض جانبی می شود بلکه در برابر بیماری مقاومت خود را از دست می دهد بنابراین بهتر است از روش های غیر تهاجمی تری استفاده شود.

 

در کشورهای دیگر گیاهانی همچون ریحان، نعناع، بابونه، گل شمعدانی و استدوخدوس و نیز اکالیپتوس توسط پرستاران در بیمارستان ها برای درمان بیماران استفاده می گردد.

 

این گیاهان را به صورت عرق، بخور و یا به صورت موضعی و یا حمام کردن بیمار با روغن های اسانسی آن برای درمان بیماران استفاده می کنند.

 

اما مصرف داروهای گیاهی به دلیل اینکه استرس را در فرد کاهش می دهد، سیستم ایمنی بدن فرد را نیز تقویت می کند و فرد را نه تنها در برابر بیماری خود بلکه حتی از عوامل بیماری های دیگر نیز ایمن می گرداند.

 

در حال حاضر این داروها به دلیل اینکه دارای خاصیت ضدعفونی کننده هستند، در شوینده ها و شاپوها نیز استفاده می شوند.

 

این نعمت های الهی که بسیار آسان و ارزان و متنوع در دسترس همه قرار دارد و با مصرف آنها عوارض کمتری هم فرد را تهدید می کند را بیشتر استفاده کنید.

 

تاثیر عرقیات گیاهی در درمان بیماری پارکینسون

 

برای درمان بیماری «پارکینسون» می توان از ورزش های عضلانی کوتاه مدت، ایجاد آرامش روحی، مبارزه با ناهنجاری های محیطی، داروها و عرقیات گیاهی استفاده کرد.

 

در بیماری پارکینسون، نوعی سکته ی خفیف همراه با فشار شدید عصبی به وجود می آید که در صورت عدم درمان بیماری در مراحل اولیه، عوارضی نظیر رعشه در عضلات، ناشنوایی و بی خوابی به وجود می آید.

 

داروهایی همچون کاربی دوپا، لوودوپا و آنالاپویل تا زمان محدودی به بیماری کمک کرده و از شدت بیماری می کاهند، اما آنها باعث درمان واقعی نمی شوند.

 

داروهای گیاهی از رده ی عرقیات نظیر بیدمشک، بابونه، عرقیات ضد سردی، قرص های نعناعی، گیاه خاک سرخ، انواع دم کردنی ها از ایجاد فشارهای عصبی جلوگیری می کند و مصرف روزانه ی آنها به مقدار معیّن می تواند از عوارض بعدی بیماری پارکینسون شامل گرفتگی عضلات، رعشه و بی خوابی پیشگیری کند.

 

استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان این بیماری، از ایجاد ویروس های گریپ جلوگیری و سردردهای خفیف که در اکثر افراد دیده می شود را مخفی نگه داشته و باعث جلوگیری از رشد ویروس های بیشتری در بدن می شود.

 

بنابراین داروهای شیمیایی در درمان قطعی پارکینسون تأثیر کمی دارند و به مرور زمان بیمار را با مشکلات عدیده ای همچون آلزایمر و اختلال در سیستم عصبی مواجه می کند.

 

عرقیات مناسب در پاکسازی و محافظت کبد

 

عرق کاسنی (طبیعت سرد و تر)

 

این عرق هم دارای اثر ادرارآور و هم برطرف کننده ی یبوست است. این عرق در درمان بیماریهای کبد و همچنین پاکسازی آن از سموم تأثیر زیادی دارد.

 

شما می توانید از این اکسیر روزانه یک لیوان میل کنید.

 

عرق شاهتره( طبیعت سرد)

 

این عرق نیز در درمان و همچنین محافظت کبد مؤثر است. خون را تصفیه کرده و آن را رقیق می نماید. کاهنده ی فشارخون و کلسترول خون است و همچنین مدر نیز می باشد.

 

عرق شاهتره را می توانید روزانه دو فنجان میل کنید.

 

عرق خارشتر(طبیعت سرد)

 

این عرق تصفیه کننده ی خون و کبد می باشد و همچنین اثر زیادی در دفع سنگ کلیه دارد. اشتها را افزایش می دهد و تعریق را زیاد می نماید. نیروی جنسی را زیاد می کند، اثر آرام بخش دارد و در بهبود تپش قلب نیز مؤثر است.

 

از این اکسیر دو فنجان در روز میل نمایید.

 

استیل و خطر ابتلا به بیماری پارکینسون                      

 

بر اساس مطلب بیان شده در

American Journal of Epidemiology, online October 15 2010

در افرادی که نزدیک کارخانجات استیل سازی (یا هر کارخانه دیگری که آلایندگی بالا با منگنز ایجاد می کند) زندگی می کنند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون افزایش می یابد.

توصیه بهداشتی : طرز نگهداری، تمییز کردن و شستشوی ظروف و قاشقهای برنجی     چاپ                   فرستادن به ایمیل   

 

آلیاژ برنج چیست؟

آلیاژ برنج یکی از آلیاژهای مورد تایید طب سنتی است که بیشتر به شکل قاشق، سماور، کتری و قوری از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است.

برنج آلیاژی از مس و روی (Cu+Zn) می باشد و این فلز روی با آلیاژ روئی متفاوت است. فلز روی به زینک (zinc) مشهور است که در طب امروزه به عنوان یکی از نیازهای بدن مورد توجه قرار گرفته است و کمبود آن را عامل بیماریهای پوستی و گوارشی می دانند و قرصهای مکمل همچون قرص زینک برای بیماران تجویز می گردد که همچون دیگر قرصهای شیمیایی دارای عوارض می باشند.

 

در طب سنتی برای جذب فلز روی و رفع نیاز بدن با استفاده از آلیاژ برنج که به غیر از فلز روی حاوی فلز مس (که آن هم برای بدن بسیار مفید و لازم می باشد)، سماور، کتری، قوری، قاشق و ظروف آشپزخانه تهیه می کردند تا با استفاده از آنها، نیاز بدن به این فلز مهم برطرف گردد و از عوارض کمبود آن در بدن پیشگیری گردد.

 

 چند توصیه در مورد استفاده از ظروف و قاشقهای برنجی:

-    برای استفاده اولیه از قاشق و ظروف برنجی قدیمی که خریداری نموده اید (نه ظروف نو)، آنرا با سرکه و نمک و سیم ظرف شوئی خشن خیلی خوب شسته، به صورتی که هرگونه پلیسه و سیاهی و لک از بین برود.

-    حتی الامکان پس از صرف غذا فوراً آنها را شسته و خشک کنید. دقت کنید این ظروف با غذاهای اسیدی مثل سرکه و ترشیجات به مدت طولانی در تماس نباشند، چرا که باعث کدر شدن و تغییر رنگ آن می شود.

-    در صورت تغییر رنگ، با استفاده از محلول سرکه و نمک با سیم ظرف شوئی آنرا براق نمایید.

 تذکر:

فلز روی با آلیاژ روئی متفاوت است. ظروف روئی که در قدیم وجود داشته است آلیاژی از قلع و مس (Cu+Sn) می باشد که در حال حاضر تولید نمی شود و تمام ظروف به نام روحی یا روئی که در بازار هست از جنس آلومینیوم می باشند که پخت و پز در آنها باعث آزاد شدن مقدار زیادی یون آلومینیوم در غذا می شود که در دراز مدت زمینه ساز بسیاری از بیماریهای مزمن مثل آلزایمر و پارکینسون و .. است.



پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, :: 22:30 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

فضيلت زيارت قبور مؤمنان:

1ـ در «كامل الزيارات» از موسى بن جعفر(عليهما السلام) روايت شده است كه فرمود: هر كس قادر بر زيارت ما نباشد صالحان از دوستان و مواليان ما را از زيارت كند تا ثواب زيارت ما براى او نوشته شود و كسى كه قادر بر صله و نيكى به ما نباشد به صالحان از مواليان ما نيكى كند تا ثواب نيكى به ما برايش نوشته شود.(1)

2ـ از يكى از ياران امام رضا(عليه السلام) (محمّد بن احمد بن يحيى اشعرى) روايت شده كه آن حضرت فرمود: هر كس نزد قبر برادر مؤمن خود برود و دست بر روى قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره «انا انزلناه» بخواند در روز «فزع اكبر» (روز قيامت كه روز ترس بزرگ است) ايمن خواهد بود.(2)

ظاهر بعضى از روايات اين است كه همين ثواب براى صاحب قبر نيز خواهد بود.(3)

3ـ از رواياتى كه در بحث «كيفيّت زيارت قبور مؤمنان» خواهد آمد، به دست مى آيد كه با خواندن بعضى از اذكار، گناهان بسيارى از زائر و پدر و مادرش بخشوده مى شود و نيز استفاده مى شود كه عذاب روز قيامت از انسان دور مى گردد.(4)

4ـ از بعضى از روايات به دست مى آيد كه انسان با رفتن به زيارت قبر والدين خود مى تواند بعضى از كمبودها را كه از جهت عدم رعايت حقوق آنها در زمان حياتشان از او حاصل شده جبران كند(5) و حتّى به حوايجش برسد به اين صورت كه اوّل براى والدين استغفار كند و سپس حاجتش را از خداوند بطلبد.(6)

 

آداب، زمان و كيفيّت زيارت قبور مؤمنان:

1ـ زائر رو به قبله قرار مى گيرد و دست روى قبر مى گذارد چنان كه از دو روايت عبدالرحمن بن ابى عبدالله(7) و محمّد بن احمد بن يحيى(8) به دست مى آيد.

2ـ هفت مرتبه سوره انا انزلناه بخواند چنان كه در روايت «اشعرى» گذشت. در بعضى از روايات اشاره به سوره حمد نيز شده است و مناسب است در صورتى كه توفيق رفيق او گردد از سوره هاى ديگر قرآن براى شادى روح آن ميّت مانند «يس»، «مُلك» و «واقعه» استفاده كند.

 

3ـ اين دعا را بخواند:

اَلسَّلامُ عَلى اَهْلِ الدِّيارِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُسْلِمينَ، اَنْتُمْ لَنا فَرَطٌ، وَنَحْنُ اِن شآءَ اللهُ بِكُمْ لاحِقُونَ

سلام بر اهل اين ديار (خانه ها) از مؤمنين و مسلمانان شما پيشروان ما (در اين راه) بوديد و ما هم ان شاءالله به شما ملحق خواهيم شد.

همان گونه كه از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است.(9)

 

4ـ بگويد:

اَللّهُمَّ رَبَّ هذِهِ الاَْرْواحِ الْفانِيَةِ، وَالاَْجْسادِ الْبالِيَةِ، وَالْعِظـامِ النَّخِرَةِ الَّتى خَرَجَتْ مِنَ الدُّنْيا وَهِىَ بِكَ مُؤْمِنَةٌ، اَدْخِلْ عَلَيْهِمْ رَوْحاً مِنْكَ، وَسَـلامـاً مِنّى.

خدايا اى پروردگار اين روان هاى از دنيا رفته و پيكرهاى پوسيده و استخوان هاى متلاشى شده اى كه از دنيا بيرون رفته اند در حال ايمان به تو بفرست بر آنها رحمت (و آمرزشى) از جانب خود و سلامى از من.

از امام حسين(عليه السلام) نقل شده كه هر كس داخل قبرستان شود و اين دعا را بخواند خداى متعال به عدد خلقش، از زمان خلقت آدم تا قيامت براى او حسنه مى نويسد.(10)

 

5ـ از اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل شده كه هر كس داخل قبرستان شود و بگويد:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، اَلسَّلامُ عَلى اَهْلِ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مِنْ اَهْلِ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، يا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، كَيْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مِنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، يا لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَاحْشُرْنا فى زُمْرَةِ مَنْ قالَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ، عَلِىٌّ وَلِىُّ اللهِ.

بنام خداى بخشاينده مهربان سلام بر اهل كلمه «لااله الاّ الله» از طرف اهل كلمه «لا

اله الاّ الله» اى اهل «لااله الاّ الله» به حقّ اين كلمه مقدّسه «لااله الاّ الله» (آيا) چگونه يافتيد (پاداش) گفتار

«لااله الاّ الله» را از خود كلمه مقدّسه «لااله الاّ الله» اى كه معبودى نيست جز خدا به حقّ اين كلمه مقدّسه «لااله الاّ الله»

بيامرز هركه را كه گويد «لااله الاّ الله» و محشور كن ما را در زمره گويندگان «لا اله الاّ الله»

محمّد رسول الله، على ولى الله.

خداوند ثواب بسياربراى او و پدر و مادرش مى نويسد.(11)

 

6ـ زيارت قبور مؤمنان در روز پنجشنبه فضيلت خاصّى دارد(12) و بهترين زمان براى زيارت طبق بعضى از روايات ساعت قبل از طلوع آفتاب است.(13) و زيارت قبور در شب كراهت دارد چنان كه در «دعوات راوندى» از رسول خدا خطاب به ابوذر آمده است.(14)

7ـ محمّد بن مسلم مى گويد: خدمت امام صادق(عليه السلام) عرض كردم كه مردگان را زيارت كنيم؟ فرمود: آرى! گفتم: آيا آنها مى فهمند كه ما به زيارت آنها رفته ايم؟ فرمود: آرى! به خدا قسم كه آنها مى فهمند و شاد مى شوند و با شما انس مى گيرند. عرض كردم: وقتى به زيارتشان رفتيم چه بگوييم؟ فرمود: بگو:

اَللّـهُمَّ جافِ الاَْرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ، وَصاعِدْ اِلَيْكَ اَرْواحَهُمْ، وَلَقِّهِمْ مِنْكَ رِضْواناً، وَاَسْكِنْ اِلَيْهِمْ مِنْ رَحْمَتِكَ ما تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ، وَتُونِسُ بِهِ وَحْشَتَهُمْ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْء قَديرٌ.(15)

خدايا دور گردان زمين را از پهلوهايشان (نگاهشان دار از فشار قبر) و بالا بر به نزد خود روان ها و ارواح ايشان را و از خشنودى خودت به آنها بده و از رحمت خود به اندازه اى هم نشينشان كن كه تنهايى شان را جبران كنى و وحشتشان را به انس و آرامش مبدل كنى كه راستى تو بر هر چيز توانايى.

 

8ـ «ابن قولويه» از صفوان جمّال از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: رسول الله به اتّفاق جمعى از ياران خود، پيوسته عصر روز پنج شنبه وارد قبرستان بقيع مى شد و خطاب به اهل قبور سه مرتبه «اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ الدِّيارِ» و سه بار هم «رَحِمَكُمُ اللهُ» مى فرمود.(16)

9ـ در روايات وارد شده كه اگر براى قبور مؤمنين يك قبرستان يازده بار سوره «قل هو الله احد» خوانده شود به عدد اموات آن جا، خداوند به زائر ثواب مى دهد.(17)

10ـ اگر مى خواهد قرآن تلاوت كند مى تواند سوره «يـس» را انتخاب كند كه هم باعث تخفيف بر اهل قبور مى شود و هم به عدد آنها براى تلاوت كننده، حسنه نوشته مى شود.(18)

يادآورى: در بخش دهم اين كتاب (بخش احكام و آداب مربوط به مردگان) در ارتباط با «خيرات براى اموات» روايات جالبى آمده است، به آن جا مراجعه شود.

 



صفحه قبل 1 ... 33 34 35 36 37 ... 38 صفحه بعد