درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 138
بازدید دیروز : 114
بازدید هفته : 138
بازدید ماه : 2275
بازدید کل : 224763
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی

 

 وضعیت آب و هوا از جنبه‌های مختلف بر رفتار انسان‌ها تاثیرگذار خواهد بود. اغلب ما انسان‌ها به طور ناخودآگاه نسبت به پیش‌بینی وضع آب و هوا کنجکاو هستیم و با توجه به آن درباره‌
همراه داشتن چتر برای رفتن به محل کارمان یا تماشای یک مسابقه ورزشی تصمیم‌گیری می‌کنیم. اما اگر تا به حال تنها به همین موضوع اکتفا کرده‌اید، باید توجه داشته باشید که از این پس باید بیش از گذشته نسبت به پیش‌بینی وضعیت آب و هوا که توسط رسانه‌ها اعلام می‌شود کنجکاو باشید، چرا که بررسی‌های انجام شده توسط محققان نشان داده است چگونگی وضعیت آب و هوا می‌تواند نقش بسیار مهمی بر شکل‌گیری احساسات و عواطف شما داشته باشد.

بدون تردید اخلاق و رفتار ما و برنامه‌ریزی برای سفر، رویدادهای ورزشی، کشت محصولات کشاورزی تامین‌کننده مواد غذایی مورد نیاز و حتی توانایی در شنیدن صداهای اطرافمان تحت‌تاثیر شرایط جوی متغیر خواهد بود. علاوه بر این سیستم ایمنی بدن انسان نیز با افزایش یا کاهش دما، بشدت متاثر خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت شرایط جوی نیز یکی از متغیرهای محیطی است که می‌تواند نقش مهمی در سلامت جسمانی و روانی ما انسان‌ها داشته باشد و این در حالی است که این موضوع تاکنون چندان مورد توجه محققان قرار نگرفته است.

بررسی‌های انجام‌شده توسط محققان در سطح جوامع مختلف نشان داده است که افزایش مدت زمان و شدت تابش نور آفتاب نقش بسیار مهمی در افزایش رضایتمندی افراد نسبت به محیط اطرافشان دارد. این در حالی است که اغلب افراد در روزهای ابری و بارانی احساس افسردگی و ناراحتی می‌کنند. بر این اساس محققان در تلاش هستند تا به علت اصلی شیوع افسردگی و بیماری‌هایی مانند آسم و سردرد شدید در میان افراد در روزهای سرد سال پی ببرند تا با استفاده از نتایج به دست آمده بتوانند تاثیر آب و هوا بر انسان‌ها را در ابعاد وسیع‌تری مورد بررسی قرار دهند. بسیاری از مردم نسبت به خطرات ناشی از افزایش دما و بویژه تاثیر قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید در افزایش خطر احتمال ابتلا به سرطان پوست آگاه هستند، اما کمتر به تاثیر افزایش دما در افزایش تعداد مبتلایان به سکته مغزی و حملات قلبی توجه کرده‌اند. در روزهای بارانی، ناراحتی‌های ناشی از رماتیسم و آسم به مراتب افزایش پیدا می‌کند. همچنین دوره‌های کوتاه‌مدت سرما، ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی در میان سالمندان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. بنابراین می‌توان گفت وضعیت آب و هوا می‌تواند نقش بسیار مهمی در سلامت جسمی و روانی افراد داشته باشد. افسردگی در فصل زمستان یکی از بیماری‌های شایع در میان ساکنان شمال اروپاست که براساس بررسی‌های انجام‌شده توسط پزشکان بیش از 20‌درصد این افراد در روزهای زمستانی و سرد سال به آن مبتلا خواهند شد. همچنین بیش از 500 هزار نفر از مردم انگلیس نیز به سندروم اختلالات عاطفی فصلی مبتلا می‌شوند که ابرهای کم‌ارتفاع و شب‌های طولانی زمستانی در ایجاد آن نقش بسیار مهمی دارند. این افراد به علت تغییرات بیوشیمیایی ایجاد شده در مغز دچار افسردگی می‌شوند. آنها ساعات طولانی از شبانه‌روز را می‌خوابند، اما همواره احساس خستگی می‌کنند. همچنین افراد مبتلا به چنین اختلالاتی بسیار تحرک‌پذیر و زودرنج بوده و از انجام امور روزانه و برقراری روابط اجتماعی با دیگران ناتوان هستند. این در حالی است که با افزایش طول روز شدت بیماری کاهش یافته و حتی اگر آنها در روزهای زمستانی تنها دو ساعت زیر تابش نور مصنوعی قرار گیرند 80 درصد علائم بیماری بهبود می‌یابد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:, :: 22:1 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

بعد از دريافت مقدار كمي كافور، تشنج به همراه افسردگي، آسيب كليه ها، انقباض قلب و اغماي بعد از تشنج اتفاق مي افتد. اثرات سمّي كافور بعد از مصرف 2 گرم ظاهر مي شود و مقدار كشنده آن در بزرگسالان 4 گرم و در كودكان 1 گرم است.

اثرات سمي كافور شامل: ناراحتي معده، ايجاد گاز معده، قولنج، تهوع و استفراغ، اسهال، اضطراب، هيجان، هذيان گويي، تشنجات صرع مانند و انقباض قلب است.

سپس باعث افسردگي سيستم عصبي مركزي و در نتيجه باعث اغماء و به ندرت مرگ مي شود. آنوريا( قطع دفع ادرار) رخ مي دهد. تنفس فرد بوي كافور مي دهد.

خوردن کافور باعث احساس سرما و لرزيدن بدن و نيز تاري چشم مي شود.

کافور از چند طريق وارد بدن مي شود: تنفس بخار کافور، جذب از راه پوست بدن، خوردن، تماس با پوست يا چشم .

اثرات سمّي كافور بعد از مصرف 2 گرم ظاهر مي شود و مقدار كشنده آن در بزرگسالان 4 گرم و در كودكان 1 گرم است.

اندام هايي که کافور روي آنها اثر مي گذارد شامل چشم ها، پوست، کليه ها، دستگاه تنفسي و سيستم عصبي مرکزي است. البته تمامي اين اثرات و علائم زماني است که بطور مستقيم ماده ي کافور را بخوريم يا بوي آن را استنشاق کنيم يا با پوست تماس پيدا کند. نه اينکه شايد مقداري کافور در غذا ريخته شده باشد. کافور روي سيستم گوارشي و سيستم عصبي مرکزي اثرات نامطلوبي دارد و باعث مسموميت سلول هاي کبدي مي شود.

مصرف کم کافور باعث احساس گرمي در معده مي شود. مقادير زياد کافور باعث تهوع، اسهال و استفراغ مي شود. همچنين باعث سرگيجه، آشفتگي ذهني و توهم مي شود. اگر اين علائم ادامه پيدا کند و تشديد شود باعث افسردگي، بيهوشي و حتي مرگ در اثر نارسايي تنفسي مي شود.

گزارش هايي از مسموميت و مرگ افراد با کافور وجود دارد، بخصوص کساني که داروهاي حاوي کافور را بدون تجويز پزشک مصرف کرده اند.

مصرف يا تماس طولاني مدت با کافور باعث مسموميت مزمن مي شود که به علت خاصيت سمي و تأثير زياد آن بر بدن است. البته بايد بگويم در مورد تأثير کافور بر روي سيستم توليد مثل انسان و نيز اثرات سرطان زايي اين ماده هيچ مطلبي ثابت نشده است.



پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:طب اسلامی, :: 21:50 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

حضرت علی (ع) می فرماید :

"خداوند هر گاه خیری بر بنده اش بخواهد، به او كم خوابی، كم خوری و كم حرفی را تلقین می كند."

باید گفت كه دانش پزشكی ظرف چند دهه اخیر، موفق به کشف مهمی پیرامون خواب شده است و آن كشف، بخشی مهم در طول خواب انسان، به نام خواب REM بوده است( خواب از دو مرحله ی خواب عمیق و خواب REM تشکیل شده است که به طور یک در میان در طی شب حاصل می شوند).
پس از آن كه حدود 45 دقیقه از خواب رفتن انسان گذشت، مرحله REM آغاز می شود و برای مدت كوتاهی (حدود 10 تا 15 دقیقه) ادامه می یابد.

در طول مرحله REM ، به طرز اسرار آمیزی تمام عضلات اسكلتی بدن از كار می افتد و شخص كاملاً بی حركت می شود و نوار مغزی شخص به جای حالت خواب ، حالت بیداری كامل را نشان می دهد، طوری كه در این حالت مغز از فعالیت بالایی برخوردار است.

در طی مرحله ی REM ، درجه حرارت بدن و ضربان قلب به طور غیر منتظره ای بالا می رود و حركات سریعی در چشم های فرد دیده می شود كه علت نامگذاری این مرحله نیز می باشد(مرحله حركات سریع چشم: RAPID EYE MOVEMENT). چنانچه شخص را در این حالت بیدار كنیم به احتمال بسیار قوی، ابراز می كند كه در حال خواب دیدن بوده است.

امروزه دانش پزشكی به اثبات رسانده كه یكی از علائم مهم در بیماری افسردگی، افزایش مدت خواب REM نسبت به میزان طبیعی است.
روش درمانی جدید برای بیماران افسرده ، بیدار نگه داشتن آنها ، برای كاهش میزان REM می باشد.

زمان نماز صبح كه در آیه ی 78 سوره مباركه " اسراء" با عنوان " إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا " از آن نام برده شده است* و مورد تأكید فراوان می باشد، به گونه ای قرار گرفته است كه سبب كاهش قابل ملاحظه میزان خواب REM در اشخاص می شود.

مرحله REM پس از 10 تا 15 دقیقه متوقف می شود و پس از آن در طول خواب و به طور دوره ای و به طور منظم تكرار می شود . با این وجود كل دوران REM در طول یك خواب 8 ساعتی در اشخاص طبیعی، 90 دقیقه خواهد بود و قسمت اعظم آن در ساعات نزدیك به صبح به وقوع می پیوندد.

امروزه دانش پزشكی به اثبات رسانده كه یكی از علائم مهم در بیماری افسردگی، افزایش مدت خواب REM نسبت به میزان طبیعی است، طوری كه شخص افسرده بیشتر از سایر اشخاص خواب می بیند، یعنی زمان بیشتری را در مرحله REM به سر می برد.

از این جهت یك مبنای مهم در تولید داروهای ضد افسردگی، كاهش مرحله REM از خواب می باشد، از جمله داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای.
علاوه بر این یك روش درمانی جدید برای بیماران افسرده ، بیدار نگه داشتن آنها ، برای كاهش میزان REM می باشد.



ادامه مطلب ...


لیلا شهرستانی محقق علوم اسلامی است که در امریکا زندگی می‌کند و در رشته  میکرو بیولوژی تحصیل کرده است.

وی دوره لیسانس را در دانشگاه کالیفرنیا استیت یونورسیتی فولرتون در رشته بیولوژی و دوره فوق لیسانس را در کالیفرنیا استیت پالی تکنیک یونورسیتی در رشته میکروبیولوژی سپری کرده است.
در جریان تحقیقات دانشگاهی جرقه‌ای در مطالعات میان رشته بین علوم اسلامی و میکرو بیولوژی در ذهن وی زده می‌شود که باب جدیدی را در فعالیت‌های او می‌گشاید.
 
وی درباره فعالیت علمی خود می‌گوید:
رشته تحقیقاتی من در میکروبیولوژی در مورد لاکتوفرین بود. لاکتوفرین یک مولکول پروتئینی است که در خون ما وجود دارد این ماده در کلستروم (آغوز) شیر مادر به میزان زیادی وجود دارد.
این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد یا اینکه به مقدار زیادی جلوی میکروب‌ها را می‌گیرد.
کاری که لاکتوفرین می‌کند این است که آهن را به خودش جذب می‌کند یعنی هر میکروبی که در قسمت لاکتروفرین باشد به خاطر اینکه آهن ندارد نمی‌تواند رشد کرده میکروفیلم درست کند.
 
ماجرا این گونه بود که در یکی از رستوران‌های آمریکا به نام «jackin the box» تقریباً حدود ۶ یا  ۷ سال پیش اتفاقی افتاد که عده‌ای از اسهال خونی مردند و بعد از تحقیقات مشخص شد که علت، این نوع باکتری‌هایی بوده‌اند که در دستگاه‌های گوارشی مثل روده و...؛ یعنی در بدن همه انسان‌ها هستند.
ولی وقتی از طریق خوردن وارد بدن شود باعث ابتلابه اسهال خونی خواهد شد که درصد تلفاتش بالا است.
در این رستوران هم متوجه شدند که مدفوع زیر ناخن آشپز رستوران به گوشت منتقل شده و تعدادی از مشتریان را کشته است.
 
شرکتی که تامین کننده گوشت در آن ایالت بود به استاد بنده پروژه‌ای را داد که بر اساس آن قرار شد لاکتوفرین‌ها را در گوشت فعال‌تر کنیم که اگر باز هم میکروبی در آن‌ها نفوذ کرد امکان رشد نیابد.
مبلغ این قرار داد ۱۵ میلیون دلار بود و چون پروژه من نیز در مورد لاکتوفرین بود با ۵ نفر دیگر کار را شروع کردیم.
 
متاسفانه میزان نفوذ لاکتوفرین در گوشت‌ها در حین آزمایش متغیر بود و این امکان وجود نداشت که به ماده ثابتی برسیم که اضافه کردن آن به گوشت میزان محافظت در برابر باکتری‌ها را افزایش دهد.
 
ما در لابراتوار لاکتوفرین را فعال می‌کردیم. (لاکتوفرین با بافری خاص تحت pH خاصی فعال می‌شد) در هنگام تست لاکتوفرین در حالت عادی باکتری‌ها را از بین می‌برد اما روی گوشت که امتحان می‌شد گاهی موفق و گاهی نا‌موفق بود.


ادامه مطلب ...


پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:سیگار, :: 21:26 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت در هر ‌٨ ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهد.  نتايج تحقيقات حاكي از آن است چنانچه افراد در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كنند (بيش از ‌٧٠ درصد موارد سيگاري شدن در اين مرحله اتفاق مي‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال يا بيشتر به اين عمل ادامه بدهند بين ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادي كه به هيچ‌وجه در زندگي سيگار نكشيده‌اند، خواهند مرد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  تنها سرطان ريه يا بيماريهاي قلبي پيامدهاي استعمال دخانيات نيست بلكه مجموعه‌اي از مسايل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه مي‌تواند به لحاظ شرايط جسماني و مقاومت ايمني در افراد سيگاري بروز مي‌كند، كه برخي از آنها عبارتند از:

‌١- از دست دادن موها

با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلا به انواع بيماريها از جمله «لوپوس اريتماتوز» مي‌شود كه اين بيماري مي‌تواند عامل از دست دادن موها، ايجاد زخم‌ در دهان، جوش‌هاي پوست روي صورت، سر و دست‌ها شود.

‌٢ – آب مرواريد (كاتاراكت(

افراد سيگاري ‌٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند.

‌٣ – چين و چروك

استعمال دخانيات باعث از بين بردن پروتئين‌هاي انعطاف دهنده پوست مي‌شود؛ همچنين باعث تحليل بردن ويتامين A و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي‌گردد.
پوست افراد سيگاري خشك و داراي خطوط و چين خوردگي‌هاي ريزي در اطراف لبها و چشمهاست.

‌٤ – ضايعات شنوايي

افراد سيگاري ‌٣ برابر بيش از افراد غير سيگاري به عفونت گوش مياني دچار مي‌شوند.

‌٥ – سرطان پوست

افراد سيگاري ‌٢ برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلا به نوعي سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگي روي پوست) قرار دارند

‌٦ – فساد دندانها

افراد سيگاري ‌٥/١ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:وزوز گوش, :: 21:26 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: وز‌وز گوش به صدایی مبهم در گوش گفته می‌شود که آزاردهنده است. این صدا می‌تواند با فرکانس پایین و شبیه به همهمه باشد و یا می‌تواند به صورت تیز و با فرکانس بالا ایجاد شود.

دکتر نادر صاکی اظهار کرد: این عارضه دلایل مختلفی دارد و با معاینه بیمار دلیل اصلی آن مشخص می‌شود زیرا نشانه‌ای است که در بیماری‌های مختلف بروز می‌کند.

وی افزود: گاهی این عارضه نماد بیماری‌های گوش داخلی، پاره شدن پرده گوش و یا جرم درون گوش است و در برخی موارد نیز ناشی از بیماری‌های روانی مانند اضطراب و افسردگی است. این بیماری‌ها روی عصب شنوایی تاثیر گذاشته و چنین عارضه‌ای را ایجاد می‌کنند.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: افزایش سن نیز موجب پیرگوشی شده و در پی آن وزوز گوش نیز ایجاد می‌شود. بیماری‌هایی چون کم‌خونی، چربی بالا و فشار خون بالا نیز ممکن است این عارضه را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: بیماران پس از شناسایی بیماری تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند و در صورتی که درمان دارویی پاسخ ندهند از وسیله‌ای حفاظت‌ کننده صوت استفاده می‌شود که در اصطلاح صدا خفه‌کن گفته می‌شود و صدای داخل گوش را آرام می‌کند. البته اگر عامل بیماری رفع شود نیازی به درمان نیست.



 

خانم ها؛ 8 ماده آرایشی کشنده را بشناسید!؟

به گزارش گروه سلامت زدفان نیوز؛ بیشتر خانم‌ها از فرط خوشحالی و ذوق‌زدگی هنگام خرید لوازم آرایشی جدید فقط به مارک آنها توجه می‌کنند و حتی نگاهی هم به فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن نمی‌اندازند.

این در حالی است که بعضی مواد به کار رفته در رژ لب، لاک ناخن، ریمل، کرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و… می‌تواند به بدن شما آسیب برساند و در طولانی مدت عوارض زیادی از جمله سرطان، اختلالات هورمونی و… ایجاد کند. پس برای خودتان ارزش قائل شوید و حتی اگر کار وقت‌گیری باشد قبل از خرید به محتویات تک‌تک لوازم آرایشی نگاه کنید و انواع سالم و بی‌خطر و از همه بهتر «ارگانیک» آنها را انتخاب کنید.

در این مقاله با انواع مواد خطرناک آرایشی آشنا می‌شویم.

۱*. فتالات (Phthalates):
فتالات ماده‌ای است که باعث اختلالات هورمونی می‌شود. معمولا ۲ نوع از این ماده در مواد آرایشی استفاده می‌شود: بنزیل فتالات (BBP) و دی بوتیل فتالات (DBP). فتالات و ترکیب‌های مختلف آن، اثری شبیه هورمون زنانه استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری‌های مادرزادی در اندام تناسلی ‌متولد می‌شود. علاوه‌ بر این تاثیر مخرب آن روی کبد، کلیه‌، ریه‌ و غدد جنسی ثابت شده است.

۲*. فرمالدئید (Formaldehyde):
فرمالدئید باعث التهاب و تحریک پوست شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی بدن می‌شود. تنفس این ماده موجب ایجاد سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز علائم آسم می‌شود. مصرف مقادیر زیاد و طولانی مدت آن باعث ایجاد آثار سمی و سرطان در بدن می‌شود و مقادیر اندک آن نیز باعث تحریک، سوزش چشم و ریزش اشک می‌شود. مسمومیت، افزایش اسید خون و کاهش شدید حرارت بدن نیز از عوارض جذب فرمالدئید از طریق دستگاه گوارش هستند.

۳*. پارابن (Paraben):
این ماده به‌طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و نوعی نگهدارنده محسوب می‌شود که از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. همیشه روی برچسب لوازم آرایشی به دنبال واژه paraben یا عبارت‌های propylparaben و ethylparaben باشید زیرا این مواد شیمیایی می‌توانند باعث اختلالات غددی و هورمونی شوند.

۴*. اکسی بنزون (Oxybenzone):
هنگام خرید رژلب یا لیپ استیک حتما برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید در آن اکسی بنزون به کار نرفته باشد؛ به‌خصوص در مورد رژ لب‌های ضد‌آفتاب. این ماده می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و اختلالات هورمونی شود و به سلول‌ها آسیب برساند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 17 دی 1392برچسب:کمردرد, :: 20:35 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
راه هایی برای بهبود درد کمر

 

اگر شما هم از درد کمر رنج می‌کشید، بدانید که تنها نیستید. از هر پنج نفر، چهار نفر درد کمر را در برهه‌ای از زندگی تجربه می‌کنند و یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد به پزشک را می‌توان همین درد کمر برشمرد.
درد کمر می‌تواند در حالت‌های مختلف ظاهر شود و از یک درد مرده مداوم تا یک درد شدید ناگهانی شما را زمین گیر کند. این درد دلایل متفاوتی دارد و می‌تواند در اثر شکستی در ناحیه ستون فقرات، بیماری، آرتروز، دیسک کمر و … بروز کند. خیلی از افراد به دلیل داشتن اضافه وزن دچار درد در ناحیه کمر می‌شوند.

خبر خوش آنجاست که بسیاری از افراد با گذشتن چند روز و یا هفته دردشان بهبود میابد و نیازی به عمل جراحی ندارند. چیزی که بیشتر از هر درمانی مورد نیاز این دسته از افراد است، استراتژی های کمکی خود شخص است که می‌تواند در بهبود شرایط اثر خوبی بگذارد و از بازگشت درد جلوگیری کند.

گروه اینترنتی خورشید

1 - بیشتر تمرین کنید

در صورتی که کمر شما درد می‌کند، ممکن است به این فکر کنید که فعالیت خود را کمتر کنید و بیشتر استراحت کنید. یک یا دو روز استراحت ممکن است درد شما را کاهش دهد، اما مدت زمان بیشتر نمی‌تواند وضعیت را بهبود بخشد. متخصصان بر این باورند که تمرینهای سبک می‌تواند از میزان التهاب بکاهد و تنش عضلانی را کاهش دهد.

2 - مراقب وزنتان باشید

چندین کیلوگرم اضافه تر در ناحیه میانی بدن می‌تواند فشار مضاعفی را به کمر شما وارد کند، سعی کنید تا از وزن ایده آلتان چهار کیلوگرم کمتر باشید، تا فشار بر روی کمر شما کمتر باشد.

3 - سیگار کشیدن را متوقف کنید

سیگار کشیدن، جریان مواد معدنی مورد نیاز بدنتان را به دیسک های بین مهره‌های کمر کاهش می‌دهد و همین موضوع منجر به افزایش درد در ناحیه کمر می‌شود.

4 - حالت خوابیدن

در صورتی که بیش از حد دچار درد کمر می‌شوید با پزشک خود راجع به بهترین حالت خوابیدن صحبت کنید. خوابیدن به بغل، در حالتی که زانوهایتان را به سمت سینه جمع کرده اید، گاهی از اوقات برای افراد مبتلا به کمردرد توصیه می‌شود. در صورتی که علاقه دارید به پشت بخوابید، بهتر است تا یک بالشت را به زیر زانوهای خود قرار دهید و بالش کوچکی را نیز در پایین‌ترین قسمت کمر (گودی کمر) خود بگذارید. به خاطر داشته باشید که خوابیدن بر روی شکم می‌تواند فشار مضاعفی را بر روی کمر شما وارد کند.

5 - به حالت نشستن توجه کنید

بهترین صندلی‌ها برای نشستن، صندلی‌هایی با پشتی صاف و بیرون زدگی برای گودی کمر هستند. سعی کنید زانوهایتان را از باسن‌تان بالاتر نگاه دارید. در صورتی که برای مدت زیادی ایستاده هستید، سعی کنید تا سرتان را بالا نگه دارید و شکمتان را به داخل بگیرید. در مواقع نشستن سعی کنید از چهار پایه برای زیر پا استفاده کنید.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 17 دی 1392برچسب:, :: 20:2 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

.:: روش تشخیص روغن زیتون‌های خالص ::.

با فراگیر شدن تب عرضه کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی غیراستاندارد در بازار، این روزها خبرهای تازه‌ای از عرضه زیتون و روغن زیتون‌های غیراستاندارد وارداتی مطرح می‌شود. با واردات و عرضه برخی محصولات کشاورزی و دامی غیراستاندارد و آلوده در بازار مانند برنج، هلو و شلیل، عسل، سوسیس و کالباس و... از چندی پیش مباحث مطرح در زمینه عرضه زیتون و روغن زیتون‌های غیراستاندارد در بازار داغ‌تر شده است به‌نحوی که برخی دست‌اندرکاران، عرضه زیتون‌های سیاه در بازار را غیراستاندارد تلقی و اعلام کرده‌اند که رنگ این زیتون‌ها با استفاده از مواد شیمیایی تغییر داده شده و برای سلامتی مصرف‌کنندگان زیان آور است؛ همچنین دیدگاه‌هایی در باره نگهداری و عرضه زیتون‌های غیربهداشتی مطرح شده است.

نبود اطلاع رسانی مناسب در زمینه سلامت یا آلودگی بسیاری از مواد غذایی موجب شده است تا این روزها خبرهای مطرح شده در زمینه عرضه روغن زیتون و زیتون‌های غیراستاندارد در بازار در حالی شدت گیرد که دستگاه‌های متولی نظارت بر استاندارد عرضه این محصول یا نسبت به این خبرها سکوت کرده یا خبری از برخورد با متخلفین احتمالی به گوش نمی‌رسد. با این روند باز هم تشخیص روغن زیتون‌های خالص از محصولات تقلبی بر عهده مصرف‌کنندگان گذاشته شده است.

چندی پیش عضو هیأت مدیره شورای ملی زیتون ایران با اشاره به عرضه روغن زیتون‌های تقلبی در بازار اعلام کرد، مردم باید از فروشندگان بخواهند اجازه تست به آنها در مورد روغن‌ زیتون‌هایی که روی آنها اکستراورژن (فوق بکر)‌ نوشته شده، داده شود. البته فروشندگان نیز نباید از این اقدام ترسی داشته باشند. نادر جلالت با تأکید براینکه باید درباره زیتون‌های کنسروی و روغن زیتون‌ها به شکلی صحیح اطلاع رسانی شود، به ایسنا گفت:
   
تمامی زیتون‌های روی درخت تا رسیدن به مرحله رسیدگی کامل از ابتدا رنگ‌های سبز پررنگ، سبز کمرنگ، زرد کمرنگ، قرمز، بنفش و در نهایت سیاه را به‌خود می‌گیرند.

عضو هیأت مدیره شورای ملی زیتون ایران ادامه داد:‌ همچنین می‌توان روغن زیتون‌های اکستراورژن یا خالص را از طریق حس چشایی نیز تشخیص داد به این ترتیب که یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل دهان ریخته و به‌مدت چند ثانیه در دهان می‌چرخانیم با این روند در هنگام پایین بردن روغن که همراه با استشمام انجام می‌شود باید در انتهای کام تلخی، تندی و تیزی ایجاد ‌شود که گاها افراد از این تلخی و تندی به سرفه نیز می‌افتند.

وی با بیان اینکه روغن‌هایی که روی آنها نوشته شده OLIVE OIL روغن‌های معمولی زیتون هستند، تأکید کرد: روغن‌های اکستراورژن که به‌صورت قاچاق وارد نشده و لیبل آنها تقلبی نیست باید ویژگی‌های روغن‌های خالص را داشته باشند.جلالت با تأکید بر اینکه زیتون‌هایی که با سولفات آهن سیاه شده باشند سرطان‌زا هستند، افزود: زیتون‌های سیاه موجود در بازار که کاملا سیاه و سفت و کنسروی هستند با مواد سرطان‌زای سولفات آهن، سیاه و روانه بازار ایران شده‌اند.

هیچ‌یک از زیتون‌های سیاه کنسروی داخل بازار، تولید داخل کشورمان نیست بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن مصرف‌کنندگان لازم است که از خرید این محصولات خودداری شود. زیتون‌های سیاه داخل بازار به شکل یکدست سیاه و براق و یکرنگ هستند این در حالی است که به هیچ وجه روی درخت زیتون، میوه‌ها اینچنین یکدست سیاه نشده و بسته به میزان رسیدگی میوه‌های زیتون برخی سیاه، برخی بنفش و برخی قرمز هستند.

دوهزار واحد فرآوری غیربهداشتی زیتون

از سوی دیگر معاون صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین، از فعالیت 2 هزار واحد خرد غیربهداشتی در بخش فرآوری زیتون در استان‌های قزوین، گیلان و زنجان خبر داده است. آبرات مصلایی با بیان این مطلب به ایرنا، گفت: تولید و فرآوری زیتون دارای مخاطرات زیادی است که باید از زمان برداشت تا مرحله تخمیر تحت نظارت وزارت بهداشت قرار گیرد.

براین اساس طرح ارتقای سطح بهداشت در سال‌جاری تصویب و از ابتدای امسال به‌صورت آزمایشی اجرا شده است. وی دوره فرآوری اولیه یا پس از برداشت دانه‌های زیتون را از مراحل پر خطر آماده‌سازی‌ زیتون توصیف کرد و افزود: در این مرحله دانه‌های زیتون از باغ‌ها چیده شده و وارد مرحله تخمیر و تلخی زدایی می‌شوند اما اکنون این کار در خانه‌ها، استخرها و واحدهای غیربهداشتی و بدون نظارت انجام می‌شود.

مصلایی فرایند فرآوری زیتون‌های در دسترس مردم را غیربهداشتی ذکر کرد و گفت: فرآوری زیتون در کارخانه‌ها تحت نظارت کارشناسان بهداشتی است، اما فقط 20درصد از زیتون‌های موجود در بازار در کارخانه‌ها فرآوری شده و مابقی در کارگاه‌های کوچک و بدون نظارت کارشناسان بهداشتی فرآوری و به‌صورت فله‌ای عرضه می‌شوند.


سه شنبه 17 دی 1392برچسب:, :: 19:57 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

.:: عوامل ایجاد درد در دندان عقل ::.



در دهان انسان به‌طور طبیعی 32 دندان وجود دارد. از این تعداد، 12 دندان آسیاب بزرگ، 8 دندان آسیاب كوچك، 8

دندان ثنایا و 4 دندان نیش است. جالب است بدانید كه در انسان‌های اولیه تعداد دندان‌ها بیشتر از این هم بوده است

و با تكامل بشر و كاهش نیاز او به جویدن غذاهای سخت، تعداد دندان‌ها كمتر شده است.

انحراف از مسیر طبیعی در هر دو جهت كاهش یا افزایش تعداد دندان‌ها رخ می‌دهد،‌ طوری كه ممكن است

در برخی افراد دندان اضافی و در برخی افراد كمبود تعداد دندان وجود داشته باشد. با توجه به گرایش

تكاملی انسان برای كاهش تعداد دندان‌ها، وضعیت دندان‌های عقل طوری است كه در برخی افراد كاملا طبیعی

است و در برخی وضعیت

این دندان نیمه نهفته یا نهفته است و برخی افراد اصلا چنین دندانی ندارند.

دلیل این اتفاقات هم به این تئوری برمی‌گردد كه با كاهش نیاز انسان به جویدن غذاهای سفت و خام، ا

ندازه استخوان فكی كاهش پیدا كرده است بنابراین ظرفیت حفظ تمام دندان‌ها در بسیاری از افراد از بین رفته

و از آنجا كه دندان عقل آخرین دندانی است كه در سنین 16 تا 25 سالگی در دهان می روید قسمت عمده‌ای

از انحرافات و كمبود فضا‌ها در این دندان رخ می‌دهد.

بیماران زیادی به دندانپزشكان مراجعه می‌كنند و در ارتباط با نهفتگی دندان عقل، خطر كج شدن

سایردندان‌ها به دلیل فشار دندان عقل یا درد در ناحیه یا نگرانی از ایجاد مشكلات فكی پرسش دارند.

در مرحله اول روشن شدن این موضوع اهمیت زیادی دارد كه اصولا به دندانی كه هنوز سن رویش آن فرا نرسیده

و وضعیت غیرعادی ندارد دندان نهفته نمی‌گوییم. دندان نهفته دندانی است كه از زمان رویش آن گذشته و

به دلایل متعدد قادر نیست كه در ردیف مناسب سایر دندان‌ها قرار گیرد.

چنین دندان عقلی ممكن است در بافت نرم یا سخت‌ گیر كرده باشد. مشكلاتی كه دندان‌های نهفته عقل

می‌توانند ایجاد كنند عبارت است از التهاب بافت نرم پوشاننده این دندان‌ها كه در اغلب موارد در ارتباط

با دندان‌های نیمه‌رویش یافته اتفاق می‌افتد، پوسیدگی دندان عقل یا پوسیدگی در ناحیه مجاور دندان عقل و

خطر صدمه رسیدن به دندان مجاور. در ارتباط با كج شدن سایر دندان‌ها به دلیل فشار دندان عقل ذكر این

نكته ضروری است كه ارتباط این دو كاملا تایید شده نیست.

مساله اصلی آن است كه اگر دندان‌ها تكیه‌گاه مناسبی برای یكدیگر باشند امكان به هم ریختگی كمتری

برای آنها وجود دارد. قسمت عمده‌ای از مشكلاتی كه در ارتباط با دندان عقل رخ می‌دهد مربوط به موقعیت

این دندان در انتهای فك است. این مساله باعث می‌شود دسترسی به این ناحیه برای تمیز كردن آن مشكل شده

و تجمع غذا و ایجاد پلاك دندانی در ناحیه تشدید شود. با گیر كردن مواد غذایی در ناحیه و رشد میكروب‌ها عفونت

ایجاد می‌شود و همین مساله باعث درد شدید و محدودیت باز كردن دهان می‌شود. از طرفی با ایجاد

پلاك دندانی خطر ایجاد پوسیدگی در دندان عقل یا دندان مجاور آن هم بشدت افزایش می‌یابد.
 



سه شنبه 17 دی 1392برچسب:, :: 19:49 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

.:: روشهای بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن ::.



تا به حال شنیده اید که کسی بگوید: "سوخت و ساز بدن من کند است و به خاطر همین است که اضافه وزن دارم." و یا دختر لاغری را دیده اید که خیلی غذا می خورد ولی یک ذره هم چاق نمی شود؟ حتماً می دانستید که سوخت و ساز بدنش خیلی بالا بوده است. بله، همه ی ما سرعت سوخت و ساز متفاوتی داریم. پس ببینید که چطور می توانید سرعت متابولیسم بدنتان را بالا ببرید. البته غذاهایی هم هستند که باعث بالا رفتن متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما می شوند و همراه با ورزش می توانند وزنتان را کاهش دهند.

هر روز مقدار زیادی سبزیجات و میوه جات تازه بخورید. از مرغ های بدون پوست و ماهی استفاده کنید، اما اینها را فقط در حالت کبابی، پخته شده، آب پز یا بخار پز شده بدون اضافه کردن سس یا کره صرف کنید. از انواع گیاهان به عنوان چاشنی غذا استفاده کنید. صبح ها از کربوهیدراتهای تمام غلات استفاده کنید، مثل نان، کلوچه، کیک برنج های تمام غلات. به جای برنج یا نان سفید، از برنج و نان قهوه ای استفاده کنید. هر روز مقدار زیادی آب بنوشید (حداقل 8 لیوان در روز). فقط سفیده ی تخم مرغ را بخورید و زرده ی آن را دور بریزید. روزانه فقط از یک یا دو نوع لبنیات استفاده کنید، آن هم با درصد چربی پایین. از آبمیوه های شیرین نشده و چای تلخ استفاده کنید. روزانه حداقل سه دفعه 30 دقیقه ای ورزش ملایم داشته باشید. این رژیم متابولیسم و سوخت و ساز بدنتان را بالا خواهد برد و باعث کاهش وزن می شود.

موارد ممنوعه:

از خوردن روغن و چربی پرهیز کنید. (برای پخت و پز هم فقط از میزان کمی روغن زیتون استفاده کنید)
وعده های غذایی را جا نیندازید. (با اینکار متابولیسم به جای اینکه افزایش یابد، کاهش پیدا می کند.)
بیش از یک فنجان قهوه در روز ننوشید.
از خوردن قند و شکر اکیداً خودداری کنید.
از نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.
از خوردن غذاهای سرخ کردنی و سس پرهیز کنید.
از نوشیدن سودا خودداری کنید (حتی انواع رژیمی آن).


مترجم : مردمان
 



سه شنبه 17 دی 1392برچسب:تقویت هوش, :: 19:48 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

.:: توصیه های تغذیه ای برای تقویت هوش ::.

در جهت تقویت هوش بهتر است از غذاهایی كه ارزش غذایی ندارند بپرهیزید، غذاهایی كه فقط باعث چاقی شما میشوند نه تنها حافظه شما را تقویت نمی كنند بلكه كلسترول خونتان را نیز بالا می برند. اما 10 ماده غذایی هم هستند که برای تقویت هوش در اولویت قرار دارند که به ترتیب زیر می باشد :

1. اسفناج : اسفناج به دلیل بافت های گیاهی كه دارد از بسیاری از بیماری ها در خانم های پیشگیری می كند. تحقیقات نشان می دهد خانم هایی كه از اسفناج و سبزی های سبز دیگری استفاده می كنند، پیر شدن سلول هایشان را به تاخیر می اندازند. اسفناج به دلیل آنزیم هایی كه در برگ های آن وجود دارد، سیناپس بین سلول های را تسهیل می بخشد و هوش را تقویت می كند. اسفناج دارای ماده دارویی به نام فولیك اسید است كه در جهت تقویت حافظه موثر می باشد و هم چنین برای افرادی كه دارای عارضه قلبی هستند نیز بسیار مفید می باشد. اسفناج حاوی مواد آنتی اكسیدان نیز می باشد.

2. قهوه :
قهوه دارای موادی مانند : آنتی اكسیدانها، آمینو اسید، ویتامین و مینرال است. بخصوص اگر دانه های قهوه را دم كنید و بخورید در جهت تقویت حافظه بسیار مفید می باشد. قهوه به دلیل كافئینی كه دارد در جهت تقویت حافظه مفید است. قهوه هم چنین بر ضد آلزایمر میباشد و با مصرف مداوم قهوه دچار آلزایمر نخواهید شد.

3. غلات : غلاتی مانند سویا، لوبیا، نخود فرنگی، عدس دارای روغن بسیار مفیدی هستند كه در جهت تقویت حافظه لازم می باشد.

4. میوه و سبزیجات :
میوه و سبزیجات دارای آنتی اكسیدان های بسیار مفیدی هستند. میوه و سبزیجات برای تقویت حافظه بسیار مفیدند.

5. تخم مرغ : تخم مرغ ماده بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشد بخصوص این كه مادران باردار به هنگام بارداری و در هنگامی كه جنینی را در رحم دارند، تخم مرغ مصرف كنند در هوش فرزندشان بسیار موثر است.

6. ماست : آیا می دانید یك پیاله ماست دارای امگا 3 و دی اچ ای می باشد. امگا 3 و دی اچ ای مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشند. اگر فرزندتان در زمان رشدش هر روز ماست مصرف كند، تاثیر بسیاری را بر روی رشد او می گذارد.

7. انبه : این میوه ماده ی دیگری است كه در تقویت حافظه بسیار مفید می باشد. با این كه میوه چرب است و دارای بافتهای چربی می باشد اما باعث می شود كه گردش خون تسریع یابد. هنگامی كه گردش خون سریعتر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد و همچنین این میوه در حافظه نیز موثر است.

8. سیب زمینی : محققان استرالیایی به تازگی دریافته اند كه موادی مانند كربوهیدرات ها كه به وفور در سیب زمنی یافت می شوند باعث تقویت حافظه می شوند.

9. ماهی : ماهی نیز یكی دیگر از مواد غذایی است كه باعث تقویت و رشد سرییع تر سلول های مغز می شود و در نتیجه باعث تقویت حافظه می شود. ماهی برای عارضه ی قلبی نیز مفید است.

10. شكلات : شكلات نیز یكی دیگر از موادی است كه باعث تقویت حافظه می شود. البته بهتر است شكلات هایی را مصرف كنید كه یا تلخ هستند و یا شكلات هایی را كه حاوی شیر باشند.

مترجم : ندا فراهانی
 


 





بدن انسان روش‌های جالب و جذابی را برای فرستادن علائم هشدار دهنده دارد كه این علائم در واقع اسراری را از درون بدن فاش می‌سازند. به عنوان مثال آیا می‌دانید كه خندیدن پس از خوردن هر وعده غذایی چه تاثیری روی بدن دارد؟ یا اینكه آیا می‌دانید سفید شدن زود هنگام موها نشانه چه فرآیندی در بدنتان است.

بدن انسان در تمام طول عمر به شیوه‌ای هوشمندانه و منحصر به فرد علائم و نشانه‌های زیركانه و هشدار دهنده را بروز می‌دهد اما اكثر افراد به دلیل ناآگاهی از این روابط و علائم، پیغام‌های حیاتی بدن را نادیده می‌گیرند كه حاصل آن به خطر افتادن سلامتی است. روزنامه "دیلی میرور"، در گزارشی به چند راهكار جالب و شگفت‌انگیز به عنوان اسرار زندگی اشاره كرده كه بی‌تردید در زندگی روزمره، قابل استفاده و مفید خواهند بود:


1. دردناك شدن مچ پا می‌تواند نشان دهنده مشكلات كلسترولی باشد.
به گفته متخصصان دردناك شدن مچ پا می‌تواند نشانه ابتدایی از افزایش ارثی سطح كلسترول بد خون باشد. در واقع تشكیل كلسترول در اطراف زردپی آشیل، موجب بروز این درد می‌شود.

- راه حل چیست؟
اگر احساس كردید كه مچ‌ پایتان مدت سه روز یا بیشتر به طور مداوم درد می‌كند، حتما برای چكاپ كلسترول به پزشك مراجعه كنید، بویژه اگر سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی را دارید.

2. قوی بودن ریه‌ها نشان دهنده كاهش خطر ابتلا به آلزایمر است.
مطالعات نشان می‌دهد كه فعالیت ضعیف و نامطلوب ریه‌ها موجب می‌شود كه اكسیژن كمتری به مغز برسد و در نتیجه خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر افزایش پیدا می‌كند.

- راه حل چیست؟
برای جبران این مشكل سعی كنید تنفس عمیق انجام دهید به این ترتیب كه پنج ثانیه عمل دم و پنج ثانیه عمل بازدم هوا را انجام دهید. این كار موجب تقویت ریه‌ها می‌شود چون اكسیژن را به مقدار كافی و مناسب به مغزتان می‌رساند. اگر این كار را شش نوبت در روز تكرار كنید، ریه‌های شما 20 درصد قوی‌تر می‌شوند.

3. سفید شدن موها قبل از رسیدن به سن 30 سالگی نشانه مهمی از ابتلا به مشكلات تیروئیدی است.
متخصصان تیروئید تاكید دارند كه عدم تعادل در فعالیت غده تیروئید موجب اختلال در تولید رنگدانه‌ها در پیاز مو می‌شود.

- راه حل چیست؟
اگر موهایتان در سن پایین، سفید شده و هم چنین علائم دیگری چون كاهش وزن، افسردگی و یا مشكلات عادت ماهانه دارید، حتما برای چكاپ كامل و درمان به موقع به یك متخصص غدد مراجعه كنید.

4. بیماری لثه خطر و احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.
باكتری‌های موجود در لثه‌های بیمار و عفونی، موجب بروز واكنشی می‌شود كه حاصل آن باز شدن بی‌موقع و زودهنگام دهانه رحم در دوران بارداری است.

- راه حل چیست؟
هر روز نخ دندان بكشید. هم چنین زنان باردار برای اطمینان از سلامت دندان‌های و لثه خود باید مرتب به دندان پزشك مراجعه كنند. مطالعات نشان می‌دهد كه مشكل و بیماری لثه احتمال زایمان پیش از موعد را 70 درصد افزایش می‌دهد.

5. گرم نگه داشتن پاها احتمال سرماخوردگی را كاهش می‌دهد.
وقتی پاها سرد می‌شوند، عروق خونی در بینی بسته و منقبض می‌شوند كه در نتیجه گلبول‌های سفید خون در این منطقه از مبارزه با عفونت‌ها دست می‌كشند و محل ورود میكروب‌ها به بدن باز می‌شود.

- راه حل چیست؟
توصیه می‌شود جوراب بپوشید و مطمئن شوید كه با گرم نگه داشتن پاها، سیستم دفاعی بدنتان به طور كامل كار می‌كند.

6. خندیدن پس از صرف هر وعده غذایی، میزان قند خون شما را پایین می‌آورد.
متخصصان معتقدند عضلاتی كه ما از آنها برای خندیدن استفاده می‌كنیم برای دریافت انرژی، قندخون را مصرف می‌كنند و این فرآیند خطر ابتلا به دیابت، چاقی و حتی برخی از سرطان‌ها را كاهش می‌دهد.

- راه حل چیست؟
سعی کنید بعد از شام در آرامش كامل روی مبل بنشینید و مدتی به تماشای فیلم كمدی مورد علاقه‌تان بپردازید.

7. راه رفتن و حرف زدن همزمان، موجب كمردرد می‌شود.
وقتی در حین راه رفتن، صحبت هم می‌كنیم این كار مانع از همزمانی تنفس ما با گام‌هایمان در هنگام برخورد پاها به زمین می‌شود. این عدم هماهنگی، موجب می‌شود كه بخشی از ضربه‌های ناشی از برخورد گام‌ها به زمین به كمر وارد شود و موجب بروز كمردرد می‌شود.

- راه حل چیست؟
توصیه می‌شود دفعه بعد اگر به هنگام خرید كردن موبایلتان زنگ زد، یك گوشه بنشینید و با تلفن صحبت كنید.

8. فشار دادن پاها روی هم مانع از ضعف كردن و بی حالی می‌شود.
اگر بعد از سریع برخاستن از جای خود احساس سرگیجه پیدا كردید یا حس كردید كه منگ شده‌اید و چشمانتان سیاهی می‌رود با این حركت ساده می‌توانید جریان خون را به سرعت به مغز بفرستید و ضعف و سرگیجه خود را متوقف كنید.

- راه حل چیست؟
ابتدا هر دو پای خود را روی زمین قرار دهید. بعد یكی از پاها را روی پای دیگر بیاندازید و تا جایی كه می‌توانید در این وضعیت پاها را روی هم فشار دهید. 30 ثانیه در این وضعیت بمانید تا خون به مغزتان برسد و حالتان بهتر شود.

9. غفلت از كمردرد، تهدید جدی برای مغز است.
پزشكان دریافته‌اند افرادی كه بیش از یك سال مبتلا به كمردرد هستند، 11 درصد از حجم سلول‌های مغزی آنها در ناحیه‌ای كه مربوط به كنترل یادگیری است، كاسته می‌شود. ظاهرا فشار مقابله با كمردرد این تاثیر نامطلوب را روی سلول‌های مغزی برجای می‌گذارد.

- راه حل چیست؟
در صورت بروز كمردرد، فورا از پزشك كمك بگیرید. اكثر كمردردها در صورتی كه زودتر مورد توجه قرار بگیرند، قابل درمان هستند.

10. قوز كردن، ولع شما را به خوردن شیرینی تشدید می‌كند.
پزشكان معتقدند كه قوز كردن جریان خون را به مغز كاهش می‌دهد و در نتیجه ولع خوردن مواد قندی را تشدید می‌كند چون در صورت كاهش جریان خون در مركز اشتها در مغز، گلوكز كمتری به این عضو اصلی می‌رسد در حالی كه گلوكز مهمترین غذای مغز است.

- راه حل چیست؟
همیشه صاف بنشینید و پاهای خود را روی زمین بگذارید. ستون فقرات خود را بكشید و شكم خود را به داخل بكشید طوری كه كمر شما به سمت صندلی كشیده شود.

11. داروهای سرماخوردگی، تاثیر نامطلوب روی توان باروری دارند.
داروهای سرماخوردگی كه برای خشك كردن ترشحات بینی استفاده می‌شوند در عین حال می‌توانند موجب كاهش مخاط دهانه رحم شود و در نتیجه باروری را مشكل می سازد.

- راه حل چیست؟
توصیه می‌شود: به جای داروهای ضد احتقان از درمان‌های معمولی مثل ویكس استفاده كنید.



سه شنبه 17 دی 1392برچسب:سکته؛, :: 19:25 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

توصیه های یک پروفسور چینی:

متحیر کننده است. توصیه های بسیار خوبی هستند . چند دقیقه صرف مطالعه آن بکنید هرگز تصور نمی­کنید که ممکن است زندگی یک نفر بستگی به شما داشته باشد.
هنگامی که حمله صورت می گیرد مویرگها به تدریج در مغز پاره می شوند.
هنگامی که سکته اتفاق می افتد، آرامش خود را حفظ کنید. مهم نیست قربانی کجاست . او را حرکت ندهید چون مویرگهایش پاره خواهند شد. برای جلوگیری از سقوط قربانی ، کمکش کنید تا بنشیند

1) سوزن یا سنجاق را روی آتش استریل کنید بعد با آن سر هر 10 انگشت مریض را خراش دهید.
2) این طب سوزنی نیست فقط یک خراش یک میلی متری است روی سر انگشتان.
3) خراش بدهید تا خون خارج شود.
4) اگر خون خارج نشد، با انگشت خودتان سر انگشت مریض را فشار دهید.
5) وقتی از هر 10 انگشت خون خارج شد چند دقیقه صبر کنید تا بیمار هشیاری خود را باز یابد.
6) اگر دهان قربانی کج شد لاله گوشهایش را آنقدر بکشید تا سرخ شوند.
7) بعد هر لاله گوش را دو بار با سوزن بخراشید تا از هر کدام دو قطره خون خارج شود.
بعد از چند دقیقه قربانی باید هشیاری خود را بدست بیاورد. منتظر بمانید تا بیمار دوباره وضعیت طبیعی خود را بدون هر گونه علامت غیر عادی به دست بیاورد. سپس او را به بیمارستان برسانید. حرکت سریع آمبولانس در راه بیمارستان و افتادن در دست اندازها با عث پارگی مویرگها می شود.
در سال 1979 من در کالج "فور گاپ " در " تای چونگ" تدریس می کردم . یک روز بعد از ظهر مشغول تدریس بودم که ناگهان یک معلم دیگر نفس نفس زنان وارد کلاس شد و گفت : " خانم لیو عجله کن بیا ، سوپروایزر ما سکته کرده است." من فورا به طبقه سوم رفتم و دیدم آقای "چن فو تی ین" سوپروایزر ما همه علائم سکته را دارد: رنگ پریدگی، اختلال در تکلم و کج شدن دهان.
فوراً ا ز یکی از دانشجویان خواستم تا از داروخانه بیرون مدرسه یک سرنگ بخرد تا با آن سر انگشتان آقای چن را خراش بدهم. وقتی ازهمه ده انگشتش قطرات خون ( اندازه یک نخود) خارج شد، رنگ به چهره آقای چن و روح به چشمانش بازگشت . ولی دهانش هنوز کج مانده بود. پس گوشهایش را کشیدم تا پر ا ز خون شدند وقتی کاملا سرخ شدند، لاله گوش راستش را دو بارخراش دادم تا دو قطره خون خارج شود. وقتی از هرلاله گوشش دو قطره خون خارج شد ، یک معجزه رخ داد. در عرض 3-5 دقیقه شکل دهانش به حالت طبیعی خود برگشت و تکلمش هم روان و واضح شد. او را گذاشتیم تا یک مدت استراحت کند و یک فنجان چای داغ هم دادیم بعد کمکش کردیم تا از پله ها پایین برود. او را به بیمارستان "ویوا" رساندیم. یک شب در بیمارستان بستری شد و روز بعد برای تدریس به مدرسه بازگشت . همه چیز به حالت نرمال در آمد.
به طور معمول قربانیان سکته از پارگی جبران ناپذیر مویرگها در راه بیمارستان رنج می برند. در نتیجه این گونه بیماران هرگز بهبود نمی یابند .
بنابراین ، سکته دومین علت مرگ است. اگر کسی خوش شانس باشد، زنده می ماند ولی ممکن است تا آخر عمر فلج بماند. این اتفاق وحشتناکی است که در زندگی می تواند رخ دهد.
اگر همه ما این روش را به خاطر داشته باشیم و به سرعت پروسه نجات زندگی را شروع کنیم قربانیان دوباره احیا شده و صد در صد حالت عادی خود را به دست خواهند آورد.



به گفته متخصصین یکی از موثرترین و طبیعی ترین راه های پیشگیری و جلوگیری از آرتروز و پوکی استخوان ایجاد یک تغییر مهم در رژیم غذایی و نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب یونیزه قلیایی شده است تا بتوانیم قند خون خود را کنترل کنیم؟

بیماریزایی استئوآرتریت بیماریی مفصلی است که ابتدا غضروف مفصل را درگیر مینماید. غضروف بافتی لغزنده‌است که انتهای استخوانها را در یک مفصل میپوشاند. استخوانها داشتن حرکتی آسان بر روی یکدیگر را مدیون غضروفهای سالم هستند. وظیفه دیگر غضروفها جذب شوک در طی حرکات فیزیکی می‌باشد. آرتریت روماتوئید افراد جوانتری را مبتلا می‌کند و ممکن است علاوه بر درگیری مفصل فرد احساس مریضی، خستگی و یا تب نماید.


به نظر می‌رسد نتیجه ترکیب یا تعامل عوامل مکانیکی با سایر عوامل در افرادی با زمینه ارثی باشد. عوامل افزایش دهنده خطر چاقی، بالارفتن سن و فعالیت‌هایی که با فشار به مفاصل (میکروتروما) همراهند نظیر رقص، فوتبال، موسیقی یا قالی بافی، دیابت، سندرم مارفان، بیماری ویلسون و آلکاپتونوری می‌باشند.

تقریباً اغلب افراد بالای ۵۰ سال به درجاتی به استئوآرتریت مبتلا هستند همچنین آنچه مشخص و واضح است این که آب استفاده شده شخصِ بیمار نامناسب بوده است و این نامناسب تاثیر بسزایی درین نوع بیماری ها دارد؛ به عنوان مثال آب یونیزه قلیاییبه دلیل دارا بودن عناصر حیاتی فوق درصد کمتری از این املاح را از بین می برد و این امر کمک بسیار زیادی به کاهش بیماری پوکی استخوانها می کند.

افزایش گردش خون ترکیباتآب یونیزه قلیایی قادر خواهد بود که التهابات و دردهای مفاصل را بهبود بخشیده و هر چه گردش خون در این نواحی بهتر جریان پیدا کند التهابات بهتر کنترل می گردد.

لازم به ذکر است که خوردن آب یونیزه قلیایی کمک قابل توجهی به پیشگیری از بیماری پوکی استخوان می کند , با توجه به اینکه تا حد زیادی تامین محیط قلیایی بدنمان با جذب کلسیم و منیزیم از استخوان ها و دندانها جبران می شود , آب یونیزه قلیایی به دلیل دارا بودن عناصر حیاتی فوق درصد کمتری از این املاح را از بین می برد و این امر کمک بسیار زیادی به کاهش بیماری پوکی استخوانها می کند .

آب یونیزه قلیایی شده چیست ؟هر انسانی برای زنده ماندن در روز باید یک تا سه لیترآب سالم بنوشد. آبی که از pH مناسب برخوردار باشد.آیا فکر نمی کنید کیفیت آب آشامیدنی بسیار مهم است؟

دانشمندان ومحققان ژاپنی و آمریکایی تحقیقات گسترده ای بروی آب های شفا بخش مانند لردز فرانسه و یا چشمه های تبت انجام داده اند، تحقیقات نشان می داد که این آب ها از ۴ خاصیت مشترک برخوردارند:
۱-قلیایی بودن۲- خاصیت آنتی اکسیدان۳- کریستالی شکل بودن مولکول های آب (سبک بودن آب) ۴- اکسیژن بالا
• به گفته متخصصین کی از موثرترین و طبیعی ترین راه های پیشگیری و جلوگیری از آرتروز و پوکی استخوان ایجاد یک تغییر مهم در رژیم غذایی و نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب یونیزه قلیایی شده است تا بتوانیم قند خون خود را کنترل کنیم.


شنبه 2 آذر 1392برچسب:آبسه ریه , :: 20:35 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

گاهی آبسه ریه در اثر استنشاق ترشحات آلوده از مجاری تنفسی فوقانی به داخل ریه، در یک فرد بیهوش یا دچار افت هوشیاری ایجاد می‌شود. افت هوشیاری بیماران ممکن است ناشی از ضربه سر، استفاده از بیهوشی یا بی‌حسی برای جراحی (شامل بی حسی دندانی)، مسمومیت ناشی از الکل و خواب عمیق ناشی از داروها باشد.

عامل آبسه ریه عموما باکتری‌های بیماری‌زا هستند

عوامل تشدید کننده بیماری

بیماری اخیر، به ویژه پنومونی (ذات‌الریه) با سرعت بهبود آهسته

اعتیاد به الکل

بیهوشی عمومی برای جراحی یا صدمات اخیر منجر به بیهوشی

 

پیشگیری

اقدام فوری برای درمان عفونت‌های تنفسی و به ویژه پنومونی (ذات‌الریه)

حفظ بهداشت مطلوب دهان و دندان برای جلوگیری از عفونت‌های دهانی که می‌تواند منجر به آبسه ریه گردد.

 

عوارض احتمالی

در صورت عدم پاسخ مناسب به درمان آنتی‌بیوتیکی، آبسه مزمن شده و عوارضی چون کاهش وزن، کم‌خونی و بیماری مزمن ریه را در پی دارد.

پاره شدن آبسه که منجر به آمپیم یا خونریزی شدید در ریه می‌گردد.

گسترش عفونت به سایر نواحی بدن به ویژه مغز

 

تشخیص

بررسی‌های تشخیصی ممکن است شامل آزمایش خون، کشت چرک به دست آمده از آبسه جهت تعیین نوع آنتی‌بیوتیک تجویزی و عکس ساده ریه و اسکن ریه باشد.

برونکوسکوپی (استفاده از یک وسیله چشمی با چراغی در نوک آن که از نای عبور داده شده و وارد برونش‌ها می‌گردد) در موارد مشکوک به ورود جسم خارجی به ریه است.

 

درمان

- معمولا با درمان آنتی‌بیوتیکی طولانی‌مدت (تا شش ماه) قابل علاج است.

- ترک استعمال دخانیات

- در حد امکان به تمرین‌های ورزشی با تنفس عمیق بپردازید.

- نحوه تخلیه ریه را بیاموزید تا به خروج ترشحات نایژه‌ای کمک کنید. به این ترتیب که از ناحیه شکم روی تخت قرار بگیرید و سر و سینه شما از لبه تخت آویزان باشد. خود را وادار به سرفه کنید. این کار را تا هنگامی که دیگر قادر به دفع خلط نباشید، ادامه دهید. این عمل را دو بار در روز، به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید.

- در صورت عدم بهبود آبسه، گاهی جراحی برای تخلیه چرک آبسه یا برداشت آبسه و قسمت درگیر ریه لازم می‌شود.

 

داروها

آنتی‌بیوتیک‌ها به مدت طولانی برای مقابله با عفونت و جلوگیری از عود آن لازم است.

 

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

تا هنگامی که عکس ریه نشان‌دهنده پاک شدن عفونت نباشد، فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری خود را کاهش دهید.

 

رژیم غذایی

مصرف مایعات را افزایش دهید، طوری که روزانه حداقل هشت لیوان مایعات مصرف کنید. با مصرف زیاد مایعات، بدن مجبور می‌شود تا قسمتی از این مایعات را از طریق ریه دفع کند، بنابراین ترشحات ریوی رقیق‌تر شده و دفع آن با سرفه آسان‌تر می‌گردد.

در صورتی که شما مبتلا به سرفه و تنگی نفس هستید و سرماخوردگی ندارید و در محل بسیار آلوده زندگی نمی‌کنید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا برای شما تست تنفس تجویز کند

 

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

بروز موارد زیر در طی درمان:

ـ افزایش تب به 3/38 درجه سانتیگراد یا بالاتر

ـ غلیظ شدن ترشحات با وجود درمان

ـ تخلیه وضعیتی ریه نشان‌دهنده تغییر در رنگ، مقدار یا قوام خلط سینه باشد.

ـ علایم عفونت ریه پس از درمان عود نماید، به‌خصوص سرفه خلط دار، تب یا احساس ناخوشی عمومی.

 

دکتر جعفر اصلانی، فوق تخصص ریه در این باره می‌گوید:

«آبسه ریوی یکی از بیماری‌های عفونی ریه است که تشنج، اختلال بلع، مشکلات مغزی و مشکلات دهان و دندان، از جمله عوامل تشدید این بیماری به شمار می‌روند.

مشکلات دهان و دندان رشد میکروب‌ها را افزایش می‌دهد و آبسه ریه را تشدید می‌کند. به دنبال مشکلات دهان و دندان، جرم‌های مختلف میکروبی وارد ریه شده و موجب تجمع چرک در فضای ریوی می‌شود.

درمان این بیماری با آنتی بیوتیک های تزریقی و خوراکی انجام می‌شود و در موارد بسیار شدید، علاوه بر درمان‌های دارویی، جراحی هم صورت می‌گیرد.»

 

3 توصیه برای داشتن ریه‌هایی سالم 

1- سیگار دشمن درجه یک ریه‌ها است. بیماری انسداد مزمن ریه، بیماری بسیار شایع و در عین حال ناشناخته است که 80 درصد افراد سیگاری به آن مبتلا هستند. بیماری التهابی انسدادی ریه در واقع نوع پیشرفته و حاد بیماری برونشیت است که به شدت به ریه‌ها آسیب می‌رساند. بهترین راه برای حفظ ریه‌ها در مقابل این ناراحتی این است که سیگار نکشید، یا سیگارتان را ترک کنید. نکته جالب اینجاست که فقطمردان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، بلکه تعداد زنان مبتلا بسیار بیشتر از مردان مبتلاست. در مقایسه با مردان سیگاری، زنان سیگاری سریع‌تر و بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند، دلیل آن هم احتمالا کوچک‌تر بودن ریه خانم‌ها و مسایل هورمونی و حتی شکل سیگار کشیدن آن‌هاست.

بررسی‌ها نشان داده است زنان بیش از مردان به سیگار پک عمیق می‌زنند و همین امر سبب می‌شود که ریه‌های آن‌ها در مقایسه با ریه مردان، آسیب‌پذیرتر باشد.

 

2- مراقب سرفه و تنگی نفس باشید. از جمله نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های ریه و به ویژه بیماری التهابی انسدادی ریه، سرفه و تنگی نفس است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. سرفه کردن در حالت سرماخوردگی کاملا عادی است، اما طولانی شدن و ماندگاری سرفه‌ها می‌تواند نشانه یک بیماری باشد.

برخی افراد فکر می‌کنند سرفه‌ی همراه با خلط نشانه بیماری است، در صورتی که معمولا زنان سرفه خلط‌دار ندارند. نشانه دیگر ابتلا به بیماری‌های ریه، تنگی نفس است. اگر شما در فعالیت‌های روزمره دچار تنگی نفس می‌شوید و بر فرض هنگام بالا رفتن از پله، دویدن به دنبال یک کودک یا خرید رفتن نفس کم می‌آورید، این علامت می‌تواند هشداری برای شما بوده و شما را متوجه یک بیماری کند.

در صورتی که شما مبتلا به سرفه و تنگی نفس هستید و سرماخوردگی ندارید و در محل بسیار آلوده زندگی نمی‌کنید، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا برای شما تست تنفس تجویز کند.

 

3- ورزش را فراموش نکنید. ورزش درمان‌کننده ناراحتی‌های ریوی نیست، اما می‌تواند نشانه‌های مربوط به آن مانند سرفه و تنگی نفس را کاهش داده و سبب بهبود کیفیت زندگی شما شود.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان



شنبه 2 آذر 1392برچسب:سیگار, :: 20:31 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

دلیل این امر این است که نیکوتین موجود در سیگار یک ماده اعتیادآور است. به طور کلی، مغز عادت کرده که هر روز مقداری نیکوتین را وارد بدن کند. در اثر فقدان نیکوتین، علائم کمبود آن ظاهر می‌شود.

 

3- ماده جایگزین برای نیکوتین پیدا کنید.

هنگامی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرید، بدن به کمبود نیکوتین پاسخ می‌دهد. علائم کمبود نیکوتین شامل افسردگی، زودرنجی، ناامیدی و بی قراری می‌باشد. ماده جایگزین نیکوتین، این علائم را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که آدامس و قرص‌های دارای نیکوتین می‌توانند شانس ترک سیگار را تا دو برابر افزایش دهند.

 

4- قرص‌های نیکوتین‌دار را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

قرص‌هایی وجود دارند که با تاثیر موادشیمیایی بر مغز، به کاهش سیگارکشیدن کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین باعث کاهش رضایتمندی از سیگار کشیدن می‌شوند.

دیگر داروها، ممکن است به کاهش علائم ناشی از ترک سیگار کمک کنند. ولی تمامی این داروها را باید تحت‌نظر پزشک مصرف کنید، نه به طور خودسرانه.

 

5- به تنهایی ترک نکنید.

به دوستان، اقوام و همکاران خود بگویید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. دلگرمی و تشویق اطرافیان برای ترک سیگار مهم است.

ممکن است نیاز داشته باشید که به یک گروه ترک‌کنندگان سیگار بپیوندید و یا با روانشناس صحبت کنید.

رفتار درمانی یکی از بهترین درمان‌ها برای ترک سیگار می‌باشد.

شما می‌توانید برای ترک موفقیت‌آمیز سیگار، رفتاردرمانی و مواد جایگزین نیکوتین و روش های آرامش دهنده را با هم به کار برید.

 

6- استرس خود را کنترل کنید.

یکی از دلایلی که افراد به سمت سیگار می‌روند، این است که نیکوتین آن‌ها را آرام می‌کند.

هنگامی‌که سیگار را ترک کردید، باید یک راه برای مقابله با استرس بیابید. استفاده از ماساژ و روش‌های آرامش دهنده مثل یوگا می‌تواند در این مورد کمک کنند.

بهتر است در چند هفته‌ی اول ترک سیگار، از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید

7- از مصرف الکل و مواد تحریک کننده برای کشیدن سیگار دوری کنید.

برخی فعالیت‌ها ممکن است شما را برای کشیدن سیگار تشویق کند. الکل یکی از مهم‌ترین آنها می‌باشد.

اگر با نوشیدن قهوه، تمایل به سیکار کشیدن پیدا می‌کنید، برای هفته‌های اول فقط مقداری چای بنوشید.

اگر بعد از غذاخوردن تمایل به سیگار کشیدن پیدا می‌کنید، حتما یک کار دیگری بعد از غذا انجام دهید؛ مثلا دندان‌هایتان را مسواک بزنید و یا آدامس بجوید.

 

8- خانه را تمیز کنید.

بعد از کشیدن آخرین سیگار، بعد از آن تمام کبریت‌ها، فندک‌ها و جاسیگاری‌ها را دور بیاندازید.

تمام لباس‌ها، فرش‌ها و اثاثیه منزل را که بوی سیگار گرفته‌اند، بشویید. از تهویه هوا در منزل استفاده کنید تا از شر بوی بد سیگار خلاص شوید.

در کل هر چیزی را که باعث می‌شود یاد سیگار کشیدن بیفتید، از خودتان دور کنید.

 

9- سعی و تلاش کنید.

بسیاری از افراد سیگاری، چندین بار سعی می‌کنند تا سیگار را ترک کنند و بالاخره موفق می‌شوند.

احساسات و شرایط ترک سیگار را باید خود فرد بررسی کند. باید خود فرد به خودش قول دهد که سیگار را ترک کند و پایبند قولی که داده، بماند.

هرکس را می‌توان بر اساس قولش سنجید. پس، شمایی که درصدد ترک سیگار هستید به خودتان قول دهید تا مردم به قول شما اعتماد کنند و در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود موفق باشید.

 

10- راه بروید.

فعالیت ورزشی به کاهش اعتیاد به نیکوتین و کاهش علائم ترک آن کمک می‌کند.

هنگامیکه می‌خواهید به سمت سیگار بروید، ورزش کنید. حتی ورزش‌های ملایم (از قبیل پیاده روی) نیز کمک کننده می‌باشند.

کالری زیادی که در اثر ورزش کردن از دست می‌دهید، جلوی افزایش وزن بعد از ترک سیگار را خواهد گرفت.

 

11- میوه و سبزی بخورید.

در طول ترک سیگار، رژیم لاغری نگیرید. سعی کنید بیشتر، میوه‌ها و سبزیجات و محصولات لبنی کم‌چرب را مصرف کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف کردن این غذاها باعت عدم تمایل به کشیدن سیگار می‌شوند.

 

12- برای سلامتی، سیگار را ترک کنید.

ترک کردن سیگار باعث می‌شود که در عرض 20 دقیقه، فشار خونتان پایین بیاید و سرعت ضربان قلبتان آرام‌تر شود.

در عرض یک روز، مقدار مونوکسید کربن خون به مقدار طبیعی خود برمی گردد.

در عرض 2 هفته تا 3 ماه، خطر حمله قلبی کم می‌شود و عملکرد ریه‌ها بهتر می‌شود.

فواید درازمدت ترک سیگار عبارت است از: کاهش بیماری‌های عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و سرطان‌های دیگر.

 

13- ترک سیگار پاداش دارد.

ترک سیگار علاوه بر مزایای فوق العاده برای سلامتی بدن، پول شما را به هدر نمی‌دهد و می‌توانید پول خود را ذخیره کنید.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان



جمعه 24 آبان 1392برچسب:, :: 22:54 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

فشار خون بالا عارضه ای است که تقریبا اکثر مردم دنیا را در سنین مختلف درگیر می کند و موجب بروز علائم و عوارض نامطلوب دیگری نیز می شود ، از این جهت کنترل آن اهمیت قابل ملاحظه ای دارد و در حال حاضر نیز داروی جدیدی برای آن ساخته شده است.
به گزارش دکتر سلام به نقل از هلت دی نیوز ، داروی جدیدی به نام “تکتورنا” با نام تجاری “الیسکرن” ، به صورت قرص ضد فشار خون ساخته شده و مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا  قرار گرفته است.

فشار خون بالا در بیش از یک چهارم  ازجمعیت  آمریکا وجود دارد و سبب افزایش خطر بروز سکته مغزی، حملات قلبی، نارسایی کلیوی، نارسایی قلبی و مرگ می شود.

تکتورونا ، نخستین داروی ضد فشار خون از نوع مهار کننده آنزیم رنین است که توسط اف دی ای تایید می شود.

این دارو در ابتدای روند بروز فشار خون تجویز می شود در حالی که دیگر داروهای ضد فشار خون ، در مراحل بعدی روند بروز فشار خون تاثیر گذارتر است.

اثربخشی داروی تکتورنا در کاهش فشار خون، در ۶ مورد مطالعه مقایسه ای با دارونما در مدت ۸ هفته و بر روی بیش از ۲ هزار نفر مبتلا به فشار خون متوسط آزمایش شد که نتیجه رضایت بخش بوده است.

متخصصان معتقدند که داروی تکتورنا در ترکیب با داروی هیدروکلرودیازوکساید که نوعی داروی ادرار آور است ، اثر مناسب تری برجای می گذارد.

منبع :سایت دکتر سلام



 

دکتر سلام: پژوهشگران دانشگاه “جانزها پکینز” امریکا با موفقیت پلاسیدگی عضلانی موش های مبتلا به سندرم مارفان را بوسیله دارویی که معمولاً برای پایین آوردن فشار خون استفاده می شود، درمان کردند.
به نقل از پایگاه خبری نیوکرالا، پژوهشگران دریافتند که درمان موش های مبتلا به مارفان به وسیله “لوزارتان” به صورت چشم گیری موجب تقویت آئورت شده و از بزرگ شدن و خطر متلاشی شدن آن، مشکلی که به آنورسیم آئورت معروف است، پیشگیری می کند.
بنابراین گزارش آزمایش بالینی برای ارزیابی تاثیر لوزارتان برای درمان افراد مبتلا به مارفان به زودی انجام خواهد شد.
این گزارش حاکی است؛ علاوه بر آنورسیم آئورت، کودکان مبتلا به سندرم مارفان اغلب ماهیچه های بسیار کوچک و ضعیفی دارند و در بزرگسالان با وجود تغذیه کافی توده ماهیچه ای تشکیل نمی شود.

منبع :سایت دکتر سلام



جمعه 24 آبان 1392برچسب:صرع, :: 22:33 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

تشنج, بیماری روانی, بیماری صرع

صرع، یک اختلال مغزی است. در این بیماری سلول های عصبی یا نورون ها، پیام های غیرطبیعی دریافت می کنند.

بیماری صرع
در صرع، الگوهای طبیعی فعالیت نورون ها مختل می شود و باعث احساس عجیب، تشنج، گرفتگی عضلانی و از دست دادن هوشیاری می شود.

در طی حملات تشنج، نورون ها ممکن است 500 بار و یا بیشتر در ثانیه، مواد انتقالی را منتقل کنند.
در برخی افراد، این اتفاق گهگاه رخ می دهد، اما برای برخی دیگر ممکن است صدها بار در روز رخ دهد.

در حدود 25 تا 30 درصد از مصروعین، با وجود مصرف دارو، هنوز دارای حملات تشنج می باشند. پزشکان به این نوع صرع، صرع مقاوم می گویند.

انواع صرع
- تشنج پیچیده جزئی : مشکلات در توجه و یا کنترل خلق و خو.

- تشنج سمت چپ : اضطراب و ناامیدی به علت مشکلات در درک و بیان.

- تشنج سمت راست : مشکلات اجتماعی و رفتار بدون فکر.

- تشنج جلوی مغز : بهم ریختگی و اقدام بدون توجه به عواقب.

هوش مصروعین
صرع مسری نیست و به دلیل بیماری روانی و یا عقب ماندگی ذهنی نیست. برخی از افراد عقب مانده ذهنی، ممکن است تشنج داشته باشند. اما این به آن معنا نیست که هر فردی که بیماری صرع دارد، عقب مانده ذهنی می باشد.
بسیاری از مصروعین، دارای هوش طبیعی و یا حتی بالا می باشند

افراد مشهور مبتلا به صرع
- نویسنده معروف روس به نام داستایوفسکی

- فیلسوف نامدار، سقراط

- ناپلئون بناپارت

- مخترع دینامیک، آلفرد نوبل

- نقاش فرانسوی، ون سان ون گوک

- نویسنده روس، لئو تولستوی

تشنج و تاثیرش بر مغز
تشنج ها، اثری بر مغز ندارند.
اگر تشنج شدید باشد، باعث صدمه زدن به مغز می شود.
کودکانی که علت خاصی برای تشنج آنها پیدا نکرده اند، 68 تا 92 درصد آنها بعد از 20 سال بهبودی یافته اند.
به طور کلی، با گذشت زمان و مصرف دارو و یا جراحی، تشنج کم و یا متوقف می شود.

علل بیماری صرع
- اختلال در سیم کشی مغز، عدم تعادل عصبی و انتقال دهنده های عصبی و یا ترکیبی از این عوامل. برخی افراد مبتلا به صرع، دارای سطح بالایی از تحریک کننده های انتقال دهنده های عصبی می باشند که باعث افزایش فعالیت عصبی می گردد. در حالی که برخی از مصروعین، دارای مقدار کمی از این تحریک کننده ها می باشند و باعث کاهش فعالیت نورون ها در مغز می شوند.

- بعد از جراحی سر، سکته و یا دیگر مشکلاتی که اتصالات غیر طبیعی را ایجاد می کنند.

- غشای سلولی که اطراف نورون ها را می پوشاند نیز در ایجاد صرع نقش دارد.

- اختلال در حرکت مولکول ها در داخل و خارج از غشا، اختلال در تغذیه و تعمیرات سلول غشایی.

- اختلالات ژنتیکی.

- سرطان مغز، اعتیاد به الکل و بیماری آلزایمر.

- حملات قلبی و سکته که باعث فقدان اکسیژن در مغز می شود.
حدود 32 درصد از موارد صرع مربوط به بیماری های عروق مغزی می باشد که اکسیژن کمی را به سلول های مغز می رساند

- مننژیت، ایدز، آنسفالیت ویروسی، هیدروسفالی و دیگر بیماری های عفونی.

- بیماران مبتلا به سلیاک که عدم تحمل به گلوتن گندم را دارند و یا عفونت انگل مغز دارند نیز می توانند به صرع مبتلا شوند.

- صرع با اختلالات متابولیسمی، فلج مغزی و اوتیسم همراه است.

- عفونت های مادرزادی، عدم تغذیه صحیح و کمبود اکسیژن.

- قرار گرفتن در معرض سرب، مونوکسید کربن و بسیاری از سموم دیگر.

- مواد مخدر و زیاد مصرف کردن داروهای ضدافسردگی و دیگر داروها.

- کمبود خواب، مصرف الکل، استرس و یا تغییرات هورمونی.

- در برخی افراد، نگاه کردن به رقص نور و یا صفحه کامپیوتر نیز ممکن است باعث صرع شود.

- سیگار کشیدن یکی از علل ایجاد صرع می باشد. نیکوتین در سیگار بر روی گیرنده های انتقال دهنده های عصبی اثر می کند.

تشنج, بیماری روانی, بیماری صرع



ادامه مطلب ...


جمعه 24 آبان 1392برچسب:پاهای پرانتزی, :: 22:30 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

چرا پای بعضی افراد پرانتزی شکل است؟

 

پرانتزی بودن پا یا اصطلاح علمی آن ژنوواروم یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به مفصل زانو است که می تواند به خاطر مشکلات و اختلال در اتصال استخوان ران و ساق به یکدیگر باشد. البته در بسیاری از موارد ژنوواروم، خود استخوان ساق و ران هم دچار انحنا هستند و همین مساله یک حالت کمانی را برای کل پا به وجود می آورد.

درمان نکردن این مشکل در بزرگسالی می تواند منجر به استئو آرتریت زودرس یا همان آرتروز مفصل زانو شود یا مشکلات حرکتی و ساختاری دیگری را برای زانو به وجود بیاورد. ژنوواروم به طور طبیعی بین نوپاها و کودکان زیر دو سال دیده می شود و معمولا تمامی کودکان تا سن سه الی چهار سالگی درجاتی از ژنوواروم را دارند و اغلب اینها خودبه خود و بعد از یک سالگی به تدریج تغییراتی برای اصلاح این حالت در پایشان به وجود می آید اما اگر ژنوواروم باقی ماند باید کودک را تحت نظر قرار داد.

نرمی استخوان یا همان راشیتیسم، مشکلات استخوانی در محل صفحه رشد، اختلال در اتصال طبیعی استخوان ها، تغذیه نامناسب در سنین کودکی و بعضی بیماری های خاص می توانند باعث ژنوواروم شوند یا در واقع باعث شوند حالت کمانی پا در زمان کودکی همچنان باقی بماند. اگرچه مسایلی مثل عفونت ها، مشکلات اسکلتی و بعضی تومورها ممکن است باعث کمانی شدن یک طرفه استخوان پا شوند که بسیار نادر است.

چاقی، زود راه افتادن، سابقه خانوادگی و مشکلات ژنتیکی هم می توانند باعث باقیماندن پاهای پرانتزی در بزرگسالی شوند. ژنوواروم به طور طبیعی درد و هیچ علامت دیگری ندارد و اختلالی برای راه رفتن ایجاد نمی کند؛ اگرچه پزشکان به افراد دارای ژنوواروم شدید ورزش های سنگین را توصیه نمی کنند و اغلب علت مراجعه مبتلایان به این حالت به خاطر ظاهر است. اما در موارد حاد بیماری به خصوص مواردی که به علت راشیتیسم به وجود آمده اند برای پیشگیری از آرتریت زودرس به این بیماران توصیه به عمل می شود. ژنوواروم های یک طرفه ممکن است باعث مشکلات اسکلتی بعدی به خاطر تغییرات جبرانی در حالت بدن شوند و به همین دلیل باید این موارد را درمان کرد. ژنوواروم باید توسط متخصصان ارتوپد و به وسیله انجام یک جراحی تقریبا سخت درمان شود.

منبع:aftabir.com



 

 

تسکین آرتریت و آرتروز, تسکین رماتیسم, دردهای رماتیسمی

 

داروهای ضد التهاب آرامش مؤثری را با خود به همراه دارند اما بعضی اقدامات و به کار گیری برخی ترفندها نیز می‌توانند به تسکین یافتن دردهای رماتیسمی تان کمک کنند.

ساییدگی غضروفی و التهاب، عوامل ایجاد خشکی و درد مفاصل هستند.
آرتروز و آرتریت، از جمله رماتیسم های بسیار شایع محسوب می‌شوند.
داروهای ضد التهاب آرامش مؤثری را با خود به همراه دارند اما بعضی اقدامات و به کار گیری برخی ترفندها نیز می‌توانند به تسکین یافتن دردهای رماتیسمی تان کمک کنند.
این اقدامات که عوارض جانبی هم ندارند را امتحان کنید.

گرما و سرما برای تسکین رماتیسم
گرم کردن مفاصلی که درد می‌کنند، می‌تواند درد را کاهش دهد. یک حمام گرم نیز می‌تواند منبع آرامش باشد.
و این در حالی است که سرما، نیز در مواد التهاب مفاصل مؤثر است.
برای کم شدن دردهای رماتیسمی تغذیه تان را پر کنید از امگا 3
امگا 3 خاصیت ضد التهابی دارد، همین ویژگی باعث می‌شود که بتواند در کاهش درد مؤثر باشد.
به این منظور می‌توانید از مکمل های غذایی کمک بگیرید، در غیر این صورت خوراکی هایی را که حاوی امگا 3 هستند، بیشتر بخورید، مثلاً: ماهی سه بار در هفته، روغن کلزا، دانۀ کتان و میوه های روغنی مانند گردو.

تغذیه ای سرشار از ویتامین C برای تسکین آرتریت و آرتروز
ویتامین C آنتی اکسیدانی است که به محافظت از سلول ها از جمله سلول های مفصلی کمک می‌کند.
حواستان باشد که به میزان کافی از این ویتامین در منوی روزانه تان وجود داشته باشد، به طور منظم از خوراکی هایی مانند، کیوی، پرتقال و دیگر مرکبات بهره ببرید، البته باید میزان قابل توجهی از سبزیجات سرشار از ویتامین C مانند فلفل، بروکلی، سیب زمینی و ... را در تغذیه تان بگنجانید.



ادامه مطلب ...


جمعه 24 آبان 1392برچسب:عسل, :: 22:14 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

در قرآن



در قرآن کریم از مواد غذایی مختلفی نام برده شده است، اما تنها در مورد عسل است که آن را «شفا» نامیده است.
قال الله تعالی: «و اوحی ربک الی النحل ان اتخذی من الجبال بیوتا و من الشجر و مما یعرشون ثم کلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللاً یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس».
«و پروردگار تو به زنبور عسل «وحی» و الهام غریزی نمود که :‌از کوه‌ها و ثمرات گل‌ها بخور و راه‌هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است به راحتی بپیما؛ از درون شکم نوشیدنی با رنگ‌های مختلف خارج می‌شود که در آن شفا برای مردم است.»

← نکات تفسیری
آیات فوق نکات ارزنده‌ای را در مورد زنبور عسل یادآور می‌شود، مثل وحی به آنان که در اینجا با توجه به ریشه لغوی (اشاره مخفی سریع) آمده است (یعنی وحی اصطلاحی که توسط جبرئیل بر پیامبران نازل می‌شود، ‌مقصود نیست) و یا مسئله خانه‌سازی زنبوران که از محل بحث ما خارج است.
قرآن کریم در آیه‌ی فوق از عسل به عنوان «شراب» یاد کرده است و در آیه دیگری که در مورد بهشت است از «جوی‌هایی از عسل مصفی» (وانهار من عسل مصفّی)  سخن می‌گوید.

پیشینه



عسل از زمان‌های قدیم مورد توجه بشر بوده است. علاوه بر جنبه‌ی غذائی آن، در زمان «بقراط» و در متون «تورات» به عنوان یک ضد عفونی کننده در بیماری‌های پوستی و زخمها مورد توجه بوده است.
در کتاب مقدس می‌گوید: «همواره در اراضی مقدسه شیر و عسل جاری است.» فقیرترین و بی‌چاره‌‌ترین مردم عسل را توانند خورد.

حکمت‌ها و اسرار علمی



بسیاری از صاحب‌نظران، مفسران و پزشکان در مورد اهمیت غذائی و دارویی (شفابخشی) عسل سخن گفته و بر قرآن کریم آفرین گفته‌اند که آن را «شفا» خوانده است.

مواد تشکیل دهنده



در این میان یکی از کامل‌ترین تحقیقات در این زمینه را از نظر می‌گذرانیم و به برخی دیگر اشاره خواهیم کرد:
«دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر احمد قوفوز» نتایج تحقیقات، تجارب و آزمایشات علمای جهان به ویژه در روسیه و آمریکا را جمع‌آوری کرده‌اند و این گونه گزارش می‌کنند:
عسل دارای بیش از ۷۰ماده مختلف است:
۱ـ عسل مهمترین منبع مواد قندی طبیعی است و تاکنون ۱۵ نوع قند در آن کشف گردیده است که ازمهمترین آن‌ها می‌توان به فرکتوز (قند میوه) به نسبت ۴۰% و گلوکز (قند انگور) به نسبت ۳۰% و قند نیشکر به نسبت ۴۰% (اشاره کرد) و در مجموع یک کیلوگرم عسل ۳۲۵۰ کالری حرارت می‌دهد.
۲ـ عسل به لحاظ داشتن برخی از انواع مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا درمیان خوراکی‌ها بالاترین مرتبه را دارد. مهمترین مواد تخمیری موجود در عسل عبارتند از آمیلاس (Amylase) که مواد نشاسته‌ای را مبدل به قند می‌کند و اینورتاس (Inverase) که قند معمولی را به قند میوه مبدل می‌سازد و نیز کاتالاس (Catalase)، پروکسیداز (Perozidase) و لیپاز (Lipase).
۳ـ عسل دارای ویتامین‌های بسیار است که از جمله مهمترین آن‌ها ویتامین B۵, B۲, B، ‌ (اسید نیاسین)، ‌B۶ (پرودکسین)، ‌ ویتامین C، ویتامین K، ‌ ویتامین E و ویتامین A. هر چند مقدار این ویتامین‌ها در عسل زیاد نیست، ولی کافی و مفید می‌باشد. عسل مکان مناسبی برای حفظ این ویتامین‌هاست، البته مقدار این ویتامین‌ها بستگی به نوع شیره‌ای دارد که زنبور از گل‌ها می‌گیرد.
۴ـ عسل دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه و اسیدهای آلی مثل اسید فورمیک (Formic Acid)، مشتقات کلروفیل، مقداری آنزیم و محرک‌های حیاتی (Biostimulators) و رایحه‌های معطر می‌باشد.
۵- املاح معدنی در عسل فراوانند از جمله :‌کلسیم، ‌سدیم، ‌پتاسیم، منگنز، ‌آهن، ‌کلر، ‌فسفر، گوگرد و ید. املاح موجود در عسل ۰۰۲/۰% وزن آن را تشکیل می‌دهد.
۶ـ بسیاری از محققین تأکید دارند که عسل دارای عوامل قوی ضد میکروب می‌باشد. همچنین اعتقاد بر این است که عسل دارای هورمون نباتی و نوعی هورمون جنسی (از مشتقات استروژن) است. می‌بینیم که عسل ماده‌ای بسیار پیچیده و البته ممکن است با توجه به نوع گل‌هائی که زنبورها از آن تغذیه می‌کنند، عسل مناطق مختلف، اندک تفاوتی باهم داشته باشند.

خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی



دانشمندان تأکید دارند که میکروب‌هایی که عامل بیماری انسانها هستند، قادر به ادامه‌ی حیات در عسل نیستند و عملاً عسل آن‌ها را از بین خواهد برد. برای این خاصیت عسل نظریات بسیاری ارائه گردیده که از جمله آن‌ها موارد زیر را می‌توان نام برد:
۱ـ وجود ساید فورمیک (Formic Acid) در عسل که یک ماده ضد میکروب است.
۲ـ بالا بودن میزان مواد قندی موجود در عسل که ۸۰% از ترکیب آن را در برمی‌گیرد. خرما نیز به دلیل داشتن ترکیبات قندی بالا همین خاصیت را دارد و میکروب در آن رشد نمی‌کند.
۳ـ وجود موادی که مانع از رشد میکروب می‌شوند (Antibactereril Inhibitore) این مواد توسط زنبور ساخته می‌شود و در عسل‌های مصنوعی وجود ندارد. این نظریه نسبت به سایر نظریه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
۴ـ وجود آب اکسیژنه در عسل (H۲O۲ Hydroyen Perozide) که ماده‌ای میکروب‌کش است.
واقعیت این است که خاصیت ضد میکروبی عسل در نتیجه وجود تمام عوامل یاد شده می‌باشد.
اما خاصیت ضدعفونی عسل، درست عکس اغلب مواد غذایی از قبیل شیر و عصاره‌های گیاهی و غذاهای پخته است و هیچ گونه قارچی در آن رشد نمی‌کند، ‌فاسد نمی‌‌گردد، رنگ، بو و طعم آن عوض نمی‌شود. مشروط به این‌که آن را دور از رطوبت نگه‌داری نمایند.



ادامه مطلب ...


سـم
به ماده اي گفته مي شود كه پس از ورود مقادير نسبتا كمي از آن به بدن ، باعث اختلال در عملكرد طبيعي بدن شده يا باعث تخريب بافتهاي بدن و مرگ ميگردد .
راههاي ورود سم به بدن  عبارتند از
۱-گوارشي : زماني روي ميدهد كه سم از طريق دهان وارد شده و بوسيله دستگاه گوارش جذب شود .
۲-تنفسي : زماني كه سم از طريق دهان يا بيني وارد شده و بوسيله مخاط دستگاه تنفس جذب شود .
۳-تماسي : زماني روي ميدهد كه سم از طريق تماس با پوست سالم واردشده و بوسيله دستگاه گردش خون انتشار يابد .
۴-ترزيقي : زماني روي ميدهد كه سم از طريق پارگي در پوست وارد شده و بوسيله گردش خون در بدن انتشار يابد .
مسموميتهاي ترزيقي در نتيجه گزش حشرات ، مارگزيدگي يا ترزيق بوسيله سوزن روي مي دهد .
مسموميتهاي گوارشي
مسموميتهاي گوارشي شايع ترين نوع مسموميت هستند . اين مسموميت مي تواند ناشي از مصرف غذاي فاسد شده ، مصرف داروي اشتباه و يا زياد از حد خوردن دارو به قصد خودكشي و … مي باشد .
كودكان بيشتر از بزرگسالان در معرض خطر مسموميت اتفاقي قرار ميگيرند و مسموميت در كودكان بعلت مصرف مواد شيميايي خطرناك مانند نفت ، مواد پاك كننده ، دارو و … بيشتر است .
علائم كلي مسموميت گوارشي
۱- دردهاي شكمي                                                                       
 ۲  - تهوع - استفراغ
۳- استنشاق بوي ماده مصرف شده از دهان                           
  ۴- خواب آلودگي
 ۵- اختلال و ضعف تنفس و گردش خون                    
 ۶- بيهوش
و بعضي از علائم بستگي به ماده مصرف شده و نحوه تاثير آن دارد . براي مثال استفاده از مواد مخدر كاهش و وقفه تنفس ، تنگي مردمك چشم و خشكي دهان را در پي دارد .
در حاليكه استفاده از داروهاي محرك باعث هيجان, توهم, تعريق فراوان ، افزايش تنفس و ضربان قلب و تشنج مي شود .
در مسموميت با الكل به علت مصرف بيش از حد ، علائمي چون استشمام بوي الكل از تنفس بيمار ، تهوع و استفراغ, تنفس عميق ، نبض پر درمراحل ابتدايي و تنفس كم عمق و نبض تند در مراحل پيشرفته ديده مي شود و حتي بعلت تاثير الكل در سيستم عصبي فرد ، تعادل رفتاري و شخصيتي و تفكر فرد از بين رفته و ممكن است به ديگران يا خود آسيب برساند .
در مسموميت با اسيد و قلياها كه بصورت تصادفي يا به قصد خودكشي استفاده ميشوند ، وجود نواحي سوخته در اطراف صورت ، دهان و حلق ، استفراغ و اسهال خوني ، درد وسوزش شديد در مجراي گوارش و يا مشكلات تنفس و انسداد راه هوايي از علائم اين مسموميت است .
 اگر فرد مسموم هوشيار است,  از او پرسش كنيد
۱-who  نام ، سن ، جنس فرد ؟
۲-what  نوع ماده سمي بلع شده ؟
۳-  how much مقدار مصرف شده چه ميزان است ؟
۴-how  شرايط مسموميت به چه صورت است ؟
۵-when  زمان اتفاق افتادن مسموميت ؟
نكتـه
 اگر لبهاي سوخته مشاهده شد ، احتمال مسموميت با مواد سوزاننده مي باشد كه چندين جرعه آب سرد يا شير به او بدهيد .
در صورتي كه لباسهاي فرد مسموم  به وسيله مواد سوزاننده سوخته باشد .
اگر فرد مسموم بيهوش است ,او را ارزيابي كنيد هر ۲ تا ۳ دقيقه تنفس و نبض او را بررسي كنيد و ارجاع دهيد .



ادامه مطلب ...


آرتروز,آرتروز زانو,درمان آرتروز زانو

ورزشی فوق العاده برای آرتروز زانو
هنگام بروز آرتروز موضعی در ناحیۀ زانو چه باید کرد؟ این گونه مرسوم بوده که هنگام بروز این عارضه از یک ضد درد یا مسکن استفاده می شده ولی این داروها تنها باعث مزمن شدن درد می شدند.
و اگر شما چند بار در هفته "تایی چی" انجام دهید، آیا تأثیری در بهبودی آرتروز زانو دارد؟ تایی چی به داد زانوی شما گوش می هد .
آرتروز زانو یا گنارتروز
آرتروز زانو بیماری رایجی است که نزدیک 40% افراد بالای 65 سال به آن دچار می شوند. گنارتروز درد و ناراحتی های بسیار شدیدی ایجاد می کند. و ممکن است باعث شود که فرد مبتلا در انجام کارهای روزمره اش نیز ناتوان شود.
عموماً مصرف داروهای ضد التهابی برای بهبود شرایط زندگی به مبتلایان به آرتروز توصیه می شود:
اگر کاهش وزن هم لازم باشد، به مبتلایان توصیه می شود که فعالیت های فیزیکی منظم، در حد توانشان و متناسب با زندگی روزمره شان انجام دهند.جلسات فیزیوتراپی هم می توانند در مقابل آرتروز زانو مؤثر باشند.

از سوی دیگر، اخیراً اثرات عضله سازی بر روی این عارضه تأیید شده است. تمرینات عضله سازی، چه با دستگاه و چه بدون دستگاه، خصوصاً تمرینات انقباضی باعث تقویت عضلات چهار سر ران می شود. این تمرین ها تحرک، تعادل و عملکرد جسمی را بهبود می بخشد.
"تایی چی" نیز یکی از روش های است که به اندازۀ روش های عضله سازی سابق مؤثر و مفید است؛ برای اثر بخشی این روش شواهدی نیز وجود دارد.
"تایی چی" در برابر آرتروز زانو
نزدیک به چهل نفر از افرادی که حدود 10 سال یا کمتر، از آرتروز زانو رنج می برده اند، پذیرفتند که در یک دوره یک ماهه، دو بار در هفته و هر بار به مدت یک ساعت، "تایی چی" انجام دهند.
این تمرین 75% کاهش درد و چهار برابر افزایش توانایی در انجام کارهای روزمره را برای این افراد به ارمغان آورد. توانایی جسمانی، مستقل بودن در کارهای شخصی و سلامتی شان به میزان قابل توجهی بهتر شد به حدی که نشانه های افسردگی نیز در آنها کاهش یافت.  
چگونه می توان تأثیر "تایی چی" بر آرتروز زانو را توضیح داد؟



ادامه مطلب ...


جمعه 24 آبان 1392برچسب:قفل شد زانو, :: 21:54 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

قفل شدن زانوها

 

 

 

آسیب زانو, درمان آرتروز زانو, فیزیوتراپی, آرتروز

 

 

 

قفل شدن زانو از شایع ترین شکایات افراد است که به عللی چون آرتروز و زمین خوردن صورت می پذیرد که با تشخیص توسط آرتوسکوپی می توان با روش های فیزیوتراپی از جمله تجویز سرما و گرمادرمانی، برق درمانی و تجویز ورزش های ویژه آن را درمان کرد.

پیشگیری از زمین خوردن در زمین های یخ زده و لغزنده از آسیب های زانو و قفل شدگی جلوگیری می کند. راهکارهایی که پزشکان برای مقابله با این مشکل ارائه داده اند را با هم می خوانیم

 

 

▪ برداشتن گام کوتاه: استفاده از کشف های مناسب با کفی آجدار و پاشنه مناسب، استفاده از عصا، برداشتن گام های کوتاه و مطمئن و انجام ورزش های تقویتی و تعادلی در سالمندان از احتمال زمین خوردن در معابر لغزنده می کاهد.

 

 

▪ شایع ترین عارضه قفل شدگی: یکی از شکایات شایع در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی قفل شدن مکرر زانوها است.

 

 

▪ منیسک یکی از علت های قفل شدگی زانو: قفل شدگی زانو علل گوناگونی دارد برای مثال ممکن است در موارد پیشرفته آرتروز، قطعه ای از استخوان ران جدا شده و در فضای مفصلی زانو سرگردان شود، همچنین آسیب های منیسک های زانو از علل قفل شدگی و تورم تأخیری زانو به شمار می روند.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 24 آبان 1392برچسب:, :: 21:49 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

تعویض مفصل ساییده شده, آرتروز, تعویض مفصل

مفاصل در محل اتصال همه استخوان‌ها وجود دارند. برخی از آنها متحرک، برخی نیمه‌متحرک و تعدادی نیز ثابت هستند. طبیعی است مفاصل متحرک بیشتر در معرض خطر تخریب و ساییدگی هستند.

 

یکی از این مفاصل در معرض خطر، مفصل زانوست که فشار زیادی را در طول عمر متقبل می‌شود. هرگونه آسیب به مفصل غضروفی آرتروز نام دارد. آرتروز زانو در حالت شدید آن، بیماری محدودکننده‌ای است که زندگی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. خانه‌نشینی و ناتوانی در حرکت، بسیاری از بیماران را کاملا ناامید و افسرده می‌کند. ولی دانش پزشکی پیشرفته برای این گروه از بیماران نیز راه چاره‌ای اندیشیده است و آن نیز تعویض مفصل است. تعویض مفصل کیفیت زندگی بیمار را ارتقا بخشیده و او را به زندگی بازمی‌گرداند.

 

آرتروز از نظر درجه‌بندی به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود. اغلب در نوع خفیف می‌توانیم علائم را با آموزش صحیح تا حد زیادی کنترل و حتی درمان کنیم و مانع پیشرفت آن شویم. این افراد نیازی به درمان دارویی هم ندارند. عمده این بیماران در سنین چهل تا پنجاه سالگی قرار دارند. با افزایش سن، آرتروز شدت می‌یابد. نوع بعدی آرتروز متوسط است این افراد نسبت به نوع قبلی مشکلات بیشتری دارند و در بالا و پایین رفتن از پله‌ها، چهارزانو و دوزانو نشستن، ورزش کردن و... دچار درد هستند.

 

این بیماران علاوه بر آموزش، به دارو هم نیاز دارند. البته این گروه نیز اگر بیماری‌شان تشخیص داده شود قابل کنترلند. با شدیدتر شدن آرتروز مبتلایان حتی در حالت نشسته هم دچار درد و ناراحتی هستند. اغلب این بیماران زن بوده و اضافه وزن دارند. خوردگی مفصل آنقدر شدید است که استخوان‌ها کاملا روی همدیگر قرار می‌گیرند، زیرا دیگر غضروفی باقی نمانده است.

 

این بیماران گاه تغییر شکل‌های مفصلی دارند به طوری که پا به شکل پرانتزی در می‌آید و آنها اصلا قادر به صاف کردن کامل زانو نیستند. چنین بیمارانی به دلیل درد شدید و ناتوانی بناچار از حضور در اجتماع دور می‌مانند. گاه فعالیت آنها آنقدر کاهش می‌یابد که کاملا زمینگیر می‌شوند و دیگر نمی‌توانند از منزل خارج شوند و استقلال‌شان کاملا از بین می‌رود.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 24 آبان 1392برچسب:آسم, :: 21:16 ::  نويسنده : معصومه رستمی       


سلامت نیوز: از اشتباه گرفتن داروها تا مشکلاتی در مورد اسپری‌های تنفسی، افراد پیر مبتلا به آسم ممکن است به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز داشته باشند تا بتوانند  درمان های روزانه خود را دنبال کنند.

سالخوردگی انجام بسیاری از کارها را به تنهایی، برای سالمندان مشکل می سازد.پیگیری درمان آسم، یکی از این کارهاست. این  تنها یکی از جنبه های متعدد مراقبت است که با پیر شدن فرد مبتلا به آسم تغییر می‌کند. درصورتی که از سالمندی مبتلا به آسم مراقبت می‌کنید، کارهایی که می‌توانید برای کمک به سالمند انجام دهید شامل مرتب سازی داروهای مصرفی و یادداشت کردن مقدار دارویی است که سالمند عزیز شما باید مصرف کند.

بررسی درمان آسم: تغییر نیازهای سالمندان


دکتر ریچارد هونسینگر، متخصص آسم در مرکز درمانی لوس آلموس، می گوید:" به نظر من افراد  پیر در مورد مصرف داروها مطیع تر هستند، اما در استفاده از تجهیزات مشکلات تکنیکی دارند.". زمانی که سالمندان می خواهند به درمان آسم خود ادامه دهند، اغلب با چالش های جدیدی شامل موارد زیر روبرو می شوند:

- آرتروز که استفاده از اسپری تنفسی را مشکل می سازد.

- سردرگمی در مورد میزان داروی مورد استفاده در افشانه(نبولایزر).

- مشکل پرداخت هزینه داروها و اسپری‌ها که می‌تواند موجب شودبه وفت نیاز، از آن استفاده نکند.

دکتر هونسینگر ادامه می‌دهد:" اگر بیمار نمی‌تواند از اسپری تنفسی استفاده کند، می‌تواند از جداکننده یا(نبولایزر)افشانه استفاده کند." اما باید از میزان داروی لازم برای نبولایزر آگاه باشد. استفاده از داروی آسم بیشتر از مقدار تجویز شده یا تکرار مصرف در صورت برطرف نشدن علائم می‌تواند سلامت بیمار را به خطر بیاندازد.


مراقبت از سالمندان مبتلا به آسم: دنبال کردن قانون دوتایی ها


دکتر هونسینگر می‌گوید مراقبت کنندگان باید از "قانون دوتایی ها" که برای حصول اطمینان از عملکرد خوب داروی تجویزی برای آسم بکار می‌رود، آگاه باشند. "قانون دوتایی ها" بیان می‌کند: در صورت وقوع موارد زیر باید داروی آسم سالمند عوض شود:

- در صورت  نیاز به اسپری  یا نبولایزر اورژانسی برای کنترل علائم آسم بیش از دوبار در هفته

- در صورت بیدارشدن براثر آسم در طول شب بیش از دوبار در ماه

- نیاز به پر کردن مجدد اسپری تنفسی اورژانسی (یا داروی لازم برای نبولایزر) بیش از دوبار درسال

- رفتن به اورژانس به دلیل آسم بیش از دوبار در سال

- نیاز به کورتیکواستروئید دهانی – نوع دیگری از داروهای اورژانسی آسم- بیش از دوبار در سال

مراقبین باید این موارد را رعایت کرده و سالمند عزیز خود را به صحبت با پزشک خود در مورد درمان آسم تشویق کنند. دکتر هونسینگر می‌گوید:" بیماران سالمند معمولا در عوض اینکه بلافاصله به دیدن پزشک خود رفته و درمورد بیماری خود با وی صحبت کنند، میل دارند که تا وقت ویزیت بعدی  دست دست کنند."

مراقبین همچنین می‌بایست به سلامت کلی سالمند خود توجه کافی داشته باشند. عفونت‌های تنفسی در ابتدا به نظر بی‌خطر می‌رسند، اما می‌توانند آسم را بدتر کرده و منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع ، درصورت عدم توجه به عوارض گردند. دکتر هونسینگر می‌گوید:" می‌توان از یک دستگاه پیک فلو متر،برای کنترل آسم استفاده نمود. این دستگاه کوچک برای اندازه‌گیری میزان موثربودن بازدم  بیمار مبتلا به آسم کاربرد دارد. با افزایش علائم آسم، این دستگاه  کاهش حجم هوای بازدمی را نشان می‌دهد. پزشک با شما و بیمار صحبت می‌کند که چه زمانی سالمند باید داروهای اورژانسی را مصرف کند.

مراقبت از آسم: برنامه‌ریزی ملاقات با پزشک


وقتی که دارو های سالمند به درستی علائم آسم را کنترل نمی‌کند، ویزیت مرتب پزشک بسیار حائز اهمیت است. افراد مبتلا به آسم خفیف می‌بایست، پزشک خود را سالانه ملاقات کنند، اما در صورتی که سالمند شما به آسم متوسط تا شدید مبتلا است، می‌بایست هر سه ماه یکبار با پزشک ملاقات کند. دکتر هونسینگر برای آسم‌های کنترل نشده، ملاقات هفتگی را توصیه می‌کند.

با کمک به عزیز خود در درمان آسم و ویزیت مرتب پزشک خود، سالمندرا قادر به کنترل موثرتر آسم نموده و زندگی آرامتری برای همه به وجود خواهید آورد.

منبع: مجله پزشکی



هیدروژن پراکساید  ( H2O2 ) یک مایع بی رنگی است که به آسانی با آب مخلوط می شود مخلوط حاصل را به ازون نسبت میدهند چون وقتی ازون در آب جوشانده شود تبدیل به هیدروژن پراکساید می شود و این ترکیب در غلظت های گوناگون استفاده می شود، غلظت 3٪ در آن برای زخم های پوستی و یا زخم های دهان مورد استفاده قرار می گیرد. مخلوط 6 درصد آن برای شستشوی موی سر استفاده می گردد.

درجه ی غذایی هیدروژن پراکساید یک غلظت 35 درصد است که از آن در صنایع غذایی به عنوان یک ماده ی گندزدای غیرسمی استفاده می شود. آب اکسیژنه با غلظت 03/0 درصدی در یک محلول آب نمک نرمال برای بیماری های سیاهرگی مزمن و یا برای درمان پنومونیا و یا آنفلوآنزا بکار می رود تزریق داخل وریدی آب اکسیژنه همچنین به نظر می رسد که با تحریک تولید گلبول های سفید خون مثل لنفوسیت های T کمکی، به سیستم ایمنی کمک می کند. همین طور آب اکسیژنه با غلظت 03/0 درصد را می توان برای درمان آرتروزها و سایر حالات به داخل مفصل تزریق کرد. افزودن یک پیمانه از آب اکسیژنه 35درصد به یک وان محتوی آب گرم به درمان بیماری پزوریازیس (Psoriasis ) و عفونت های قارچی، سخت شدن عضلات و جوش ها کمک می کند البته در این مورد باید فرد مریض به مدت 20 دقیقه در داخل وان قرار داشته باشد و این عمل باید یک تا سه بار در هفته تکرار شود تا عفونت بهبود پیدا کند.

 




گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت نانو ذراتی شدند که توانایی ردیابی حضور آب اکسیژنه را دارند و می توانند به عنوان وسیله ای برای تشخیص بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دانشمندان پلی تکنیک جورجیا و دانشگاه اموری موفق به ساخت نانو ذراتی شده اند که درصورت وجود پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) فوتون های قابل رویت با یک اسکنر خارجی را گسیل می کنند.

آب اکسیژنه پیش از هر چیز به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده شناخته می شود اما از مدت ها قبل پزشکان می دانند که پراکسید اکسیژن می تواند به شاخصی برای نشان دادن بخش هایی که به وظایف خود عمل نمی کنند، تبدیل شود.

درحقیقت سلولها این ماده را در مراحل اولیه بسیاری از بیماری ها و پیش از آنکه علائم دیگر بیماری را درخود نشان دهند تولید می کنند. تاکنون نقش این ترکیب در سطوح بیماری ها درنظر گرفته نشده بود.

اما به تازگی دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت نانو ذراتی شده اند که توانایی ردیابی آب اکسیژنه را در سلولها دارند.

این نانو ذرات کاملا غیر سمی بوده و می توانند در آینده به عنوان وسیله ای برای تشخیص برخی از بیماری ها از قبیل حالت التهابی مزمن، شریان های سرطانی و بیماری آلزایمر در مراحل اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در شماره اول اکتبر مجله "نیچر مواد" منتشر می کنند، اظهار داشتند:" این نانو ذرات به طرز شگفت انگیزی حساس هستند و می توانند میزان تجمع نانوملارهای این ماده را نشان دهند."

این نانو ذرات از یک غشای پلیمری ساخته شده اند و درتماس با پراکسید اکسیژن از خود تشعشات نورانی گسیل می کنند.

بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): درمان:تشخیص به موقع بیماری با آب اکسیژنه امکانپذیر شد::.



جمعه 17 آبان 1392برچسب:, :: 19:46 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بجهت تنگى نفس

بيست و يكم در حديث است كه مفضّل به خدمت حضرت صادق عليه السلام شكايت كرد از تنگى نفس و گفت اندك راهى كه مى روم نفسم تنگ مى گيرد و مى نشينم فرمود كه بول شتر بخور تا ساكن شود. و در حديث ديگر است كه شخصى به آن حضرت شكايت كرد از سرفه فرمود كه قدرى از انجدان رومى با همان قدر از نبات سفوف كن و يك روز يا دو روز بخور آن شخص گفت كه يك مرتبه خوردم و برطرف شد.

 

دستور العمل حضرت عيسى عليه السلام

بيست و دوّم از حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام منقول است كه حضرت عيسى عليه السلام به شهرى گذشتند ديدند كه مردم آن شهر روهاى ايشان زرد و چشمهاى ايشان كبود است و از بسيارى مرض به آن حضرت شكايت كردند فرمود كه شما گوشت را نشسته مى پزيد و هيچ حيوانى از دنيا بدر نمى رود مگر آنكه جنابتى با او هست بعد از آن گوشت را پيش از پختن شستند بيماريشان برطرف شد و حضرت عيسى عليه السلام به شهر ديگر گذشتند دندانهاى ايشان ريخته بود و روهايشان باد كرده بود فرمود كه در وقت خواب دهان را باز كنيد وبرهم مگذاريد چنان كردند آن علّتها از ايشان زايل شد.



دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:, :: 23:0 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
 

 

سرماخوردگی, آنفلانزا, واکسن آنفلوانزا
عفونت ویروسی از راه هوایی وارد بدن می شود و علاوه بر بینی، سینوس ها، حلق و گوش را نیز درگیر می کند.


یکی از علامت‌های شاخص آمدن پاییز، برگریزان و کاهش محسوس دمای هواست. این تغییر اقلیمی زیبا با خود بیماری‌هایی به همراه دارد. مهم‌ترین بیماری‌ای که تاکنون درمانی کامل برای آن یافت نشده سرماخوردگی است. سرماخوردگی هر ساله هزینه زیادی را به اقتصاد کشور وارد می کند؛ هزینه هایی مثل غیبت از محل کار یا رفتن به پزشک و خرید دارو. ویروس سرماخوردگی در مرحله اول به حلق و بینی و گاهی نیز به گوش حمله می کند و مشکلاتی را برای فرد مبتلا به وجود می آورد.

دکتر ابراهیم رزم پا، فوق تخصص جراحی سر و گردن و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره بیشتر توضیح می دهد.

چرا در فصل سرما، سرماخوردگی و آنفلوآنزا نسبت به دیگر فصول شدت می یابد؟
یکی از ویژگی های فصل پاییز تغییرات آب و هوایی ناگهانی است. افت شدید دما در بدن هر فرد تغییراتی ایجاد می کند، زیرا کاهش دما روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و آن را ضعیف می کند و در نتیجه بدن مستعد بیماری می شود و ویروس وارد شده بسرعت عملکرد خود را آغاز می کند. عامل مهم دیگری که به ویروس ها اجازه فعالیت بیشتری می دهد محیط بسته ای است که افراد در آن زندگی می کنند. در محیط بسته، ویروس ها قابلیت جابه جایی ندارند و در یک مکان جمع می شوند. در این فصل از وسایل گرمایشی نیز استفاده می شود. این وسایل، خشکی هوا را زیاد و خشکی نیز مخاط تنفسی و مخاط بینی را در مقابل عفونت ها ضعیف می کند و خود به خود شیوع بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بالا می رود.

با توضیحاتی که دادید می توان گفت افرادی که دچار بیماری های زمینه ای یا نقص سیستم ایمنی هستند بیشتر در معرض خطرند؟
کاملا درست است. بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند مانند بیمارانی که شیمی درمانی می شوند یا مبتلا به یکی از بیماری های خاص هستند، افراد مسن یا کودکان بیشتر در معرض خطرند. البته ویروس، همه افراد سالم یا بیمار را درگیر می کند، ولی طبیعی است شدت علائم بیماری به مقاومت بدن فرد بستگی دارد.

برخی افراد مدام سرما می خورند. آیا به دلیل ضعف در سیستم ایمنی است؟
البته می تواند به همین دلیل باشد. ولی همان طور که اشاره کردید برخی بخصوص کودکان دبستانی، چند بار در سال سرما می خورند. قطعا کودک سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به یک بزرگسال دارد، اما عامل مهم در سرماخوردگی کودکان محیطی است که کودک مدت طولانی در آن قرار می گیرد. این محیط ها بسته هستند و چند نفر در کنار هم قرار می گیرند. وجود ویروس در بدن یک کودک بسرعت به دیگران انتقال می یابد. این چرخه باید قطع شود، ولی در محیطی مانند مدرسه یا محل کار قطع این چرخه کمی دشوار است.

عفونت ویروسی چگونه بدن را درگیر می کند؟
عفونت ویروسی از راه هوایی وارد بدن می شود و علاوه بر بینی، سینوس ها، حلق و گوش را نیز درگیر می کند. سرماخوردگی یک بیماری سیستمیک محسوب می شود و فرد مبتلا ممکن است درد عضلانی نیز داشته باشد. خستگی و بی حالی مفرط نیز از دیگر علائم فعالیت ویروس در بدن است، زیرا بدن در این حالت انرژی زیادی صرف مبارزه با ویروس می کند. عفونت های ویروسی سرماخوردگی کمتر با تب همراهند، ولی آبریزش، سوزش گلو و گلودرد نشانه های واضحی است که تقریبا در همه بیماران مبتلا به سرماخوردگی می بینیم. البته در برخی مواقع ممکن است عفونت در گوش ظاهر شود.

درباره عفونت های گوش بیشتر توضیح دهید.
گوش از طریق شیپور استاش (لوله ای که از طرف عقب بینی به گوش راه پیدا می کند و تهویه گوش میانی از طریق این لوله انجام می شود) درگیر می شود. وقتی عفونت به این مجرا راه می یابد، فشار منفی در گوش ایجاد می شود و شیپور استاش عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد. شیپور استاش در کودکان کوتاه تر و گشادتر است، به همین دلیل در سرماخوردگی کودکان بیشتر شاهد عفونت های گوش هستیم.

آیا سرماخوردگی به درمان نیاز دارد؟
عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی اغلب مواقع خود به خود و بعد از یک دوره بیماری بهبود می یابند و نیازی هم به درمان ندارند ولی گاهی دیده می شود با پایین آمدن سیستم ایمنی، عفونت میکروبی نیز بر عفونت ویروسی سوار می شود که در این شرایط حال جسمانی بیمار وخیم تر خواهد شد. اینجاست که یک سرماخوردگی ساده به یک گلو درد چرکی تبدیل شده و تب و لرز و سایر نشانه ها بروز می کند. در این مواقع باید از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی استفاده شود. برای سرماخوردگی به دادن آنتی بیوتیک نیاز نیست و متاسفانه به غلط برای این بیماران آنتی بیوتیک تجویز می شود. تجویز آنتی بیوتیک بدون دلیل مشخص باعث می شود مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها افزایش یابد و اگر بیماری عفونی جدی پیش آید براحتی نتوان آن را کنترل کرد. در بدن ما میکروب های طبیعی زندگی می کنند که هیچ ضرری هم برای بدن ندارند. تجویز آنتی بیوتیک بی مورد این میکروب ها را از بین می برد.

توصیه شما برای مبتلایان به سرما خوردگی چیست؟
سرماخوردگی حدود هفت تا ده روز طول می کشد. در این مدت بهتر است استراحت کافی داشته باشید و از خوددرمانی پرهیز کنید. در صورتی که زمان بیشتر از این باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. هنگام بروز علائم، مصرف مایعات گرم و غذاهایی مانند سوپ و آش را بالا ببرید. استفاده از آبمیوه های حاوی ویتامین ث، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. سعی کنید رطوبت محل زندگی تان را بیشتر کنید. این کار را می توانید با استفاده از بخور انجام دهید. اگر دچار گلودرد یا سوزش گلو هستید، می توانید یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب بریزید، آن را هم بزنید و سپس آب نمک را غرغره کنید. این کار برای تسکین گلو درد بسیار مفید است.

گرچه ویروس در فضا پخش می شود، ولی مهم ترین راه انتقال، دست های آلوده به ویروس است. سعی کنید در این ایام از دست دادن یا روبوسی با دوستان پرهیز کنید یا به اشیای فردی که سرما خورده است، دست نزنید. مدام دست های خود را با آب و صابون بشویید این کار زنجیره انتقال ویروس را می شکند. دارویی گیاهی به نام سرخارگل وجود دارد که سیستم ایمنی را قوی تر می کند. این دارو برای پیشگیری از بیماری است و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند در فصول سرد سال می توانند از آن استفاده کنند. در ضمن افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند می توانند به پزشک مراجعه و با نظر او واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. بهترین زمان برای تزریق واکسن مهر و آبان است، البته در ماه آذر نیز می توان این واکسن را دریافت کرد، ولی اقدام سریع تر برای تزریق واکسن می تواند در پیشگیری موثرتر باشد.
ورزش منظم را از یاد نبرید. ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.



شنبه 11 آبان 1392برچسب:, :: 21:34 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

حقایقی اعجاب انگیز در مورد مغز

گروه اینترنتی خورشید - khorshidgroup.org

 

مغز انسان و شناخت پیچیدگی‌های خاص آن همواره برای بشر جذاب بوده است.
همواره انسان یک نمونه شگفت‌انگیز برای شناخت به شمار می‌رود و موارد بی‌شماری در مورد انسان ناگفته باقی مانده است.
در این ایمیل به ده واقعیت جذاب درباره‌ی مغز انسان خواهیم پرداخت، تا شاید دید بهتری نسبت به مهمترین عضو بدن خود داشته باشید.

واقعیت اول : بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می‌دهد و بخش جامد عمدتا از جنس چربی است


بیشتر مردم تصور می‌کنند که مغز به طور کامل جامد است، اما این افراد اشتباه می‌کنند. 75 درصد مغز را آب تشکیل می‌دهد. بخش جامد مغز نیز از جنس چربی است و تقریبا 10 تا 12 درصد مغز را تشکیل می‌دهد. بقیه مغز از جنس پروتئین، هیدروکربن و نمک است.

واقعیت دوم: 160,000 کیلومتر رگ‌خونی در مغز وجود دارد


این به این معنی است که اگر تمام رگ‌های خونی مغز را در امتداد یکدیگر قرار دهیم شما می‌توانید آن را 4 بار دور کره زمین بپیچانید یا اینکه کره ماه را با رگ‌های مغز دو نفر به زمین متصل کنید.

واقعیت سوم: مغز شما بین 10 تا 23 وات برق تولید می‌کند


این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست. بخش عمده‌ای از این قدرت تولید شده به منظور ارتباط عصبی مغز با دیگر اعضا استفاده می‌شود.

واقعیت چهارم: استفاده از غذای سالم هوش را افزایش می‌دهد


طبق تحقیقاتی که در یک موسسه در نیویورک انجام شده، اگر شما در وعده ناهار غذایی بخورید که هیچگونه مواد نگهدارنده و یا طعم‌دهنده مصنوعی نداشته باشد، 14 درصد در تست IQ امتیاز بهتری کسب خواهید کرد. این کشف بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است.

واقعیت پنجم: هر فکری که می‌کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می‌کند


مغز از آن چیزی که تصور می‌کنید انعطاف‌پذیر‌تر است و به مرور زمان تغییر می‌کند. اگر در همین لحظه به موضوع جدیدی فکر کردید، مطمئن باشید در مغز شما به همان میزان اتصال عصبی جدید ایجاد شده است.

واقعیت ششم: یک فرد معمولی روزانه 70 هزار فکر انجام می‌دهد


شما همیشه در حال فکر کردن هستید. با تغییر این تفکرات، شما می‌توانید به طور کل سیم‌کشی عصبی مغزتان را تغییر دهید.

واقعیت هفتم: خندیدن فرایند پیچیده‌ای است و از 5 بخش مغز استفاده می‌کند


خندیدن موضوع خنده‌داری نیست، این فرایند بخش‌های زیادی از مغز را درگیر می‌کند. خندیدن برای فعالسازی مغز‌ بسیار موثر است و مواد شیمیای تقویت‌کننده‌ای در بدن شما در هنگام خندیدن رها می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که خندیدن برای چند دقیقه در هر روز موجب بهبود وضعیت روحی، افزایش احساس خوشبختی و افزایش عملکرد مغز در خلاقیت می‌شود.

واقعیت هشتم: تردستی موجب تغییرات سریع در مغز می‌گردد

تردستی و یادگیری کارهای پیچیده جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز انسان دارد. تردستی و حرکات پیچیده موجب رشد بخش خاصی از مغز می‌شود، بنابراین اتصالات عصبی در مغز افزایش چشمگیر می‌شود. همچنین کارها و مسائل پیچیده می‌تواند موجب رشد چشمگیر مغز گردد.

واقعیت نهم: مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد

مغز قادر به حس کردن درد در خود نیست و تنها می‌تواند درد بخش‌های دیگر بدن را دریافت کند. در واقع هیچ دریافت کننده دردی در مغز وجود ندارد.

واقعیت دهم: ارتفاع مغز انسان 9.3 سانتی متر است


مغز از آن چیزی که مردم تصور می‌کنند کوچکتر است. اندازه مغز 16 در 14 در 9.3 سانتی متر و وزن آن 1.3 کیلوگرم است. در همین 1.3 کیلوگرم 200 میلیون سلول عصبی (نرون) وجود دارد.
.


شنبه 11 آبان 1392برچسب:, :: 21:32 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد لبنیاتی مانند ماست و دوغ باعث می شوند تا خانم ها به فقر آهن دچار شوند.

 
بهترین زمان برای مصرف لبنیات در صبحگاه و شب قبل از خواب است و پزشکان توصیه می کنند خانم ها در طول روز کمتر از لبنیات استفاده کنند.

بیشترین زمان جذب آهن لبنیات در صبحگاه و شب است و در غیر این صورت مواد پروتئینی کلسیمی و آهن موجود در لبنیات هرگز در بدن خانم ها جذب نمی شود.

پوکی استخوان در خانم ها از دیرباز مورد توجه قرار داشته است اما به علت آنکه بیماری خاموشی است کمتر خانم ها آن را پیگیری می کنند.

پزشکان توصیه می کنند خانم ها همراه غذا دوغ و ماست نخورند و سعی کنند در سال یک بار آزمایش تراکم استخوان را انجام دهند.

پزشکان همچنین توصیه می کنند والدین همراه غذا به کودکان ماست ندهند در غیر این صورت کودک دچار شکستگی های استخوان می شود و از سقف رشد او کاسته می شود.


سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:, :: 21:18 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
 وقتي در طول 24 ساعت شبانه روز مشغول فعاليت وخواب هستيم در بدن ماچه اتفاقاتي ميافتد؟...............
 
ساعت شش:با ترشح هيدرو كورتيزون، اعضاي بدن بيدار مي شوند. بدين طريق بدن بطور آهسته خودش را براي بيدار شدن آماده ميكند.متابوليسم به فعاليت در ميايد وبراي فعاليت روزانه ما پروتئين وانرژي ذخيره شده به جريان در مي آيد.
 
ساعت هفت : هنوز بدن ضعيف است ، پس وقت ورزش نيست چون در اين ساعت با ورزش فقط به قلب فشار وارد مي شود . بجاي ورزش صبحانه بخوريد چون دستگاه گوارش در اين زمان بخوبي كار ميكند.
 
ساعت هشت:مقدار زيادي هورمون در اين ساعت ترشح ميشود . سيگار كشيدن در اين ساعت بيشتر از هر ساعت ديگري باعث تنگ شدن عروق مي شود.
 
ساعت نه:بدن سفت وسخت بيدار است وزماني است كه نيروي زيادي را در اختيار دارد. در صورت نياز به تزريق هر آمپولي اين ساعت بهترين موقع است. چون هر گونه عوارض ناشي از تزريق آمپول در اين زمان به حداقل مي رسد وبدن در مقابل اشعه ايكس مقاوم است.
 
ساعت ده: ساعتي كه ارگانيسم به خودش ميآيدو اعلام آمادگي ميكند . بدن انرژي زيادي را در اختيار دارد وحرارت بدن بالاست .نكته مهم اين كه بين ساعتهاي 10 تا 12 احتمال سكته هاي قلبي بيشتر از هر زمان ديگر است.
 
 ساعت یازده:بدن در بهترين حالت و زمان خود قرار دارد. ضربان قلب و ميزان گردش خون به اندازه ي مناسب است كه ممكن است در معاينات قلبي ( اكتروكارديو گرافي)اشتباهاتي رخ بدهد واگر مشكلي در قلب وجود داشته باشد در اين لحظه ديده نشود. بدن كاملاً آماده است تا مسائل رياضي وسخت ترين فرمول ها را حل كند.
 
 ساعت دوازده:دقت افراد كم و انسان دچار خواب آلودگي مي شود. اسيد معده زياد ترشح ميشود وخون رساني به مغز كاهش پيدا ميكند. براي خون رساني به ديگر اعضاي بدن از معده استفاده بيشتري ميشود. افرادي كه عادت به خواب نيمروزي دارند حدوداًتا سي درصد خطر سكته قلبي در آنها كمتر از ديگران است.
 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:, :: 21:10 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

یک مشکل زنانه نسبتا شایع و درمان آن

 

یائسگی زنان،به تاخیر انداختن و زودرس شدن از دیدگاه طب چینی

یائسگی زنان،به تاخیر انداختن و زودرس شدن از دیدگاه طب چینی و طب غربی

تفاوت دیدگاههای طب غربی و طب چینی در مورد یائسگی

 

 

یائسگی در دیدگاه طب غربی:

یائسگی در دیدگاه طب غربی - در طب غربی یائسگی را به تخمکهایی که در تخمدان یک زن وجود دارند می گویند.

در دوران جنینی یک دختر که در رحم مادرش وجود داشته ، پس از بلوغ این تخمکها هر ماه آزاد می شوند تا زمانی که تعداشان آنقدر کم می شود که بدن میزان هورمون کافی برای آزاد کردن آنها در اختیار نداشته در نتیجه میزان هورمون و تخمک لازم را برای باروری ندارد.

بنابراین تخمک گذاری ماهیانه بدن شروع به یائسگی می کند.

یائسگی یک تغییرات عمده ای در بدن زن تلقی می شود و بدن زنی که به طور منظم هورمونهایی مثل استروژن و پروژسترون ترشح می کرده به جای ترشح کردن این هورمونها از آنجایی که شدت و میزانشان کم می شود جای خودشان را به ترشح میزان کمی از هورمون مردانه تستسترون داده و آن خواص ضد حفاظتی،ضد دردی،ضد بیماری عروقی و خاصیت ضد پوکی استخوانکه هورمونهای زنانه دار می باشند را از دست می دهد.

بدن از یک سیستم زنانه به یک بدن مردانه تبدیل می شود و چاقی که یکی از مشکلات زنانه است آرام آرام تبدیل به عارضه ای مردانه می شود.همه اینها به دلیل تغییرات شدید از لحاظ هورمونی است که در بدن یک زن اتفاق می افتد و یائسه می شود. یائسگی علائم زیادی از لحاظ روحی و جسمی برای زن به وجود می آورد و زنهایی که یائسه می شوند با این علائم آشنا هستند مثل گرفتگی،تپش قلب،تحریک پذیری و غیره.

 

 

یائسگی در دیدگاه طب چینی:

یانسگی در دیدگاه طب چینی - از نظر طب چینی دوره های زندگی یک زن به هفت روز تقسیم می شود.وقتی به دوره هفتم یعنی 49 سالگی می رسد انرژی کلیه ها که نقش باروری در زن و مرد را به عهده دارند شروع به نقصان می کند و انرژی کلیه به حدی می رسد که نمی تواند انرژی رحم و تخمدانها را سیراب کند و وقتی نتواند انرژی کافی را برساند عادات ماهیانه شروع به کم شدن می کند و فواصل آنها طولانی می شود یا در مواردی که بدن انرژی کافی را نداشته باشد تا خون را نگه دارد عادات ماهیانه همراه با خونریزیهای شدید خواهد بود و اگر اینکه خون کافی در اختیار نداشته باشد زن دچار لکه بینی  می شود و موجب فواصل طولانی عادت ماهانه می شود. 

علاوه بر اینها عدم تعادل سرما و گرمای بدن نیز با موارد بالا همراه خواهد بود.(در طب چینی هدف تعادل در بدن است)وقتی یک ارگان مثل کلیه ها انرژیشان و عصاره حیاتی کم می شود(عصاره حیاتی در طب چینی در تخمکهای یک زن به ذخیره گذاشته می شود)و عصاره ی انرژی کلیه نیز در زن کم می شود، نمی تواند گرمای داخل بدن را کنترل کند.

سرما و عصاره نمی توانند افساری بر گرمای بدن بزنند زیرا گرما افسار گسیخته می شود و شروع به علائم گرما مثل تحریک پذیری،تپش قلب،بی قراری،عرق ریزش بدن،داغ شدن کف دست و پاها،سرخی صورت و علائم خاص دیگری را که خانمها تجربه کرده اند و به آن آشنا هستند ایجاد می شود. از نظر طب چینی این گره ی افسار گسیخته چون که پایه ای ندارد و چون که عصاره حیاتی گرما را تولید می کند و خود عصاره نیز کم شده، آرام آرام کم می شود و زن یائسه می شود.

 

از نظر طب چینی چه عواملی باعث یائسگی زودرس می شود:

عواملی که باعث یائسگی زودرس می شود - از دیدگاه طب چینی عواملی که باعث می شوند انسان عصاره حیاتی بدن و کلیه ها را مصرف کنند به شرح زیر است:

اولا"ژنتیک نقش بسیار مهمی دارد و دوران نوزادی یک زن یعنی موقعی که در رحم مادر بوده و عصاره حیاتی در حال شکل گرفتن بوده است.اگر مادر نوزاد، بارداری آرام و بدون استرس و تغذیه مناسب داشته باشد تعداد تخمکهای نوزاد دختر در رحم به تعداد بالا خواهد بود و یائسگی دیرتری اتفاق می افتد از طرف دیگر میزان خرج کردن این عصاره چقدر! 

در طب چینی اعتقاد بر این است که اولین عادت ماهانه یک دختر در سن 14 سالگی یعنی پایان دوره دوم هفت ساله، اگر به دلایل محیطی،تغذیه ای،استرس ها،محرکها و هورمون هایی که در جامعه داریم ،هورمونهای که درون غذاها امروزه مقدارشان رو به فزونی است،این موارد باعث می شود تا عادت ماهانه زودتر شروع شود.

مثلا"در سن 12 سالگی باعث خونریزی می شود و تخمک های بیشتری هدر می رود و طبیعتا" دوره یائسگی زود تر اتفاق می افتد.نکته مهم تر اینکه اگر یک دختر در سن نوجوانی ورزشهای سنگین و بیخوابی های شبانه مکرر داشته باشد یا هر خستگی مزمنی می تواند انرژی کلیه های او را ضعیف کند.اگر دختری در سن 14 سالگی تا 21 سالگی(سنی که انرژی کلیه می خواهد شکوفا بشود)در این دوره ورزشهای سنگین و حرفه ای،ترسها،وحشت ها،بی خوابی های طولانی،امتحان کنکور و کارهای سنگین داشته باشد،انرژی کلیه باز هم تحلیل می رود و در دراز مدت تاثیر سویی خواهد داشت.

مساله دیگر که روی انرژی کلیه ها تاثیر منفی می گذارد، عادت ماهانه ی سنگین است،یعنی به جای یک بار در ماه به 2تا3 بار در ماه اتفاق بیافتد که انرژی بیشتری از کلیه ها و بدن دفع می شود و زودتر به نقص کلیه ها خواهد رسید. مسئله مهم دیگری که باید توجه داشت این است که اگر خانمها در سن 14 تا 21 سالگی سقط و زایمان داشته باشند یعنی در سنی که انرژی کلیه ها و بدن در حال رشد و رسیدن به شکوفایی است بنابراین بنیاد انرژی کلیه را ضعیف می کند.

از دیدگاه طب چینی بهترین دوره برای حاملگی سن 21 سالگی تا 28 سالگی است.از سن 28 سالگی تا 35 سالگی انرژی کلیه ها آرام آرام شروع به کم شدن می کند و در سن 35 سالگی تا 42 سالگی ضعیف تر می شود و از 42 تا 49 سالگی انرژی در اوج تنزل است که طبیعتا" یائسگی به دلیل کمبود انرژی حیاتی کلیه اتفاق می افتد.

 

نقش کلیه های بدن بعد از یائسگی چیست؟

نقش کلیه های بدن بعد از یائسگی - نقش کلیه ها فقط در یائسگی و تولید مثل خلاصه نمی شود، در طب چینی کلیه ها استخوان و مغز استخوان را کنترل می کنند.کلیه ها خواب را تا حدی در کنترل خود دارند،اراده ی یک فرد در زندگی با کلیه ها کنترل می شود .مفاصل تا حدی به کلیه مربوط است و تغییر شکل استخوان،گودی کمر،کم شنوایی،صدا یا وزوز در گوش،ریزش موی سر،حافظه کوتاه مدت و احساس ترس را کلیه ها کنترل می کنند.

علائم پیری زود رس در طب چینی به عهده کلیه ها می باشد،مثلا" زنی که در سن 40 سالگی تصمیم به حاملگی می گیرد مانند این است که در سن 18 سالگی حامله شود چون در سن 18 سالگی انرژی کلیه در حال رشد است و در سن 40 سالگی در حال تحلیل انرژی می باشد،پس به همان اندازه به انرژی کلیه آسیب وارد می شود.مورد دیگر که بر کلیه ها اثر سو می گذارد ،مصرف داروهای هورمونی است که برای ناباروری زنان تجویز می شود و رحم به طور مصنوعی و مکرر تقویت می شود.  بعد از حاملگی اتفاق بیافتد یا نیافتد این مساله باعث یائسگی زودتر می شود.

 

آیا در طب چینی می شود یک زن دیرتر یائسه شود:

تاخیر در زمان یائسگی - برای تاخیر در زمان یائسگی یک زن لازم است ،هنگامی که این زن در رحم مادرش یک جنین بوده،مادرش به یائسگی و حاملگی و باروری این دختر که در رحم دارد فکر کند.

برای این تاخیر مادر باردار باید از دلشوره ها و نگرانی ها،دوری کردن از محیط های پر سر و صدا با استرس(توصیه ی ما خواندن قرآن و نماز برای رسیدن به آرامش درونیمی باشد)و سبک زندگ و یا جایی و روشی ر فراهم ساز که ضمن حاملگی آرامش خاص داشته باشد و خواب آرام و مناسب،غذا های طبیعی می تواند بر سلامت نوزاد کمک کند و بعد از متولد شدن نوزاد مکانی را با آرامش و بدون استرس و با خوابخوب بزرگ شود که اولین عادات ماهانه ی این دختر به موقع شروع شود و سبک زندگی سالم را در پیش گیرد،تغذیه مناسب،روان آرام،ورزش سبک و مناسب که بتواند انرژی لیه را نگاه دارد که در سیکل های زندگی از آنها استفاده لازم را ببرند.در طب چینی با طب سوزنی روی نقاط کلیه کار می کنند تا بتوان انرژی کلیه ها را تقویت کرد که روی جوهره کلیه و بدن تاثیر بگذارد.

لازم به ذکر است در طب سوزنی مسیر های حیاتی وجود داردکه می تواند ذخایر را در اختیار رحم و تخمدان قرار دهند و یائسگی را از 2 سال تا 5 سال به تاخیر بیاندازد و حتی یائسگی هایی که 6 سال تا یک سال برای زن پیش آمده را برگرداند و 2 تا 5 سال دوران عادات ماهانه را به طور منظم تجربه کند.علاوه بر آن علائم یائسگی را می توان کنترل کرد.

در کنار طب سوزنی با تجویز بعضی از خوارکیها و دارو های گیاهی که در طب سنتی مواد گرما زا تلقی می شوند مثل عسل،زنجبیل،اسپنید و غیره می تواند باعث گرم شد کلی ها شود و باعث جلوگیری از یائسگی زود رس و یا به تاخیر انداختن یائسگی شود،توصیه دیگر اینکه یک دختر در سن پایین با روش طب سوزنی می تواند یائسگی دیرتر را بدون علائم یائسگی را تجربه کنند.



دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:شیشه, :: 16:58 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

شیشه چیست,عوارض شيشه,عوارض مصرف شيشه,درمان اعتیاد به شیشه


قبل از اینکه درمورد شیشه صحبت کنیم بهتر است بصورت خلاصه اشاره ای به نحوه کار مغز و سیستم اعصاب مرکزی داشته باشیم.
 در سیستم اعصاب مرکزی،  سلولها یا رشته های عصبی بصورت مستقم به هم متصل نیستند. بلکه بین انتهای سلول قبلی با ابتدای سلول بعدی فضای بسیار کوچکی وجود دارد که به این فضا در اصطلاح پزشکی سیناپس می گویند.
 برای اینکه یک سلول عصبی بتواند پیامی را به سلول دیگر انتقال دهد باید از انتهای خود ماده ای به داخل این فضای کوچک ترشح کند.( به این ماده در اصطلاح پزشکی نوروترنسمیتر می گویند) این ماده بر روی گیرندهایی که در ابتدای سلول بعدی قرار دارند می نشیند و به این ترتیب پیام منتقل می شود.در سیستم عصبی نوروترنسمیترهای زیادی وجود دارند که ترشح هرکدام منجر به علایم خاصی می شود.
 دوپامین و سروتونین دو نوروترنسمیتری عمده ای هستند که سوء مصرف شیشه یا مواد محرک باعث افزایش ترشح آنها در مغز می گردد و اختلال در نسبت ترشح آنها  در ایجاد بیماری هایی مانند افسردگی یا دوقطبی نقش اساسی را بازی می کند.
و اما داستان شیشه.....



ادامه مطلب ...


دو شنبه 6 آبان 1392برچسب:, :: 16:49 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

6 ماده خطرناک

 

در آخرین تحقیقات انجام شده دانشمندان با بررسی های دقیق محصولات شوینده و پرکاربرد خانگی دریافتند بسیاری از دهانشویه ها، دئودورانت ها و برخی موادغذایی از فاکتورهای مؤثر در سرطانی شدن سلول های بدن هستند.
شیرین کننده های مصنوعی

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد، شیرین کننده های مصنوعی مانند (سایکلامیت) خطر سرطان را افزایش می دهند.

برای حل این مشکل «ساخارین» در موادغذایی به جای شیرین کننده های مصنوعی به کار برده شد، تحقیقات جدید انجام شده در خصوص عملکرد «ساخارین» در بدن نشان داد تمام محصولات حاوی ساخارین نیز سبب سرطانی شدن سلول ها می شوند.


دهانشویه ها

دانشمندان در آخرین تحقیقات خود دریافتند دهانشویه های حاوی اتانول احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.

آنها بر این باورند که اتانول بافت های دهانی را در برابر مواد سرطان زا مانند سیگار، آسیب پذیر می کنند.

دانشمندان معتقدند استفاده از دهانشویه ها بهتر است چند روز در میان به صورت غرغره کردن باشد و از خوردن آن خودداری شود.

افراد سیگاری و افرادی که سابقه سرطان دهان در خانواده آنها وجود داشته و یا ریسک فاکتورهای دیگر ابتلا به سرطان را دارند بهتر است از انواع دهانشویه های بدون اتانول استفاده کنند.


استاتین

استاتین نوعی داروی کاهنده کلسترول و فشارخون است. دانشمندان طی تحقیقاتی که روی ۱۷۰ هزار نفر انجام شد، دریافتند افرادی که از داروهای حاوی استاتین در مقادیر بالا استفاده کردند، ریسک فاکتورهای ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات در آنها افزایش پیدا کرده است.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 22:3 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

نگارش: دکتر آرش ابولحسنی (متخصص طب هسته ای – مرکز گاما اسکن آذربایجان)

اسکن پرفیوژن قلب روشی غیر تهاجمی است که برای بررسی خون رسانی به عضله قلب به کار می رود.این  اسکن اغلب در دو حالت استرس و استراحت به طور جداگانه مورد برسی قرار می گیرد و با مقایسه دو اسکن می توان ضایعات خونرسانی عضله قلب و همچنین انفارکتوس یا سکته قلبی را تشخیس داد.مرحله استرس به دو طریق(استرس دارویی یا با ورزش)صورت می گیرد.

الف-تعیین نوع استرس لازم وآمادگی برای اسکن:

این کار توسط پزشک معالج یا پزشک موسسه در اتاق معاینه صورت می گیرد.

برای این کار قبل از گرفتن برگه مخصوص آمادگی باید با درخواست انجام اسکن و با همه ی مدارک بیماری خود به اتاق معاینه مراجعه کنید.در صورتی که بر اساس در خواست پزشک معالج،وضعیت فیزیکی شما و مستندات مربوط به بررسی های قلبی منعی برای آزمون ورزش نباشد،انجام استرس با ورزش توصیه می شود،زیرا در این صورت مراحل بعدی سریعتر انجام خواهد شد.ولی در صورتی که آزمون ورزش برای شما ضرر

جمعه 3 آبان 1392برچسب:, :: 21:49 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

امروزه بر اساس جدید ترین تحقیقات علمی انجام شده در مورد بیماری های قلبی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بیماری های قلبی می تواند با دنیای مجازی بهبود یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که افراد هنگام فرستادن و ارسال پیام کوتاه خود را تخلیه ی روحی می کنند.

بررسی ها نشان می دهند: هنگام ارسال پیام کوتاه افراد به نوعی حس نوع دوستی دست می یابند، و آرامش اعصاب و روح روانشان چندین برابر می شود. اس ام اس قادر است ذهن افراد را از درگیری هایشان نجات دهد و وظایف بسیار زیادی را برای قلب انجام می دهد.

امروزه افراد با ورود به دنیای تکنولوژی می توانند افسردگی را از بین ببرند و به سلامت خود کمک کنند.

دانشمندان با انجام آزمایشاتی روی 100000 داوطلب دریافتند افرادی که در طول روز حداقل 20  اس ام اس ارسال می کنند کمتر دچار بیماری های قلبی وعروقی می شوند و افراد از روحیه های بالایی برخوردار هستند.